Yleistä keskustelua sähköautoista

On monet muutkin kiinalaisautot ihan kivan näköisiä, mutta kauppaan silti jäävät mun osalta.
 
Ensimmäiset 1000km Solterralla takana ja aika vetää yhteen fiiliksiä. Ei mitään yllätyksiä

+ Hyvä auto ajaa
+ Neliveto toimii paremmin vrt Enyaq
+ Hyvät tilat omaan tarpeeseen
+ Takalasi ei likaannu ajossa
+ Keskinäyttö parempi
+ Ohjelmisto responsiivinen vrt Enyaq 3.7
+ Auto pysyy käynnissä jos siitä nousee, lämmitys ja infotainment ei sammu kun nousee lastaamaan autoa

+ - Paljon nappeja
+ - Holhoava, varoittelee paljon ja osa toiminnoista on rajattu pois kun auto liikkuu
+ - Pikalataus, oletettua parempi mutta ei se siitä hyvää tee
+ - Ihan ok valot

- Muovinen ja äänekkäämpi vrt Enyaq
- Etäohjelmisto bugaili aluksi, parin resetin jälkeen alkanut toimimaan
- Melkein kaikki holhoavat järjestelmät on nimetty lyhenteillä



Alla ensimmäinen lataus
Screenshot_2025-01-31-20-51-22-80_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
 
Ensimmäiset 1000km Solterralla takana ja aika vetää yhteen fiiliksiä. Ei mitään yllätyksiä

+ Hyvä auto ajaa
+ Neliveto toimii paremmin vrt Enyaq
+ Hyvät tilat omaan tarpeeseen
+ Takalasi ei likaannu ajossa
+ Keskinäyttö parempi
+ Ohjelmisto responsiivinen vrt Enyaq 3.7
+ Auto pysyy käynnissä jos siitä nousee, lämmitys ja infotainment ei sammu kun nousee lastaamaan autoa

+ - Paljon nappeja
+ - Holhoava, varoittelee paljon ja osa toiminnoista on rajattu pois kun auto liikkuu
+ - Pikalataus, oletettua parempi mutta ei se siitä hyvää tee
+ - Ihan ok valot

- Muovinen ja äänekkäämpi vrt Enyaq
- Etäohjelmisto bugaili aluksi, parin resetin jälkeen alkanut toimimaan
- Melkein kaikki holhoavat järjestelmät on nimetty lyhenteillä



Alla ensimmäinen lataus
Screenshot_2025-01-31-20-51-22-80_92460851df6f172a4592fca41cc2d2e6.jpg
Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.
 
Eiköhän Toyotan ja Subarun suurin miinus ole pikalataus ja esilämmityksen puute autolla joka 45k€. Ehkäpä ne akut sit kestää paremmin.

Autona noita on kehuttukin: esim Harri Salo youtubekanavallaan.

Homma muuttuukin kun nyt saa 32k€ 30tkm Subarua nelivedolla ja takuulla.
 
Eiköhän Toyotan ja Subarun suurin miinus ole pikalataus ja esilämmityksen puute autolla joka 45k€. Ehkäpä ne akut sit kestää paremmin.

Autona noita on kehuttukin: esim Harri Salo youtubekanavallaan.

Homma muuttuukin kun nyt saa 32k€ 30tkm Subarua nelivedolla ja takuulla.
Yksivaihdelatauksella olevia...
Sähköautona on, autona en tiedä.
Sinulta siis löytyy kokemuksia molemmista autoista?
Tiedossa myös jatkuvat viat Skodassa? 12v akku herjaa pienellä pakkasella, valot sojottaa mihin sattuu, koiranluut jatkuvasti rikki, milloin lataus kaapelia saa olla tosissaan repimässä irti. Kai tuo kuulostaa joillekin hyvälle sähköautolle.
 
Yksivaihelataus on kyllä aikamoinen pommi autossa, mutta kyllä 3,7kw tehollakin liruuttelee, jos on kotilataus. Ilman kotilatausta on sitten nihkeämpää, ja kalliimpaa ainakin Helsingissä: koska pitää ladata päiväsaikaan julkisilla type-2 jotta ehtii latautuu täyteen: hinta aikamaksun takia varmaan 0,5 €/kwh / CCS-lataus 0,38€/kwh - se siitä halvasta sähköautoajelusta.
 
Samal puhus, et heidän tuomat MG:t on saanut ruostesuojauksen suomessa, jota ei ole esim. belgiasta tuoduissa, ihan sama uus tai käytetty.

On tietysti mahdollista että puhui vaan lämpimikseen tyhjää, mutta jos niihin tosiaan maahantuoja teettää jonkun ruostesuojauksen, se on kyllä todella huono uutinen.

Niitä maahantuojan ruostesuojauksia tehtiin aikanaan kun autot olivat parin vuoden iässä jo todella mätiä. Nykyaikainen huonostikin galvanoitu kori kestää suomen oloissa 10vuotta, ei maahantuojaa noiden mahdolliset hitsaukset kiinnosta.
 
Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.
Kuten @Sir Lancelot sanoin niin sähköautona uusi Enyaq parempi. Omasta mielestä Enyaq pre 4.0 on sähköautona keskinkertainen -> latauksen, infotaimentin hitauden ja etäkäytön vaikeuksien takia.

Autona yleisesti molemmat hyviä, pieniä eroja. Skoda laadukkamman oloinen yleisesti mutta niin on hintakin 25% korkeampi (toki siinä myös isompi akku).
 
Yksivaihelataus on kyllä aikamoinen pommi autossa, mutta kyllä 3,7kw tehollakin liruuttelee, jos on kotilataus. Ilman kotilatausta on sitten nihkeämpää, ja kalliimpaa ainakin Helsingissä: koska pitää ladata päiväsaikaan julkisilla type-2 jotta ehtii latautuu täyteen: hinta aikamaksun takia varmaan 0,5 €/kwh / CCS-lataus 0,38€/kwh - se siitä halvasta sähköautoajelusta.
Useinhan tuollaiset pikku kauppakassit ovat niitä talouden kakkosautoja, joilla ajetaan kodin, lähipalveluiden ja työpaikan väliä. Pieni akku latautuu yön aikana täyteen tuolla 3,6kw tehollakin, jos sen on kuivaksi ajanut.
 
Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.

Jotenkin viesteistäsi paistaa, että reagoit aina jos joku kritisoi tojo-subarua?

Ei kai täällä olla tojo-subarusta valiteltu enimmäkseen kuin huonoa lataustehoa ja akun esilämmityksen puutetta? Autona ei niinkään. Nuo ominaisuudet ovat vaan monelle aika tärkeä aspekti sähköautoilussa, joten ei ihme että se herättää runsasta arvostelua.

Jos tätä ketjua on yhtään seurannut, niin aika monesta merkistähän täällä keskustellaan niin negatiivisesti kuin positiivisesti. Oli merkki mikä tahansa. Vastahan tuossa oli monta sivua vääntöä Teslan mittariston sijainnista. Käyttäjiä on monia ja niin on mielipiteitäkin.

Itsellä löytyy tallista EV6 ja löydän siitä itsekin kritisoitavia asioita, mutta vielä toistaiseksi kokemuksessa ollaan plussan puolella
 
Yksivaihelataus on kyllä aikamoinen pommi autossa, mutta kyllä 3,7kw tehollakin liruuttelee, jos on kotilataus. Ilman kotilatausta on sitten nihkeämpää, ja kalliimpaa ainakin Helsingissä: koska pitää ladata päiväsaikaan julkisilla type-2 jotta ehtii latautuu täyteen: hinta aikamaksun takia varmaan 0,5 €/kwh / CCS-lataus 0,38€/kwh - se siitä halvasta sähköautoajelusta.
Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin. Kehitys kehittyy ja latauksen osalta pullonkauloja omaavien autojen arvonalenema tulee olemaan raaka. Toki jos sopii käyttötarkoitukseen kuin nenä päähän ja hinta on hyvin halpa (eikä rahat riitä parempaan), niin kannattanee harkita.

Huonolle lataukselle pitää laskea niin käytön kuin jälleenmyyntiarvon osalta hinta.
 
Norjassa tammikuussa rekisteröidyistä autoista jo 95.8% täyssähköautoja. Joista bz4x myydyin malli.
Olisi kiva tietää miksi Toyota kärjessä norjassa, mutta suomessa ei meinaa kelvata. Ei näytä ainakaan norjalaisia haittaavan hidas lataus.

 
bz4x myydyin malli.
Olisi kiva tietää miksi Toyota kärjessä norjassa, mutta suomessa ei meinaa kelvata. Ei näytä ainakaan norjalaisia haittaavan hidas lataus.
Hyvä saatavuus ja halpa hinta?

Voisi olla myös tilausjonon purkua, eli helmikuussa saattaa olla joku muu merkki ykkösenä.
 
Useinhan tuollaiset pikku kauppakassit ovat niitä talouden kakkosautoja, joilla ajetaan kodin, lähipalveluiden ja työpaikan väliä. Pieni akku latautuu yön aikana täyteen tuolla 3,6kw tehollakin, jos sen on kuivaksi ajanut.
Bz4x/Solterra pikku kauppakassi? :oops:
 
Bz4x/Solterra pikku kauppakassi? :oops:
Luulin että siitä pandasta puhe..

Välillä vähän vaikea seurata kun yhdessä topikissa on useampia keskusteluketjuja päällekäin.

Mä kyllä luulin että nuo br4x/solterra ovat 3v laturilla, että vain se eka esittely erä olisi ollut 1v.
 
Norjassa tammikuussa rekisteröidyistä autoista jo 95.8% täyssähköautoja. Joista bz4x myydyin malli.
Olisi kiva tietää miksi Toyota kärjessä norjassa, mutta suomessa ei meinaa kelvata. Ei näytä ainakaan norjalaisia haittaavan hidas lataus.

Olihan tuo BZ tammikuun 2. myydyin sähköauto Suomessa, hyvin vaikuttaisi nykyhinnoilla käyvän kaupaksi myös täällä. Tai ainakin tuolla yhden kuukauden otannalla ja suhteessa muihin, 91klp. myynti nyt ei mitään ennätyksiä vielä riko.
 
Toyota myy hyvin ihan vaan sen takia että sillä on ansaitusti hyvä maine polttis ja hybridi puolelta, joten porukka odottaa että sama hyvä laatu ja luotettavuus jatkuu siellä sähkisten puolella myös.

Totuus on kuitenkin se että ainakin Korealaiset menee tuossa luokassa heittämällä ohi jos mietitään mitä Ioniq5/EV6 tarjoaa sähköautona.
 
Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin. Kehitys kehittyy ja latauksen osalta pullonkauloja omaavien autojen arvonalenema tulee olemaan raaka. Toki jos sopii käyttötarkoitukseen kuin nenä päähän ja hinta on hyvin halpa (eikä rahat riitä parempaan), niin kannattanee harkita.

Huonolle lataukselle pitää laskea niin käytön kuin jälleenmyyntiarvon osalta hinta.
Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.
 
Toyota myy hyvin ihan vaan sen takia että sillä on ansaitusti hyvä maine polttis ja hybridi puolelta, joten porukka odottaa että sama hyvä laatu ja luotettavuus jatkuu siellä sähkisten puolella myös.

Totuus on kuitenkin se että ainakin Korealaiset menee tuossa luokassa heittämällä ohi jos mietitään mitä Ioniq5/EV6 tarjoaa sähköautona.

Kyllähän ihmiset hakevat hyvää autoa, eivätkä pelkästään sähköautoa. Minusta täällä liiankin korostetusti puhutaan latausnopeuksista , softasta yms. jotka ovat loppujen lopuksi vain pieni osa itse autoilua. Autolla pitää olla myös hyvä ja laaja huolto-organisaatio ja tietysti hyvä maine. Ja tietty sen pitää olla hyvä auto joka sopii omiin tarpeisiin. Loppujen lopuksi sinne ruudulle ei ole oiken mitään asiaa , ja jos lataus hoidetan kotona, niin latausnopeudetkaan ei ole ongelma. Tällöin korostuu autoilun perusvaatimukset ja ominaisuudet jotka kaikilla ovat hyvällä tasolla. Ja ielä tällä hetkellä auton toivotaan näyttävän enemmän perinteisemmältä autolta kuin joltain avaruudesta tippuneelta ihmeellisyydeltä. Tojo on tasainen suorittaja joka riittää hyvin monelle. Ei siinä vaakakupissa dingelidoggelit, sulavat softat, latausnopeudet yms turhuudet paljoa paina.
 
Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.
Samaa mieltä siinä, että noissa Micra -kokoluokan autoissa sillä ei ole mitään väliä, kun ei kukaan täysipäinen sellaista mihinkään matka-ajoon ota ja tommonen pikkuakku latautuu siinä S-Marketin pihassa tai himassa hetkessä hitaammallakin vauhdilla. Isommissa akuissa ja autoilla, joilla tarkoitus ajaa myös pitkää matkaa, tuo on sitten imo täysin pakollinen suomessa. On ihan siinä ja siinä viitsiikö näillä lähteä kovin pitkälle lämmitettävällä akullakaan talvikeleissä, puhumattakaan sitten autosta, joka ei lämmitä. Luin viime viikolla kuinka joku masokisti oli ajanut kärry perseessä Model Y -Long Rangella Rukalle ja viettänyt laatuaikaa latureilla yli 3h sen reissun aikana. Ja siinä kuitenkin lämmitettävä akku. Itse ottaisin mielummin niskalaukauksen kun tekisin mitään vastaavaa.
 
Toyota myy hyvin ihan vaan sen takia että sillä on ansaitusti hyvä maine polttis ja hybridi puolelta, joten porukka odottaa että sama hyvä laatu ja luotettavuus jatkuu siellä sähkisten puolella myös.

Totuus on kuitenkin se että ainakin Korealaiset menee tuossa luokassa heittämällä ohi jos mietitään mitä Ioniq5/EV6 tarjoaa sähköautona.
Toyota tarjoaa sen 10v akkuturvan, joka monelle voi mielikuva tasolla olla iso asia. Varsinkin, kun on luettu Iltalehdestä kuinka sähköauton akku maksaa saman kuin uusi auto ja muuta mukavaa. Lisäksi Kian rasitteena on ICCU ja 12v akkuongelmat, jotka on korjattu uudempiin versioihin, mutta maine jo meni. Ulkonäkö toki yksi syy myös ja ehkä jopa tuttu jälleenmyyjä, jos on vaikka ennen ajanut Corollalla.

Toyotan "auto pilot" ajaa myös paljon paremmin kuin Kian vastaava. Jopa siihen pisteeseen, että TM on sanonut mieluummin kytkevänsä avut pois päältä Kiasta, kun taas Toyotaa on kehuttu. Eli ei ole niin mustavalkoista mikä on kellekkin paras.
Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.
Silläkin on väliä, missä lämpötilassa akku lataa hyvin. Esimerkiksi uusi Porsche ja Bemarit lämmittää akun noin 20 asteiseksi ja silloin ladataan täysiä. Kun taas vaikka Tesla lämmittää johonkin 50 asteeseen. Sanomattakin on selvää, että Teslaa pitää lämmittää kauemmin ja se hyötyy siitä enemmän kuin nämä saksalaiset. En tiedä Toyotan optimilämpöä. Joskus oli se taulukko nähtävillä miten se lataa eri lämmöissä, mutten enää muista.
 
Samaa mieltä siinä, että noissa Micra -kokoluokan autoissa sillä ei ole mitään väliä, kun ei kukaan täysipäinen sellaista mihinkään matka-ajoon ota ja tommonen pikkuakku latautuu siinä S-Marketin pihassa tai himassa hetkessä hitaammallakin vauhdilla. Isommissa akuissa ja autoilla, joilla tarkoitus ajaa myös pitkää matkaa, tuo on sitten imo täysin pakollinen suomessa. On ihan siinä ja siinä viitsiikö näillä lähteä kovin pitkälle lämmitettävällä akullakaan talvikeleissä, puhumattakaan sitten autosta, joka ei lämmitä. Luin viime viikolla kuinka joku masokisti oli ajanut kärry perseessä Model Y -Long Rangella Rukalle ja viettänyt laatuaikaa latureilla yli 3h sen reissun aikana. Ja siinä kuitenkin lämmitettävä akku. Itse ottaisin mielummin niskalaukauksen kun tekisin mitään vastaavaa.
Korelainen aloittaa päälle 60 kW teholla kylmälläkin akulla ja siitä suhteellisen pikaiseen lämpenee. Jos ajaa pitkää matkaa, niin en nyt näkisi mitenkään merkittävänä erona onko se lataustauko 45 min vai tunti. Lämmityskin kuitenkin nappaa osansa ajomatkasta eli lämmitettynä joutuu latamaan enemmän.
 
Kyllähän ihmiset hakevat hyvää autoa, eivätkä pelkästään sähköautoa. Minusta täällä liiankin korostetusti puhutaan latausnopeuksista , softasta yms. jotka ovat loppujen lopuksi vain pieni osa itse autoilua. Autolla pitää olla myös hyvä ja laaja huolto-organisaatio ja tietysti hyvä maine. Ja tietty sen pitää olla hyvä auto joka sopii omiin tarpeisiin. Loppujen lopuksi sinne ruudulle ei ole oiken mitään asiaa , ja jos lataus hoidetan kotona, niin latausnopeudetkaan ei ole ongelma. Tällöin korostuu autoilun perusvaatimukset ja ominaisuudet jotka kaikilla ovat hyvällä tasolla. Ja ielä tällä hetkellä auton toivotaan näyttävän enemmän perinteisemmältä autolta kuin joltain avaruudesta tippuneelta ihmeellisyydeltä. Tojo on tasainen suorittaja joka riittää hyvin monelle. Ei siinä vaakakupissa dingelidoggelit, sulavat softat, latausnopeudet yms turhuudet paljoa paina.

Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?

Paremman auton saa kaikinpuolin jos katselee vaikka tuonne Honda CR-V tai Mazda CX-50 puolelle.
 
On tietysti mahdollista että puhui vaan lämpimikseen tyhjää, mutta jos niihin tosiaan maahantuoja teettää jonkun ruostesuojauksen, se on kyllä todella huono uutinen.

Niitä maahantuojan ruostesuojauksia tehtiin aikanaan kun autot olivat parin vuoden iässä jo todella mätiä. Nykyaikainen huonostikin galvanoitu kori kestää suomen oloissa 10vuotta, ei maahantuojaa noiden mahdolliset hitsaukset kiinnosta.
Mitä ite tuota asiaa vähän selvittelin, ja sen perusteella ongelma on juurikin tuossa mitä sanoit. Kun ei ollut jonkin aikaa sitten edes huonosti galvanoitu. Havahtuivat vasta tosi myöhään siihen galvanoinnin tarpeeseen paikallisissa olosuhteissa. Sain eri lähteistä sellaisen käsityksen että vielä noihin Ruotsiin tuotuihin ja rekisteröityihin yksilöihin joista Hedin sitten otti koeluontoisesti eriä 2023 Suomeen tuontiin oli galvanointi kokonaan tekemättä.

Eipä tuossa täkäläisissä olosuhteissa ole mitään muuta selitystä kuin hinnan ja auton massassa säästö, mutta tulee aika kalliiksi tuossa kohtaa säästäminen. Briteissä ja Ruotsissa olevia autoyksilöitä oli alkanu olemaan jo hyvin lyhyenkin ajan jälkeen pahasti ruostereikää täynnä, kuten arvata saattaa. Siihen en osaa tarkemmin sanoa että mitä maahantuonti noihin tarkalleen tekee, mutta kampanjana nykyään saa roiskelipat eteen ja on väitetty että maahantuoja noihin jonkun suojauksen tekee.
 
Ford teki 5 miljardin tappiot sähköautoista 2024. Ennustivat 2025 vuodelle hieman isompaa tappiota. Ei ole helppoa olla ford ja yrittää tehdä kannattavaa sähköautobisnesta. Bensispuoli kannattalee firmaa, tulos oli kuitenkin plussalla.

 
Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?

Paremman auton saa kaikinpuolin jos katselee vaikka tuonne Honda CR-V tai Mazda CX-50 puolelle.
No esim. Meillä on kertynyt 50tkm Corsa-e:hen 18kk aikana. 99% kotilatauksilla. Ajo 99% kehä3 sisällä. Eli ei mitään väliä lataako nopeasti vai ei jossain DC -laturilla. Joka yö saa 11kW laturista akun täyteen.
 
Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?
Autolla voi ajaa ihan kohtalaisen määrän kilometrejä ilman mitään tarvetta pikalatauksille mutta nettikeskusteluissa totta vieköön vaikuttaa siltä, kuin autoissa ei muita ominaisuuksia olisikaan. Kantama ilman lataustaukoa ja latausnopeus sitten kun tarve tulee ovat tärkeitä, unohtuu vaan helposti se, ettei sitä tarvetta kaikilla ole.

Mulla tulee vuodessa pelkistä työpaikan ja kodin välisistä matkoista noin 25000 kilometriä ja saan vielä ladata autoa työpaikalla ilmaiseksi. Kokonaisuudessaan vuodessa tulee noin 35000 kilometriä ja lähes pelkästään AC-latauksilla. Aika no-brainer siirtyä sähköautoon mutta DC-latausnopeudella ei ole minulle kerrassaan minkäänlaista merkitystä. Jos kerran tai kaksi vuodessa on tarvetta ladata tien päällä niin kyllä sen odottelun kestää.

Jollain toisella eri tarpeet mutta sähköauton hankkimisen järkevyyttä on ihan turhaa yrittää arvioida siitä pitääkö joku latausnopeutta erityisen tärkeänä asiana vai ei. Jonkun loma on pilalla jos joutuu Leville ajaessa käkkimään latureilla tunnin kauemmin kuin jollain nopeammin lataavalla autolla, mun loma on pilalla jos joudun ajamaan sinne yhtään millään.
 
Tiedän tunteen ! Jälkimmäisestä....
Tämä. Pari kertaa talvessa laskemaan pohjoiseen ja aina lentäen. En ole ikinä ajanut Lappiin, vaikka jostain vuodesta 1995 liki joka vuosi käynyt. Autojunalla joskus takavuosina muutaman kerran myös menty.
 
Tämä. Pari kertaa talvessa laskemaan pohjoiseen ja aina lentäen. En ole ikinä ajanut Lappiin, vaikka jostain vuodesta 1995 liki joka vuosi käynyt. Autojunalla joskus takavuosina muutaman kerran myös menty.
Itse tykkään ihan tästä Mikkelistä käydä junalla Helsingissä. Tulisi mieleenkään lähteä mihinkään lappiin ajamalla. Tahkollekkin tarpeeksi pitkä matka. Sinne ei pääse junalla.

Eli auto käytön mukaan.
 
Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin.
Akun esilämmityksellä ei ole mitään tekemistä 3-vaihelatauksen nopeuden kanssa. 11kw menee vaikka mihin jääpalikkaan. Siitä olen samaa mieltä että esilämmitys on pakollinen vaatimus Suomessa jos yhtään pidempiä matkoja aikoo ajaa.
 
Minähän siis alunperin puhuin tuosta Toyotan sähköauton järjettömästä suosiosta.

On mahdotonta puhua yleispätevästi kaikista mahdollisista autoista ja käyttötarkoituksista.
 
Toyotan "auto pilot" ajaa myös paljon paremmin kuin Kian vastaava. Jopa siihen pisteeseen, että TM on sanonut mieluummin kytkevänsä avut pois päältä Kiasta, kun taas Toyotaa on kehuttu. Eli ei ole niin mustavalkoista mikä on kellekkin paras.

En sitten tiedä onko näissä tapahtunut kovin paljon kehitystä, vai onko kyseessä preferenssit, mutta kun vertasin aikanaan oman 2019 Kia Optiman ajoavustinta isäukon 2020 Toyota Rav4 vastaavaan, niin Tojon värkki oli about seitsemän miljoonaa kertaa huonompi. Järjettömän levoton ja tempoileva, Kiassa taas täysin eleetön, hienovarainen ja varmatoiminen. Nykyisen Volvon pilot assist on valitettavasti lähempänä Tojoa kuin tuota Kiaa.
 
Korelainen aloittaa päälle 60 kW teholla kylmälläkin akulla ja siitä suhteellisen pikaiseen lämpenee. Jos ajaa pitkää matkaa, niin en nyt näkisi mitenkään merkittävänä erona onko se lataustauko 45 min vai tunti. Lämmityskin kuitenkin nappaa osansa ajomatkasta eli lämmitettynä joutuu latamaan enemmän.
No meitä on moneen junaan. Hyvä, että niille ei lämmittävillekin on markkinat. Itselle se vartti on ihan liikaa.
 
En sitten tiedä onko näissä tapahtunut kovin paljon kehitystä, vai onko kyseessä preferenssit, mutta kun vertasin aikanaan oman 2019 Kia Optiman ajoavustinta isäukon 2020 Toyota Rav4 vastaavaan, niin Tojon värkki oli about seitsemän miljoonaa kertaa huonompi. Järjettömän levoton ja tempoileva, Kiassa taas täysin eleetön, hienovarainen ja varmatoiminen. Nykyisen Volvon pilot assist on valitettavasti lähempänä Tojoa kuin tuota Kiaa.
En tiedä mikä Volvo siulla on, mutta omassa toimii erinomaisesti jos viivat näkyvissä. Adaptiivisella myös mukava ajella kaupungissa.
 
En tiedä mikä Volvo siulla on, mutta omassa toimii erinomaisesti jos viivat näkyvissä. Adaptiivisella myös mukava ajella kaupungissa.

Vuoden 2022 XC40 ajossa. En toki ole kesäkelillä vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin näin talvikelillä tuolla ei kyllä tee mitään. Joko se ei näe ilmiselviäkään kaistaviivoja, täristää rattia tuon tuostakin hukatessaan ne viivat ja useamman kerran myös motarirampin kohdalla yrittänyt varsin aggressiivisesti tempaista rampilta ulos. Muutenkin tuo on omaan makuun turhan aggre ja laittaa liikaa hanttiin jos yrittää vaikka välttää urissa ajamista. Ei toki niin paha kuin Tesla, mutta jos vertaa PC-ratin force feedback-asetukseen, niin Tesla on 100%, Volvo 80% ja Kia ehkä 20%. Lisäksi Volvossa rattia pitää heilutella ja/tai rutistaa helvetisti n. 30 sekunnin välein tai auto alkaa kiukuttelemaan, Kiassa riitti että piti yhtä sormea vähän ratilla. Liekö sitten ollut joku kapasitiivinen tunnistus tms.

Mutta osaltaan varmaan myös makuasioitakin nämä. Kiassa tykkäsin nimenomaan siitä, että vaikka se pystyi varsin luotettavasti ajamaan autoa kokonaan ilman ohjausta kilometritolkulla, pääosin se oli kuitenkin hyvin huomaamaton, eikä tullut ajamisen tielle missään vaiheessa. Se ei myöskään protestoinut tai piipitellyt hukatessaan kaistaviivat tai jos omalla ohjaamisella disabloi sen, mutta tämä toki voi jonkun mielestä olla jonkin sortin turvallisuusriski. :D

Noh, onneksi tuo on sentään Volvossa helppo kytkeä päälle ja pois.
 
Vuoden 2022 XC40 ajossa. En toki ole kesäkelillä vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin näin talvikelillä tuolla ei kyllä tee mitään. Joko se ei näe ilmiselviäkään kaistaviivoja, täristää rattia tuon tuostakin hukatessaan ne viivat ja useamman kerran myös motarirampin kohdalla yrittänyt varsin aggressiivisesti tempaista rampilta ulos. Muutenkin tuo on omaan makuun turhan aggre ja laittaa liikaa hanttiin jos yrittää vaikka välttää urissa ajamista. Ei toki niin paha kuin Tesla, mutta jos vertaa PC-ratin force feedback-asetukseen, niin Tesla on 100%, Volvo 80% ja Kia ehkä 20%. Lisäksi Volvossa rattia pitää heilutella ja/tai rutistaa helvetisti n. 30 sekunnin välein tai auto alkaa kiukuttelemaan, Kiassa riitti että piti yhtä sormea vähän ratilla. Liekö sitten ollut joku kapasitiivinen tunnistus tms.

Mutta osaltaan varmaan myös makuasioitakin nämä. Kiassa tykkäsin nimenomaan siitä, että vaikka se pystyi varsin luotettavasti ajamaan autoa kokonaan ilman ohjausta kilometritolkulla, pääosin se oli kuitenkin hyvin huomaamaton, eikä tullut ajamisen tielle missään vaiheessa. Se ei myöskään protestoinut tai piipitellyt hukatessaan kaistaviivat tai jos omalla ohjaamisella disabloi sen, mutta tämä toki voi jonkun mielestä olla jonkin sortin turvallisuusriski. :D

Noh, onneksi tuo on sentään Volvossa helppo kytkeä päälle ja pois.
Meillä taitaa olla samaa vuosimallia. Kivalla kelillä pitää kättä kevyesti kehällä, niin että tulee vääntöä rattiin niin toimii. Kaistavahti, eli siis meinaat ajaa tieltä, toimii kivasti. Päättäväisesti mutta ei runttaamalla pitää auton tiellä.

Itse en ole käyttänyt tuota "auto-ajoa" kuin motarilla sen kerran tai kaksi per vuosi, kesällä molemmat.

edit, ja juu, talvikelillä turha. Tarvii viivat että toimii.
 
Akun esilämmityksellä ei ole mitään tekemistä 3-vaihelatauksen nopeuden kanssa. 11kw menee vaikka mihin jääpalikkaan. Siitä olen samaa mieltä että esilämmitys on pakollinen vaatimus Suomessa jos yhtään pidempiä matkoja aikoo ajaa.
Hyvä huomio! Piti kirjoittaa 3-vaihepikalataava. Edit: kirjoittelin mitä sattuu ja alla huomautettu aiheesta.

Ymmärtääkseni herran vuonna 2025 ei tarvitse maksaa preemiota akun esilämmityksestä, niin valitsin auton se huomioiden. Toki jos huomattavasti halvemmalla saa auton ilman lämmitystä, niin...

Auto on liikkumista varten ja vaikka itse pyörisin 20km säteellä koko omistusajan enkä siis tarvitsisi esilämmitystä, näen sen puutteen arvonalenemaan kohdistuvana riskinä. Minulle riitti yksi täyssähkö ilman esilämmitystä, vaikka sillä tehdään vain muutamia kylmän vuodenajan reissuja vuodessa. Esilämmitys luonnollisesti tarvii rinnalleen hyvän latauskyvyn akulta.

Toki sähköauto on paljon muutakin kuin akku ja latausnopeus. Hyvä auto voi olla huono sähköauto ja päinvastoin.
 
Viimeksi muokattu:
No meitä on moneen junaan. Hyvä, että niille ei lämmittävillekin on markkinat. Itselle se vartti on ihan liikaa.
Mut ylimääräinen pysähdys ei haittaa mitään, kun akun mansikaksi lämmittämiseen on mennyt ajoon tarvittavat kWh? Kannattaa kuitenkin muistaa, että ongelman perussyynä ei ole se esilämmityksen puuttuminen vaan paskasti kylmänä lataava akku. Korealaisessa ei juuri maksa vaivaa laittaa päälle navista esilämmitystä, kun ero ei hetken lataamisen jälkeen ole mitenkään merkittävä. Vilkkailla asemilla tulee aina aseman tehot vastaan. Vessa & välipala/ruoka riittää hyvin siihen, että auto ei ole varsinaisesti se etenemistä rajoittava tekijä.

Tässä nyt vielä puhuttiin kaupungissa pyörivistä autoista, jotka näkevät elinikänään pikalatauspisteen hyvinkin rajallisen määrän kertoja. Näissä esilämmitys ihan turha viritelmä. Samaten lämpöpumppu, pieneen koirankoppiin ei sitä määrää lämpöä kulu, että lisähinta kannattaisi.
 
Mut ylimääräinen pysähdys ei haittaa mitään, kun akun mansikaksi lämmittämiseen on mennyt ajoon tarvittavat kWh?
Ei siihen mene kuin muutama kWh joilla ei pitkälle pötkitä. Esim Ioniq 5 lämmitti jääkylmää akkua noin tunnin ja vastuksen teho on 4kW. 25kWh/100km talvikulutuksella menetettiin 16km rangea.
 
Ei siihen mene kuin muutama kWh joilla ei pitkälle pötkitä. Esim Ioniq 5 lämmitti jääkylmää akkua noin tunnin ja vastuksen teho on 4kW. 25kWh/100km talvikulutuksella menetettiin 16km rangea.
Tämähän on niin tapauskohtaista. Esim. mulla sattuu olemaan yksi vakiokohde, johon talvella pääsee alle 10 % varauksella just tauolle. Viimeksi kun menin, niin asema antoi vain 50 kW ulos ruuhkan takia. Olis hieman harmittanut, jos olisi lämmityksen takia ottanut väliin lyhyen ylimääräisen stopin. Ioniqissa varsinkin toiminto on typerä, kun lämmitys loppuu 20% varaukseen, jolla kuitenkin ajaa vielä pitkät pätkät. Ja kuten sanoin, ero lämmitettynä ja ilman ei ole erityisen merkittävä normaalin asioinnin yhteydessä. Mieluummin 5% enemmän akkua taukokohteessa ja ajallinen hitti lataukseen. Ostaa vaikka suklaapatukan säästyneillä rahoilla ja syö odotellessa :)
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 653
Viestejä
4 874 521
Jäsenet
78 682
Uusin jäsen
0ree 0tsiviok

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom