Yleistä keskustelua sähköautoista

Tiedän tunteen ! Jälkimmäisestä....
Tämä. Pari kertaa talvessa laskemaan pohjoiseen ja aina lentäen. En ole ikinä ajanut Lappiin, vaikka jostain vuodesta 1995 liki joka vuosi käynyt. Autojunalla joskus takavuosina muutaman kerran myös menty.
 
Tämä. Pari kertaa talvessa laskemaan pohjoiseen ja aina lentäen. En ole ikinä ajanut Lappiin, vaikka jostain vuodesta 1995 liki joka vuosi käynyt. Autojunalla joskus takavuosina muutaman kerran myös menty.
Itse tykkään ihan tästä Mikkelistä käydä junalla Helsingissä. Tulisi mieleenkään lähteä mihinkään lappiin ajamalla. Tahkollekkin tarpeeksi pitkä matka. Sinne ei pääse junalla.

Eli auto käytön mukaan.
 
Minusta ei ole mitään järkeä hankkia 1-vaihelatauksellista tai hitaasti 3-vaihelataavaa (ei akun esilämmitystä) autoa Suomen olosuhteisiin.
Akun esilämmityksellä ei ole mitään tekemistä 3-vaihelatauksen nopeuden kanssa. 11kw menee vaikka mihin jääpalikkaan. Siitä olen samaa mieltä että esilämmitys on pakollinen vaatimus Suomessa jos yhtään pidempiä matkoja aikoo ajaa.
 
Minähän siis alunperin puhuin tuosta Toyotan sähköauton järjettömästä suosiosta.

On mahdotonta puhua yleispätevästi kaikista mahdollisista autoista ja käyttötarkoituksista.
 
Toyotan "auto pilot" ajaa myös paljon paremmin kuin Kian vastaava. Jopa siihen pisteeseen, että TM on sanonut mieluummin kytkevänsä avut pois päältä Kiasta, kun taas Toyotaa on kehuttu. Eli ei ole niin mustavalkoista mikä on kellekkin paras.

En sitten tiedä onko näissä tapahtunut kovin paljon kehitystä, vai onko kyseessä preferenssit, mutta kun vertasin aikanaan oman 2019 Kia Optiman ajoavustinta isäukon 2020 Toyota Rav4 vastaavaan, niin Tojon värkki oli about seitsemän miljoonaa kertaa huonompi. Järjettömän levoton ja tempoileva, Kiassa taas täysin eleetön, hienovarainen ja varmatoiminen. Nykyisen Volvon pilot assist on valitettavasti lähempänä Tojoa kuin tuota Kiaa.
 
Korelainen aloittaa päälle 60 kW teholla kylmälläkin akulla ja siitä suhteellisen pikaiseen lämpenee. Jos ajaa pitkää matkaa, niin en nyt näkisi mitenkään merkittävänä erona onko se lataustauko 45 min vai tunti. Lämmityskin kuitenkin nappaa osansa ajomatkasta eli lämmitettynä joutuu latamaan enemmän.
No meitä on moneen junaan. Hyvä, että niille ei lämmittävillekin on markkinat. Itselle se vartti on ihan liikaa.
 
En sitten tiedä onko näissä tapahtunut kovin paljon kehitystä, vai onko kyseessä preferenssit, mutta kun vertasin aikanaan oman 2019 Kia Optiman ajoavustinta isäukon 2020 Toyota Rav4 vastaavaan, niin Tojon värkki oli about seitsemän miljoonaa kertaa huonompi. Järjettömän levoton ja tempoileva, Kiassa taas täysin eleetön, hienovarainen ja varmatoiminen. Nykyisen Volvon pilot assist on valitettavasti lähempänä Tojoa kuin tuota Kiaa.
En tiedä mikä Volvo siulla on, mutta omassa toimii erinomaisesti jos viivat näkyvissä. Adaptiivisella myös mukava ajella kaupungissa.
 
En tiedä mikä Volvo siulla on, mutta omassa toimii erinomaisesti jos viivat näkyvissä. Adaptiivisella myös mukava ajella kaupungissa.

Vuoden 2022 XC40 ajossa. En toki ole kesäkelillä vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin näin talvikelillä tuolla ei kyllä tee mitään. Joko se ei näe ilmiselviäkään kaistaviivoja, täristää rattia tuon tuostakin hukatessaan ne viivat ja useamman kerran myös motarirampin kohdalla yrittänyt varsin aggressiivisesti tempaista rampilta ulos. Muutenkin tuo on omaan makuun turhan aggre ja laittaa liikaa hanttiin jos yrittää vaikka välttää urissa ajamista. Ei toki niin paha kuin Tesla, mutta jos vertaa PC-ratin force feedback-asetukseen, niin Tesla on 100%, Volvo 80% ja Kia ehkä 20%. Lisäksi Volvossa rattia pitää heilutella ja/tai rutistaa helvetisti n. 30 sekunnin välein tai auto alkaa kiukuttelemaan, Kiassa riitti että piti yhtä sormea vähän ratilla. Liekö sitten ollut joku kapasitiivinen tunnistus tms.

Mutta osaltaan varmaan myös makuasioitakin nämä. Kiassa tykkäsin nimenomaan siitä, että vaikka se pystyi varsin luotettavasti ajamaan autoa kokonaan ilman ohjausta kilometritolkulla, pääosin se oli kuitenkin hyvin huomaamaton, eikä tullut ajamisen tielle missään vaiheessa. Se ei myöskään protestoinut tai piipitellyt hukatessaan kaistaviivat tai jos omalla ohjaamisella disabloi sen, mutta tämä toki voi jonkun mielestä olla jonkin sortin turvallisuusriski. :D

Noh, onneksi tuo on sentään Volvossa helppo kytkeä päälle ja pois.
 
Vuoden 2022 XC40 ajossa. En toki ole kesäkelillä vielä päässyt kokeilemaan, mutta ainakin näin talvikelillä tuolla ei kyllä tee mitään. Joko se ei näe ilmiselviäkään kaistaviivoja, täristää rattia tuon tuostakin hukatessaan ne viivat ja useamman kerran myös motarirampin kohdalla yrittänyt varsin aggressiivisesti tempaista rampilta ulos. Muutenkin tuo on omaan makuun turhan aggre ja laittaa liikaa hanttiin jos yrittää vaikka välttää urissa ajamista. Ei toki niin paha kuin Tesla, mutta jos vertaa PC-ratin force feedback-asetukseen, niin Tesla on 100%, Volvo 80% ja Kia ehkä 20%. Lisäksi Volvossa rattia pitää heilutella ja/tai rutistaa helvetisti n. 30 sekunnin välein tai auto alkaa kiukuttelemaan, Kiassa riitti että piti yhtä sormea vähän ratilla. Liekö sitten ollut joku kapasitiivinen tunnistus tms.

Mutta osaltaan varmaan myös makuasioitakin nämä. Kiassa tykkäsin nimenomaan siitä, että vaikka se pystyi varsin luotettavasti ajamaan autoa kokonaan ilman ohjausta kilometritolkulla, pääosin se oli kuitenkin hyvin huomaamaton, eikä tullut ajamisen tielle missään vaiheessa. Se ei myöskään protestoinut tai piipitellyt hukatessaan kaistaviivat tai jos omalla ohjaamisella disabloi sen, mutta tämä toki voi jonkun mielestä olla jonkin sortin turvallisuusriski. :D

Noh, onneksi tuo on sentään Volvossa helppo kytkeä päälle ja pois.
Meillä taitaa olla samaa vuosimallia. Kivalla kelillä pitää kättä kevyesti kehällä, niin että tulee vääntöä rattiin niin toimii. Kaistavahti, eli siis meinaat ajaa tieltä, toimii kivasti. Päättäväisesti mutta ei runttaamalla pitää auton tiellä.

Itse en ole käyttänyt tuota "auto-ajoa" kuin motarilla sen kerran tai kaksi per vuosi, kesällä molemmat.

edit, ja juu, talvikelillä turha. Tarvii viivat että toimii.
 
Akun esilämmityksellä ei ole mitään tekemistä 3-vaihelatauksen nopeuden kanssa. 11kw menee vaikka mihin jääpalikkaan. Siitä olen samaa mieltä että esilämmitys on pakollinen vaatimus Suomessa jos yhtään pidempiä matkoja aikoo ajaa.
Hyvä huomio! Piti kirjoittaa 3-vaihepikalataava.

Ymmärtääkseni herran vuonna 2025 ei tarvitse maksaa preemiota akun esilämmityksestä, niin valitsin auton se huomioiden. Toki jos huomattavasti halvemmalla saa auton ilman lämmitystä, niin...

Auto on liikkumista varten ja vaikka itse pyörisin 20km säteellä koko omistusajan enkä siis tarvitsisi esilämmitystä, näen sen puutteen arvonalenemaan kohdistuvana riskinä. Minulle riitti yksi täyssähkö ilman esilämmitystä, vaikka sillä tehdään vain muutamia kylmän vuodenajan reissuja vuodessa. Esilämmitys luonnollisesti tarvii rinnalleen hyvän latauskyvyn akulta.

Toki sähköauto on paljon muutakin kuin akku ja latausnopeus. Hyvä auto voi olla huono sähköauto ja päinvastoin.
 
No meitä on moneen junaan. Hyvä, että niille ei lämmittävillekin on markkinat. Itselle se vartti on ihan liikaa.
Mut ylimääräinen pysähdys ei haittaa mitään, kun akun mansikaksi lämmittämiseen on mennyt ajoon tarvittavat kWh? Kannattaa kuitenkin muistaa, että ongelman perussyynä ei ole se esilämmityksen puuttuminen vaan paskasti kylmänä lataava akku. Korealaisessa ei juuri maksa vaivaa laittaa päälle navista esilämmitystä, kun ero ei hetken lataamisen jälkeen ole mitenkään merkittävä. Vilkkailla asemilla tulee aina aseman tehot vastaan. Vessa & välipala/ruoka riittää hyvin siihen, että auto ei ole varsinaisesti se etenemistä rajoittava tekijä.

Tässä nyt vielä puhuttiin kaupungissa pyörivistä autoista, jotka näkevät elinikänään pikalatauspisteen hyvinkin rajallisen määrän kertoja. Näissä esilämmitys ihan turha viritelmä. Samaten lämpöpumppu, pieneen koirankoppiin ei sitä määrää lämpöä kulu, että lisähinta kannattaisi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 220
Viestejä
4 622 422
Jäsenet
76 003
Uusin jäsen
Mikko777

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom