Yleistä keskustelua sähköautoista

Joten luulisin että 100k auton ostajalle noiden mallien ulkonäköerot ovat paljon merkittävämpiä asioita kuin 2.5% hintaero.
 
Olisin mäkin varmasti porttipakin tilannut jos oli ollut aikaisemmin tarjolla ( tulee joskus keväällä kaiketi ), nyt odotellaan koppiversiota .
 
Mistä teslaan saa täysin uuden akun?

Teslaltahan sitä ei saa, vaan ne ovat juurikin niitä käytettyjä akkuja joihin on moduuli vaihdettu. Tietysti jokin osa niistä Teslalla vaihdettavista akuista on täysin uusiakin, mutta pääasiassahan ne ovat juurikin "refurbished" akkupaketteja, Tesla tekee vain nuo korjaukset keskitetysti, ja paikallisissa huolloissa vaihdetaan koko paketti, sen sijaan että se avattaisiin ja korjattaisiin.

EIhän se sinänsä kohtuuttoman paha hinta ole siitä kokonaisesta akusta, jos nyt vaikka verrataan mersun vastaavaan, mutta itsepetosta jos sitä uutena käyttämättömänä akkuna pitää.
Joo tulikin monelta hyviä kommentteja tuohon VAG akkujen ja Teslan akkujen hinnoitteluun.

Tosiaan refurbished akun saa takuun alainen Tesla tai jos umpeutunut takuu niin asiakas voi valita teslalla asioidessaan: uusi noin 20ke ja jos valitsee refurbishedin niin tais olla rapia 10ke, mutta vain 4v takuuta. Siihen liittyen nuo VAG 30ke akut ja muiden jopa kalliimmat tuntuvat ylihinnoitetuilta.

Toinen seikka niin kuin aikaisemmin joku mainitsi että moduuleita voi vaihtaa 4-10ke riippuen montako moduulia joudutaan vaihtamaan esim id4 longrangessa. Tämäkin onnistuu longrange Tesla 3 Suomessa samaan hintaan, mutta yksityisellä autopajalla, joka erikoistunut sähköautojen akkujen korjauksiin.

Isoin kritiikki oikeastaan koskee VAG insinöörejä tai organisaatiota: onko tarkoitusperäistä ja suunniteltua ottaa autoon käyttöön tuon mallisia tiiliskivimoduuleita vai oliko kenties ongelma vaillinaisessa BMS kun noita moduuleita menee kuin leipää? Ongelma ei ainakaan ratkea laittamalla takuun aikana uutta moduulia kun niissä eri jännitteet kuin entisissä moduuleissa, jolloin parin vuoden sisällä rapsahtaa taas moduulia paskaksi. Ehkä se VW on edukkaampi noita vaihtaa akkutakuun puitteissa, mutta pitkässä juoksussa rahastetaan asiakasta monin kerroin kun tulee 5ke pikavippi parin vuoden välein romutusikään asti? Jos pitäisi valita jokin muu merkki kuin Tesla valitsisin lfp akulla olevan max 60kwh, jolloin akunvaihtohintakin pysyy alle 10ke liikkeestä uutena.
 
Laita ihmeessä Tesla modeln3:n akunvaihtohintatietoa pöytään. Malli3:sta ei ole käsittääkseni vielä juurikaan korjattu ja mielelläni kuulisin kokemuksia että sellaisia uudempia on tosiaan korjattu. Harri Salon videoilta olen käsittänyt että ovat liimauksen takia todella hankalasti korjattavissa, joten toki saa korjata jos tieto väärä.

Mitä akkujen korjaukseen tulee, niin eihän ainakaan kolmansien osapuolten kohdalla käytetä koskaan muuta kuin käytettyjä moduuleita.

Toisekseen mikä tämä "menee moduuleita kuin leipää" -lause perustuu. Onko tuosta jotain dataa olemassa, että ne muka erityisen paljon hajoaisivat? MEB alustan autothan myivät 2023 enemmän kuin model3, joten sen puolesta varaosia vanhoista autoistakin alkaa olla saatavana.
 
Viimeksi muokattu:
Joo tulikin monelta hyviä kommentteja tuohon VAG akkujen ja Teslan akkujen hinnoitteluun.

Tosiaan refurbished akun saa takuun alainen Tesla tai jos umpeutunut takuu niin asiakas voi valita teslalla asioidessaan: uusi noin 20ke ja jos valitsee refurbishedin niin tais olla rapia 10ke, mutta vain 4v takuuta. Siihen liittyen nuo VAG 30ke akut ja muiden jopa kalliimmat tuntuvat ylihinnoitetuilta.

Toinen seikka niin kuin aikaisemmin joku mainitsi että moduuleita voi vaihtaa 4-10ke riippuen montako moduulia joudutaan vaihtamaan esim id4 longrangessa. Tämäkin onnistuu longrange Tesla 3 Suomessa samaan hintaan, mutta yksityisellä autopajalla, joka erikoistunut sähköautojen akkujen korjauksiin.

Isoin kritiikki oikeastaan koskee VAG insinöörejä tai organisaatiota: onko tarkoitusperäistä ja suunniteltua ottaa autoon käyttöön tuon mallisia tiiliskivimoduuleita vai oliko kenties ongelma vaillinaisessa BMS kun noita moduuleita menee kuin leipää? Ongelma ei ainakaan ratkea laittamalla takuun aikana uutta moduulia kun niissä eri jännitteet kuin entisissä moduuleissa, jolloin parin vuoden sisällä rapsahtaa taas moduulia paskaksi. Ehkä se VW on edukkaampi noita vaihtaa akkutakuun puitteissa, mutta pitkässä juoksussa rahastetaan asiakasta monin kerroin kun tulee 5ke pikavippi parin vuoden välein romutusikään asti? Jos pitäisi valita jokin muu merkki kuin Tesla valitsisin lfp akulla olevan max 60kwh, jolloin akunvaihtohintakin pysyy alle 10ke liikkeestä uutena.

Onko jotain lähdettä että ne rapsahtelee paskaksi parin vuoden välein? Mitä nyt sitä Kokkolan sähköautojumalaa olen kuunnellut niin nimenomaan on tykännyt tosta MEB rakenteesta kun ne moduulien vaihdot on aika helppo tehdä ja niitä on hyvin saatavilla.

Siinä nyt en näe järkeä että vertaillaan MEB moduulien marmoritiskin korjaushintoja siihen mitä maksaa yksityisellä pajalla jonku Teslan vastaava korjaus.
 
Pystytkö maalikolle selittään miksi se on turha työ, siis miksi tietty merkki on sen johonkin huolto-ohjelmaan laittanut.

Nyt maaliko ei tiedä, niin tässä mielikuvitus laukkaa mahdollista syistä miksi se on huolto-ohjelmassa.
Ilmastointi on suljettu järjestelmä, jossa pyrkimyksenä on olla ainoastaan täysin kuivaa kylmäainetta. Jos vuotoja ei esiinny tai järjestelmä muuten vikaannu, niin kylmäaine on ja pysyy toimintakuntoisena eikä sen ominaisuudet heikkene tai se muuten kulu. Kuivain kerää kylmäaineeseen mahdollisesti jääneen kosteuden ja epäpuhtaudet, mutta näitä komponentteja ei edes uusita perus kylmäaineen vaihdossa/täytössä.

Tätä voisi verrata vaikka auton renkaisiin, ei niihinkään vaihdeta ilmoja vuosihuollossa. Vasta kylmäaineen vajaus antaa aihetta huollolle.

Tässä voi olla tarkoituksena pyrkimys varmistaa, että akkua tarvittaessa jäähdyttävä ilmastointi pysyy aina toimintakuntoisena. Käytännössä pienet vuodot voisi siis saada säännöllisellä huollolla kiinni ennen kuin järjestelmä lakkaa toimimasta. Mitään muuta perustetta en tuolle keksi. Samalla kuitenkin voidaan itse aiheuttaa järjestelmään vuotoja huoltoporttien kautta, joten toimivaa ilmastointia ei mielestäni ole mitään järkeä tyhjentää ilman epäilystä viasta tai suorituskyvyn alenemisesta.
 
Laita ihmeessä Tesla modeln3:n akunvaihtohintatietoa pöytään. Malli3:sta ei ole käsittääkseni vielä juurikaan korjattu ja mielelläni kuulisin kokemuksia että sellaisia uudempia on tosiaan korjattu. Harri Salon videoilta olen käsittänyt että ovat liimauksen takia todella hankalasti korjattavissa, joten toki saa korjata jos tieto väärä.

Mitä akkujen korjaukseen tulee, niin eihän ainakaan kolmansien osapuolten kohdalla käytetä koskaan muuta kuin käytettyjä moduuleita.

Toisekseen mikä tämä "menee moduuleita kuin leipää" -lause perustuu. Onko tuosta jotain dataa olemassa, että ne muka erityisen paljon hajoaisivat? MEB alustan autothan myivät 2023 enemmän kuin model3, joten sen puolesta varaosia vanhoista autoistakin alkaa olla saatavana.
”Jos vanhaan akkuun vaihdetaan yksi uusi moduuli, akku voi hylkiä sitä. Se johtuu erosta jännitetasossa”, Ronkainen kertoo.

Vaikka vaihdon yhteydessä jännitetaso tasapainotetaan, on Ronkaisen mukaan aina riski, että pian akun varoitusvalo syttyy taas.

Tämä tyyli volkkarilla on tällä hetkellä eli parempi nyrkkipajalle viedä moduulin vaihtoon kun saa suunnilleen saman ikäistä/jännitteellä olevaa moduulia kun merkkikorjaamolla lyövät uuden leegon ja cellbalance jolloin sama efekti kuin löisit kaukosäätimen kahden loppuun kuluneen aaa patterin tilalle yhden uuden ja kas kummaa kun ei toiminutkaan 2 vuotta. Mitä sähköautoileva motoristi, nettiauton myyntipalstoja ja youtubereita katsellut id4 osalta niin sääliksi käy mihinkä paskaan kouransa ovat tunkeneet.

Tuolta joku näppärä etsii Tesla s/3 uuden akunvaihto eurohinnan. Voi löytyä kuitti wanhasta puhelimesta tai nykyisestä, mutta ei jaksa kaivaa esille. Siellä ne pyörii 20ke paikkeilla kun VAG yms saksalaiset tietysti premium hinnalla 30-40ke.
 
Laita nyt niitä suomihintoja kun sellaisia kerran edellisessä viestissä hehkutit model3:n osalta.

Sähköautoilevan motoristin kapasiteettihan oli ID4:sta laskenut sen 6% (akkutakuu loppu ja kilometrejä hävinnyt about 30km). 70% akkukapasiteettihan saavutettaisiin tolla tahdilla jossain 680000km paikkeilla jos lasku on tasaista (yleensä se laskee alkuun enemmän). En nyt hirveän negatiivisena tuota käyttötestiä pitäisi, enkä varsinkaan jotain ulosteisiin liittyvää.
 
Viimeksi muokattu:
Eli MEB on huono koska siinä on moduulit joita vaihdetaan merkkihuollossa uuteen. Sen sijaan Tesla on hyvä kun siihen pitää vaihtaa koko akku, oli se sitten takuun alainen tai ei.

Mitään hyvää ei löydetty siitä että MEBin akkumoduulin vaihto onnistuu pärnäseltäkin. Ok.
 
Niitä ei yhteenkään MEB-autoon saa, varmaankin sotkettu DCC-alustaan jossa on ihan tavalliset rautajouset.

Joo en katsonut asiayhteyttä vaan totesin vain tuon kutsumanimen. Tai mistäs minä tiedän tarkoittaako joku ilmapusseilla jotain muuta, itselläni ne tarkoittaa ilmajousia.
Juuri ilmajousitusta meinasin. En tarkastanut asiaa mistään mutta muistan kuinka Skodilakkia ostaessani kehuin edellisen auton ilmajousitusta ja myyjä sanoi että lisävarusteena saisi Enyaqiinkin johonkin älyttömään hintaan sekä vuoden odotuksella. Sekaannus puolin tai toisin. Pahoittelut.
 
Laita nyt niitä suomihintoja kun sellaisia kerran edellisessä viestissä hehkutit model3:n osalta.

Sähköautoilevan motoristin kapasiteettihan oli ID4:sta laskenut sen 6% (akkutakuu loppu ja kilometrejä hävinnyt about 30km). 70% akkukapasiteettihan saavutettaisiin tolla tahdilla jossain 680000km paikkeilla jos lasku on tasaista (yleensä se laskee alkuun enemmän). En nyt hirveän negatiivisena tuota käyttötestiä pitäisi, enkä varsinkaan jotain ulosteisiin liittyvää.

Ihan linjassa EU alueella nuo akkujen hinnat on. Refurbishedin hinta karva alta 12ke Suomessa, samoja luokkia Saksassa. Paskaa se kuluttaja haukkaa oli se Mersu tai Tesla. Lähinnä kritisoin Volkkarin ideologiaa rahastaa moduulinvaihdoilla kun oli se Teslan moduuli tahi VW niin saa noita alta tonnin ja kuppaavat 4+ ke ja kaiken lisäksi eivät kehtaa edes etsiä pidempi aikaista ratkaisua niin kuin Tesla tarjoaa sen 4v takuu kunnostetulle ajoakulle kun sentään viitsivät laittaa nyrkkipajan tyyliin samoilla kilometreillä ja jännitteellä olevan moduulin. Vagilla hällä väliä meininki kunhan sen jätöksen saa pois näköpiiristä niin käsiä jo hierotaan yhteen massit mielessä kun perävalot vilkkuu "kohta se hölmö taas tulee ihmettelemään mikäs siinä akussa tällä kertaa oli vikana kun ei tästä ole kuin reilu vuosi kun moduuli vaihdettiin"
 

Ihan linjassa EU alueella nuo akkujen hinnat on. Refurbishedin hinta karva alta 12ke Suomessa, samoja luokkia Saksassa. Paskaa se kuluttaja haukkaa oli se Mersu tai Tesla. Lähinnä kritisoin Volkkarin ideologiaa rahastaa moduulinvaihdoilla kun oli se Teslan moduuli tahi VW niin saa noita alta tonnin ja kuppaavat 4+ ke ja kaiken lisäksi eivät kehtaa edes etsiä pidempi aikaista ratkaisua niin kuin Tesla tarjoaa sen 4v takuu kunnostetulle ajoakulle kun sentään viitsivät laittaa nyrkkipajan tyyliin samoilla kilometreillä ja jännitteellä olevan moduulin. Vagilla hällä väliä meininki kunhan sen jätöksen saa pois näköpiiristä niin käsiä jo hierotaan yhteen massit mielessä kun perävalot vilkkuu "kohta se hölmö taas tulee ihmettelemään mikäs siinä akussa tällä kertaa oli vikana kun ei tästä ole kuin reilu vuosi kun moduuli vaihdettiin"
Onko tuo yleistä että vaggilaisten akut hajoaa vuoden jälkeen moduulin vaihdosta?
 
EU tulee niin puuttumaan tähän korjattavuuteen vielä. Tuohan on vain hyvä että voi korjata helposti.

Teslan tulevaa 4680 akkua et enää korjaa koska se on kokonaan täytetty jollain aineella. Nykyisiä vielä korjaa.

En kyllä muista lukeneeni mistään mikä on oikeasti Teslan uuden akun hinta.
 
EU tulee niin puuttumaan tähän korjattavuuteen vielä. Tuohan on vain hyvä että voi korjata helposti.

Teslan tulevaa 4680 akkua et enää korjaa koska se on kokonaan täytetty jollain aineella. Nykyisiä vielä korjaa.

Eikös se ole parempi tehdä akku niin kestäväksi ettei sitä tarvitse korjata?
 
Eikös se ole parempi tehdä akku niin kestäväksi ettei sitä tarvitse korjata?

Moni asia voitaisiin tehdä lähes täydelliseksi jos halutaan ja niin tehdäänkin esim. avaruussovelluksissa.
Ja esim. jotkut luksustuotteet joissa hinta ei muutenkaan ole tuotteessa oleellinen tekijä.

Kuluttajille myytävissä autoissa niin on ihan turhaa tehdä koska kukaan ei suostuisi maksamaan sitä hintalisää.

Valmistusvirheitä tulee aina, se on vain sitten siitä kiinni että missä kohtaa on se hyvä kompromissi kustannusten ja vioista seuraavien kulujen välillä.
 
Eikös se ole parempi tehdä akku niin kestäväksi ettei sitä tarvitse korjata?

Se että lyödään akkupaketti kennojen välistä täyteen jotain hartsi/liima tms massaa ei tee sitä rikkoontumattomaksi. Se voi ehkä auttaa vähän fyysisiä rasituksia vastaan mutta ei muuta.

Ja sittenkun se hajoaa niin sitä ei taideta enään korjata, ainakaan halvalla.
 
Se että lyödään akkupaketti kennojen välistä täyteen jotain hartsi/liima tms massaa ei tee sitä rikkoontumattomaksi. Se voi ehkä auttaa vähän fyysisiä rasituksia vastaan mutta ei muuta.

Useimmiten ilmeisesti on Teslan akkujen (Model S/X akut akkutakuun ulkopuolella) osalta niin että akkupakettiin päässyt kosteus on tehnyt temppujaan elektroniikalle. Jos kosteuden pääsy akkupakettiin estetään, niin se vähentää varmaan radikaalisti akkuvikoja.
 
Useimmiten ilmeisesti on Teslan akkujen (Model S/X akut akkutakuun ulkopuolella) osalta niin että akkupakettiin päässyt kosteus on tehnyt temppujaan elektroniikalle. Jos kosteuden pääsy akkupakettiin estetään, niin se vähentää varmaan radikaalisti akkuvikoja.
Mutta ei poista sitä että joku yksittäinen kenno voi myös hajota. Jolloin koko akkua ei voi uudemmassa 4860 korjata.
 
Useimmiten ilmeisesti on Teslan akkujen (Model S/X akut akkutakuun ulkopuolella) osalta niin että akkupakettiin päässyt kosteus on tehnyt temppujaan elektroniikalle. Jos kosteuden pääsy akkupakettiin estetään, niin se vähentää varmaan radikaalisti akkuvikoja.

Joo se poistaa tämän vesiongelman mutta parempi suojaus olisi suunnitella auto siten ettei kosteus pääse koteloon, akkupaketin vetäminen täyteen hartsia tms on vaan hätäratkaisu.

Ja tosiaan kennot hajoilee ties mistä syystä, jokainen kenno on yksikö ja vaikka kuinka BMS yrittää taiteilla niin kennoja poksahtelee rikki silti.

Epäilen että EU tulee jossain kohtaa tosiaan vaatimaan akkujen "edullista" korjausmahdollisuutta jolla pitäisi tällaiset perseilyt saada pois.
 
Joo se poistaa tämän vesiongelman mutta parempi suojaus olisi suunnitella auto siten ettei kosteus pääse koteloon, akkupaketin vetäminen täyteen hartsia tms on vaan hätäratkaisu.

Ja tosiaan kennot hajoilee ties mistä syystä, jokainen kenno on yksikö ja vaikka kuinka BMS yrittää taiteilla niin kennoja poksahtelee rikki silti.

Epäilen että EU tulee jossain kohtaa tosiaan vaatimaan akkujen "edullista" korjausmahdollisuutta jolla pitäisi tällaiset perseilyt saada pois.
Toivottavasti ei keskitytä reguloimaan ihan niin paljon. Jos ongelma on oikeasti iso, niin vakuutusmaksut kyllä huolehtivat siitä että valmistajat ja ostajat osaavat valikoida järkevät toteutukset.

Jos vaihtoehtona on esim. 1% todennäköisyydellä yhden moduulin hajottava moduuliakkurakenne vs. 0.01% todennäköisyydellä hajoava akut ja ei moduuleita, niin jälkimmäinen on lähes varmasti kaikkien kannalta parempi - myös ympäristön. Meinaan 100 hajoavaa moduulia on kuitenkin pahempi juttu kuin yksi hajoava akku joka koostuu esim. 10-20 moduulista.

Vakuutusyhtiöt oppivat ennemmin tai myöhemmin arvioimaan eri rakenteiden riskit ja se näkyy sitten vakuutusten hinnoissa ja autojen jälleenmyyntiarvoissa, joten kyllä ne parhaat ratkaisut pärjäävät markkinoilla pidemmän päälle. Jos reguloidaan liikaa norsunluutornista, niin vuonna 2036 kärsitään huonoista ratkaisuista, koska jonkun virkamiehen excel joskus 1967 sanoi että näin on hyvä.
 
Lisäksi onhan tuo valtavaa tuhlausta kierrätyksen kphdalla ihan materiaalin, resurssien ja energian kannalta että käyttökelpoinen akku jauhetaan raaka-aineiksi. Sillä korjattavuuden vastinparilla on olemassa ihan oikeita vaikutuksia ja ihan syystä EU korjattavuutta ajaa yhä enenevissä määrin.
 
Ja tosiaan kennot hajoilee ties mistä syystä, jokainen kenno on yksikö ja vaikka kuinka BMS yrittää taiteilla niin kennoja poksahtelee rikki silti.

Ei ne kennot itsestään hajoile ellei niissä ole jotain valmistusvikaa. Kennojen ja niiden komponenttien valmistusprosessien ja laadunvarmistuksen tehtävänä on varmistaa ettei akkupaketteihin mene heikkolaatuisia kennoja.

Akkupaketti kannattaa tehdä vain hyvälaatuisista ja toimivista kennoista.
 
Juu, niinhän näytönohjaimetkin tehdään hyvälaatuista ja toimivista komponenteista eikä niissäkään ole koskaan mitään vikaa.

Akkukemiat kehittyvät koko ajan ja vaikka niistä on kuinka paljon labratietoa niin käytännön elämän kestävyys tulee sitten vasta ajan kanssa esiin. Täydellisen tekeminen on aika vaikeaa. Tämän päälle vielä kaikki muut elektroniikan ongelmat, juotokset ja haastava toimintaympäristö (lämpötilan vaihtelut, kosteuden vaihtelut, tärinät, pölyt yms.). Joku integroitu bms ei myöskään ole ikuinen vaikka suojaus olisi täydellinen.
 
Ei ne kennot itsestään hajoile ellei niissä ole jotain valmistusvikaa. Kennojen ja niiden komponenttien valmistusprosessien ja laadunvarmistuksen tehtävänä on varmistaa ettei akkupaketteihin mene heikkolaatuisia kennoja.

Akkupaketti kannattaa tehdä vain hyvälaatuisista ja toimivista kennoista.
No shit. Tuskin valmistajat akkuihin viallisia kennoja tahalteen laittavat. Laadunvarmistus vain vähentää huonojen päätymistä akkuihin mutta 100% ei päästä ikinä.
 
Juu, niinhän näytönohjaimetkin tehdään hyvälaatuista ja toimivista komponenteista eikä niissäkään ole koskaan mitään vikaa.

Akkukemiat kehittyvät koko ajan ja vaikka niistä on kuinka paljon labratietoa niin käytännön elämän kestävyys tulee sitten vasta ajan kanssa esiin. Täydellisen tekeminen on aika vaikeaa. Tämän päälle vielä kaikki muut elektroniikan ongelmat, juotokset ja haastava toimintaympäristö (lämpötilan vaihtelut, kosteuden vaihtelut, tärinät, pölyt yms.). Joku integroitu bms ei myöskään ole ikuinen vaikka suojaus olisi täydellinen.
Niin kumpi sitten on parempi:

A) Helposti korjattavissa oleva akku johon pääsee todennäkösemmin vettä sisälle rikkomaan paikkoja -> Joudutaan korjaamaan todennäkösemmin elinkaaren aikana

vai

B) Epoksiin tms. uitettu akku joka ei hajoa ainakaan sen takia että kosteus pääsisi rikkomaan paikkoja. Vaikeampi korjata mutta todennäkösesti kestää korjaamatta koko elinkaaren ajan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 743
Viestejä
4 443 638
Jäsenet
73 615
Uusin jäsen
pekka78

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom