Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.
Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.
Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.
Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
Oletko ns. Volvo-henkilö? Minä olen. Itse kävin tässä taannoin koeajamassa aika monta sähkäriä ja ainoat jotka lopulta vakuuttivat, oli Ioniq 5, Polestar 2 ja XC40. Ioniq 5 tippui loppumetreillä pois sen ICCU-sekoilun vuoksi. Tai oikeammin maahantuojan nihkeän asenteen vuoksi, kun tehdastakuun alainen auto oli jollain pari kuukautta pajalla ja ei saanut merkkihuollosta sijaisautoa alle. Ioniq 5 on lähimpänä XC60 Volvoa tilojen ja ajettavuuden puolesta. Toisaalta noissa on sitten aika aneeminen infotainment verrattuna Volvoon/Polestariin ja surkeat ajovalot. Näissä keskusteluissa usein vertaillaan speksejä paperilla ja Volvo/Polestar ei suorissa numeroissa ole oikeastaan missään ykkönen.
Väittäisin kuitenkin, että em. autot on enemmän kuin osiensa summa:
- Lämmin talvella
- Vakaa ajettava, ei esim mitään regen perän irtoamisia tai muuta sekoilua
- Infotainment toimii, Google Maps loistava
- Riittävän hyvä pikalataus
- Hyvät penkit (XC60:ssä paremmat)
- Hyvät ajovalot
- Akun esilämmitys
- Hyvä suorituskyky
- Riittävät tilat useimmille
- Vetokoukku mahdollisuus ja isohkot vetomassat
- Fyysiset napit monelle asialle (ei haittaisi vaikka olisi enemmänkin)
- Ok Range jota paikkaa hyvä pikalataus
- Suht alhainen rengasmelu
Käytännössä siis normaali auto täyssähköisenä ilman mitään turhaa kikkailua. Itse päädyin XC40:een tilojen takia, Polestarin takakontti ei vaan riittänyt meidän tarpeisiin. XC60 T8 Inscription oli hienompi sisältä ja nahkasisustaa jäin kaipaamaan, mutta muuten tämä XC40 P8 on teknisesti parempi auto.
Moni oletuksena foorumeilla suositeltu auto oli itselle iso pettymys, kun verrokkina oli XC60 T8. Tesla MY:ssä oli semmoinen rimpulafiilis ajossa ja huonot penkit (+ Musk), Enyaq/ID4 käytettynä ei akun esilämmitystä ja onneton softa (uuden tarjous aivan naurettava), MB EQC naurettava maavara, MB EQB/EQA kallis varustettuna, BMW ei käy vaimolle. Yllätyksenä Mach-E on ilmeisesti parantunut vanhetessaan, eli Ford panostaa softaan.
Muoks: Renault Megane E-Tech meinasi unohtua! Tuo oli jopa yllärihyvä ja hieno, mutta ei pysty olemaan ilman nelivetoa.
Tulipas tekstiseinä. TLDR: Käy koeajolla, pelkät numerot ei kerro kaikkea.