Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos Teslalla on mennyt nyt noin varovaisesti mitä 16 vuotta tuulilasinpyyhkijöiden automatiikan ja haamujarrutusten kuntoon laittamisessa eikä maali ole vielä näkyvissä niin ehkä me annetaan alkupään MEBeille vielä vähän armoa vai mitä?
Eikä tule varmaan koskaan tulemaan kuntoon, ainakaan pyyhkijät. Kamera ei vaan riitä tuohon tarkoitukseen, kuten tuskin tulee riittämään täysin itsenäiseen ajamiseenkaan.
 
Mutta eihän nyt puhuta valmistusviasta varsinaisesti vaan siitä että BMS:n toiminnasta huolimatta eri kennot joutuvat erilaisille rasituksille lämpötilan yms. osalta ja tämä ajan kuluessa voi johtaa tilanteisiin joissa kenno tai moduuli pitää vaihtaa.
Nimenomaan puhutaan valmistusviasta, koska ne kennojen valmistusviat olisi se syy miksi niitä yksittäisiä moduuleita pitäisi päästä vaihtamaan. Lämmön, latauksen, kuormituksen ym. suhteen oikein suunnitellussa akussa isoja kenno/kennoryhmä/moduulikohtaisia eroja ei pääse syntymään jos yksittäisen akkukennon laadunhallinta on kunnossa.

Näitä loppuun ajettujakin on tullut Kokkolan Autohuollon videoilla jo vastaan. Jos plug-in hybridillä ajaa sen 100tkm sähköllä, niin perus ~10kWh akkupaketti alkaa olla loppu. Sinne on turha vaihtaa yhtä akkumoduulia/kennoa kun kaikki on loppu.
 
Jos 4.5% alle 4v ikäisistä kaipaisi akkuremppaa, niin se olisi surkea tulos. Kyllä luotettavuuden on oltava merkittävästi parempi. Eihän noille muuten voisi edes harkita lupaavansa 8v/192 000km akkutakuuta.

Tarkoitin sitä että 4v päästä ekat Model 3:t saavuttavat 10v iän jolloin nähdään tilastot niiden osalta.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.
People are angry, cars aren’t selling, and now for the first time ever Volkswagen is likely to close one of its factories in Europe – the state-of-the-art Brussels plant that makes the Audi Q8 E-Tron.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.


Niin, tässä on nyt siis kyseessä Q8 etron tehdas joka ei ole ihan ihan optimi lokaatiossa

But other issues have also plagued the Belgian plant. For one, it is located on a railway line, making expansion impossible, and there is no body shop on site, meaning imported body components have to be supplied from other plants. The successor to the Q8 be made in Mexico, and Audi doesn’t plan to move any new models to the Belgian plant.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.

Tarkemmin kun asiaan tutustuu, niin kyseessä oleva tehdas on vanha ja liian pieni ja syrjässä ollakseen kannattava. Q8 E-Tron taas on auttamatta vanhaa tekniikkaa varsinkin sähkön kulutuksen osalta ja uusi Q6 pesee sen mennen tullen. Q8 E-tronin seuraaja on jo päätetty tehdä muualla kuin tuolla.

En vetäisi tuosta johtopäätöstä että Volkkarilla ei mene hyvin.
 
Tarkemmin kun asiaan tutustuu, niin kyseessä oleva tehdas on vanha ja liian pieni ja syrjässä ollakseen kannattava. Q8 E-Tron taas on auttamatta vanhaa tekniikkaa varsinkin sähkön kulutuksen osalta ja uusi Q6 pesee sen mennen tullen. Q8 E-tronin seuraaja on jo päätetty tehdä muualla kuin tuolla.

En vetäisi tuosta johtopäätöstä että Volkkarilla ei mene hyvin.
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat
Volkswagen says it has “a year, maybe two” to adapt to a slump in European car sales, as it seeks to justify proposals to close factories in Germany for the first time in its history.
The “Roof Is On Fire” At VW, As CEO Tells Managers To Find $11 Billion In Savings
 
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat


Joo sähköautoja tarkoitinkin. Näissä Saksan tehtaiden sulkemisissa on muuten hitokseen vääntöä ammattiyhdistyksen kanssa jolla on todellista valtaa tuolla päin. Eli voi olla että kun puhutaan sulkemisista niin sanat kannattaa valita tarkasti niistä syistä. Tehtaan sulkeminen on hyvin hankala prosessi ja vaikka on kuinka pieni ja tehoton pikkutehdas niin se voi olla todella hankalaa käytännössä.

Tähän liittyen oli ID.7 testissä viikonlopun, ja oli kyllä todella hyvä sähköauto. Ei toki täydellinen, mutta hiljainen ja hyvä ajettava DCC alustalla ja todella hyvät ergopenkit ja pitkä range. Tästä voi tulla hyvinkin menestys.
 
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat


Tästä oli joku vääntö jo aiemminkin, mutta sanon silti saman kuin silloinkin. Muutoksilla ja sulkemisilla ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa mikä sähköautojen menekki on. Kyse on vanhoista rakenteellisista ongelmista, joita on yritetty hoitaa jo lukuisia vuosia. Päätyihän yksi pääjohtaja saamaan kenkääkin, kun yritti noita Saksan tehtaita järkeistää. Tämä Belgian tehdas ihan samaa sarjaa, vääränlainen tehdas väärässä paikassa. Muutostarve liittyy kyllä sähköautomurrokseen ja siitä seuraavaan virtaviivaistustarpeeseen, mutta nykyiseen sähköautojen myyntiin ei ole suoraa syy-yhteyttä. Samaa harhaa tuo käsitys, että volkkarilla ei menisi hyvin, kun sähköautot ei myy. Rahaahan heillä tulee sisään hyvin, ei volkkari ole yhden tempun sähkölehmäihme Teslan tyyliin. Sähkömurros vaatii isoja investointeja, joita CEO/CFO haluavat pehmentää kulurakennetta keventämällä.
 
Oma id 3 menossa tälläviikolla huoltoon, tarkastuksia rengaspaineista pyyhkijät valot yms bs.. haluavat vaihtaa jarrunesteet ja lämpöpumpun nesteet!? No pumpun ruksasin pois ois ollu yli 220€ lisää.. meinasin jarrunesteetkin klikata pois mut jätin si.. raitisilmansuldattimenkin ois varmaan ite vaihtanu halvemmlla ko nyt ottavat noin 90€..
Lisäksi ko auto buuttailee välilla ajoon lähtiessä jatkuvasti näyttöjä (yleensä kesällä ko seissy auringossa) ja ko pihalla parkissa alkaa radio soimaan satunnaisesti eli kytkeytyy yksinään päälle. Ni diagnostiikka pakestista sai maksaa extra 170€.. rapiat 600€ siis on menossa, ja suurin osa ihan keksittyä bs:sää..
Diagnostiikastakin varmaan si sanovat et voi voi ei oo mitään
lisään omaan viestiin, auto oli tänään huollossa, vasta ko huoltoon jätetty tuli viesti, missä tarkemmin huolto kohtia, no siellä luki myös softapäivitys( luulin et vika on 3.2 mutta saanenkin 3.7 myös, vm 21 id3) no alko jo siinä kaduttaa et otin diagnostiikan jos kerta softaa päivitetään...
no si seurailin autoa.. huomasin et oli liikkunut aloin tutkia logia HA:sta ko sieltä näkyy akun kulutusta yms historialla, ei vw:n omalla.. auto oli jopa 40 min liikenteessä, josta 30 min ilmeisesti tässä huollossa.. si soittivat et auto kunnossa ja saa hakea..
no puhelussa jo saatiin sovittua diagnostiikka maksu pois ko asentaja jo sanoin et tulossa softa päivitys, mutta vain otana, ja sanoin et juuh ko näin et softakin päivittyy viellä ni en ois ottanu diagnostiikkaa..
sit jarru nesteen vaihto ja raitisilmasuodattimen vaihto on myös nyt raportissa lisätyönä.. huoltoa varatessa ne oli ukaasissa samoin ko lämpöpun nesteiden vahto jonka poistin kyllä.. eli tilatessa asioita kritisoitu lähes pakolliseksi ja poistamalla syytellään asiakasta, lopussa kuitenkin ovat lisätyötä olleet.
noh 420€ rapiat 30min työstä.. joka lähes kaikki silmämääräistä... suodattimen ny pystyn tarkistaa onko kans vaihdettu, mutta en jarrunesteitä, ko ei tullu kustua säiliöön ennen... ja ko varaus oli kokopäiväksi ni kyydin hommaus ja kuskaus vei jo enempi aikaa ko ois menny odotellessa siellä sen 40 min...
en oo katkera, mutta vituttaa ja rahastuksen makua.. no ei tarttee taas 740 päivään viiä huoltoon et silleen edullista, ko ei ees oo kilometriperusteinen!!??!
softaa odotellessa.. vw ko tarjoo mitään pakota lataus tms.. koitin vaikka mitä kikkoja kotipihalla si mutta eipä vaan lähe löytää uudempaa softaa..
 
Tästä oli joku vääntö jo aiemminkin, mutta sanon silti saman kuin silloinkin. Muutoksilla ja sulkemisilla ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa mikä sähköautojen menekki on. Kyse on vanhoista rakenteellisista ongelmista, joita on yritetty hoitaa jo lukuisia vuosia. Päätyihän yksi pääjohtaja saamaan kenkääkin, kun yritti noita Saksan tehtaita järkeistää. Tämä Belgian tehdas ihan samaa sarjaa, vääränlainen tehdas väärässä paikassa. Muutostarve liittyy kyllä sähköautomurrokseen ja siitä seuraavaan virtaviivaistustarpeeseen, mutta nykyiseen sähköautojen myyntiin ei ole suoraa syy-yhteyttä. Samaa harhaa tuo käsitys, että volkkarilla ei menisi hyvin, kun sähköautot ei myy. Rahaahan heillä tulee sisään hyvin, ei volkkari ole yhden tempun sähkölehmäihme Teslan tyyliin. Sähkömurros vaatii isoja investointeja, joita CEO/CFO haluavat pehmentää kulurakennetta keventämällä.
Miksi VW:n johto sanoi allaolevasti jos ei ole ongelmia? Linkit lähteisiin aikaisemmassa postauksessa. Väittäisin, että vw:n ongelma on vähän samaa tyyliä kuin nokian palavan symbian lautan kanssa. Jos ei tilannetta korjata riprap niin 10v sisään käy köpelösti. Muutoksethan ei tapahdu päivässä mutta merkit on ilmassa ja vw:n johto hereillä. Jos vw:n lippulaiva myisi kuten tehtaassa on kapasiteettia niin ei tarvisi miettiä tehtaan sulkemista,...
The “Roof Is On Fire” At VW, As CEO Tells Managers To Find $11 Billion In Savings]
Volkswagen says it has “a year, maybe two” to adapt to a slump in European car sales, as it seeks to justify proposals to close factories in Germany for the first time in its history.
 
Oiskohan näissä lausunnoissa osa työmarkinapolitiikkaa ? Liitot vs autonvalmistajat.
Jos sähkikset ei kelpaa, niin tekeehän konserni niitä polttiksia edelleen joista se hillo kaavitaan paahtoleivän päälle.
 
Aika on vaan loppumassa kun EU haluaa lopettaa polttikset, mutta sähkö ei vedä vielä tarpeeksi. Jenkkilässä sama, yleisö ei halua sähköä, mut toisaalta valtiokaan ei pakota sinne suuntaan.

Ainoa raju kilpailija on Kiina ja siellä sähkö- sekä kehitys etenee edelleen, länsimaat uhkaa jumiutua vanhaan 'kunnes on pakko' ja sitten ollaankin tilanteessa, että ostaako jälkeenjäänyttä euromerkkiä vai nykyaikaista kinuskia.
 
Aika on vaan loppumassa kun EU haluaa lopettaa polttikset, mutta sähkö ei vedä vielä tarpeeksi. Jenkkilässä sama, yleisö ei halua sähköä, mut toisaalta valtiokaan ei pakota sinne suuntaan.

Ainoa raju kilpailija on Kiina ja siellä sähkö- sekä kehitys etenee edelleen, länsimaat uhkaa jumiutua vanhaan 'kunnes on pakko' ja sitten ollaankin tilanteessa, että ostaako jälkeenjäänyttä euromerkkiä vai nykyaikaista kinuskia.
Sähköautoihin siirtyminen ei ole mikään oikea pakko. On ainoastaan poliitikkojen luomia pakkoja. Bensa ei ole loppumassa.
 
Mitään oikeaa pakkoahan ei ole sähköautoihin siirtymisessä. On ainoastaan poliitikkojen luomia pakkoja. Bensa ei ole loppumassa.
Näinpä. Suomessakin haettiin vihreää siirtymää mutta huomattiin, että liian kunniahimoinen tavoite.
Kiinassa valtio puskee tätä läpi ja antaa tukia, että tämä etenee mutta onhan siellä kansaa paljon enemmänkin.
Olisihan se hienoa jos EU:ssa olisi samoin mutta EU ei halua tänne kilpailua Kiinasta, koska päättivät laittaa tullit. Tämä on pelkkää poliitikkojen temmellystä.
 
Sähköautoihin siirtyminen ei ole mikään oikea pakko. On ainoastaan poliitikkojen luomia pakkoja. Bensa ei ole loppumassa.
Tuntuu kuitenkin markkinat ja ihmisten tahtotila menevän siihen suuntaan että sähköautomarkkina kasvaa samaan aikaan kuin perinteisten autojen myynti vähenee. Jos jää kisassa jälkeen niin kiinalaiset sähköautovalmistajat vie lounaan. Tesla lienee tulee olemaan absoluuttisella automarkkinaosuuksilla aina pieni pelaaja vaikka teslan yksittäinen mallit voivat olla maailman eniten myytyjä. Osa kiinalaisista "naamioitunut" eurooppalaiseksi kuten volvo joka on oikeasti kiinalaisten omistama.

Tämä on vähän sama juttu kuin ei t-ford tai älypuhelin ollut must juttu ensimmäisen version myyntiintullessa, mutta vuosi vuodelta markkina muuttuu. Kirjoitus on seinällä jos on valmis katsomaan mikä trendi on ja missä ollaan 5v, 10v, 20v päästä.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
255 961
Viestejä
4 448 204
Jäsenet
73 633
Uusin jäsen
cock

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom