Meillä on työautona isoakkuinen Enyaq ja sanoisin, että kaupungissa auto on miellyttävän hiljainen, mutta maantiellä alkaa kohinat vaivata enemmän. Motarivauhdissa melua on sitten jo reippaasti ja sanoisin jopa, että edellinen 7-koppainen Golf oli noilla nopeuksilla hiljaisempi. En ole muutenkaan ollut mitenkään erityisen innoissani Enyaqista, vaikka sitä kaikissa testeissä on erinomaisen hyväksi ajettavaksi kehuttukin. Työpaikan yksilössä on perusohjaus, jota voisi kuvailla asiansa ajavaksi, muttei loistavaksi. Maantiellä auto kiemurtelee tuuliolosuhteista riippuen joko paljon tai aivan älyttömästi, johon kaistavahti lisää vielä omat tempoilunsa. Alusta toimii muuten hyvin, mutta terävistä montuista ei oikein tykkää (kolahtelee ja on epämukava) ja rampeissa takapää tuntuu irtonaisen muljuavalta. Jarrut ovat tuntumaltaan todella huonot, eli kovemmat jarrutukset ovat töksähteleviä ja regeniltä kitkajarruille siirtymisen tuntee ikävän selkeästi. Olenkin opetellut ajamaan tuolla lähinnä regen-jarrutusta käyttäen ja lähinnä pysäytän auton kävelyvauhdista liikennevaloihin käyttöjarruilla. Sähkövoimalinja toimii muuten hyvin, mutta viivettä tuntuu olevan kaupunkiajossa jonkin verran. Myös liikkeellelähdöt tapahtuvat töksähtäen, ellei pedaalia paina alussa todella varovasti. Ison auton kääntösäde sen sijaan erinomaisen pieni ja auton ulkomitat on helppo hahmottaa.En kyllä sanoisi tuota mitenkään hiljaiseksi edes perusnakeilla. Just ja just siedettävä, nopeuden kasvaessa tietysti pahenee. Vähän samaa vaivaa koko konsernin tuotteissa koko linjan rengasmelun läpipuskemisessa, A6/Q6/Macania myöten. Skoda on hintaluokassa parempi kuin korealaiset, Rellulle häviää selvästi melun laadusss. Jotenkin se Rellun spektri (lähinnä scenic) on ainakin omaan korvaan miellyttävämpi. Stellantiksen halvat pikkupurkit (208, 2008 ja sisarmerkkien kloonit) ovat hintaansa nähden aika hyviä melussa. Muuten meh. Tl;dr; Ei oikein löydy sähköautoa, jonka melutasoon voisi olla aidosti tyytyväinen.
Tekisi mieli käydä kokeilemassa progressiivisella ohjauksella varustettua yksilöä, että onko se merkittävästi perusvekotinta parempi.