Olin monta vuotta sovittelemassa sähköautonostohousuja jalkaan ja e-gmp oli kärkikahinoissa. Ekoissa ioniq5:sissa oli pienempi akku, ev6 ei ole koskaan sytyttänyt ulkonäön puolesta ja myöhemmissäkin ioniq5:sissa takalasinpyyhkijän puute + nuo aasialaisten autojen pimputtelut tuohon akun lämmönhallinan kökköisyyteen lisättynä (aluksihan sitä esilämmitystä ei edes ollut) ja suhteutettuna korkeisiin hankintahintohin estivät liipaisemasta norsukivääriä koronan aikana.Mun mielestä tämä on varsin erikoinen mielipide ja vahvasti ostopäätökseen vaikuttava tekijä henkilöltä, joka on kuitenkin juuri ostanut "vanhan" MEBbiläisen, missä ei ole minkäänlaista käyttäjän hallinnoimaa lämmönhallintaa. MEB:llä kun pahimmillaan talvella lataat kylmää akkua reilusti alle 50kW teholla ja/tai vaatii kikkailua laturille saapumisessa juuri oikealla varauksella +/- 2%-yksikön sisällä.
—
Se mikä minulle oli pari vuotta sitten tärkeää (mahdollisimman nopeat stopit) menetti sittemmin merkityksensä perheenlisäyksen takia ja sen myötä esteet MEB-ostolle katosivat. Sen kun yhdisti vähän käytettyjen pre-facelift-mallien hintojen kunnon pudotukseen, niin koitti ”take my money”-hetki.
—
Onhan tuo vanhan softa mebin lataus ihan naurettavaa talvella. Juuri pysähdyin vessatauolle itävallassa nollakelissä n. 40% soc:lla kun halusin testata plug&chargen ja 18.2kWh latautui 19min tauton aikana. Ajoa oli takana ~100kmh keskinopeudella n. 200km.
Toisaalta tämä meni puhtaasti p&c testimielessä, koska olisin päässyt perille ilman lataustakin. Aikaa meni koska piti jostain löytää fyysisiä kolikoita että pääsi vessaan

Jos verrataan koko vuotta 2023 vs 2024, niin droppia tuli -40%. Siinä ei mikään yhden kuukauden korkokampanja enää tunnu.Uuden Y:n toimitukset alkavat kohtapuolin, joten ei ihme tuo dippi. Q1 ollaan viisaampia mikä oli vaikutus.
HS.fi: ”Koko viime vuonna Suomessa ensirekisteröitiin Tesloja runsaat 3 700, kun toissa vuonna vastaava lukema oli yli 6 100.”