Yleistä keskustelua sähköautoista

Monissa autoissa on sisäkamerat valmiina tutkimassa kuskin keskittymistä / nukahtamista / mitälie.

Videoneuvottelukamera tuntuu kyllä aika hassulta, mutta jos hudin vieressä nyt joku kamera on, niin kyllähän siitä naaman näkee hyvästä kulmasta ja lähtökohtaisesti silmätkin osoittavat aikalailla kameran suuntaan.
 
Lisäksihän on nykyisinkin jo profiilin valintaa naaman tunnistuksella, joten voihan sitä kameraa käyttää vaikka mihin.
 
Lisäksihän on nykyisinkin jo profiilin valintaa naaman tunnistuksella, joten voihan sitä kameraa käyttää vaikka mihin.

Vähän epäkäytännöllistä jos pitkän kuljettajan pitää änkeä lyhyen kuljettajan jälkeen kuskin paikalle.

Olisikohan tuo kamera vaan kuskin vireystilaa normaalisti valvomassa, mutta joku saamut mahtavan idean että sitä voi käyttää myös videoneuvotteluun.
 
No penkki aika monessa autossa lähtee liikkumaan taaksepäin kun poistut/sammutat auton/avaat etuoven, joten aika keksimällä keksitty ongelma tuollainen mielestäni. Profiilin valintaa tosiaan on naama tunnistamisesta ja sormenjäljestä ja vaikka mistä nykyään.
 
Mutta vain 800V. Ihan kovat varusteet jo perusmallissa, mm. peltivanteet ja videoneuvottelukamera.
No, huomennahan pääsee jo katsomaan vähän tarkemmin miten hinnasto rakentuu. Periaatteessa ihan kiinnostavasti hinnoiteltu kuitenkin.
Mistä nuo peltivanteet päättelit? Karvalakissa on 17" kevytmetallivanteet aerokapselein. Videoneuvottelukamera meni oikein.


CLA 250+, karvalakki 49 990 € sisältää:

-85 kWh netto (90 kWh brutto)
-WLTP Vehicle 10,7 kWh/100 km
-WLTP 792 km
-takaveto, 200 kW
-0-100 6,7 s
-210 km/h
-perävaunu 1500 kg
-AC 11 kW
-DC 320 kW (325 km WLTP@10 min)
-tavaratila 405 l + 101 l frunk

-LED High Performance -ajovalot
-adaptiivinen kaukovaloavustin
-panoraamalasikatto
-valaistu ja animoitu keulamaski
-mittaristonäyttö 10,25"
-keskinäyttö 14"
-peilipaketti
-kiintolevynavigointi (näytti siinä olevan myös Google Maps ja ChatGPT)
-automaatti-ilmastointi, 1-vyöhyke
-etuistuimien nelisuuntainen ristiselänsäätö
-videoneuvottelukamera

-kevytmetallivanteet 17" aerokapselein
-mukavuusistuimet
-tekonahka-/kangasverhoilu
-monitoiminahkaratti
-aktiivivakkari
-parkkitutkat edessä ja takana
-peruutuskamera
-lämmitetty ratti ja lämmitetyt tuulilasinpyyhkimet

-MB Charge Public
-digitaaliset lisäpalvelut
-USB-paketti Plus
-katveavustin
-katveavustin plus
-kaista-avustin
-parktronic
-peruutusavustin
-kuljettajan polviturvatyyny
-keskiturvatyyny
-MB hätäpuhelu
-tavaratilan liukuestematto, musta

-lämpöpumppu
-comfort-alusta
-nopeuden mukauttaminen reitin mukaan

-ulkoväreinä ilman lisämaksua yönmusta tai kosmoksenmusta


Minusta 49 990 €:n karvalakissa on aika paljonkin varusteita videoneuvottelukameran lisäksi, ja peloteltujen peltivanteiden sijaan vakiovarusteena ovatkin 17"-kevytmetallivanteet.

Minä ruksisin noiden päälle ainakin hierovat etuistuimet ja takasivuturvatyynyt, +70 € ja +170 €= 50 230 €.


Vetokoukkua kaipaava voi valita sähköisen vetokoukun, +1 320.

Sininen ulkoväri +1 000 €

Avaimetonta kaipaava joutuu valitsemaan 1 650 eurolla advanced plus -paketin, jossa kessyn lisäksi tunnelmavalaistus, langattomat lataukset kännyköille, tuplamukipidikkeet takapenkin kyynärnojaan ja ulosnousevat ovenkahvat.

360-kamerat +670 €




Edit. @Vepasto :lle tarkennukset.
 
Viimeksi muokattu:
Mielenkiintoista nähdä reaalimaailman kulutus. Pian sekin varmaan tiedetään.

Kiintolevynavigointi :thumbsup:
Tuulilasinpyyhkimet :thumbsup::)

mikähän tämä on ?
-nopeuden mukauttaminen reitin mukaan
 
Laskee nopeutta adaptiivisella vakkarilla tiukoissa mutkissa?
 
Mistä nuo peltivanteet päättelit? Karvalakissa on 17" kevytmetallivanteet aerokapselein. Videoneuvottelukamera meni oikein.
No niistä pölykapseleista, nehän oli ennakkotiedoissa, kuten se kamerakin. En toki tiedä mitä Mersussa yleensä on pölykapseleiden alla, kunhan mutuilin tietenkin.
Mutta ei siinä, jälkiviisaasti on hyvä kommentoida.


Aiheeseen: tuossahan on oikein järkevän kokoiset vanteet, kun vakiot 17" ja AMG Line 18". Erittäin virkistävää sähköautojen seassa.
Taitaa tulla jonkinlainen hitti tästä ja antaa kunnolla painetta Neue Klassille.
 
Viimeksi muokattu:
Eikös tämä ole adaptiivisen vakkarin vakio-ominaisuus? Tosin millään mutkapätkällä esim. Porkkalantiellä ei ole tullut kokeiltua.
Kävin koeajamassa Mersun EQB:n ja myyjä avas hieman tuota toimintaa niin, että auto säätää nopeutta valitun reitin mukaan (samalla kun vastasi mun kysymykseen miksen voisi käyttää tuttua google mapsia). Itse huomasin toiminnan siinä kun mulla oli navissa autoliikkeen osoite ja poistuin Tuusulanväylältä Kehä III:lle. Vakkarissa 110, mutta ramppia lähestyessä ATK alkaa laskemaan nopeutta, koska tietää että ollaan saapumassa mutkaan. Tai no en ymmärrä näistä ominaisuuksista tarpeeksi, etteikö se voisi olla tuo mainittu ajoavustinkin, mutta mulle jäi se käsitys, että reitin mukaan säätyvä nopeus on nimenomaan esim. tiukempiin kaarteisiin tai risteyksiin reagoimista.
 
Kyll toi mielestäni on toiminut jo aikoja ja vanhoissakin autoissa. Hyvin helppoa toteuttaa x määrä vauhtia ja x määrä ohjaus kulmaa niin himmaa automaattisesti vauhtia hieman.

Suoralla tiellä hidastaminen liittyy sit yleensä pilotin paketteihin esim nopeusrajoitukseen säätyvään vakkariin tai yleinen oletus ett rampeissa on 80km+ rajoitus.
 
Kyll toi mielestäni on toiminut jo aikoja ja vanhoissakin autoissa. Hyvin helppoa toteuttaa x määrä vauhtia ja x määrä ohjaus kulmaa niin himmaa automaattisesti vauhtia hieman.

Suoralla tiellä hidastaminen liittyy sit yleensä pilotin paketteihin esim nopeusrajoitukseen säätyvään vakkariin tai yleinen oletus ett rampeissa on 80km+ rajoitus.
Tuo kyseinen toiminnallisuus pudottaa nopeutta ennen mutkaa. Ei vasta sitten kun rattia käännetään.
 
BMW i4 M50 on näköjään päivittynyt M60:ksi. Tietääkö joku mitä muutoksia tässä on?
 
Millähän perusteella Leaf sitten hidastaa tiukoissa mutkissa automaattisesti?
Ainakin se Leafin perus adaptiivinen vakkari kyllä lähtee kiihdyttämään mutkassa, jos on siihen asti ajellut jonkun perässä. Kun auto edestä kurvaa mutkaan, auto katsoo että nyt on latu vapaa ja lähtee kiihdyttämään.

Näin siis ainakin -21 lefassa
 
BMW i4 M50 on näköjään päivittynyt M60:ksi. Tietääkö joku mitä muutoksia tässä on?
Ainakin:
-moottorit uudet, 400 kW -> 442 kW (vääntö sama 795 Nm)
-omamassasta 5 kg pois, 2 290 kg -> 2 285 kg
-0-100 3,9 s -> 3,7 s
-range 414-519 km -> 433-551 km


Jos kiinnostaa enemmän, kannattaa leikkiä konfiguraattorilla:




Edit. Löytyy Suomenkin konfiguraattorista.

@Hammer Schultz suurin osa parannuksesta on peräisin uuden moottorin paremmasta hyötysuhteesta, jos rengaskokoa/vanteen mallia ei ole muutettu.

@Proscribo hämäävästi tuossa bmw-m.com luki "new" laser-takavalot, kts. kuvakaappaus.

Edit2. Akku onkin jo aiemmin ollut sama 81,1 kWh netto.

Screenshot_2025-05-28-12-08-19-31_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-28-12-21-00-18_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Ainakin se Leafin perus adaptiivinen vakkari kyllä lähtee kiihdyttämään mutkassa, jos on siihen asti ajellut jonkun perässä. Kun auto edestä kurvaa mutkaan, auto katsoo että nyt on latu vapaa ja lähtee kiihdyttämään.

Näin siis ainakin -21 lefassa
Lähtee kyllä, muttei välttämättä siihen asetettuun nopeuteen saakka. Hidastustoiminta on myös aika huomaamaton, eli ei tule mitään selvää jarrutusta, vaan nopeus tippuu niin ettei siihen välttämättä kiinnitä huomiota.
 
Kyll toi mielestäni on toiminut jo aikoja ja vanhoissakin autoissa. Hyvin helppoa toteuttaa x määrä vauhtia ja x määrä ohjaus kulmaa niin himmaa automaattisesti vauhtia hieman.

Suoralla tiellä hidastaminen liittyy sit yleensä pilotin paketteihin esim nopeusrajoitukseen säätyvään vakkariin tai yleinen oletus ett rampeissa on 80km+ rajoitus.
Riippuu täysin autosta. Oma Volvo ei ainakaan adaptiivisella tehnyt mitään muuta kuin sääti nopeuden edelläajavan mukaan. Nykyisessä autossa on "tienkulun ennakointi" erillisenä toimintona ja se osaa hidastaa mutkiin ja liikenneympyröihin itsekseen. Tosin laitoin pois päältä, kun ei tuolle hirveästi käyttöä ole ja se välillä on turhankin varovainen.
 
Tuleeko tämä pelkästään moottorin hyötysuhteesta vai onko akun buffereita pienennetty tai tehty jotain aero-muutoksia jolla rangea saatu lisää?
Speksien mukaan akun netto on sama ja ainakaan ulkoisesti ei näy mitään muutoksia aero-ominaisuuksissa.
Kiinnostelisi vaihtaa tuohon lisätehojen takia, mutta arvonalenema nykyisessä on oletettavasti ollut sen verta rasvaista että tulee kyllä 50 lisähevosvoimalle hintaa.
 
Viimeksi muokattu:
Speksien mukaan akun netto on sama ja ainakaan ulkoisesti ei näy mitään muutoksia aero-ominaisuuksissa.
Kiinnostelisi vaihtaa tuohon lisätehojen takia, mutta arvonalenema nykyisessä on oletettavasti ollut sen verta rasvaista että tulee kyllä 50 lisähevosvoimalle hintaa.
Toki i5:sta otetut uudemmat moottorit varmaan vähän lisää rangea, mutta tulee myös sellainen vaihtoehto mieleen että onkohan ne vaan "paperikilometrejä". Tuolla M50 mallilla pystyy maantienopeuksilla kesäolosuhteissa ajamaan pitemmälle kuin WLTP range, ja se ei ole kovin yleinen ilmiö. Että jos uudessa on WLTP laskettu vaan optimistisemmin kun muutkin niin tekee, ja oikeasti käytännön range ei sitte ole noin paljon parempi?
 
Tuo i4 xDrive40 on kyllä järjettömästi hinnoiteltu. Laittamalla paritonnia lisää, saa tuon M60 mallin.
 
Alkaa olemaan aika käyttökelpoista tavaraa Toyotakin. bZ4x Touring farkkukontilla. Akku ja latausnopeus ei ole parhaiden tasolla, mutta moneen riittävä. Itseä ehkä häiritsee liikaa lokareiden suojamuovit, mutta se on makuasia.

 
Tuo i4 xDrive40 on kyllä järjettömästi hinnoiteltu. Laittamalla paritonnia lisää, saa tuon M60 mallin.
Ja itseasiassa jos otat vähän varusteita, esim. Fully Charged tai Supercharged paketin, niin M60 tulee pari tonnia halvemmaksi kuin xDrive. :D
 
Yllättipä positiivisesti tuon CLAn hinta. Onko tietoa/veikkauksia paljonko shooting brake nostaa hintaa ja milloin se olisi tulossa?
Minäkin yllätyin positiivisesti, koska olin veikkaillut perusmallin hinnan viitisen tonnia suuremmaksi Saksan hinnaston perusteella.

Uusi CLA 250+ on Miin lisäksi ainoa tietämäni automalli, joka on/on ollut Suomessa halvempi kuin Saksassa.

Suomessa hinta ilman toimituskuluja on 49 990 € vs. Saksassa alkaen 53 065,67 €. Muuten varusteet ovat täsmälleen samat, mutta Saksan alkaen-mallista puuttuvat winter-pack (lämmittimet ratissa ja pyyhkijöissä), parktronic ja peruutusavustin. Nuo lisäämällä varusteet ovat juuri samat:
Suomi 49 990 €
Saksa 54 122,69 €

Suomi-poika saa samanlaisen takavetoisen 4 132,69 €:n rabatsulla. Auto on 10 % halvempi kuin odotin.


Nelivedon sakemanni sen sijaan saa tuttuun tapaan 1 571,41 euroa halvemmalla, 58 418,59 € vs. 59 990 €, joten se ei minua yllättänyt.


En osaa sanoa farkun ajankohdasta. Hintalisää voi arvailla polttomoottoristen autoverottomien perusteella:

180 A, +1 550 €
250 e, +1 000 €
250 e Star Edition, -50 €

Noiden perusteella lisähinta olisi noin tonnin. Toisaalta taas, jos myynninaloitusta odotellessa takavetoisen hintataso korjataan normaaliksi suhteessa Saksaan, niin Shooting Brake voisi olla noin 56 000 € vs. Coupe juuri nyt 49 990 €.


Edit. @pulssi aerokapselit peittävät ja silottavat navan ja pyöränmutterit, kuten kuvasta näkyy. Ylempi on vakiovarusteinen 17"-kevytmetallivanne, eikä sen mutterit näy. Alemmassa 18-tuumaisessa näkyy.

Minäkin ihastelin järkevää vannekokoa, 17". Suurin osa sähköautotarjonnasta on ollut möhkö-SUVeja, joissa on akusta huolimatta oltava maavaraa, mikä on johtanut vielä polttis-SUVeja suurempaan pyöränhalkaisijaan, eli vanteet ovat helposti 18-20".

MB CLA 250+:ssa on edessä 205/55R17 ja takana 225/50R17.

Screenshot_2025-05-28-19-39-24-80_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-05-28-20-15-06-81_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten huomattua MEB 3.7:aan tulleesta akun lämmöt näyttävästä sovelluksesta, että sehän ei toimi ollenkaan jos auton netin pistää pois päältä.

Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…

Testatkaa joku muukin, etten keksi omiani. Tuon nyt muutenkin päivittää lukemaa vain 5min välein tjsp.
 
Nuo erikokoiset etu / takarenkaat on kyllä raivostus. Eikö 205 leveä nyt muka riittäisi taaksekin?
Samaa mieltä, Elroqissakin oli mokoma sekarengastus.

Mutu sanoo, että tuo eturenkaiden 205/55R17 ei ihan riitä taakse. CLA 250+ on ilman kuskia 1 980 kg. Oletan, että takana on noin 1 000 kg. Kantavuus sisältäen kuskin on 530 kg. Matkustajatkin tuovat enemmän taka-akselille, minkä lisäksi takana on tavaratila ja vetokoukkuun kohdistuva aisapaino, joten taakse tuosta 530 kg:sta helposti 350 kg. Tällöin taka-akselilla on noin 1 000 + 350 = 1 350 kg. Sellainen vaatisi vähintään kuormitusluokan 95, mutta varoiksi 96 tai suurempi, mitä ei tuossa rengaskoossa löydy ainakaan A-vierintäluokan renkaista.

Pykälää korkeampi 205/60R17 kyllä kantaisi kuorman, olisi mukava ajaa, kuluttaisi vähän ja olisi edullinen vaihtaa. Esimerkiksi A-polttoainetaloudellisuuden Hankook alle satasen rengas. Bridgestone ja Goodyear maksavat tosin jo suolaiset 150-160 € A-luokassa, ja muita merkkejä on turhan vähän. Olisi nihkeä olla Hankookin armoilla, ellei tuollainen Mese ja sen matkijat toisi lisää tarjontaa.



Perusvarma valinta olisi ollut viimeisen Avensiksen 215/55R17. Niitä löytyy A-luokassa tusina eri mallia. Esimerkiksi Goodyear Eff. Perf. 2 maksaa reilut 140 €.


Jälkimmäisellä ei saisi kulutusetua, mutta eipähän olisi sekarengastus.


Edit. Voihan alkuperäisten kuluessa loppuun vaihtaa tilalle eteen ja taakse 215/55R17. Ihan hyvin 215 istuu takana oleville 8" leveille vanteille, kuin myös 7"-etuvanteille. Mittarivirhe pienenee satasessa noin 1,7-1,8 km/h. Maavara kasvaa 5,5 mm.
 
Viimeksi muokattu:
Tuli muuten huomattua MEB 3.7:aan tulleesta akun lämmöt näyttävästä sovelluksesta, että sehän ei toimi ollenkaan jos auton netin pistää pois päältä.

Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…

Testatkaa joku muukin, etten keksi omiani. Tuon nyt muutenkin päivittää lukemaa vain 5min välein tjsp.
Noin takaperoisesti se just toimii.
 
Voiko tuo kikkare oikeasti toimia niin, että auto uploadaa akun lämpödatat VAG-palvelimelle ja appsi hakee akun lämmön sieltä? Naurettavaa…
Selkeästi Skodalla ei ole osaamista tehdä muutoksia auton omaan softaan joten tehtiin tuollainen päälle liimattu kikkare. Tai sitten sillä softa-alihankkijalla Cariadilla ei ole osaamista. Tai sitten taustalla on joku sopimustekninen juttu jossa kunnolla toteutettu olisi maksanut Cariadilta tilattuna miljardin ja tämän purkkavirityksen sai tehtyä talon sisällä kymppitonnilla.

Totuus on jossain tuolla mutta ihan naurettava virityshän tuo on, siitä ei pääse mihinkään.
 
Selkeästi Skodalla ei ole osaamista tehdä muutoksia auton omaan softaan joten tehtiin tuollainen päälle liimattu kikkare. Tai sitten sillä softa-alihankkijalla Cariadilla ei ole osaamista. Tai sitten taustalla on joku sopimustekninen juttu jossa kunnolla toteutettu olisi maksanut Cariadilta tilattuna miljardin ja tämän purkkavirityksen sai tehtyä talon sisällä kymppitonnilla.

Totuus on jossain tuolla mutta ihan naurettava virityshän tuo on, siitä ei pääse mihinkään.
Tuntuu tosiaan älyttömältä kun kiinalainen obd-dongle ja softa appstoresta osaa näyttää vaikka mitä ihan reaaliajassa ja lokaalisti.
 
Viimeksi muokattu:
Tuokin on silti äärettömästi parempi toteutus kuin Teslalla, jossa ei saa akun lämpötilaa käyttöliittymään näkyviin ajossa lainkaan.
 
Tuokin on silti äärettömästi parempi toteutus kuin Teslalla, jossa ei saa akun lämpötilaa käyttöliittymään näkyviin ajossa lainkaan.
No, teslan tapauksessa ei tarvitsekaan niin saada kun se automaattilämmittää kuitenkin ihan toimivasti. Puuttuu vain se manuaali-switchi, mutta navilla sentään toimii vissiin hyvin.
 
No, teslan tapauksessa ei tarvitsekaan niin saada kun se automaattilämmittää kuitenkin ihan toimivasti. Puuttuu vain se manuaali-switchi, mutta navilla sentään toimii vissiin hyvin.
Jos sallit kysyä, näin Volvoilijana kun se auto ei ilmoita yhtään mitään siitä minkälämpöinen se ajoakku on, ja Skodistina se ilmoittaa sentään millaisella latausteholla oletettavasti voidaan autoa milläkin hetkellä ladata niin miksi se ei sitä tarvitse?
Itselläni esimerkiksi oli aurinkosähkötiliaikaan matkaa 'Fortumin' laturille vajaa 20 minuuttia ja se ei tietenkään riitä ajoakun lämmittämiseen mutta en myöskään tiennyt milloin se oli sopivan lämmin maksimitehon imemiseen. Ajolämmityskeskusteluissa Teslistit ovat sanoneet, että aja tarpeeksi, kyllä auto hoitaa. Mutta ei se aina toimi noin. Manuaalikytkimen tarve taas on pieni jos voi asettaa latauspaikan kartalle( ainahan näin ei voi, joten se manunappi on paikkansa osoittanut) mutta ei siitä haittaakaan ole.
1748531506208.png


Kokeilin Ionitya vuosia sitten nykyisellä autolla ja laitoin sen kartalle ja ajoin puoli tuntia latauspaikalle saaden huimat 35 kW( 160 kW:n sijaan) vaikka varaustaso oli toivottu 10 %. Mikään missään ei indikoinut mikä tuon aiheutti. Paimion pisteellä on kuitenkin todistetusti naapurin Erkin siskon kaiman etäinen ruotsituttu saanut Volvolla täydet tehot vuonna papu ja oravannahka.
 
Viimeksi muokattu:
Ei tuo 3.7 vanha skoda mitään tehoja ilmoita - sanoo vaan että akku on kylmä, aja enemmän. Eihän se ainakaan maantietä ajamalla edes lämpene riittävän lämpimäksi.
 
Jos sallit kysyä, näin Volvoilijana kun se auto ei ilmoita yhtään mitään siitä minkälämpöinen se ajoakku on, ja Skodistina se ilmoittaa sentään millaisella latausteholla oletettavasti voidaan autoa milläkin hetkellä ladata niin miksi se ei sitä tarvitse?
Itselläni esimerkiksi oli aurinkosähkötiliaikaan matkaa 'Fortumin' laturille vajaa 20 minuuttia ja se ei tietenkään riitä ajoakun lämmittämiseen mutta en myöskään tiennyt milloin se oli sopivan lämmin maksimitehon imemiseen. Ajolämmityskeskusteluissa Teslistit ovat sanoneet, että aja tarpeeksi, kyllä auto hoitaa. Mutta ei se aina toimi noin. Manuaalikytkimen tarve taas on pieni jos voi asettaa latauspaikan kartalle( ainahan näin ei voi, joten se manunappi on paikkansa osoittanut) mutta ei siitä haittaakaan ole.
1748531506208.png


Kokeilin Ionitya vuosia sitten nykyisellä autolla ja laitoin sen kartalle ja ajoin puoli tuntia latauspaikalle saaden huimat 35 kW( 160 kW:n sijaan) vaikka varaustaso oli toivottu 10 %. Mikään missään ei indikoinut mikä tuon aiheutti. Paimion pisteellä on kuitenkin todistetusti naapurin Erkin siskon kaiman etäinen ruotsituttu saanut Volvolla täydet tehot vuonna papu ja oravannahka.
Voisihan sen akun lämpötilan ilmoittaa tietysti. S3xy apilla kyllä näkee tuon lämpötilan sekä saa napin jolla lämmityksen saa päälle. Voisivat toki olla Teslassa vakionakin, mutta eipä tuo nyt iso vaiva ja kustannus ollut s3xy buttoneita laittaa.

Paras tietysti olisi jos teslan omassa apissa olisi samat kustomointi mahdollisuudet kuin s3xy apissa, mutta ei nyt pelkästään tuon takia kannata jättää autoa ostamatta, vaan asentaa vain tuo. Tämmöinen sentään on saatavilla, muihin autoihin ei taida olla oikein vastaavaa? Eli jos jotain puuttuu niin sitä ei sitten saa millään?
 
Voisihan sen akun lämpötilan ilmoittaa tietysti. S3xy apilla kyllä näkee tuon lämpötilan sekä saa napin jolla lämmityksen saa päälle. Voisivat toki olla Teslassa vakionakin, mutta eipä tuo nyt iso vaiva ja kustannus ollut s3xy buttoneita laittaa.

Paras tietysti olisi jos teslan omassa apissa olisi samat kustomointi mahdollisuudet kuin s3xy apissa, mutta ei nyt pelkästään tuon takia kannata jättää autoa ostamatta, vaan asentaa vain tuo. Tämmöinen sentään on saatavilla, muihin autoihin ei taida olla oikein vastaavaa? Eli jos jotain puuttuu niin sitä ei sitten saa millään?

Taitaa "muissa" autoissa saada perinteisesti OBD2-portin kautta datat ulos jos on tarve. Ei ole tarve ostella satojen eurojen kaapelihässäköitä. Osaan autoista pystyy myös koodaamaan jotain ominaisuuksia päälle mitä marmorilta olisi saanut rahalla.
 
Miksi mersun akunvaihto maksaa enemmän kuin uusi auto + akku?
Varmaan samasta syystä, kuin miksi mikä vaan varaosa on kalliimpi, kuin voisi olettaa. Vanha vitsi siitä, että auton kasaaminen kokonaan varaosilla tulisi moninkertaisesti kalliimmaksi kuin tehdasuusi, pitää ihan paikkaansa. Huollon työkustannus sitten vielä päälle.
Toki joku järki olisi hyvä olla varaosahinnoissa erityisesti akun kanssa, jossa se on kuitenkin monesti vielä osittain ihan käypää tavaraa. Jo pelkät materiaalit maksanee jotain vikaantuneessakin akussa. Varmaan valmistajat vielä vähän hakee liiketoimintamalliaan kalliin akun kanssa. Siinäkin on eroja, salliiko valmistaja mitään kolhua akussa ja miten akku on sallittua korjata.

Toki tämä julkisuuteen tullut Mersun tapaus, jossa lommo akkukotelon reunassa, sivussa moduuleista, aiheuttaa koko paketin vaihdon oli aika järjetön. Kuten myös Mersun ihmeellinen ehto, että akkua ei korvatakaan takuuseen, jos auton arvo on alle uuden akun hinnan. Eikö lie tässä osasyy sitten siihen akun suolaiseen hintaan? Saadaan takuukeikastakin rahoja takaisin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 194
Viestejä
4 861 998
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom