2 eri E-tron 55 yksilön omistajana (vaihdoin afrikka-varustellun täysin varusteltuun koska peruspenkit ovat hirveät pitkällä matkalla) suosittelen sitä vain varauksin. Itselläni käyttö on siinä mielessä vaatimatonta, että lyhyiden työ- ja kauppareissujen lisäksi ajan lähes viikottain mökille 250km suuntaansa. Tällä tavoin saa paljon kilsoja vuodessa, mutta ei tarvitse esimerkiksi "koskaan" ladata tien päällä. E-tron on tällaiseen käyttöön erittäin mukava ja etenemiskykyinen huonoillakin teillä. Kulutus on järkyttävä, ja sen kerran kun -18C lämpötilassa pääsin kokeilemaan, oli "pakko" ladata jo paluumatkalta mökiltä. 200km ajon jälkeen latauksen alkaessa otti vastaan 14kW ja lopussa 40kW. Otin muistaakseni noin 20-40% välin vaan hermokerroksena uuden auton kanssa. Eli vaikka mitä sanotaan, niin ei toimi ilman esilämmitystä. Audissa on myös useita arkkitehtuuriin ja suunnitteluun liittyviä typeryyksiä, kuten on mahdollista saada 12V akku loppumaan parissa päivässä vaikka autosi on kytketty latauspiuhaan. Tuntuu että Audin resurssit on käytetty väärien ongelmien ratkaisemiseen (Esim. brake-by-wire, kamerapeilit, 3 näyttöä jne.).
Kriitiikistä huolimatta - helkkarin mukava auto, kunhan voit elää sen ilmiselvien heikkouksien kanssa. Siitä syystä niiden hinnatkin ovat ottaneet kivat 60-70% hittiä 3 vuodessa.
Lisäisin itse 8 vuoden sähköautokokemuksella (neljästä eri autosta) tutkallesi Tesla Model S. Budjetillasi voisit saada hiukan etsien ja tinkien 2020 vuosimallin ns. Raven-päivitetyn yksilön. Tuossa on mielestäni kaikki sähköauto-ominaisuudet vähintäänkin kunnossa. Se on myös sen verran koeteltu ja Teslan toimesta komponenteiltaan päivitetty (monet osista on 3. tai 4. sukupolvea), että vaitän sen olevan listan eniten bullet proof ja 2020 mallissa voisi olla tehtaan täystakuutakin jokunen kuukausi. Päivittäinen käytön helppous on Teslassa erinomainen, mikä ei tule esiin vaikkapa noissa TM testeissä. Se että esim. mobiilisovellus toimii aina (7 vuotta ongelmitta!) ja nopeasti ja päivittyy on kyllä käytännön arvo. Se että latausluukku on oikeassa kohdassa ja toimii aina, on käytännön arvo, jne. moni yksityiskohta on vaan osunut kohdilleen. Ässä myös kiva ajaa ja hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Tilaa on käytännössä saman verran kuin Model Y:ssä. Itselläni ei ollut muutenkaan 7 vuoteen mitään merkittävää ongelmaa ässän kanssa (netistähän saa yleensä vaan lukea niistä joilla on). Kauneusvirheenä Incar ei meinannut saada peurakolarin jälkeen osia, mutta sen voi välttää menemällä Autoklinikalle. Eräs asia jota ei etukäteen ehkä huomioi, on että Teslan omistajakunta on erittäin harrastunutta ja pätevää, ja näiden korjauksiin, ominaisuuksiin ja modauksiin löytyy osaamista ihan eri malliin kuin vaikka Audiin, jonka omistajakunta tuntuu olevan leasari-kansaa. Teslan huolto toimi myös hyvin eikä ollut yhtä kallis kuin Audin sen kerran kun tarvitsin, eli 12V akun vaihto työpaikan parkkiksella, kun akku oli 6 vuotta ja 6kk vanha.
Miksi edes vaihdoin? 7 vuotta on aika jossa kyllästyy kaikkeen. Toki sain myös auton vielä helposti myytyä yksityisesti kun voimalinja-takuuta oli jäljellä vuosi. Edellinenkin auto oli 7 vuotta. E-tron ei tule pysymään 7 vuotta.