Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin, eli siis se yksi ja ainoa mersu missä omistaja täräyttänyt kanttikiveen pohjahuovan kiinnitysruuvin joka taittuessaan teki vekin. Kuulostaa epidemialta.
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
 
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
Eikös tässä tapauksessa oteta valmistajaan yhteyttä ja kysytä?
 
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
Olihan siihen ihan selkeä linja.
 
Valmistajilla voi olla omat speksit sallituille painaumile akun pohjassa, mielestäni Teslassa oli 10mm ilmoitettu maksimi (jossain tallessa tuo dokumentti, mutta tähän hätään ei tullut esille). Jos valmistaja ei ole jaksanut ilmoittaa mitään niin siitten se on 0mm ja kassan kautta - kiitos.
 
Käsittääkseni noista pitää saada maahantuojalta/valmistajalta dokumentti, että vaurio ei ole vaarallinen mikäli vaurio on niiden kriteerien ulkopuolella mitä valmistaja on ilmoittanut (ja tietty jos ei ole ilmoittanut mitään, niin varsinkin silloin pitää omistajan tuollainen dokumentti valmistajalta saada).

Olettaisin, että kriteereitä vaan ei ole riittävällä tarkkuudella laadittu valmiiksi. Vähän kuin osalta valmistajista on ollut myös hankalaa saada esim. sammutusammattilaisen käyttöön ohjeistusta miten mikäkin autonvalmistajan akuista/malleista kannattaa/pitää milläkin tavalla sammuttaa.
 
Bemarissa tähän totuin. Meinaa mennä risteyksiin liian kovaa, kun toisessa autossa ei sitä olekaan. Kyllä se minusta aika mullistava killer-feature on. Senpä takia pitäiskin koeajaa..

Teslaa ei ole eikä tule.
Travel assist tekee siis sen, että auto hidastaa automaattisesti tiettyihin risteyksiin ja tiukkoihin mutkiin tai jos edessä on hitaampi/pysähtynyt auto. Periaatteessa hidastaa kun on tarve ja rullaa muuten.
 
2 eri E-tron 55 yksilön omistajana (vaihdoin afrikka-varustellun täysin varusteltuun koska peruspenkit ovat hirveät pitkällä matkalla) suosittelen sitä vain varauksin. Itselläni käyttö on siinä mielessä vaatimatonta, että lyhyiden työ- ja kauppareissujen lisäksi ajan lähes viikottain mökille 250km suuntaansa. Tällä tavoin saa paljon kilsoja vuodessa, mutta ei tarvitse esimerkiksi "koskaan" ladata tien päällä. E-tron on tällaiseen käyttöön erittäin mukava ja etenemiskykyinen huonoillakin teillä. Kulutus on järkyttävä, ja sen kerran kun -18C lämpötilassa pääsin kokeilemaan, oli "pakko" ladata jo paluumatkalta mökiltä. 200km ajon jälkeen latauksen alkaessa otti vastaan 14kW ja lopussa 40kW. Otin muistaakseni noin 20-40% välin vaan hermokerroksena uuden auton kanssa. Eli vaikka mitä sanotaan, niin ei toimi ilman esilämmitystä. Audissa on myös useita arkkitehtuuriin ja suunnitteluun liittyviä typeryyksiä, kuten on mahdollista saada 12V akku loppumaan parissa päivässä vaikka autosi on kytketty latauspiuhaan. Tuntuu että Audin resurssit on käytetty väärien ongelmien ratkaisemiseen (Esim. brake-by-wire, kamerapeilit, 3 näyttöä jne.).

Kriitiikistä huolimatta - helkkarin mukava auto, kunhan voit elää sen ilmiselvien heikkouksien kanssa. Siitä syystä niiden hinnatkin ovat ottaneet kivat 60-70% hittiä 3 vuodessa.

Lisäisin itse 8 vuoden sähköautokokemuksella (neljästä eri autosta) tutkallesi Tesla Model S. Budjetillasi voisit saada hiukan etsien ja tinkien 2020 vuosimallin ns. Raven-päivitetyn yksilön. Tuossa on mielestäni kaikki sähköauto-ominaisuudet vähintäänkin kunnossa. Se on myös sen verran koeteltu ja Teslan toimesta komponenteiltaan päivitetty (monet osista on 3. tai 4. sukupolvea), että vaitän sen olevan listan eniten bullet proof ja 2020 mallissa voisi olla tehtaan täystakuutakin jokunen kuukausi. Päivittäinen käytön helppous on Teslassa erinomainen, mikä ei tule esiin vaikkapa noissa TM testeissä. Se että esim. mobiilisovellus toimii aina (7 vuotta ongelmitta!) ja nopeasti ja päivittyy on kyllä käytännön arvo. Se että latausluukku on oikeassa kohdassa ja toimii aina, on käytännön arvo, jne. moni yksityiskohta on vaan osunut kohdilleen. Ässä myös kiva ajaa ja hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Tilaa on käytännössä saman verran kuin Model Y:ssä. Itselläni ei ollut muutenkaan 7 vuoteen mitään merkittävää ongelmaa ässän kanssa (netistähän saa yleensä vaan lukea niistä joilla on). Kauneusvirheenä Incar ei meinannut saada peurakolarin jälkeen osia, mutta sen voi välttää menemällä Autoklinikalle. Eräs asia jota ei etukäteen ehkä huomioi, on että Teslan omistajakunta on erittäin harrastunutta ja pätevää, ja näiden korjauksiin, ominaisuuksiin ja modauksiin löytyy osaamista ihan eri malliin kuin vaikka Audiin, jonka omistajakunta tuntuu olevan leasari-kansaa. Teslan huolto toimi myös hyvin eikä ollut yhtä kallis kuin Audin sen kerran kun tarvitsin, eli 12V akun vaihto työpaikan parkkiksella, kun akku oli 6 vuotta ja 6kk vanha.

Miksi edes vaihdoin? 7 vuotta on aika jossa kyllästyy kaikkeen. Toki sain myös auton vielä helposti myytyä yksityisesti kun voimalinja-takuuta oli jäljellä vuosi. Edellinenkin auto oli 7 vuotta. E-tron ei tule pysymään 7 vuotta.
Eihän ne autot yleisestikään mitään huipputehoja anna noin suurilla soceilla, eikä se esilämmitys auta mitään jos auto seisoo yön pakkasessa ja ajat laturiin. Lämmityksestä ei juuri apua tuossa tilanteessa myöskään. Etron 55 eri auto kuin Meb alusta mutta luulisin siinäkin huipputehon saavan kun ajaa tyhjemmäksi akkua.
 
Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Vielä kalliimmaksi autoilu tulee niillä jotka erehtyivät vuosi sitten ostamaan toisen saksalaisen laatumerkin tuotteen, uuden Opel Astra Electric-mallin. Launch editionissa oli hintalappu 48 390 euroa, nyt noita käytännössä ajamattomia ongelmajätteitä on Nettiauto pullollaan hinta alkaen 32 290 euroa.

1732432419799.png


Jos nyt lähtisi 20 000 km vuodessa ajettua Ooppelia geelitukille myymään pitäisi hyväksyä kohtuullinen 40% arvonalenema vuodessa :beye:

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
 
Richard Symmonds vertailee model3:sta (2024 performance )ja id3:sta autopilotin osalta (id3:ssa siis Travel Assist käytössä).


Otsikko kertoo aika lailla sen mitä videokin, eli Teslan Enhanced Autopilot on edelleen ärsyttävän epävarmasti toimiva pettymys.

Id3:n systeemi taas toimii aika mukavasti. Lisäksi se pimputtelee paljon vähemmän kun ohjausliikkeestä ei kytke avustimia pois vaan antaa valita linjaa eikä tarvitse kytkeä pois ja päälle että nopeus muuttuisi (ja se muuttuu pehmeästi ja laillisesti toisin kuin Tesla, joka hidastaessaan tekee sen liian myöhään ja nopeutta ei nosta vaikka havaitsee kyltin).

Mitä tuohon Opeliin tulee, niin ei se ongelmajätettä ole kun riittävän alhainen hinta laitetaan. Kyllä nekin kaupaksi menevät.
 
Viimeksi muokattu:
Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä :D Ei pysty ymmärtään.

1732338622264.png
Vertasitko tarkoituksella Toyotan kaksiväristä C-HR -plugaria BMW:n täyssähköön, vai menikö mallit sekaisin?

Sähköautoketjuun meinaan sopisi paremmin Toyota bZ4X, joka näyttää takaa järkevältä ja jykevältä:
Screenshot_2024-11-24-11-18-09-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

 
Eihän ne autot yleisestikään mitään huipputehoja anna noin suurilla soceilla, eikä se esilämmitys auta mitään jos auto seisoo yön pakkasessa ja ajat laturiin. Lämmityksestä ei juuri apua tuossa tilanteessa myöskään. Etron 55 eri auto kuin Meb alusta mutta luulisin siinäkin huipputehon saavan kun ajaa tyhjemmäksi akkua.
Minulla ainakin on auttanut. Toki auto pitää esilämmittää roikan perässä ennen reissua. Mikään viikon -20 asteessa jäähtynyt auto ei ehdi ekalle stopille lämmetä mitenkään. Mutta itsekin luulin että toi e-tron 55/Q8 lataisi tasaisella käyrällä kylmässä paremmin.
 
Q8 on kyllä "ihan eri auto". Alkuperäinen etron/55 ovat eri laitteita kuin tuo Q8. Ko. videossa ei toki ole talvieroja. En muista olisiko jossain talvieroja testattu.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Vielä kalliimmaksi autoilu tulee niillä jotka erehtyivät vuosi sitten ostamaan toisen saksalaisen laatumerkin tuotteen, uuden Opel Astra Electric-mallin. Launch editionissa oli hintalappu 48 390 euroa, nyt noita käytännössä ajamattomia ongelmajätteitä on Nettiauto pullollaan hinta alkaen 32 290 euroa.

1732432419799.png


Jos nyt lähtisi 20 000 km vuodessa ajettua Ooppelia geelitukille myymään pitäisi hyväksyä kohtuullinen 40% arvonalenema vuodessa :beye:

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
Kannattaa kuitenkin muistaa, että ajaminen on ollut halpaa ja sähkö lähes ilmaista. Tuostakin näyttää löytyvän yksilö jossa on 0 km mittarissa ja arvonalenema 15 000 e / v, eli 1375 e / kk ja kyseessä on kuitenkin ihan tavallinen kauppakassi. Akkujen takuut kun loppuvat tulevat olemaan käytettynä mallisarjansa halvimpia autoja.
 
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
No mä ostin just uuden iX40 Fully Chargedin + ilma-alusta, 22kW lataus, soft-close ovet ja pari muuta lisävarustetta ja talveksi 21” BMW vanteet Contin kitkoilla. Toi Fully charged siis pitää sisällään liki kaikki varusteet (sportapaketti, lasikatto, HUD, koukku, Laservalot, Comfort Access, lämpöpaketti, professional ajoavustimet + paljon muuta)

Karvan alle 77t€ maksoi. Käsirahaton rahoitus 2.4% todellisella vuosikorolla. 830€/kk maksan nyt. Jokunen vuosi saattaa mennä, että ei tartte vaihtaessa laittaa kättä taskuun, mutta mun mielestä tohon rahaan aika lyömätön paketti. Meinasin hommata iX50, mutta 25t€ ois saanut laittaa lisää ja ainoa todellinen etu on 150-200km lisää rangea. Tolla rahaa sen muutaman kerran vuoteen laitailee sitten ihan mielellään ekstraa….
 
Mitä tuohon Opeliin tulee, niin ei se ongelmajätettä ole kun riittävän alhainen hinta laitetaan. Kyllä nekin kaupaksi menevät.
Kommenttini ei ottanut kantaa auton laatuun, vaan siihen että maahantuojalla on ollut noissa autoissa toista vuotta aika paljon rahaa kiinni eivätkä ne kelpaa kolmasosan alennuksellakaan kellekään. Noista tulee varmaan niin paljon persnettoa että myyjän kannalta ovat ongelmajätettä.
 
Richard Symmonds vertailee model3:sta (2024 performance )ja id3:sta autopilotin osalta (id3:ssa siis Travel Assist käytössä).


Otsikko kertoo aika lailla sen mitä videokin, eli Teslan Enhanced Autopilot on edelleen ärsyttävän epävarmasti toimiva pettymys.

Id3:n systeemi taas toimii aika mukavasti. Lisäksi se pimputtelee paljon vähemmän kun ohjausliikkeestä ei kytke avustimia pois vaan antaa valita linjaa eikä tarvitse kytkeä pois ja päälle että nopeus muuttuisi (ja se muuttuu pehmeästi ja laillisesti toisin kuin Tesla, joka hidastaessaan tekee sen liian myöhään ja nopeutta ei nosta vaikka havaitsee kyltin).

Mitä tuohon Opeliin tulee, niin ei se ongelmajätettä ole kun riittävän alhainen hinta laitetaan. Kyllä nekin kaupaksi menevät.

VW:n avustimet toimii sitten varsin nihkeästi talvisilla teillä. Travel Assist pitää vaihtaa ACC:han kun kaista on lumessa, mikä nyt on ihan odotettavaa. Mutta ACC:n liikennemerkkien tunnistus kun hajoaa lumisiin liikennemerkkeihin, niin motariajosta tuli varsin mielenkiintoista. Ilmeisesti auto siirtyi karttapohjaisiin nopeuksiin, kun 100 km/h motarilla auto koko ajan arpoi nopeuksia välillä 50 -120 km/h. Piti ottaa liikennemerkkien tunnistus ja nopeuden ennakointi pois päältä, että ajo rauhoittui
 
VW:n avustimet toimii sitten varsin nihkeästi talvisilla teillä. Travel Assist pitää vaihtaa ACC:han kun kaista on lumessa, mikä nyt on ihan odotettavaa. Mutta ACC:n liikennemerkkien tunnistus kun hajoaa lumisiin liikennemerkkeihin, niin motariajosta tuli varsin mielenkiintoista. Ilmeisesti auto siirtyi karttapohjaisiin nopeuksiin, kun 100 km/h motarilla auto koko ajan arpoi nopeuksia välillä 50 -120 km/h. Piti ottaa liikennemerkkien tunnistus ja nopeuden ennakointi pois päältä, että ajo rauhoittui
Ei ole tänä vuonna Teslankaan avustimet mitenkään erityiset olleet. Liikennemerkkien tunnistus on mitä sattuu. Talvirajoituksista ei tiedetä mitään.

Lisäksi vähän väliä teksti että nopeutta vähennetty huonon näkyvyyden takia.
 
Xiaomin SU7 Max:n omistajat oppii olemaan viemättä ~660heppaista tykkiään radalle.
Xiaominkin luulis tietävän että kun lyödään tuollaiset tehot about 2000+kg painavaan sähkötankkiin joka on muotoiltu urheilulliseksi, niin myös jarrut pitäisi olla sen mukaiset että se myös pysähtyy. Eikä lyötäis vekottimeen pienempiä jarruja kuin litraisessa Fordin Ecoboostissa.

Ei sillä etteikö myös tuon oman Enyaqin takarumpujarrut olisi aika rupuiset nekin, mutta tuo Enyaq ei nyt oikein houkuttele muutenkaan kovin urheilullisen ajotyyliin.


screen203749.jpg
 
Xiaomin SU7 Max:n omistajat oppii olemaan viemättä ~660heppaista tykkiään radalle.
Xiaominkin luulis tietävän että kun lyödään tuollaiset tehot about 2000+kg painavaan sähkötankkiin joka on muotoiltu urheilulliseksi, niin myös jarrut pitäisi olla sen mukaiset että se myös pysähtyy. Eikä lyötäis vekottimeen pienempiä jarruja kuin litraisessa Fordin Ecoboostissa.

Ei sillä etteikö myös tuon oman Enyaqin takarumpujarrut olisi aika rupuiset nekin, mutta tuo Enyaq ei nyt oikein houkuttele muutenkaan kovin urheilullisen ajotyyliin.
Sama on esim. Tesla Model 3 Perfomancessa.



En tiedä onko Xiaomia huonommat vai paremmat, mutta aika harva näistä tehokkaista sähköautoista taitaa radalle kelvata kovempaan ajoon.
 
Sama on esim. Tesla Model 3 Perfomancessa.



En tiedä onko Xiaomia huonommat vai paremmat, mutta aika harva näistä tehokkaista sähköautoista taitaa radalle kelvata kovempaan ajoon.

Tesla kun ei osaa jarrupedaali regeniä niin pitää olla helvetin hyvät jarrut että pystyy ajamaan rataa
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 451
Viestejä
4 512 628
Jäsenet
74 371
Uusin jäsen
garlicbun

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom