Yleistä keskustelua sähköautoista

Jotenkin olen mieltänyt, että Tesla ilmoittaisi keskimäärin litrat vielä keskivertoa enemmän yläkanttiin, selvästi eri tavalla kuin muut. Yksi hyvä esimerkki (ainakin omiin kuljetustarpeisiini nähden) litrojen toimimattomuudesta on Model Y:n ja Volvo XC90:n tavaratilat. Model Y:n tavaratilaksi ilmoitetaan 854 litraa, Volvon konttiin mahtuu vain 668 litraa. On kuitenkin aika selvää kumpaan mahtuu enemmän matkalaukkuja, pyykinpesukone, jääkaappipakastin, 200cm pitkä 105cm leveä runkopatja, jne

Muoto on Volvossa tottakai yleiskäytännöllisempi ja siellä pystyy luultavasti paremmin roudaamaan yksittäisiä isoja esineitä, mutta kuva on siinä mielessä harhaanjohtava, että Model Y:ssä on tuolla kontin alla vielä oikeasti aivan valtava alakontti. En yllättyisi ihan hirveästi jos vaikka jotain reppuja ja laukkuja mahtuisi Y:hyn ja XC90:iin suunnilleen yhtä paljon.

Edelleen kyllä ihmetyttää, että mihin ihmeeseen kaikki muut valmistajat sähköautoissa sen kontin alaisen tilan hukkaa. :D
 
Viimeksi muokattu:
Ainakaan nykytiedoin Teslassa pikalataus ei juuri vaikuta kulumaan. Googlella löytyy monenmoista lähdettä. Enyaqista mielenkiintoisen teki, että kaikki moduulit olivat kuluneet = ei viittaa yksittäiseen kennovikaan,, vaan siellä on satoja kennoja kuluneena. Se et samaan autoon päätyy satoja viallisia kennoja on mahdollista, mutta nostaa todennäköisyyttä, et Volkswagen konserni ei ole saattanut osata hallita kemiallista reaktiota kun kiireessä ryntäsivät markkinaan.

Tämä Youtubessakin esiintynyt ”akkutohtori” taas spekuloi, että Taycanin kovat lataustehot ovat ehkä otettu suuremman riskin kustannuksella. Tiedähän tuota ei kuin Porsche. Porshella on akunsäästämoodi auton softassa: rajoittaa tehon alle 200kw. Porsche on vetänyt myös takaisin Taycaneita huoltoon ja asentaneet akkua seuraavia softia.

Mutta kyse on kemiallisen reaktion hallinnassa, miten kukin merkki onnistunut kun kiireellä sysätty autoja -21-22 kuumina vuosina, se jää nähtäväksi.

Vaikkapa ekoissa Leafeissa: ei ollut jäähdytystä kunnolla, ne akut kului kuumissa ilmastoissa nopsaan.Minä arvaan et joku isompi probleema selviää jossain vaiheessa joltain merkiltä, välttäsin alkupään VAG-konsernin tuotoksia tai budjetoidin 10k€ akun vaihtoon. Samoin välttäisim alkupään Model S tai budjetoisin 5k€ akun vaihtoon.
Korjaus tosiaan, että missään Nissan Leafissa ei ole akun jäähdytystä. Ei edes siinä isoimmassa noin 60kWh akulla olevassa.

Alkupään model s 85 ja 85D on tosiaan huonolla akulla. Melko usein akku onkin vaihdettu takuuaikana. Mutta sitten ihan loppupään 85 akku voi toimia ja samoin siitä se jatkokehitelty 90kWh akku. Toki se 5k€ kannattaa silti varata akun korjaukseen jossain vaiheessa?
 
Ilmoittakoon Tesla mitä teoreettisia litramääriä tahansa, mutta jos käytännön elämää ajatellaan niin eihän Model 3 ja Enyaqin tavaratiloista voi oikein puhua samana päivänäkään.

DSC_6078.jpg


2023_skoda_enyaq_rs_iv_114_2560x1440.jpg
Itse en tarvitse korkeutta konttiin, mutta ymmärrän sinun tarvitsevan. Teslan syvennykseen menee matkalaukku, päälle toinen isompi, sivuille kasseja ja keulaan vielä yksi pieni matkalaukku.

Kullekin tarpeen mukaan, mutta kaikki ei tartte neliön aukkoa. Ymmärrän toki sen empiristisen faktan, että suuri osa ihmisistä siirtyy SUV-tyyppiseen autoon joka tarkoittaa et ihmiset haluaa niitä enemmän ja ettei useimmille sedan saata olla vaihtoehto SUVin sijaan. Minulle on, koska en tartte neliön lastausaukkoa.

IMG_4419.jpeg
 
Mun mielestä tämä on varsin erikoinen mielipide ja vahvasti ostopäätökseen vaikuttava tekijä henkilöltä, joka on kuitenkin juuri ostanut "vanhan" MEBbiläisen, missä ei ole minkäänlaista käyttäjän hallinnoimaa lämmönhallintaa. MEB:llä kun pahimmillaan talvella lataat kylmää akkua reilusti alle 50kW teholla ja/tai vaatii kikkailua laturille saapumisessa juuri oikealla varauksella +/- 2%-yksikön sisällä.
"Pahimmillaan" eli jäinen akku johon työnnät sähköä, omassa kerran sain kun oli -30 ja auto seisoi vuorokauden pihalla ja menin 40% varauksella lataamaan siinäkään ei olisi ollut mitään hyötyä esilämmityksestä. Todellisuus on tuo 20-30% heikompi kuin kesällä joka hukkuu jo latausinfran kuormantasailuun. Juuri kävin Tampereella ja mennessä -10 pakkasta ilman kikkailuja 80kw paikkeilla lähtötaso, ei ne Teslatkaan juuri nopeammin lataa kun ottaa sen alkupiikin huomiotta. Toki kun liian isolla varauksella tekee ei kesälläkään ota sähköä. Kyse on latauskäyrän muodosta. 70% ottaa helposti n. 30min latauksella kun kesällä se on 80%. Liitteenä reissun heikoimpia käyriä aloitus liian korkealta. Summa summarum Mebillä pärjää kun ajat perheeen kanssa Jouluna Hiihtolomalla ja Pääsiäisenä pohjoisen reissun ei mitään heikkoa.

Screenshot_2025-02-07-16-35-31-24_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Mikä juttu tämä oikein on? Oman kokemuksen mukaan tuollaisessa +5 - -5 kelissä kun lataa 5 kertaa putkeen 15-90% niin aina se lämmittää kunhan se navigointi onnistuu. Laturissa ollessa en istu autossa jos tämä liittyi siihen että joissain tilanteissa ei hyttiä ja akkua kyetä yhtäaikaa pitämään tavoitelämmössä.

Väärin on kyllä todellakin tehty se ettei ole nappia mistä lämmityksen saa päälle tai valikkoa mistä lämmön näkisi.

Ero tuollaisella 1000km matkalla vanhaan ei lämmittävän MEB ei silti kovin iso noissa keleissä, ehkä tunnin luokkaa omalla ajotyylillä. Ehkä sitten kun mennään sinne -20C niin ero alkaa kasvamaan.
No siis jos tulet akulle 5%:lla, niin vikat ~30km mennään ilman akun esilämmitystä, koska se katkeaa 20%:ssa tjsp.

Ja vaikka olisi pakkasta, niin jos tulet kovin tyhjällä akulla akulle, niin akku ylikuumenee ja alkaa rajoittaa latausnopeutta jossain 60-70% kieppeillä kun akun lämmöt nousevat yli jonkun raja-arvon.

Noiden ”ongelmien” vaikutus on oikeasti varsin mitätön, luokkaa 1-2min per lataustauko. Mutta ne ovat juuri sellainen kauneusvirhe joka särähtää omaan insinööriajatteluuni pahasti. Kun on kerran panostettu latausnopeuteen, niin silti tehty keskinkertainen lämmitysalgoritmi ja riittämätön akun jäähdytyskierto.
 
Yhdellä kädenheilautuksella, ja vähän kyllä muullakin käytöksellä, kauaskantoisia seurauksia.
Harmi. Itse autothan on olleet mielestäni ihan hyviä, mutta firman johdon kyseenalaiset toimet työntää tehokkaasti hylkimään merkkiä.

 
"Pahimmillaan" eli jäinen akku johon työnnät sähköä, omassa kerran sain kun oli -30 ja auto seisoi vuorokauden pihalla ja menin 40% varauksella lataamaan siinäkään ei olisi ollut mitään hyötyä esilämmityksestä. Todellisuus on tuo 20-30% heikompi kuin kesällä joka hukkuu jo latausinfran kuormantasailuun. Juuri kävin Tampereella ja mennessä -10 pakkasta ilman kikkailuja 80kw paikkeilla lähtötaso, ei ne Teslatkaan juuri nopeammin lataa kun ottaa sen alkupiikin huomiotta. Toki kun liian isolla varauksella tekee ei kesälläkään ota sähköä. Kyse on latauskäyrän muodosta. 70% ottaa helposti n. 30min latauksella kun kesällä se on 80%. Liitteenä reissun heikoimpia käyriä aloitus liian korkealta. Summa summarum Mebillä pärjää kun ajat perheeen kanssa Jouluna Hiihtolomalla ja Pääsiäisenä pohjoisen reissun ei mitään heikkoa.
MEB:ssä oli jatkuva "ylläpitolämmitys" parkissa ollessakin eli pitää akun plussan puolella jos vaan akussa riittävästi sähköä?

EV6 uusimalla softaversiolla lataa 16kW teholla jos menee -10 asteisella akulla pikalaturille. Hyvänä puolena ei kuluta akkua parkkipaikalla pakkasessa seisoessa mutta äkkilähtö jonnekin kauemmas suht tyhjälla akulla kannattaa unohtaa, -20 asteista akkua saa lämmittää tunnin ennenkuin se lataantuu millään järkevällä teholla.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 299
Viestejä
4 620 976
Jäsenet
76 022
Uusin jäsen
kestivaa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom