Yleistä keskustelua sähköautoista

Iso syy varmastikin on myös se että todella monet ei halua siirtyä sähköön koska se on polttikseen verrattuna niin vaivalloista eikä siirtyisi vaikka sähköauto olisikin kaikkine kuluineen edullisempi vaihtoehto. Joo joo keskimääräinen ajosuorite on joku 40km mutta se ei paljon lämmitä jos tasaisesti pitää käydä kauempanakin.
Sitten on nämä kadunvarsipysäköijät mitä vaikka helsingissä on todella iso osa myös muualla ku kantakaupungissa. Ei mitään mahdollisuutta kotilataukseen, mikä oikeastaan vie täysin järjen edes harkita sähkistä.

Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
 
Tottakai riippuu, mutta perustelinkin miksi tuo ettei muka kategorisesti tienvarsiparkkeeraajalle sähköauto käy on ihan höpöhöpöä. Ei siellä ostoksilla tarvitse tunteja viihtyä, mutta jos käy vaikka leffassa tai vaikka punttiksella tms. joskus niin saa viikon ajot ilman sen suurempaa numeroa. Toki jos paljon ajelee niin pikalaturilla pitää käydä, mutta ei se nyt hirveästi polttoaineen tankkauksesta enää eroa.
 
Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
Enemmän tässä mielestäni tunteet vie jos väitetään, että vaikkei koti- tai työlatausmahdollisuutta ole, niin silti sähkö olisi jotenkin järkevä vaihtoehto. Aika moni ottaisi varmaan talvella mielummin niskalaukauksen kun ryysäisi sen pulkan kanssa säännöllisesti jonottelemaan ABC-laturille, koska pakko. Eikä se sähköllä ajaminen tuossa skenaariossa ole enää halpaakaan.
 
Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
Mistäs minä tiedän kuinka moni ajelee enemmän ja kuinka moni vähemmän. Sen tiedän kuitenkin, että porukka kenen tiedän joutuvan syystä tai toisesta niin pysäköivän niin eivät edes harkitse sähkistä vaivalloisuuden takia.
Jos itsellä ei olisi kotona latausmahdollisuutta niin tuo olisi lähtenyt vaihtoon jo aikoja sitten (tai no todellisuudessa en olisi sitä koskaan hankkinutkaan). Ei hemmetti ajatuskin siitä että joutuisin menemään säännöllisesti pidennetylle ostosreissulle, halusin tai en sen takia että autosta loppuu sähkö ni ei saatana.
 
Ongelmallisin paikka taitaa olla Helsingin kantakaupunki, joka tosin on aika ongelmallinen minkä tahansa auton kanssa, jos ei siis ole omaa pysäköintipaikkaa maan päällä tai alla. Onneksi ei joudu asumaan Eirassa...
 
Ongelmallisin paikka taitaa olla Helsingin kantakaupunki, joka tosin on aika ongelmallinen minkä tahansa auton kanssa, jos ei siis ole omaa pysäköintipaikkaa maan päällä tai alla. Onneksi ei joudu asumaan Eirassa...
Ei se tilanne sen parempi ole pääkaupunkiseudun lähiöissäkään. Yhden käden sormilla saa varmasti laskea kerrostaloyhtiöt, joissa latailu olisi mahdollista, erityisesti vuokrataloissa.
 
Mistäs minä tiedän kuinka moni ajelee enemmän ja kuinka moni vähemmän. Sen tiedän kuitenkin, että porukka kenen tiedän joutuvan syystä tai toisesta niin pysäköivän niin eivät edes harkitse sähkistä vaivalloisuuden takia.
Jos itsellä ei olisi kotona latausmahdollisuutta niin tuo olisi lähtenyt vaihtoon jo aikoja sitten (tai no todellisuudessa en olisi sitä koskaan hankkinutkaan). Ei hemmetti ajatuskin siitä että joutuisin menemään säännöllisesti pidennetylle ostosreissulle, halusin tai en sen takia että autosta loppuu sähkö ni ei saatana.
Eli "todella monet" on otanta noin kahdesta mielipiteestä?
Kun asuin Helsingin ydinkeskustassa, pelkästään päivittäinen pysäköintipaikkarumba sai muuttamaan sieltä pois. Autoilu siellä nyt sattuu vituttamaan, ei se liity sähköautoiluun. Omilla ajoilla näennäisesti näppärintä oli tankata Ruoholahden Nestellä, mutta sepä on mukava ja aikaa vievä harrastus työmatka-aikoina. Sähköautoilu on paljon vaivattomampaa.

Jos tykkää käydä tekemässä Alepassa kaikki ostoksensa, eikä saisi töissä ladattua, plus tarvii silti sitä autoa useita satoja kilometrejä viikossa, niin varmaan olisi sähköautoilu vaivalloista. Vaan kuinka monella nuo kaikki toteutuu, onko merkitystä prosentin osia suuremmalle määrälle?
 
Enemmän tässä mielestäni tunteet vie jos väitetään, että vaikkei koti- tai työlatausmahdollisuutta ole, niin silti sähkö olisi jotenkin järkevä vaihtoehto. Aika moni ottaisi varmaan talvella mielummin niskalaukauksen kun ryysäisi sen pulkan kanssa säännöllisesti jonottelemaan ABC-laturille, koska pakko. Eikä se sähköllä ajaminen tuossa skenaariossa ole enää halpaakaan.
Riippuu missä asuu, itselläni on 100m säteellä kotoa type2 latureita n. 10kpl. Toki omalla paikallakin saan ladattua. Mutta en lataa juuri kotonakaan kun töissä saan ladattua ilmaiseksi.

Jos ei olisi kotona eikä töissäkään laturia niin ihan hyvin voisin ladata noilla julkisillakin ja olisi silti paljon bensaa halvempaa ajoa.

Tämä toki Helsingin kantakaupungissa, jossain muualla ei ehkä ole latureita ihan niin paljoa.
 
Tämä toki Helsingin kantakaupungissa, jossain muualla ei ehkä ole latureita ihan niin paljoa.
Väittäisin, että kantakaupungissa ei ole kovin montaa paikaa jossa tilanne on noin hyvä.
Monella pikkupaikkakunnalla taas löytyy yllättävän hyvin latureita, ja omakotitaloissa lataus onnistuu lähes poikkeuksetta.
 
Tuli mökkitiellä tilanne vastaan, missä auton pohja saattoi vähän raapaista tietä (tosi hitaasta vauhdista), missä tie oli todella huonossa kunnossa. En vielä edes katsonut pohjaan, mutta raapaisuääni kuului kuitenkin.

Miten lähtisitte etenemään tästä? Varmaan johonkin tarkastettavaksi vakuutusyhtiötä varten? Entä jos jotain poikkeamaa löytyy pohjasta. Onko jotain mitä kannattaa/ei kannata sanoa vakuutusyhtiölle ilmoitusta tehdessä?

Vahingon paikka ja aika on merkattu ylös ja autona takuunalainen Tesla Model Y, jos sillä jotain merkitystä.
 
Tuli mökkitiellä tilanne vastaan, missä auton pohja saattoi vähän raapaista tietä (tosi hitaasta vauhdista), missä tie oli todella huonossa kunnossa. En vielä edes katsonut pohjaan, mutta raapaisuääni kuului kuitenkin.

Miten lähtisitte etenemään tästä? Varmaan johonkin tarkastettavaksi vakuutusyhtiötä varten? Entä jos jotain poikkeamaa löytyy pohjasta. Onko jotain mitä kannattaa/ei kannata sanoa vakuutusyhtiölle ilmoitusta tehdessä?

Vahingon paikka ja aika on merkattu ylös ja autona takuunalainen Tesla Model Y, jos sillä jotain merkitystä.

Itse kävisin ensimmäisenä itse jossain TI-hallissa jossa on nosturi, katsomassa mikä tilanne. Ja vähän tilanteesta riippuen reagoisin tai en.
 
Itse kävisin ensimmäisenä itse jossain TI-hallissa jossa on nosturi, katsomassa mikä tilanne. Ja vähän tilanteesta riippuen reagoisin tai en.
Mietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.
 
Mietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.
En tiedä missä asut, mutta esim. Muuralan Nesteellä nosturihalli maksaa 15€/30min
 
Mietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.
Älä nyt ainakaan katsastuskonttoriin vie -- ajokieltoon menee auto äkkiä, kun eivät ymmärrä.
Jos ei itse halua ihmetellä, vie johonkin järkevään (ketju) korjaamoon, missä osaavat nostaa sähköauton ilmaan. Ts. varmaan ihan mikä vaan.
Missä kohtaa mökkitietä se kivi tms oli vs auton leveys? hyvinkin voi osua tukivarsiin, muovihelmoihin, roiskeläpät mutkalle jne.
 
Tuli mökkitiellä tilanne vastaan, missä auton pohja saattoi vähän raapaista tietä (tosi hitaasta vauhdista), missä tie oli todella huonossa kunnossa. En vielä edes katsonut pohjaan, mutta raapaisuääni kuului kuitenkin.

Miten lähtisitte etenemään tästä? Varmaan johonkin tarkastettavaksi vakuutusyhtiötä varten? Entä jos jotain poikkeamaa löytyy pohjasta. Onko jotain mitä kannattaa/ei kannata sanoa vakuutusyhtiölle ilmoitusta tehdessä?

Vahingon paikka ja aika on merkattu ylös ja autona takuunalainen Tesla Model Y, jos sillä jotain merkitystä.
Itse jatkaisin ajamista niinkuin ennenkin, ei kevyistä raapaisuista kannata ressata, jos kunnolla kolisee niin sitten katsoo pohjan alle.
 
Missä kohtaa mökkitietä se kivi tms oli vs auton leveys? hyvinkin voi osua tukivarsiin, muovihelmoihin, roiskeläpät mutkalle jne.
Keskellä hiekkatietä sellainen kohouma. Eli todella leveä kohouma, eikä niinkään kivi. Ajoin siis siitä ehkä 5km/h nopeudella niin sivussa kun uskalsin ja pientä raapaisua pohjasta kuului silti, sekä meno, että tulomatkalla.
 
Keskellä hiekkatietä sellainen kohouma. Eli todella leveä kohouma, eikä niinkään kivi. Ajoin siis siitä ehkä 5km/h nopeudella niin sivussa kun uskalsin ja pientä raapaisua pohjasta kuului silti, sekä meno, että tulomatkalla.
Jos osuma olisi luokkaa että renkaat nousevat ilmaan, voisi olla aihetta huoleen. Ääni yleensä tuollaisissa raapaisussa on paha, mutta veikkaanpa ettei mitään näkyvää vauriota ole.

Eihän nuo pohjat mitä tinapaperia ole…
 
Ja iso merkitys on sillä mimin pohja raapaisee. Kivi ei yleensä anna yhtään periksi, mutta joku muu maamöykky antaa ja harvemmin saa mitään aikaan pohjassa.
 
Kiitos vastauksista. Ehkä en nyt ala viemään asiaa sen kummemmin eteenpäin. Voisin ehkä maksimissaan sen nosturipaikan ottaa ja vähän itse tutkia miltä näyttää.

Lähinnä mietin, että jos jostain syystä vuoden tai parin päästä katsastuksessa tuollainen ”ei sallittava” kolhu pohjassa olisi ja siitä tulisi hylky, niin olisi varmaan enää turha ruikuttaa rahoja vakuutusyhtiöltä siinä kohtaa?
 
Samalla kun vaihdat renkaat niin siinähän sitä autoa tunkkaat sen verran ylös että saa pohjan tarkistettua niin että näkee ainakin jos siellä jotain massiivista ongelmaa on.
 
Samalla kun vaihdat renkaat niin siinähän sitä autoa tunkkaat sen verran ylös että saa pohjan tarkistettua niin että näkee ainakin jos siellä jotain massiivista ongelmaa on.
Y teslan alusta on sen verran korkea, että ihan vaan fikkarin kanssa näkee perästä päin, onko pohjamuovit ottaneet osumaa. (edit, rinnepiha, niin yläpihalla parkissa olevan auton pohjan näkee aina ohimennen kun vie roskat alatontille)
 
Jos ei muuta niin puhelin kiinni vaikka luudanvarteen ja videokuvaat koko pohjan. Kyllä siitä isommat kolhut hyvin löytää jos niitä on ollakseen.
 
Ei se tilanne sen parempi ole pääkaupunkiseudun lähiöissäkään. Yhden käden sormilla saa varmasti laskea kerrostaloyhtiöt, joissa latailu olisi mahdollista, erityisesti vuokrataloissa.
Vaihtelee varmaan alueittain, mutta omilla nurkilla näyttää olevan latauspisteitä myös vuokratalojen parkkipaikoilla. Ja uusissa vuokrataloissa näyttää olevan pisteitä jopa oikein runsaasti. Mutta tietysti pientaloissa on aina parhaat mahdollisuudet. Omassa rivitaloyhtiössä taitaa olla jo noin kolmannes autoista sähköautoja ja lisää tulee. Mutta kantakaupungin kadunvarsipysäköijälle tilanne voi olla hankala. En minäkään sähköautoa olisi hankkinut ilman kotilatausmahdollisuutta.
 
Parhaiten toimiva sähköautojen hankintatuki on se, että bensa maksaa pumpulla yli 2€. Tästä tulee tietysti muita seurauksia, mutta niistä keskutelu ei kuulu tähän ketjuun.
 
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.
 
Sinänsä ratkaistava on mielestäni vähän väärä termi, kun ratkaisut ovat jo olemassa. Jossain kantakaupungissa noihin valotolppiin voisi ottaa käyttöön noita ratkaisuja joissa laturi pultataan niiden kylkeen käytettäväksi. Lataus mahdollistuu ja ne ketkä tarvitsevat latausta päivittäin pääsevät laturin ääreen. Lähinnä vaatisi investoinnista infraan. Sinänsä noita voisi lätkiä ensin sinne tänne ja laajentaa sitä mukaan kun käyttöaste nousee (eli alkuun ei tartte joka tolppaan laittaa, mutta toki jos joku tolppa uusitaan tai tehdään paikalla muita huolto toimia niin asennetaan valmiiksi).

Toisekseen jos autolla pääsee sekalaista ajoa se 500km, niin aika vähän se varsinaisesti tarvitsee erillistä ratkaisua. Ennemmin autojen hinta vaan pitää laskea (eli käytettyjen sähkisten hinta laskee siinä samalla), että vähän ajettava polttis kannattaa sähkikseen vaihtaa. Tuohon kun ei mikään määrä ajomatkaa tule auttamaan. Bensan hinnallakaan ei ole tuohon juurikaan vaikutusta. Periaatteessa tietty päästötkin ovat pieniä kun kilometrejä ajetaan vähän, mutta toisaalta ne päästöt ovat suurempia kun ajetaan lyhyttä pätkää. Siksi joskus vähän ihmetyttää sähkisten käyttökulujen vertaaminen johonkin pihiin dieseliin. Käytännössä joku kasunvarsipaikan auto on vähän kuin omakin edellinen eli 2000 luvun alun bensiini laite, joka kuluttaa sen 30% enemmän polttonestettä vakiona jos sillä ei pidemmälle lähde. Aika usein sitäkin piti tankata vaikka tankki oli perinteiseen tapaan iso. Nykyisillä hybrideillä pääsee ehkä puolet tuosta matkasta ennen kuin pitää jo tankata.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.
Taidetaan kuitenkin aika pienestä populaatiosta puhua joilla täyttyy seuraavat ehdot: asutaan kantakaupungissa, omistetaan auto, pysäköidään aina kadunvarteen ja eikä pystytä lataamaan töissä. Kantakaupungin ulkopuolella sitten niillä ketkä asuu kerrostalossa ja omistavat auton, on heillä myös suurella todennäkösyydellä vakituinen parkkipaikka taloyhtiön parkkipaikalta, jossa on myös suurella todennäkösyydellä on lämmitystolppa. Siitä lämmitystolpasta kestää latailla asianmukaisella pistorasialla 8Amppeerilla eli 1,8kW teholla.
 
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.
Ensimmäiset 1,5kk tuli pyristeltyä ilman kotilatausta pk-seudulla. Vaikka tilanne on muuttunut huomattavasti parempaan 2-4km säteellä, sähkistä ei pihasta löytyisi. Tiedä sitten olisinko jaksanut säätää 1,8kW -lataustehollakaan kovin pitkään.

Esim eilen reilu 800km vedon jälkeen olisi ollut hieno vielä lähes kotipihassa käydä ensin lataamassa puolen yön kulmilla vs. nyt pystyi kylmästi ajella kotio, että akussa jäljellä 1%.
 
Sinänsä ratkaistava on mielestäni vähän väärä termi, kun ratkaisut ovat jo olemassa. Jossain kantakaupungissa noihin valotolppiin voisi ottaa käyttöön noita ratkaisuja joissa laturi pultataan niiden kylkeen käytettäväksi.
Kerro että et oo stadista ilman että kerrot että et oo stadista. Kantakaupungin kadunvalaistus on pääsantöisesti totetuutettu näin:
1729503357482.png


Sielläkin, missä on valotolppia, ne tolpat on yleensä jalkakäytävän toisella puolella. Eikä jalkakäytävän poikki voi mittän latausjohtoja vetää.
 
Taas näyttää ketjuun tulleen viikonlopun aikana pitkät pätkät offtopicia. Poistettu polttomoottoreista ja fossiilisten päästöjen verottamisesta keskustelua, jonka paikka ei ole sähköautoketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään yksinkertaista ratkaisua tuohon jalkakäytävän ylitykseen ei taida olla. Siihen voisi tehdä uran laturin kohdalle, johon lasketaan koteloitu kaapeli latauksen ajaksi, mutta lumi/jää hankaloittaa kovasti talvella. Uran lämmityskään ei ole järkevää, sillä kävelijät yms sitten liukastelee jokaisen montun kohdalla. Ehkä sopivan muotoinen litteä koteloitu kaapeli toimisi.

Itse latausverkon taas tulisi olla sellainen, jonka omistaa kaupunki, mutta sen ylläpidosta ja operoinnista vastaavat 100% sähköä myyvät toimijat. Kustannukset vaikka jaetaan suoraan sen mukaan mikä osuus sähköstä/ajasta/latauskerroista menee kenenkin asiakkaille.
Lataus sitten hoidetaan Plug&Chargella, siten ettei tarvi erikseen aloittaa latausta, ellei ole pelkän kortin kanssa operoimassa. Asiakkaalla on valittuna oletusoperaattori, jolle sitten maksaa. Operaattoria voi toki vaihtaa halutessaan. Vastaava mekanismi voisi olla tietty käytöissä vaikka julkisilla parkkipaikoilla ja miksei pienellä hienosäädöää ihan latauskentilläkin.
 
Italiassa oli kylmästi tolpat jalkakäytävän reunassa tai hieman tiellä. Betonikorokkeet ympärillä ettei siihen suoraan aja.

Miksei sama toimisi täällä?

Muutenkin laitetaan mitälie ajoesteitä hidastamaan liikennettä niin miksei siinä voisi olla latureita betoniporsaan sijaan.
 
Taidetaan kuitenkin aika pienestä populaatiosta puhua joilla täyttyy seuraavat ehdot: asutaan kantakaupungissa, omistetaan auto, pysäköidään aina kadunvarteen ja eikä pystytä lataamaan töissä. Kantakaupungin ulkopuolella sitten niillä ketkä asuu kerrostalossa ja omistavat auton, on heillä myös suurella todennäkösyydellä vakituinen parkkipaikka taloyhtiön parkkipaikalta, jossa on myös suurella todennäkösyydellä on lämmitystolppa. Siitä lämmitystolpasta kestää latailla asianmukaisella pistorasialla 8Amppeerilla eli 1,8kW teholla.
En löytänyt tuoretta tietoa, mutta vuonna 2013 oli asukaspysäköintilupia myönnetty noin 25k kappaletta, käytännössä suurin osa noista on kantakaupungissa. Veikkaan, että suurimmalla osalla noista täyttyy ehdot.

Taloyhtiöiden lämpötolppien on jo useaan otteeseen todettu olevan sellaisia, joista lataaminen ei ole sallittua vaikka se teoriassa saattaisi monessa paikkaa onnistuakin.
 
Työsuhdeauto olisi menossa keväällä vaihtoon, nyt audi etron, kiinnostais tuleva a6 etron, byd han, polestar 2/4 tai mb eqe ehkä tuossa järjestyksessä, ei tarvetta suv. Pk-seudulla liikun, duunissa laturit ja kun vapaa autoetu, niin voi huoletta lada siellä missä lystää. Vuodessa 15-20tkm.

Youtube arvosteluita katelleena, ei mistään oikein mitään pahaa sanottavaa. Löytyykö puolesta/vastaan kokemuksia? Pitää alkaa varaamaan koeajoja kohtapuoliin
 
En löytänyt tuoretta tietoa, mutta vuonna 2013 oli asukaspysäköintilupia myönnetty noin 25k kappaletta, käytännössä suurin osa noista on kantakaupungissa. Veikkaan, että suurimmalla osalla noista täyttyy ehdot.

Taloyhtiöiden lämpötolppien on jo useaan otteeseen todettu olevan sellaisia, joista lataaminen ei ole sallittua vaikka se teoriassa saattaisi monessa paikkaa onnistuakin.
Aika pienestä porukasta kyse. Kuitenkin vähenevä luonnonvara kyseinen porukka.

Taloyhtiöiden höpinät voidaan vaikka lailla laittaa ruotuun. Ei niitä lämpötolppia ole sitten turvallista käyttää lämmityskäytössäkään. Tuskinpa moni taloyhtiö tänäpäivänä haraa vastaan jos omalla kustannuksella sen tolpan päivittää latauskäyttöön sopivaksi, maksaa sähköt ja max. 8Alla lataa.
 
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.

Ainakaan meillä ei ole mikään kiire saada kotilatausta, kun se on elämä on ilmankin helpompaa, vaivatompaa ja halpaa verraten edellisiin kulkineisiin. Toki aina voi päässään kehittää skenaarioita, joissa kaikki lataukset pitää suorittaa pikalatureilla ja vieläpä kalliilla sellaisilla, missään kaupoissa ei käydä koskaan ja muutenkin lataaminen on äärimmäisen vaikeaa ja inhottavaa ja joka viikko pitää käydä lapissa.

En minä väitä, että lataaminen pelkillä julkisilla latureilla olisi yhtä juhlaa. Ei tosiaan ole, varsinkin pari ekaa viikkoa meni opetellessa, sillä latureissa ja niiden toimivuudessa on eroja, hinnoittelu on villi länsi ja edes markkinatalouden perussäännöt ei lataamisessa toimi (on mm. latureita joiden käyttöaste on 0,001%eikä niihin halutakaan lataajia) ja erilaisten puolihuolimattomasti koodattujen paskaäppien kanssa on raskasta takuta.

Mutta sitten kun pahimmat typeryydet oppi välttämään niin sitten ei se mitään vaikeaa ole edes meille betonikuutiossa asuville. Käyttöoimakuluiltaan halpaa ja elämä muutenkin helppoa kun aikaisempiin kulkupeleihin vertaa.

Halvinta ja helpointa olisi toki ladata yöllä pörssisähköä 11kW teholla ja sitäkin vain halvimpina öinä (ja silloinkin vasta vuosikausien kuoletuksen jälkeen), mutta ei se nyt mikään iso nakki ole käyttää edukkaita asiointilatauksia ja pikalatureita vain jos on tarve. Toki meilläkin lopulta se kotilataus varmaan laitetaan, mutta kiirettä sen suhteen ei ole ja hintaansahan se ei ehkä tule kuolettamaan elinaikanaan (ellei sitten laske jotain arvonnousua kämpälle) jos pelkällä sähkön erotuksella miettii.
 
Viimeksi muokattu:
Italiassa oli kylmästi tolpat jalkakäytävän reunassa tai hieman tiellä. Betonikorokkeet ympärillä ettei siihen suoraan aja.

Miksei sama toimisi täällä?
Veikkaan, että syy miksi täällä valotolpat on yleensä jalkakäytävän toisella puolella eikä tien vieressä on sellainen, mitä ei Italiassa tarvitse huomioida...
lumen auraus
 
Aika pienestä porukasta kyse. Kuitenkin vähenevä luonnonvara kyseinen porukka.

Taloyhtiöiden höpinät voidaan vaikka lailla laittaa ruotuun. Ei niitä lämpötolppia ole sitten turvallista käyttää lämmityskäytössäkään. Tuskinpa moni taloyhtiö tänäpäivänä haraa vastaan jos omalla kustannuksella sen tolpan päivittää latauskäyttöön sopivaksi, maksaa sähköt ja max. 8Alla lataa.
Pieni porukka kyllä, sillä eihän suomessa ole pienempiä kuntiakaan asukasluvulla mitattuna kuin n. 270 kpl (2022).
Sinänsä lataamisen järjestäminen on jokaisen omalla vastuulla. Kantakaupungissa asuvan on turha vaatia tai kiukutella jos lataaminen kadunvarressa on hankalaa.

Mitenkäs sellaiset taloyhtiöt, joiden tolppapaikat eivät mahdollista sisätilalämmittimien käyttöä sillä nallit eivät kestä. Veikkaan, että monikin taloyhtiö haraa vastaan jos asiasta ei ole tietoa eikä hallituksessa ole asiaan perehtyneitä.
 
Ei riitä kaikilla tolppa-alueilla kapasiteetti, jos ladattavia sähköautoja tulee vähänkin enemmän. Voi vaatia isompaa remonttia ja jytkympää liittymää, ja siinä taas on aihe taloyhtiön sisäiseen sähköautoilijat vastaan muut riitaan, koska ei noita ilmaiseksi saa. Silti nuo ovat lopulta kohtuullisella rahalla ratkaistavia ongelmia. Ellei yhtiön hallitus ole täynnä pölvästejä, ymmärtävät latausmahdollisuuden olevan merkittävä tekijä asuntojen arvon ylläpitämisessä. Mutta nuo kymmenet tuhannet asukaspysäköijät on hankalampi rasti jo siksi, että maksajan löytäminen latauspaikkainvestoinneille on hankalaa.

Mutta voihan se toki olla että kaikin mahdollisin tavoin autoilua hankaloittava Helsinki todella saa häädettyä lopulta autoilijat muualle. Itselle ei todellakaan tulisi mieleenkään muuttaa sinne Eiraan, vaikka jostain siunaantuisi tarpeeksi rahaakin niihin asuntoihin. Helsinkihän on nykyisin niin sumputettu, että keskustaan ja keskustasta pääsee järkevästi vain junalla, metrolla tai polkupyörällä. Harvoin tulee enää käytyä.
 
Tämmösiä ongelmia jo Suomessa ja sitten pitäisi vielä sähköstää koko maailman autokanta :D ei tule tapahtumaan, tajuaa tuon tollokin.
 
Ei riitä kaikilla tolppa-alueilla kapasiteetti, jos ladattavia sähköautoja tulee vähänkin enemmän. Voi vaatia isompaa remonttia ja jytkympää liittymää, ja siinä taas on aihe taloyhtiön sisäiseen sähköautoilijat vastaan muut riitaan, koska ei noita ilmaiseksi saa. Silti nuo ovat lopulta kohtuullisella rahalla ratkaistavia ongelmia. Ellei yhtiön hallitus ole täynnä pölvästejä, ymmärtävät latausmahdollisuuden olevan merkittävä tekijä asuntojen arvon ylläpitämisessä. Mutta nuo kymmenet tuhannet asukaspysäköijät on hankalampi rasti jo siksi, että maksajan löytäminen latauspaikkainvestoinneille on hankalaa.

Mutta voihan se toki olla että kaikin mahdollisin tavoin autoilua hankaloittava Helsinki todella saa häädettyä lopulta autoilijat muualle. Itselle ei todellakaan tulisi mieleenkään muuttaa sinne Eiraan, vaikka jostain siunaantuisi tarpeeksi rahaakin niihin asuntoihin. Helsinkihän on nykyisin niin sumputettu, että keskustaan ja keskustasta pääsee järkevästi vain junalla, metrolla tai polkupyörällä. Harvoin tulee enää käytyä.

Helen on rakentanut latauspisteitä kadunvarsipaikoille. Luulisi noita tulevan lisääkin ajanmittaan. Muutenkin voi kyseenalaistaa tarpeen, sillä jos eiralainen käyttää sähköautoaan lähinnä mökille Järvi-Suomeen tai ostoksille Rediin mennessään, niin voi ladata siellä Heinolan ABC:llä tai Redin parkkihallissa, pakkoko olla jatkuvasti piuhan päässä kadunvarsipaikalla vaikka omakotitaloasujilla olisikin...
 
Tämmösiä ongelmia jo Suomessa ja sitten pitäisi vielä sähköstää koko maailman autokanta :D ei tule tapahtumaan, tajuaa tuon tollokin.

Jostakin syystä ensimmäisessä maailmassa on nämä ongelmat, kun pitää kusematta päästä Helsingistä venetrailerin kanssa Jäämerelle kalastamaan... Intialaiselle varmaan riittäisi, että pääsisi töihin ja takaisin kotiin sekä vaikka vähän jonottamallakin julkisen latauksen varassa naapuriosavaltioon tapaamaan sukulaisia? On se parempi kuin mennä julkisilla...

Polttisautoilijana mietin itsekin näitä kysymyksiä. Mutta vahvasti näyttää siltä, että seuraava auto voisi olla sähköauto ilman kotilataustakin, kunhan ei ihan sitä surkeinta, lämmittämättömällä akulla olevaa osta.
 


Lyriikka himottaa enemmän, mut Optiikka olis Y:n kokoinen verrokki heti suoraan. Enemmän hiljaisuutta ja luksusta.
 

Latauskeskusteluun ja kuormanhallintanyansseihin yms lienee parempi ketju tuo yllä oleva, niin jää tämä ketju enemmän itse autoihin liittyen
 
Veikkaan, että syy miksi täällä valotolpat on yleensä jalkakäytävän toisella puolella eikä tien vieressä on sellainen, mitä ei Italiassa tarvitse huomioida...
lumen auraus

Tarkoitan tämänkaltaisia esteitä ja kavennuksia. Siihen lataustolppa molempiin päihin niin saa jo 2 latauspaikkaa


 
Jostakin syystä ensimmäisessä maailmassa on nämä ongelmat, kun pitää kusematta päästä Helsingistä venetrailerin kanssa Jäämerelle kalastamaan... Intialaiselle varmaan riittäisi, että pääsisi töihin ja takaisin kotiin sekä vaikka vähän jonottamallakin julkisen latauksen varassa naapuriosavaltioon tapaamaan sukulaisia? On se parempi kuin mennä julkisilla...

Polttisautoilijana mietin itsekin näitä kysymyksiä. Mutta vahvasti näyttää siltä, että seuraava auto voisi olla sähköauto ilman kotilataustakin, kunhan ei ihan sitä surkeinta, lämmittämättömällä akulla olevaa osta.

Pointtina tässä oli lähinnä se että kuinka mittavia muutoksia infraan pitää tehdä koko maapallolle sen takia että ihmiset saa ajaa autoa.
 
Aika pieniä muutoksia, sillä sähköverkko löytyy hyvin monesta paikasta ja sitä ylläpidetään ihan ilmankin sähköautoja. Sehän on vain hyvä että käytetään sitä hyödyksi vielä autoilussakin.

Mieti kuinka paljon työtä fossiilisten polttoaineden infra on vaatinut ja kuinka paljon työtä sen ylläpitämiseen menee jatkuvasti ihan pelkästään sen takia että voidaan ajaa autoilla.

Jos joku tässä on älytöntä niin ei se se latureiden asentaminen ainakaan ole.
 
Pointtina tässä oli lähinnä se että kuinka mittavia muutoksia infraan pitää tehdä koko maapallolle sen takia että ihmiset saa ajaa autoa.
Kyllä, tiet ovat todella merkittävää infrastruktuuria ja on ollu pitkä ponnistus rakentaa niitä koko maapallo täyteen.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 302
Viestejä
4 867 758
Jäsenet
78 630
Uusin jäsen
Nafu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom