Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?Ensimmäiset 1000km Solterralla takana ja aika vetää yhteen fiiliksiä. Ei mitään yllätyksiä
+ Hyvä auto ajaa
+ Neliveto toimii paremmin vrt Enyaq
+ Hyvät tilat omaan tarpeeseen
+ Takalasi ei likaannu ajossa
+ Keskinäyttö parempi
+ Ohjelmisto responsiivinen vrt Enyaq 3.7
+ Auto pysyy käynnissä jos siitä nousee, lämmitys ja infotainment ei sammu kun nousee lastaamaan autoa
+ - Paljon nappeja
+ - Holhoava, varoittelee paljon ja osa toiminnoista on rajattu pois kun auto liikkuu
+ - Pikalataus, oletettua parempi mutta ei se siitä hyvää tee
+ - Ihan ok valot
- Muovinen ja äänekkäämpi vrt Enyaq
- Etäohjelmisto bugaili aluksi, parin resetin jälkeen alkanut toimimaan
- Melkein kaikki holhoavat järjestelmät on nimetty lyhenteillä
Alla ensimmäinen lataus
![]()
Sähköautona on, autona en tiedä.Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.
Yksivaihdelatauksella olevia...Eiköhän Toyotan ja Subarun suurin miinus ole pikalataus ja esilämmityksen puute autolla joka 45k€. Ehkäpä ne akut sit kestää paremmin.
Autona noita on kehuttukin: esim Harri Salo youtubekanavallaan.
Homma muuttuukin kun nyt saa 32k€ 30tkm Subarua nelivedolla ja takuulla.
Sinulta siis löytyy kokemuksia molemmista autoista?Sähköautona on, autona en tiedä.
Tuo oli kyllä todella hupaisasti sanottu.Sähköautona on, autona en tiedä.
Samal puhus, et heidän tuomat MG:t on saanut ruostesuojauksen suomessa, jota ei ole esim. belgiasta tuoduissa, ihan sama uus tai käytetty.
Kuten @Sir Lancelot sanoin niin sähköautona uusi Enyaq parempi. Omasta mielestä Enyaq pre 4.0 on sähköautona keskinkertainen -> latauksen, infotaimentin hitauden ja etäkäytön vaikeuksien takia.Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.
Useinhan tuollaiset pikku kauppakassit ovat niitä talouden kakkosautoja, joilla ajetaan kodin, lähipalveluiden ja työpaikan väliä. Pieni akku latautuu yön aikana täyteen tuolla 3,6kw tehollakin, jos sen on kuivaksi ajanut.Yksivaihelataus on kyllä aikamoinen pommi autossa, mutta kyllä 3,7kw tehollakin liruuttelee, jos on kotilataus. Ilman kotilatausta on sitten nihkeämpää, ja kalliimpaa ainakin Helsingissä: koska pitää ladata päiväsaikaan julkisilla type-2 jotta ehtii latautuu täyteen: hinta aikamaksun takia varmaan 0,5 €/kwh / CCS-lataus 0,38€/kwh - se siitä halvasta sähköautoajelusta.
Onko selvästi Skoda enyaq parempi kuin solttera?
Täällä halveksitaan tojosubarua, mutta ylistetään Skodaa.
Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin. Kehitys kehittyy ja latauksen osalta pullonkauloja omaavien autojen arvonalenema tulee olemaan raaka. Toki jos sopii käyttötarkoitukseen kuin nenä päähän ja hinta on hyvin halpa (eikä rahat riitä parempaan), niin kannattanee harkita.Yksivaihelataus on kyllä aikamoinen pommi autossa, mutta kyllä 3,7kw tehollakin liruuttelee, jos on kotilataus. Ilman kotilatausta on sitten nihkeämpää, ja kalliimpaa ainakin Helsingissä: koska pitää ladata päiväsaikaan julkisilla type-2 jotta ehtii latautuu täyteen: hinta aikamaksun takia varmaan 0,5 €/kwh / CCS-lataus 0,38€/kwh - se siitä halvasta sähköautoajelusta.
Hyvä saatavuus ja halpa hinta?bz4x myydyin malli.
Olisi kiva tietää miksi Toyota kärjessä norjassa, mutta suomessa ei meinaa kelvata. Ei näytä ainakaan norjalaisia haittaavan hidas lataus.
Bz4x/Solterra pikku kauppakassi?Useinhan tuollaiset pikku kauppakassit ovat niitä talouden kakkosautoja, joilla ajetaan kodin, lähipalveluiden ja työpaikan väliä. Pieni akku latautuu yön aikana täyteen tuolla 3,6kw tehollakin, jos sen on kuivaksi ajanut.
Luulin että siitä pandasta puhe..Bz4x/Solterra pikku kauppakassi?![]()
Olihan tuo BZ tammikuun 2. myydyin sähköauto Suomessa, hyvin vaikuttaisi nykyhinnoilla käyvän kaupaksi myös täällä. Tai ainakin tuolla yhden kuukauden otannalla ja suhteessa muihin, 91klp. myynti nyt ei mitään ennätyksiä vielä riko.Norjassa tammikuussa rekisteröidyistä autoista jo 95.8% täyssähköautoja. Joista bz4x myydyin malli.
Olisi kiva tietää miksi Toyota kärjessä norjassa, mutta suomessa ei meinaa kelvata. Ei näytä ainakaan norjalaisia haittaavan hidas lataus.
![]()
Norjan automarkkinasta rysähti ihan posketon luku
Polttomoottoriautot ovat Norjassa pelkkä muisto. Tammikuussa lähes 96 prosenttia rekisterikilpiin ruuvatuista uusista autoista oli täyssähkömalleja.www.iltalehti.fi
Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin. Kehitys kehittyy ja latauksen osalta pullonkauloja omaavien autojen arvonalenema tulee olemaan raaka. Toki jos sopii käyttötarkoitukseen kuin nenä päähän ja hinta on hyvin halpa (eikä rahat riitä parempaan), niin kannattanee harkita.
Huonolle lataukselle pitää laskea niin käytön kuin jälleenmyyntiarvon osalta hinta.
Toyota myy hyvin ihan vaan sen takia että sillä on ansaitusti hyvä maine polttis ja hybridi puolelta, joten porukka odottaa että sama hyvä laatu ja luotettavuus jatkuu siellä sähkisten puolella myös.
Totuus on kuitenkin se että ainakin Korealaiset menee tuossa luokassa heittämällä ohi jos mietitään mitä Ioniq5/EV6 tarjoaa sähköautona.
Samaa mieltä siinä, että noissa Micra -kokoluokan autoissa sillä ei ole mitään väliä, kun ei kukaan täysipäinen sellaista mihinkään matka-ajoon ota ja tommonen pikkuakku latautuu siinä S-Marketin pihassa tai himassa hetkessä hitaammallakin vauhdilla. Isommissa akuissa ja autoilla, joilla tarkoitus ajaa myös pitkää matkaa, tuo on sitten imo täysin pakollinen suomessa. On ihan siinä ja siinä viitsiikö näillä lähteä kovin pitkälle lämmitettävällä akullakaan talvikeleissä, puhumattakaan sitten autosta, joka ei lämmitä. Luin viime viikolla kuinka joku masokisti oli ajanut kärry perseessä Model Y -Long Rangella Rukalle ja viettänyt laatuaikaa latureilla yli 3h sen reissun aikana. Ja siinä kuitenkin lämmitettävä akku. Itse ottaisin mielummin niskalaukauksen kun tekisin mitään vastaavaa.Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.
Toyota tarjoaa sen 10v akkuturvan, joka monelle voi mielikuva tasolla olla iso asia. Varsinkin, kun on luettu Iltalehdestä kuinka sähköauton akku maksaa saman kuin uusi auto ja muuta mukavaa. Lisäksi Kian rasitteena on ICCU ja 12v akkuongelmat, jotka on korjattu uudempiin versioihin, mutta maine jo meni. Ulkonäkö toki yksi syy myös ja ehkä jopa tuttu jälleenmyyjä, jos on vaikka ennen ajanut Corollalla.Toyota myy hyvin ihan vaan sen takia että sillä on ansaitusti hyvä maine polttis ja hybridi puolelta, joten porukka odottaa että sama hyvä laatu ja luotettavuus jatkuu siellä sähkisten puolella myös.
Totuus on kuitenkin se että ainakin Korealaiset menee tuossa luokassa heittämällä ohi jos mietitään mitä Ioniq5/EV6 tarjoaa sähköautona.
Silläkin on väliä, missä lämpötilassa akku lataa hyvin. Esimerkiksi uusi Porsche ja Bemarit lämmittää akun noin 20 asteiseksi ja silloin ladataan täysiä. Kun taas vaikka Tesla lämmittää johonkin 50 asteeseen. Sanomattakin on selvää, että Teslaa pitää lämmittää kauemmin ja se hyötyy siitä enemmän kuin nämä saksalaiset. En tiedä Toyotan optimilämpöä. Joskus oli se taulukko nähtävillä miten se lataa eri lämmöissä, mutten enää muista.Olen nyt pitkää pätkää ajanut sähköautolla kohta 5 vuotta ja akun esilämmityksen kerrat lasketaan yhden käden sormilla. Koko esilämmitys on saanut suhteettoman suuren painoarvon siihen nähden miten vähän sillä suurimmalle osalle käyttäjistä on merkitystä. Fiat Pandastahan tässä oli puhe eli varsinkin tuollaisessa 20 k€ kauppakassissa on hyvin vaikea uskoa, että noilla ominaisuuksilla (esilämmitys, lämpöpumppu) olisi merkitystä jälleenmyyntiarvoon, kun ei niitä alkujaankaan speksien takia osteta. Tietäjät tietää ja karttaa mitä karttaa. Kauppakassin ostaja valitsee autonsa söpöyden perusteella ja uskoo, kun myyjä sanoo että kotitöpselistä päivän päätteeksi saa taas energiat seuraavalle päivälle.
Korelainen aloittaa päälle 60 kW teholla kylmälläkin akulla ja siitä suhteellisen pikaiseen lämpenee. Jos ajaa pitkää matkaa, niin en nyt näkisi mitenkään merkittävänä erona onko se lataustauko 45 min vai tunti. Lämmityskin kuitenkin nappaa osansa ajomatkasta eli lämmitettynä joutuu latamaan enemmän.Samaa mieltä siinä, että noissa Micra -kokoluokan autoissa sillä ei ole mitään väliä, kun ei kukaan täysipäinen sellaista mihinkään matka-ajoon ota ja tommonen pikkuakku latautuu siinä S-Marketin pihassa tai himassa hetkessä hitaammallakin vauhdilla. Isommissa akuissa ja autoilla, joilla tarkoitus ajaa myös pitkää matkaa, tuo on sitten imo täysin pakollinen suomessa. On ihan siinä ja siinä viitsiikö näillä lähteä kovin pitkälle lämmitettävällä akullakaan talvikeleissä, puhumattakaan sitten autosta, joka ei lämmitä. Luin viime viikolla kuinka joku masokisti oli ajanut kärry perseessä Model Y -Long Rangella Rukalle ja viettänyt laatuaikaa latureilla yli 3h sen reissun aikana. Ja siinä kuitenkin lämmitettävä akku. Itse ottaisin mielummin niskalaukauksen kun tekisin mitään vastaavaa.
Kyllähän ihmiset hakevat hyvää autoa, eivätkä pelkästään sähköautoa. Minusta täällä liiankin korostetusti puhutaan latausnopeuksista , softasta yms. jotka ovat loppujen lopuksi vain pieni osa itse autoilua. Autolla pitää olla myös hyvä ja laaja huolto-organisaatio ja tietysti hyvä maine. Ja tietty sen pitää olla hyvä auto joka sopii omiin tarpeisiin. Loppujen lopuksi sinne ruudulle ei ole oiken mitään asiaa , ja jos lataus hoidetan kotona, niin latausnopeudetkaan ei ole ongelma. Tällöin korostuu autoilun perusvaatimukset ja ominaisuudet jotka kaikilla ovat hyvällä tasolla. Ja ielä tällä hetkellä auton toivotaan näyttävän enemmän perinteisemmältä autolta kuin joltain avaruudesta tippuneelta ihmeellisyydeltä. Tojo on tasainen suorittaja joka riittää hyvin monelle. Ei siinä vaakakupissa dingelidoggelit, sulavat softat, latausnopeudet yms turhuudet paljoa paina.
Mitä ite tuota asiaa vähän selvittelin, ja sen perusteella ongelma on juurikin tuossa mitä sanoit. Kun ei ollut jonkin aikaa sitten edes huonosti galvanoitu. Havahtuivat vasta tosi myöhään siihen galvanoinnin tarpeeseen paikallisissa olosuhteissa. Sain eri lähteistä sellaisen käsityksen että vielä noihin Ruotsiin tuotuihin ja rekisteröityihin yksilöihin joista Hedin sitten otti koeluontoisesti eriä 2023 Suomeen tuontiin oli galvanointi kokonaan tekemättä.On tietysti mahdollista että puhui vaan lämpimikseen tyhjää, mutta jos niihin tosiaan maahantuoja teettää jonkun ruostesuojauksen, se on kyllä todella huono uutinen.
Niitä maahantuojan ruostesuojauksia tehtiin aikanaan kun autot olivat parin vuoden iässä jo todella mätiä. Nykyaikainen huonostikin galvanoitu kori kestää suomen oloissa 10vuotta, ei maahantuojaa noiden mahdolliset hitsaukset kiinnosta.
Tämä on kanssa ihmeellinen käsitys, että jos ajaa vähän ei kannata hankkia sähköautoa. Kaikki kun eivät mittaa asioita pelkästään rahassa. Kaikilla kun on omat motiivinsa hankintaan.Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?
No esim. Meillä on kertynyt 50tkm Corsa-e:hen 18kk aikana. 99% kotilatauksilla. Ajo 99% kehä3 sisällä. Eli ei mitään väliä lataako nopeasti vai ei jossain DC -laturilla. Joka yö saa 11kW laturista akun täyteen.Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?
Paremman auton saa kaikinpuolin jos katselee vaikka tuonne Honda CR-V tai Mazda CX-50 puolelle.
Autolla voi ajaa ihan kohtalaisen määrän kilometrejä ilman mitään tarvetta pikalatauksille mutta nettikeskusteluissa totta vieköön vaikuttaa siltä, kuin autoissa ei muita ominaisuuksia olisikaan. Kantama ilman lataustaukoa ja latausnopeus sitten kun tarve tulee ovat tärkeitä, unohtuu vaan helposti se, ettei sitä tarvetta kaikilla ole.Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?
Tiedän tunteen ! Jälkimmäisestä....Jonkun loma on pilalla jos joutuu Leville ajaessa käkkimään latureilla tunnin kauemmin kuin jollain nopeammin lataavalla autolla, mun loma on pilalla jos joudun ajamaan sinne yhtään millään.
Tämä. Pari kertaa talvessa laskemaan pohjoiseen ja aina lentäen. En ole ikinä ajanut Lappiin, vaikka jostain vuodesta 1995 liki joka vuosi käynyt. Autojunalla joskus takavuosina muutaman kerran myös menty.Tiedän tunteen ! Jälkimmäisestä....
Itse tykkään ihan tästä Mikkelistä käydä junalla Helsingissä. Tulisi mieleenkään lähteä mihinkään lappiin ajamalla. Tahkollekkin tarpeeksi pitkä matka. Sinne ei pääse junalla.Tämä. Pari kertaa talvessa laskemaan pohjoiseen ja aina lentäen. En ole ikinä ajanut Lappiin, vaikka jostain vuodesta 1995 liki joka vuosi käynyt. Autojunalla joskus takavuosina muutaman kerran myös menty.
Sähköautohan on pätkäajossa parhaimmillaan. Ei ole moksiskaan lyhyistä ajoista ja lämpenee nopeasti. Polttis on äkkiä pilalla jos ei sitä aja välillä kunnolla lämpimäksi.Jos se käyttö on niin vähäistä ettei ajeta paljon tai pitkää matkaa, niin minkä takia sitä edes siirtyä täyssähköön?
Akun esilämmityksellä ei ole mitään tekemistä 3-vaihelatauksen nopeuden kanssa. 11kw menee vaikka mihin jääpalikkaan. Siitä olen samaa mieltä että esilämmitys on pakollinen vaatimus Suomessa jos yhtään pidempiä matkoja aikoo ajaa.Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin.
Toyotan "auto pilot" ajaa myös paljon paremmin kuin Kian vastaava. Jopa siihen pisteeseen, että TM on sanonut mieluummin kytkevänsä avut pois päältä Kiasta, kun taas Toyotaa on kehuttu. Eli ei ole niin mustavalkoista mikä on kellekkin paras.
No meitä on moneen junaan. Hyvä, että niille ei lämmittävillekin on markkinat. Itselle se vartti on ihan liikaa.Korelainen aloittaa päälle 60 kW teholla kylmälläkin akulla ja siitä suhteellisen pikaiseen lämpenee. Jos ajaa pitkää matkaa, niin en nyt näkisi mitenkään merkittävänä erona onko se lataustauko 45 min vai tunti. Lämmityskin kuitenkin nappaa osansa ajomatkasta eli lämmitettynä joutuu latamaan enemmän.
En tiedä mikä Volvo siulla on, mutta omassa toimii erinomaisesti jos viivat näkyvissä. Adaptiivisella myös mukava ajella kaupungissa.En sitten tiedä onko näissä tapahtunut kovin paljon kehitystä, vai onko kyseessä preferenssit, mutta kun vertasin aikanaan oman 2019 Kia Optiman ajoavustinta isäukon 2020 Toyota Rav4 vastaavaan, niin Tojon värkki oli about seitsemän miljoonaa kertaa huonompi. Järjettömän levoton ja tempoileva, Kiassa taas täysin eleetön, hienovarainen ja varmatoiminen. Nykyisen Volvon pilot assist on valitettavasti lähempänä Tojoa kuin tuota Kiaa.
En tiedä mikä Volvo siulla on, mutta omassa toimii erinomaisesti jos viivat näkyvissä. Adaptiivisella myös mukava ajella kaupungissa.
Meillä taitaa olla samaa vuosimallia. Kivalla kelillä pitää kättä kevyesti kehällä, niin että tulee vääntöä rattiin niin toimii. Kaistavahti, eli siis meinaat ajaa tieltä, toimii kivasti. Päättäväisesti mutta ei runttaamalla pitää auton tiellä.Vuoden 2022 XC40 ajossa. En toki ole kesäkelillä vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin näin talvikelillä tuolla ei kyllä tee mitään. Joko se ei näe ilmiselviäkään kaistaviivoja, täristää rattia tuon tuostakin hukatessaan ne viivat ja useamman kerran myös motarirampin kohdalla yrittänyt varsin aggressiivisesti tempaista rampilta ulos. Muutenkin tuo on omaan makuun turhan aggre ja laittaa liikaa hanttiin jos yrittää vaikka välttää urissa ajamista. Ei toki niin paha kuin Tesla, mutta jos vertaa PC-ratin force feedback-asetukseen, niin Tesla on 100%, Volvo 80% ja Kia ehkä 20%. Lisäksi Volvossa rattia pitää heilutella ja/tai rutistaa helvetisti n. 30 sekunnin välein tai auto alkaa kiukuttelemaan, Kiassa riitti että piti yhtä sormea vähän ratilla. Liekö sitten ollut joku kapasitiivinen tunnistus tms.
Mutta osaltaan varmaan myös makuasioitakin nämä. Kiassa tykkäsin nimenomaan siitä, että vaikka se pystyi varsin luotettavasti ajamaan autoa kokonaan ilman ohjausta kilometritolkulla, pääosin se oli kuitenkin hyvin huomaamaton, eikä tullut ajamisen tielle missään vaiheessa. Se ei myöskään protestoinut tai piipitellyt hukatessaan kaistaviivat tai jos omalla ohjaamisella disabloi sen, mutta tämä toki voi jonkun mielestä olla jonkin sortin turvallisuusriski.
Noh, onneksi tuo on sentään Volvossa helppo kytkeä päälle ja pois.
Hyvä huomio! Piti kirjoittaaAkun esilämmityksellä ei ole mitään tekemistä 3-vaihelatauksen nopeuden kanssa. 11kw menee vaikka mihin jääpalikkaan. Siitä olen samaa mieltä että esilämmitys on pakollinen vaatimus Suomessa jos yhtään pidempiä matkoja aikoo ajaa.
Näin on. DC-virrassa ei ole vaihtelevaa jännitettä joten ei voi olla vaiheitakaan.Eikö pikalataus ole DC eikä siinä silloin mitään vaiheita ole
Mut ylimääräinen pysähdys ei haittaa mitään, kun akun mansikaksi lämmittämiseen on mennyt ajoon tarvittavat kWh? Kannattaa kuitenkin muistaa, että ongelman perussyynä ei ole se esilämmityksen puuttuminen vaan paskasti kylmänä lataava akku. Korealaisessa ei juuri maksa vaivaa laittaa päälle navista esilämmitystä, kun ero ei hetken lataamisen jälkeen ole mitenkään merkittävä. Vilkkailla asemilla tulee aina aseman tehot vastaan. Vessa & välipala/ruoka riittää hyvin siihen, että auto ei ole varsinaisesti se etenemistä rajoittava tekijä.No meitä on moneen junaan. Hyvä, että niille ei lämmittävillekin on markkinat. Itselle se vartti on ihan liikaa.
Eikö pikalataus ole DC eikä siinä silloin mitään vaiheita ole
Juuri näin, aivopieruilin lisää. Tasasähkössä on kovin vähän vaiheiden kanssa tekemistä. Tarkoitin yksivaihelatausta tai hidasta pikalatausta. Otan takkini ja poistun takavasemmalle.Näin on. DC-virrassa ei ole vaihtelevaa jännitettä joten ei voi olla vaiheitakaan.
Ei siihen mene kuin muutama kWh joilla ei pitkälle pötkitä. Esim Ioniq 5 lämmitti jääkylmää akkua noin tunnin ja vastuksen teho on 4kW. 25kWh/100km talvikulutuksella menetettiin 16km rangea.Mut ylimääräinen pysähdys ei haittaa mitään, kun akun mansikaksi lämmittämiseen on mennyt ajoon tarvittavat kWh?
Tämähän on niin tapauskohtaista. Esim. mulla sattuu olemaan yksi vakiokohde, johon talvella pääsee alle 10 % varauksella just tauolle. Viimeksi kun menin, niin asema antoi vain 50 kW ulos ruuhkan takia. Olis hieman harmittanut, jos olisi lämmityksen takia ottanut väliin lyhyen ylimääräisen stopin. Ioniqissa varsinkin toiminto on typerä, kun lämmitys loppuu 20% varaukseen, jolla kuitenkin ajaa vielä pitkät pätkät. Ja kuten sanoin, ero lämmitettynä ja ilman ei ole erityisen merkittävä normaalin asioinnin yhteydessä. Mieluummin 5% enemmän akkua taukokohteessa ja ajallinen hitti lataukseen. Ostaa vaikka suklaapatukan säästyneillä rahoilla ja syö odotellessaEi siihen mene kuin muutama kWh joilla ei pitkälle pötkitä. Esim Ioniq 5 lämmitti jääkylmää akkua noin tunnin ja vastuksen teho on 4kW. 25kWh/100km talvikulutuksella menetettiin 16km rangea.