Yleistä keskustelua sähköautoista

Mun mielestä tämä on varsin erikoinen mielipide ja vahvasti ostopäätökseen vaikuttava tekijä henkilöltä, joka on kuitenkin juuri ostanut "vanhan" MEBbiläisen, missä ei ole minkäänlaista käyttäjän hallinnoimaa lämmönhallintaa. MEB:llä kun pahimmillaan talvella lataat kylmää akkua reilusti alle 50kW teholla ja/tai vaatii kikkailua laturille saapumisessa juuri oikealla varauksella +/- 2%-yksikön sisällä.
Olin monta vuotta sovittelemassa sähköautonostohousuja jalkaan ja e-gmp oli kärkikahinoissa. Ekoissa ioniq5:sissa oli pienempi akku, ev6 ei ole koskaan sytyttänyt ulkonäön puolesta ja myöhemmissäkin ioniq5:sissa takalasinpyyhkijän puute + nuo aasialaisten autojen pimputtelut tuohon akun lämmönhallinan kökköisyyteen lisättynä (aluksihan sitä esilämmitystä ei edes ollut) ja suhteutettuna korkeisiin hankintahintohin estivät liipaisemasta norsukivääriä koronan aikana.


Se mikä minulle oli pari vuotta sitten tärkeää (mahdollisimman nopeat stopit) menetti sittemmin merkityksensä perheenlisäyksen takia ja sen myötä esteet MEB-ostolle katosivat. Sen kun yhdisti vähän käytettyjen pre-facelift-mallien hintojen kunnon pudotukseen, niin koitti ”take my money”-hetki.

Onhan tuo vanhan softa mebin lataus ihan naurettavaa talvella. Juuri pysähdyin vessatauolle itävallassa nollakelissä n. 40% soc:lla kun halusin testata plug&chargen ja 18.2kWh latautui 19min tauton aikana. Ajoa oli takana ~100kmh keskinopeudella n. 200km.

Toisaalta tämä meni puhtaasti p&c testimielessä, koska olisin päässyt perille ilman lataustakin. Aikaa meni koska piti jostain löytää fyysisiä kolikoita että pääsi vessaan 🤯.
Uuden Y:n toimitukset alkavat kohtapuolin, joten ei ihme tuo dippi. Q1 ollaan viisaampia mikä oli vaikutus.
Jos verrataan koko vuotta 2023 vs 2024, niin droppia tuli -40%. Siinä ei mikään yhden kuukauden korkokampanja enää tunnu.

HS.fi: ”Koko viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin Tesloja runsaat 3 700, kun toissa vuonna vastaava lukema oli yli 6 100.”
 
Tässä kovaa kyytiä 50-60k€ hintaluokasn ZeekR 7X: 400kw hipova latausnopeus ja 100kwh akku kalleimmassa. Tällaista totuttu näkemään Eurooppalaisissa huippumalleissa 100k€-hinnoissa. Infoteimentti näyttää hyvältä ja myös laatu. Elämme mielenkiintoisia aikoja.


Näyttää kyllä hyvältä ja sisältäkään ei nyt mikään huono. Näyttää tuo keskikonsoli aika massiiviselta mutta pitää ehdottamista käydä kokeilemassa jos joskus tulee Suomeen.
 
Täällä kehutaan kuinka Teslan ohjelmisto on ylivertainen ja se ainoana automerkkinä saa uusia ominaisuuksia päivitysten muodossa. Kahden kuukauden aikana joina olen ajanut Polestar 3:lla autoon on useita uusia ominaisuus. Kuten älypuhelimen käyttö avaimena (riittää että on taskussa) ja langaton Apple CarPlay. Samat päivitykset ovat toki tulleet myös sisarmalliin Volvo EX90:een.

CarPlay-tuki ei kyllä mielestäni ole niin tärkeä kuin monessa muussa autoissa, koska Android Automotive mahdollistaa uusien sovellusten latausten suoraan autoon Google Play-kaupasta. Löytyy esimerkiksi Nextory, Audible, Storytel, Tidal, Deezer, Yle Areena, Prime Video ja Max. Itsehän en istu autossa minuuttiakaan pidempään kuin on aivan pakko mutta ilmeisesti noita sovelluksiakin joku käyttää?
 
Täällä kehutaan kuinka Teslan ohjelmisto on ylivertainen ja se ainoana automerkkinä saa uusia ominaisuuksia päivitysten muodossa. Kahden kuukauden aikana joina olen ajanut Polestar 3:lla autoon on useita uusia ominaisuus. Kuten älypuhelimen käyttö avaimena (riittää että on taskussa) ja langaton Apple CarPlay. Samat päivitykset ovat toki tulleet myös sisarmalliin Volvo EX90:een.

CarPlay-tuki ei kyllä mielestäni ole niin tärkeä kuin monessa muussa autoissa, koska Android Automotive mahdollistaa uusien sovellusten latausten suoraan autoon Google Play-kaupasta. Löytyy esimerkiksi Nextory, Audible, Storytel, Tidal, Deezer, Yle Areena, Prime Video ja Max. Itsehän en istu autossa minuuttiakaan pidempään kuin on aivan pakko mutta ilmeisesti noita sovelluksiakin joku käyttää?
Kyllähän ne kiinalaiset on aina ollu hyviä kopioimaan, nyt ovat siis oppineet että päivitykset on jees. Katotaa sitteku siihen autoos tulee vaikka 8v päästä päivityksiä ja ominaisuuksia ni vertaile sitten Teslaan. Jos tuo autosi merkki on sillon vielä olemassa. Jopa Volkkari saa ulos jonkinlaisia softan numeromuutoksia uuteen autoon.
 
Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
 
Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Lähinnä se, että ensimmäisiin 12 vuotta vanhoihin model ässiin tulee vielä ohjelmisto ja kartta päivityksiä. Myös LTE/4G modeemi päivitystäkin, joka toki maksaa 200€.
 
Tietoturvapäivitykset on tärkeitä tässä IoT ajassa. Mutta hyvinkin tärkeitä jos tuote lykätään ohjelmistoltaan raakileena ulos kuten Polle 3&4, Volvo EX30 & 90 ja toivotaan, että bugit sekä puuttuvat ominaisuudet saataisiin ihan pian kuntoon.
 
Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Tämä. Minun mielestä autossa pitäisi olla ostohetkellä luvatut ominaisuudet eikä korjailla vikoja myöhemmin. Joissakin merkeissä vikakorjaukset näyttävät olevan hyvä asia, toisissa ei.
Kyllähän ne kiinalaiset on aina ollu hyviä kopioimaan, nyt ovat siis oppineet että päivitykset on jees. Katotaa sitteku siihen autoos tulee vaikka 8v päästä päivityksiä ja ominaisuuksia ni vertaile sitten Teslaan. Jos tuo autosi merkki on sillon vielä olemassa. Jopa Volkkari saa ulos jonkinlaisia softan numeromuutoksia uuteen autoon.
Ensinnäkään auto ei ole minun. Toisekseen en aio ajaa samalla autolla kahdeksan vuoden päästä, en edes kahden vuoden päästä. Minua ei kiinnosta ajaa vanhoilla takuudettomilla autoilla. Enkä ole myöskään ajanut useammalla samanmerkkisellä autolla, joten Polestarin tulevaisuus on yhdentekevä.
 
Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Toisaalta nykyisin ohjelmistot on niin monimutkaisia että tuskin mikään ohjelma enää on kerralla täydellinen, joka on toki valitettavaa, mutta hyvä että on helppo tapa saada virheet korjattua. Ja ihan kaikkea maailmassa kukaan ei osaa kerralla ajatella. Uusia asioita ja ideoita tulee mieleen ja niiden pohjalta voi sitten lisätä autoon toiminnallisuuksia myöhemmin.
 
Suomeen ei ole vielä rantautunut parhaimmailta näyttävät ja teknisesti olevat kiinalaiset sähköautomerkit, laittaisin sellaisiksi NiO:n, Xiaomin ja ZeekR:n, paitsi on tullut BYD. Nyt nähdään ZeekR 7X osalta ehkäpä se kiinalaisten automerkkien toinen aalto (teknologia mennyt eurooppalaisia merkkejä edelle), eka aalto piti sisällään aika surkeaakin sähkötekniikkaa kuten Maxuksen osalta nähtiin, että meilkeinpä vaikutelma oli että kun kiinassa ei myynti vetänyt, niin nämä merkit lähti "löysempään" markkinaan Eurooppaan.

Mikään halpa vaikkapa tämä NiO ET5 ei ole, 75kwh - 100 kwh akkuvaihtoehdoilla 60-70k€. Varustukseen taas näyttää kuuluvan kuten ZeekR hieman "kaikki" mm. automaattisesti avautuvat ovet. Yleensä totuttu näkemään kallimmissa autoissa. NiO:n akun voi myös vuokrata, jolloin hinta tippuu 10-20k€. ZeekR 7X on selvästi edullisempi 50-60k€, jolloin ei taida vastaavaa kilpalijaa löytää.

Itse tykkään mainittujen kiinalaisten sisustalayotista, jossa näyttö on tuotu isona ja myös alas (on selvemmin koko hallintapaneeli) vr. Eurooppalaissa jää usein melko ylös. Sama sisustalayot on Tesloissa ja Polestarilla etenkin mallissa Polestar 4. Mitä mieltä muut sisustalayoteista, id.4-tyyppinen vai Polestar 4 / muut?

1738998809116.png

P4

1738999215339.jpeg

1738999496830.jpeg
 
Jos verrataan koko vuotta 2023 vs 2024, niin droppia tuli -40%. Siinä ei mikään yhden kuukauden korkokampanja enää tunnu.

HS.fi: ”Koko viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin Tesloja runsaat 3 700, kun toissa vuonna vastaava lukema oli yli 6 100.”

Nähdäkseni Tesla oli kuin 60 luvun alun Mosse Suomessa, ei hyvä mutta muitakaan autoja ei ollut saatavilla joten semmonen ostettiin. Nyt kun vaihtoehtoja on, parempia tai halvempia, luisu on väistämätön. Muskin omat burning platform jutut vaan vauhdittaa vääjäämätöntä.
 
Suomeen ei ole vielä rantautunut parhaimmailta näyttävät ja teknisesti olevat kiinalaiset sähköautomerkit, laittaisin sellaisiksi NiO:n, Xiaomin ja ZeekR:n, paitsi on tullut BYD. Nyt nähdään ZeekR 7X osalta ehkäpä se kiinalaisten automerkkien toinen aalto (teknologia mennyt eurooppalaisia merkkejä edelle), eka aalto piti sisällään aika surkeaakin sähkötekniikkaa kuten Maxuksen osalta nähtiin, että meilkeinpä vaikutelma oli että kun kiinassa ei myynti vetänyt, niin nämä merkit lähti "löysempään" markkinaan Eurooppaan.

Mikään halpa vaikkapa tämä NiO ET5 ei ole, 75kwh - 100 kwh akkuvaihtoehdoilla 60-70k€. Varustukseen taas näyttää kuuluvan kuten ZeekR hieman "kaikki" mm. automaattisesti avautuvat ovet. Yleensä totuttu näkemään kallimmissa autoissa. NiO:n akun voi myös vuokrata, jolloin hinta tippuu 10-20k€. ZeekR 7X on selvästi edullisempi 50-60k€, jolloin ei taida vastaavaa kilpalijaa löytää.

Itse tykkään mainittujen kiinalaisten sisustalayotista, jossa näyttö on tuotu isona ja myös alas (on selvemmin koko hallintapaneeli) vr. Eurooppalaissa jää usein melko ylös. Sama sisustalayot on Tesloissa ja Polestarilla etenkin mallissa Polestar 4. Mitä mieltä muut sisustalayoteista, id.4-tyyppinen vai Polestar 4 / muut?

1738998809116.png

P4

1738999215339.jpeg

1738999496830.jpeg
Tuo on vähän sillee, että ihan sama mitä ominaisuuksia näissä kiina-autoissa on, jäävät ostamatta, jos hinnat tuollaiset järjettömät. En ennusta hyvää tulevaisuutta niille.
 
Olin monta vuotta sovittelemassa sähköautonostohousuja jalkaan ja e-gmp oli kärkikahinoissa. Ekoissa ioniq5:sissa oli pienempi akku, ev6 ei ole koskaan sytyttänyt ulkonäön puolesta ja myöhemmissäkin ioniq5:sissa takalasinpyyhkijän puute + nuo aasialaisten autojen pimputtelut tuohon akun lämmönhallinan kökköisyyteen lisättynä (aluksihan sitä esilämmitystä ei edes ollut) ja suhteutettuna korkeisiin hankintahintohin estivät liipaisemasta norsukivääriä koronan aikana.


Se mikä minulle oli pari vuotta sitten tärkeää (mahdollisimman nopeat stopit) menetti sittemmin merkityksensä perheenlisäyksen takia ja sen myötä esteet MEB-ostolle katosivat. Sen kun yhdisti vähän käytettyjen pre-facelift-mallien hintojen kunnon pudotukseen, niin koitti ”take my money”-hetki.

Onhan tuo vanhan softa mebin lataus ihan naurettavaa talvella. Juuri pysähdyin vessatauolle itävallassa nollakelissä n. 40% soc:lla kun halusin testata plug&chargen ja 18.2kWh latautui 19min tauton aikana. Ajoa oli takana ~100kmh keskinopeudella n. 200km.

Toisaalta tämä meni puhtaasti p&c testimielessä, koska olisin päässyt perille ilman lataustakin. Aikaa meni koska piti jostain löytää fyysisiä kolikoita että pääsi vessaan 🤯.

Jos verrataan koko vuotta 2023 vs 2024, niin droppia tuli -40%. Siinä ei mikään yhden kuukauden korkokampanja enää tunnu.

HS.fi: ”Koko viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin Tesloja runsaat 3 700, kun toissa vuonna vastaava lukema oli yli 6 100.”

Tämän myyntimäärän perusteella on vaikea tehdä päätelmää syystä, vaikka droppia tullut. Pikemmin tuon viimevuoden dropin ajattelen johtuneen siitä, että vanha Model Y ei ole ollut enää niin kilpailykykyinen ja toki Tesla ei taida olla monen firman liisarivalikoimassa.

2024 oli mielenkiintoinen pomppu (olikohan uusi Highland 3 joita toimitettiin tammikuussa tms.) alkuvuoden myynneissä. Normaalisti tilastojen mukaan tammikuu on hiljainen kuukausi, mutta -24 myytiin 3-4x enemmän autoja kuin 2023 tammikuussa, vaikka kokonaismyynti jäi.

Mielestäni Median ja meidän kaikkien ihmisen oma vinouma haluaa nähdä hyvin varmasti itselleen epämiellyttävän politiikan (hallintoa leikattaisiin) vaikutukset myyntiin, vaikka ei sitä nykytiedoin voi sanoa: uusi Y:n julkistus + vertailukauden poikkeuksellinen myynti vääristää tilannetta. Tuo hallinnon leikkaaminen tuntuu olevan jotenkin tabu täällä.

1738999834943.png
 
Tuo on vähän sillee, että ihan sama mitä ominaisuuksia näissä kiina-autoissa on, jäävät ostamatta, jos hinnat tuollaiset järjettömät. En ennusta hyvää tulevaisuutta niille.
Itse en ostaisi millään rahalla itselle edes Polestaria, mutta liisarina voisin hyvinkin ajella pari vuotta, koska edullinen ja todella hyvä. Elikkäs koska liisariksi näitä sähköjä myydään kai se +50 % firmoille + liisarina moni yksityinenkin hommaa, niin se muuttaa nähdäkseni paljon tilannetta.

Drivalia Polestar 4, 100kwh-akulla vajaat 700€/kk, Nähdäkseni ihan hyvä diili. 765€/kk jos ajaa 20tkm/1v.
1739000198284.png
 
Tämän myyntimäärän perusteella on vaikea tehdä päätelmää syystä, vaikka droppia tullut. Pikemmin tuon viimevuoden dropin ajattelen johtuneen siitä, että vanha Model Y ei ole ollut enää niin kilpailykykyinen ja toki Tesla ei taida olla monen firman liisarivalikoimassa.

2024 oli mielenkiintoinen pomppu (olikohan uusi Highland 3 joita toimitettiin tammikuussa tms.) alkuvuoden myynneissä. Normaalisti tilastojen mukaan tammikuu on hiljainen kuukausi, mutta -24 myytiin 3-4x enemmän autoja kuin 2023 tammikuussa, vaikka kokonaismyynti jäi.

Mielestäni Median ja meidän kaikkien ihmisen oma vinouma haluaa nähdä hyvin varmasti itselleen epämiellyttävän politiikan (hallintoa leikattaisiin) vaikutukset myyntiin, vaikka ei sitä nykytiedoin voi sanoa: uusi Y:n julkistus + vertailukauden poikkeuksellinen myynti vääristää tilannetta. Tuo hallinnon leikkaaminen tuntuu olevan jotenkin tabu täällä.

1738999834943.png
En minäkään syitä lähde arvioimaan. Mutta yksittäisen kuukauden myynnin sijaan jos katsoo koko vuotta, niin aika pahalta se näyttää Teslan kannalta.

Firman virallinen tavoite taisi kuitenkin olla Muskin itse kertomana 40% lisäys myynteihin / toimituksiin joka vuosi ja nyt Suomessa saatiinkin -40% ja globaalistikin jäätiin hivenen toissavuoden luvuista, eli joku -1% tjsp.

Lisäys: mun on vaikea nähdä, että ulkoinen facelift ja ehkä myöhemmin tuleva 5% akkukapasiteetin lisäys tuplaisivat myynnit Suomessa. Ehkä olen väärässä, saa nähdä.
 
Viimeksi muokattu:
Itse en ostaisi millään rahalla itselle edes Polestaria, mutta liisarina voisin hyvinkin ajella pari vuotta, koska edullinen ja todella hyvä. Elikkäs koska liisariksi näitä sähköjä myydään kai se +50 % firmoille + liisarina moni yksityinenkin hommaa, niin se muuttaa nähdäkseni paljon tilannetta.

Drivalia Polestar 4, 100kwh-akulla vajaat 700€/kk, Nähdäkseni ihan hyvä diili. 765€/kk jos ajaa 20tkm/1v.
1739000198284.png
Jos haluaa maksaa 16000€ kahden vuoden 20 000km autoilusta, niin diilihän on ihan hyvä kyllä noin kalliista autosta.

16 000€ tuskin riittää polestarin arvonpudotuksen kattamiseen vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään…

Uskoisin, että monelle suomalaiselle 80snt/km + sähköt on liikaa autoilusta, mutta eiköhän noitakin jonkin verran mene kun osalla on millä mällätä ja tietävät, että vastaavat autot häviävät niin paljon arvoa ettei omistus kannata sitäkään vähää.
 
Jos haluaa maksaa 16000€ kahden vuoden 20 000km autoilusta, niin diilihän on ihan hyvä kyllä noin kalliista autosta.

16 000€ tuskin riittää polestarin arvonpudotuksen kattamiseen vaikka autolla ei ajettaisi metriäkään…

Uskoisin, että monelle suomalaiselle 80snt/km + sähköt on liikaa autoilusta, mutta eiköhän noitakin jonkin verran mene kun osalla on millä mällätä ja tietävät, että vastaavat autot häviävät niin paljon arvoa ettei omistus kannata sitäkään vähää.
Nopeesti katoin et 1 v. vanhan 10tkm ajetun neliveto Polestar 2 saa Kamux/Saka-akselilta 48t€ (pilot+pluspaketti). Uus toimitusvalmis 64t€.

Erotus rapeet 16.000 euroa. Aika kylmää kyytiä tulee eka omistajalle.
 
En minäkään syitä lähde arvioimaan. Mutta yksittäisen kuukauden myynnin sijaan jos katsoo koko vuotta, niin aika pahalta se näyttää Teslan kannalta.

Firman virallinen tavoite taisi kuitenkin olla Muskin itse kertomana 40% lisäys myynteihin / toimituksiin joka vuosi ja nyt Suomessa saatiinkin -40% ja globaalistikin jäätiin hivenen toissavuoden luvuista, eli joku -1% tjsp.

Lisäys: mun on vaikea nähdä, että ulkoinen facelift ja ehkä myöhemmin tuleva 5% akkukapasiteetin lisäys tuplaisivat myynnit Suomessa. Ehkä olen väärässä, saa nähdä.
Facelift Model 3 oli aikamoinen harppaus: hiljainen ja alusta hyvin miellyttävä vr. pintakova ja keskimääräistä meluisampi vanha malli. Samat muutokset Y:hyn, niin se on todella hyvä auto.

Mielestäni Facelift Model 3: oven sulkeutuminen, rengasmelu, iskunvaimennuksen toiminta ei häpeä verrata yhtään BMW:n i4:ään. Kaikki edellä mainitut ihan objektiivisia mittapuita, ei subjektiivisia. Se on hämmentävää: toinen on 45k€ ("kaikki varusteet") ja toinen on alkaen 58k€? (ja tähän ei varmaan sisälly edes avaimetonta lukitusta saati sähköpenkkejä).

Toivottavasti BMW:n Neue klasse kolmonen on -10k€ halvempi ja samanlainen laadultaan kuin i4, sitten on erinomainen auto.
 
Facelift Model 3 oli aikamoinen harppaus: hiljainen ja alusta hyvin miellyttävä vr. pintakova ja keskimääräistä meluisampi vanha malli. Samat muutokset Y:hyn, niin se on todella hyvä auto.

Mielestäni Facelift Model 3: oven sulkeutuminen, rengasmelu, iskunvaimennuksen toiminta ei häpeä verrata yhtään BMW:n i4:ään. Kaikki edellä mainitut ihan objektiivisia mittapuita, ei subjektiivisia. Se on hämmentävää: toinen on 45k€ ("kaikki varusteet") ja toinen on alkaen 58k€? (ja tähän ei varmaan sisälly edes avaimetonta lukitusta saati sähköpenkkejä).

Toivottavasti BMW:n Neue klasse kolmonen on -10k€ halvempi ja samanlainen laadultaan kuin i4, sitten on erinomainen auto.
No kyllä i4 on aika pirusti hiljaisempi auto ku model3. Uusi model3 toki reilusti hiljaisempi ku edellinen mutta ero on silti merkittävä.
Jousitusmukavuudesta en osaa sanoa kun en ole ajanut i4 kuin ilmajousitetulla mikä kyllä mukavuudeltaan pieksee kolmosen, alkaenmallin rautajousitetussa tilanne voi olla eri.

Tuosta hintalapusta sitten niin voiko tulla yllätyksenä että bemari ei kilpaile eikä ole koskaan kilpaillutkaan markkinoiden edullisimman auton tittelistä?
 
Jousitusmukavuudesta en osaa sanoa kun en ole ajanut i4 kuin ilmajousitetulla mikä kyllä mukavuudeltaan pieksee kolmosen, alkaenmallin rautajousitetussa tilanne voi olla eri.
Niissähän on kaikissa ilmajousitus taka-akselilla ja edessä tavalliset eikä muita vaihtoehtoja ole?
 
On tietysti mahdollista että puhui vaan lämpimikseen tyhjää, mutta jos niihin tosiaan maahantuoja teettää jonkun ruostesuojauksen, se on kyllä todella huono uutinen.

Niitä maahantuojan ruostesuojauksia tehtiin aikanaan kun autot olivat parin vuoden iässä jo todella mätiä. Nykyaikainen huonostikin galvanoitu kori kestää suomen oloissa 10vuotta, ei maahantuojaa noiden mahdolliset hitsaukset kiinnosta.
Mitä ite tuota asiaa vähän selvittelin, ja sen perusteella ongelma on juurikin tuossa mitä sanoit. Kun ei ollut jonkin aikaa sitten edes huonosti galvanoitu. Havahtuivat vasta tosi myöhään siihen galvanoinnin tarpeeseen paikallisissa olosuhteissa. Sain eri lähteistä sellaisen käsityksen että vielä noihin Ruotsiin tuotuihin ja rekisteröityihin yksilöihin joista Hedin sitten otti koeluontoisesti eriä 2023 Suomeen tuontiin oli galvanointi kokonaan tekemättä.

Eipä tuossa täkäläisissä olosuhteissa ole mitään muuta selitystä kuin hinnan ja auton massassa säästö, mutta tulee aika kalliiksi tuossa kohtaa säästäminen. Briteissä ja Ruotsissa olevia autoyksilöitä oli alkanu olemaan jo hyvin lyhyenkin ajan jälkeen pahasti ruostereikää täynnä, kuten arvata saattaa. Siihen en osaa tarkemmin sanoa että mitä maahantuonti noihin tarkalleen tekee, mutta kampanjana nykyään saa roiskelipat eteen ja on väitetty että maahantuoja noihin jonkun suojauksen tekee.

Kun kiinasta (SAIC ?) ruostekuvia alettiin levittää länsinetissä niin Pakanan epäilyksiltä ei voi välttyä. Maahantuoja alkaa tuota tekemään joko sen takia että jo tuodut mädäntyneet tai sitten se ruostemaine on suurempi mitä tällä palstalla kuviteltu.

Tietenkin parempi se että suojaavat kuin se että tuuppaavat suojaamatta ruostuvaa rautaa kadulle.
 
No kyllä i4 on aika pirusti hiljaisempi auto ku model3. Uusi model3 toki reilusti hiljaisempi ku edellinen mutta ero on silti merkittävä.
Jousitusmukavuudesta en osaa sanoa kun en ole ajanut i4 kuin ilmajousitetulla mikä kyllä mukavuudeltaan pieksee kolmosen, alkaenmallin rautajousitetussa tilanne voi olla eri.

Tuosta hintalapusta sitten niin voiko tulla yllätyksenä että bemari ei kilpaile eikä ole koskaan kilpaillutkaan markkinoiden edullisimman auton tittelistä?
Björn Nyland noita ainakin mittailee, katsoin niin BMW i4 -2db(A) kesärenkailla hiljaisempi ja sama melutaso taas kitkoilla. Model 3 highland kesällä samameluinen kuin esim. IX3, id.4, Ioniq 5.

Mutta "pirusti", no ei kyllä. On kuitenkin hiljaisempi.

Lähde:

1739009757291.png
 
Se, että tulee päivityksiä, kertoo siitä, että on jotain päivitettävää. Ei se automaattisesti hyvä asia ole.
Päivityksiä on monenlaisia. Uusia ominaisuuksia? Vanhojen rikkinäisten toiminnallisuuksien korjausta? Tietoturva-aukkojen paikkausta? Nykyautot kun eivät enää ole vain ohjaamon nappuloiden kautta "keskustelevia" möhkäleitä, tietoturvaa tai -turvattomuutta ei kannata vähätellä. Melkein mihin tahansa verkkoon kytketyn leivänpaahtimen softasta löytyy vähän välistä uusia aukkoja, kriittisyys vain vaihtelee. Jos tuotteen tekijän kanta on, että tällä 1.0 versiolla mennään hamaan tappiin, ei kannata yllättyä jos idän rosvot / scriptkiddiet joku päivä ryssii tai varastaa autoja niin että heilahtaa. Ammattilaisia toki pysäytä mikään, mutta mitä helpompi murtaa, sen enemmän on murtajia jonossa.
 
Miksi MEB-autoissa, ainakin Enyaqissa on valikot ihan valtavan kokoisina? Menee iso näyttö hukkaan, kun valikko levitetty valtavaksi, kuin skaalattu kiireessä pikkunäytöltä isolle.

IMG_4423.jpeg
Tai sitten joku on kokeillut mikä koko tarvitaan ajaessa säätämiseen? Kärpäsen paskan kokoiset elementit ehkö näyttäis paremmalta, mutta tärkeintähän on käytettävyys.
 
Tai sitten joku on kokeillut mikä koko tarvitaan ajaessa säätämiseen? Kärpäsen paskan kokoiset elementit ehkö näyttäis paremmalta, mutta tärkeintähän on käytettävyys.
Kuvaa osalta mietin että miten liittyy itse viestiin. Mitä valtavankokoista kuvassa on, pieni juttua kyllä
 
Kuvaa osalta mietin että miten liittyy itse viestiin. Mitä valtavankokoista kuvassa on, pieni juttua kyllä
No kyllä minä noita tekstejä livenä aika isoina pidän siihen nähden mitä niiden tarvitsisi olla paikallaan käytettäessä. Ajaessa osumatarkkuus on paljon heikompi.
 
Jos tuota haluaisi parantaa niin nuo napit kuskin puolelle. Nyt kuski joutuu kuitenkin hiukan kurottamaan.
 
Ja turha lukemisesta hankalaa tekevä taustakuva pois ja sit toi joku nuoli tosta valinnan perästä pois. Eli toisinsanoen voi räjäyttää kokonaan ja alottaa alusta, sitähän tässä on perinnevalmistajien osalta odoteltu mutta ei tunnu osaamista löytyvän.
 
Ja turha lukemisesta hankalaa tekevä taustakuva pois ja sit toi joku nuoli tosta valinnan perästä pois. Eli toisinsanoen voi räjäyttää kokonaan ja alottaa alusta, sitähän tässä on perinnevalmistajien osalta odoteltu mutta ei tunnu osaamista löytyvän.
Huonomminhan tuo Teslassa on. Ei tunnu osaamista löytyvän sieltäkään.
 
En nyt koe tuota mitenkään huonoksi. Aina voi parantaa mutta ei tuo huono ole. Jos muistan oikein nuolen takaa saa infotekstin.
 
En nyt koe tuota mitenkään huonoksi. Aina voi parantaa mutta ei tuo huono ole. Jos muistan oikein nuolen takaa saa infotekstin.
Ei tuossa mitään muuta huonoa olekkaan kuin pieni koko. Näytön "nappien" pitäisi olla vähintään ison postimerkin kokoisia, jolloin niitä on helppo painaa.
 
Miksi MEB-autoissa, ainakin Enyaqissa on valikot ihan valtavan kokoisina? Menee iso näyttö hukkaan, kun valikko levitetty valtavaksi, kuin skaalattu kiireessä pikkunäytöltä isolle.

IMG_4423.jpeg
Ei hyvä. Mikä sitten on hyvä:
1. Kaikki vipuset ja napit kuskin puolella pl. matkustajan säädöt
2. Auton liikkuessa valikkorakenne muuttuu yksinkertaistetuksi ja kosketusnäyttövalinnat isoiksi.
3. Pysähdyksissä leiska voi muuttua tiiviimmäksi ja sisältää valintoja, joita ajaessa ei tarvitse.
4. Valikkorakennetta ja ikkunoiden kokoa olisi mahdollista muokata + tuoda omia pikanäppäimiä.
5. Nopea ja ei töki.

Esim. Teslan valikko on minusta looginen, mutta käyttöliittymä ajaessa on täyttä kuraa. Napit liian pieniä ja liian kaukana kuskista, valikoita liikaa sekä kaikista oleellisimman osan näytöstä vie pirun liikennenäkymä. Leiska on selvästi suunniteltu pelkkään FSD-ajamiseen.
 
Tuohon Teslaan voi myös lisätä ne ilmoitustekstit. Ne ovatkin vasta pienellä että jos ajaessa haluaa jotain vilkaista niin saa hetken katsoa.
 
Ite en valikkoja ajaessa käytä. Eli mieluummin ovat aina järkeviä eli pienempiä. En kestä noita doro-näyttöjä ollenkaan.
 
Jos tuota haluaisi parantaa niin nuo napit kuskin puolelle. Nyt kuski joutuu kuitenkin hiukan kurottamaan.
Tätä samaa olen ihmetellyt korean järjestelmässä, Sivuvalikko johon tule esim. puhelun/musiikin jne hallinta on oikeassa laidassa. Sinällään ei kovin suuri ongelma, kun pystyy tekemään hommat myös ratin napeilla.
 
Ite en valikkoja ajaessa käytä. Eli mieluummin ovat aina järkeviä eli pienempiä. En kestä noita doro-näyttöjä ollenkaan.
Lähtökohta pitää olla se että ne on varmasti riittävän isoja ja selkeitä koko käyttäjäkunnalle. Optiona sitten käyttäjäkohtaisia säätöjä. Pienempi paha se että yksittäisen käyttäjän kannalta joku pienempi koko olisi paremman näköinen. Jälkimmäiset joutuu tyydyttään sitten optiolla millä voi säätää koot mieleisekseen ja näyttää sen mukaan jos hän istuu kuskinpaikalla.
 
Itse en ostaisi millään rahalla itselle edes Polestaria, mutta liisarina voisin hyvinkin ajella pari vuotta, koska edullinen ja todella hyvä. Elikkäs koska liisariksi näitä sähköjä myydään kai se +50 % firmoille + liisarina moni yksityinenkin hommaa, niin se muuttaa nähdäkseni paljon tilannetta.

Drivalia Polestar 4, 100kwh-akulla vajaat 700€/kk, Nähdäkseni ihan hyvä diili. 765€/kk jos ajaa 20tkm/1v.
1739000198284.png
No on siinä vetokoukulla hintaa. Melkein 10% kokonaiskustannuksesta.
 
Lähtökohta pitää olla se että ne on varmasti riittävän isoja ja selkeitä koko käyttäjäkunnalle. Optiona sitten käyttäjäkohtaisia säätöjä. Pienempi paha se että yksittäisen käyttäjän kannalta joku pienempi koko olisi paremman näköinen. Jälkimmäiset joutuu tyydyttään sitten optiolla millä voi säätää koot mieleisekseen ja näyttää sen mukaan jos hän istuu kuskinpaikalla.
Teslassa voi onneksi säätää fonttien kokoja. Doro on doro for life. Hyvä että kaikille on vaihtoehtoja.
 
Jos aiot paljonkin niitä ajaessa säätää, doro on sinulle oikea ja selkeä. 👍
Jätäppä tuollainen lapsellinen ulosanti pois ketjusta. Doron puhelimet eivät liity aiheeseen.

Kyse on nimenomaan siitä, että ajaessa ei tarvitse mitään valikoita naputella ja tekstejä lueskella, vaan säätö toimii välittömästi ja helposti isoa nappia painaen.
 
Huomautus - jätä turha provosoiva sävy pois ja keskity rakentavaan keskusteluun
Jätäppä tuollainen lapsellinen ulosanti pois ketjusta. Doron puhelimet eivät liity aiheeseen.

Kyse on nimenomaan siitä, että ajaessa ei tarvitse mitään valikoita naputella ja tekstejä lueskella, vaan säätö toimii välittömästi ja helposti isoa nappia painaen.
Juuri kuten Dorot on suunniteltu, helposti isoa nappia painen. Siksi sitä sanaa käytän. Ei se ole lapsellista. Jätäppäs itse kiukuttelu ja määräily pois keskustelusta.

Varmasti monet jotka noita doroautoja ajavat voivat omistaa myös doro-puhelimen, jos tykkäävät isoista ja painotetun selkeistä käyttöliittymistä.

Perus keski-ikäinen vähän teknologisesta kehityksestä jäänyt keski-ikäinen, ostamassa vaikka kiinalaista Volvoa. Käyttöliittymä on varmasti tutun oloinen. Kyllähän ne autoa kehittäessä näitä miettii.
 
Viimeksi muokattu:
Juuri kuten Dorot on suunniteltu, helposti isoa nappia painen. Siksi sitä sanaa käytän. Ei se ole lapsellista. Varmasti monet jotka noita doroautoja ajavat voivat omistaa myös doro-puhelimen, jos tykkäävät isoista ja painotetun selkeistä käyttöliittymistä.

Perus keski-ikäinen vähän teknologisesta kehityksestä jäänyt keski-ikäinen, ostamassa vaikka Volvoa. Käyttöliittymä on varmasti tutun oloinen.
no ohan se selkee liittymä kaikein paras varsinkin laitteessa jossa katse ja huomio pitää olla enimmäkseen muualla kun jossain näytössä, mitä vähempi tiirailua, ja painalluksia jotta joku selkee perus asia tulee saavutettua (kuten 80-luvun corollassa, esim simpelin napin takaa penkin lämmitys) eikä esim kuten ID sarjassa paina eka pientä ikonia, sitten paina x määrä (ikonin paikka muuttuu ekan painalluksen jälkeen) riippuen tehosta samaa iconia jotta lämmitys pois.. tee sama ratin lämmitykselle. ja tollaiset turhat taustakuvat on vaan häiriöksi jos pitää jotain säätää kesken ajon, yksivärien tausta paras..
mutta meitä on niin moneksi, ei koskaan kaikki ole tyytyväisiä, ei vaikka sais kokonaan muokattua ite näkymän, aina joku siitäkin si jotain miinusta keksii

edit: ja eikö nämä näyttö keskustelut koske oikeastaan myös kaikki muitakin uusia autoja pikkuhiljaa eikä vain EV? alkaahan niitä olee melkoisesti myös muissa.
 
no ohan se selkee liittymä kaikein paras varsinkin laitteessa jossa katse ja huomio pitää olla enimmäkseen muualla kun jossain näytössä, mitä vähempi tiirailua, ja painalluksia jotta joku selkee perus asia tulee saavutettua (kuten 80-luvun corollassa, esim simpelin napin takaa penkin lämmitys) eikä esim kuten ID sarjassa paina eka pientä ikonia, sitten paina x määrä (ikonin paikka muuttuu ekan painalluksen jälkeen) riippuen tehosta samaa iconia jotta lämmitys pois..
ID:ssä penkin lämmitys tulee myös yhdellä kosketuksella kun painaa yhtaikaa ilmastoinnin lämpötilan kylmä- ja kuumapuolta.
 
ID:ssä penkin lämmitys tulee myös yhdellä kosketuksella kun painaa yhtaikaa ilmastoinnin lämpötilan kylmä- ja kuumapuolta.
Jaah tuota ole huomannut, mutta sammuuko ne molemmat myös siitä si? Ko ongelma ei ole niitä laittaa päälle, ko asetuksissa valittavissa lämpötilan mukaan et ne lähtee kans heti, mutta ko eivät sammu, vaan just sen sammutuksen joutuu hakkailee x määrä näyttöä
edit, ja ainakin omassa jo pelkkä namiska josta saa lisää lämpöä on epäluotettava, kun se keksii välillä et painoin muka pitkään samalla volume - vaikka vaan kerran napauttaisin, ja radio hiljenee, sit taas saa lisää katella mistä painellaan taas, paitsi jos heti hokaa homman ni ratista saa katsomatta taas volumea. mutta nää on ny niitä muita heikkouksia, mutta liittyy koska taas pitäis alkaa tihrustaa turhaan jotain näyttöä eikä tuulilasista ulos tietä ja liikennettä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
283 347
Viestejä
4 866 020
Jäsenet
78 645
Uusin jäsen
NR772

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom