Yleistä keskustelua sähköautoista

uurikin näin, en tajua mitä järkeä on maksaa ekstraa siitä että saa kalliimmat, epämukavammat ja kulutusta lisäävät nakit autoonsa.
Ehkä sinun ei pidäkkään. Ketkä niitä ostaa, osaavat niitä arvostaa. Onneksi on valinnavaraa.

Suomen teillä ei kyllä kannata olla yli 19" kiekot, jos välittää matkustusmukavuudesta ja ohjauksen helppoudesta.
No tuohan on tyystin autosta kiinni. 19" on jossain pieni ja jossain iso.
Ja jos nyt tarkkoja ollaan, renkaan profiililla on isompi vaikutus kuin sen koolla.
 
Peugeotissa? Epäilen. Mutta mukavampi olisi pienemmillä.
No eikö tuo just testattu lehdessä :D tuossa varustetasossa on aina noi 20" renkaat.
Ja pieniltä näyttää minusta noi 20" renkaatkin omassa...


IMG_8018.jpeg
 
Viimeksi muokattu:
Sama alustakin voi olla viritettynä niin monella tavalla, että aika heikoilla hankilla liikut tulkintasi kanssa. Ja kuten totesin, renkaat nyt oli vain yksi huomioi kokonaisuudessa, joka Fordissa ei ollut erityisen mieleinen ainakaan minun makuuni.
No ei se hanki sullakaan sen kantavampi ole, kun voit pelkän demoauton katsomisella arvioida alustan hyvyyden :lol:
 
Juurikin näin, en tajua mitä järkeä on maksaa ekstraa siitä että saa kalliimmat, epämukavammat ja kulutusta lisäävät nakit autoonsa.
Tämä keskustelu käytiin jo siinä kohtaa, kun vannekoko 15" yleistyi :)
Mulla taisi olla sellaiset, onhan se komeampi kuin 14" alu. .. 205mm leveys ja ihan kusiluistimet. Suti ihan asfaltillakin, sateella nopeus vaan nousi jarrut lukossa (mikä abs).
hankala viestiä, kun Caruna näppää sähköt pois koko ajan.
Teslassa 19", kun en usko että isompi olisi yhtään parempi + maksaa enemmän. 18" voisi olla joo, mutta sitten tulee kuitenkin ulkonäkö vastaan (?)
 
Viimeksi muokattu:
No ei se hanki sullakaan sen kantavampi ole, kun voit pelkän demoauton katsomisella arvioida alustan hyvyyden :lol:
Näinkös minä muka kirjoitin? Virkistyksen vuoksi:
Fordin livenä nähneenä en välttämättä ihmettele pistetystä...

e: Onpa kamala taulukkoformaatti.
e2: Volkkari sai varmaan lisäpisteen manuaalisesta akun lämmityksestä. Kian on perinteinen naviin perustava eli täysin perseestä.
Oot nyt vaan niin jumittunut ajatukseen, että nuo ovat sama auto vaikka sisarmalleissa on "samoista" palikoista huolimatta isojakin eroja. Esim. Pösön ja sitikan välillä on aina ero jousituksessa sitikan hakiessa "taikamattoa".
 
KIA on kyllä yksi surkeimmista autoista mitä olen koskaan ajanut, edes 90 luvun 200 diesel mersu ei ole noin epämääräinen ajettava, joten BYD täytyy olla todella surkea. TM testeissä VW on voittanut kaikki testit niin pitkään kuin testejä on tehty, joten markkinointirahaa liikkuu ja arvosanat kestää hyvänä. Teslalla taas arvosanaa laski arvomaailma.
Oletko ModelY:tä ajanut? On kyllä heittämällä heikompi ajettavuudeltaan kuin EV6. ID4 molempia parempi ja ainoa missä Bz4x pärjää on myös tuo kategoria.
 
Tämä keskustelu käytiin jo siinä kohtaa, kun vannekoko 15" yleistyi :)
Mulla taisi olla sellaiset, onhan se komeampi kuin 14" alu. .. 205mm leveys ja ihan kusiluistimet. Suti ihan asfaltillakin, sateella nopeus vaan nousi jarrut lukossa (mikä abs).
hankala viestiä, kun Caruna näppää sähköt pois koko ajan.
Teslassa 19", kun en usko että isompi olisi yhtään parempi + maksaa enemmän. 18" voisi olla joo, mutta sitten tulee kuitenkin ulkonäkö vastaan (?)
Ihan sama mikä se vannekoko on kunhan saa läskin renkaan. Monessa merkissä kun olen kysellyt saako pienempää alle, niin jarrujen koko on ollut rajoituksen asettava tekijä. Sähköauton pari tonnia kun vaatii jarruilta vähän enemmän kuin joku Micra. Renkaiden meluisuus korostuu entisestään sähköautoissa, kun muut häiriölähteet eivät peitä jollotusta yms.
 
Ihan mielenkiinnosta, missä autoissa ja millasista vannekooista puhutaan?
Nyt kun muistais :D Oliskohan ainakin Bornissa ollut boost-versiossa isommat laikat joihin ei välttämättä mahdu ei-boostin pienimmät nakit. 18-19-20" välillä. Minusta jossakin toisessakin autossa tuli sama vastaan, nämä toki kauppamiehen sanomana eli itse mittaamatta mikä mahtuu mikä ei.

e: "Mahtuu" voi tietysti olla myös väärä termi, valmistaja voi haluta lisää jarrutehoakin tehokkaampaan malliin.
e2: Tais se toinen olla Kia EV3.
 
Tässä ketjussa on yllättävän vähän Pokkuksen viestejä lukuunottamatta ollut foliohattuilua, mutta omassa lähipiirissä on yksi auton ja osakkeenomistaja, jonka mielestä Teslaa testataan aina väärin ja etenkin TM:n toimesta.
Vähän noita TM:n testejä lukee kriittisesti, kun VAG konsernin auto on mukana. Tuossa jokunen vuosi sitten, kun oli pikkuautojen testi niin Fiesta hävisi ykköspaikan Volkkarille todella marginaalisesti. Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin :btooth:
 
Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin :btooth:

Voisko olla että Volkkarin sai kiihtymään "helpommin", ts. ei tartte huudattaa rajoittimella toisin kuin Ford tjsp? Eli tehoa tarjolla laajemmalla kierroslukualueella?

Mut joo, mä en jaksa uskoa mihinkään salaliittoihin näissä, jos TM jäisi kiinni jostain lahjonnasta niin 70v aikana rakennettu luotettavuus lentäisi ikkunasta ulos.
 
Ikuinen valituksen aihe. Väärin testattu ja vähintäänkin lahjottu toimitus :rolleyes:

TM se vaan jaksaa tehdä testejään vaikka kaikki lahjottu. Sukupolvesta toiseen.

edit. Siellä artikkeleissa on tarkat selostukset mitä on testattu ja miksi tai miten. Aina tämä sama valitus huh.
 
Olenko ainut kenen mielestä tämä koko video näyttää täysin tekoälyllä generoidulta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Luksus-sedanilla tehtiin 77 kiihdytystä putkeen – Joka kerta 0-100km/h meni alle kolmen sekunnin​


Kyseessä siis BYDin alamerkki Yangwangja malli U7.



OT:
Vähän noita TM:n testejä lukee kriittisesti, kun VAG konsernin auto on mukana. Tuossa jokunen vuosi sitten, kun oli pikkuautojen testi niin Fiesta hävisi ykköspaikan Volkkarille todella marginaalisesti. Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin :btooth:
Voisko olla että Volkkarin sai kiihtymään "helpommin", ts. ei tartte huudattaa rajoittimella toisin kuin Ford tjsp? Eli tehoa tarjolla laajemmalla kierroslukualueella?

Mut joo, mä en jaksa uskoa mihinkään salaliittoihin näissä, jos TM jäisi kiinni jostain lahjonnasta niin 70v aikana rakennettu luotettavuus lentäisi ikkunasta ulos.

Sen verran raflaava väite, että vilkaisin TM:n arkistoa nopeasti:
Numerossa 20/2018 oli vertailussa mm. Golf ja Focus. Golf voitti vertailun arvosanalla 9,1, Focus kakkosena arvosanalla 8,8. Kiihtyvyysmittauksen mukaan Golf oli oikeasti nopein.
Numerossa 20/2020 oli vertailussa jälleen mm. Golf ja Focus. Focus voitti vertailun arvosanalla 9,0, Golf jäi niukasti kakkoseksi arvosanalla 8,9
Numerossa 10/2021 vertailtiin pikkuautoja, mukana Fiesta, Polo yms. Testin voitti Honda Jazz arvosanalla 8,7, kakkosena Fiesta arvosanalla 8,3, Polo jätettiin tylysti viimeiseksi arvosanalla 8,1, jopa Renault Clion taakse.

Jos ei välttämättä tarvitse lähteä selaamaan yli viiden vuoden taakse arkistoa niin näillä todisteilla käännän todistustaakan TM:n volkkarin suosimisesta sinulle.
 
TM se vaan jaksaa tehdä testejään vaikka kaikki lahjottu. Sukupolvesta toiseen..
Valitettavasti katoavaa kansanperinnettä TM:kin. Kaikki lehtitalot lopettavat lehtiä tällä hetkellä. Nuoriso ei edes tiedä mikä on TM. Eli ei enää murhetta 5v päästä, että TM mitään raportoisi.
 
Valitettavasti katoavaa kansanperinnettä TM:kin. Kaikki lehtitalot lopettavat lehtiä tällä hetkellä. Nuoriso ei edes tiedä mikä on TM. Eli ei enää murhetta 5v päästä, että TM mitään raportoisi.
Minä itseasiassa uskon että se saattaa olla niitä harvoja lehtiä jotka selviävät. Nähtäväksi jää :)
 
  • Tykkää
Reactions: 3me

Ikuinen valituksen aihe. Väärin testattu ja vähintäänkin lahjottu toimitus :rolleyes:

TM se vaan jaksaa tehdä testejään vaikka kaikki lahjottu. Sukupolvesta toiseen.

edit. Siellä artikkeleissa on tarkat selostukset mitä on testattu ja miksi tai miten. Aina tämä sama valitus huh.
Ja itsestä parasta se, että mitä asiaa arvostat enemmän niin voit muuttaa arvostusta isommaksi että on sinulle sopivat tulokset:thumbsup:
 
Olenko ainut kenen mielestä tämä koko video näyttää täysin tekoälyllä generoidulta:

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.




Kyseessä siis BYDin alamerkki Yangwangja malli U7.



OT:
Sen verran raflaava väite, että vilkaisin TM:n arkistoa nopeasti:
Numerossa 20/2018 oli vertailussa mm. Golf ja Focus. Golf voitti vertailun arvosanalla 9,1, Focus kakkosena arvosanalla 8,8. Kiihtyvyysmittauksen mukaan Golf oli oikeasti nopein.
Numerossa 20/2020 oli vertailussa jälleen mm. Golf ja Focus. Focus voitti vertailun arvosanalla 9,0, Golf jäi niukasti kakkoseksi arvosanalla 8,9
Numerossa 10/2021 vertailtiin pikkuautoja, mukana Fiesta, Polo yms. Testin voitti Honda Jazz arvosanalla 8,7, kakkosena Fiesta arvosanalla 8,3, Polo jätettiin tylysti viimeiseksi arvosanalla 8,1, jopa Renault Clion taakse.

Jos ei välttämättä tarvitse lähteä selaamaan yli viiden vuoden taakse arkistoa niin näillä todisteilla käännän todistustaakan TM:n volkkarin suosimisesta sinulle.

Mullakin on pikainen kiihtymään toi toinen katumaasturi, joku 5,8s 0-100km/h. Se on aika nopea isolle möhkäleelle, mutta olen sen täysikiihdyksen tehnyt noin 20 kertaa ja kaikki taisi olla ensimmäisen kuukauden aikana:D Sen jälkeen ei niin merkitystä ja auto nyt yli 3 vuotta vanha joten en hirveää painoa laita noille tehoille ja kiihdytykselle...
 
Viimeksi muokattu:
Mutta mitä on tapahtunut Nissan Ariyalle?
Tuntuu että tätä mallia ei näe oikein missää, ei katukuvassa eikä sähköautouutisissa. Oliko tämä niin huono että jo painettu unholaan?
Kovin oli kiinnostava silloin ensiesittelyn aikaan mutta nyt kadonnut otsikoista.
 
Myöhästyi vuodella, menetti momentuminsa ja on lopulta keskinkertainen tuote. Hieman hintava, ei ilmeisesti ihan huonokaan; nelikkojen omistajat tykkäävät ja pitävät laadukkaana, mutta...

Se viivästys ja hinta siinä tais suurin pulma olla, ID4 pääs mukaan kesteihin kun Arjan tuotanto vaan venyi ja venyi.
 
Uskallan väittää että turussa ainakin vaikkapa megane e-techejä näkyy huomattavasti enemmän liikenteessä, kuin ariyaa, eikä noita rellujakaan näkynyt juuri yhtään vaikkapa vuosi takaperin. Toki viimeviikonloppuna yksi kiiltävän musta arja tuli vastaan ja olihan se kieltämättä aika tyylikäs.
 
Esim. sähköpakuja kun pyörittelin, halpis-ranskalaiset oli vuokrahinnaltaan samaa luokkaa kuin Toyotan proace (melkein 10k kalliimpi vaikka sekin on ranskalaista tekkiä). Takuu ja jälleenmyyntiarvo/maine on Toyotalla vähän toista.

Tuokin on hassu, kun Toyotalla ei ole Proacen kanssa oikein mitään tekemistä, vaan ostavat sen Stellantiksen pakun sellaisenaan. Maagisesti se maski, ratin keskiö ja radion aloituslogo saavat vaan laadun paranemaan.. :D

Toyotallahan olisi omakin pakumallisto, mutta noiden myyntimäärät ovat kuitenkin niin pieniä ettei kannata tyypittää ja roudata eurooppaan.

Kuka ajaa moottoritiellä 89 km/h? Olisi saattanut Volkkarin pisteet vähän laskea, jos painettaisiin rajoituksen mukaan 120 km/h eikä ajettaisi rekkojen perässä. Kulutus olisi ainakin kolmanneksen enemmän kuin Teslalla.

120kmh keskinopeudella lähtee kyllä ajolupa, jos sellaista yrittää.. Sanoisin että päiväsaikaan muun liikenteen seassa jopa mahdotonta.

Monessa merkissä kun olen kysellyt saako pienempää alle, niin jarrujen koko on ollut rajoituksen asettava tekijä. Sähköauton pari tonnia kun vaatii jarruilta vähän enemmän kuin joku Micra.
Kyllä ne isot jarrulevyt ovat aika pitkälle ulkonäkökysymys. Se on kuitenkin valmistajalle aika no braineri tehdä isot jarrut, kun pääosa asiakkaista mieltää ne hyväksi asiaksi, ja iso yksinkertainen jarru on halvempi tehdä kuin kompaktimpi ja parempi.

70-luvulla kun jarrujen ulkonäöllä ei vielä keksitty keulia oli volvossa 14" peltivanteen takana piilossa nelimäntäiset kaksipiiriset satulat ja nykymittapuullakin todella tehokkaat jarrut, nykyään vastaavia toteutuksia ei löydy edes perustason urheilumalleista, vaan pitää mennä jotain ihan oikeasti nopeita autoja vilkuilla.
 
Mutta mitä on tapahtunut Nissan Ariyalle?
Tuntuu että tätä mallia ei näe oikein missää, ei katukuvassa eikä sähköautouutisissa. Oliko tämä niin huono että jo painettu unholaan?
Kovin oli kiinnostava silloin ensiesittelyn aikaan mutta nyt kadonnut otsikoista.
Hankala sanoa, mutta olisiko liian iso hintalappu kynnyskysymys monelle?(Nissaniksi)
Omien kokemuksien perusteella Ariyaa voi kyllä suositella eli en huonoksi moittisi. Muutama pieni miinus, mutta niitä taitaa löytyä joka automallissa. Napapiirin pohjoispuolella kelit vaihdellut 37 asteen pakkasesta reilun 30 asteen helteisiin. 35tkm on mittarissa nyt.
 
Uskallan väittää että turussa ainakin vaikkapa megane e-techejä näkyy huomattavasti enemmän liikenteessä, kuin ariyaa, eikä noita rellujakaan näkynyt juuri yhtään vaikkapa vuosi takaperin. Toki viimeviikonloppuna yksi kiiltävän musta arja tuli vastaan ja olihan se kieltämättä aika tyylikäs.
Tähän anekdoottina, itselläni ollut nyt muutaman viikon megane e-tech, ja sattumoisin taloyhtiöni pihalle on myös ilmestynyt ariya. Turussa asustelen. Tuntuu ettei "meitä" kovin usein tule vastaan. Vertailukohta on hieman epäreilu, kun aikaisempi autoni oli hullu pösö. :D
 
Kyllä ne isot jarrulevyt ovat aika pitkälle ulkonäkökysymys. Se on kuitenkin valmistajalle aika no braineri tehdä isot jarrut, kun pääosa asiakkaista mieltää ne hyväksi asiaksi, ja iso yksinkertainen jarru on halvempi tehdä kuin kompaktimpi ja parempi.

Minun käsitys on että isompi jarrulevy jäähtyy paremmin kuin pieni ja siksi on se on "helppo".

Mutta en kyllä vieläkään suostu uskomaan että ID4/MY -kokoluokka tarvitsee 19" vanteet pelkästään jarrulevyjen koon takia. Olikohan Model Y Perffissäkin 14" levyt edessä, siihen riittäisi ihan varmasti 18" vanne. ID4:ssa taisi olla 13" levyt, sille riittäisi 17" jne.
 
Mutta mitä on tapahtunut Nissan Ariyalle?
Tuntuu että tätä mallia ei näe oikein missää, ei katukuvassa eikä sähköautouutisissa. Oliko tämä niin huono että jo painettu unholaan?
Kovin oli kiinnostava silloin ensiesittelyn aikaan mutta nyt kadonnut otsikoista.

Ariya oli itselle aluksi speksien pohjalta yksi kiinnostavimpia sähköautoja ja on ihan heittämällä hiljaisin ja mukavakyytisin sähköauto jota olen kokeillut. Sen isoimmat kompastuskivet ovat varsin keskinkertainen latauskyky ja range, huono softa ja aika kehnot säilytystilat kontissa ja ohjaamossa. Ennen kaikkea homma kaatuu kuitenkin hintaan. Edes jotenkin varusteltu neliveto talvirenkailla ja vetokoukulla on melkein 60 tonnia, mikä on vaan aivan vitusti liikaa "ihan ok" - autosta, varsinkin valmistajalta joka on kohtuullisen isossa konkurssiriskissä.
 
Minun käsitys on että isompi jarrulevy jäähtyy paremmin kuin pieni ja siksi on se on "helppo".

Mutta en kyllä vieläkään suostu uskomaan että ID4/MY -kokoluokka tarvitsee 19" vanteet pelkästään jarrulevyjen koon takia. Olikohan Model Y Perffissäkin 14" levyt edessä, siihen riittäisi ihan varmasti 18" vanne. ID4:ssa taisi olla 13" levyt, sille riittäisi 17" jne.
Onhan nuo jenkeissä paljon asennelleetkin 18" vanteita Model-Y perffiin että saa sheivattua desimaalin tai pari 0-60mph kiihdytyksen ajasta pois kevyemmän vanteen ansiosta.
 
Luin tänään tuon TM:n jutun ja Teslan omistavana ja lisäksi ID4 enempi ajaneena aivan erinomainen arvostelu, allekirjoitan käytännössä liki kaikki väitteet. Lopputuloskin täsmää täysin omiin kokemuksiin. Ehkä tavaratilasta antaisin Teslalle anteeksi kommentteja enemmän, koska ainakin meidän käytössä sekä takapoksin alalisäosa sekä etupoksi on todella kovassa käytössä ja lisäävät auton käytettävyyttä paljon. Arvosana taisi olla toki hyvä tältä osin. Eritoten kehaisisin ääritilannekäyttäytymisarviota ( = Teslalla huono ) sekä maantieajoarviota ( = samoin Teslalla huono ) Teslasta, kertoo todella hyvin ne haasteet mitä Teslalla on. Joillekkin, jotka tykkäävät tunnottomasta ajotuntumasta, nuo eivät liene niin suuri ongelma.

Yleisesti ottaen epäilenpä siis että muidenkin autojen arviot erittäin osuvia. Esim. nuo Fordin erot muistan tulleen vastaan monessa muussakin arvostelussa; Minun kollektiivinen usean arvostelu arvion maku Fordista oli, että haluavat erottua erilaisella muotoilulla, eli esim. pidempi konepelti ja Fordimaisella tuntumalla. Uhrina eritoten mainittu aiemminkin takapoksin tilat ja sitten alustan tuntuma. Eli tämäkin täsmää muihin arvioihin.

edit: Noihin latauskommentteihin liittyen kannattaa kokeilla ihan ajaa pitkää matkaa tai kokeilal ladata niillä sähköautoilla niin ei tule yllätyksenä arvostelun lopputulokset. Esim. Teslan heikkous aivan huikeasta maksimilatausnopeusta huolimatta on varsin lineaarisesti ja agressiivisesti hidastuva lataus lähestyessä täyttä akkua. Jossain 50% vähän päältä tiputaan jo alle 100kw usein, kun esim. tuo VW jatkaa vielä pitkään yli 100kw. Täten ero VW ja Teslan välillä mukavista markkinointimaximilatausnopeuksista huolimatta on todella vähän, testissä taisi olla tyyliin 1min 10 - 80%. Jos lataa 10 - 45%, niin Tesla on todella nopea, eritoten Superchargereilla missä tuo 250kw on mahdollinen. Tuossa testissähän ladattiin Ionityllä, joten Teslan 10-vajaa 20% välin yli 200kw latausnopeus ei ole toteutunut, mainitaan erikseen arvostelussakin. Eroa tuosta tulisi varmaan se 1min Teslan eduksi lisää.

Jos tutustuu testiin vielä lisää, niin erot latausnopeuksissa olivat aika selkeät muihin Kian, Teslan ja VW:n jälkeen, arvosanat on hyvin aseteltu.
 
Viimeksi muokattu:
Hankala sanoa, mutta olisiko liian iso hintalappu kynnyskysymys monelle?(Nissaniksi)
Omien kokemuksien perusteella Ariyaa voi kyllä suositella eli en huonoksi moittisi. Muutama pieni miinus, mutta niitä taitaa löytyä joka automallissa. Napapiirin pohjoispuolella kelit vaihdellut 37 asteen pakkasesta reilun 30 asteen helteisiin. 35tkm on mittarissa nyt.
Yksi yllättävä seikka ainakin minulle siinä oli nimittäin jopa bz4x matalampi katto. Selvisi 2 min jälkeen ettei voi hankkia kun pää katossa.
 
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.

Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
 
Se näissä testeissä aavistuksen näkyy, ettei juuri Skodillacia oteta mukaan, vaan konsernin vertailuautona on ID.4.

Ilmeisesti VW tavaratilat on optimaaliset kun on saanut 9 pistettä siitä. Jos on isompi tai pienempi tavaratila niin se on luonnollisesti vähemmän pisteitä koska ei ole "optimi" kuten VW:ssä.
Tais mennä ihon alle, kun oikeasti mittaavat nuo tilat, eivätkä luota valmistajan ilmoituksiin?
 
Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Pieni ahdistus (jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua) alkaa, kun range vähenee nopeammin kuin jäljellä oleva matka ja lukemat alkaa olla muutaman kilometrin päässä toisistaan.
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi.
Jos kriteeri on ensikertalaisuus, niin varmaan yhtä pätevä siinä missä mikä tahansa muukin sähköauto.
 
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.

Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Hetken kun ajelee niin tulee tutuksi paljonko GOM antamaan rangeen voi luottaa. Nykyautothan vilkuttelee jo varoitusvaloa vaikka rangea on enemmän mitä ensimmäisen sukupolven autoissa täyteen ladattuna.

Enyaqin kanssa opin että rangea on hyvä olla etenkin talvella 100 km enemmän mitä todellista matkaa. Silloin perillä on joku 30 km jäljellä, nyt EV6 kanssa vaikuttaa että aika sama taktiikka toimii.

Jos joutuu julkisilla lataamaan niin luonnollisesti kannattaa mahdollisimman vähän ottaa sitä kallista ainetta. Ei sitä aina tarvitse täyteen ladata. Monesti itsellä jo sellainen 10-20kWh riittää maaliin pääsyyn. Pienen määrän kanssa maksimi latausnopeus ei niin tärkeä joten Toyotankin kanssa varmaan pärjää.
 
Pieni ahdistus (jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua) alkaa, kun range vähenee nopeammin kuin jäljellä oleva matka ja lukemat alkaa olla muutaman kilometrin päässä toisistaan.
Eli selvästi tottuu.

Jos kriteeri on ensikertalaisuus, niin varmaan yhtä pätevä siinä missä mikä tahansa muukin sähköauto.
Lähinnä siis kokonaisuus, kun hankintahinta on kohtuullinen, takuu ja turva tuo hieman mielenrauhaa muuten jännittävälle muutokselle ja sitten fyysisten nappien läsnäolo, joihin on entuudestaan tottunut. Toki moni muukin olisi varmasti pätevä vaihtoehto ja niitä tullut tässä pyöriteltyä. Esim. EV6 myös miellyttää, se vain pari napsua arvokkaampi hinnaltaan.
 
Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.

Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.
 
Voi se latailla päivälläkin, riippuu niin tilanteesta; työmatkaa voip olla +200km päivittäin suuntaansa jos työpaikallakin on latausasema tarjolla.

Tilanteet on moninaisia, mutta jos ei pikalatausta tarvitse kuin satunnaisia hörppyjä niin Burzum/Solterra varmaankin autoina hoitaa hommansa.
 
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.
Ei se pelkästään nurkka-ajoa meilläkään talvisin ole ja siksi talven käyttökokemukset onkin arvokkaita. Meillä puoliso muutenkin suhtautuu hyvin nihkeästi täyssähköön niin tuollaista talvella käyttökelvotonta ei huvittaisi hankkia. Minua taas täyssähkö kiinnostaisi kovasti. Ehkä tässä on syytä vielä odotella, kun sellaista ylivertaista yksilöä ei ole hintahaarukkaan ei ole eksynyt. Kia EV5 sellainen voisi olla.
 
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.

Olettaisin että tuo riippuu aika paljon onko akusto lämmin, koska kylmään akkuun ei virta mene. Sinänsä edellä mainitut ovat lataustehosaa esim. Niroa edellä ja silläkin kyllä moni pärjää.

Se kiinnostaisi Solterrassa, että joku tekisi lataustestin tuolla 2024 mallin lämmittimen (3500W akustolle kun auto pikalatauksessa) kanssa, eli kuinka nopeasti akusto lämpiää pikalataukseen tökättäessä eli kuinka kauan joutuu odottamaan että latausvirta nousee mielekkääksi.
 
Ei se pelkästään nurkka-ajoa meilläkään talvisin ole ja siksi talven käyttökokemukset onkin arvokkaita. Meillä puoliso muutenkin suhtautuu hyvin nihkeästi täyssähköön niin tuollaista talvella käyttökelvotonta ei huvittaisi hankkia. Minua taas täyssähkö kiinnostaisi kovasti. Ehkä tässä on syytä vielä odotella, kun sellaista ylivertaista yksilöä ei ole hintahaarukkaan ei ole eksynyt. Kia EV5 sellainen voisi olla.

Kyllä toi Toyotakin varmasti menee sen 260 km motaria talvella. Kaupunki/pätkäajosss kulutus kasvaa mitä kylmempää on mutta maantiellä ero ei ole niin iso.

Meillä on kans kesärange olevinaan 400 km mutta talvella -20 keleissä 250 km on totuus. Eli pieni lataus vaaditaan tollaisella 130 km edestakas reissulla.

Tuossa on kuitenkin 70 kWh akku.
 
Se kiinnostaisi Solterrassa, että joku tekisi lataustestin tuolla 2024 mallin lämmittimen (3500W akustolle kun auto pikalatauksessa) kanssa, eli kuinka nopeasti akusto lämpiää pikalataukseen tökättäessä eli kuinka kauan joutuu odottamaan että latausvirta nousee mielekkääksi.
Eikö uusimmassa TM:ssä just ole sisarmallista tämäkin testattu?
 
Kyllä toi Toyotakin varmasti menee sen 260 km motaria talvella. Kaupunki/pätkäajosss kulutus kasvaa mitä kylmempää on mutta maantiellä ero ei ole niin iso.

Talvella ilma on tiheämpää ja siten ilmanvastus kasvaa enemmän nopeuden kasvaessa.

Uskaltaisin väittää että -20 asteessa ei mene motaria 260km mutta ehkä joku omistaja tietää paremmin.

edit FLTP:ssä ei ole tainnut talvella olla Burzumia mutta Norjan talvitestin mukaan (-5-15C, maantienopeus) kulkisi 323km akullisella. Ehkäpä 260km on mahdollista motarivauhtia.
 
Miksi "mittaukset"? Etkö luota TM:n mittausmetodiin vai siihen että TM mittaisi rehellisesti autot?

Banana Box testissä ID4 ja Model Y saivat takaboksin osalta identtiset tulokset, penkit alhaalla Y:n mahtui 1 enemmän.
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?

Pistää-vain-miettimään.jpg Jokainen ottakoon tuon miten haluaa.
 
Olettaisin että tuo riippuu aika paljon onko akusto lämmin, koska kylmään akkuun ei virta mene. Sinänsä edellä mainitut ovat lataustehosaa esim. Niroa edellä ja silläkin kyllä moni pärjää.


Eka lataus reissulla on siis hidas kun ei ole esilämmitystä, toka lataus menee hyvällä teholla kunhan ei liian kylmäksi ehdi akku päästä, ja sen jälkeen rajoitetaan jo lataustehoa akun säästämiseksi. Oliko se 2 pikalatausta per 24h ja sitten lyödään liinat kiinni
 
Talvella ilma on tiheämpää ja siten ilmanvastus kasvaa enemmän nopeuden kasvaessa.

Uskaltaisin väittää että -20 asteessa ei mene motaria 260km mutta ehkä joku omistaja tietää paremmin.
No itse olen noissa lämpötiloissa ajanut useamman vuoden eri sähkäreillä niin aika hyvin on tuntumaa. Lämmitys sen kulutuksen nostaa käytännössä. Motarilla ajetaan talvella 100 km/h niin se antaa aika paljon anteeksi myös.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
286 597
Viestejä
4 921 715
Jäsenet
79 221
Uusin jäsen
kalapuikko22

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom