Yleistä keskustelua sähköautoista

Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia,
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
 
Stellantis... Ei... Ole... Renault. :bored:
Kiitos. Tämä oli hyvä tieto luulojeni sijalle. Olen niputtanut kaikki nuo Pösöt ym. Stelantikseksi, mutta nyt tiedän myös, että Scenic tehty Ariyan pohjalle ja Nissan on se Rellun kumppani. Tämä antaa yhden pisteen Scenicille ja Rellun 5. Nissan tietäneen sähköautoista huomattavasti Leafin takia. Scenic on mukavan konservatiinen muotoilultaan, jos Ariya on liian ufomainen.
 
Viimeksi muokattu:
Meinasin ominaisuuksia kuten: navigaattoriin asettaa määränpään kertoo se pikalaturit ja esilämmittää akun. Käytännössä ilmaisia, mutta katsokaapa uutta 75k$ Jeeppiä Out of Specsin kanavalta, ei osaa kunnolla reitittää ja softa lagaa kokoajan. Sähköautossa se leppoisan ajamisen juttu on heittää määränpää naviin ja ajella huoletta perille, navi kertoo missä pysähtyä jne.
EUssa autoilla on minimi vaatimuksia, joihin karttatuki ja opastus ei ole isojuttu, mutta niillä on kuitenkin arvonsa. Valmistaja voisi periaatteessa tarjota lisä maksullista versiota tai mainosrahoitteista hinnat alkenmalleilla, tai kokonaan ilman. Mainosrahoitteisissa on se ongelma että ko markkina taasen on koko markkinalueen osalta harvojen hallinnassa ja isollakaan autofirmalla huonosti vipua kilpailla niiden kanssa.

Ei ihme, että Stellantis otti Googlen Rellun Scenikkiin,

Renault tekee yhteistyötä Nissanin kanssa, ristiin omistustakin taitaa olal (en nyt muista mitä muuotksia, eli voi olla vähän historian havinaa)
Mutta ohjelmisto on valtava investointi isoillekkin valmistajille, mikä saa heitä hakemaan kumppaneita. Ja tietenkin siellä kärkkyy Google (Alphabet) , joka ei nyt ihan kaikkia houkuta.


Vaikka vastustan ns vastikkeellisia palveluominaisuuksia mutta jos halutaan tarjota edullista hankintahintaan niin se on siinä yksi konsti.

 
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.
 
Sitten kun lahdetaan tekemaan kunnon karvalakkia niin ei siina mitaan akkujen lammityksia ole tai kosketusnayttoja. Epailen etta moni tietaa varsinkin hamevaen puolelta ihmisia joilla ei ole mitaan mielenkiintoa koskea autossa muuta kuin hallintalaitteisiin. Osalla jopa lammityslaite on taysin utopinen.
Taitaa isompi ongelma olla vanhemmat miehet. Joka tapauksessa akun automaattinen lämmitys soisi näissä olevan.
 
Juu esim. se Teslan minimalismi ja kaiken suorittaminen näytöltä tai Volkkarin hipaisunappien kokeilu ratissa johtuivat juurikin halpuutuksesta. Napit maksaa.
 
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.
No ei nyt kaikelle tarvitse olla omia nappeja, mutta vaikka lämmön säädöt, penkin/ratin lämmitin ym. jotka ovat monesti koko ajan näkyvissä siinä näytöllä ja vievät vaan turhaa tilaa. Jos edes nämä jatkuvasti näytössä näkyvissä olevat olisi omilla napeillaan.

Toinen asia on sitten nämä hipaisunapit. Ei nekään ilmaisia ole, ja tarvitsee samat johdotukset ym. kuin fyysisetkin napit. Saattaa olla jopa kalliimpi se kosketuspinta kuin painettava nappi.
 
Kosketusnäyttö vaan taitaa olla reilusti edullisempi tapa toteuttaa asiat ku oma nappi kaikelle. Täähän yksi iso syy miksi etenkin halpuutetuimmista on kadonnut lähes kaikki napit.

Periaatteessa noin, mutta käytännössä esim. sitikan halvin C3 tulee olemaan kokonaan ilman keskinäyttöä. Sellaisen oleminen tarkoittaa aika paljon muita kustannuksia (navi, peruutuskamera, radio yms.) ja kun se jätetään pois niin käyttäjälle ei tule ainakaan epäselvää että omasta luurista/tabletista hoidetaan kaikki navigoinnit ja musan toistamiset.
 
Ei karvalakissa sitten montaa nappia ole jonka kosketusnaytto voisi syrjayttaa. Linkissa video karvalakki Hondasta.



W140 konsoli
1738755139799.png
 
No ei nyt kaikelle tarvitse olla omia nappeja, mutta vaikka lämmön säädöt, penkin/ratin lämmitin ym. jotka ovat monesti koko ajan näkyvissä siinä näytöllä ja vievät vaan turhaa tilaa. Jos edes nämä jatkuvasti näytössä näkyvissä olevat olisi omilla napeillaan.
Juttuja mihin tarvii todella harvoin koskea, joiden silti toivoisi olevan sellaisia että onnistuu rukkaset kädessä katsomatta.

Toinen asia on sitten nämä hipaisunapit. Ei nekään ilmaisia ole, ja tarvitsee samat johdotukset ym. kuin fyysisetkin napit. Saattaa olla jopa kalliimpi se kosketuspinta kuin painettava nappi.
Ymmärtääkseni on hyvin kustannustehokkaita, siis itse komponentit, vie vähän tilaa ja väylään, eli johdot tarvii mutta sitten kokoomis suunnittelua että onnistuu edullisesti. Toki onhan ne pelkkään tablettiin verrattuna "kallista" , varsinkin kun eivät korvaa sitä tabletti näyttöä.

Hipasunapit kyllä pelkkään tablettiin verrattuna ovat monelle maksamisen arvoisia jos ei niitä ihan totaali sössitty ole. Voi ne viikset, vivut sun muutkin sössiä. Ehkä vähentynyt, mutta joissain on ollut sitten näytön vieressä fyysisia enemmän tai vähemmän hyviä nappeja, joiden tarkoitus näkyy näytöllä. Hyvin tehtynyt kyllä etunsa.
 
Auton vaihto edessä ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa sähkäriin.
Nettiautosta tutkailin vaihtoehhtoja siinä 30 te hujakoilla ja shortlistille on noussut
Audin Q4 E-tron
Polestar 2
Mustang Mach-E
Noita näyttäisi saavan 21-22 malleja 40-70 tkm mittarissa.
Kaikkia olen käynyt jo koeajamassa ja jokaisesta on jäänyt fiilis, että ajotuntuma ei ainakaa sulje yhtään noista pois ja speksien mukaan ranget on samalla hehtaarilla.
Onko jengillä millaisia kokemuksia näistä?
 
Kaikkia paitsi Q4-ajanut. Selvittäisin ainakin huollettavuuden akun osalta, vaikka toki takuuta on sinun käytön ajan. Polestarin taloudellinen tilanne ei ole mielestäni vakaa, joten ottaisin huomioon. Volvo irtautui rahoittamasta Polestaria. Q4 ja Fordilla saattaa olla paras jälleenmyyntimarkkina, tunnettuja merkkejä, Polle lienee halvempi.

Polestarin Googlekäyttis lienee paras noista, mutta osin mielipide. En tiedä kuinka laginen toi Q4 - osaat itse näihin vastata.

Onko alkupään Mach-E ja Q4 akun esilämmitys laturille navigoidessa? [muutoin pitkät matkat ovat melko ikäviä] Lataustehot noissa taitaa muutoin olla aika samat, myös kulutus - Polle etuveto, muut taitaa olla takavetoja.
 
Auton vaihto edessä ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa sähkäriin.
Nettiautosta tutkailin vaihtoehhtoja siinä 30 te hujakoilla ja shortlistille on noussut
Audin Q4 E-tron
Polestar 2
Mustang Mach-E
Noita näyttäisi saavan 21-22 malleja 40-70 tkm mittarissa.
Kaikkia olen käynyt jo koeajamassa ja jokaisesta on jäänyt fiilis, että ajotuntuma ei ainakaa sulje yhtään noista pois ja speksien mukaan ranget on samalla hehtaarilla.
Onko jengillä millaisia kokemuksia näistä?

Muista en osaa sanoa, mutta Polestar 2:n osalta kannattaa huomioida ainakin:

1) alle mv 2022 autoissa ei ole lämpöpumppua, mutta 2022-2023 autoissa ei suurimmassa osassa ole silloisen komponenttipulan takia matrix-valoja (ns. pilot lite). Jos haluaa viilennetyn penkin, niin sitä saa muistaakseni vasta vm 2023 autoihin
2) en hommaisi autoa ilman pilot (kaistallapitoavustin, 360 -kamera, risteävän liikenteen varoitus, himmennevät peilit ja Pixel-valot osassa autoja ym) ja plus (panoraamakatto, paremmat penkit, paremmat popit ym) - pakettja
3) vetarit on olleet näissä murheenkryyninä, joten kannattaa kuulostella tarkasti koeajaessa
4) suurin osa näistä on tuontiautoja, joten markkina-alueen päivitys kannattaa vaatia / tingata mukaan hintaan (marmorilla n. 200€) tai muuten auton nettiyhteydet ei pelaa.
5) koska nämä on suurin osa tuontiautoja, mukana on usein vain yhdet vanteet ja renkaat tai yhdet vanteet ja kahdet renkaat, joista "talvirenkaat" saattaa olla ihan mitä sattuu, joten tarkkana ilmoituksia vertaillessa. Tämä on erityisen huomionarvoista koska autossa on erikokoiset renkaat ja vanteet edessä ja takana
6) itseäni harmittaa vieläkin vähän, että hommasin sisarmalli Volvo XC40:n enkä kakkospollea josta tykkäsin autona enemmän, mutta Volvolta sai vaan niin paljon paremman diilin. :D
 
Viimeksi muokattu:
Polestarin taloudellinen tilanne ei ole mielestäni vakaa, joten ottaisin huomioon. Volvo irtautui rahoittamasta Polestaria.
Volvon ja Polestarin emoyhtiö otti jälkimmäisen rahoituksesta kopin. Jenkkien kiinalaisia sähköautoja koskevat tiukat rajoitukset iskee Polestariinkin vaikka sillä tuotantoa jenkeissä. Mutta sinänsä ole tärkeän asian äärellä, markkinoille on tullut toimijoita joiden rahkeet on rajalliset ja Suomessa on sähkis henkilöautomerkkejä tullut ja mennyt, ja kaikki maahantuojatkaan ei ole pystyssä pysyneet.

Toinenasia sitten onko listattu malli tuossa listassa erityisen huono valinta, jos ok yksilö ja vakavarainen ja uskottava myyjä.

Jos konserni pysyy pystyssä niin Polestarin osalta ei ole sama riski kun merkeillä joilla ei ole sisarmerkkejä.
 
Auton vaihto edessä ja nyt olisi tarkoitus vaihtaa sähkäriin.
Nettiautosta tutkailin vaihtoehhtoja siinä 30 te hujakoilla ja shortlistille on noussut
Audin Q4 E-tron
Polestar 2
Mustang Mach-E
Noita näyttäisi saavan 21-22 malleja 40-70 tkm mittarissa.
Kaikkia olen käynyt jo koeajamassa ja jokaisesta on jäänyt fiilis, että ajotuntuma ei ainakaa sulje yhtään noista pois ja speksien mukaan ranget on samalla hehtaarilla.
Onko jengillä millaisia kokemuksia näistä?
Tuota kysyin, olisi 24700€. Menee vaan ajomäärältään aika paljon yli. Fordiahan olisi kyllä myös isommalla akulla ja nelivetona, mutta hieman kalliimmalla hinnalla tietysti.

 
MG:n tehtaat tosin ovat kiinalaisia, joka on ainakin itselleni on (aiemmassa viestissä mainittuista syistä) jonkin sortin ongelma. Volvolla taas kuitenkin suurin osa varsinkin länsimarkkinoille menevistä autoista valmistetaan Ruotsissa tai Belgiassa.
Oma Kia:ni oli takuukorjauksessa, lambda vaihtus...
Samalla rupattelin eri myyjien kanssa, jokanen voi ketjun itse päätellä.
Keskustelu MG:sta alko myyjän kanssa siitä kun näin jonkun MG oisko ollut joku zs, niin siinä melkeen vieressä oli fordin pikkunen suv, ne oli yllävän lähellä muodoiltaa toisiaan, suurin ero tais olla valoissa ja keulamaskissa, mitä ulkosesti ohimennen huomasin.
Niin noista MG:stä kertos, että EU:n alkaa pukata uutta sähkistä, eivät tule jenkeistä tai kiinasta, joissa molemmissa varmaan kohta tullit, vaan tulevat Taiwanin tehtaalta... Syksyllä tulee kuulemma uus MG Marvel r? Samal puhus, et heidän tuomat MG:t on saanut ruostesuojauksen suomessa, jota ei ole esim. belgiasta tuoduissa, ihan sama uus tai käytetty.
Mitään muuta noista kiinalaisista tiedä, joissain kyllä paperillä komiat speksit.
 
Volvon ja Polestarin emoyhtiö otti jälkimmäisen rahoituksesta kopin. Jenkkien kiinalaisia sähköautoja koskevat tiukat rajoitukset iskee Polestariinkin vaikka sillä tuotantoa jenkeissä. Mutta sinänsä ole tärkeän asian äärellä, markkinoille on tullut toimijoita joiden rahkeet on rajalliset ja Suomessa on sähkis henkilöautomerkkejä tullut ja mennyt, ja kaikki maahantuojatkaan ei ole pystyssä pysyneet.

Toinenasia sitten onko listattu malli tuossa listassa erityisen huono valinta, jos ok yksilö ja vakavarainen ja uskottava myyjä.

Jos konserni pysyy pystyssä niin Polestarin osalta ei ole sama riski kun merkeillä joilla ei ole sisarmerkkejä.
Olin ostamassa Polestaria aikanaan. Nyt ostaisin sen sijaan Volvon. Volvo painaa ennätystulosta, Polestar tappiota. Geelyllä on lukuisia automerkkejä omistuksessa, joten se on ihan heidän valinta pitääkö Pollea hengissä kauan. Toki ei kukaan varmaksi tiedä.

Pollen arvo tippunut isommin kuin Volvon sanoisin, pollet matalailla kilsoilla 30k€ paikalla, XC40 33-34k€. Uskoisin eron pysyvän.

Jos uskaltaa hypätä Pollen kelkkaan niin hyppää, itselle oli aika karmaisevas nähdä miten Fiskerin autoille Jenkeissä kävi: kelpaavat varaosien hinnalla eteenpäin: softaa ei kukaan päivitä jne.
 
Olin ostamassa Polestaria aikanaan. Nyt ostaisin sen sijaan Volvon. Volvo painaa ennätystulosta, Polestar tappiota. Geelyllä on lukuisia automerkkejä omistuksessa, joten se on ihan heidän valinta pitääkö Pollea hengissä kauan. Toki ei kukaan varmaksi tiedä.

Pollen arvo tippunut isommin kuin Volvon sanoisin, pollet matalailla kilsoilla 30k€ paikalla, XC40 33-34k€. Uskoisin eron pysyvän.

Jos uskaltaa hypätä Pollen kelkkaan niin hyppää, itselle oli aika karmaisevas nähdä miten Fiskerin autoille Jenkeissä kävi: kelpaavat varaosien hinnalla eteenpäin: softaa ei kukaan päivitä jne.

Kieltämättä nämä Polestarin vakavaraisuusasiat osaltaan painovat itsellänikin vaakakupin enemmän Volvon suuntaan, lisäksi onhan tuo Volvo aika paljon käytännöllisempi kun penkit kaatamalla taakse mahtuu ihan eri tavalla kamaa kuin Polleen. Noin muutenkin Bilian korkotarjous ja kohtuuhintainen jatkotakuu houkuttivat myös. Tunteet sanoi Polle, mutta järki sanoi Volvo ja tällä kertaa järki voitti.

Tosin Polestarin etuna esim. Fiskeriin nähden on se, että nuo kakkoset varsinkin on käytänössä täysin Volvoja (autohan aloitti elämänsä Volvon S40:nä), joten uskoisin että huoltoasiat sun muut hoituisivat kyllä jatkossakin. Sekin ero on, että vaikka Geely päättäisikin antaa Polestarin kipata, niin se voisi kuitenkn dumpata sotkun jälkihoidon Volvon ja muiden merkkiensä alle.
 
Ensimmäiset 1000km Solterralla takana ja aika vetää yhteen fiiliksiä. Ei mitään yllätyksiä

+ Hyvä auto ajaa
+ Neliveto toimii paremmin vrt Enyaq
+ Hyvät tilat omaan tarpeeseen
+ Takalasi ei likaannu ajossa
+ Keskinäyttö parempi
+ Ohjelmisto responsiivinen vrt Enyaq 3.7
+ Auto pysyy käynnissä jos siitä nousee, lämmitys ja infotainment ei sammu kun nousee lastaamaan autoa

+ - Paljon nappeja
+ - Holhoava, varoittelee paljon ja osa toiminnoista on rajattu pois kun auto liikkuu
+ - Pikalataus, oletettua parempi mutta ei se siitä hyvää tee
+ - Ihan ok valot

- Muovinen ja äänekkäämpi vrt Enyaq
- Etäohjelmisto bugaili aluksi, parin resetin jälkeen alkanut toimimaan
- Melkein kaikki holhoavat järjestelmät on nimetty lyhenteillä



Alla ensimmäinen lataus
Screenshot_2025-01-31-20-51-22-80_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
 
Ensimmäiset 1000km Solterralla takana ja aika vetää yhteen fiiliksiä. Ei mitään yllätyksiä

+ Hyvä auto ajaa
+ Neliveto toimii paremmin vrt Enyaq
+ Hyvät tilat omaan tarpeeseen
+ Takalasi ei likaannu ajossa
+ Keskinäyttö parempi
+ Ohjelmisto responsiivinen vrt Enyaq 3.7
+ Auto pysyy käynnissä jos siitä nousee, lämmitys ja infotainment ei sammu kun nousee lastaamaan autoa

+ - Paljon nappeja
+ - Holhoava, varoittelee paljon ja osa toiminnoista on rajattu pois kun auto liikkuu
+ - Pikalataus, oletettua parempi mutta ei se siitä hyvää tee
+ - Ihan ok valot

- Muovinen ja äänekkäämpi vrt Enyaq
- Etäohjelmisto bugaili aluksi, parin resetin jälkeen alkanut toimimaan
- Melkein kaikki holhoavat järjestelmät on nimetty lyhenteillä



Alla ensimmäinen lataus
Screenshot_2025-01-31-20-51-22-80_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.
 
Eiköhän Toyotan ja Subarun suurin miinus ole pikalataus ja esilämmityksen puute autolla joka 45k€. Ehkäpä ne akut sit kestää paremmin.

Autona noita on kehuttukin: esim Harri Salo youtubekanavallaan.

Homma muuttuukin kun nyt saa 32k€ 30tkm Subarua nelivedolla ja takuulla.
 
Eiköhän Toyotan ja Subarun suurin miinus ole pikalataus ja esilämmityksen puute autolla joka 45k€. Ehkäpä ne akut sit kestää paremmin.

Autona noita on kehuttukin: esim Harri Salo youtubekanavallaan.

Homma muuttuukin kun nyt saa 32k€ 30tkm Subarua nelivedolla ja takuulla.
Yksivaihdelatauksella olevia...
Sähköautona on, autona en tiedä.
Sinulta siis löytyy kokemuksia molemmista autoista?
Tiedossa myös jatkuvat viat Skodassa? 12v akku herjaa pienellä pakkasella, valot sojottaa mihin sattuu, koiranluut jatkuvasti rikki, milloin lataus kaapelia saa olla tosissaan repimässä irti. Kai tuo kuulostaa joillekin hyvälle sähköautolle.
 
Yksivaihelataus on kyllä aikamoinen pommi autossa, mutta kyllä 3,7kw tehollakin liruuttelee, jos on kotilataus. Ilman kotilatausta on sitten nihkeämpää, ja kalliimpaa ainakin Helsingissä: koska pitää ladata päiväsaikaan julkisilla type-2 jotta ehtii latautuu täyteen: hinta aikamaksun takia varmaan 0,5 €/kwh / CCS-lataus 0,38€/kwh - se siitä halvasta sähköautoajelusta.
 
Samal puhus, et heidän tuomat MG:t on saanut ruostesuojauksen suomessa, jota ei ole esim. belgiasta tuoduissa, ihan sama uus tai käytetty.

On tietysti mahdollista että puhui vaan lämpimikseen tyhjää, mutta jos niihin tosiaan maahantuoja teettää jonkun ruostesuojauksen, se on kyllä todella huono uutinen.

Niitä maahantuojan ruostesuojauksia tehtiin aikanaan kun autot olivat parin vuoden iässä jo todella mätiä. Nykyaikainen huonostikin galvanoitu kori kestää suomen oloissa 10vuotta, ei maahantuojaa noiden mahdolliset hitsaukset kiinnosta.
 
Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.
Kuten @Sir Lancelot sanoin niin sähköautona uusi Enyaq parempi. Omasta mielestä Enyaq pre 4.0 on sähköautona keskinkertainen -> latauksen, infotaimentin hitauden ja etäkäytön vaikeuksien takia.

Autona yleisesti molemmat hyviä, pieniä eroja. Skoda laadukkamman oloinen yleisesti mutta niin on hintakin 25% korkeampi (toki siinä myös isompi akku).
 
Yksivaihelataus on kyllä aikamoinen pommi autossa, mutta kyllä 3,7kw tehollakin liruuttelee, jos on kotilataus. Ilman kotilatausta on sitten nihkeämpää, ja kalliimpaa ainakin Helsingissä: koska pitää ladata päiväsaikaan julkisilla type-2 jotta ehtii latautuu täyteen: hinta aikamaksun takia varmaan 0,5 €/kwh / CCS-lataus 0,38€/kwh - se siitä halvasta sähköautoajelusta.
Useinhan tuollaiset pikku kauppakassit ovat niitä talouden kakkosautoja, joilla ajetaan kodin, lähipalveluiden ja työpaikan väliä. Pieni akku latautuu yön aikana täyteen tuolla 3,6kw tehollakin, jos sen on kuivaksi ajanut.
 
Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.

Jotenkin viesteistäsi paistaa, että reagoit aina jos joku kritisoi tojo-subarua?

Ei kai täällä olla tojo-subarusta valiteltu enimmäkseen kuin huonoa lataustehoa ja akun esilämmityksen puutetta? Autona ei niinkään. Nuo ominaisuudet ovat vaan monelle aika tärkeä aspekti sähköautoilussa, joten ei ihme että se herättää runsasta arvostelua.

Jos tätä ketjua on yhtään seurannut, niin aika monesta merkistähän täällä keskustellaan niin negatiivisesti kuin positiivisesti. Oli merkki mikä tahansa. Vastahan tuossa oli monta sivua vääntöä Teslan mittariston sijainnista. Käyttäjiä on monia ja niin on mielipiteitäkin.

Itsellä löytyy tallista EV6 ja löydän siitä itsekin kritisoitavia asioita, mutta vielä toistaiseksi kokemuksessa ollaan plussan puolella
 
Yksivaihelataus on kyllä aikamoinen pommi autossa, mutta kyllä 3,7kw tehollakin liruuttelee, jos on kotilataus. Ilman kotilatausta on sitten nihkeämpää, ja kalliimpaa ainakin Helsingissä: koska pitää ladata päiväsaikaan julkisilla type-2 jotta ehtii latautuu täyteen: hinta aikamaksun takia varmaan 0,5 €/kwh / CCS-lataus 0,38€/kwh - se siitä halvasta sähköautoajelusta.
Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin. Kehitys kehittyy ja latauksen osalta pullonkauloja omaavien autojen arvonalenema tulee olemaan raaka. Toki jos sopii käyttötarkoitukseen kuin nenä päähän ja hinta on hyvin halpa (eikä rahat riitä parempaan), niin kannattanee harkita.

Huonolle lataukselle pitää laskea niin käytön kuin jälleenmyyntiarvon osalta hinta.
 
Norjassa tammikuussa rekisteröidyistä autoista jo 95.8% täyssähköautoja. Joista bz4x myydyin malli.
Olisi kiva tietää miksi Toyota kärjessä norjassa, mutta suomessa ei meinaa kelvata. Ei näytä ainakaan norjalaisia haittaavan hidas lataus.

 
bz4x myydyin malli.
Olisi kiva tietää miksi Toyota kärjessä norjassa, mutta suomessa ei meinaa kelvata. Ei näytä ainakaan norjalaisia haittaavan hidas lataus.
Hyvä saatavuus ja halpa hinta?

Voisi olla myös tilausjonon purkua, eli helmikuussa saattaa olla joku muu merkki ykkösenä.
 
Bz4x/Solterra pikku kauppakassi? :oops:
Luulin että siitä pandasta puhe..

Välillä vähän vaikea seurata kun yhdessä topikissa on useampia keskusteluketjuja päällekäin.

Mä kyllä luulin että nuo br4x/solterra ovat 3v laturilla, että vain se eka esittely erä olisi ollut 1v.
 
Norjassa tammikuussa rekisteröidyistä autoista jo 95.8% täyssähköautoja. Joista bz4x myydyin malli.
Olisi kiva tietää miksi Toyota kärjessä norjassa, mutta suomessa ei meinaa kelvata. Ei näytä ainakaan norjalaisia haittaavan hidas lataus.

Olihan tuo BZ tammikuun 2. myydyin sähköauto Suomessa, hyvin vaikuttaisi nykyhinnoilla käyvän kaupaksi myös täällä. Tai ainakin tuolla yhden kuukauden otannalla ja suhteessa muihin, 91klp. myynti nyt ei mitään ennätyksiä vielä riko.
 
Toyota myy hyvin ihan vaan sen takia että sillä on ansaitusti hyvä maine polttis ja hybridi puolelta, joten porukka odottaa että sama hyvä laatu ja luotettavuus jatkuu siellä sähkisten puolella myös.

Totuus on kuitenkin se että ainakin Korealaiset menee tuossa luokassa heittämällä ohi jos mietitään mitä Ioniq5/EV6 tarjoaa sähköautona.
 
Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin. Kehitys kehittyy ja latauksen osalta pullonkauloja omaavien autojen arvonalenema tulee olemaan raaka. Toki jos sopii käyttötarkoitukseen kuin nenä päähän ja hinta on hyvin halpa (eikä rahat riitä parempaan), niin kannattanee harkita.

Huonolle lataukselle pitää laskea niin käytön kuin jälleenmyyntiarvon osalta hinta.
Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.
 
Toyota myy hyvin ihan vaan sen takia että sillä on ansaitusti hyvä maine polttis ja hybridi puolelta, joten porukka odottaa että sama hyvä laatu ja luotettavuus jatkuu siellä sähkisten puolella myös.

Totuus on kuitenkin se että ainakin Korealaiset menee tuossa luokassa heittämällä ohi jos mietitään mitä Ioniq5/EV6 tarjoaa sähköautona.

Kyllähän ihmiset hakevat hyvää autoa, eivätkä pelkästään sähköautoa. Minusta täällä liiankin korostetusti puhutaan latausnopeuksista , softasta yms. jotka ovat loppujen lopuksi vain pieni osa itse autoilua. Autolla pitää olla myös hyvä ja laaja huolto-organisaatio ja tietysti hyvä maine. Ja tietty sen pitää olla hyvä auto joka sopii omiin tarpeisiin. Loppujen lopuksi sinne ruudulle ei ole oiken mitään asiaa , ja jos lataus hoidetan kotona, niin latausnopeudetkaan ei ole ongelma. Tällöin korostuu autoilun perusvaatimukset ja ominaisuudet jotka kaikilla ovat hyvällä tasolla. Ja ielä tällä hetkellä auton toivotaan näyttävän enemmän perinteisemmältä autolta kuin joltain avaruudesta tippuneelta ihmeellisyydeltä. Tojo on tasainen suorittaja joka riittää hyvin monelle. Ei siinä vaakakupissa dingelidoggelit, sulavat softat, latausnopeudet yms turhuudet paljoa paina.
 
Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.
Samaa mieltä siinä, että noissa Micra -kokoluokan autoissa sillä ei ole mitään väliä, kun ei kukaan täysipäinen sellaista mihinkään matka-ajoon ota ja tommonen pikkuakku latautuu siinä S-Marketin pihassa tai himassa hetkessä hitaammallakin vauhdilla. Isommissa akuissa ja autoilla, joilla tarkoitus ajaa myös pitkää matkaa, tuo on sitten imo täysin pakollinen suomessa. On ihan siinä ja siinä viitsiikö näillä lähteä kovin pitkälle lämmitettävällä akullakaan talvikeleissä, puhumattakaan sitten autosta, joka ei lämmitä. Luin viime viikolla kuinka joku masokisti oli ajanut kärry perseessä Model Y -Long Rangella Rukalle ja viettänyt laatuaikaa latureilla yli 3h sen reissun aikana. Ja siinä kuitenkin lämmitettävä akku. Itse ottaisin mielummin niskalaukauksen kun tekisin mitään vastaavaa.
 
Toyota myy hyvin ihan vaan sen takia että sillä on ansaitusti hyvä maine polttis ja hybridi puolelta, joten porukka odottaa että sama hyvä laatu ja luotettavuus jatkuu siellä sähkisten puolella myös.

Totuus on kuitenkin se että ainakin Korealaiset menee tuossa luokassa heittämällä ohi jos mietitään mitä Ioniq5/EV6 tarjoaa sähköautona.
Toyota tarjoaa sen 10v akkuturvan, joka monelle voi mielikuva tasolla olla iso asia. Varsinkin, kun on luettu Iltalehdestä kuinka sähköauton akku maksaa saman kuin uusi auto ja muuta mukavaa. Lisäksi Kian rasitteena on ICCU ja 12v akkuongelmat, jotka on korjattu uudempiin versioihin, mutta maine jo meni. Ulkonäkö toki yksi syy myös ja ehkä jopa tuttu jälleenmyyjä, jos on vaikka ennen ajanut Corollalla.

Toyotan "auto pilot" ajaa myös paljon paremmin kuin Kian vastaava. Jopa siihen pisteeseen, että TM on sanonut mieluummin kytkevänsä avut pois päältä Kiasta, kun taas Toyotaa on kehuttu. Eli ei ole niin mustavalkoista mikä on kellekkin paras.
Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.
Silläkin on väliä, missä lämpötilassa akku lataa hyvin. Esimerkiksi uusi Porsche ja Bemarit lämmittää akun noin 20 asteiseksi ja silloin ladataan täysiä. Kun taas vaikka Tesla lämmittää johonkin 50 asteeseen. Sanomattakin on selvää, että Teslaa pitää lämmittää kauemmin ja se hyötyy siitä enemmän kuin nämä saksalaiset. En tiedä Toyotan optimilämpöä. Joskus oli se taulukko nähtävillä miten se lataa eri lämmöissä, mutten enää muista.
 
Samaa mieltä siinä, että noissa Micra -kokoluokan autoissa sillä ei ole mitään väliä, kun ei kukaan täysipäinen sellaista mihinkään matka-ajoon ota ja tommonen pikkuakku latautuu siinä S-Marketin pihassa tai himassa hetkessä hitaammallakin vauhdilla. Isommissa akuissa ja autoilla, joilla tarkoitus ajaa myös pitkää matkaa, tuo on sitten imo täysin pakollinen suomessa. On ihan siinä ja siinä viitsiikö näillä lähteä kovin pitkälle lämmitettävällä akullakaan talvikeleissä, puhumattakaan sitten autosta, joka ei lämmitä. Luin viime viikolla kuinka joku masokisti oli ajanut kärry perseessä Model Y -Long Rangella Rukalle ja viettänyt laatuaikaa latureilla yli 3h sen reissun aikana. Ja siinä kuitenkin lämmitettävä akku. Itse ottaisin mielummin niskalaukauksen kun tekisin mitään vastaavaa.
Korelainen aloittaa päälle 60 kW teholla kylmälläkin akulla ja siitä suhteellisen pikaiseen lämpenee. Jos ajaa pitkää matkaa, niin en nyt näkisi mitenkään merkittävänä erona onko se lataustauko 45 min vai tunti. Lämmityskin kuitenkin nappaa osansa ajomatkasta eli lämmitettynä joutuu latamaan enemmän.
 
Kyllähän ihmiset hakevat hyvää autoa, eivätkä pelkästään sähköautoa. Minusta täällä liiankin korostetusti puhutaan latausnopeuksista , softasta yms. jotka ovat loppujen lopuksi vain pieni osa itse autoilua. Autolla pitää olla myös hyvä ja laaja huolto-organisaatio ja tietysti hyvä maine. Ja tietty sen pitää olla hyvä auto joka sopii omiin tarpeisiin. Loppujen lopuksi sinne ruudulle ei ole oiken mitään asiaa , ja jos lataus hoidetan kotona, niin latausnopeudetkaan ei ole ongelma. Tällöin korostuu autoilun perusvaatimukset ja ominaisuudet jotka kaikilla ovat hyvällä tasolla. Ja ielä tällä hetkellä auton toivotaan näyttävän enemmän perinteisemmältä autolta kuin joltain avaruudesta tippuneelta ihmeellisyydeltä. Tojo on tasainen suorittaja joka riittää hyvin monelle. Ei siinä vaakakupissa dingelidoggelit, sulavat softat, latausnopeudet yms turhuudet paljoa paina.

Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?

Paremman auton saa kaikinpuolin jos katselee vaikka tuonne Honda CR-V tai Mazda CX-50 puolelle.
 
On tietysti mahdollista että puhui vaan lämpimikseen tyhjää, mutta jos niihin tosiaan maahantuoja teettää jonkun ruostesuojauksen, se on kyllä todella huono uutinen.

Niitä maahantuojan ruostesuojauksia tehtiin aikanaan kun autot olivat parin vuoden iässä jo todella mätiä. Nykyaikainen huonostikin galvanoitu kori kestää suomen oloissa 10vuotta, ei maahantuojaa noiden mahdolliset hitsaukset kiinnosta.
Mitä ite tuota asiaa vähän selvittelin, ja sen perusteella ongelma on juurikin tuossa mitä sanoit. Kun ei ollut jonkin aikaa sitten edes huonosti galvanoitu. Havahtuivat vasta tosi myöhään siihen galvanoinnin tarpeeseen paikallisissa olosuhteissa. Sain eri lähteistä sellaisen käsityksen että vielä noihin Ruotsiin tuotuihin ja rekisteröityihin yksilöihin joista Hedin sitten otti koeluontoisesti eriä 2023 Suomeen tuontiin oli galvanointi kokonaan tekemättä.

Eipä tuossa täkäläisissä olosuhteissa ole mitään muuta selitystä kuin hinnan ja auton massassa säästö, mutta tulee aika kalliiksi tuossa kohtaa säästäminen. Briteissä ja Ruotsissa olevia autoyksilöitä oli alkanu olemaan jo hyvin lyhyenkin ajan jälkeen pahasti ruostereikää täynnä, kuten arvata saattaa. Siihen en osaa tarkemmin sanoa että mitä maahantuonti noihin tarkalleen tekee, mutta kampanjana nykyään saa roiskelipat eteen ja on väitetty että maahantuoja noihin jonkun suojauksen tekee.
 
Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?

Paremman auton saa kaikinpuolin jos katselee vaikka tuonne Honda CR-V tai Mazda CX-50 puolelle.
No esim. Meillä on kertynyt 50tkm Corsa-e:hen 18kk aikana. 99% kotilatauksilla. Ajo 99% kehä3 sisällä. Eli ei mitään väliä lataako nopeasti vai ei jossain DC -laturilla. Joka yö saa 11kW laturista akun täyteen.
 
Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?
Autolla voi ajaa ihan kohtalaisen määrän kilometrejä ilman mitään tarvetta pikalatauksille mutta nettikeskusteluissa totta vieköön vaikuttaa siltä, kuin autoissa ei muita ominaisuuksia olisikaan. Kantama ilman lataustaukoa ja latausnopeus sitten kun tarve tulee ovat tärkeitä, unohtuu vaan helposti se, ettei sitä tarvetta kaikilla ole.

Mulla tulee vuodessa pelkistä työpaikan ja kodin välisistä matkoista noin 25000 kilometriä ja saan vielä ladata autoa työpaikalla ilmaiseksi. Kokonaisuudessaan vuodessa tulee noin 35000 kilometriä ja lähes pelkästään AC-latauksilla. Aika no-brainer siirtyä sähköautoon mutta DC-latausnopeudella ei ole minulle kerrassaan minkäänlaista merkitystä. Jos kerran tai kaksi vuodessa on tarvetta ladata tien päällä niin kyllä sen odottelun kestää.

Jollain toisella eri tarpeet mutta sähköauton hankkimisen järkevyyttä on ihan turhaa yrittää arvioida siitä pitääkö joku latausnopeutta erityisen tärkeänä asiana vai ei. Jonkun loma on pilalla jos joutuu Leville ajaessa käkkimään latureilla tunnin kauemmin kuin jollain nopeammin lataavalla autolla, mun loma on pilalla jos joudun ajamaan sinne yhtään millään.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 204
Viestejä
4 621 630
Jäsenet
75 999
Uusin jäsen
Leo Metsäjoki

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom