Yleistä keskustelua sähköautoista

Kävin tuossa jokunen päivä sitten seuraksi koeajamassa Elroq 85:n.



Risut:
-sivukameroiden näkymä meni talliin ajaessa vinoksi, kun sivupeilit piti taittaa

-Kulutti 51 km matkalla 16,7 kWh/100 km vs. Mii 10-11 samanlaisessa taajamaa, kehää, länäriä ja vähän 120-motaria. Ero on paljon suurempi kuin WLTP Vehicleistä voisi päätellä, Elroq 13,3 vs. Mii 12,4.


Autoja pitää nykyään valmistella ennen jokaista lähtöä. Auriksella riittää, että napsauttaa starttinappulaa ja laittaa D:lle (kaistavahti vain piippaa, muttei kajoa rattiin, piippauskin vain viivan ylityksestä eli hyvin harvoin). Mii vaatii lisäksi jokaisessa käynnistyksessä kaistavahdin poiskytkemisen (jottei tempoile rattia tietyömailla ja jakajissa) ja regenin asetuksen mieleiseksi. Elroq vaatii tuohon päälle alustan säädön joko comfort tai individual, jottei ole liian napakka hidasteissa.
Driver-paketti on tosiaan yhtä kuin DCC ja sitä ei saa kuin 85:een. Meille olisi 60 riittänyt, eikä se oikeastaan ollut kuin ohjauksen osalta huonosti toteutettu, mutta progressiivisen ohjauksen takia piti ottaa huomattavasti kalliimpi 85

Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.

Liikkeellelähtö on kyllä suurimmalle osalle identtinen Volvon kanssa; minuspoljin pohjaan ja vaihde päälle. Siinä kaikki.
Missään muussa koeajamassani autossa Fordin, VAGien ja Geelyjen lisäksi en yhtä helpolla pääse liikkeelle(!en ajanut Teslas kun ei napannut edes kyydissäistuminen). Jopa nopeusylityshälytys on kunnossa jo liikkeellelähtiessä. Rekuperointisäätö hoituu rattiläpyskillä, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Ongelmaksi jää siten vain tuon DCC:n säätö( minkä en tiennyt nollautuvan).
 
Driver-paketti on tosiaan yhtä kuin DCC ja sitä ei saa kuin 85:een. Meille olisi 60 riittänyt, eikä se oikeastaan ollut kuin ohjauksen osalta huonosti toteutettu, mutta progressiivisen ohjauksen takia piti ottaa huomattavasti kalliimpi 85

Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.

Liikkeellelähtö on kyllä suurimmalle osalle identtinen Volvon kanssa; minuspoljin pohjaan ja vaihde päälle. Siinä kaikki.
Missään muussa koeajamassani autossa Fordin, VAGien ja Geelyjen lisäksi en yhtä helpolla pääse liikkeelle(!en ajanut Teslas kun ei napannut edes kyydissäistuminen). Jopa nopeusylityshälytys on kunnossa jo liikkeellelähtiessä. Rekuperointisäätö hoituu rattiläpyskillä, joten sen ei pitäisi olla ongelma. Ongelmaksi jää siten vain tuon DCC:n säätö( minkä en tiennyt nollautuvan).
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.

Kolme kuskia yritti ajaa talliin. Ensimmäinen ajoi erittäin hitaasti, mutta pääsi talliin ja pois. Toinen ei uskaltanut edes yrittää, vaikka ajaa C-mersun tottuneesti talliin. Itse ajoin helposti Elroqin talliin, mutta peruuttaessa tuntui ikävältä ajaa ilman peilejä, kun tietää kyljen ja oven välissä olevan 5-10 cm. Laitoinkin peilit hetkeksi päälle, ja vasta oven kohdalla peilit suppuun. Kankeaa touhua kaivella ja kierrellä kyynärnojan nuppia ja yrittää muistaa laittaa peilit kiinni ajoissa.

Arvostelupakissani on myös nahkavyö, jonka otan käyttöön, jos vastaan tulee liian leveä auto, jossa sivupeilien ollessa pois pelistä menee vielä sivukameratkin mustaksi.
 
Mä en kyllä oikein tykkää elroqista (speksien perusteella) - just liian leveä ja korkea ollakseen mukamas Enyaqia pienempi malli.

A6:siakin alkanut näkyä, aika korkealta se farkku vaikuttaa, mutta olisi se ehkä silti Q6:selle hyvä vaihtoehto.

Hintaluokka vaan nousee käytönnössä tuplaksi verrattuna noihin 80kWh MEB:eihin, että aika paljon pitäisi olla ylimääristä että huvittaisi investoida…
 
Erinomaista jos kuva säilyy kun peilit ovat auton runkoa vasten taitettuna sillä esimerkiksi Volvossa ne lohkot menevät mustiksi. En siis laskisi risuiksi, ellet sitten tiedä autoa, jossa se ei sitä tee.
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.

Kolme kuskia yritti ajaa talliin. Ensimmäinen ajoi erittäin hitaasti, mutta pääsi talliin ja pois. Toinen ei uskaltanut edes yrittää, vaikka ajaa C-mersun tottuneesti talliin. Itse ajoin helposti Elroqin talliin, mutta peruuttaessa tuntui ikävältä ajaa ilman peilejä, kun tietää kyljen ja oven välissä olevan 5-10 cm. Laitoinkin peilit hetkeksi päälle, ja vasta oven kohdalla peilit suppuun. Kankeaa touhua kaivella ja kierrellä kyynärnojan nuppia ja yrittää muistaa laittaa peilit kiinni ajoissa.

Arvostelupakissani on myös nahkavyö, jonka otan käyttöön, jos vastaan tulee liian leveä auto, jossa sivupeilien ollessa pois pelistä menee vielä sivukameratkin mustaksi.
Teslassa näkyy sivukameran kuva ihan normaalisti vaikka peilit kääntääkin.
 
Laskin peilit kääntaessä vinoon menevät sivukamerat risuihin, koska Mii, Auris ja C-mese eivät tee vastaavaa. Niissä ei ole sivukameraakaan, mutta ei myöskään tarvetta kääntää peilejä talliin ajaessa, joten niillä kyljen näkee sivupeileistä.

Elroq oli peilien kanssa niin leveä, että peilit oli pakko taittaa, minkä jälkeen niistä ei näe mitään. Autossa oli alkaen 2 100 euron paketissa saatavat sivukamerat, joiden varassa oltiin peilien ollessa pois pelistä. Kameroidenkin kuva vääntyi hankalasti vinoon juuri silloin kun niitä tarvittiin. Siksi risuja.
Okei, no... en tiedä yhtä ainoaa autoa, jossa peilikamerat näyttäisivät mitään hyödyllistä niiden ollessa autoa vasten taitettuna. Teslassa ja muutamassa muussa taitaa olla auton rungossa erikseen kamerat mutta nämä peilikamerat ovat puhtaasti 360-kameraa varten, joten softanvääntäjä ei ole nähnyt vaivaa tehdä niistä tässä tilassa käyttökelvollisia. Tosin näin kameratutkijana se ei todellakaan olisi iso nakki hoidettavaksi.

Itse haluaisin, että Volvo näyttäisi edes sen vääristyneen kuvan tuossa tilassa.


Mä en kyllä oikein tykkää elroqista (speksien perusteella) - just liian leveä ja korkea ollakseen mukamas Enyaqia pienempi malli.
Ei kai sitä Eunukkia pienemmäksi mainosteta kuin tavaratilan osalta( itse ainakin sen hankin luullen tietäväni sen olevan ainoastaan lyhyempi kuin 'isoveljensä' on, näin pääpiirteiltään. Eikä sekään monessa käyttötilaesimerkissä ole edes paljoa pienempi johtuen tilojen muodosta.
 
Uusien autojen lidarit saattaa pysyvästi vahingoittaa mm. älypuhelinten kameroita. Kuolleita pikseleitä tulee jo kauempaa kuvattaessa, ei tarvitse viedä puhelinta edes lidarin lähelle.

Alla olevassa videossa testailua kun iPhonella kuvaa uutta Volvoa (video lähtee oikeasta aikaleimasta). Lopputuloksena iPhonen kamerasensori hajoaa käyttökelvottomaksi.


Mikäköhän tuon iphonen kameran särkee?

Kameran kuvaamassa videossa ei kuitenkaan näy mitään kovin erikoista, kuva vaan alkaa vähitellen mennä pilalle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
278 164
Viestejä
4 791 163
Jäsenet
77 711
Uusin jäsen
J3rb4

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom