Mulla on omassa 20" kesä ja talvirenkaat ja on kyllä hyvä auto ajaa. Siis toi E-3008 GT Launch Edition.Suomen teillä ei kyllä kannata olla yli 19" kiekot, jos välittää matkustusmukavuudesta ja ohjauksen helppoudesta.
Viimeksi muokattu:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Mulla on omassa 20" kesä ja talvirenkaat ja on kyllä hyvä auto ajaa. Siis toi E-3008 GT Launch Edition.Suomen teillä ei kyllä kannata olla yli 19" kiekot, jos välittää matkustusmukavuudesta ja ohjauksen helppoudesta.
Suomen teillä ei kyllä kannata olla yli 19" kiekot, jos välittää matkustusmukavuudesta ja ohjauksen helppoudesta.
No mulla noi 20" tuli auton mukana Launch Edition varustetason mukaan. Kuka nyt sanoo että anna 18" kun olet maksanut 20" renkaista?Juurikin näin, en tajua mitä järkeä on maksaa ekstraa siitä että saa kalliimmat, epämukavammat ja kulutusta lisäävät nakit autoonsa.
Peugeotissa? Epäilen. Mutta mukavampi olisi pienemmillä.Mulla on omassa 20" kesä ja talvirenkaat ja on kyllä hyvä auto ajaa.
Ehkä sinun ei pidäkkään. Ketkä niitä ostaa, osaavat niitä arvostaa. Onneksi on valinnavaraa.uurikin näin, en tajua mitä järkeä on maksaa ekstraa siitä että saa kalliimmat, epämukavammat ja kulutusta lisäävät nakit autoonsa.
No tuohan on tyystin autosta kiinni. 19" on jossain pieni ja jossain iso.Suomen teillä ei kyllä kannata olla yli 19" kiekot, jos välittää matkustusmukavuudesta ja ohjauksen helppoudesta.
No ei se hanki sullakaan sen kantavampi ole, kun voit pelkän demoauton katsomisella arvioida alustan hyvyydenSama alustakin voi olla viritettynä niin monella tavalla, että aika heikoilla hankilla liikut tulkintasi kanssa. Ja kuten totesin, renkaat nyt oli vain yksi huomioi kokonaisuudessa, joka Fordissa ei ollut erityisen mieleinen ainakaan minun makuuni.
Tämä keskustelu käytiin jo siinä kohtaa, kun vannekoko 15" yleistyiJuurikin näin, en tajua mitä järkeä on maksaa ekstraa siitä että saa kalliimmat, epämukavammat ja kulutusta lisäävät nakit autoonsa.
Näinkös minä muka kirjoitin? Virkistyksen vuoksi:No ei se hanki sullakaan sen kantavampi ole, kun voit pelkän demoauton katsomisella arvioida alustan hyvyyden![]()
Oot nyt vaan niin jumittunut ajatukseen, että nuo ovat sama auto vaikka sisarmalleissa on "samoista" palikoista huolimatta isojakin eroja. Esim. Pösön ja sitikan välillä on aina ero jousituksessa sitikan hakiessa "taikamattoa".Fordin livenä nähneenä en välttämättä ihmettele pistetystä...
e: Onpa kamala taulukkoformaatti.
e2: Volkkari sai varmaan lisäpisteen manuaalisesta akun lämmityksestä. Kian on perinteinen naviin perustava eli täysin perseestä.
Oletko ModelY:tä ajanut? On kyllä heittämällä heikompi ajettavuudeltaan kuin EV6. ID4 molempia parempi ja ainoa missä Bz4x pärjää on myös tuo kategoria.KIA on kyllä yksi surkeimmista autoista mitä olen koskaan ajanut, edes 90 luvun 200 diesel mersu ei ole noin epämääräinen ajettava, joten BYD täytyy olla todella surkea. TM testeissä VW on voittanut kaikki testit niin pitkään kuin testejä on tehty, joten markkinointirahaa liikkuu ja arvosanat kestää hyvänä. Teslalla taas arvosanaa laski arvomaailma.
Ihan sama mikä se vannekoko on kunhan saa läskin renkaan. Monessa merkissä kun olen kysellyt saako pienempää alle, niin jarrujen koko on ollut rajoituksen asettava tekijä. Sähköauton pari tonnia kun vaatii jarruilta vähän enemmän kuin joku Micra. Renkaiden meluisuus korostuu entisestään sähköautoissa, kun muut häiriölähteet eivät peitä jollotusta yms.Tämä keskustelu käytiin jo siinä kohtaa, kun vannekoko 15" yleistyi
Mulla taisi olla sellaiset, onhan se komeampi kuin 14" alu. .. 205mm leveys ja ihan kusiluistimet. Suti ihan asfaltillakin, sateella nopeus vaan nousi jarrut lukossa (mikä abs).
hankala viestiä, kun Caruna näppää sähköt pois koko ajan.
Teslassa 19", kun en usko että isompi olisi yhtään parempi + maksaa enemmän. 18" voisi olla joo, mutta sitten tulee kuitenkin ulkonäkö vastaan (?)
Monessa merkissä kun olen kysellyt saako pienempää alle, niin jarrujen koko on ollut rajoituksen asettava tekijä.
Nyt kun muistaisIhan mielenkiinnosta, missä autoissa ja millasista vannekooista puhutaan?
Vähän noita TM:n testejä lukee kriittisesti, kun VAG konsernin auto on mukana. Tuossa jokunen vuosi sitten, kun oli pikkuautojen testi niin Fiesta hävisi ykköspaikan Volkkarille todella marginaalisesti. Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testinTässä ketjussa on yllättävän vähän Pokkuksen viestejä lukuunottamatta ollut foliohattuilua, mutta omassa lähipiirissä on yksi auton ja osakkeenomistaja, jonka mielestä Teslaa testataan aina väärin ja etenkin TM:n toimesta.
Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin![]()
Luksus-sedanilla tehtiin 77 kiihdytystä putkeen – Joka kerta 0-100km/h meni alle kolmen sekunnin
Vähän noita TM:n testejä lukee kriittisesti, kun VAG konsernin auto on mukana. Tuossa jokunen vuosi sitten, kun oli pikkuautojen testi niin Fiesta hävisi ykköspaikan Volkkarille todella marginaalisesti. Syynä oli arvostelukriteerinä ollut "kiihtyvyys" jossa Fiesta oli Volkkaria mitattuna arvona selkeästi nopeampi kaikilla mitatuilla nopeusalueilla. Tekstissä kuitenkin perusteltiin Volkkarin "kiihtyvyyden tuntuvan" paremmalta ja vaivattomalta ja sen perusteella sai paremmat pisteet ja siksi voitti testin![]()
Voisko olla että Volkkarin sai kiihtymään "helpommin", ts. ei tartte huudattaa rajoittimella toisin kuin Ford tjsp? Eli tehoa tarjolla laajemmalla kierroslukualueella?
Mut joo, mä en jaksa uskoa mihinkään salaliittoihin näissä, jos TM jäisi kiinni jostain lahjonnasta niin 70v aikana rakennettu luotettavuus lentäisi ikkunasta ulos.
Valitettavasti katoavaa kansanperinnettä TM:kin. Kaikki lehtitalot lopettavat lehtiä tällä hetkellä. Nuoriso ei edes tiedä mikä on TM. Eli ei enää murhetta 5v päästä, että TM mitään raportoisi.TM se vaan jaksaa tehdä testejään vaikka kaikki lahjottu. Sukupolvesta toiseen..
Minä itseasiassa uskon että se saattaa olla niitä harvoja lehtiä jotka selviävät. Nähtäväksi jääValitettavasti katoavaa kansanperinnettä TM:kin. Kaikki lehtitalot lopettavat lehtiä tällä hetkellä. Nuoriso ei edes tiedä mikä on TM. Eli ei enää murhetta 5v päästä, että TM mitään raportoisi.
Ja itsestä parasta se, että mitä asiaa arvostat enemmän niin voit muuttaa arvostusta isommaksi että on sinulle sopivat tuloksetIkuinen valituksen aihe. Väärin testattu ja vähintäänkin lahjottu toimitus
TM se vaan jaksaa tehdä testejään vaikka kaikki lahjottu. Sukupolvesta toiseen.
edit. Siellä artikkeleissa on tarkat selostukset mitä on testattu ja miksi tai miten. Aina tämä sama valitus huh.
Olenko ainut kenen mielestä tämä koko video näyttää täysin tekoälyllä generoidulta:
Kyseessä siis BYDin alamerkki Yangwangja malli U7.
OT:
Sen verran raflaava väite, että vilkaisin TM:n arkistoa nopeasti:
Numerossa 20/2018 oli vertailussa mm. Golf ja Focus. Golf voitti vertailun arvosanalla 9,1, Focus kakkosena arvosanalla 8,8. Kiihtyvyysmittauksen mukaan Golf oli oikeasti nopein.
Numerossa 20/2020 oli vertailussa jälleen mm. Golf ja Focus. Focus voitti vertailun arvosanalla 9,0, Golf jäi niukasti kakkoseksi arvosanalla 8,9
Numerossa 10/2021 vertailtiin pikkuautoja, mukana Fiesta, Polo yms. Testin voitti Honda Jazz arvosanalla 8,7, kakkosena Fiesta arvosanalla 8,3, Polo jätettiin tylysti viimeiseksi arvosanalla 8,1, jopa Renault Clion taakse.
Jos ei välttämättä tarvitse lähteä selaamaan yli viiden vuoden taakse arkistoa niin näillä todisteilla käännän todistustaakan TM:n volkkarin suosimisesta sinulle.
Esim. sähköpakuja kun pyörittelin, halpis-ranskalaiset oli vuokrahinnaltaan samaa luokkaa kuin Toyotan proace (melkein 10k kalliimpi vaikka sekin on ranskalaista tekkiä). Takuu ja jälleenmyyntiarvo/maine on Toyotalla vähän toista.
Kuka ajaa moottoritiellä 89 km/h? Olisi saattanut Volkkarin pisteet vähän laskea, jos painettaisiin rajoituksen mukaan 120 km/h eikä ajettaisi rekkojen perässä. Kulutus olisi ainakin kolmanneksen enemmän kuin Teslalla.
Kyllä ne isot jarrulevyt ovat aika pitkälle ulkonäkökysymys. Se on kuitenkin valmistajalle aika no braineri tehdä isot jarrut, kun pääosa asiakkaista mieltää ne hyväksi asiaksi, ja iso yksinkertainen jarru on halvempi tehdä kuin kompaktimpi ja parempi.Monessa merkissä kun olen kysellyt saako pienempää alle, niin jarrujen koko on ollut rajoituksen asettava tekijä. Sähköauton pari tonnia kun vaatii jarruilta vähän enemmän kuin joku Micra.
Hankala sanoa, mutta olisiko liian iso hintalappu kynnyskysymys monelle?(Nissaniksi)Mutta mitä on tapahtunut Nissan Ariyalle?
Tuntuu että tätä mallia ei näe oikein missää, ei katukuvassa eikä sähköautouutisissa. Oliko tämä niin huono että jo painettu unholaan?
Kovin oli kiinnostava silloin ensiesittelyn aikaan mutta nyt kadonnut otsikoista.
Tähän anekdoottina, itselläni ollut nyt muutaman viikon megane e-tech, ja sattumoisin taloyhtiöni pihalle on myös ilmestynyt ariya. Turussa asustelen. Tuntuu ettei "meitä" kovin usein tule vastaan. Vertailukohta on hieman epäreilu, kun aikaisempi autoni oli hullu pösö.Uskallan väittää että turussa ainakin vaikkapa megane e-techejä näkyy huomattavasti enemmän liikenteessä, kuin ariyaa, eikä noita rellujakaan näkynyt juuri yhtään vaikkapa vuosi takaperin. Toki viimeviikonloppuna yksi kiiltävän musta arja tuli vastaan ja olihan se kieltämättä aika tyylikäs.
Kyllä ne isot jarrulevyt ovat aika pitkälle ulkonäkökysymys. Se on kuitenkin valmistajalle aika no braineri tehdä isot jarrut, kun pääosa asiakkaista mieltää ne hyväksi asiaksi, ja iso yksinkertainen jarru on halvempi tehdä kuin kompaktimpi ja parempi.
Mutta mitä on tapahtunut Nissan Ariyalle?
Tuntuu että tätä mallia ei näe oikein missää, ei katukuvassa eikä sähköautouutisissa. Oliko tämä niin huono että jo painettu unholaan?
Kovin oli kiinnostava silloin ensiesittelyn aikaan mutta nyt kadonnut otsikoista.
Onhan nuo jenkeissä paljon asennelleetkin 18" vanteita Model-Y perffiin että saa sheivattua desimaalin tai pari 0-60mph kiihdytyksen ajasta pois kevyemmän vanteen ansiosta.Minun käsitys on että isompi jarrulevy jäähtyy paremmin kuin pieni ja siksi on se on "helppo".
Mutta en kyllä vieläkään suostu uskomaan että ID4/MY -kokoluokka tarvitsee 19" vanteet pelkästään jarrulevyjen koon takia. Olikohan Model Y Perffissäkin 14" levyt edessä, siihen riittäisi ihan varmasti 18" vanne. ID4:ssa taisi olla 13" levyt, sille riittäisi 17" jne.
Yksi yllättävä seikka ainakin minulle siinä oli nimittäin jopa bz4x matalampi katto. Selvisi 2 min jälkeen ettei voi hankkia kun pää katossa.Hankala sanoa, mutta olisiko liian iso hintalappu kynnyskysymys monelle?(Nissaniksi)
Omien kokemuksien perusteella Ariyaa voi kyllä suositella eli en huonoksi moittisi. Muutama pieni miinus, mutta niitä taitaa löytyä joka automallissa. Napapiirin pohjoispuolella kelit vaihdellut 37 asteen pakkasesta reilun 30 asteen helteisiin. 35tkm on mittarissa nyt.
Tais mennä ihon alle, kun oikeasti mittaavat nuo tilat, eivätkä luota valmistajan ilmoituksiin?Ilmeisesti VW tavaratilat on optimaaliset kun on saanut 9 pistettä siitä. Jos on isompi tai pienempi tavaratila niin se on luonnollisesti vähemmän pisteitä koska ei ole "optimi" kuten VW:ssä.
Pieni ahdistus (jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua) alkaa, kun range vähenee nopeammin kuin jäljellä oleva matka ja lukemat alkaa olla muutaman kilometrin päässä toisistaan.Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Jos kriteeri on ensikertalaisuus, niin varmaan yhtä pätevä siinä missä mikä tahansa muukin sähköauto.Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi.
Hetken kun ajelee niin tulee tutuksi paljonko GOM antamaan rangeen voi luottaa. Nykyautothan vilkuttelee jo varoitusvaloa vaikka rangea on enemmän mitä ensimmäisen sukupolven autoissa täyteen ladattuna.Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.
Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Pidän Björn Nylandin banana box testiä luotettavampana kuin TM:n "mittaukset".Tais mennä ihon alle, kun oikeasti mittaavat nuo tilat, eivätkä luota valmistajan ilmoituksiin?
Eli selvästi tottuu.Pieni ahdistus (jos sitä sellaiseksi voi edes kutsua) alkaa, kun range vähenee nopeammin kuin jäljellä oleva matka ja lukemat alkaa olla muutaman kilometrin päässä toisistaan.
Lähinnä siis kokonaisuus, kun hankintahinta on kohtuullinen, takuu ja turva tuo hieman mielenrauhaa muuten jännittävälle muutokselle ja sitten fyysisten nappien läsnäolo, joihin on entuudestaan tottunut. Toki moni muukin olisi varmasti pätevä vaihtoehto ja niitä tullut tässä pyöriteltyä. Esim. EV6 myös miellyttää, se vain pari napsua arvokkaampi hinnaltaan.Jos kriteeri on ensikertalaisuus, niin varmaan yhtä pätevä siinä missä mikä tahansa muukin sähköauto.
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.Toyota bZ4X vaikuttaisi olevan ihan pätevä vaihtoehto ensikertalaiselle sähköautoksi. Ilmeisesti sovelluksella saa auton, penkit, ratin ja tuulilasin lämmitettyä mikä on melkoista luksusta. Toyotan Relax-turva toisi nimensä mukaa turvaa. Lisäksi nyt näyttäisi saavan vähän ajettua karvalakkia nelivetoisena alle 37k ja rahoituskampanja 0,99%+kulut. Hintakaan ei olisi mielestäni paha, mutta on tuo toimintamatka vain onneton.
Toki meillä ajot yli 90% alle 100km päivässä ja kotona pystyy lataamaan, mutta välillä tulee sellaisia extempore reissuja 130km suunta motaria. NIillä kerroilla voisi ahdistaa tai ärsyttää ylimääräinen pysähtyminen. Ja toki pidempää matkaa tulee tehtyä kesällä, mutta silloin varmaankin tuo 300km Toyotalla taittuisi, minkä jälkeen on ihan luontevaa matkustajiakin tankata. Tosin en tiedä kuinka ahdistavaa se ajaminen on siinä vaiheessa kun rangea on alle 100km ja tietää et se vakio pysähdyspaikka on 50km päässä. Kai siihenkin tottuu, vaikka sellaista ahdistusta ei ajamiselta missään nimessä kaipaa.
Ei se pelkästään nurkka-ajoa meilläkään talvisin ole ja siksi talven käyttökokemukset onkin arvokkaita. Meillä puoliso muutenkin suhtautuu hyvin nihkeästi täyssähköön niin tuollaista talvella käyttökelvotonta ei huvittaisi hankkia. Minua taas täyssähkö kiinnostaisi kovasti. Ehkä tässä on syytä vielä odotella, kun sellaista ylivertaista yksilöä ei ole hintahaarukkaan ei ole eksynyt. Kia EV5 sellainen voisi olla.Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.
Olen kyllä kuullut että bZ4X/Solterra ovat ihan käyttökelvottomia talvella sen hitaan latauksen takia. Mutta jos ajaa vain nurkka-ajoa ja auto saa latailla rauhassa yön yli niin mikäs siinä.
Pidän Björn Nylandin banana box testiä luotettavampana kuin TM:n "mittaukset".
Ei se pelkästään nurkka-ajoa meilläkään talvisin ole ja siksi talven käyttökokemukset onkin arvokkaita. Meillä puoliso muutenkin suhtautuu hyvin nihkeästi täyssähköön niin tuollaista talvella käyttökelvotonta ei huvittaisi hankkia. Minua taas täyssähkö kiinnostaisi kovasti. Ehkä tässä on syytä vielä odotella, kun sellaista ylivertaista yksilöä ei ole hintahaarukkaan ei ole eksynyt. Kia EV5 sellainen voisi olla.
Eikö uusimmassa TM:ssä just ole sisarmallista tämäkin testattu?Se kiinnostaisi Solterrassa, että joku tekisi lataustestin tuolla 2024 mallin lämmittimen (3500W akustolle kun auto pikalatauksessa) kanssa, eli kuinka nopeasti akusto lämpiää pikalataukseen tökättäessä eli kuinka kauan joutuu odottamaan että latausvirta nousee mielekkääksi.
Kyllä toi Toyotakin varmasti menee sen 260 km motaria talvella. Kaupunki/pätkäajosss kulutus kasvaa mitä kylmempää on mutta maantiellä ero ei ole niin iso.
Niin. Jos toiseen mahtuu tavaratilaan 9+1 ja penkit kaadettuna 26 ja toiseen 9 ja penkin kaadettuna 25 niin kummassa on paremmat tavaratilat? Mikä on se "mittausmenetelmä" joka sanoo että tottakai se on parempi johon mahtuu vähemmän?Miksi "mittaukset"? Etkö luota TM:n mittausmetodiin vai siihen että TM mittaisi rehellisesti autot?
Banana Box testissä ID4 ja Model Y saivat takaboksin osalta identtiset tulokset, penkit alhaalla Y:n mahtui 1 enemmän.
Olettaisin että tuo riippuu aika paljon onko akusto lämmin, koska kylmään akkuun ei virta mene. Sinänsä edellä mainitut ovat lataustehosaa esim. Niroa edellä ja silläkin kyllä moni pärjää.
No itse olen noissa lämpötiloissa ajanut useamman vuoden eri sähkäreillä niin aika hyvin on tuntumaa. Lämmitys sen kulutuksen nostaa käytännössä. Motarilla ajetaan talvella 100 km/h niin se antaa aika paljon anteeksi myös.Talvella ilma on tiheämpää ja siten ilmanvastus kasvaa enemmän nopeuden kasvaessa.
Uskaltaisin väittää että -20 asteessa ei mene motaria 260km mutta ehkä joku omistaja tietää paremmin.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.