Yleistä keskustelua sähköautoista


Kyl nuo valmistajien takuut on yks saatanan viidakko tääl Euroopassa.
 

Kyl nuo valmistajien takuut on yks saatanan viidakko tääl Euroopassa.
Kalliiksi tulee nuokin romut.
 
Samasta syystähän Toitsu ei korvaile rav-4 plugarin liitinvikoja, johtosarja kun hapettuu niin se on normitakuun alla, ei akkutakuun.
 
Hämmentäviä vikoja kyllä nuo liitinongelmat joita sähkäreiden/hybridien kanssa näkyy. Jos liitin ei kestä auton pohjassa sään armoilla niin eikö niitä voisi piilottaa jonnekin pohjan suojalevyjen alle? Jopa jonkinlaiseen koteloon?
 
Oliko jossain tarkempi kuvaus MIKSI ei mennyt takuuseen? Vm21 auto, oliko kilsat menneet yli takuurajan?
Tuontiauto ? Huoltohistoria epäselvä ? Kyllähän tuollainen nyt virhevastuun piikkiin pitäisi mennä jos noin tuoreesta liittimet pettää.

Olisi aina kiva tietää näistä tarinoista niiden taustat.
 
Virhevastuu jos viittii vääntää eikä tarvitse autoa nyt ajoon, tai yritysauto jolloin turha kysellä kans mitään mistään.
 
Honorable mention to the Tesla Model 3 for completing the test at 83 kph which is considered outstanding as the record speed is 86 kph set by the Porsche 718 Cayman GT4 RS Manthey which uses a large wing for downforce.
Näissä väistötesteissä pitää huomioida, että Tesla taitaa olla ainoa, jolla jarrutetaan (regenillä) jo ennenkuin väistöön edes tullaan. Kun muilla autoilla ei regen-jarruteta ja tullaan siten lujempaa itse väistötilanteeseen. Regenjarrutus auttaa paljon tuossa väistössä kun väistöön ei tullakaan sillä vauhdilla kun sisääntuloporttiin on tultu.

Tämän huomaa tuosta Tesla Model Y -testistä hyvin (linkki). Videokuvassa jarruvalot ovat päällä kun taas Bemarissa ei ole. Ja Teslan nopeudet on:

Alku: 82 km/h
Keskikohta: 64 km/h
Loppu: 21 km/h

Bemarilla vastaavat, eli bemari tulee paljon lujempaa loppuosaan rataa kuin Model Y:

Alku: 76 km/h
Keskikohta: 66 km/h
Loppu: 41 km/h

Vaikuttaa paljon tuohon lopputulokseen kun toisilla autoilla jarrutetaan ja toisilla ei.
 
Olipas hurja veto Bemulta, onko tossa Race pack varustelussa luistonesto vedetty minimiin vai mikäköhän selittää ton, todella rajusti lähti takapää irti.
Urheilulliset autot on yleensä herkempiä yliohjaavuudelle. Pelkkä pyöränkulmien muutos auttaa siihen, onko ali vai yliohjaava.
 
Hirvitestin ehdoton erikoisuus on 90-luvun Citikan huikea tulos. Onkos joku päässyt ajamaan tuollaisella aktiivijousitetulla vanhalla sitikalla?
 
Hirvitestin ehdoton erikoisuus on 90-luvun Citikan huikea tulos. Onkos joku päässyt ajamaan tuollaisella aktiivijousitetulla vanhalla sitikalla?
Minulla oli semmoinen käyttöautona kolmisen vuotta. Onhan se täysin epätodellinen laite ajaa, todellakin susi lampaan vaatteissa.

Aikoinaan saksassa bemarikuskit hiillostivat näitä autobahnin ausfahrtin tiukkenevissa kurveissa, että kyllä minä perkele pystyn yhtä kovaa mutkaan menemään kuin tuollainen sitikanromu. Sitikkakuskit pääsivät naureskelemaan kun bemari kyntikin nurmikolla tangentin suuntaisesti.

Kovasti alitehoinen laite tehokkaimmallakin koneella.

Edit. Kuvailen vielä ajotuntumaa tarkemmin. Kun auto ei käytännössä kallistu ollenkaan se aloittaa kääntymisen heti ratin osoittamaan suuntaan. Activa tuntuu äärimmäisen jäykältä (suorastaan lihaksikkaalta) käänneltäessä, mutta suoraan mennessä se rentoutuu ja ylittää epätasaisuudet mukavasti, kuitenkin paljon jäykemmin kuin normixantia.

Epätodellisin osuus on se pidon määrä mitä 205/60-15 renkaista irtoaa. Kerran tarkoituksella testasin miten kovaa pitää asfaltilla ajaa jotta pito ylittyy. Ajoin 110kmh (kauan sitten) kehä ykkösellä muistaakseni hakunilan tiukkaan exit-ramppiin. Auto lähti hetkeksi tasaiseen nelipyöräluistoon joka oli todella helppo napata haltuun korjausliikkeellä.

Saakeli että sitikka teki joskus mielenkiintoisia laitteita, nämä nykyiset ovat tylsää paskaa.
 
Viimeksi muokattu:
On ne ämmätkin ottaneet aikalailla iskua, ihan kohtuuhintaisia jo käytettyinä nekin.
 
Taisi olla perus I4, tuo M on alkaen 76k hinnaltaan.

i4 M50 on alkaen 67 k€

1747921300542.png
 
Tosin tietty koska bemari ni 10-20k menee varusteluun että heilahtaa. On erittäin karvalakki tuo alkaenmalli.
Mutta jos sattuu olemaan ihminen jolle ne varusteet ei ole niin tärkeitä niin on kyllä hyvin hinnalle vastinetta. Jos 20k laittaa varusteisiin niin saa aikalailla kaikilla varusteilla, saattaa jäädä vähän rahaa ylikin. M malliin jos ruksaa vaikka 8000€ fully charged paketin niin ei varmaan paljoa muuta tarrive ruksiakaan.
 
Mutta jos sattuu olemaan ihminen jolle ne varusteet ei ole niin tärkeitä niin on kyllä hyvin hinnalle vastinetta. Jos 20k laittaa varusteisiin niin saa aikalailla kaikilla varusteilla, saattaa jäädä vähän rahaa ylikin. M malliin jos ruksaa vaikka 8000€ fully charged paketin niin ei varmaan paljoa muuta tarrive ruksiakaan.
Jep, itsekin tuota harkitsin vielä vähän aikaa sitten ja Fully Charged varustepaketin lisäksi ei olisi muuta tarvinnut. Ehkä vanteet olisin vaihtanut mutta sekin olisi ollut parin sadan euron juttu. Eli aika makean paketin olisi saanut vähän yli 70 k€ alennukset huomioiden.

Takapenkkien ahtaus oli lopulta se mikä pudotti tämän pois.
 
Uusien autojen lidarit saattaa pysyvästi vahingoittaa mm. älypuhelinten kameroita. Kuolleita pikseleitä tulee jo kauempaa kuvattaessa, ei tarvitse viedä puhelinta edes lidarin lähelle.

Alla olevassa videossa testailua kun iPhonella kuvaa uutta Volvoa (video lähtee oikeasta aikaleimasta). Lopputuloksena iPhonen kamerasensori hajoaa käyttökelvottomaksi.

 
Uusien autojen lidarit saattaa pysyvästi vahingoittaa mm. älypuhelinten kameroita. Kuolleita pikseleitä tulee jo kauempaa kuvattaessa, ei tarvitse viedä puhelinta edes lidarin lähelle.

Alla olevassa videossa testailua kun iPhonella kuvaa uutta Volvoa (video lähtee oikeasta aikaleimasta). Lopputuloksena iPhonen kamerasensori hajoaa käyttökelvottomaksi.


Tämä on kyllä ihan täysin perseestä. Kieltoon kaikki lidarit jos rikkovat ympärillään asioita noin.
 
Uusien autojen lidarit saattaa pysyvästi vahingoittaa mm. älypuhelinten kameroita. Kuolleita pikseleitä tulee jo kauempaa kuvattaessa, ei tarvitse viedä puhelinta edes lidarin lähelle.

Alla olevassa videossa testailua kun iPhonella kuvaa uutta Volvoa (video lähtee oikeasta aikaleimasta). Lopputuloksena iPhonen kamerasensori hajoaa käyttökelvottomaksi.


Mitenkähän käy kamerapöntöille tai poliisin kamera-autoille? :hmm:
 
Kävin tuossa jokunen päivä sitten seuraksi koeajamassa Elroq 85:n.

Hyvää:
-Tilat (täysin Enyaq etu- ja takapenkillä)

-erittäin hiljainen (laskin paineet ovessa mainittuun 2,7 bariin), urissa rengasmelua ilmaantui, mutta kokonaisuutena kiitettävä

-asiallinen ohjaus (driver-paketiin sisältyvä progressiivinen ohjaus)

-säädettävällä iskunvaimennuksella (DCC) ihan ok mukavuus, paitsi saumat tärskäyttää

-maantiellä ja motarilla kiihtyy iloisesti

-kääntyi pienessä tilassa

-Maxx-paketin automaattinen pysäköinti peruutti ja käänsi hienosti ruutuun. Auris osaa vain automaattisen taskupysäköinnin ja Mii ei mitään, paitsi tietysti mahtuu muita tiukempaan väliin.


Meh:
-ei ole yhtä iloista ja raikasta suihkimista taajaman risteyksistä ja ympyröistä toiseen kuin Miillä (eli vähän raskaan tuntuinen haluton möhkö)

-Risteyksistä ja valoista ei pettymykseksi tunnu juuri ripeämmältä 0-40 kuin Mii, vaikka 210 kW vs. 61 kW. Väännössä on pienempi ero ja Elroqissa on 900 kg ylimääräistä massaa.

-Hidastetöyssyissä Auris menee mukavammin nopeudet 25-35. Comfortilla tai individualista iskarit pehmeimmälle, niin alastulossa tulee jo jenkkilullamainen ylimääräinen heilahdus, mutta silti hidasteen kulmikkuus välittyy renkaiden kautta Aurista selkeämmin. Miin ja ID.4 GTX:n Elroq kuitenkin voitti. Toyota bZ4X oli alustaltaan mukavampi, mutta siinä oli kitkarenkaat, joten ei voi suoraan verrata.

-radion ääni ei ollut ainakaan yhtä jykevä kuin mersuissa, vaikka oli lisävarusteena paremmat hifit


Risut:
-Iskarien säädöt nollaantuivat sammutuksessa (en pane päätäni pantiksi, mutta ainakaan yhden sammutuksen jälkeen individual ei ollut pysynyt)

-kaista-avustin nalkutti, jos ajoin urien sivussa (voi toki kytkeä pois)

-tumma kattoverhoilu synkistää sisätiloja (saisi vaalean katon, kunhan ei valitse Lodge-sisustaa)

-sivukameroiden näkymä meni talliin ajaessa vinoksi, kun sivupeilit piti taittaa

-Kulutti 51 km matkalla 16,7 kWh/100 km vs. Mii 10-11 samanlaisessa taajamaa, kehää, länäriä ja vähän 120-motaria. Ero on paljon suurempi kuin WLTP Vehicleistä voisi päätellä, Elroq 13,3 vs. Mii 12,4.


Autoja pitää nykyään valmistella ennen jokaista lähtöä. Auriksella riittää, että napsauttaa starttinappulaa ja laittaa D:lle (kaistavahti vain piippaa, muttei kajoa rattiin, piippauskin vain viivan ylityksestä eli hyvin harvoin). Mii vaatii lisäksi jokaisessa käynnistyksessä kaistavahdin poiskytkemisen (jottei tempoile rattia tietyömailla ja jakajissa) ja regenin asetuksen mieleiseksi. Elroq vaatii tuohon päälle alustan säädön joko comfort tai individual, jottei ole liian napakka hidasteissa.


Elroq 85 (lisävarusteena driver-paketti (säätyvä ohjaus ja iskarit) ja maxx-paketti (360-kamerat, Canton Sound, automaattinen pysäköinti ym.) vaikutti tasaisen vahvalta autolta. Meluttomuus oli hienoin ominaisuus. Muuten ei ollut mitään säväyttävää, muttei juuri heikkouksiakaan. Kulutus on omaan makuun korkeahko johtuen auton korkeudesta, muodosta, SUV-peileistä ja leveistä renkaista (235 edessä ja 255 takana, ei voi kierrättää edestä taakse). Yleistakuu on lyhyt, 2 v. Varmasti pätevä perheauto.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tuossa jokunen päivä sitten seuraksi koeajamassa Elroq 85:n.

Hyvää:
-Tilat

-erittäin hiljainen (laskin paineet ovessa mainittuun 2,7 bariin), urissa rengasmelua ilmaantui, mutta kokonaisuutena kiitettävä

-asiallinen ohjaus (driver-paketti)

-säädettävällä iskunvaimennuksella ihan ok mukavuus, paitsi saumat tärskäyttää

-maantiellä ja motarilla kiihtyy iloisesti

-kääntyi pienessä tilassa


Meh:
-ei ole yhtä iloista ja raikasta suihkimista taajaman risteyksistä ja ympyröistä toiseen kuin Miillä (eli vähän raskaan tuntuinen haluton möhkö)

-Risteyksistä ja valoista ei pettymykseksi tunnu juuri ripeämmältä 0-40 kuin Mii, vaikka 210 kW vs. 61 kW. Väännössä on pienempi ero ja Elroqissa on 900 kg ylimääräistä massaa.

-Hidastetöyssyissä Auris menee mukavammin nopeudet 25-35. Comfortilla tai individualista iskarit pehmeimmälle, niin alastulossa tulee jo jenkkilullamainen ylimääräinen heilahdus, mutta silti hidasteen kulmikkuus välittyy renkaiden kautta Aurista selkeämmin. Miin ja ID.4 GTX:n Elroq kuitenkin voitti. Toyota bZ4X oli alustaltaan mukavampi, mutta siinä oli kitkarenkaat, joten ei voi suoraan verrata.


Risut:
-Iskarien säädöt nollaantuivat sammutuksessa

-kaista-avustin nalkutti, jos ajoin urien sivussa (voi toki kytkeä pois)

-tumma kattoverhoilu synkistää sisätiloja (ehkä saisi vaaleampaa?)

-sivukameroiden näkymä meni talliin ajaessa vinoksi, kun sivupeilit piti taittaa

-Kulutti 51 km matkalla 16,7 kWh/100 km vs. Mii 10-11 samanlaisessa taajamaa, kehää, länäriä ja vähän 120-motaria. Ero on paljon suurempi kuin WLTP Vehicleistä voisi päätellä, Elroq 13,3 vs. Mii 12,4.


Autoja pitää nykyään valmistella ennen jokaista lähtöä. Auriksella riittää, että napsauttaa starttinappulaa ja laittaa D:lle (kaistavahti vain piippaa, muttei kajoa rattiin, piippauskin vain viivan ylityksestä eli hyvin harvoin). Mii vaatii lisäksi jokaisessa käynnistyksessä kaistavahdin poiskytkemisen (jottei tempoile rattia tietyömailla ja jakajissa) ja regenin asetuksen mieleiseksi. Elroq vaatii tuohon päälle alustan säädön joko comfort tai individual, jottei ole liian napakka hidasteissa.


Elroq 85 (lisävarusteena säätyvä ohjaus ja iskarit) vaikutti tasaisen vahvalta autolta. Meluttomuus oli hienoin ominaisuus. Muuten ei ollut mitään säväyttävää, muttei juuri heikkouksiakaan. Varmasti pätevä perheauto.
Oliko testiyksilössä DCC? Sitäkö tarkoitat noilla säätyvillä iskareilla?

Se on ainoa mitä kaipailisin omaan Enyaqiin - vähän kökkö muuten töyssyissä.
 
Renault vitosta kävin koeajamassa mielenkiinnosta. Plussat ja miinukset:

+ Ulkonäkö varsinkin keltaisena
+ Kivan näköinen ohjaamo. iconic cinq vieläkin hienompi keltaisilla kankailla.
+ Mukavat penkit (technossa säädettävä ristiselkä)
+ Renaultin nyky ratti parhaasta päästä omaan käteen
+ Android auto pelittää. Näytöt hyvät.
+ Ilmastointi/ikkuna säädöt napeilla.

- Takapenkit eivät oikeastaan aikuisille
- Pieni tavaratila. Aika paksu kontin "takaosa" myös niin esim. sukset eivät kovin hyvin sisälle mahdu poikittainkaan.
- Ei regeroivan jarrutuksen säätö läppiä ratissa.
- Nitinää kuului jostain a-pilarin paikkeilta.
- Hinta. Isompi 52kwh akku omaan käyttöön se minimi. Ja jos keltaisena, mustalla katolla, avustin paketilla haluaa niin melkein 34t€ listahinta. Joka on kyllä paljon tämän kokoisella akulla olevasta tämän kokoisesta autosta. Kun isompi akkuisia parivuotta vanhoja muita malleja selvästi halvemmalla saa. En tarjousta ole pyytänyt niin ei tinkivarasta tietoa. Tietenkin jos edes normaalin 5% saisi pois ja halvan/tai nolla koron niin ihan ok diili voisi ollakin jos tilasta on valmis tinkimään.
 
Oliko testiyksilössä DCC? Sitäkö tarkoitat noilla säätyvillä iskareilla?

Se on ainoa mitä kaipailisin omaan Enyaqiin - vähän kökkö muuten töyssyissä.
Oli siinä driver-paketin mukana tuleva DCC. Löytyi eco, comfort, normal, sport ja individual. Jos valitsi viimeisen ja mukautti sitä, niin iskunvaimennukselle oli toistakymmentä eri jäykkyyttä. Nuo tosiaan vaikuttivat vaimennustehoon, sillä pehmein teki ylimääräisen heilahduksen hidasteen jälkeen. Ohjaukselle, kaasuvasteelle jne. taisi olla vain normal/sport.

Edit. Oli DCC.
 
Viimeksi muokattu:
Kävin tuossa jokunen päivä sitten seuraksi koeajamassa Elroq 85:n.



Risut:
-sivukameroiden näkymä meni talliin ajaessa vinoksi, kun sivupeilit piti taittaa

-Kulutti 51 km matkalla 16,7 kWh/100 km vs. Mii 10-11 samanlaisessa taajamaa, kehää, länäriä ja vähän 120-motaria. Ero on paljon suurempi kuin WLTP Vehicleistä voisi päätellä, Elroq 13,3 vs. Mii 12,4.


Autoja pitää nykyään valmistella ennen jokaista lähtöä. Auriksella riittää, että napsauttaa starttinappulaa ja laittaa D:lle (kaistavahti vain piippaa, muttei kajoa rattiin, piippauskin vain viivan ylityksestä eli hyvin harvoin). Mii vaatii lisäksi jokaisessa käynnistyksessä kaistavahdin poiskytkemisen (jottei tempoile rattia tietyömailla ja jakajissa) ja regenin asetuksen mieleiseksi. Elroq vaatii tuohon päälle alustan säädön joko comfort tai individual, jottei ole liian napakka hidasteissa.
Driver-paketti on tosiaan yhtä kuin DCC ja sitä ei saa kuin 85:een. Meille olisi 60 riittänyt, eikä se oikeastaan ollut kuin ohjauksen osalta huonosti toteutettu, mutta progressiivisen ohjauksen takia piti ottaa huomattavasti kalliimpi 85

Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.

Liikkeellelähtö on kyllä suurimmalle osalle identtinen Volvon kanssa; minuspoljin pohjaan ja vaihde päälle. Siinä kaikki.
Missään muussa koeajamassani autossa Fordin, VAGien ja Geelyjen lisäksi en yhtä helpolla pääse liikkeelle(!en ajanut Teslas kun ei napannut edes kyydissäistuminen). Jopa nopeusylityshälytys on kunnossa jo liikkeellelähtiessä. Rekuperointisäätö hoituu rattiläpyskillä, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Ongelmaksi jää siten vain tuon DCC:n säätö( minkä en tiennyt nollautuvan).
 
Driver-paketti on tosiaan yhtä kuin DCC ja sitä ei saa kuin 85:een. Meille olisi 60 riittänyt, eikä se oikeastaan ollut kuin ohjauksen osalta huonosti toteutettu, mutta progressiivisen ohjauksen takia piti ottaa huomattavasti kalliimpi 85

Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.

Liikkeellelähtö on kyllä suurimmalle osalle identtinen Volvon kanssa; minuspoljin pohjaan ja vaihde päälle. Siinä kaikki.
Missään muussa koeajamassani autossa Fordin, VAGien ja Geelyjen lisäksi en yhtä helpolla pääse liikkeelle(!en ajanut Teslas kun ei napannut edes kyydissäistuminen). Jopa nopeusylityshälytys on kunnossa jo liikkeellelähtiessä. Rekuperointisäätö hoituu rattiläpyskillä, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Ongelmaksi jää siten vain tuon DCC:n säätö( minkä en tiennyt nollautuvan).
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.

Kolme kuskia yritti ajaa talliin. Ensimmäinen ajoi erittäin hitaasti, mutta pääsi talliin ja pois. Toinen ei uskaltanut edes yrittää, vaikka ajaa C-mersun tottuneesti talliin. Itse ajoin helposti Elroqin talliin, mutta peruuttaessa tuntui ikävältä ajaa ilman peilejä, kun tietää kyljen ja oven välissä olevan 5-10 cm. Laitoinkin peilit hetkeksi päälle, ja vasta oven kohdalla peilit suppuun. Kankeaa touhua kaivella ja kierrellä kyynärnojan nuppia ja yrittää muistaa laittaa peilit kiinni ajoissa.

Arvostelupakissani on myös nahkavyö, jonka otan käyttöön, jos vastaan tulee liian leveä auto, jossa sivupeilien ollessa pois pelistä menee vielä sivukameratkin mustaksi.
 
Mä en kyllä oikein tykkää elroqista (speksien perusteella) - just liian leveä ja korkea ollakseen mukamas Enyaqia pienempi malli.

A6:siakin alkanut näkyä, aika korkealta se farkku vaikuttaa, mutta olisi se ehkä silti Q6:selle hyvä vaihtoehto.

Hintaluokka vaan nousee käytönnössä tuplaksi verrattuna noihin 80kWh MEB:eihin, että aika paljon pitäisi olla ylimääristä että huvittaisi investoida…
 
Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.

Kolme kuskia yritti ajaa talliin. Ensimmäinen ajoi erittäin hitaasti, mutta pääsi talliin ja pois. Toinen ei uskaltanut edes yrittää, vaikka ajaa C-mersun tottuneesti talliin. Itse ajoin helposti Elroqin talliin, mutta peruuttaessa tuntui ikävältä ajaa ilman peilejä, kun tietää kyljen ja oven välissä olevan 5-10 cm. Laitoinkin peilit hetkeksi päälle, ja vasta oven kohdalla peilit suppuun. Kankeaa touhua kaivella ja kierrellä kyynärnojan nuppia ja yrittää muistaa laittaa peilit kiinni ajoissa.

Arvostelupakissani on myös nahkavyö, jonka otan käyttöön, jos vastaan tulee liian leveä auto, jossa sivupeilien ollessa pois pelistä menee vielä sivukameratkin mustaksi.
Teslassa näkyy sivukameran kuva ihan normaalisti vaikka peilit kääntääkin.
 
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.
Okei, no... en tiedä yhtä ainoaa autoa, jossa peilikamerat näyttäisivät mitään hyödyllistä niiden ollessa autoa vasten taitettuna. Teslassa ja muutamassa muussa taitaa olla auton rungossa erikseen kamerat mutta nämä peilikamerat ovat puhtaasti 360-kameraa varten, joten softanvääntäjä ei ole nähnyt vaivaa tehdä niistä tässä tilassa käyttökelvollisia. Tosin näin kameratutkijana se ei todellakaan olisi iso nakki hoidettavaksi.

Itse haluaisin, että Volvo näyttäisi edes sen vääristyneen kuvan tuossa tilassa.


Mä en kyllä oikein tykkää elroqista (speksien perusteella) - just liian leveä ja korkea ollakseen mukamas Enyaqia pienempi malli.
Ei kai sitä Eunukkia pienemmäksi mainosteta kuin tavaratilan osalta( itse ainakin sen hankin luullen tietäväni sen olevan ainoastaan lyhyempi kuin 'isoveljensä' on, näin pääpiirteiltään. Eikä sekään monessa käyttötilaesimerkissä ole edes paljoa pienempi johtuen tilojen muodosta.
 
Uusien autojen lidarit saattaa pysyvästi vahingoittaa mm. älypuhelinten kameroita. Kuolleita pikseleitä tulee jo kauempaa kuvattaessa, ei tarvitse viedä puhelinta edes lidarin lähelle.

Alla olevassa videossa testailua kun iPhonella kuvaa uutta Volvoa (video lähtee oikeasta aikaleimasta). Lopputuloksena iPhonen kamerasensori hajoaa käyttökelvottomaksi.


Mikäköhän tuon iphonen kameran särkee?

Kameran kuvaamassa videossa ei kuitenkaan näy mitään kovin erikoista, kuva vaan alkaa vähitellen mennä pilalle?
 
Mikäköhän tuon iphonen kameran särkee?

Kameran kuvaamassa videossa ei kuitenkaan näy mitään kovin erikoista, kuva vaan alkaa vähitellen mennä pilalle?
Kameran kenno ei kestä lidarin laseria jolla ympäristöä skannataan. Laser toimii infrapuna-alueella tai hyvin lähellä sitä, joten ihmisen silmä ei sitä havaitse.
 
Taitaa näissä kamerasensoreissa olla kuitenkin IR filtterit niin jokin satunnainen säteily ei luultavasti vahinkoa tee vaan pitää juustoilla jotenkin noin et vie kameran säteilylähteen eteen.
 
Kävin tuossa jokunen päivä sitten seuraksi koeajamassa Elroq 85:n.

Hyvää:
-Tilat

-erittäin hiljainen (laskin paineet ovessa mainittuun 2,7 bariin), urissa rengasmelua ilmaantui, mutta kokonaisuutena kiitettävä

-asiallinen ohjaus (driver-paketti)

-säädettävällä iskunvaimennuksella ihan ok mukavuus, paitsi saumat tärskäyttää

-maantiellä ja motarilla kiihtyy iloisesti

-kääntyi pienessä tilassa


Meh:
-ei ole yhtä iloista ja raikasta suihkimista taajaman risteyksistä ja ympyröistä toiseen kuin Miillä (eli vähän raskaan tuntuinen haluton möhkö)

-Risteyksistä ja valoista ei pettymykseksi tunnu juuri ripeämmältä 0-40 kuin Mii, vaikka 210 kW vs. 61 kW. Väännössä on pienempi ero ja Elroqissa on 900 kg ylimääräistä massaa.

-Hidastetöyssyissä Auris menee mukavammin nopeudet 25-35. Comfortilla tai individualista iskarit pehmeimmälle, niin alastulossa tulee jo jenkkilullamainen ylimääräinen heilahdus, mutta silti hidasteen kulmikkuus välittyy renkaiden kautta Aurista selkeämmin. Miin ja ID.4 GTX:n Elroq kuitenkin voitti. Toyota bZ4X oli alustaltaan mukavampi, mutta siinä oli kitkarenkaat, joten ei voi suoraan verrata.


Risut:
-Iskarien säädöt nollaantuivat sammutuksessa

-kaista-avustin nalkutti, jos ajoin urien sivussa (voi toki kytkeä pois)

-tumma kattoverhoilu synkistää sisätiloja (ehkä saisi vaaleampaa?)

-sivukameroiden näkymä meni talliin ajaessa vinoksi, kun sivupeilit piti taittaa

-Kulutti 51 km matkalla 16,7 kWh/100 km vs. Mii 10-11 samanlaisessa taajamaa, kehää, länäriä ja vähän 120-motaria. Ero on paljon suurempi kuin WLTP Vehicleistä voisi päätellä, Elroq 13,3 vs. Mii 12,4.


Autoja pitää nykyään valmistella ennen jokaista lähtöä. Auriksella riittää, että napsauttaa starttinappulaa ja laittaa D:lle (kaistavahti vain piippaa, muttei kajoa rattiin, piippauskin vain viivan ylityksestä eli hyvin harvoin). Mii vaatii lisäksi jokaisessa käynnistyksessä kaistavahdin poiskytkemisen (jottei tempoile rattia tietyömailla ja jakajissa) ja regenin asetuksen mieleiseksi. Elroq vaatii tuohon päälle alustan säädön joko comfort tai individual, jottei ole liian napakka hidasteissa.


Elroq 85 (lisävarusteena säätyvä ohjaus ja iskarit) vaikutti tasaisen vahvalta autolta. Meluttomuus oli hienoin ominaisuus. Muuten ei ollut mitään säväyttävää, muttei juuri heikkouksiakaan.
Kattoverhouksesta päätellen oliko lodge (vaaleat penkit) vai sportline (tummilla penkeillä)? Lähinnä kiinnostaa että oliko peräti sportlinen 20:llä rengastuksellakin vielä hiljainen.
 
Taitaa näissä kamerasensoreissa olla kuitenkin IR filtterit niin jokin satunnainen säteily ei luultavasti vahinkoa tee vaan pitää juustoilla jotenkin noin et vie kameran säteilylähteen eteen.
Lukasin muutaman artikkelin tähän liittyen ja jopa Volvo itse varoittaa kuvaamasta tutkaa. Vastaavasti myös kameravalmistajat varoittavat lasereista, joten mikään uusi ilmiö ei ole kyseessä. Näyttäisi nimenomaan siltä, että kameran sensori on vaurioutunut, kun kameralla on kuvattu todella läheltä tai zoomattuna.
 
Kattoverhouksesta päätellen oliko lodge (vaaleat penkit) vai sportline (tummilla penkeillä)? Lähinnä kiinnostaa että oliko peräti sportlinen 20:llä rengastuksellakin vielä hiljainen.
En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
 
Takavetoinen, pikkuakkuinen Xpeng G6 maksaa 45 790 euroa, isoakkuisena takavedon saa 49 990 eurolla ja nelivetoinen isoakkumalli maksaa 54 390 euroa.
Kaubaleht
 
En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.

Vertailukohdastahan aikapaljon riippuu; ilmeisesti kuitenkin kohtuu hiljainen matalammissa nopeuksissa ja itsellä todennäköisesti nykyiseen verrattuna tiedossa parannusta (farkkuleon 40-profiilisilla ja 18" kuluneilla renkailla), mutta kohtahan se jokatapauksessa selviää kun auto tuossa parin viikon päästä luovutetaan.
 
Vertailukohdastahan aikapaljon riippuu; ilmeisesti kuitenkin kohtuu hiljainen matalammissa nopeuksissa ja itsellä todennäköisesti nykyiseen verrattuna tiedossa parannusta (farkkuleon 40-profiilisilla ja 18" kuluneilla renkailla), mutta kohtahan se jokatapauksessa selviää kun auto tuossa parin viikon päästä luovutetaan.
Juu, kyllä noista lähtökohdista varmasti paranee. Mutta kaikkeen tottuu… :beye: Hyvin hankala löytää sähköautoa, joka olisi meidän motareilla heikolla asfaltilla aidosti hiljainen. Edes rahalla ei tahdo löytyä. Osin varmasti on kysymys melun laadustakin, tuskin V90/XC90, isot mersut jne. erityisesti mittarilla mitattuna hiljaisempia ovat kuin joku Macan. Sähkössä ne rengasäänet vaan ainakin mun makuun tulevat ikävän häiritseviksi.
 
Viimeksi muokattu:
Kattoverhouksesta päätellen oliko lodge (vaaleat penkit) vai sportline (tummilla penkeillä)? Lähinnä kiinnostaa että oliko peräti sportlinen 20:llä rengastuksellakin vielä hiljainen.
Elroq 85 Style (driver- ja maxx-paketit), jossa lodge-sisusta, eli tumma kattoverhoilu ja räikeät oranssit turvavyöt. Oli 19"-pyörillä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 236
Viestejä
4 865 643
Jäsenet
78 623
Uusin jäsen
Tml57

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom