Jännä muuten kuinka tuo yksi Enyaqin tapaus pomppii jutuissa uudelleen ja uudelleen esiin erilaisissa viittauksissa. Toinen on Kokkolan MB-klommocase -> Mersuja ei voi ostaa. Normina kun taksina veivattu Enyaqin akun SOH luokkaa huono -> MEBbbien akut eivät kestä. Taas facessa Sähköautoileva Motoristi on veivannut ID.4llaan luokkaa enemmän kuin tuo taksi ja näyttäisi akku olevan hyvässä vedossa, mutta ei tämä esimerkki kiinnostele ketään
Jos miettii taksin käyttöprofiilia, akku ladataan liikenteessä aina niin täyteen kun vain on aikaa. Eli käytännössä lirutetaan DCC:lla täyteen aina kun on joku sopiva väli / ei keikkaa. Uskoisin, että paikat ovat kyllä lämpimänä mutta sitä ei Enyaq ole oikein sietänyt pidemmän päälle. Ehkä jollain toisella merkillä ja akkukemialla taksikäytössä ei ole noin hapantunut akku, mutta kun Kokkolaan pajalle ei ole muita päätynyt tai siellä tehty materiaalia niin yksittäinen Enyaq-case pomppii esiin.
Mitä esilämmityksen mantraa olenkin toistellut, omakohtaisilla kokemuksilla 125tkm edestä kelissä kuin kelissä 2/3 pitkää matkaa veivanneena typistän, että esilämmityksen puutetta dramatisoidaan aika isosti. Toki riippuu varmasti monesta asiasta, kuten myös koko lataustapahtumassa, mutta esilämmityksen puuttuminen oikeasti pidemmällä matkalla ei kokonaisuudessa vaikuta juuri ollenkaan. Latausnopeus keskimäärin tippuu tuossa Q4:ssa noin 20-30% ja yleisempää on, että joku muu juttu kuten laturi-infran kuormantasaus tai liian iso SOC laturille tultaessa vaikuttaa latauskäyrään enemmän matkassa kuin akun lämpötila. Sitten on aivan toinen juttu, jos seisotan autoa kylmässä pidempään ja ensimmäisenä lähtisin sitä lataamaan pikalaturilla. Näin on nyt käynyt itsellä vajaan kolmen vuoden aikana tasan kerran.