Vuoden 2022 XC40 ajossa. En toki ole kesäkelillä vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin näin talvikelillä tuolla ei kyllä tee mitään. Joko se ei näe ilmiselviäkään kaistaviivoja, täristää rattia tuon tuostakin hukatessaan ne viivat ja useamman kerran myös motarirampin kohdalla yrittänyt varsin aggressiivisesti tempaista rampilta ulos. Muutenkin tuo on omaan makuun turhan aggre ja laittaa liikaa hanttiin jos yrittää vaikka välttää urissa ajamista. Ei toki niin paha kuin Tesla, mutta jos vertaa PC-ratin force feedback-asetukseen, niin Tesla on 100%, Volvo 80% ja Kia ehkä 20%. Lisäksi Volvossa rattia pitää heilutella ja/tai rutistaa helvetisti n. 30 sekunnin välein tai auto alkaa kiukuttelemaan, Kiassa riitti että piti yhtä sormea vähän ratilla. Liekö sitten ollut joku kapasitiivinen tunnistus tms.
Mutta osaltaan varmaan myös makuasioitakin nämä. Kiassa tykkäsin nimenomaan siitä, että vaikka se pystyi varsin luotettavasti ajamaan autoa kokonaan ilman ohjausta kilometritolkulla, pääosin se oli kuitenkin hyvin huomaamaton, eikä tullut ajamisen tielle missään vaiheessa. Se ei myöskään protestoinut tai piipitellyt hukatessaan kaistaviivat tai jos omalla ohjaamisella disabloi sen, mutta tämä toki voi jonkun mielestä olla jonkin sortin turvallisuusriski.
Noh, onneksi tuo on sentään Volvossa helppo kytkeä päälle ja pois.