Yleistä keskustelua sähköautoista

En usko että h1/2025 saadaan mitään halpamallia. Siitä pitäisi alkaa näkymään jo testiajoja.
 
Joop, Highlandin ja Cybertruckin perusteella voi kyllä aika suoraan päätellä, että eipä Teslalla ole tässä ihan hetkeen tulossa ulos kuin Y: facelift "Juniper" ja itseasiassa vuosi on sen verran pitkällä ja huhut/kuvavuoto ollut sen verran hiljaista, että noinkohan sekään vielä Q1 tulee.
 
En usko että h1/2025 saadaan mitään halpamallia. Siitä pitäisi alkaa näkymään jo testiajoja.
Tesla sanoi näin viime kvartaaliraportissa
Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.
lähde: https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q2-2024-Update.pdf

Pianhan se tulee uusi kvartaalirapsa ja saadaan päivitys halvemman mallin aikatauluun. Onhan se mahdollista, että lykkäävät aikataulua syystä x,y,z. Ylläoleva kuitenkin uusin tieto mikä on sijoittajille kerrottu virallisessa yhteydessä. Sijoittajille paha valehdella kun SEC&co tulee ovista ja ikkunoista sisään jos valehtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?

Tämän hetken tilastojen mukaan Tesla nimenomaan ei tee ennätystä, vaan sen myynti jää viime vuoden myynneistä. Teslan pitäisi viimeisellä neljänneksellä myydä ihan perkeleesti autoja, että se pääsisi viime vuoden lukemiin.

Tesla on tehnyt ennätyksiä yksittäisillä markkinoilla ja yksittäisissä tuotteissa yksittäisillä kvartaaleilla joita sitten uskonlahkomaisesti jopa sijoittajien kesken hehkutetaan, joka sotkee kokonaiskuvan hahmottamista vaikka kokonaismyynti tosiaan mahdollisesti jää viimevuoden alapuolelle, jos ei tehdä ennätystä viimeisellä kvartaalilla.
 
Ja kokonaisuutena bmw automyynti laskussa. Mun pointti oli kuvata sitä tilannetta, että autoalalla yleensä ei mene kovin hyvin tällä hetkellä. Sun linkistä
BMW Group delivers total of 1,754,158 units worldwide in YTD September (-4.5%)
Tesla ei ole ainoa jolla on haasteita päästä 2024 samoihin myyntimäärin kuin 2023.
 
Tämä kaikki kyllä viittaa siihen, että vaikka nyt aikalailla varmaa onkin Tesla Y:n osto, niin kannattanee kiltisti odotella ja katsoa paraneeko diilit vuoden loppua kohden. Painetta myyntiin Teslalla tosiaan on aikalailla ja siltä kantilta voi tulla vielä kaikenlaista.
 
Uskossaan ainakin osa on vahvoja ja mikäs siinä, palvontakohteita jos pitää olla ja Jumala ei kelpaa niin minkäs sille mahtaa.

Mutta noin muuten Tesla on myynyt ihan ok, mutta ei se nyt esim. tuloaennätyksiään tule ihan hetkeen rikkomaan (ehkä 2026). Viime vuoteen pääseminenkin vaatii reilusti nousujohteista loppuvuotta.

Mutta kilpailu on kiristynyt selkeästi kotimarkkinassakin ja täkäläisestikin muut merkit myyvät ihan hyvin. Tämän vuoden myyntitilastot taitavat olla Suomessa about 20% Volvo ja 16% Tesla ja sitten Volkkarit ja Skodat siellä 10% paikkeilla. Nämä markkinaosuudet siis sähkiksistä. Täyssähköjä viimeisessä periodissa n. 40% (saman verran kuin viime vuonna samaan aikaan mutta tässä välillä ollut alempana). Kokonaismyynti on laskenut viime vuodesta aika paljon uusilla autoilla.
No en palvo muskia enkä itse asiassa usko Jumalaan tai mihinkään, mutta jos ennen ensi viikon tulosjulkaisua annan varovaisen arvion Teslan 2024 myynneistä se on ilman mitään paisutteluja Teslan saatikka minkään muun puolueellisen tahon toimesta niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.

Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa. Kas kun ei tuulen ja kuun asennon mukaan ilmoita milloin juuri otollinen toimitusmäärä teslaa parempi. Sitten kun tammikuussa nasahtaa faktat pöytään niin tulee joku lööppi autoteollisuus alamäessä tai muuta sontaa kun ei voida edes kehua voittajaa.
 
Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa.

Ei ole todellista, miten joku voi ottaa näin paljon kierroksia siitä miten iltikset raportoivat myyntejä? Tai siis lähdetään nyt siitä että miksi kukaan yleensä lukee iltisten juttuja ylipäätänsä, nehän on kuraa aiheesta riippumatta?

Mutta sitten nämä foliohattusetit että "TM sorsii Teslaa koska VAG mainostaa niin paljon" ja "toimittajat saavat bonareita mainotaessaan autoja" on niin ufoja etten oikein ymmärrä miksi kukaan saattaa itseään naurunalaiseksi heittämällä näitä vakavissaan. Huhhuh.

niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.

Pistetään muistiin.

En tosin tiedä mitä tekemistä tuotannon määrällä on kun puhutaan myynneistä, Teslahan on tuottanut enemmän autoja kuin myynyt jo pitkään, olikohan Q2 poikkeus.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
 
Romutuspalkkiosta tässä hiljattain kirjoitettiin, (jossain) että sama raha tulis takaisin mitä siihen sijoitetaan.

Henkilökohtaisesti: en tiedä. ALV vois olla.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
A) Vähiten huono näistä mutta ei hyvä
B) Huonoin vaihtoehto
C) Sama kuin B mutta suuntautuu vähän eri ryhmäle
D) Tämä on hankintatuki myöskin

Pahaat tukimuodot:

1. Ilmainen/halvempi pysäköinti (tosin kaupunkien vastuulla)
2. Oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja (toimii siihen asti kunnes liikaa sähkiksiä)
3. Leasing-autojen alennettu verotusarvo

Lähtökohtaisesti 40k-> sähköautojen hankintaa ei tule tukea verovaroin penniäkään (eikä minkään muunkan auton pl. jotkut täysin spesiaalitapaukset).

Mutta asia ei ole helppo, joku voi sanoa että nykyinen sähköveron taso on sähkisten subventointia vs. fossiiliverot jne jne.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
 
Romutuspalkkiosta tässä hiljattain kirjoitettiin, (jossain) että sama raha tulis takaisin mitä siihen sijoitetaan.

Henkilökohtaisesti: en tiedä. ALV vois olla.

Itse mietin, että hankintatuki ja alennettu ALV-kanta voinee siirtyä helpoiten autokaupan taskuun. Ei kokonaisuudessaan, mutta osin. Se olisi ei-toivottavaa.

Romutuspalkkio olisi sikäli parempi, että läheskään kaikki autonostajat eivät sitä saisi, joten se ei niin todennäköisesti valuisi autojen listahintoihin. Toisaalta, on suuri riski, että hyviä autoja menee romuksi. Miksi kukaan vaivautuisi kauppaamaan 15v/200tkm ajettua Poloa Nettiautossa, jos saman rahan saa romutuspalkkion muodossa laittamalla auton paaliin? Samaan aikaan monet ajelevat vielä vanhemmilla (lue: turvattomammilla ja suuripäästöisemmillä) autoilla, jotka täydellisessä maailmassa korvattaisiin tuolla Pololla.

Veronpalautus olisi sikäli hyvä, että sillä voisi kohdentaa tuen tietyille väestöryhmille (työssäkäyvät) ja se sopisi muutenkin oikeistohallituksemme ajatusmaailmaan. Kaikkein suurituloisimmat voisi rajata ulos (kuten jopa USA:ssa on tehty), pienituloisemmat taas eivät maksa tuloistaan valtiolle paljoa veroa, joten hekään eivät hyötyisi veronpalautuksesta ainakaan täysimääräisesti. Ja taaskin autokauppa saisi olla tarkkana hinnoittelunsa suhteen, koska vain osa ostajista pääsisi veronpalautuksen muotoista tukea käyttämään.

A) Vähiten huono näistä mutta ei hyvä
B) Huonoin vaihtoehto
C) Sama kuin B mutta suuntautuu vähän eri ryhmäle
D) Tämä on hankintatuki myöskin

Pahaat tukimuodot:

1. Ilmainen/halvempi pysäköinti (tosin kaupunkien vastuulla)
2. Oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja (toimii siihen asti kunnes liikaa sähkiksiä)
3. Leasing-autojen alennettu verotusarvo

Lähtökohtaisesti 40k-> sähköautojen hankintaa ei tule tukea verovaroin penniäkään (eikä minkään muunkan auton pl. jotkut täysin spesiaalitapaukset).

Mutta asia ei ole helppo, joku voi sanoa että nykyinen sähköveron taso on sähkisten subventointia vs. fossiiliverot jne jne.

1. Vain pieni osa pysäköintipaikoista on julkisomisteisia, lähinnä kadunvarsipaikat isoimpien kaupunkien tiheimmin asutuilla alueilla.
2. Vain pieni osa tieverkosta on joukkoliikennekaistoja.
3. Tätähän meillä jo tehdäänkin?
 
No tuollaista isoakkuista Renault Scenicciä nyt ei tartte ladata kuin kerran viikkoon (Harri Salo videollaan tämän totesikin) ja siinä kun on vielä 22kWh laturi AC lataukseen niin lataa ostosreissun aikanakin niin paljon ettei tartte välttis edes pikalaturille suunnata.
 
Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
Munkaan mielestä suuremmalle tuelle ei ole tarvetta, koska Suomessa autoveron rakenne jo suosii sähköautoja, ja lisäksi sähkö on halpaa ja bensa kallista verrattuna moneen muuhun maahan. Eteenkin tuo sähkön halpuus jo sinällään tukee sähköautoilua.

Kannatan kuitenkin työsuhdeautojen verotusarvon alennusta, mikä on jo nyt käytössä. Tämä yhdistettynä firmojen vähäpäästöisiä suosivaan politiikkaan saa monet työsuhdeautoilijat hommaamaan sen sähköauton, sitä on helppo kokeilla matalalla kynnyksella kun ei ole omaa omaisuutta siinä kiinni ja kuukausikustannus on tiedossa ilman yllätyksiä jäännösarvosta tms. Tämä taas syöttää markkinoille niitä 3-vuotiaita sähköautoja, joille on kysyntää käytettyjen markkinoilla.

Jos Suomessa olisi enemälti omaa tuotantoa tai jotain siihen liittyvää, niin sitten voisi isommankin tuen perustella. Monessa maassa jossa isot tuet on, on myös sähköautotuotantoa, eli tukevat omaa teollisuutta samalla.
 
No tuollaista isoakkuista Renault Scenicciä nyt ei tartte ladata kuin kerran viikkoon (Harri Salo videollaan tämän totesikin) ja siinä kun on vielä 22kWh laturi AC lataukseen niin lataa ostosreissun aikanakin niin paljon ettei tartte välttis edes pikalaturille suunnata.
No sehän riippuu ihan tasan siitä paljonko sillä ajaa sanoo Harri Salo ihan mitä hyvänsä. Joku voi joutua lataamaan joka päivä useasti kun taas jos sillä ei juuri ollenkaan aja niin kerran vuoteen riittää.

Tuo 22kw varassakin oleminen on vähän niin ja näin. Vai käykö joku monen tunnin ostoksilla monta kertaa viikossa?
 
Iso syy varmastikin on myös se että todella monet ei halua siirtyä sähköön koska se on polttikseen verrattuna niin vaivalloista eikä siirtyisi vaikka sähköauto olisikin kaikkine kuluineen edullisempi vaihtoehto. Joo joo keskimääräinen ajosuorite on joku 40km mutta se ei paljon lämmitä jos tasaisesti pitää käydä kauempanakin.
Sitten on nämä kadunvarsipysäköijät mitä vaikka helsingissä on todella iso osa myös muualla ku kantakaupungissa. Ei mitään mahdollisuutta kotilataukseen, mikä oikeastaan vie täysin järjen edes harkita sähkistä.

Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
 
Tottakai riippuu, mutta perustelinkin miksi tuo ettei muka kategorisesti tienvarsiparkkeeraajalle sähköauto käy on ihan höpöhöpöä. Ei siellä ostoksilla tarvitse tunteja viihtyä, mutta jos käy vaikka leffassa tai vaikka punttiksella tms. joskus niin saa viikon ajot ilman sen suurempaa numeroa. Toki jos paljon ajelee niin pikalaturilla pitää käydä, mutta ei se nyt hirveästi polttoaineen tankkauksesta enää eroa.
 
Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
Enemmän tässä mielestäni tunteet vie jos väitetään, että vaikkei koti- tai työlatausmahdollisuutta ole, niin silti sähkö olisi jotenkin järkevä vaihtoehto. Aika moni ottaisi varmaan talvella mielummin niskalaukauksen kun ryysäisi sen pulkan kanssa säännöllisesti jonottelemaan ABC-laturille, koska pakko. Eikä se sähköllä ajaminen tuossa skenaariossa ole enää halpaakaan.
 
Moniko kadunvarsipysäköijistä sun mielestä ajelee selvästi keskivertoa pidempiä päiväkilsoja (esim. 100km)? Joku toki varmaan, mutta pääosa tuskin jolloin kyse ei ole siitä ettei olisi järki harkita sähkistä vaan siitä ettei ymmärretä asiaa ja tunteet vie eikä järki.
Mistäs minä tiedän kuinka moni ajelee enemmän ja kuinka moni vähemmän. Sen tiedän kuitenkin, että porukka kenen tiedän joutuvan syystä tai toisesta niin pysäköivän niin eivät edes harkitse sähkistä vaivalloisuuden takia.
Jos itsellä ei olisi kotona latausmahdollisuutta niin tuo olisi lähtenyt vaihtoon jo aikoja sitten (tai no todellisuudessa en olisi sitä koskaan hankkinutkaan). Ei hemmetti ajatuskin siitä että joutuisin menemään säännöllisesti pidennetylle ostosreissulle, halusin tai en sen takia että autosta loppuu sähkö ni ei saatana.
 
Ongelmallisin paikka taitaa olla Helsingin kantakaupunki, joka tosin on aika ongelmallinen minkä tahansa auton kanssa, jos ei siis ole omaa pysäköintipaikkaa maan päällä tai alla. Onneksi ei joudu asumaan Eirassa...
 
Ongelmallisin paikka taitaa olla Helsingin kantakaupunki, joka tosin on aika ongelmallinen minkä tahansa auton kanssa, jos ei siis ole omaa pysäköintipaikkaa maan päällä tai alla. Onneksi ei joudu asumaan Eirassa...
Ei se tilanne sen parempi ole pääkaupunkiseudun lähiöissäkään. Yhden käden sormilla saa varmasti laskea kerrostaloyhtiöt, joissa latailu olisi mahdollista, erityisesti vuokrataloissa.
 
Mistäs minä tiedän kuinka moni ajelee enemmän ja kuinka moni vähemmän. Sen tiedän kuitenkin, että porukka kenen tiedän joutuvan syystä tai toisesta niin pysäköivän niin eivät edes harkitse sähkistä vaivalloisuuden takia.
Jos itsellä ei olisi kotona latausmahdollisuutta niin tuo olisi lähtenyt vaihtoon jo aikoja sitten (tai no todellisuudessa en olisi sitä koskaan hankkinutkaan). Ei hemmetti ajatuskin siitä että joutuisin menemään säännöllisesti pidennetylle ostosreissulle, halusin tai en sen takia että autosta loppuu sähkö ni ei saatana.
Eli "todella monet" on otanta noin kahdesta mielipiteestä?
Kun asuin Helsingin ydinkeskustassa, pelkästään päivittäinen pysäköintipaikkarumba sai muuttamaan sieltä pois. Autoilu siellä nyt sattuu vituttamaan, ei se liity sähköautoiluun. Omilla ajoilla näennäisesti näppärintä oli tankata Ruoholahden Nestellä, mutta sepä on mukava ja aikaa vievä harrastus työmatka-aikoina. Sähköautoilu on paljon vaivattomampaa.

Jos tykkää käydä tekemässä Alepassa kaikki ostoksensa, eikä saisi töissä ladattua, plus tarvii silti sitä autoa useita satoja kilometrejä viikossa, niin varmaan olisi sähköautoilu vaivalloista. Vaan kuinka monella nuo kaikki toteutuu, onko merkitystä prosentin osia suuremmalle määrälle?
 
Enemmän tässä mielestäni tunteet vie jos väitetään, että vaikkei koti- tai työlatausmahdollisuutta ole, niin silti sähkö olisi jotenkin järkevä vaihtoehto. Aika moni ottaisi varmaan talvella mielummin niskalaukauksen kun ryysäisi sen pulkan kanssa säännöllisesti jonottelemaan ABC-laturille, koska pakko. Eikä se sähköllä ajaminen tuossa skenaariossa ole enää halpaakaan.
Riippuu missä asuu, itselläni on 100m säteellä kotoa type2 latureita n. 10kpl. Toki omalla paikallakin saan ladattua. Mutta en lataa juuri kotonakaan kun töissä saan ladattua ilmaiseksi.

Jos ei olisi kotona eikä töissäkään laturia niin ihan hyvin voisin ladata noilla julkisillakin ja olisi silti paljon bensaa halvempaa ajoa.

Tämä toki Helsingin kantakaupungissa, jossain muualla ei ehkä ole latureita ihan niin paljoa.
 
Tämä toki Helsingin kantakaupungissa, jossain muualla ei ehkä ole latureita ihan niin paljoa.
Väittäisin, että kantakaupungissa ei ole kovin montaa paikaa jossa tilanne on noin hyvä.
Monella pikkupaikkakunnalla taas löytyy yllättävän hyvin latureita, ja omakotitaloissa lataus onnistuu lähes poikkeuksetta.
 
Tuli mökkitiellä tilanne vastaan, missä auton pohja saattoi vähän raapaista tietä (tosi hitaasta vauhdista), missä tie oli todella huonossa kunnossa. En vielä edes katsonut pohjaan, mutta raapaisuääni kuului kuitenkin.

Miten lähtisitte etenemään tästä? Varmaan johonkin tarkastettavaksi vakuutusyhtiötä varten? Entä jos jotain poikkeamaa löytyy pohjasta. Onko jotain mitä kannattaa/ei kannata sanoa vakuutusyhtiölle ilmoitusta tehdessä?

Vahingon paikka ja aika on merkattu ylös ja autona takuunalainen Tesla Model Y, jos sillä jotain merkitystä.
 
Tuli mökkitiellä tilanne vastaan, missä auton pohja saattoi vähän raapaista tietä (tosi hitaasta vauhdista), missä tie oli todella huonossa kunnossa. En vielä edes katsonut pohjaan, mutta raapaisuääni kuului kuitenkin.

Miten lähtisitte etenemään tästä? Varmaan johonkin tarkastettavaksi vakuutusyhtiötä varten? Entä jos jotain poikkeamaa löytyy pohjasta. Onko jotain mitä kannattaa/ei kannata sanoa vakuutusyhtiölle ilmoitusta tehdessä?

Vahingon paikka ja aika on merkattu ylös ja autona takuunalainen Tesla Model Y, jos sillä jotain merkitystä.

Itse kävisin ensimmäisenä itse jossain TI-hallissa jossa on nosturi, katsomassa mikä tilanne. Ja vähän tilanteesta riippuen reagoisin tai en.
 
Itse kävisin ensimmäisenä itse jossain TI-hallissa jossa on nosturi, katsomassa mikä tilanne. Ja vähän tilanteesta riippuen reagoisin tai en.
Mietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.
 
Mietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.
En tiedä missä asut, mutta esim. Muuralan Nesteellä nosturihalli maksaa 15€/30min
 
Mietin vain, että maksaako tämä melkein saman verran kuin viedä suoraan vaikka katsastusasemalla tarkastuttamaan? En tiedä niiden hintoja tämmöiseen, mutta aikaahan se ei vie niiltä lähellekään samaa kuin normaali katsastus.
Älä nyt ainakaan katsastuskonttoriin vie -- ajokieltoon menee auto äkkiä, kun eivät ymmärrä.
Jos ei itse halua ihmetellä, vie johonkin järkevään (ketju) korjaamoon, missä osaavat nostaa sähköauton ilmaan. Ts. varmaan ihan mikä vaan.
Missä kohtaa mökkitietä se kivi tms oli vs auton leveys? hyvinkin voi osua tukivarsiin, muovihelmoihin, roiskeläpät mutkalle jne.
 
Tuli mökkitiellä tilanne vastaan, missä auton pohja saattoi vähän raapaista tietä (tosi hitaasta vauhdista), missä tie oli todella huonossa kunnossa. En vielä edes katsonut pohjaan, mutta raapaisuääni kuului kuitenkin.

Miten lähtisitte etenemään tästä? Varmaan johonkin tarkastettavaksi vakuutusyhtiötä varten? Entä jos jotain poikkeamaa löytyy pohjasta. Onko jotain mitä kannattaa/ei kannata sanoa vakuutusyhtiölle ilmoitusta tehdessä?

Vahingon paikka ja aika on merkattu ylös ja autona takuunalainen Tesla Model Y, jos sillä jotain merkitystä.
Itse jatkaisin ajamista niinkuin ennenkin, ei kevyistä raapaisuista kannata ressata, jos kunnolla kolisee niin sitten katsoo pohjan alle.
 
Missä kohtaa mökkitietä se kivi tms oli vs auton leveys? hyvinkin voi osua tukivarsiin, muovihelmoihin, roiskeläpät mutkalle jne.
Keskellä hiekkatietä sellainen kohouma. Eli todella leveä kohouma, eikä niinkään kivi. Ajoin siis siitä ehkä 5km/h nopeudella niin sivussa kun uskalsin ja pientä raapaisua pohjasta kuului silti, sekä meno, että tulomatkalla.
 
Keskellä hiekkatietä sellainen kohouma. Eli todella leveä kohouma, eikä niinkään kivi. Ajoin siis siitä ehkä 5km/h nopeudella niin sivussa kun uskalsin ja pientä raapaisua pohjasta kuului silti, sekä meno, että tulomatkalla.
Jos osuma olisi luokkaa että renkaat nousevat ilmaan, voisi olla aihetta huoleen. Ääni yleensä tuollaisissa raapaisussa on paha, mutta veikkaanpa ettei mitään näkyvää vauriota ole.

Eihän nuo pohjat mitä tinapaperia ole…
 
Ja iso merkitys on sillä mimin pohja raapaisee. Kivi ei yleensä anna yhtään periksi, mutta joku muu maamöykky antaa ja harvemmin saa mitään aikaan pohjassa.
 
Kiitos vastauksista. Ehkä en nyt ala viemään asiaa sen kummemmin eteenpäin. Voisin ehkä maksimissaan sen nosturipaikan ottaa ja vähän itse tutkia miltä näyttää.

Lähinnä mietin, että jos jostain syystä vuoden tai parin päästä katsastuksessa tuollainen ”ei sallittava” kolhu pohjassa olisi ja siitä tulisi hylky, niin olisi varmaan enää turha ruikuttaa rahoja vakuutusyhtiöltä siinä kohtaa?
 
Samalla kun vaihdat renkaat niin siinähän sitä autoa tunkkaat sen verran ylös että saa pohjan tarkistettua niin että näkee ainakin jos siellä jotain massiivista ongelmaa on.
 
Samalla kun vaihdat renkaat niin siinähän sitä autoa tunkkaat sen verran ylös että saa pohjan tarkistettua niin että näkee ainakin jos siellä jotain massiivista ongelmaa on.
Y teslan alusta on sen verran korkea, että ihan vaan fikkarin kanssa näkee perästä päin, onko pohjamuovit ottaneet osumaa. (edit, rinnepiha, niin yläpihalla parkissa olevan auton pohjan näkee aina ohimennen kun vie roskat alatontille)
 
Jos ei muuta niin puhelin kiinni vaikka luudanvarteen ja videokuvaat koko pohjan. Kyllä siitä isommat kolhut hyvin löytää jos niitä on ollakseen.
 
Ei se tilanne sen parempi ole pääkaupunkiseudun lähiöissäkään. Yhden käden sormilla saa varmasti laskea kerrostaloyhtiöt, joissa latailu olisi mahdollista, erityisesti vuokrataloissa.
Vaihtelee varmaan alueittain, mutta omilla nurkilla näyttää olevan latauspisteitä myös vuokratalojen parkkipaikoilla. Ja uusissa vuokrataloissa näyttää olevan pisteitä jopa oikein runsaasti. Mutta tietysti pientaloissa on aina parhaat mahdollisuudet. Omassa rivitaloyhtiössä taitaa olla jo noin kolmannes autoista sähköautoja ja lisää tulee. Mutta kantakaupungin kadunvarsipysäköijälle tilanne voi olla hankala. En minäkään sähköautoa olisi hankkinut ilman kotilatausmahdollisuutta.
 
Parhaiten toimiva sähköautojen hankintatuki on se, että bensa maksaa pumpulla yli 2€. Tästä tulee tietysti muita seurauksia, mutta niistä keskutelu ei kuulu tähän ketjuun.
 
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.
 
Sinänsä ratkaistava on mielestäni vähän väärä termi, kun ratkaisut ovat jo olemassa. Jossain kantakaupungissa noihin valotolppiin voisi ottaa käyttöön noita ratkaisuja joissa laturi pultataan niiden kylkeen käytettäväksi. Lataus mahdollistuu ja ne ketkä tarvitsevat latausta päivittäin pääsevät laturin ääreen. Lähinnä vaatisi investoinnista infraan. Sinänsä noita voisi lätkiä ensin sinne tänne ja laajentaa sitä mukaan kun käyttöaste nousee (eli alkuun ei tartte joka tolppaan laittaa, mutta toki jos joku tolppa uusitaan tai tehdään paikalla muita huolto toimia niin asennetaan valmiiksi).

Toisekseen jos autolla pääsee sekalaista ajoa se 500km, niin aika vähän se varsinaisesti tarvitsee erillistä ratkaisua. Ennemmin autojen hinta vaan pitää laskea (eli käytettyjen sähkisten hinta laskee siinä samalla), että vähän ajettava polttis kannattaa sähkikseen vaihtaa. Tuohon kun ei mikään määrä ajomatkaa tule auttamaan. Bensan hinnallakaan ei ole tuohon juurikaan vaikutusta. Periaatteessa tietty päästötkin ovat pieniä kun kilometrejä ajetaan vähän, mutta toisaalta ne päästöt ovat suurempia kun ajetaan lyhyttä pätkää. Siksi joskus vähän ihmetyttää sähkisten käyttökulujen vertaaminen johonkin pihiin dieseliin. Käytännössä joku kasunvarsipaikan auto on vähän kuin omakin edellinen eli 2000 luvun alun bensiini laite, joka kuluttaa sen 30% enemmän polttonestettä vakiona jos sillä ei pidemmälle lähde. Aika usein sitäkin piti tankata vaikka tankki oli perinteiseen tapaan iso. Nykyisillä hybrideillä pääsee ehkä puolet tuosta matkasta ennen kuin pitää jo tankata.
 
Viimeksi muokattu:
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.
Taidetaan kuitenkin aika pienestä populaatiosta puhua joilla täyttyy seuraavat ehdot: asutaan kantakaupungissa, omistetaan auto, pysäköidään aina kadunvarteen ja eikä pystytä lataamaan töissä. Kantakaupungin ulkopuolella sitten niillä ketkä asuu kerrostalossa ja omistavat auton, on heillä myös suurella todennäkösyydellä vakituinen parkkipaikka taloyhtiön parkkipaikalta, jossa on myös suurella todennäkösyydellä on lämmitystolppa. Siitä lämmitystolpasta kestää latailla asianmukaisella pistorasialla 8Amppeerilla eli 1,8kW teholla.
 
En kyllä ymmärrä miksi kukaan lähtisi kiusaamaan itseään sähköautoilulla ilman kotilatausmahdollisuutta (tai muuta vakituista), siinä kun menetetään kaksi sähköautoilun oleellista etua: (arkiajon) helppous ja (käyttökulujen) edullisuus.

Mutta meitä on moneen lähtöön ja jotenkin tuokin on jossakin vaiheessa ratkaistava jos sähköautoilusta koko kansan hupia halutaan, varsinkin kun alati suurempi osa väestöstä asuu betonikuutioissa.
Ensimmäiset 1,5kk tuli pyristeltyä ilman kotilatausta pk-seudulla. Vaikka tilanne on muuttunut huomattavasti parempaan 2-4km säteellä, sähkistä ei pihasta löytyisi. Tiedä sitten olisinko jaksanut säätää 1,8kW -lataustehollakaan kovin pitkään.

Esim eilen reilu 800km vedon jälkeen olisi ollut hieno vielä lähes kotipihassa käydä ensin lataamassa puolen yön kulmilla vs. nyt pystyi kylmästi ajella kotio, että akussa jäljellä 1%.
 
Sinänsä ratkaistava on mielestäni vähän väärä termi, kun ratkaisut ovat jo olemassa. Jossain kantakaupungissa noihin valotolppiin voisi ottaa käyttöön noita ratkaisuja joissa laturi pultataan niiden kylkeen käytettäväksi.
Kerro että et oo stadista ilman että kerrot että et oo stadista. Kantakaupungin kadunvalaistus on pääsantöisesti totetuutettu näin:
1729503357482.png


Sielläkin, missä on valotolppia, ne tolpat on yleensä jalkakäytävän toisella puolella. Eikä jalkakäytävän poikki voi mittän latausjohtoja vetää.
 
Taas näyttää ketjuun tulleen viikonlopun aikana pitkät pätkät offtopicia. Poistettu polttomoottoreista ja fossiilisten päästöjen verottamisesta keskustelua, jonka paikka ei ole sähköautoketjussa.
 
Viimeksi muokattu:
Mitään yksinkertaista ratkaisua tuohon jalkakäytävän ylitykseen ei taida olla. Siihen voisi tehdä uran laturin kohdalle, johon lasketaan koteloitu kaapeli latauksen ajaksi, mutta lumi/jää hankaloittaa kovasti talvella. Uran lämmityskään ei ole järkevää, sillä kävelijät yms sitten liukastelee jokaisen montun kohdalla. Ehkä sopivan muotoinen litteä koteloitu kaapeli toimisi.

Itse latausverkon taas tulisi olla sellainen, jonka omistaa kaupunki, mutta sen ylläpidosta ja operoinnista vastaavat 100% sähköä myyvät toimijat. Kustannukset vaikka jaetaan suoraan sen mukaan mikä osuus sähköstä/ajasta/latauskerroista menee kenenkin asiakkaille.
Lataus sitten hoidetaan Plug&Chargella, siten ettei tarvi erikseen aloittaa latausta, ellei ole pelkän kortin kanssa operoimassa. Asiakkaalla on valittuna oletusoperaattori, jolle sitten maksaa. Operaattoria voi toki vaihtaa halutessaan. Vastaava mekanismi voisi olla tietty käytöissä vaikka julkisilla parkkipaikoilla ja miksei pienellä hienosäädöää ihan latauskentilläkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
260 250
Viestejä
4 526 635
Jäsenet
74 547
Uusin jäsen
ville.lahtivirta@hotmail.

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom