Kävin tuossa jokunen päivä sitten seuraksi koeajamassa Elroq 85:n.
Hyvää:
-Tilat
-erittäin hiljainen (laskin paineet ovessa mainittuun 2,7 bariin), urissa rengasmelua ilmaantui, mutta kokonaisuutena kiitettävä
-asiallinen ohjaus (driver-paketti)
-säädettävällä iskunvaimennuksella ihan ok mukavuus, paitsi saumat tärskäyttää
-maantiellä ja motarilla kiihtyy iloisesti
-kääntyi pienessä tilassa
Meh:
-ei ole yhtä iloista ja raikasta suihkimista taajaman risteyksistä ja ympyröistä toiseen kuin Miillä (eli vähän raskaan tuntuinen haluton möhkö)
-Risteyksistä ja valoista ei pettymykseksi tunnu juuri ripeämmältä 0-40 kuin Mii, vaikka 210 kW vs. 61 kW. Väännössä on pienempi ero ja Elroqissa on 900 kg ylimääräistä massaa.
-Hidastetöyssyissä Auris menee mukavammin nopeudet 25-35. Comfortilla tai individualista iskarit pehmeimmälle, niin alastulossa tulee jo jenkkilullamainen ylimääräinen heilahdus, mutta silti hidasteen kulmikkuus välittyy renkaiden kautta Aurista selkeämmin. Miin ja ID.4 GTX:n Elroq kuitenkin voitti. Toyota bZ4X oli alustaltaan mukavampi, mutta siinä oli kitkarenkaat, joten ei voi suoraan verrata.
Risut:
-Iskarien säädöt nollaantuivat sammutuksessa
-kaista-avustin nalkutti, jos ajoin urien sivussa (voi toki kytkeä pois)
-tumma kattoverhoilu synkistää sisätiloja (ehkä saisi vaaleampaa?)
-sivukameroiden näkymä meni talliin ajaessa vinoksi, kun sivupeilit piti taittaa
-Kulutti 51 km matkalla 16,7 kWh/100 km vs. Mii 10-11 samanlaisessa taajamaa, kehää, länäriä ja vähän 120-motaria. Ero on paljon suurempi kuin WLTP Vehicleistä voisi päätellä, Elroq 13,3 vs. Mii 12,4.
Autoja pitää nykyään valmistella ennen jokaista lähtöä. Auriksella riittää, että napsauttaa starttinappulaa ja laittaa D:lle (kaistavahti vain piippaa, muttei kajoa rattiin, piippauskin vain viivan ylityksestä eli hyvin harvoin). Mii vaatii lisäksi jokaisessa käynnistyksessä kaistavahdin poiskytkemisen (jottei tempoile rattia tietyömailla ja jakajissa) ja regenin asetuksen mieleiseksi. Elroq vaatii tuohon päälle alustan säädön joko comfort tai individual, jottei ole liian napakka hidasteissa.
Elroq 85 (lisävarusteena säätyvä ohjaus ja iskarit) vaikutti tasaisen vahvalta autolta. Meluttomuus oli hienoin ominaisuus. Muuten ei ollut mitään säväyttävää, muttei juuri heikkouksiakaan. Varmasti pätevä perheauto.