Yleistä keskustelua sähköautoista

^ Työmatkaa 60km suunta eli 120km yhteensä. Tarkoituksena nyt käydä koeajamassa leaf, e-2008 sekä ioniq electric. Siinähän nuo eri autojen erot parhaiten tulee esiin.
 
En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
Milloin kävit koeajamassa Elroqin 19"-pyörillä? Jos siitä on jo aikaa, niin asfaltti oli karkeimmillaan. Tuoreessa muistissa oli vielä pehmeäkumisten talvirenkaiden jyristämätön kyyti, kun taas koeajoautossa ehkä oli kesärenkaat. Jos ilma vielä oli selvästi alle +15 C, niin kesärenkaan kumiseos on kovaa ja kumisevaa.

Minulla oli +18 C, pahin asfaltin karkeus täryytetty jo pien tasalle, suurin akku, 3 hlö kyydissä, 19", paineet itse laskettu 2,7 bariin (2,8-3,0 barista). Olin positiivisesti yllättynyt hiljaisuudesta. Ensimmäisen kerran kuului "häiritsevää" rengasmelua Turunväylällä ennen Ämmässuota 120-125 mittarissa ja tahalleen urissa ajaen. Silloin se nousi kuuluviin, mutta oli edelleen laadukasta ja nopeuteen/uriin nähden vaimeahkoa. Varmasti menee top 10:iin meikäläisen ajamista autoista. Pykälää parempia ovat olleet:

1. MB S 350 Bluetec 2013 17"-pyörillä, uutena pitkä koeajo pe-ma

2. BMW 523i sedan 1998 15"-pyörillä (205/65?), viikon ajelu vuonna 1999

3. Volvo S80 1999 205/65R15, uudesta asti ajoin kolmisen vuotta appiukon autolla mummolareissuja. Appiukko osti toisen (joka meni lunariin Kajaanin ketjukolarissa) ja kolmannenkin tuoreemman S80:n, mutta ne olivat huomattavasti äänekkäämpiä kuin ensimmäinen S80. Ensimmäisessä oli erittäin miellyttävää jutella takapenkkiläistenkin kanssa, kun kuuli hämmentävän hyvin heidän äänen.

Ei Elroq noille vetänyt vertoja, mutta sai silti kiitettävän minulta. Saipa näköjään kiitettävän melusta myös uudessa TM:ssa, 09/2025.

Arvosanat:
Elroq, 9
Peugeot e-308 SW, 8
Volvo EX30, 8
Kia EV3, 7

Harvinaisen kovat lukemat, edessä ja takana 65 dB@120 km/h ja sanallisesti: "Skodaa voi pitää jo miellyttävän tiiviinä."

Screenshot_2025-05-25-23-47-10-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-25-23-47-32-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-25-23-47-55-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Milloin kävit koeajamassa Elroqin 19"-pyörillä? Jos siitä on jo aikaa, niin asfaltti oli karkeimmillaan. Tuoreessa muistissa oli vielä pehmeäkumisten talvirenkaiden jyristämätön kyyti, kun taas koeajoautossa ehkä oli kesärenkaat. Jos ilma vielä oli selvästi alle +15 C, niin kesärenkaan kumiseos on kovaa ja kumisevaa.

Minulla oli +18 C, pahin asfaltin karkeus täryytetty jo pien tasalle, suurin akku, 3 hlö kyydissä, 19", paineet itse laskettu 2,7 bariin (2,8-3,0 barista). Olin positiivisesti yllättynyt hiljaisuudesta. Ensimmäisen kerran kuului "häiritsevää" rengasmelua Turunväylällä ennen Ämmässuota 120-125 mittarissa ja tahalleen urissa ajaen. Silloin se nousi kuuluviin, mutta oli edelleen laadukasta ja nopeuteen/uriin nähden vaimeahkoa. Varmasti menee top 10:iin meikäläisen ajamista autoista. Pykälää parempia ovat olleet:

1. MB S 350 Bluetec 2013 17"-pyörillä, uutena pitkä koeajo pe-ma

2. BMW 523i sedan 1998 15"-pyörillä (205/65?), viikon ajelu vuonna 1999

3. Volvo S80 1999 205/65R15, uudesta asti ajoin kolmisen vuotta appiukon autolla mummolareissuja. Appiukko osti toisen (joka meni lunariin Kajaanin ketjukolarissa) ja kolmannenkin tuoreemman S80:n, mutta ne olivat huomattavasti äänekkäämpiä kuin ensimmäinen S80. Ensimmäisessä oli erittäin miellyttävää jutella takapenkkiläistenkin kanssa, kun kuuli hämmentävän hyvin heidän äänen.

Ei Elroq noille vetänyt vertoja, mutta sai silti kiitettävän minulta. Saipa näköjään kiitettävän melusta myös uudessa TM:ssa, 09/2025.

Arvosanat:
Elroq, 9
Peugeot e-308 SW, 8
Volvo EX30, 8
Kia EV3, 7

Harvinaisen kovat lukemat, edessä ja takana 65 dB@120 km/h ja sanallisesti: "Skodaa voi pitää jo miellyttävän tiiviinä."

Screenshot_2025-05-25-23-47-10-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-25-23-47-32-53_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-25-23-47-55-30_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
Kitkoilla varmaan viimeisinö hetkinä kuin vaihtoivat kesäkumeihin. Asfaltin pinta ei ole järkevä kriteeri, koska uudella/sileällä paskinkin menee mukavasti. TM:n tulos lienee omien koeajo perusteella aikalailla oikein, mutta haastajat ei varsinaisesti päätä huimaa. Sun koeajoon voi olla vaikuttanut se jousitus, mulla oli ihan perusmalli ja fiilis oli hyvinkin skodamainen äänimaailmaltaan. Ja tämä ei ole kehu.

e: Ja kuten jo aiemmin totesin, niin desibeleihin ihan turha pelkästään tuijottaa, koska äänen sävyllä alkaa sähköautoissa olemaan enemmän merkitystä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
278 297
Viestejä
4 796 405
Jäsenet
77 726
Uusin jäsen
sanjuthebest

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom