Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos Teslalla on mennyt nyt noin varovaisesti mitä 16 vuotta tuulilasinpyyhkijöiden automatiikan ja haamujarrutusten kuntoon laittamisessa eikä maali ole vielä näkyvissä niin ehkä me annetaan alkupään MEBeille vielä vähän armoa vai mitä?
Eikä tule varmaan koskaan tulemaan kuntoon, ainakaan pyyhkijät. Kamera ei vaan riitä tuohon tarkoitukseen, kuten tuskin tulee riittämään täysin itsenäiseen ajamiseenkaan.
 
Mutta eihän nyt puhuta valmistusviasta varsinaisesti vaan siitä että BMS:n toiminnasta huolimatta eri kennot joutuvat erilaisille rasituksille lämpötilan yms. osalta ja tämä ajan kuluessa voi johtaa tilanteisiin joissa kenno tai moduuli pitää vaihtaa.
Nimenomaan puhutaan valmistusviasta, koska ne kennojen valmistusviat olisi se syy miksi niitä yksittäisiä moduuleita pitäisi päästä vaihtamaan. Lämmön, latauksen, kuormituksen ym. suhteen oikein suunnitellussa akussa isoja kenno/kennoryhmä/moduulikohtaisia eroja ei pääse syntymään jos yksittäisen akkukennon laadunhallinta on kunnossa.

Näitä loppuun ajettujakin on tullut Kokkolan Autohuollon videoilla jo vastaan. Jos plug-in hybridillä ajaa sen 100tkm sähköllä, niin perus ~10kWh akkupaketti alkaa olla loppu. Sinne on turha vaihtaa yhtä akkumoduulia/kennoa kun kaikki on loppu.
 
Jos 4.5% alle 4v ikäisistä kaipaisi akkuremppaa, niin se olisi surkea tulos. Kyllä luotettavuuden on oltava merkittävästi parempi. Eihän noille muuten voisi edes harkita lupaavansa 8v/192 000km akkutakuuta.

Tarkoitin sitä että 4v päästä ekat Model 3:t saavuttavat 10v iän jolloin nähdään tilastot niiden osalta.
 
Lämmön, latauksen, kuormituksen ym. suhteen oikein suunnitellussa akussa isoja kenno/kennoryhmä/moduulikohtaisia eroja ei pääse syntymään jos yksittäisen akkukennon laadunhallinta on kunnossa.

Olen erittäin skeptinen tämän osalta mutta aika tulee näyttämään tämänkin.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.
People are angry, cars aren’t selling, and now for the first time ever Volkswagen is likely to close one of its factories in Europe – the state-of-the-art Brussels plant that makes the Audi Q8 E-Tron.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.


Niin, tässä on nyt siis kyseessä Q8 etron tehdas joka ei ole ihan ihan optimi lokaatiossa

But other issues have also plagued the Belgian plant. For one, it is located on a railway line, making expansion impossible, and there is no body shop on site, meaning imported body components have to be supplied from other plants. The successor to the Q8 be made in Mexico, and Audi doesn’t plan to move any new models to the Belgian plant.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.

Tarkemmin kun asiaan tutustuu, niin kyseessä oleva tehdas on vanha ja liian pieni ja syrjässä ollakseen kannattava. Q8 E-Tron taas on auttamatta vanhaa tekniikkaa varsinkin sähkön kulutuksen osalta ja uusi Q6 pesee sen mennen tullen. Q8 E-tronin seuraaja on jo päätetty tehdä muualla kuin tuolla.

En vetäisi tuosta johtopäätöstä että Volkkarilla ei mene hyvin.
 
Tarkemmin kun asiaan tutustuu, niin kyseessä oleva tehdas on vanha ja liian pieni ja syrjässä ollakseen kannattava. Q8 E-Tron taas on auttamatta vanhaa tekniikkaa varsinkin sähkön kulutuksen osalta ja uusi Q6 pesee sen mennen tullen. Q8 E-tronin seuraaja on jo päätetty tehdä muualla kuin tuolla.

En vetäisi tuosta johtopäätöstä että Volkkarilla ei mene hyvin.
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat
Volkswagen says it has “a year, maybe two” to adapt to a slump in European car sales, as it seeks to justify proposals to close factories in Germany for the first time in its history.
The “Roof Is On Fire” At VW, As CEO Tells Managers To Find $11 Billion In Savings
 
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat


Joo sähköautoja tarkoitinkin. Näissä Saksan tehtaiden sulkemisissa on muuten hitokseen vääntöä ammattiyhdistyksen kanssa jolla on todellista valtaa tuolla päin. Eli voi olla että kun puhutaan sulkemisista niin sanat kannattaa valita tarkasti niistä syistä. Tehtaan sulkeminen on hyvin hankala prosessi ja vaikka on kuinka pieni ja tehoton pikkutehdas niin se voi olla todella hankalaa käytännössä.

Tähän liittyen oli ID.7 testissä viikonlopun, ja oli kyllä todella hyvä sähköauto. Ei toki täydellinen, mutta hiljainen ja hyvä ajettava DCC alustalla ja todella hyvät ergopenkit ja pitkä range. Tästä voi tulla hyvinkin menestys.
 
Eihän ne Saksasta ole tehdasta sulkemassa vaan Belgiasta, tuskin ne saksalaiset ay-jyyrät sinne vaikuttaa.
 
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat


Tästä oli joku vääntö jo aiemminkin, mutta sanon silti saman kuin silloinkin. Muutoksilla ja sulkemisilla ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa mikä sähköautojen menekki on. Kyse on vanhoista rakenteellisista ongelmista, joita on yritetty hoitaa jo lukuisia vuosia. Päätyihän yksi pääjohtaja saamaan kenkääkin, kun yritti noita Saksan tehtaita järkeistää. Tämä Belgian tehdas ihan samaa sarjaa, vääränlainen tehdas väärässä paikassa. Muutostarve liittyy kyllä sähköautomurrokseen ja siitä seuraavaan virtaviivaistustarpeeseen, mutta nykyiseen sähköautojen myyntiin ei ole suoraa syy-yhteyttä. Samaa harhaa tuo käsitys, että volkkarilla ei menisi hyvin, kun sähköautot ei myy. Rahaahan heillä tulee sisään hyvin, ei volkkari ole yhden tempun sähkölehmäihme Teslan tyyliin. Sähkömurros vaatii isoja investointeja, joita CEO/CFO haluavat pehmentää kulurakennetta keventämällä.
 
Oma id 3 menossa tälläviikolla huoltoon, tarkastuksia rengaspaineista pyyhkijät valot yms bs.. haluavat vaihtaa jarrunesteet ja lämpöpumpun nesteet!? No pumpun ruksasin pois ois ollu yli 220€ lisää.. meinasin jarrunesteetkin klikata pois mut jätin si.. raitisilmansuldattimenkin ois varmaan ite vaihtanu halvemmlla ko nyt ottavat noin 90€..
Lisäksi ko auto buuttailee välilla ajoon lähtiessä jatkuvasti näyttöjä (yleensä kesällä ko seissy auringossa) ja ko pihalla parkissa alkaa radio soimaan satunnaisesti eli kytkeytyy yksinään päälle. Ni diagnostiikka pakestista sai maksaa extra 170€.. rapiat 600€ siis on menossa, ja suurin osa ihan keksittyä bs:sää..
Diagnostiikastakin varmaan si sanovat et voi voi ei oo mitään
lisään omaan viestiin, auto oli tänään huollossa, vasta ko huoltoon jätetty tuli viesti, missä tarkemmin huolto kohtia, no siellä luki myös softapäivitys( luulin et vika on 3.2 mutta saanenkin 3.7 myös, vm 21 id3) no alko jo siinä kaduttaa et otin diagnostiikan jos kerta softaa päivitetään...
no si seurailin autoa.. huomasin et oli liikkunut aloin tutkia logia HA:sta ko sieltä näkyy akun kulutusta yms historialla, ei vw:n omalla.. auto oli jopa 40 min liikenteessä, josta 30 min ilmeisesti tässä huollossa.. si soittivat et auto kunnossa ja saa hakea..
no puhelussa jo saatiin sovittua diagnostiikka maksu pois ko asentaja jo sanoin et tulossa softa päivitys, mutta vain otana, ja sanoin et juuh ko näin et softakin päivittyy viellä ni en ois ottanu diagnostiikkaa..
sit jarru nesteen vaihto ja raitisilmasuodattimen vaihto on myös nyt raportissa lisätyönä.. huoltoa varatessa ne oli ukaasissa samoin ko lämpöpun nesteiden vahto jonka poistin kyllä.. eli tilatessa asioita kritisoitu lähes pakolliseksi ja poistamalla syytellään asiakasta, lopussa kuitenkin ovat lisätyötä olleet.
noh 420€ rapiat 30min työstä.. joka lähes kaikki silmämääräistä... suodattimen ny pystyn tarkistaa onko kans vaihdettu, mutta en jarrunesteitä, ko ei tullu kustua säiliöön ennen... ja ko varaus oli kokopäiväksi ni kyydin hommaus ja kuskaus vei jo enempi aikaa ko ois menny odotellessa siellä sen 40 min...
en oo katkera, mutta vituttaa ja rahastuksen makua.. no ei tarttee taas 740 päivään viiä huoltoon et silleen edullista, ko ei ees oo kilometriperusteinen!!??!
softaa odotellessa.. vw ko tarjoo mitään pakota lataus tms.. koitin vaikka mitä kikkoja kotipihalla si mutta eipä vaan lähe löytää uudempaa softaa..
 
Tästä oli joku vääntö jo aiemminkin, mutta sanon silti saman kuin silloinkin. Muutoksilla ja sulkemisilla ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa mikä sähköautojen menekki on. Kyse on vanhoista rakenteellisista ongelmista, joita on yritetty hoitaa jo lukuisia vuosia. Päätyihän yksi pääjohtaja saamaan kenkääkin, kun yritti noita Saksan tehtaita järkeistää. Tämä Belgian tehdas ihan samaa sarjaa, vääränlainen tehdas väärässä paikassa. Muutostarve liittyy kyllä sähköautomurrokseen ja siitä seuraavaan virtaviivaistustarpeeseen, mutta nykyiseen sähköautojen myyntiin ei ole suoraa syy-yhteyttä. Samaa harhaa tuo käsitys, että volkkarilla ei menisi hyvin, kun sähköautot ei myy. Rahaahan heillä tulee sisään hyvin, ei volkkari ole yhden tempun sähkölehmäihme Teslan tyyliin. Sähkömurros vaatii isoja investointeja, joita CEO/CFO haluavat pehmentää kulurakennetta keventämällä.
Miksi VW:n johto sanoi allaolevasti jos ei ole ongelmia? Linkit lähteisiin aikaisemmassa postauksessa. Väittäisin, että vw:n ongelma on vähän samaa tyyliä kuin nokian palavan symbian lautan kanssa. Jos ei tilannetta korjata riprap niin 10v sisään käy köpelösti. Muutoksethan ei tapahdu päivässä mutta merkit on ilmassa ja vw:n johto hereillä. Jos vw:n lippulaiva myisi kuten tehtaassa on kapasiteettia niin ei tarvisi miettiä tehtaan sulkemista,...
The “Roof Is On Fire” At VW, As CEO Tells Managers To Find $11 Billion In Savings]
Volkswagen says it has “a year, maybe two” to adapt to a slump in European car sales, as it seeks to justify proposals to close factories in Germany for the first time in its history.
 
Oiskohan näissä lausunnoissa osa työmarkinapolitiikkaa ? Liitot vs autonvalmistajat.
Jos sähkikset ei kelpaa, niin tekeehän konserni niitä polttiksia edelleen joista se hillo kaavitaan paahtoleivän päälle.
 
Aika on vaan loppumassa kun EU haluaa lopettaa polttikset, mutta sähkö ei vedä vielä tarpeeksi. Jenkkilässä sama, yleisö ei halua sähköä, mut toisaalta valtiokaan ei pakota sinne suuntaan.

Ainoa raju kilpailija on Kiina ja siellä sähkö- sekä kehitys etenee edelleen, länsimaat uhkaa jumiutua vanhaan 'kunnes on pakko' ja sitten ollaankin tilanteessa, että ostaako jälkeenjäänyttä euromerkkiä vai nykyaikaista kinuskia.
 
Aika on vaan loppumassa kun EU haluaa lopettaa polttikset, mutta sähkö ei vedä vielä tarpeeksi. Jenkkilässä sama, yleisö ei halua sähköä, mut toisaalta valtiokaan ei pakota sinne suuntaan.

Ainoa raju kilpailija on Kiina ja siellä sähkö- sekä kehitys etenee edelleen, länsimaat uhkaa jumiutua vanhaan 'kunnes on pakko' ja sitten ollaankin tilanteessa, että ostaako jälkeenjäänyttä euromerkkiä vai nykyaikaista kinuskia.
Sähköautoihin siirtyminen ei ole mikään oikea pakko. On ainoastaan poliitikkojen luomia pakkoja. Bensa ei ole loppumassa.
 
Mitään oikeaa pakkoahan ei ole sähköautoihin siirtymisessä. On ainoastaan poliitikkojen luomia pakkoja. Bensa ei ole loppumassa.
Näinpä. Suomessakin haettiin vihreää siirtymää mutta huomattiin, että liian kunniahimoinen tavoite.
Kiinassa valtio puskee tätä läpi ja antaa tukia, että tämä etenee mutta onhan siellä kansaa paljon enemmänkin.
Olisihan se hienoa jos EU:ssa olisi samoin mutta EU ei halua tänne kilpailua Kiinasta, koska päättivät laittaa tullit. Tämä on pelkkää poliitikkojen temmellystä.
 
Sähköautoihin siirtyminen ei ole mikään oikea pakko. On ainoastaan poliitikkojen luomia pakkoja. Bensa ei ole loppumassa.
Tuntuu kuitenkin markkinat ja ihmisten tahtotila menevän siihen suuntaan että sähköautomarkkina kasvaa samaan aikaan kuin perinteisten autojen myynti vähenee. Jos jää kisassa jälkeen niin kiinalaiset sähköautovalmistajat vie lounaan. Tesla lienee tulee olemaan absoluuttisella automarkkinaosuuksilla aina pieni pelaaja vaikka teslan yksittäinen mallit voivat olla maailman eniten myytyjä. Osa kiinalaisista "naamioitunut" eurooppalaiseksi kuten volvo joka on oikeasti kiinalaisten omistama.

Tämä on vähän sama juttu kuin ei t-ford tai älypuhelin ollut must juttu ensimmäisen version myyntiintullessa, mutta vuosi vuodelta markkina muuttuu. Kirjoitus on seinällä jos on valmis katsomaan mikä trendi on ja missä ollaan 5v, 10v, 20v päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Heimman aiheeseen liittyen. Kiina on se automahti. Se söi jotain pinaattia 2000 luvun alussa.
Tämä on vähän sama juttu kuin ei t-ford tai älypuhelin ollut must juttu ensimmäisen version myyntiintullessa, mutta vuosi vuodelta markkina muuttuu. Kirjoitus on seinällä jos on valmis katsomaan mikä trendi on ja missä ollaan 5v, 10v, 20v päästä.
 
Miksi VW:n johto sanoi allaolevasti jos ei ole ongelmia? Linkit lähteisiin aikaisemmassa postauksessa. Väittäisin, että vw:n ongelma on vähän samaa tyyliä kuin nokian palavan symbian lautan kanssa. Jos ei tilannetta korjata riprap niin 10v sisään käy köpelösti. Muutoksethan ei tapahdu päivässä mutta merkit on ilmassa ja vw:n johto hereillä. Jos vw:n lippulaiva myisi kuten tehtaassa on kapasiteettia niin ei tarvisi miettiä tehtaan sulkemista,...
Jos ne ovat yrittäneet jo vähintään vuosikymmenen sulkea vanhoja tehtaitaan Saksassa AY-väen vastustaessa, niin luuletko että nykyinen myyntinotkahdus(kin) ei kelpaa uudeksi keppihevoseksi? Jos luet tarkemmin, niin lainauksesi ei sano mitään sähköautoista vaan markkinasta yleensä. Ja jos viittaat lopulla Belgian tehtaaseen, niin miksi ei kannattaisi sulkea pientä ja epäpäkelpoa tehdasta, kun parempaa/halvenpaa kapasiteettia on muuallakin? Samasta syystä Tesla kasaa autoja Kiinassa Saksan tehtaan sijaan.

Volkkarilla on rakenneongelmansa, mutta aika paksua vääntää vuosi(kymment)en aikana kasautuneet rakenteet sähköautojen myynnin ongelmaksi. Ja jos se sähköautomyynti vetäisi, mitäköhän sinusta volkkarin sitten pitäisi tehdä noilla vanhentuneilla polttistehtailla? Pitää seinät pystyssä ja väki kaivamassa nenää? Saksa on paska maa ja sen takia ne tehtaat siellä edelleen on.
 
Niin? Vajaakäytössä, kun Kiinassa kannattaa tehdä. Tai ainakin kannatti, tiedä sitten miten tullien kanssa käy lopulta.

Juu, Kiinassa kannattaa tehdä autoja varsinkin Kiinan markkinoille. Joka on siis merkittävä automarkkina, taitaa olla ylivoimaisesti suurin tällä hetkellä…
 
Kuitenkin meinaavat laajentaa tuota vajailla käyvää tehdasta?
Suunnitelmathan tuohon olivat jo ennen myynnin tyssäämistä, noinkohan laajentaisivat jos nyt pitäisi aloittaa? Sinällään laajennushakemusta ei kannata Saksassa lopettaa, kun Saksa on jälleen kerran paska maa ja asiat kestää, viherpiiperot taisi tässäkin olla ongelmana. Sinällään tällä sun muka-nokkelalla nokittelulla ei nyt ole mitään tekemistä sen mun alkuperäisen ajatuksen kanssa, että valmistaja tekee tuotteet siellä missä se on heille edullisinta. Edullisin voi toki tarkoittaa muutakin kuin pelkkää viivan alle jäävää lukua.
 
Juu, Kiinassa kannattaa tehdä autoja varsinkin Kiinan markkinoille. Joka on siis merkittävä automarkkina, taitaa olla ylivoimaisesti suurin tällä hetkellä…
Kiinassa valtio auttaa autofirmoja melkeinpä lukemattomilla tavoilla. EU ja USA pitävät kiinan valtiotason tukihärdellejä epäreiluna ja siksipä tulleja. Halvat kiina-autot jää eu ja usa osalta historiaan. Ihan hyvä strategiahan tuo on aluksi tehdä valtiotason tukien avulla "halpaa". Kun markkina hallussa kilpailijoiden kuoltua pois nostellaan hintoja ja alkaa tekemään voittoa.
"So the level of subsidization is utterly enormous. There are many profit-losing firms that are kept in existence. And so there is a gigantic amount of overcapacity that is threatening our own attempts to build in these areas," she said.

Big taxes will be imposed on imports of electric vehicles from China to the EU after the majority of member states backed the plans.

 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmathan tuohon olivat jo ennen myynnin tyssäämistä, noinkohan laajentaisivat jos nyt pitäisi aloittaa? Sinällään laajennushakemusta ei kannata Saksassa lopettaa, kun Saksa on jälleen kerran paska maa ja asiat kestää, viherpiiperot taisi tässäkin olla ongelmana. Sinällään tällä sun muka-nokkelalla nokittelulla ei nyt ole mitään tekemistä sen mun alkuperäisen ajatuksen kanssa, että valmistaja tekee tuotteet siellä missä se on heille edullisinta. Edullisin voi toki tarkoittaa muutakin kuin pelkkää viivan alle jäävää lukua.
Milläs tapaa Teslan myynnit tyssänneet kun taas ennätysmyynnit tänä vuonna paukkuu rikki? Kiinan tehtaan maksimit hakkaa rajoitinta vasten ja Berliinin tehtaan laajennukset olleet kaiken aikaa vireillä. Se että byrokratia Saksassa on mitä on ja yli vuoden kädet ristissä anoen Tesla sai luvat vihdoin laajentaa kapasiteetti 500k milliin ihan hyvä. Tokihan korot jylläsi korkealla hetken niin löivät muutamaksi kuukaudeksi Kiinassa alas linjastoja, mutta sitä vasten taas Berliini laajentanut eli kaipa ne lähinnä balansoivat myyntejä y ja 3 mallin välillä kun Euroopassa y mallin kysyntä isompaa kuin 3 mikä tulee Kiinasta.
 
Milläs tapaa Teslan myynnit tyssänneet kun taas ennätysmyynnit tänä vuonna paukkuu rikki? Kiinan tehtaan maksimit hakkaa rajoitinta vasten ja Berliinin tehtaan laajennukset olleet kaiken aikaa vireillä. Se että byrokratia Saksassa on mitä on ja yli vuoden kädet ristissä anoen Tesla sai luvat vihdoin laajentaa kapasiteetti 500k milliin ihan hyvä. Tokihan korot jylläsi korkealla hetken niin löivät muutamaksi kuukaudeksi Kiinassa alas linjastoja, mutta sitä vasten taas Berliini laajentanut eli kaipa ne lähinnä balansoivat myyntejä y ja 3 mallin välillä kun Euroopassa y mallin kysyntä isompaa kuin 3 mikä tulee Kiinasta.

Tänä vuonna Q1 ja Q2 on myyty vähemmän Tesloja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Jonkinlainen loppukiri pitää saada aikaan, jos aikoo tehdä jälleen uusia ennätyksiä tänä vuonna...

1729251893861.png


En tiedä, onko tämän vuoden Q3:sta jo jotain tietoja julki jossakin... mutta toistaiseksi ei hyvältä näytä, viime vuonna myytiin yli 1,8 miljoonaa ajoneuvoa ja tänä vuonna ensimmäisen vuosipuoliskon aikana on myyty vasta runsas 800 tuhatta ajoneuvoa. Q3+Q4 pitäisi myydä yhteensä vielä miljoona autoa, jotta päästäisiin edes viime vuoden lukuun.


20231,845,985
Q1 2024433,371
Q2 2024410,831

Näköjään on julkaistu, Q3 2024 toimitettiin 462 tuhatta autoa.

 
Viimeksi muokattu:
Milläs tapaa Teslan myynnit tyssänneet kun taas ennätysmyynnit tänä vuonna paukkuu rikki? Kiinan tehtaan maksimit hakkaa rajoitinta vasten ja Berliinin tehtaan laajennukset olleet kaiken aikaa vireillä. Se että byrokratia Saksassa on mitä on ja yli vuoden kädet ristissä anoen Tesla sai luvat vihdoin laajentaa kapasiteetti 500k milliin ihan hyvä. Tokihan korot jylläsi korkealla hetken niin löivät muutamaksi kuukaudeksi Kiinassa alas linjastoja, mutta sitä vasten taas Berliini laajentanut eli kaipa ne lähinnä balansoivat myyntejä y ja 3 mallin välillä kun Euroopassa y mallin kysyntä isompaa kuin 3 mikä tulee Kiinasta.
Tulevat vaporwaren hehkutukset ovat oma lukunsa, mutta älä nyt sentään jaksa jauhaa paskaa asiasta, jonka jokainen voi helposti itse tarkistaa. Montakos kymmentä prosenttia se Teslan ennustama vuotuinen kasvu piti olla? Joku Mexicon tehdaskin tais saada kirvestä. Hyvä kun oikein pinnistämällä tarjouksilla pääsevät viime vuoden lukuihin. Jos tämä ei ole myynnin tyssäämistä niin mikä?
 
Milläs tapaa Teslan myynnit tyssänneet kun taas ennätysmyynnit tänä vuonna paukkuu rikki?

Mitä ihmettä sä taas selität? Tesla on Q3 jälkeen myynyt about 30k vähemmän autoa kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, syynä se että myynti sakannut rajusti jenkeissä ja EU:ssa, Kiinassa taas myyty enemmän.

on kumma miten sanot että olet 10v seurannut tarkkaan skeneä ja silti sulta tulee tasaisin väliajoin ihan täyttä höpöhöpöä.
 
Mitä ihmettä sä taas selität? Tesla on Q3 jälkeen myynyt about 30k vähemmän autoa kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, syynä se että myynti sakannut rajusti jenkeissä ja EU:ssa, Kiinassa taas myyty enemmän.

on kumma miten sanot että olet 10v seurannut tarkkaan skeneä ja silti sulta tulee tasaisin väliajoin ihan täyttä höpöhöpöä.

Teslan myyntimäärissä tuo on käytännössä sama kuin viime vuonna. Q1 ja Q2 olivat huonompia kuin viime vuonna, mutta Q3 oli 9,1% parempi kuin viime vuotinen kolmas neljännes. Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.

Eli se siitä myynnin sakkaamisesta. Aika moni muu autofirma on oikeasti sakannut myynneiltään viime vuoteen verrattuna, mutta Tesla ei ole.
 
Teslan myyntimäärissä tuo on käytännössä sama kuin viime vuonna. Q1 ja Q2 olivat huonompia kuin viime vuonna, mutta Q3 oli 9,1% parempi kuin viime vuotinen kolmas neljännes. Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.

Eli se siitä myynnin sakkaamisesta. Aika moni muu autofirma on oikeasti sakannut myynneiltään viime vuoteen verrattuna, mutta Tesla ei ole.
Vertaatko pelkkiä sähköä vai kaikkia?
 
Enpä tiedä. Volkswagen ainakin myi käytännössä saman verran autoja tämän vuoden ekalla puoliskolla kuin viime vuonnakin. 0,1% vähemmän sähkiksiä kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla:

Euroopassa tilauksia sähkiksille 124% enemmän kuin edellisenä vuonna samana aikana.

Stellantis kasvatti 1,8% myyntiään euroopassa:

Ei tuo Teslan myynti viime vuoteen nähden ole ainakaan parempi kuin näiden.

Teslan markkinaosuus sähkiksistä on ollut jenkeissä tasaisessa laskussa:
Q1 2022 Teslan osuus oli sähköautoista 74,8%. Q3 2024 enää 48,2% Ei tuo ainakaan jenkkimarkkinassa näytä kovin hyviiä kasvun merkkejä (kilpailu kovenee) kun markkina jatkaa nopeampaa kasvua kuin Teslan myynti. Tokihan noi kvartaaleittain vähän muuttuvat suuntaan ja toiseen.

Tekee kyllä hyvää markkinoille että uusia sähkiksiä tulee aika lailla kaikilta valmistajilta.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.
Ja hyvät myyntiluvut eivät kerro mitään kannattavuudesta. Moni yhtiö on kyykännyt siihen että myynti vetää, mutta tulosta ei synny. Ja vastaavasti , moni yhtiö jonka myynti sakkaa, tekee tulosta.

Osakkeenomistajien toiveet taas eri juttu.
 
Teslan myyntimäärissä tuo on käytännössä sama kuin viime vuonna. Q1 ja Q2 olivat huonompia kuin viime vuonna, mutta Q3 oli 9,1% parempi kuin viime vuotinen kolmas neljännes. Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.

Eli se siitä myynnin sakkaamisesta. Aika moni muu autofirma on oikeasti sakannut myynneiltään viime vuoteen verrattuna, mutta Tesla ei ole.
Unohdit ”sopivasti” sen, että sähköautojen markkina on jatkanut kasvua. Teslan myynnin sakkaaminen näkyy siis sekä absoluuttisten määrien hyytymisenä että markkinaosuuden tippumisena. Ja tämä siis ihan ilman, että edes vilkaisee mitä Tesla itse ennusti myynnin kasvuksi ennen flattimyyntejä. Niistä luvuista ollaan valtavasti perässä.
 
Unohdit ”sopivasti” sen, että sähköautojen markkina on jatkanut kasvua. Teslan myynnin sakkaaminen näkyy siis sekä absoluuttisten määrien hyytymisenä että markkinaosuuden tippumisena. Ja tämä siis ihan ilman, että edes vilkaisee mitä Tesla itse ennusti myynnin kasvuksi ennen flattimyyntejä. Niistä luvuista ollaan valtavasti perässä.
Ei Tesla ole "ennustanut" mitään. Muistaakseni vuosi sitten povasivat tälle vuodelle samanlaista myyntiä kuin viime vuodelle.
 
Enpä tiedä. Volkswagen ainakin myi käytännössä saman verran autoja tämän vuoden ekalla puoliskolla kuin viime vuonnakin. 0,1% vähemmän sähkiksiä kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla:

Euroopassa tilauksia sähkiksille 124% enemmän kuin edellisenä vuonna samana aikana.

Stellantis kasvatti 1,8% myyntiään euroopassa:

Ei tuo Teslan myynti viime vuoteen nähden ole ainakaan parempi kuin näiden.

Teslan markkinaosuus sähkiksistä on ollut jenkeissä tasaisessa laskussa:
Q1 2022 Teslan osuus oli sähköautoista 74,8%. Q3 2024 enää 48,2% Ei tuo ainakaan jenkkimarkkinassa näytä kovin hyviiä kasvun merkkejä (kilpailu kovenee) kun markkina jatkaa nopeampaa kasvua kuin Teslan myynti. Tokihan noi kvartaaleittain vähän muuttuvat suuntaan ja toiseen.

Tekee kyllä hyvää markkinoille että uusia sähkiksiä tulee aika lailla kaikilta valmistajilta.

Stellantis -20% viime vuoteen verrattuna Q3:


GM -2.2%


Nissan elokuussa -15,5% edellisen vuoden elokuuhun verrattuna:


Toyotalla elokuu oli seitsemäs peräkkäinen kuukausi jolloin myynti putoaa:

 
Ei Tesla ole "ennustanut" mitään. Muistaakseni vuosi sitten povasivat tälle vuodelle samanlaista myyntiä kuin viime vuodelle.
Ei ole ennustanut muka mitään ja silti varoittanut mm. myynnin heikkenemisestä :asif:


e: Unohtamatta 2030 targetin poistamista:
 
Viimeksi muokattu:
Teslan myyntimäärissä tuo on käytännössä sama kuin viime vuonna. Q1 ja Q2 olivat huonompia kuin viime vuonna, mutta Q3 oli 9,1% parempi kuin viime vuotinen kolmas neljännes. Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.

Eli se siitä myynnin sakkaamisesta. Aika moni muu autofirma on oikeasti sakannut myynneiltään viime vuoteen verrattuna, mutta Tesla ei ole.

Väite oli että Tesla on taas tekemässä ennätysmyynnit - se on Q3 jälkeen faktuaalisesti väärin vaan ollaan selvästi perässä viime vuotta ja erityisesti siksi että myynti sakkaa jenkeissä ja Euroopassa.

Q4 myynti jää nähtäväksi.
 
VW:n kaikkien autojen toimitusmäärät myös alamäkeen, -7%
Oct 11 (Reuters) - Volkswagen Group (VOWG_p.DE), opens new tab on Friday reported a 7% decline in third-quarter global deliveries, showing how Europe's car industry is facing tough challenges, including weak demand from China and high production costs at home.
BWM ja Mercedez myös laskettelee myyntien suhteen
Rivals BMW (BMWG.DE), opens new tab and Mercedes (MBGn.DE), opens new tab said on Thursday that sluggish demand and stiff competition in China hit third quarter sales.
Maailmanlaajuisesti EV toimitukset melkein 10% laskussa
But on a global scale, fully battery electric deliveries fell by 9.8% to 189,400 vehicles, weighed down by a 41% drop in the U.S.

Teslan kasvanut myynti Q3:lla on selkeä positiivinen poikkeus trendiin.
 
Viimeksi muokattu:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?
Ongelma on juuri tuo kasvuvauhdin hidastuminen versus vuoden/kahden takaiset ennusteet ja sijoittajien odotukset kasvusta(osakekurssi). Laskeeko hidastumisen osittain tai kokonaan asiakkaiden mielenkiinnon puutteeksi, kilpailijat vie markkinat tai yleiseen maailmanlaajuiseen taloustilanteeseen niin on kompleksinen asia. Hidastuminen johti myös siihen, että tesla alkoi jäähdyttelemään uusien tehtaiden(meksiko) ja laajennusten toteuttamisaikataulun kanssa(berliini). Tesla saanee 2025 kasvua aikaan kun h12025 tulee halvempi automalli tuotantoon ja CT tuotanto on merkittävästi isompi 2025 kuin 2024. En ylläty jos CT valmistusmäärä on 100k kärryä 2025 aikana.

Maailmanlaajuisesta taloustilanteesta voi arvella, että laskevat korot ja toivottavasti inflaation pienentyminen ja yleinen talouden piristyminen avaa kuluttajien kukkaronnyörejä enemmän. Nyt on monessa maassa/sektorissa aika heikot ajat firmoilla ja työntekijöillä. Oli syy sitten X,Y,Z niin tesla on niitä harvoja ei kiinalaisia autovalmistajia joka kasvatti myynti ja tuotantomääriä q3:lla
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?

Ei, tällä hetkellä lienee todennäköisempää että 2024 myynnit jää alhaisemmaksi kuin 2023 (kappalemäärissä mitattuna) kuin että kasvettaisiin vrt. 2023.

Mutta lopputulos nähdään vasta Q4 jälkeen ja voi olla että Tesla puskee kaikennäköisillä korkotarjouksilla ja alennuksilla väkisin viime vuoden numeroiden päälle koska Teslan arvostus vaatii jatkuvaa kasvua.
 
Enpä tiedä. Volkswagen ainakin myi käytännössä saman verran autoja tämän vuoden ekalla puoliskolla kuin viime vuonnakin. 0,1% vähemmän sähkiksiä kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla:

Euroopassa tilauksia sähkiksille 124% enemmän kuin edellisenä vuonna samana aikana.

Stellantis kasvatti 1,8% myyntiään euroopassa:

Ei tuo Teslan myynti viime vuoteen nähden ole ainakaan parempi kuin näiden.

Teslan markkinaosuus sähkiksistä on ollut jenkeissä tasaisessa laskussa:
Q1 2022 Teslan osuus oli sähköautoista 74,8%. Q3 2024 enää 48,2% Ei tuo ainakaan jenkkimarkkinassa näytä kovin hyviiä kasvun merkkejä (kilpailu kovenee) kun markkina jatkaa nopeampaa kasvua kuin Teslan myynti. Tokihan noi kvartaaleittain vähän muuttuvat suuntaan ja toiseen.

Tekee kyllä hyvää markkinoille että uusia sähkiksiä tulee aika lailla kaikilta valmistajilta.
Ongelma näissä essonbaarin jaarittelijoissa, jotka olevinaan tietävät vetoavat menneisiin lukuihin ja itseasiassa ennustavat aivan toiseen suuntaan. Näköpiirissä tämän vuoden osalta on esim VAG group ei tule tekemään ennätystä tai edes pääse samoihin lukuihin viime vuoden tapaan ja myymään vajaata 800k sähköautoa vuositasolla vaan jäävät 700k ja myynnit kyykkää noin 10% kun teslalla menee toisinpäin. Täällä tuntuu liikkuvan paljon saksalaisten autojen kannattajia aika vääristyneillä ajatusmaailmoilla että kohta Tesla kyykkää ja missä halpamalli viipyy ja VAG kohta kirii ohi. Ei näytä kiirettä pukkaavan Tesla 2 mallilla kun jo lähes Tesla 3 myynneillä päästään VAG groupin liekö yli 50 mallin myynteihin ja y malli porskuttaa platinaa. Mielenkiintoinen hetki kun tämä halvempi malli teslalla nostaa myynnit yli 3 miljoonaan vuositasolla niin siellä VAG CEO kihomatoja kaivelee persvaostansa kun eivät saa nostettua sähköautomyyntejään yli 50% ennen 2030.

Joka tapauksessa ei noita kuukausittain Iltalehden toimittajien top myyntejä usko erkkikään, mutta saahan niillä luotua illuusioita kun mainostetaan esim tammi, helmi, huhti ja toukokuu Volvon ex30 myydyimmäksi autoksi Suomessa, mutta totuus paljastuu ohimennen tammikuussa sivulauseena y malli Suomen ja mikä tärkein maailman myydyin sähäri. Lähinnä jääräpäille Tesla lyö tekarit kurkkuun, jotka muljuavat anaalista ilmaisena ulos pöksyyn. En tässä ketään siis syyttele, mutta kumman hiljaista myöntää monella foorumilaiselle erheensä varsinkin tammikuun tulos julkaisujen jälkeen.
 
Ei, tällä hetkellä lienee todennäköisempää että 2024 myynnit jää alhaisemmaksi kuin 2023 (kappalemäärissä mitattuna) kuin että kasvettaisiin vrt. 2023.

Mutta lopputulos nähdään vasta Q4 jälkeen ja voi olla että Tesla puskee kaikennäköisillä korkotarjouksilla ja alennuksilla väkisin viime vuoden numeroiden päälle koska Teslan arvostus vaatii jatkuvaa kasvua.
Tämä naurattaa myös suuresti kun vedetään korkotarjous kehiin, muuten ei Tesla pärjää... Muut ei buustaa myyntejään millään tapaa? Mikäs se id4 vajaan 10ke varustepaketit ja Hyundai ioniq5 ja muut romppeet?
 
..

Joka tapauksessa ei noita kuukausittain Iltalehden toimittajien top myyntejä usko erkkikään, mutta saahan niillä luotua illuusioita kun mainostetaan esim tammi, helmi, huhti ja toukokuu Volvon ex30 myydyimmäksi autoksi Suomessa, mutta totuus paljastuu ohimennen tammikuussa sivulauseena y malli Suomen ja mikä tärkein maailman myydyin sähäri. Lähinnä jääräpäille Tesla lyö tekarit kurkkuun, jotka muljuavat anaalista ilmaisena ulos pöksyyn. En tässä ketään siis syyttele, mutta kumman hiljaista myöntää monella foorumilaiselle erheensä varsinkin tammikuun tulos julkaisujen jälkeen.
Siis et usko heidän tilastoja? En usko, että kusettavat.
 
Viimeksi muokattu:
Uskossaan ainakin osa on vahvoja ja mikäs siinä, palvontakohteita jos pitää olla ja Jumala ei kelpaa niin minkäs sille mahtaa.

Mutta noin muuten Tesla on myynyt ihan ok, mutta ei se nyt esim. tuloaennätyksiään tule ihan hetkeen rikkomaan (ehkä 2026). Viime vuoteen pääseminenkin vaatii reilusti nousujohteista loppuvuotta.

Mutta kilpailu on kiristynyt selkeästi kotimarkkinassakin ja täkäläisestikin muut merkit myyvät ihan hyvin. Tämän vuoden myyntitilastot taitavat olla Suomessa about 20% Volvo ja 16% Tesla ja sitten Volkkarit ja Skodat siellä 10% paikkeilla. Nämä markkinaosuudet siis sähkiksistä. Täyssähköjä viimeisessä periodissa n. 40% (saman verran kuin viime vuonna samaan aikaan mutta tässä välillä ollut alempana). Kokonaismyynti on laskenut viime vuodesta aika paljon uusilla autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä naurattaa myös suuresti kun vedetään korkotarjous kehiin, muuten ei Tesla pärjää... Muut ei buustaa myyntejään millään tapaa? Mikäs se id4 vajaan 10ke varustepaketit ja Hyundai ioniq5 ja muut romppeet?

Mua naurattaa suuresti että sinulle on näköjään mahdotonta puhua Teslasta ilman "mutku VAG" osuutta. En puhunut mitään VAGista joten jos haluat maalata olkiukkoja niin siihen varmaan löytyy joku parempi ketju.

Mennään nyt taas siihen sinun alkuperäiseen väitteeseen Teslan myyntiennätyksistä, tänä vuonna Tesla on Q3 jälkeen about 30k perässä viime vuotta. Siinä on fakta myyntiennätyksistä. Kyllä, Q3 luku oli ennätys vrt. aikaisemmat vuodet mutta Q1 ja Q2 taas selvästi huonompia.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
259 409
Viestejä
4 511 556
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom