Yleistä keskustelua sähköautoista

Olen tässä nyt taas (hinnanalennuksen ja korkotarjoukseen myötä) miettinyt tuota Solterraa, mutta vain 500 kg vetokyky yhdistettynä jo muutenkin heikohkoon rangeen ei kyllä kuulosta kovin voittavalta yhdistelmältä.

Subarun sivuilta tekniset tiedot kyllä kertovat 750kg. Mitä kiusaamiseen tulee, niin latauksen huippunopeushan on 150kW. Ajattele että Nirolla mennään myös tuolle menemään ja siinä latausnopeus on maksimissaan 72kW. Pitäisikin etsiä tämän uuden 2024 latauskäyrä jostain niin voisi katsoa millä teholla siellä mahdollisesti saadaan sähköä milläkin varaustasolla. En tiedä kuinka hyvin tuota lämmityslaitetta on testailtu netissä, eli kuinka paljon se nopeuttaa lataustapahtumaa normiajossa. Testi olisi jokatapauksessa mielenkiintoista nähdä talviajosta.

2024 mallit lataa kuitenkin 10-80% 35minuuttia, joten paperilla latausnopeus on paljon nopeampaa kuin aikaisemmassa mallissa. Sanotaanko, että vanhaa mallia en ehkä menisi ostamaan mutta tämä uudempi kyllä vähän kiinnostaa. Siintomaan testissähän vanha malli aloitti about vajaalla 50kW teholla siinä vajaassa kymmenen prosentin akkuvarauksella ja seitsemässä minuutissa oli noussut vasta 60kW tehoihin. Eli about 50km 10 minuutin lataamisella. Tämä siis pienellä pakkasella about vartin vajaa neljän tunnin ajon jälkeen. Aika aneemista, mutta tosiaan kiinnostaisi auttaako tuo 3,5kW tehoinen akunlämmitin kuinka paljon/nopeasti.
 
Viimeksi muokattu:
Eiköhän niitä muitakin ole. SUVja kun on tarjolla aikasen paljon.
Crossover-korimallihan ei mitenkään automaattisesti tarkoita että maavaraa olisi paljon - varsinkaan sähköautoissa kun akulle yleensä halutaan tilaa pohjasta.

ID4 on 164mm
BMW iX 202mm
Audi Q6:sen saa vissiin speksatrua 184mm:llä
 
Saa olla melko teräksinen jääpaakku että paskoo sähköauton pohjan, eikä mene itse palasiksi tai irtoa maasta. Kiveen tai korkeaan kanttariin ajaminen ehkä vielä voisi olla riski.

Minulla on ollut polttiksia toistakymmentä vuotta ja niiden pohjat pakoputkineen on paljon heppoisempaa tekoa enkä ole saanut niitä paskottua talvikeleillä millään tavoin siltikään.
 
Venyy kyllä mutta venyykö niin että on merkitystä? Sen se kyllä tekee että on tarkempaa millä varrauksella laturille saapuu, mikäli riittävän pienellä niin sinne 75kw tienoille teho aina oman kokemuksen mukaan nousi. Mikä tarkoittaa 80% ladatessa jotain 15-20 min eroa? Lisäksi se uudemman mallin lämmitys muistaakseni syö 20km rangesta.

Tietysti meitä on erilaisia erilaisilla kiireillä mutta itse en kauheasti tuon perusteella hylkisi ellei sitten päivittäin tai viikottain tuohon törmää.
Saa jopa kovempia tehoja isoakkuiset Meb kun maltat lirutella alle 10%. Ihan niin paljon kuin nuo ABC:n ruuhkaiset tolpat antaa kapaa. Latauskäyrän muoto on ihan ok antaa tasaisemmin virtaa kuin Teslat vaikka Tessuissa piikkitehot kovemmat. Akunlämmitinhän löytyy noista autoista joten saat lähteä kotoa lämpimällä akulla, kun ajastaa lähdön. Ota huomioon aiemmat vuosimallit jopa 10-15k halvempia joten en itse koe kyseessä olevan sen arvoinen ominaisuus.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä :D Ei pysty ymmärtään.

1732338622264.png
On kyllä hienon näköinen Toyota. Se harmaa on muovista tehty puskuri.
 
Saa jopa kovempia tehoja isoakkuiset Meb kun maltat lirutella alle 10%. Ihan niin paljon kuin nuo ABC:n ruuhkaiset tolpat antaa kapaa. Latauskäyrän muoto on ihan ok antaa tasaisemmin virtaa kuin Teslat vaikka Tessuissa piikkitehot kovemmat. Akunlämmitinhän löytyy noista autoista joten saat lähteä kotoa lämpimällä akulla, kun ajastaa lähdön. Ota huomioon aiemmat vuosimallit jopa 10-15k halvempia joten en itse koe kyseessä olevan sen arvoinen ominaisuus.
Pakkasella on kyllä aika aneemista kun yhtään kovemmalla pakkasella ei taideta päästä 100kW lähtötehoihin vaikka hetken ajaisi maantietä / motariakin.

Alempi hinta kyllä kompensoi paljon. Sen takia itsekin kiikaroin noita 2022/2023 MEB:ejä.

Yleisesti on aina helppoa jos budjetti ei rajoita, senkun ostaa vain uusinta ja kalleinta + maksaa vaan kaikista palveluista niin asiat sujuvat…
 
Valitettavasti katoavaa kansanperinnettä TM:kin. Kaikki lehtitalot lopettavat lehtiä tällä hetkellä. Nuoriso ei edes tiedä mikä on TM. Eli ei enää murhetta 5v päästä, että TM mitään raportoisi.

Ei ole katoavaa kansanperinnettä. Tämmöisillä konsepteilla (faktat, testaukset, erikoiset olosuhteet jne) ei ole maailmalla kovinkaan paljoa. Kieli voi muuttua englanniksi, ja omistussuhteet muuttua, mutta tämä kansepti kyllä löytää lukijansa.
 
Nyt on päivän agenda selvillä. Pitää käydä näiden renkaita ainakin potkimasa jos sattuisi Herttoniemestä löytyvän.

Vuosimallit taisi olla 21 tai uudempi rajattu sekä lisäksi
- neliveto
- alle 60tkm
- alle 45te
- kattoikkuna (tää ei sinäänsö pakollinen mutta toi xc60 tilan tuntua)

Eiköhän noilla pääse eteenpäin mutta kaikkia ei kyllä kerkeä mitenkään koeajamaan :D

Range nettiautosta otettu ja hinta on suunnilleen tuo.


Polestar 2 480km 40 000e
Xc 40 418km 37800
c40 444km 38000
Toyota bz4x 466km 39000
Tesla y 533km 38500
Tesla 3 567km 33500
Vw id 4 480km 39000
Vw id 5 483km 37900
Mersu EQC 420km 42000
Audi e tron 55 441km 43000
Skoda enyaq 499 44000
Kia ev6 506km 44000
2 eri E-tron 55 yksilön omistajana (vaihdoin afrikka-varustellun täysin varusteltuun koska peruspenkit ovat hirveät pitkällä matkalla) suosittelen sitä vain varauksin. Itselläni käyttö on siinä mielessä vaatimatonta, että lyhyiden työ- ja kauppareissujen lisäksi ajan lähes viikottain mökille 250km suuntaansa. Tällä tavoin saa paljon kilsoja vuodessa, mutta ei tarvitse esimerkiksi "koskaan" ladata tien päällä. E-tron on tällaiseen käyttöön erittäin mukava ja etenemiskykyinen huonoillakin teillä. Kulutus on järkyttävä, ja sen kerran kun -18C lämpötilassa pääsin kokeilemaan, oli "pakko" ladata jo paluumatkalta mökiltä. 200km ajon jälkeen latauksen alkaessa otti vastaan 14kW ja lopussa 40kW. Otin muistaakseni noin 20-40% välin vaan hermokerroksena uuden auton kanssa. Eli vaikka mitä sanotaan, niin ei toimi ilman esilämmitystä. Audissa on myös useita arkkitehtuuriin ja suunnitteluun liittyviä typeryyksiä, kuten on mahdollista saada 12V akku loppumaan parissa päivässä vaikka autosi on kytketty latauspiuhaan. Tuntuu että Audin resurssit on käytetty väärien ongelmien ratkaisemiseen (Esim. brake-by-wire, kamerapeilit, 3 näyttöä jne.).

Kriitiikistä huolimatta - helkkarin mukava auto, kunhan voit elää sen ilmiselvien heikkouksien kanssa. Siitä syystä niiden hinnatkin ovat ottaneet kivat 60-70% hittiä 3 vuodessa.

Lisäisin itse 8 vuoden sähköautokokemuksella (neljästä eri autosta) tutkallesi Tesla Model S. Budjetillasi voisit saada hiukan etsien ja tinkien 2020 vuosimallin ns. Raven-päivitetyn yksilön. Tuossa on mielestäni kaikki sähköauto-ominaisuudet vähintäänkin kunnossa. Se on myös sen verran koeteltu ja Teslan toimesta komponenteiltaan päivitetty (monet osista on 3. tai 4. sukupolvea), että vaitän sen olevan listan eniten bullet proof ja 2020 mallissa voisi olla tehtaan täystakuutakin jokunen kuukausi. Päivittäinen käytön helppous on Teslassa erinomainen, mikä ei tule esiin vaikkapa noissa TM testeissä. Se että esim. mobiilisovellus toimii aina (7 vuotta ongelmitta!) ja nopeasti ja päivittyy on kyllä käytännön arvo. Se että latausluukku on oikeassa kohdassa ja toimii aina, on käytännön arvo, jne. moni yksityiskohta on vaan osunut kohdilleen. Ässä myös kiva ajaa ja hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Tilaa on käytännössä saman verran kuin Model Y:ssä. Itselläni ei ollut muutenkaan 7 vuoteen mitään merkittävää ongelmaa ässän kanssa (netistähän saa yleensä vaan lukea niistä joilla on). Kauneusvirheenä Incar ei meinannut saada peurakolarin jälkeen osia, mutta sen voi välttää menemällä Autoklinikalle. Eräs asia jota ei etukäteen ehkä huomioi, on että Teslan omistajakunta on erittäin harrastunutta ja pätevää, ja näiden korjauksiin, ominaisuuksiin ja modauksiin löytyy osaamista ihan eri malliin kuin vaikka Audiin, jonka omistajakunta tuntuu olevan leasari-kansaa. Teslan huolto toimi myös hyvin eikä ollut yhtä kallis kuin Audin sen kerran kun tarvitsin, eli 12V akun vaihto työpaikan parkkiksella, kun akku oli 6 vuotta ja 6kk vanha.

Miksi edes vaihdoin? 7 vuotta on aika jossa kyllästyy kaikkeen. Toki sain myös auton vielä helposti myytyä yksityisesti kun voimalinja-takuuta oli jäljellä vuosi. Edellinenkin auto oli 7 vuotta. E-tron ei tule pysymään 7 vuotta.
 
Enpä nyt tiedä. Vanha S (tietty riippuu kuinka vanha) lataa aneemisesti ja ottaisin milloin vain uudemman kolmosen tuon tilalla.. Yli 20% varaustasolla ainakin 2017 mallilla ei yli 100kW tehoja enää saa, joten on aika peruskärry nykymarkkinassa. Vielä kun laskee takuullekin jotain hintaa niin yhtälö on vielä selvempi. Tietty jos jotkut ominaisuudet nostaa joidenkin toisten edelle ja ne S:ssä osuvat juuri oikein niin tietty sitten.
 
Päivitystä päivän koeistumisista ja renkaiden potkimisesta. Listalla kaikkia käynyt ainakin koeistumassa.

XC40, C40, polestar 2 on tällein 185cm:lle aika pieniä takana vaikka miten etupenkkiö vetää eteenpäin. Korkeuden takia osuu pää kattoon. Id 5 käytiin koeajamassa ja mun mielestä hyvä ajotuntuma ja ei mitään valittamista. Nyt Tesla Y 24 ajossa long rangena. Eihän tässä kummempia, mutta tuntuu moni patti tienpinnassa helpommin sisälle autoon. Jos taas vertaa xc60 niin tuntuu jopa että huljaisempi sisältä. Onko näissä Y versioissa mitään merkitystä minkö VM ottaa? Tällä hetkellä 2024, mutta tässä 5k enemmänkin hintaakin kun moniin muihin verrattuna (melkein 50k).

Ei riitä mitenkään aikaa koeajamaan 10-15 ja saa nyt nähä mihin päätyy.

Edit. Ja Helsingin mukulakivet, tuntuu kyllä. Saako tuota alustaa säädettyä, kun tuntuu olevn aika "kova" vai onko ominaisuus.
 
Mulla about samat speksit seuraavalle autolle kuin @Mittubisi :llä ja loppusuoralla ois XC40, EV6/Ioniq5 ja ehkä Enyaq. Enyaqissa ei ole yhden polkimen ajoa niin se lienee pois laskuista. Kaikissa jotain huonoja ominaisuuksia, mutta pitäs kai joskus käydä kans päivän koeajoreissulla..
 
Mulla about samat speksit seuraavalle autolle kuin @Mittubisi :llä ja loppusuoralla ois XC40, EV6/Ioniq5 ja ehkä Enyaq. Enyaqissa ei ole yhden polkimen ajoa niin se lienee pois laskuista. Kaikissa jotain huonoja ominaisuuksia, mutta pitäs kai joskus käydä kans päivän koeajoreissulla..
Ei yhden polkimen ajo mikään maailman mullistavin ominaisuus ole, jollei siihen ole jo Teslassa tottunut. Näin ei taida koeajettavien perusteella olla. Enyaqissa Travel assist saattaa olla erinomainen varuste, jota noihin muihin ei taida saada. Riippuu ihan omista tottumuksista, kannattaa vaan käydä koeajamassa.
 
iideessä ja varmaan eniaqissakin kyllä B-moodi aika hyvin tuota hoitaa, semminkin kun auto hidastelee älykkäästi muutenkin itsekseen risteyksiin ym.
 
Ei yhden polkimen ajo mikään maailman mullistavin ominaisuus ole, jollei siihen ole jo Teslassa tottunut. Näin ei taida koeajettavien perusteella olla. Enyaqissa Travel assist saattaa olla erinomainen varuste, jota noihin muihin ei taida saada. Riippuu ihan omista tottumuksista, kannattaa vaan käydä koeajamassa.
Bemarissa tähän totuin. Meinaa mennä risteyksiin liian kovaa, kun toisessa autossa ei sitä olekaan. Kyllä se minusta aika mullistava killer-feature on. Senpä takia pitäiskin koeajaa..

Teslaa ei ole eikä tule.
 
Bemarissa tähän totuin. Meinaa mennä risteyksiin liian kovaa, kun toisessa autossa ei sitä olekaan. Kyllä se minusta aika mullistava killer-feature on. Senpä takia pitäiskin koeajaa..

Teslaa ei ole eikä tule.

Riippuu tietysti että millä autolla on aikaisemmin tottunut ajamaan ja mitä hakee.

Mulla aina sattuu sieluun kun yhden polkimen ajossa tapahtuu turhaa regenerointia, kun voisi sen sijaan rullata menemään ja käyttää vähemmän sähköä. Johtuu varmaan Prius historiasta. Puhumattakaan siitä jos joutuu jarruttamaan ja auto käyttää jarruja.

Kannattaa myös huomata että monet autot poistavat OPD:n käytöstä liian täydellä tai kylmällä akulla, joten jos se haittaa niin rajaa vähän lisää vaihtoehtoja.
 
Täällä ollutkin hyvää keskustelua viime aikoina TM ja muiden testien kannilta. Olen joskus kysellytkin samasta asiasta, mutta nyt konkreettisesti auton tarve on todellinen, kun vanha xc60 D4 myyty. Samankokoista autoa suunnilleen katsottu.

Eli seuraavia speksejä olisi hakusessa erilaisilla kriteereillä ja täällä jotkut puhuikin jo ettei sähköön välttämättä kannattaisi siirtyä. Helsingin kantakaupungissa auto ilman latausmahdollisuutta kotona. Töissä 11kW laturi ja tietysti ympäri Helsinkiä eri latausmahdollisuuksia (tyyriitä). Neliveto, webasto(?), range mieluisesti isompi kuin pienempi, noin 40t euroa ja alle 100tkm ajettu.

Kiikarissa ollut ID 4 GTX, Enyaq, Tesla, Polestari ja monta muuta, mutta jostain pitäisi rajata. Mennäänkö jollakin noista metsään latausmahdollisuuden takia? Huomenna testailemaan Herttoniemeen eri automalleja ja eiköhän sieltä jotain ajatuksia tule itsellekin.

Dieseli/bensa ollut myös harkinnassa, mutta tuntuu taas siellä hinnat nousevan huomattavasti verotuksen takia. Hybridiä taas ei Kokkolan autohuolto videoiden takia oikeen tee mieli ostaa tai ne pitäisi ostaa uutena.
Oletko ns. Volvo-henkilö? Minä olen. Itse kävin tässä taannoin koeajamassa aika monta sähkäriä ja ainoat jotka lopulta vakuuttivat, oli Ioniq 5, Polestar 2 ja XC40. Ioniq 5 tippui loppumetreillä pois sen ICCU-sekoilun vuoksi. Tai oikeammin maahantuojan nihkeän asenteen vuoksi, kun tehdastakuun alainen auto oli jollain pari kuukautta pajalla ja ei saanut merkkihuollosta sijaisautoa alle. Ioniq 5 on lähimpänä XC60 Volvoa tilojen ja ajettavuuden puolesta. Toisaalta noissa on sitten aika aneeminen infotainment verrattuna Volvoon/Polestariin ja surkeat ajovalot. Näissä keskusteluissa usein vertaillaan speksejä paperilla ja Volvo/Polestar ei suorissa numeroissa ole oikeastaan missään ykkönen.

Väittäisin kuitenkin, että em. autot on enemmän kuin osiensa summa:
- Lämmin talvella
- Vakaa ajettava, ei esim mitään regen perän irtoamisia tai muuta sekoilua
- Infotainment toimii, Google Maps loistava
- Riittävän hyvä pikalataus
- Hyvät penkit (XC60:ssä paremmat)
- Hyvät ajovalot
- Akun esilämmitys
- Hyvä suorituskyky
- Riittävät tilat useimmille
- Vetokoukku mahdollisuus ja isohkot vetomassat
- Fyysiset napit monelle asialle (ei haittaisi vaikka olisi enemmänkin)
- Ok Range jota paikkaa hyvä pikalataus
- Suht alhainen rengasmelu

Käytännössä siis normaali auto täyssähköisenä ilman mitään turhaa kikkailua. Itse päädyin XC40:een tilojen takia, Polestarin takakontti ei vaan riittänyt meidän tarpeisiin. XC60 T8 Inscription oli hienompi sisältä ja nahkasisustaa jäin kaipaamaan, mutta muuten tämä XC40 P8 on teknisesti parempi auto.

Moni oletuksena foorumeilla suositeltu auto oli itselle iso pettymys, kun verrokkina oli XC60 T8. Tesla MY:ssä oli semmoinen rimpulafiilis ajossa ja huonot penkit (+ Musk), Enyaq/ID4 käytettynä ei akun esilämmitystä ja onneton softa (uuden tarjous aivan naurettava), MB EQC naurettava maavara, MB EQB/EQA kallis varustettuna, BMW ei käy vaimolle. Yllätyksenä Mach-E on ilmeisesti parantunut vanhetessaan, eli Ford panostaa softaan.

Muoks: Renault Megane E-Tech meinasi unohtua! Tuo oli jopa yllärihyvä ja hieno, mutta ei pysty olemaan ilman nelivetoa.

Tulipas tekstiseinä. TLDR: Käy koeajolla, pelkät numerot ei kerro kaikkea.
 
Oletko ns. Volvo-henkilö? Minä olen. Itse kävin tässä taannoin koeajamassa aika monta sähkäriä ja ainoat jotka lopulta vakuuttivat, oli Ioniq 5, Polestar 2 ja XC40. Ioniq 5 tippui loppumetreillä pois sen ICCU-sekoilun vuoksi. Tai oikeammin maahantuojan nihkeän asenteen vuoksi, kun tehdastakuun alainen auto oli jollain pari kuukautta pajalla ja ei saanut merkkihuollosta sijaisautoa alle. Ioniq 5 on lähimpänä XC60 Volvoa tilojen ja ajettavuuden puolesta. Toisaalta noissa on sitten aika aneeminen infotainment verrattuna Volvoon/Polestariin ja surkeat ajovalot. Näissä keskusteluissa usein vertaillaan speksejä paperilla ja Volvo/Polestar ei suorissa numeroissa ole oikeastaan missään ykkönen.

Väittäisin kuitenkin, että em. autot on enemmän kuin osiensa summa:
- Lämmin talvella
- Vakaa ajettava, ei esim mitään regen perän irtoamisia tai muuta sekoilua
- Infotainment toimii, Google Maps loistava
- Riittävän hyvä pikalataus
- Hyvät penkit (XC60:ssä paremmat)
- Hyvät ajovalot
- Akun esilämmitys
- Hyvä suorituskyky
- Riittävät tilat useimmille
- Vetokoukku mahdollisuus ja isohkot vetomassat
- Fyysiset napit monelle asialle (ei haittaisi vaikka olisi enemmänkin)
- Ok Range jota paikkaa hyvä pikalataus
- Suht alhainen rengasmelu

Käytännössä siis normaali auto täyssähköisenä ilman mitään turhaa kikkailua. Itse päädyin XC40:een tilojen takia, Polestarin takakontti ei vaan riittänyt meidän tarpeisiin. XC60 T8 Inscription oli hienompi sisältä ja nahkasisustaa jäin kaipaamaan, mutta muuten tämä XC40 P8 on teknisesti parempi auto.

Moni oletuksena foorumeilla suositeltu auto oli itselle iso pettymys, kun verrokkina oli XC60 T8. Tesla MY:ssä oli semmoinen rimpulafiilis ajossa ja huonot penkit (+ Musk), Enyaq/ID4 käytettynä ei akun esilämmitystä ja onneton softa (uuden tarjous aivan naurettava), MB EQC naurettava maavara, MB EQB/EQA kallis varustettuna, BMW ei käy vaimolle. Yllätyksenä Mach-E on ilmeisesti parantunut vanhetessaan, eli Ford panostaa softaan.

Muoks: Renault Megane E-Tech meinasi unohtua! Tuo oli jopa yllärihyvä ja hieno, mutta ei pysty olemaan ilman nelivetoa.

Tulipas tekstiseinä. TLDR: Käy koeajolla, pelkät numerot ei kerro kaikkea.
Hieno teksti ja paljon samaa vaivaa varmasti. Auto on siis tulossa faijalle ja sama homma, että meinaa moni diili mennä puihin vaimon (äidin) takia :D. On vaan Volvot hyviä ajettavia ja allekirjoitan tuon "rimpulamaisuuden" Teslassa. Pitää katsoa vielä pari autoa ja mihin sitä sitten päätyy :)
 
Hieno teksti ja paljon samaa vaivaa varmasti. Auto on siis tulossa faijalle ja sama homma, että meinaa moni diili mennä puihin vaimon (äidin) takia :D. On vaan Volvot hyviä ajettavia ja allekirjoitan tuon "rimpulamaisuuden" Teslassa. Pitää katsoa vielä pari autoa ja mihin sitä sitten päätyy :)

Jep. Volvo XC40 käytännössä voitti taannoin TM:n talvitestin. Oikeasti siis kisan voitti Taycan Volvon jäädessä 2. sijalle. Toisaalta hinnassakin on hieman eroa.
 
En allekirjoita tuota hynyn maahantuohan nihkeyttö, itsellä toiminut takuut hyvin. Riippuu varmaan vähän toimipisteestäkin millainen penninvenyttäjä siellä tekee päätöksiä. Huono asia tietysti on, että ioniq5 on tasalaatuista eli tyyppiviat löytyy järjestäen. ICCU ei ole suurin ongelma vaikka osuessaan ärsyttävö juttu. Tyyyppivikoja on kyllä hyvin korjattu ja ensi vuoden facelift poistanee kaikki. Sähköautopuoli on hynyssä hyvä. Muuten kyllä sanoisin, että jos Volvosta tulee niiin ex40 on parempi valinta. Avustimet toimii, takaluukk järkevä ja rakentamisen laatu räminöiden osalta varmasti parempi. Ehkä perustasoltaan vähän hynyä meluisampi, mutta tosiaan ei samalla tavalla rämise. Nupulakivitesti on todella hyvä. Talviautona hyny kerää lunta vähän sinne sun tänne.

e: Jos nyt pitöisi valita ex40 ja Ioniq 5 välillä, niin en hetkeäkään epäröisi ottaa Volvoa. Tosin jos budjetin jättää sivuun, niin Q6/A6/Macan osasto päätyisi ostoon. Id.7 pienin varauksin, en tykännyt ohjaamosta (vs. q6).
 
Crossover-korimallihan ei mitenkään automaattisesti tarkoita että maavaraa olisi paljon - varsinkaan sähköautoissa kun akulle yleensä halutaan tilaa pohjasta.

ID4 on 164mm
BMW iX 202mm
Audi Q6:sen saa vissiin speksatrua 184mm:llä
Tuo ID.4 maavara on aika yllättävän matala.
Kun sisarmalleissa Skoda Enyaqissa on 186mm ja Ford Explorerissa 193mm
 
Saa olla melko teräksinen jääpaakku että paskoo sähköauton pohjan, eikä mene itse palasiksi tai irtoa maasta. Kiveen tai korkeaan kanttariin ajaminen ehkä vielä voisi olla riski.

Minulla on ollut polttiksia toistakymmentä vuotta ja niiden pohjat pakoputkineen on paljon heppoisempaa tekoa enkä ole saanut niitä paskottua talvikeleillä millään tavoin siltikään.

Eipä se huoli ole, että akku oikeasti ottaisi vahinkoa, se kun tosiaan vaatisi melkoisen kovaa iskua. Sen sijaan ongelma on se, että katsuri voi pistää auton hylkyyn kohtuullisen mielivaltaisesti puhtaan kosmeettisestakin skraidusta.
 
Eipä se huoli ole, että akku oikeasti ottaisi vahinkoa, se kun tosiaan vaatisi melkoisen kovaa iskua. Sen sijaan ongelma on se, että katsuri voi pistää auton hylkyyn kohtuullisen mielivaltaisesti puhtaan kosmeettisestakin skraidusta.

Tulevaisuudessa autojen pohjat meikataan ennen katsastusta. Alustamassaa vaan reippaasti?
 
Eipä se huoli ole, että akku oikeasti ottaisi vahinkoa, se kun tosiaan vaatisi melkoisen kovaa iskua. Sen sijaan ongelma on se, että katsuri voi pistää auton hylkyyn kohtuullisen mielivaltaisesti puhtaan kosmeettisestakin skraidusta.
No ei voi. Jos nyt taas aletaan vääntää siitä mersun akusta niin se on valmistaja itse toheloinut asian ja sekään vekki ei mistään jääpaakusta ilmestynyt.
 
Eipä se huoli ole, että akku oikeasti ottaisi vahinkoa, se kun tosiaan vaatisi melkoisen kovaa iskua. Sen sijaan ongelma on se, että katsuri voi pistää auton hylkyyn kohtuullisen mielivaltaisesti puhtaan kosmeettisestakin skraidusta.

Ei voi katsuri pistää mielivaltaisesti pistää hylkyyn. Tuosta oli Kokkolan Autohuollon videolla taannoin et tärkein tarkistuskohde sähköauton ostajalle on se akun pohjan tarkistus. Lommot ja painaumat menee hylkyyn, mutta ei mistään kosmeettisista naarmuista. Tuommoisilta esson baarin höpinöiltä voisi katkoa saman tien siivet niin ei jää jutut elämään.
 
Lommot ja painaumat menee hylkyyn, mutta ei mistään kosmeettisista naarmuista.

Tämä lienee vähän tulkintakysymys, mutta minusta lommot ja painaumat, jotka ei kuitenkaan ole mitään todellista vahinkoa akulle aiheuttaneet, ovat kosmeettisia. Toki mistään ihan pienestä naarmusta hylkyä ei tule. Toivottavasti.

Mitään selkeää linjaahan tuosta ei ole.
 
Tämä lienee vähän tulkintakysymys, mutta minusta lommot ja painaumat, jotka ei kuitenkaan ole mitään todellista vahinkoa akulle aiheuttaneet, ovat kosmeettisia. Toki mistään ihan pienestä naarmusta hylkyä ei tule. Toivottavasti.

Mitään selkeää linjaahan tuosta ei ole.
No ohan täälläkin niitä ollu ko ihan tyhmästä akun suoja reunaltaan taittunut, ja itse akku viellä kaukana kohdasta jopa valmistaja sanoi et kaikki vaihdettava
 
Tänään oma Id7 täytti 2 vuorokautta ja ensimmäinen pikalatauskeikka jouduttiin tekemään. Lähdettiin kylmänä 35km päässä olevan cittarin laturiin, saavuttiin 15% varaustasossa ja persaukisena laskin että 60%:iin lataus riittää marginaaleilla kotiin asti nauttimaan yön 1snt/kwh pörssisähköstä.

Auto kiinni laturiin ja vaimon kanssa piti käydä sillä aikaa mäkkärissä hakemassa eväät. Vauva kuitenkin tarvitsi ensin kaupasta maitoa, jonka vieressä oli piltit tarjouksessa. Otettiin maito ja valikoitiin 10 pilttiä, poistuttiin kaupasta ja se saatanan auto oli jo latautunut.

Vitutti tilata mäkkärissä ruokaa ja odotella niitä kun auto nökötti pikalaturissa valmiina. Olisin halunnut nauttia pikaruoasta ilman tällaista ahdistusta.

En edes napsauttanut esilämmitystä tarpeeksi ajoissa päälle, vaan ehkä 10min ennen laturia.
 
No ohan täälläkin niitä ollu ko ihan tyhmästä akun suoja reunaltaan taittunut, ja itse akku viellä kaukana kohdasta jopa valmistaja sanoi et kaikki vaihdettava
Niin, eli siis se yksi ja ainoa mersu missä omistaja täräyttänyt kanttikiveen pohjahuovan kiinnitysruuvin joka taittuessaan teki vekin. Kuulostaa epidemialta.
 
Niin, eli siis se yksi ja ainoa mersu missä omistaja täräyttänyt kanttikiveen pohjahuovan kiinnitysruuvin joka taittuessaan teki vekin. Kuulostaa epidemialta.
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
 
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
Eikös tässä tapauksessa oteta valmistajaan yhteyttä ja kysytä?
 
Eikös tässä tapauksessa oteta valmistajaan yhteyttä ja kysytä?
Niin ja esimerkki mersun kohalla valmistajakaan uskaltanu sanoo ko et kaikki vaihettava
Edit ja vika oli siis ihan helppo fiksata, ja syy et tuli oli valmistuksessa jos reunalta ottaa kii
 
Ihan jos ees noin selkeeseen saada järkevää linjaa ni mitä luulet random katsaatajien tekevän ko näkevät naarmun? Eivät uskalla mitään ko ei ole selkeää ohjeistusta ja siksi si helpommin kieltoon ettei ainakaan heille syytettä tuu...
Olihan siihen ihan selkeä linja.
 
Valmistajilla voi olla omat speksit sallituille painaumile akun pohjassa, mielestäni Teslassa oli 10mm ilmoitettu maksimi (jossain tallessa tuo dokumentti, mutta tähän hätään ei tullut esille). Jos valmistaja ei ole jaksanut ilmoittaa mitään niin siitten se on 0mm ja kassan kautta - kiitos.
 
Käsittääkseni noista pitää saada maahantuojalta/valmistajalta dokumentti, että vaurio ei ole vaarallinen mikäli vaurio on niiden kriteerien ulkopuolella mitä valmistaja on ilmoittanut (ja tietty jos ei ole ilmoittanut mitään, niin varsinkin silloin pitää omistajan tuollainen dokumentti valmistajalta saada).

Olettaisin, että kriteereitä vaan ei ole riittävällä tarkkuudella laadittu valmiiksi. Vähän kuin osalta valmistajista on ollut myös hankalaa saada esim. sammutusammattilaisen käyttöön ohjeistusta miten mikäkin autonvalmistajan akuista/malleista kannattaa/pitää milläkin tavalla sammuttaa.
 
Bemarissa tähän totuin. Meinaa mennä risteyksiin liian kovaa, kun toisessa autossa ei sitä olekaan. Kyllä se minusta aika mullistava killer-feature on. Senpä takia pitäiskin koeajaa..

Teslaa ei ole eikä tule.
Travel assist tekee siis sen, että auto hidastaa automaattisesti tiettyihin risteyksiin ja tiukkoihin mutkiin tai jos edessä on hitaampi/pysähtynyt auto. Periaatteessa hidastaa kun on tarve ja rullaa muuten.
 
2 eri E-tron 55 yksilön omistajana (vaihdoin afrikka-varustellun täysin varusteltuun koska peruspenkit ovat hirveät pitkällä matkalla) suosittelen sitä vain varauksin. Itselläni käyttö on siinä mielessä vaatimatonta, että lyhyiden työ- ja kauppareissujen lisäksi ajan lähes viikottain mökille 250km suuntaansa. Tällä tavoin saa paljon kilsoja vuodessa, mutta ei tarvitse esimerkiksi "koskaan" ladata tien päällä. E-tron on tällaiseen käyttöön erittäin mukava ja etenemiskykyinen huonoillakin teillä. Kulutus on järkyttävä, ja sen kerran kun -18C lämpötilassa pääsin kokeilemaan, oli "pakko" ladata jo paluumatkalta mökiltä. 200km ajon jälkeen latauksen alkaessa otti vastaan 14kW ja lopussa 40kW. Otin muistaakseni noin 20-40% välin vaan hermokerroksena uuden auton kanssa. Eli vaikka mitä sanotaan, niin ei toimi ilman esilämmitystä. Audissa on myös useita arkkitehtuuriin ja suunnitteluun liittyviä typeryyksiä, kuten on mahdollista saada 12V akku loppumaan parissa päivässä vaikka autosi on kytketty latauspiuhaan. Tuntuu että Audin resurssit on käytetty väärien ongelmien ratkaisemiseen (Esim. brake-by-wire, kamerapeilit, 3 näyttöä jne.).

Kriitiikistä huolimatta - helkkarin mukava auto, kunhan voit elää sen ilmiselvien heikkouksien kanssa. Siitä syystä niiden hinnatkin ovat ottaneet kivat 60-70% hittiä 3 vuodessa.

Lisäisin itse 8 vuoden sähköautokokemuksella (neljästä eri autosta) tutkallesi Tesla Model S. Budjetillasi voisit saada hiukan etsien ja tinkien 2020 vuosimallin ns. Raven-päivitetyn yksilön. Tuossa on mielestäni kaikki sähköauto-ominaisuudet vähintäänkin kunnossa. Se on myös sen verran koeteltu ja Teslan toimesta komponenteiltaan päivitetty (monet osista on 3. tai 4. sukupolvea), että vaitän sen olevan listan eniten bullet proof ja 2020 mallissa voisi olla tehtaan täystakuutakin jokunen kuukausi. Päivittäinen käytön helppous on Teslassa erinomainen, mikä ei tule esiin vaikkapa noissa TM testeissä. Se että esim. mobiilisovellus toimii aina (7 vuotta ongelmitta!) ja nopeasti ja päivittyy on kyllä käytännön arvo. Se että latausluukku on oikeassa kohdassa ja toimii aina, on käytännön arvo, jne. moni yksityiskohta on vaan osunut kohdilleen. Ässä myös kiva ajaa ja hyvä kompromissi mukavuuden ja ajettavuuden välillä. Tilaa on käytännössä saman verran kuin Model Y:ssä. Itselläni ei ollut muutenkaan 7 vuoteen mitään merkittävää ongelmaa ässän kanssa (netistähän saa yleensä vaan lukea niistä joilla on). Kauneusvirheenä Incar ei meinannut saada peurakolarin jälkeen osia, mutta sen voi välttää menemällä Autoklinikalle. Eräs asia jota ei etukäteen ehkä huomioi, on että Teslan omistajakunta on erittäin harrastunutta ja pätevää, ja näiden korjauksiin, ominaisuuksiin ja modauksiin löytyy osaamista ihan eri malliin kuin vaikka Audiin, jonka omistajakunta tuntuu olevan leasari-kansaa. Teslan huolto toimi myös hyvin eikä ollut yhtä kallis kuin Audin sen kerran kun tarvitsin, eli 12V akun vaihto työpaikan parkkiksella, kun akku oli 6 vuotta ja 6kk vanha.

Miksi edes vaihdoin? 7 vuotta on aika jossa kyllästyy kaikkeen. Toki sain myös auton vielä helposti myytyä yksityisesti kun voimalinja-takuuta oli jäljellä vuosi. Edellinenkin auto oli 7 vuotta. E-tron ei tule pysymään 7 vuotta.
Eihän ne autot yleisestikään mitään huipputehoja anna noin suurilla soceilla, eikä se esilämmitys auta mitään jos auto seisoo yön pakkasessa ja ajat laturiin. Lämmityksestä ei juuri apua tuossa tilanteessa myöskään. Etron 55 eri auto kuin Meb alusta mutta luulisin siinäkin huipputehon saavan kun ajaa tyhjemmäksi akkua.
 
Jos nyt sallitaan pieni huvittelu, niin jos olisi omassa taloudessa varaa laittaa 70k autoon, niin voisin kyllä laittaa siihen päälle vielä aika monta tonnia, ettei tarvitsisi iX:ää katsoa omassa pihassa.
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Vielä kalliimmaksi autoilu tulee niillä jotka erehtyivät vuosi sitten ostamaan toisen saksalaisen laatumerkin tuotteen, uuden Opel Astra Electric-mallin. Launch editionissa oli hintalappu 48 390 euroa, nyt noita käytännössä ajamattomia ongelmajätteitä on Nettiauto pullollaan hinta alkaen 32 290 euroa.

1732432419799.png


Jos nyt lähtisi 20 000 km vuodessa ajettua Ooppelia geelitukille myymään pitäisi hyväksyä kohtuullinen 40% arvonalenema vuodessa :beye:

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
 
Richard Symmonds vertailee model3:sta (2024 performance )ja id3:sta autopilotin osalta (id3:ssa siis Travel Assist käytössä).
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Otsikko kertoo aika lailla sen mitä videokin, eli Teslan Enhanced Autopilot on edelleen ärsyttävän epävarmasti toimiva pettymys.

Id3:n systeemi taas toimii aika mukavasti. Lisäksi se pimputtelee paljon vähemmän kun ohjausliikkeestä ei kytke avustimia pois vaan antaa valita linjaa eikä tarvitse kytkeä pois ja päälle että nopeus muuttuisi (ja se muuttuu pehmeästi ja laillisesti toisin kuin Tesla, joka hidastaessaan tekee sen liian myöhään ja nopeutta ei nosta vaikka havaitsee kyltin).

Mitä tuohon Opeliin tulee, niin ei se ongelmajätettä ole kun riittävän alhainen hinta laitetaan. Kyllä nekin kaupaksi menevät.
 
Viimeksi muokattu:
Bemari on ihan ok näkönen kun vertaa vaikka Toyoon. Tääkin näyttäs siedettävältä kun ei olis lyöty jotain ihan random muotoja joka paikkaan. Mikä helvata tuo takapuskurin maalaamaton harmaa osakin oikein on, ja kaari kilven ja takavalojen välissä :D Ei pysty ymmärtään.

1732338622264.png
Vertasitko tarkoituksella Toyotan kaksiväristä C-HR -plugaria BMW:n täyssähköön, vai menikö mallit sekaisin?

Sähköautoketjuun meinaan sopisi paremmin Toyota bZ4X, joka näyttää takaa järkevältä ja jykevältä:
Screenshot_2024-11-24-11-18-09-04_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

 
Eihän ne autot yleisestikään mitään huipputehoja anna noin suurilla soceilla, eikä se esilämmitys auta mitään jos auto seisoo yön pakkasessa ja ajat laturiin. Lämmityksestä ei juuri apua tuossa tilanteessa myöskään. Etron 55 eri auto kuin Meb alusta mutta luulisin siinäkin huipputehon saavan kun ajaa tyhjemmäksi akkua.
Minulla ainakin on auttanut. Toki auto pitää esilämmittää roikan perässä ennen reissua. Mikään viikon -20 asteessa jäähtynyt auto ei ehdi ekalle stopille lämmetä mitenkään. Mutta itsekin luulin että toi e-tron 55/Q8 lataisi tasaisella käyrällä kylmässä paremmin.
 
Q8 on kyllä "ihan eri auto". Alkuperäinen etron/55 ovat eri laitteita kuin tuo Q8. Ko. videossa ei toki ole talvieroja. En muista olisiko jossain talvieroja testattu.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
  • Tykkää
Reactions: mhj
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Vielä kalliimmaksi autoilu tulee niillä jotka erehtyivät vuosi sitten ostamaan toisen saksalaisen laatumerkin tuotteen, uuden Opel Astra Electric-mallin. Launch editionissa oli hintalappu 48 390 euroa, nyt noita käytännössä ajamattomia ongelmajätteitä on Nettiauto pullollaan hinta alkaen 32 290 euroa.

1732432419799.png


Jos nyt lähtisi 20 000 km vuodessa ajettua Ooppelia geelitukille myymään pitäisi hyväksyä kohtuullinen 40% arvonalenema vuodessa :beye:

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
Kannattaa kuitenkin muistaa, että ajaminen on ollut halpaa ja sähkö lähes ilmaista. Tuostakin näyttää löytyvän yksilö jossa on 0 km mittarissa ja arvonalenema 15 000 e / v, eli 1375 e / kk ja kyseessä on kuitenkin ihan tavallinen kauppakassi. Akkujen takuut kun loppuvat tulevat olemaan käytettynä mallisarjansa halvimpia autoja.
 
Jos käytettyjen autojen rivistössä on vierekkäin samanikäinen VW ID.7 ja BMW i.X samoilla kilometreillä ja samalla hintalapulla, luulen että valtaosa ostajista päätyy premium-autoon. Näin ollen ennustan tuollaiselle 70 000 euron kansanautolle yli 1 000 euron arvonalenemaa kuukaudessa ensimmäiset pari vuotta.

Oma päätös ajaa 100 000 euron sähköautolla alle 1 000 euron kuukausittaisella leasingmaksulla alkaa kuulostaa hyvältä riskienhallinnan näkökulmasta. Sekä lähes edukkaalta :cigar2:
No mä ostin just uuden iX40 Fully Chargedin + ilma-alusta, 22kW lataus, soft-close ovet ja pari muuta lisävarustetta ja talveksi 21” BMW vanteet Contin kitkoilla. Toi Fully charged siis pitää sisällään liki kaikki varusteet (sportapaketti, lasikatto, HUD, koukku, Laservalot, Comfort Access, lämpöpaketti, professional ajoavustimet + paljon muuta)

Karvan alle 77t€ maksoi. Käsirahaton rahoitus 2.4% todellisella vuosikorolla. 830€/kk maksan nyt. Jokunen vuosi saattaa mennä, että ei tartte vaihtaessa laittaa kättä taskuun, mutta mun mielestä tohon rahaan aika lyömätön paketti. Meinasin hommata iX50, mutta 25t€ ois saanut laittaa lisää ja ainoa todellinen etu on 150-200km lisää rangea. Tolla rahaa sen muutaman kerran vuoteen laitailee sitten ihan mielellään ekstraa….
 
Mitä tuohon Opeliin tulee, niin ei se ongelmajätettä ole kun riittävän alhainen hinta laitetaan. Kyllä nekin kaupaksi menevät.
Kommenttini ei ottanut kantaa auton laatuun, vaan siihen että maahantuojalla on ollut noissa autoissa toista vuotta aika paljon rahaa kiinni eivätkä ne kelpaa kolmasosan alennuksellakaan kellekään. Noista tulee varmaan niin paljon persnettoa että myyjän kannalta ovat ongelmajätettä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
286 529
Viestejä
4 919 409
Jäsenet
79 210
Uusin jäsen
Virttis

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom