Yleistä keskustelua sähköautoista

Niin, eli siis se yksi ja ainoa mersu missä omistaja täräyttänyt kanttikiveen pohjahuovan kiinnitysruuvin joka taittuessaan teki vekin. Kuulostaa epidemialta.
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
 
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
Eikös tässä tapauksessa oteta valmistajaan yhteyttä ja kysytä?
 
Eikös tässä tapauksessa oteta valmistajaan yhteyttä ja kysytä?
Niin ja esimerkki mersun kohalla valmistajakaan uskaltanu sanoo ko et kaikki vaihettava
Edit ja vika oli siis ihan helppo fiksata, ja syy et tuli oli valmistuksessa jos reunalta ottaa kii
 
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
Olihan siihen ihan selkeä linja.
 
Valmistajilla voi olla omat speksit sallituille painaumile akun pohjassa, mielestäni Teslassa oli 10mm ilmoitettu maksimi (jossain tallessa tuo dokumentti, mutta tähän hätään ei tullut esille). Jos valmistaja ei ole jaksanut ilmoittaa mitään niin siitten se on 0mm ja kassan kautta - kiitos.
 
Käsittääkseni noista pitää saada maahantuojalta/valmistajalta dokumentti, että vaurio ei ole vaarallinen mikäli vaurio on niiden kriteerien ulkopuolella mitä valmistaja on ilmoittanut (ja tietty jos ei ole ilmoittanut mitään, niin varsinkin silloin pitää omistajan tuollainen dokumentti valmistajalta saada).

Olettaisin, että kriteereitä vaan ei ole riittävällä tarkkuudella laadittu valmiiksi. Vähän kuin osalta valmistajista on ollut myös hankalaa saada esim. sammutusammattilaisen käyttöön ohjeistusta miten mikäkin autonvalmistajan akuista/malleista kannattaa/pitää milläkin tavalla sammuttaa.
 
Bemarissa tähän totuin. Meinaa mennä risteyksiin liian kovaa, kun toisessa autossa ei sitä olekaan. Kyllä se minusta aika mullistava killer-feature on. Senpä takia pitäiskin koeajaa..

Teslaa ei ole eikä tule.
Travel assist tekee siis sen, että auto hidastaa automaattisesti tiettyihin risteyksiin ja tiukkoihin mutkiin tai jos edessä on hitaampi/pysähtynyt auto. Periaatteessa hidastaa kun on tarve ja rullaa muuten.
 
2 eri E-tron 55 yksilön omistajana (vaihdoin afrikka-varustellun täysin varusteltuun koska peruspenkit ovat hirveät pitkällä matkalla) suosittelen sitä vain varauksin. Itselläni käyttö on siinä mielessä vaatimatonta, että lyhyiden työ- ja kauppareissujen lisäksi ajan lähes viikottain mökille 250km suuntaansa. Tällä tavoin saa paljon kilsoja vuodessa, mutta ei tarvitse esimerkiksi "koskaan" ladata tien päällä. E-tron on tällaiseen käyttöön erittäin mukava ja etenemiskykyinen huonoillakin teillä. Kulutus on järkyttävä, ja sen kerran kun -18C lämpötilassa pääsin kokeilemaan, oli "pakko" ladata jo paluumatkalta mökiltä. 200km ajon jälkeen latauksen alkaessa otti vastaan 14kW ja lopussa 40kW. Otin muistaakseni noin 20-40% välin vaan hermokerroksena uuden auton kanssa. Eli vaikka mitä sanotaan, niin ei toimi ilman esilämmitystä. Audissa on myös useita arkkitehtuuriin ja suunnitteluun liittyviä typeryyksiä, kuten on mahdollista saada 12V akku loppumaan parissa päivässä vaikka autosi on kytketty latauspiuhaan. Tuntuu että Audin resurssit on käytetty väärien ongelmien ratkaisemiseen (Esim. brake-by-wire, kamerapeilit, 3 näyttöä jne.).

Kriitiikistä huolimatta - helkkarin mukava auto, kunhan voit elää sen ilmiselvien heikkouksien kanssa. Siitä syystä niiden hinnatkin ovat ottaneet kivat 60-70% hittiä 3 vuodessa.

Lisäisin itse 8 vuoden sähköautokokemuksella (neljästä eri autosta) tutkallesi Tesla Model S. Budjetillasi voisit saada hiukan etsien ja tinkien 2020 vuosimallin ns. Raven-päivitetyn yksilön. Tuossa on mielestäni kaikki sähköauto-ominaisuudet vähintäänkin kunnossa. Se on myös sen verran koeteltu ja Teslan toimesta komponenteiltaan päivitetty (monet osista on 3. tai 4. sukupolvea), että vaitän sen olevan listan eniten bullet proof ja 2020 mallissa voisi olla tehtaan täystakuutakin jokunen kuukausi. Päivittäinen käytön helppous on Teslassa erinomainen, mikä ei tule esiin vaikkapa noissa TM testeissä. Se että esim. mobiilisovellus toimii aina (7 vuotta ongelmitta!) ja nopeasti ja päivittyy on kyllä käytännön arvo. Se että latausluukku on oikeassa kohdassa ja toimii aina, on käytännön arvo, jne. moni yksityiskohta on vaan osunut kohdilleen. Ässä myös kiva ajaa ja hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Tilaa on käytännössä saman verran kuin Model Y:ssä. Itselläni ei ollut muutenkaan 7 vuoteen mitään merkittävää ongelmaa ässän kanssa (netistähän saa yleensä vaan lukea niistä joilla on). Kauneusvirheenä Incar ei meinannut saada peurakolarin jälkeen osia, mutta sen voi välttää menemällä Autoklinikalle. Eräs asia jota ei etukäteen ehkä huomioi, on että Teslan omistajakunta on erittäin harrastunutta ja pätevää, ja näiden korjauksiin, ominaisuuksiin ja modauksiin löytyy osaamista ihan eri malliin kuin vaikka Audiin, jonka omistajakunta tuntuu olevan leasari-kansaa. Teslan huolto toimi myös hyvin eikä ollut yhtä kallis kuin Audin sen kerran kun tarvitsin, eli 12V akun vaihto työpaikan parkkiksella, kun akku oli 6 vuotta ja 6kk vanha.

Miksi edes vaihdoin? 7 vuotta on aika jossa kyllästyy kaikkeen. Toki sain myös auton vielä helposti myytyä yksityisesti kun voimalinja-takuuta oli jäljellä vuosi. Edellinenkin auto oli 7 vuotta. E-tron ei tule pysymään 7 vuotta.
Eihän ne autot yleisestikään mitään huipputehoja anna noin suurilla soceilla, eikä se esilämmitys auta mitään jos auto seisoo yön pakkasessa ja ajat laturiin. Lämmityksestä ei juuri apua tuossa tilanteessa myöskään. Etron 55 eri auto kuin Meb alusta mutta luulisin siinäkin huipputehon saavan kun ajaa tyhjemmäksi akkua.
 
Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Vielä kalliimmaksi autoilu tulee niillä jotka erehtyivät vuosi sitten ostamaan toisen saksalaisen laatumerkin tuotteen, uuden Opel Astra Electric-mallin. Launch editionissa oli hintalappu 48 390 euroa, nyt noita käytännössä ajamattomia ongelmajätteitä on Nettiauto pullollaan hinta alkaen 32 290 euroa.

1732432419799.png


Jos nyt lähtisi 20 000 km vuodessa ajettua Ooppelia geelitukille myymään pitäisi hyväksyä kohtuullinen 40% arvonalenema vuodessa :beye:

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
 
Richard Symmonds vertailee model3:sta (2024 performance )ja id3:sta autopilotin osalta (id3:ssa siis Travel Assist käytössä).


Otsikko kertoo aika lailla sen mitä videokin, eli Teslan Enhanced Autopilot on edelleen ärsyttävän epävarmasti toimiva pettymys.

Id3:n systeemi taas toimii aika mukavasti. Lisäksi se pimputtelee paljon vähemmän kun ohjausliikkeestä ei kytke avustimia pois vaan antaa valita linjaa eikä tarvitse kytkeä pois ja päälle että nopeus muuttuisi (ja se muuttuu pehmeästi ja laillisesti toisin kuin Tesla, joka hidastaessaan tekee sen liian myöhään ja nopeutta ei nosta vaikka havaitsee kyltin).

Mitä tuohon Opeliin tulee, niin ei se ongelmajätettä ole kun riittävän alhainen hinta laitetaan. Kyllä nekin kaupaksi menevät.
 
Viimeksi muokattu:
Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä :D Ei pysty ymmärtään.

1732338622264.png
Vertasitko tarkoituksella Toyotan kaksiväristä C-HR -plugaria BMW:n täyssähköön, vai menikö mallit sekaisin?

Sähköautoketjuun meinaan sopisi paremmin Toyota bZ4X, joka näyttää takaa järkevältä ja jykevältä:
Screenshot_2024-11-24-11-18-09-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

 
Eihän ne autot yleisestikään mitään huipputehoja anna noin suurilla soceilla, eikä se esilämmitys auta mitään jos auto seisoo yön pakkasessa ja ajat laturiin. Lämmityksestä ei juuri apua tuossa tilanteessa myöskään. Etron 55 eri auto kuin Meb alusta mutta luulisin siinäkin huipputehon saavan kun ajaa tyhjemmäksi akkua.
Minulla ainakin on auttanut. Toki auto pitää esilämmittää roikan perässä ennen reissua. Mikään viikon -20 asteessa jäähtynyt auto ei ehdi ekalle stopille lämmetä mitenkään. Mutta itsekin luulin että toi e-tron 55/Q8 lataisi tasaisella käyrällä kylmässä paremmin.
 
Q8 on kyllä "ihan eri auto". Alkuperäinen etron/55 ovat eri laitteita kuin tuo Q8. Ko. videossa ei toki ole talvieroja. En muista olisiko jossain talvieroja testattu.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Vielä kalliimmaksi autoilu tulee niillä jotka erehtyivät vuosi sitten ostamaan toisen saksalaisen laatumerkin tuotteen, uuden Opel Astra Electric-mallin. Launch editionissa oli hintalappu 48 390 euroa, nyt noita käytännössä ajamattomia ongelmajätteitä on Nettiauto pullollaan hinta alkaen 32 290 euroa.

1732432419799.png


Jos nyt lähtisi 20 000 km vuodessa ajettua Ooppelia geelitukille myymään pitäisi hyväksyä kohtuullinen 40% arvonalenema vuodessa :beye:

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
Kannattaa kuitenkin muistaa, että ajaminen on ollut halpaa ja sähkö lähes ilmaista. Tuostakin näyttää löytyvän yksilö jossa on 0 km mittarissa ja arvonalenema 15 000 e / v, eli 1375 e / kk ja kyseessä on kuitenkin ihan tavallinen kauppakassi. Akkujen takuut kun loppuvat tulevat olemaan käytettynä mallisarjansa halvimpia autoja.
 
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
No mä ostin just uuden iX40 Fully Chargedin + ilma-alusta, 22kW lataus, soft-close ovet ja pari muuta lisävarustetta ja talveksi 21” BMW vanteet Contin kitkoilla. Toi Fully charged siis pitää sisällään liki kaikki varusteet (sportapaketti, lasikatto, HUD, koukku, Laservalot, Comfort Access, lämpöpaketti, professional ajoavustimet + paljon muuta)

Karvan alle 77t€ maksoi. Käsirahaton rahoitus 2.4% todellisella vuosikorolla. 830€/kk maksan nyt. Jokunen vuosi saattaa mennä, että ei tartte vaihtaessa laittaa kättä taskuun, mutta mun mielestä tohon rahaan aika lyömätön paketti. Meinasin hommata iX50, mutta 25t€ ois saanut laittaa lisää ja ainoa todellinen etu on 150-200km lisää rangea. Tolla rahaa sen muutaman kerran vuoteen laitailee sitten ihan mielellään ekstraa….
 
Mitä tuohon Opeliin tulee, niin ei se ongelmajätettä ole kun riittävän alhainen hinta laitetaan. Kyllä nekin kaupaksi menevät.
Kommenttini ei ottanut kantaa auton laatuun, vaan siihen että maahantuojalla on ollut noissa autoissa toista vuotta aika paljon rahaa kiinni eivätkä ne kelpaa kolmasosan alennuksellakaan kellekään. Noista tulee varmaan niin paljon persnettoa että myyjän kannalta ovat ongelmajätettä.
 
Richard Symmonds vertailee model3:sta (2024 performance )ja id3:sta autopilotin osalta (id3:ssa siis Travel Assist käytössä).


Otsikko kertoo aika lailla sen mitä videokin, eli Teslan Enhanced Autopilot on edelleen ärsyttävän epävarmasti toimiva pettymys.

Id3:n systeemi taas toimii aika mukavasti. Lisäksi se pimputtelee paljon vähemmän kun ohjausliikkeestä ei kytke avustimia pois vaan antaa valita linjaa eikä tarvitse kytkeä pois ja päälle että nopeus muuttuisi (ja se muuttuu pehmeästi ja laillisesti toisin kuin Tesla, joka hidastaessaan tekee sen liian myöhään ja nopeutta ei nosta vaikka havaitsee kyltin).

Mitä tuohon Opeliin tulee, niin ei se ongelmajätettä ole kun riittävän alhainen hinta laitetaan. Kyllä nekin kaupaksi menevät.

VW:n avustimet toimii sitten varsin nihkeästi talvisilla teillä. Travel Assist pitää vaihtaa ACC:han kun kaista on lumessa, mikä nyt on ihan odotettavaa. Mutta ACC:n liikennemerkkien tunnistus kun hajoaa lumisiin liikennemerkkeihin, niin motariajosta tuli varsin mielenkiintoista. Ilmeisesti auto siirtyi karttapohjaisiin nopeuksiin, kun 100 km/h motarilla auto koko ajan arpoi nopeuksia välillä 50 -120 km/h. Piti ottaa liikennemerkkien tunnistus ja nopeuden ennakointi pois päältä, että ajo rauhoittui
 
VW:n avustimet toimii sitten varsin nihkeästi talvisilla teillä. Travel Assist pitää vaihtaa ACC:han kun kaista on lumessa, mikä nyt on ihan odotettavaa. Mutta ACC:n liikennemerkkien tunnistus kun hajoaa lumisiin liikennemerkkeihin, niin motariajosta tuli varsin mielenkiintoista. Ilmeisesti auto siirtyi karttapohjaisiin nopeuksiin, kun 100 km/h motarilla auto koko ajan arpoi nopeuksia välillä 50 -120 km/h. Piti ottaa liikennemerkkien tunnistus ja nopeuden ennakointi pois päältä, että ajo rauhoittui
Ei ole tänä vuonna Teslankaan avustimet mitenkään erityiset olleet. Liikennemerkkien tunnistus on mitä sattuu. Talvirajoituksista ei tiedetä mitään.

Lisäksi vähän väliä teksti että nopeutta vähennetty huonon näkyvyyden takia.
 
Xiaomin SU7 Max:n omistajat oppii olemaan viemättä ~660heppaista tykkiään radalle.
Xiaominkin luulis tietävän että kun lyödään tuollaiset tehot about 2000+kg painavaan sähkötankkiin joka on muotoiltu urheilulliseksi, niin myös jarrut pitäisi olla sen mukaiset että se myös pysähtyy. Eikä lyötäis vekottimeen pienempiä jarruja kuin litraisessa Fordin Ecoboostissa.

Ei sillä etteikö myös tuon oman Enyaqin takarumpujarrut olisi aika rupuiset nekin, mutta tuo Enyaq ei nyt oikein houkuttele muutenkaan kovin urheilullisen ajotyyliin.


screen203749.jpg
 
Xiaomin SU7 Max:n omistajat oppii olemaan viemättä ~660heppaista tykkiään radalle.
Xiaominkin luulis tietävän että kun lyödään tuollaiset tehot about 2000+kg painavaan sähkötankkiin joka on muotoiltu urheilulliseksi, niin myös jarrut pitäisi olla sen mukaiset että se myös pysähtyy. Eikä lyötäis vekottimeen pienempiä jarruja kuin litraisessa Fordin Ecoboostissa.

Ei sillä etteikö myös tuon oman Enyaqin takarumpujarrut olisi aika rupuiset nekin, mutta tuo Enyaq ei nyt oikein houkuttele muutenkaan kovin urheilullisen ajotyyliin.
Sama on esim. Tesla Model 3 Perfomancessa.



En tiedä onko Xiaomia huonommat vai paremmat, mutta aika harva näistä tehokkaista sähköautoista taitaa radalle kelvata kovempaan ajoon.
 
Sama on esim. Tesla Model 3 Perfomancessa.



En tiedä onko Xiaomia huonommat vai paremmat, mutta aika harva näistä tehokkaista sähköautoista taitaa radalle kelvata kovempaan ajoon.

Tesla kun ei osaa jarrupedaali regeniä niin pitää olla helvetin hyvät jarrut että pystyy ajamaan rataa
 


Ilmeisesti korealaiset ovat ottaneet palautteen huomioon ja EV6 (sekä Ioniq5?) valoja parannettiin faceliftissä eli -25 myytävissä malleissa.
 
@Mariini ei toi kerro vielä mitään, kuiva kirkas tie, selkeetä nurtsia/peltoa jne... MY24 EV6 "matriisit" on puhtaana+oikein suunnattuna ihan saman näköset ellei tota videota paremmatkin kuivalla. En pidättäis hengitystä parantumiselle (ennemminki huonontuu johtuen umpioiden muodosta). Totuus valkenee vasta sitten kun pääsee Suomessa ajamaan pimeellä ja märällä.
 
Eipä ole 32-33k€ vielä kovin houkutteleva tuo Opel Astra.
-pienet sisätilat
-lataus max 100kWh
-ei akun esilämmitystä
-mitäänsanomaton kiihtyvyys
 
Eipä ole 32-33k€ vielä kovin houkutteleva tuo Opel Astra.
-pienet sisätilat
-lataus max 100kWh
-ei akun esilämmitystä
-mitäänsanomaton kiihtyvyys

Ei niin. Mutta jonkinlaisena Leafin korvikkeena se voi ehkä toimia. Kuitenkin CCS löytyy ja hinta on edukkaammasta päästä uusia sähköautoja.
 
En tiedä onko Xiaomia huonommat vai paremmat, mutta aika harva näistä tehokkaista sähköautoista taitaa radalle kelvata kovempaan ajoon.
Ioniq 5 N FTW!!!11!! :geek::thumbsup:

(Toimii sekä arkiperheautona että radalla leikittelyssä, sen voi ostaa suoraan kaupasta, eikä tarvitse edes maksaa itseään kipeäksi verrattuna vastaaviin "ratakelpoisiin" peleihin.)
 
Saksalaisten tuoreessa katsastustilastossa Tesla Model 3 pitää toista vuotta ylivoimaista kärkipaikkaa viallisimpana autona:

Ongelmia erityisesti valoissa, jarruissa ja jousituksessa.

Tässä kannattaa tosin huomioida, että Tüv on vielä suomalaisiakin katsastustoimistoja nihkeämpi monissa jutuissa ja toisaalta saksalaiset Teslakuskit harrastaa aivan samaa kuin suomalaisetkin, eli haetaan muutamalla kympillä katsastustoimistosta täydellinen vikalistaus ennen auton takuun umpeutumista ja korjautetaan Teslan piikkiin. Mitä tuossa nyt muutenkin aiheesta hieman lueskelin, niin valohylsyt ilmeisesti johtuu pääosin siitä, että ihmiset ei ole vain ajaneet sitä valojen suuntausta. Jarruissa taas pienikin määrä ruostetta johtaa hylsyyn ja Tesla ei ole mitenkään poikkeuksellinen sähköauto sen kanssa, että varsinkin takajarrut ruostuvat käyttämättömyyden takia. Jousituksen ongelmat taas on pääosin väljyyttä taka-akseliston tukivarsissa ym. mikä ei tietenkään ole kovin hyvin juttu, mutta ei toisaalta mikään ihme koska ne ovat kovilla painavassa ja tehokkaassa autossa. Ongelmat jäävät helposti kuitenkin huomaaamatta koska virallista huolto-ohjelmaa tarkastuksineen ei ole.

Että joo, eihän se kieltämättä hyvältä näytä Teslan kannalta tuolla tavalla tilastojen kärjessä keikkua ja varmasti parannettavaakin löytyy, mutta kyllä tässäkin Tesla-ragebait uutisoinnissa todellisuus vähän tylsempi on, eikä välttämättä ole kauhean järkevää pitää noita tilastoja juuri minkäänlaisina todellisen luotettavuuden indikaattoreina. Vähän sama kuin se taannoinen iseecars - "tilasto" joka väitti jokseenkin keksityn datan perusteella Teslojen kuolonkolarimääriä valtavasti todellista korkeammiksi. Mutta orange man bad tesla bad saa paljon paremmin klikkejä. :cool:
 
mutta kyllä tässäkin Tesla-ragebait uutisoinnissa todellisuus vähän tylsempi on, eikä välttämättä ole kauhean järkevää pitää noita tilastoja juuri minkäänlaisina todellisen luotettavuuden indikaattoreina.
Se on katsastustilasto eikä sitä saa selittämällä paremmaksi. Kertoo selvästi että alustassa on ongelma. Saa nähdä miten highlandit aikanaan selvityvät tästä kun pääsevät siihen ikään.

Eikö Yytkään ole vielä katsastusiässä ?
 
Mutta ACC:n liikennemerkkien tunnistus kun hajoaa lumisiin liikennemerkkeihin, niin motariajosta tuli varsin mielenkiintoista. Ilmeisesti auto siirtyi karttapohjaisiin nopeuksiin, kun 100 km/h motarilla auto koko ajan arpoi nopeuksia välillä 50 -120 km/h. Piti ottaa liikennemerkkien tunnistus ja nopeuden ennakointi pois päältä, että ajo rauhoittui
Itse taas yllätyin i4:lla lumista motaria ajaessa, että auto havaitsi kaistan yläpuolella olevan lumenpeitossa olevan vaihtuvan LED rajoituskyltin, jossa oli 60. Siis lukee se ne yleensäkin, mutta nyt merkki oli oikeasti niin luminen, että oli vaikea nähdä silmälläkään, mitä siinä seisoo. Ja lunta siis satoi koko ajan lisää eli sekin rajoitti näkyvyyttä. Merkki kajasti himmeästi lumen läpi ja alareuna oli sen verran vähäluminen, että silmällä erotti numeroiden muodosta, että 60 siinä on.

En sano, etteikö se merkkien tunnistus ikinä tekisi virheitä, mutta tosi hyvin kyllä pääsääntöisesti toimii ja tunnistaa jopa ne rajoitusloppumismerkitkin ja osaa sen pohjalta arpoa edellisen voimassa olleen nopeuden tauluun. Hyödyllinen tietöiden kanssa.

Lisäksi auto ei hidastellut kertaakaan "huono näkyvyyden vuoksi", vaan meni sitä vauhtia kuin käski/rajoitus oli. Automaattipyyhkijätkin pyyhki sopivasti, eikä lasit huurtuneet sisältä, vaikka meninkin märkänä sisään kaavittuani tuiskussa autoa puhtaaksi lähtiessä. Täältäkin saanut lukea, että 10 vuotta muita edellä oleva Tesla ei ihan näin toimi talviajossa...
Ei ole tänä vuonna Teslankaan avustimet mitenkään erityiset olleet. Liikennemerkkien tunnistus on mitä sattuu. Talvirajoituksista ei tiedetä mitään.

Lisäksi vähän väliä teksti että nopeutta vähennetty huonon näkyvyyden takia.
 
Tässä kannattaa tosin huomioida, että Tüv on vielä suomalaisiakin katsastustoimistoja nihkeämpi monissa jutuissa ja toisaalta saksalaiset Teslakuskit harrastaa aivan samaa kuin suomalaisetkin, eli haetaan muutamalla kympillä katsastustoimistosta täydellinen vikalistaus ennen auton takuun umpeutumista ja korjautetaan Teslan piikkiin. Mitä tuossa nyt muutenkin aiheesta hieman lueskelin, niin valohylsyt ilmeisesti johtuu pääosin siitä, että ihmiset ei ole vain ajaneet sitä valojen suuntausta. Jarruissa taas pienikin määrä ruostetta johtaa hylsyyn ja Tesla ei ole mitenkään poikkeuksellinen sähköauto sen kanssa, että varsinkin takajarrut ruostuvat käyttämättömyyden takia. Jousituksen ongelmat taas on pääosin väljyyttä taka-akseliston tukivarsissa ym. mikä ei tietenkään ole kovin hyvin juttu, mutta ei toisaalta mikään ihme koska ne ovat kovilla painavassa ja tehokkaassa autossa. Ongelmat jäävät helposti kuitenkin huomaaamatta koska virallista huolto-ohjelmaa tarkastuksineen ei ole.

Että joo, eihän se kieltämättä hyvältä näytä Teslan kannalta tuolla tavalla tilastojen kärjessä keikkua ja varmasti parannettavaakin löytyy, mutta kyllä tässäkin Tesla-ragebait uutisoinnissa todellisuus vähän tylsempi on, eikä välttämättä ole kauhean järkevää pitää noita tilastoja juuri minkäänlaisina todellisen luotettavuuden indikaattoreina. Vähän sama kuin se taannoinen iseecars - "tilasto" joka väitti jokseenkin keksityn datan perusteella Teslojen kuolonkolarimääriä valtavasti todellista korkeammiksi. Mutta orange man bad tesla bad saa paljon paremmin klikkejä. :cool:
Mistä tämä juuri ennen takuun loppumista vikalistan hakeminen juuri teslan omistajilla johtuu? En ole koskaan aiemmin kuullut tuollaisen laajamittaisesta harrastamisesta.
Tuo taka-akseliston hajoaminen noin uusissa ei kyllä johdu mistään painoista tai tehoista vaan huonoista osista, model 3 ei ole mikään erityisen painava auto eikä performancea lukuunottamatta mikään poikkeuksellisen tehokaskaan.
 
Mistä tämä juuri ennen takuun loppumista vikalistan hakeminen juuri teslan omistajilla johtuu? En ole koskaan aiemmin kuullut tuollaisen laajamittaisesta harrastamisesta.
Tuo taka-akseliston hajoaminen noin uusissa ei kyllä johdu mistään painoista tai tehoista vaan huonoista osista, model 3 ei ole mikään erityisen painava auto eikä performancea lukuunottamatta mikään poikkeuksellisen tehokaskaan.
Teslan takuu korvaa nuo osat. Säästää sievoisen summan kun ne pistää etu- ja takapään uusiksi.
 
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Vielä kalliimmaksi autoilu tulee niillä jotka erehtyivät vuosi sitten ostamaan toisen saksalaisen laatumerkin tuotteen, uuden Opel Astra Electric-mallin. Launch editionissa oli hintalappu 48 390 euroa, nyt noita käytännössä ajamattomia ongelmajätteitä on Nettiauto pullollaan hinta alkaen 32 290 euroa.

1732432419799.png


Jos nyt lähtisi 20 000 km vuodessa ajettua Ooppelia geelitukille myymään pitäisi hyväksyä kohtuullinen 40% arvonalenema vuodessa :beye:

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
Jotkut ostavat toki merkkiä eikä sitä autoa sen merkin takana. Veikkaan kyllä että tuo Id.7 mallisto tulee paremmin ihmisten tietoisuuteen Volkkarin laadukkaampana mallina. Onhan siellä polttomottorisissakin Arteonit ja Tuaregit yms mitkä ovat eri tasoisia kuin perus hinnat alkaen golffit tai Id.3:t. Tottakai se Id.7 3 vuotta vanhana ja 150 tkm ajettuna on jo syönyt hinnastaan ison osan, mutta mikäpä auto ei olisi. Ihan samalla tavalla ne Porschen Taycanit tippuivat vuodessa 20-30%, vaikka niissä on premium merkki hinnan takana.

Omissa mielikuvissa VW on Opelin ja Pösöjen ja Rellujen edellä, mutta varmasti sinulle ne kaikki voi olla kuramerkkejä :)
 
Se on katsastustilasto eikä sitä saa selittämällä paremmaksi. Kertoo selvästi että alustassa on ongelma. Saa nähdä miten highlandit aikanaan selvityvät tästä kun pääsevät siihen ikään.

No kyllä se minun mielestäni jotain selittää, kun eipä yhdelläkään toisella merkillä taideta ainakaan tuossa laajuudessa harrastaa katsurien käyttämistä tuolla tavalla vikalistauksen hakuun. Mutta onhan se selvää, että alustassakin on selvästi myös jotain rakenteellista ongelmaa ja ilmeisesesti porukalle on asennettu jotain uuden revision osia kun ovat sitten Teslalla tuota takapäätä viime aikoina korjauttaneet.
 
Vähän kiinnostelisi tietää miten yleistä tämä 'vikalista katsurilta ja takuusta korjaus' ihan oikeasti on, nyt kun kolmosia näyttäisi olevan kaupattu yli 2 miljoonaa kappaletta. Epäilemättä joku osuus tätä harjoittaa, mutta en nyt pelkkien erilaisten foorumimutujen perusteella sanoisi että tämä olisi mitenkään yleinen ja normaali toimintamalli.
 
Vähän kiinnostelisi tietää miten yleistä tämä 'vikalista katsurilta ja takuusta korjaus' ihan oikeasti on, nyt kun kolmosia näyttäisi olevan kaupattu yli 2 miljoonaa kappaletta. Epäilemättä joku osuus tätä harjoittaa, mutta en nyt pelkkien erilaisten foorumimutujen perusteella sanoisi että tämä olisi mitenkään yleinen ja normaali toimintamalli.
Voisin sanoa että suurin osa minkään merkkisen auton ostajista ei koskaan käy millään foorumeilla lukemassa autojuttuja. Vielä harvempi on niin kiinnostunut että jaksaisi kikkailla jotain tuollaista. Jos auto toimii ja kolina ei ole ärsyttävän kovaa niin ei muutaku kovaa ajoa.
 
Vähän kiinnostelisi tietää miten yleistä tämä 'vikalista katsurilta ja takuusta korjaus' ihan oikeasti on, nyt kun kolmosia näyttäisi olevan kaupattu yli 2 miljoonaa kappaletta. Epäilemättä joku osuus tätä harjoittaa, mutta en nyt pelkkien erilaisten foorumimutujen perusteella sanoisi että tämä olisi mitenkään yleinen ja normaali toimintamalli.

Tässä tulee taas tekkipalstan vinouma varmasti esiin, voisi arvata että 95% Suomen Tesla-kuskeista ei tätä katsastusvikalistaa hae jos ei ongelmia ole vaan ajavat tyytyväisenä autollaan.
 
Oletettavasti aika monella tulee se eka katsastus 3 v. kohdalla ihan luonnostaan ennen kuin takuu menee umpeen km-perusteisesti. Sinällään ihan sama, koska jos alle 4 vuoden ja 80 tkm isossa osassa autoja on hylkäykseen johtava alustaongelma, niin on vikaa sekä osien laadussa että huollossa. Kukapa olisi arvannut mitä tapahtuu, kun ei vaadita pakollisia tarkastushuoltoja :think:
 
Kenelle normaalille autonomistajalle tulee mieleen että menempä teettämään katsastusasemalla "uuden" auton kunto-arvion ? Eiköhän se oletusarvo ole, että eka katsastus pitäisi olla läpihuutojuttu, niinkuin millä tahansa uudella autolla se pitääkin olla ?

mutta en nyt pelkkien erilaisten foorumimutujen perusteella sanoisi että tämä olisi mitenkään yleinen ja normaali toimintamalli.
Tyypillinen foorumikupla jonka perusteella yleistetään asioita.

Jos katsastusmieheltä mennään tietoisesti hakemaan tarkastusta, niin jokin on jo vialla toiminnassa, sillä eihän sellaiseen toimintatapaan pitäisi olla mitään tarvetta.

Jos näitä foorumitotuuksia uskoo, eikös tämä trendi lähtenyt (suomessa ? ) siitä että Tesla ei halunnut korjata hajonneita puslia takuuseen kun olivat heidän mielestä ok, sitten porukka lähti hakemaaan toista mielipidettä katsastusmieheltä jott akorjattaisiin takuuseen.

Nyt sitten tämä on sitten mukamas yleinen tapa. Kaikki tekee niin.
 
Viimeksi muokattu:
Kenelle normaalille autonomistajalle tulee mieleen että menempä teettämään katsastusasemalla "uuden" auton kunto-arvion ? Eiköhän se oletusarvo ole, että eka katsastus pitäisi olla läpihuutojuttu, niinkuin millä tahansa uudella autolla se pitääkin olla ?
Sama oletus itsellänikin että uusien autojen ekan katsastuksen hylkyprosentti olisi aika pieni. Nopealla googlella paljastui että lähtökohtaisesti näin onkin, mutta Tesla rumentaa sähkisten tilastoja;

"Teslan suuri hylkäysprosentti, 28,8 heikensi merkittävästä sähköautojen sijoitusta. Tesla Model 3:n hylkäysprosentti oli 31,6.
Kaikki sähköautot eivät ole runsasvikaisia: Esimerkiksi Audi e-tron (hylkäysprosentti 3,9 %), BMW i3 (2,6 %) ja Nissan Leaf (5,1 %) ovat nelivuotiaina keskimääräistä hylkäysprosenttia (5,7 %) vähävikaisempia."


Edit: eiköhän ole tullut jo yleisesti hyvin tietoon että Teslat eivät katsastuksissa pärjää. Ei ole tarkoitus piiskata kuollutta hevosta.
 
Oletettavasti aika monella tulee se eka katsastus 3 v. kohdalla ihan luonnostaan ennen kuin takuu menee umpeen km-perusteisesti. Sinällään ihan sama, koska jos alle 4 vuoden ja 80 tkm isossa osassa autoja on hylkäykseen johtava alustaongelma, niin on vikaa sekä osien laadussa että huollossa. Kukapa olisi arvannut mitä tapahtuu, kun ei vaadita pakollisia tarkastushuoltoja :think:
Eka katsastus on vuodesta 2018 lähtien ollut vasta 4 vuoden päästä rekisteröinnistä.
 
4 vuoteen mennessä eli 3 v.?
No jos haluaa vuotta aikaisemmin katsastaa, mutta nykyään ei saa enää "pitkää leimaa", eli se seuraavaki katsastus aikaistuu vuodella eli 2 vuotta tästä katsastuksesta. Yleensä se katsastetaan juuri ennen ajan umpeutumista eli 4v kohdalla.

Tämä uudistus toi sellaisen kätevyyden työsuhdeautoiluun, ettei 3v työsuhdeliisaria tarvitse katsastaa tuona aikana enää ollenkaan. Eli ei tarvitse käydä konttorilla ikinä.

Tuosta Teslajutusta sitten että onko tämä joku erityinen juttu että nimen omaan Teslakuskit harjoittaisivat tämän vikalistan hakemista enemmän kuin muiden autojen omistajat?
 
Viimeksi muokattu:
No jos haluaa vuotta aikaisemmin katsastaa, mutta nykyään ei saa enää "pitkää leimaa", eli se seuraavaki katsastus aikaistuu vuodella eli 2 vuotta tästä katsastuksesta. Yleensä se katsastetaan juuri ennen ajan umpeutumista eli 4v kohdalla.

Tämä uudistus toi sellaisen kätevyyden työsuhdeautoiluun, ettei 3v työsuhdeliisaria tarvitse katsastaa tuona aikana enää ollenkaan. Eli ei tarvitse käydä konttorilla ikinä.
Ei vuotta ennen vaan 3 vuoden ikäisenä (ennen 4 v. takuun päättymistä).

Pointti mun alkuperäisesssä viestissä oli, että se auto tarkastetaan joka tapauksessa hyvin usein ekan kerran juuri ennen takuun loppumista 3 v. ikäisenä, kun katsastuksen raja tulee vastaan. Ei siis ole tarvetta käydä mitään "vikalistaa hakemasssa" erikseen ellei satu yli 80 tkm tulemaan mittariin ennen 4 v. Liittyen tuohon esitettyyn BongisKhanin väitteeseen, että erityisesti Teslat muka hakisi vikalistaa takuuta varten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 763
Viestejä
4 556 878
Jäsenet
75 052
Uusin jäsen
akaboele

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom