Yleistä keskustelua sähköautoista

Joop, Highlandin ja Cybertruckin perusteella voi kyllä aika suoraan päätellä, että eipä Teslalla ole tässä ihan hetkeen tulossa ulos kuin Y: facelift "Juniper" ja itseasiassa vuosi on sen verran pitkällä ja huhut/kuvavuoto ollut sen verran hiljaista, että noinkohan sekään vielä Q1 tulee.
 
En usko että h1/2025 saadaan mitään halpamallia. Siitä pitäisi alkaa näkymään jo testiajoja.
Tesla sanoi näin viime kvartaaliraportissa
Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.
lähde: https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q2-2024-Update.pdf

Pianhan se tulee uusi kvartaalirapsa ja saadaan päivitys halvemman mallin aikatauluun. Onhan se mahdollista, että lykkäävät aikataulua syystä x,y,z. Ylläoleva kuitenkin uusin tieto mikä on sijoittajille kerrottu virallisessa yhteydessä. Sijoittajille paha valehdella kun SEC&co tulee ovista ja ikkunoista sisään jos valehtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?

Tämän hetken tilastojen mukaan Tesla nimenomaan ei tee ennätystä, vaan sen myynti jää viime vuoden myynneistä. Teslan pitäisi viimeisellä neljänneksellä myydä ihan perkeleesti autoja, että se pääsisi viime vuoden lukemiin.

Tesla on tehnyt ennätyksiä yksittäisillä markkinoilla ja yksittäisissä tuotteissa yksittäisillä kvartaaleilla joita sitten uskonlahkomaisesti jopa sijoittajien kesken hehkutetaan, joka sotkee kokonaiskuvan hahmottamista vaikka kokonaismyynti tosiaan mahdollisesti jää viimevuoden alapuolelle, jos ei tehdä ennätystä viimeisellä kvartaalilla.
 
Ja kokonaisuutena bmw automyynti laskussa. Mun pointti oli kuvata sitä tilannetta, että autoalalla yleensä ei mene kovin hyvin tällä hetkellä. Sun linkistä
BMW Group delivers total of 1,754,158 units worldwide in YTD September (-4.5%)
Tesla ei ole ainoa jolla on haasteita päästä 2024 samoihin myyntimäärin kuin 2023.
 
Tämä kaikki kyllä viittaa siihen, että vaikka nyt aikalailla varmaa onkin Tesla Y:n osto, niin kannattanee kiltisti odotella ja katsoa paraneeko diilit vuoden loppua kohden. Painetta myyntiin Teslalla tosiaan on aikalailla ja siltä kantilta voi tulla vielä kaikenlaista.
 
Uskossaan ainakin osa on vahvoja ja mikäs siinä, palvontakohteita jos pitää olla ja Jumala ei kelpaa niin minkäs sille mahtaa.

Mutta noin muuten Tesla on myynyt ihan ok, mutta ei se nyt esim. tuloaennätyksiään tule ihan hetkeen rikkomaan (ehkä 2026). Viime vuoteen pääseminenkin vaatii reilusti nousujohteista loppuvuotta.

Mutta kilpailu on kiristynyt selkeästi kotimarkkinassakin ja täkäläisestikin muut merkit myyvät ihan hyvin. Tämän vuoden myyntitilastot taitavat olla Suomessa about 20% Volvo ja 16% Tesla ja sitten Volkkarit ja Skodat siellä 10% paikkeilla. Nämä markkinaosuudet siis sähkiksistä. Täyssähköjä viimeisessä periodissa n. 40% (saman verran kuin viime vuonna samaan aikaan mutta tässä välillä ollut alempana). Kokonaismyynti on laskenut viime vuodesta aika paljon uusilla autoilla.
No en palvo muskia enkä itse asiassa usko Jumalaan tai mihinkään, mutta jos ennen ensi viikon tulosjulkaisua annan varovaisen arvion Teslan 2024 myynneistä se on ilman mitään paisutteluja Teslan saatikka minkään muun puolueellisen tahon toimesta niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.

Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa. Kas kun ei tuulen ja kuun asennon mukaan ilmoita milloin juuri otollinen toimitusmäärä teslaa parempi. Sitten kun tammikuussa nasahtaa faktat pöytään niin tulee joku lööppi autoteollisuus alamäessä tai muuta sontaa kun ei voida edes kehua voittajaa.
 
Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa.

Ei ole todellista, miten joku voi ottaa näin paljon kierroksia siitä miten iltikset raportoivat myyntejä? Tai siis lähdetään nyt siitä että miksi kukaan yleensä lukee iltisten juttuja ylipäätänsä, nehän on kuraa aiheesta riippumatta?

Mutta sitten nämä foliohattusetit että "TM sorsii Teslaa koska VAG mainostaa niin paljon" ja "toimittajat saavat bonareita mainotaessaan autoja" on niin ufoja etten oikein ymmärrä miksi kukaan saattaa itseään naurunalaiseksi heittämällä näitä vakavissaan. Huhhuh.

niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.

Pistetään muistiin.

En tosin tiedä mitä tekemistä tuotannon määrällä on kun puhutaan myynneistä, Teslahan on tuottanut enemmän autoja kuin myynyt jo pitkään, olikohan Q2 poikkeus.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
 
Romutuspalkkiosta tässä hiljattain kirjoitettiin, (jossain) että sama raha tulis takaisin mitä siihen sijoitetaan.

Henkilökohtaisesti: en tiedä. ALV vois olla.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Johan niitä jo suositaan aivan massiivisesti kun ei tarvitse päästöjen mukaan maksaa kateusveroa. Etenkin tehokkaammissa ero on helposti että sähköauto on vaan 50% tai alle vastaavasta bensapelistä.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
A) Vähiten huono näistä mutta ei hyvä
B) Huonoin vaihtoehto
C) Sama kuin B mutta suuntautuu vähän eri ryhmäle
D) Tämä on hankintatuki myöskin

Pahaat tukimuodot:

1. Ilmainen/halvempi pysäköinti (tosin kaupunkien vastuulla)
2. Oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja (toimii siihen asti kunnes liikaa sähkiksiä)
3. Leasing-autojen alennettu verotusarvo

Lähtökohtaisesti 40k-> sähköautojen hankintaa ei tule tukea verovaroin penniäkään (eikä minkään muunkan auton pl. jotkut täysin spesiaalitapaukset).

Mutta asia ei ole helppo, joku voi sanoa että nykyinen sähköveron taso on sähkisten subventointia vs. fossiiliverot jne jne.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
256 150
Viestejä
4 450 748
Jäsenet
73 667
Uusin jäsen
Tomppapomppa

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom