- Liittynyt
- 06.11.2016
- Viestejä
- 2 258
Öö, koska voi.Miksi hitossa pitäsi leiriytyä auton katolla ? Missä päin maailmaa tälläinen tarve on ?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Öö, koska voi.Miksi hitossa pitäsi leiriytyä auton katolla ? Missä päin maailmaa tälläinen tarve on ?
Hyvä huomio. Lisäksi toki sanottakoon, että jos Muskin aikaansaannoksia vain katsoo, niin hän on edistänyt ilmaston muutoksen torjuntaa enemmän kuin varmaan 99,9 % ihmiskunnan ihmisistä. Liikenteen sähköistyminen hyvin eri luokkaa ilman Teslaa. Saati paljon pääomia hän on saanut liikkeelle ajatukseen liikenteen sähköistymisestä, akuista, itse ohjautuvista autoista taikka siitä, että voidaan ampua raketti taivaalle ja ottaa se vielä ehjänä alas. Hänen ajatuksiaan kannattaa kuunnella YLE/HS-otsikkotasoa laajemmin esim. kuuntelemalla vaikka podcasti. Natsi tai antisemitisti hän ei ole.Väli OT: Elon Musk omistaa 12.8% Teslan osakkeista. 87,2% osakkeista omistaa siis joku muu.
Yrityksen supermajority-säännöt tekevät tuosta omistuksesta erittäin merkittävänVäli OT: Elon Musk omistaa 12.8% Teslan osakkeista. 87,2% osakkeista omistaa siis joku muu.
Pienellä - toki omaa ajatusta vaativalla - pohdinnalla voi päätyä muutamaankin esimerkkiin. Kas seuraavasti.Miksi hitossa pitäsi leiriytyä auton katolla ? Missä päin maailmaa tälläinen tarve on ?
Noi mersut on itselleni olleet isoin järkytys. Eiväthän ne välttämättä sähkäreiksi mitään ylirumia ole vrt. vaikka tuo Ioniq 6, mutta nimenomaan mersuiksi ne ovat ihan tolkuttoman rumia verrattuna edeltäjiinsä. Jos vaikka bemariin vertaa, niin jälkimmäinen onnistunut huomattavasti paremmin, vaikka ei ne heidänkään sedanit ole kyllä lähellekään yhtä hyvän näköisiä kun polttissisaruksensa.Hynyn kutonen on kyllä suorastaan hätkähdyttävän ruma auto. Toisaalta samaa voi sanoa myös noista Mersun sedaneista.
Tosin ovat ilmeisesti jossakin määrin heränneet tähän itsekin Mersulla.
Norjassa näkyi tommosia ihan VW-Polonkin katolla, joten ei mikään sähkärispesifiasia kylläYllättävän suosittua tuosta telttailusta auton katolla tuntuu tulleen, ottaen huomioon, että kyseessä on vain teltta katolla. Ainakin Rivianin lisäksi Porsche käyttää markkinoinnissa telttoja Taycanin ja Macanin katolla. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hotelliin, vaan jostain muusta.
Pienellä - toki omaa ajatusta vaativalla - pohdinnalla voi päätyä muutamaankin esimerkkiin. Kas seuraavasti.
Jossain paikoissa ja lainsäädäntöalueille luontoon majoittuminen voi olla esimerkiksi luonnonsuojelullista syistä kiellettyä, eli esimerkiksi telttakiiloja ei saa kiinnittää maahan.
Toisaalla saattaa olla jotain myrkyllisiä niveljalkaisia tahi käärmeitä, jolloin em. mahdollisuus voi olla mieluisa majoitusvaihtoehto luonnon äärellä.
Osaan paikoista, kuten vaikkapa Lofooteila, voi olosuhteiden osalta olla hankalaa tuulisuuden tai kivikkoisen maaperän vuoksi majoittua perinteisesti maahan. Tuolla tavalla myös teltta pysyy kuivempana, mitä osaa arvostaa, kun on satanut viikon kuin saavista kaatamalla.
En siis lainkaan näe tuota huonona konseptina näin Teslan kanssa reissaajana ja Teslassa kymmenisen yötä nukkuneena. Omat rajoitteensa tuossa toki esimerkiksi lemmikin kanssa ilmenee.
Ei ole tullut. Yhdelläkään leirintäalueella en ole nähnyt. Jenkeissäkin harvinaisuus, kun vertaa muuhun. Ylipäätään leireily on harvan huvia. Youtubevideot ja todellisuus on kaksi eri asiaa.Yllättävän suosittua tuosta telttailusta auton katolla tuntuu tulleen, ottaen huomioon, että kyseessä on vain teltta katolla. Ainakin Rivianin lisäksi Porsche käyttää markkinoinnissa telttoja Taycanin ja Macanin katolla. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hotelliin, vaan jostain muusta.
Siis bemarin kaikista sähköpeleistähän iX lukuunottamatta on tarjolla samaan koriin myös polttiskone? Vaikkapa juuri tuo 5-sarja niin sen saa täyssähkönä, hybridinä, dieselinä ja pelkkänä bensanaNoi mersut on itselleni olleet isoin järkytys. Eiväthän ne välttämättä sähkäreiksi mitään ylirumia ole vrt. vaikka tuo Ioniq 6, mutta nimenomaan mersuiksi ne ovat ihan tolkuttoman rumia verrattuna edeltäjiinsä. Jos vaikka bemariin vertaa, niin jälkimmäinen onnistunut huomattavasti paremmin, vaikka ei ne heidänkään sedanit ole kyllä lähellekään yhtä hyvän näköisiä kun polttissisaruksensa.
Kai sen akun saisi jotenkin vietyä perinteiseen E/S/3-5 sarjalaiseenkin ilman, että pitää pilata brändiä.
Itse käytän Camping modessa ollessa aina Cinderellan polttavaa WC:tä, en oikein ymmärrä mitä järkeä on kiivetä johonkin katolle ja sieltä pois vain kakalla käydäkseen? Käytin hetken myös Portapottaa, mutta auto alkoi haisemaan sen verran paskalle, että päivitin Cinderellaan. Olen myös miettinyt miten muut sähköautoilijan ovat ratkaisseet kakkaamisen camping modessa ollessaan, ette te kai käy metsässä kakalla?Yllättävän suosittua tuosta telttailusta auton katolla tuntuu tulleen, ottaen huomioon, että kyseessä on vain teltta katolla. Ainakin Rivianin lisäksi Porsche käyttää markkinoinnissa telttoja Taycanin ja Macanin katolla. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hotelliin, vaan jostain muusta.
No totta mooses, sinne sitä mahtuu ja ei oo hajuhaittoja.ette te kai käy metsässä kakalla?
Tuskin ne siellä ylhäällä ovat ihan vaan kakkaamista vartenen oikein ymmärrä mitä järkeä on kiivetä johonkin katolle ja sieltä pois vain kakalla käydäkseen? K
Metsässä ilman muuta ja leirintäalueella yleisessä vessassa.Itse käytän Camping modessa ollessa aina Cinderellan polttavaa WC:tä, en oikein ymmärrä mitä järkeä on kiivetä johonkin katolle ja sieltä pois vain kakalla käydäkseen? Käytin hetken myös Portapottaa, mutta auto alkoi haisemaan sen verran paskalle, että päivitin Cinderellaan. Olen myös miettinyt miten muut sähköautoilijan ovat ratkaisseet kakkaamisen camping modessa ollessaan, ette te kai käy metsässä kakalla?
Tuskin ne siellä ylhäällä ovat ihan vaan kakkaamista vartenTai tuskin käyttävät sitä WC:nä
.
Tuollaisessa pikavaihdettavassa akkumoduulissa on myös se hyvä puoli että tavallaan sen akkuvian riskin saa ulkoistettua.Ainoa hyva syy tehda noita vaihtoasemia on se etta CATL voi myyda lisaa akkuja. Autoa kohden tarvitaan enemman kuin yksi akku jos auto on akku vaihto systeemissa.
Kun xpengin 300 km 5 minuutissa lataustahdit yleistyvat 5 vuoden mittaan niin ei noista vaihtoasemista ole hyotya. Kun ei se vaihtoasemalla kaynti ole mikaan 1-2 minuutin juttu vaan senkin kanssa menee helposti 5 minuuttia kaikkineen ja pahimmillaan tarkoittaa etta siella autossa taytyy paivystaa sen 5 minuuttia.
Latauskentille sitten vain 2 GWh akut niin se varsinainen lataustapahtuma ei vaadi yhtaan sen isompaa sahkoliittymaa kuin nuo akkujen vaihtoasemat tarvitsisivat.
Mitä hyötyä sinne olisi jotain kiinteää akkua vielä erikseen lisätä?![]()
Mites jos sähköautoissa olisi sekä kiinteä akku että vaihdettavia modulaarisia akkuja?
Esim. 40 kWh n. 250 kg kiinteä ja kolme yllä olevan kuvan kaltaisia pitkulaisia 15 kWh n. 80 kg akkuja.
Maksimiksi tulisi 85 kWh kolmella lisäakulla. (Kuvasta poiketen voisivat olla avattavan puskurin takana lattian alla.)
Näin voisi käyttää pelkkää kiinteää akkua kaupungissa ja säästää painossa.
Yksikin henkilö saisi aputasoa käyttämällä nostettua akun pois autosta. Lataus joko autossa tai irrallisena.
Modulaariset akut voitaisi standardoida = yhteensopivat kaikki (hinta pysyisi kohtuullisena) ja niitä voisi myös vuokrata.
Best of both worlds!
Katos vain. Mä en ole noita enää niin paljoa seuraillut, joten oletin muuttuneen designin johtuvan pattereista. Ero huonompaan suuntaan lienee kuitenkin tässäkin kaikille selvä, vaikkakin tekeminen on huomattavasti parempaa kun rakkaalla kilpailijallaan.Siis bemarin kaikista sähköpeleistähän iX lukuunottamatta on tarjolla samaan koriin myös polttiskone? Vaikkapa juuri tuo 5-sarja niin sen saa täyssähkönä, hybridinä, dieselinä ja pelkkänä bensana
Yllättävän suosittua tuosta telttailusta auton katolla tuntuu tulleen, ottaen huomioon, että kyseessä on vain teltta katolla. Ainakin Rivianin lisäksi Porsche käyttää markkinoinnissa telttoja Taycanin ja Macanin katolla. Kyse ei ole siitä, etteikö olisi varaa hotelliin, vaan jostain muusta.
Jos puhutaan henkilöautoista niin osa akuista vaikea tehdä käyttäjän vaihdettavaksi , ja jos ne taasen sijoittaa jonnekkin farmarin takatilaan niin isosta autosta tulisi tiloiltaan pieni.Mitä hyötyä sinne olisi jotain kiinteää akkua vielä erikseen lisätä?
![]()
Mites jos sähköautoissa olisi sekä kiinteä akku että vaihdettavia modulaarisia akkuja?
Esim. 40 kWh n. 250 kg kiinteä ja kolme yllä olevan kuvan kaltaisia pitkulaisia 15 kWh n. 80 kg akkuja.
Maksimiksi tulisi 85 kWh kolmella lisäakulla. (Kuvasta poiketen voisivat olla avattavan puskurin takana lattian alla.)
Näin voisi käyttää pelkkää kiinteää akkua kaupungissa ja säästää painossa.
Yksikin henkilö saisi aputasoa käyttämällä nostettua akun pois autosta. Lataus joko autossa tai irrallisena.
Modulaariset akut voitaisi standardoida = yhteensopivat kaikkiin (hinta pysyisi kohtuullisena) ja niitä voisi myös vuokrata.
Best of both worlds!
Joo, eihän tuo vaihtoakku uusi idea ole, mutta jos autossa on puskurin takana se akku moduuli jonka voi pikaisesti vaihtaa, niin miksi pitäisi olla lisäksi vielä jokin kiinteä moduuli?Saksalainen Camp Mode ....
Jos puhutaan henkilöautoista niin osa akuista vaikea tehdä käyttäjän vaihdettavaksi , ja jos ne taasen sijoittaa jonnekkin farmarin takatilaan niin isosta autosta tulisi tiloiltaan pieni.
Eli ymmärsin idean olevan sellainen että suunnitellaan tiloiltaan hyvä <50kWh sähköauto ja siinä sitten optiona mahdollisuus lisätä akkuja toinen mokoma, siinä sitten uhrataan vähän sitä tilaihmettä , ajettavuutta jne. Mutta jos standarti moduleita niin niillä voisi sitten olla ihan käytä vuokraus ja lataus markkina. Sinkku joka ajaa parikertaa vuodessa Utsjoelle pysähtymättä, niin voi sitten lastata kontin täyteen akkuja, ja perlää jättää paikallisen laturin ladattavaksi. siksi aikaa kun menee nukkuun sinne sähköttömälle mökille.
Standarti palikkaa jos ovat niin omavoiman perään kotiin, niin , ja toki vaihto pisteitä voisi olla vähän nuhasemman lataus linjan perässä, kun ei tarvi pikalatailla. Peräkärry on yksi versio vaihdettavista akuista pitkälle matkalle, standarti modulit sopisi kärryynkin. Kumpi sitten parempi akut autoon, kamat kärryyn, vai toisin päin. Anoppi ehkä mielimmun autossa kuin kärryssä.
Vaihtoakku konsepteja ollut koko autojen sähköistymis kehittelyn ajan. mutta kun nuo akut on kehittyneet niin taineet viedä vähän terää niiltä, samoin kuin pikalatausten kehittyminen.
Kärry ei sinänsä tarvi kuin vetoautolta kärrynvetokyvyn että sen sähkövoimalinjan. varsinaista sijoituspaikkaa ei tarvisi. Tosin oli se kärry tai ei, niin tuo sähköpuoli kai vaatisi merkittävän panoksen.
Joo, eihän tuo vaihtoakku uusi idea ole, mutta jos autossa on puskurin takana se akku moduuli jonka voi pikaisesti vaihtaa, niin miksi pitäisi olla lisäksi vielä jokin kiinteä moduuli?
Tietysti se mahdollistaisi sen että auton energiavarstoa pystyisi tarvittaessa kasvattamaan, mutta miksi sitä pitäisi kasvattaa? Suurin syyhän sille isolle energiavarastolle on se että autoa ei tarvitse seisottaa latauksessa, mutta eihän tuollaisen vaiktoakun kanssa mitään latausta tarvitse tehdä, jos ei halua.
Plus käytettyjen lisäakkujen markkina, plus se että jo ikääntyneen, alun perin 40 kWh:n akullisen auton (josta hävinnyt puolet) käyttöikää voi jatkaa käyttämällä lisäakkuja.Sen kiinteän akun voi jokainen valmistaja tehdä semmoiseksi kuin hyväksi katsoo, ja lisäakut olisivat sitten "vakiokamaa" eli kotelo, kennot ja jokin välttämätön turvaelektroniikka jne.
Kiinteä akku olisi auton etuosassa. Auton ostohinta olisi halvempi koska sen voisi ostaa ilman lisäakkuja. Pieni painon säästö johtaisi pienempään sähkönkulutukseen.
Sitten vaikka kolme toisensa tuntevaa samalla seudulla asuvaa suurperhettä, yhteensä 8 autoa, voisivat ostaa muutaman lisäakun joita voisi käyttää kukin vuorollaan, kun tarvitsee. Firmojen "fleeteistä" puhumattakaan.
Onhan tällaisten ideointi ihan hauskaa, mutta tässä törmätään aika pahasti fysiikan lakeihin. N.s. kuoleena syntynyt ajatus, jota et taida olla ajatusta pidemmälle miettinyt. Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.Sen kiinteän akun voi jokainen valmistaja tehdä semmoiseksi kuin hyväksi katsoo, ja lisäakut olisivat sitten "vakiokamaa" eli kotelo, kennot ja jokin välttämätön turvaelektroniikka jne.
Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.alun perin 40 kWh:n akullisen auton (josta hävinnyt puolet) käyttöikää voi jatkaa käyttämällä lisäakkuja.
Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.Ja lisäakut voisi ladata halvalla sähköllä kotona riippumatta siitä missä itse auto on.
Käytännössä yksinkertaisinta olisi vain käyttää yhtä akkua kerrallaan, tuossahan ei ole siis kyse yhden kennon vaihtamisesta, kujten jossain silmälappuvideoissa, vaan kokonaisesta akusta.Onhan tällaisten ideointi ihan hauskaa, mutta tässä törmätään aika pahasti fysiikan lakeihin. N.s. kuoleena syntynyt ajatus, jota et taida olla ajatusta pidemmälle miettinyt. Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
Norjan tammikuun myydyn auto oli Toyotan burzumi. Suomessa sama auto toiseksi eniten rekisteröity sähköauto.Norjassa sähköisten autojen osuus senkun kasvaa:
![]()
Norjassa tammikuussa rekisteröidyistä autoista jo yli 96 prosenttia oli sähköautoja
Rekisteröintitilastojen viidestäkymmenestä ensimmäisestä mallista vain kaksi automallia eivät ole sähköisiä.yle.fi
Siellä alkaa nyt ostamaan näitä myös se kansanosa, joka ei ole viitsinyt vihkiytyä siihen mitä ovat ostamassa, vaan ottavat sen tutun Toyotan. Eikä siinä. Hyvä auto varmasti, jos ei ole pidemmillä matkoilla kiire mihinkään.Norjan tammikuun myydyn auto oli Toyotan burzumi. Suomessa sama auto toiseksi eniten rekisteröity sähköauto.
![]()
Joo, eihän tuo vaihtoakku uusi idea ole, mutta jos autossa on puskurin takana se akku moduuli jonka voi pikaisesti vaihtaa, niin miksi pitäisi olla lisäksi vielä jokin kiinteä moduuli?
Tietysti se mahdollistaisi sen että auton energiavarstoa pystyisi tarvittaessa kasvattamaan, mutta miksi sitä pitäisi kasvattaa? Suurin syyhän sille isolle energiavarastolle on se että autoa ei tarvitse seisottaa latauksessa, mutta eihän tuollaisen vaiktoakun kanssa mitään latausta tarvitse tehdä, jos ei halua.
Onhan tällaisten ideointi ihan hauskaa, mutta tässä törmätään aika pahasti fysiikan lakeihin. N.s. kuoleena syntynyt ajatus, jota et taida olla ajatusta pidemmälle miettinyt. Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.
Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.
No ajatus ei varmaan ollut paristojen vaihtamiseen verrattava. Itse standarti modulit voisi ja pitäisi olla omalla laatu seurannalla, jos ne liitetään kelkkaan yhteen "tyhmänä" pakettina. jolloin ei liitettäisi alisuorittajia.Oletko koskaan kuullut, että paristokäyttöiseen laitteeseen ei tule vaihtaa vain yhtä paristoa, vaan kaikki tulee vaihtaa aina samalla kertaa samanlaisiin? Lisäakku kun ei ole ihan sama asia kuin lisäpolttoainetankki vaan se isäakku pitää jotenkin liittää muuhun akkujärjestelmään. Kytketäänkö se rinnalle vai sarjaan? Jos rinnalle (joka olisi varmaan ainoa etäisesti järkevä ratkaisu), niin miten ratkaistaan vääjäämätön moduulin jännite-ero verrattuna autossa oleviin moduuleihin? Entä kapasiteettiero? On varmaan teknisesti mahdollista rakentaa eri (satunnaisen) kapasiteetin akkuja hyödyntävä järjestelmä, mutta tällöin lisättäisiin monimutkaisuutta vielä kertaluokkaa enemmän.
Ensinnäkin se 50 % SOH akku on kaput, rikki. Esimerkiksi nykyisiin täyssähköautoihin esim. vikaantumisen takia vaihdettavat uudet akkumoduulit pitää olla kapasiteetiltaan mahdollisimman lähellä olevia. Jos vanhaan akkuun laittaa tehdasuuden moduulin, niin paketti ei yksinkertaisesti toimi koska yksi moduuli varautuu eri tahtiin kuin muut. Sama ongelma nousisi esiin näiden lisäakkujen kanssa.
Satojen eurojen latauslaitetta en pidä idean kaatajana, melkein päinvaston.Johon tarvittaisiin se satojen eurojen latauslaite sekä kaikki muukin oheisjuttu kuten pudotuksenkestävyyden huomiointi. Ja kun ottaa huomioon, että vaikka 1 kWh kokoinen Ecoflow Eelta 2 painaa noin 10 kiloa, niin tajutaan viimeistään kuinka älytön ajatus on saada edes jokseenkin hyödyllistä akkukapasiteettia järkevästi kannettavassa muodossa.
Ja Volvo ja Polestar. Joku varmaan unohtuskin vielä..Onhan täällä jo MG, Maxxus (joka lopettikin jo osittain) ja BYD.![]()
Täytyy kyllä sanoa, että jos nyt hetkeksi unohdetaan se seikka, että Kiina on totalitäärinen paskavaltio, joka mielivaltaisesti pidättää, kiduttaa ja murhaa omia kansalaisiaan, niin kaikki muu mitä itse tiedän kiinalaisesta tuotannosta ja kiinalaisista tuotteista aiheuttaa kyllä niin vahvoja epäilyksiä sieltä tulevia kokonaan uusia automerkkejä kohtaan, että on kyllä vaikea keksiä miksi kukaan lähtisi noita ostamaan ilman Temu-hinnoittelua. Kuka maksaa 55 tonnia Xpeng Ping Pong 6, jonka luotettavuus autona, turvallisuus, tietoturvallisuus, huolto ja varaosat ovat täydellisiä kysymysmerkkejä, ja jonka maahantuonti saattaa vaan yksi kaunis päivä kadota Suomen markkinoilta kuin pieru Saharaan, kun samalla rahalla saa ihan vastaavia autoja perinteisemmiltä valmistajilta, joihin ei liity lähellekään niin paljon epävarmuuksia?Nyt se on virallista. Kiinalaiset ovat (taas) täällä:
![]()
Xpeng Finland
Tutustu XPENGin edistyksellisiin ja älykkäisiin sähköautoihin nyt Suomessa! Koe huipputeknologia, pitkä toimintamatka ja tyylikäs muotoilu 🚗⚡xpeng.inchcape.com
Äkkiä katsottuna ei mitään Temu-hinnoittelua..
Ja Volvo ja Polestar. Joku varmaan unohtuskin vielä..
turvallisuus
Volvon kyllä mielletään kiinalaisten omistamaksi, siis päätösvalta. Mutta on aito kiinalaisiin verrattuna toki paljon länsimaisempi, mutta asiakkailla vähän sellainen hämärä, osa malleista on enemmän tai vähemmän brändättyjä Volvoksi, onko ns ongelma kohdata sitten kuinka ei kiinalaista.Silläkin uhalla, että kuulostan tekopyhältä (FD: ajan itse Volvoa), niin Volvo on toki kiinalaisten enemmistöomistuksessa, mutta toimii kyllä edelleen hyvin pitkälti itsenäisenä yrityksenä Ruotsista käsin ja sillä on omia tehtaitaan Kiinan ulkopuolellakin. Eli jos Volvo on nyt kiinalainen, niin sitä ennen se oli sitten samalla logiikalla amerikkalainen firma. Polestar on sitten vielä napsun enemmän kiinalainen, vaikka sekin Ruotsista kuitenkin operoi.
Kiinaan pätee toki kaikki mitä sanoit, mutta tartun nyt esimerkkinä tähän että euroopan markkinoille tulevat kiinalaiset autot on turvallisuudessa yksittäisiä poikkeuksia lukuun ottamatta tasoissa muiden kanssa.
Vilkaise vaikka Euro NCAP tulokset, siellä on Xpengiä, Leap, Deepal, MG, jne ja tulokset 5 tähteä.
Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.
Kiinalaiset päättää ja kiinalaiset saa massit. Ruotsissa on maksettuja hymyileviä naamoja.
Sinähän voit itse ostaa pörssistä Volvon tai Polestarin osakkeita, jolloin osa masseista valuu suoraan sinuun taskuusi. Kiinalaiset omistavat Volvosta 80% ja Mercdes-Benzistä 20%, missä menee raja että auto on kiinalainen?Tämähän menee kiinalaisten suunnitelman mukaan mainiosti. Ihmiset perustelee, että nyt voi ostaa kiinalaisen auton, jos niillä on konttori Ruotsissa. Tätähän ne ainoastaan haki sillä brändin hankinnalla. Kyllä se silti on itselleen valehtelemista, jos sillä Ruotsin konttorilla perustelee itselleen, että se on vähemmän kiinalainen auto.
Vaikkapa siinä 50% kohdalla, kun päätösvalta siirtyy Kiinaan.Sinähän voit itse ostaa pörssistä Volvon tai Polestarin osakkeita, jolloin osa masseista valuu suoraan sinuun taskuusi. Kiinalaiset omistavat Volvosta 80% ja Mercdes-Benzistä 20%, missä menee raja että auto on kiinalainen?