Yleistä keskustelua sähköautoista

Sähköautoihin siirtyminen ei ole mikään oikea pakko. On ainoastaan poliitikkojen luomia pakkoja. Bensa ei ole loppumassa.
Tuntuu kuitenkin markkinat ja ihmisten tahtotila menevän siihen suuntaan että sähköautomarkkina kasvaa samaan aikaan kuin perinteisten autojen myynti vähenee. Jos jää kisassa jälkeen niin kiinalaiset sähköautovalmistajat vie lounaan. Tesla lienee tulee olemaan absoluuttisella automarkkinaosuuksilla aina pieni pelaaja vaikka teslan yksittäinen mallit voivat olla maailman eniten myytyjä. Osa kiinalaisista "naamioitunut" eurooppalaiseksi kuten volvo joka on oikeasti kiinalaisten omistama.

Tämä on vähän sama juttu kuin ei t-ford tai älypuhelin ollut must juttu ensimmäisen version myyntiintullessa, mutta vuosi vuodelta markkina muuttuu. Kirjoitus on seinällä jos on valmis katsomaan mikä trendi on ja missä ollaan 5v, 10v, 20v päästä.
 
Viimeksi muokattu:
Heimman aiheeseen liittyen. Kiina on se automahti. Se söi jotain pinaattia 2000 luvun alussa.
Tämä on vähän sama juttu kuin ei t-ford tai älypuhelin ollut must juttu ensimmäisen version myyntiintullessa, mutta vuosi vuodelta markkina muuttuu. Kirjoitus on seinällä jos on valmis katsomaan mikä trendi on ja missä ollaan 5v, 10v, 20v päästä.
 
Miksi VW:n johto sanoi allaolevasti jos ei ole ongelmia? Linkit lähteisiin aikaisemmassa postauksessa. Väittäisin, että vw:n ongelma on vähän samaa tyyliä kuin nokian palavan symbian lautan kanssa. Jos ei tilannetta korjata riprap niin 10v sisään käy köpelösti. Muutoksethan ei tapahdu päivässä mutta merkit on ilmassa ja vw:n johto hereillä. Jos vw:n lippulaiva myisi kuten tehtaassa on kapasiteettia niin ei tarvisi miettiä tehtaan sulkemista,...
Jos ne ovat yrittäneet jo vähintään vuosikymmenen sulkea vanhoja tehtaitaan Saksassa AY-väen vastustaessa, niin luuletko että nykyinen myyntinotkahdus(kin) ei kelpaa uudeksi keppihevoseksi? Jos luet tarkemmin, niin lainauksesi ei sano mitään sähköautoista vaan markkinasta yleensä. Ja jos viittaat lopulla Belgian tehtaaseen, niin miksi ei kannattaisi sulkea pientä ja epäpäkelpoa tehdasta, kun parempaa/halvenpaa kapasiteettia on muuallakin? Samasta syystä Tesla kasaa autoja Kiinassa Saksan tehtaan sijaan.

Volkkarilla on rakenneongelmansa, mutta aika paksua vääntää vuosi(kymment)en aikana kasautuneet rakenteet sähköautojen myynnin ongelmaksi. Ja jos se sähköautomyynti vetäisi, mitäköhän sinusta volkkarin sitten pitäisi tehdä noilla vanhentuneilla polttistehtailla? Pitää seinät pystyssä ja väki kaivamassa nenää? Saksa on paska maa ja sen takia ne tehtaat siellä edelleen on.
 
Niin? Vajaakäytössä, kun Kiinassa kannattaa tehdä. Tai ainakin kannatti, tiedä sitten miten tullien kanssa käy lopulta.

Juu, Kiinassa kannattaa tehdä autoja varsinkin Kiinan markkinoille. Joka on siis merkittävä automarkkina, taitaa olla ylivoimaisesti suurin tällä hetkellä…
 
Kuitenkin meinaavat laajentaa tuota vajailla käyvää tehdasta?
Suunnitelmathan tuohon olivat jo ennen myynnin tyssäämistä, noinkohan laajentaisivat jos nyt pitäisi aloittaa? Sinällään laajennushakemusta ei kannata Saksassa lopettaa, kun Saksa on jälleen kerran paska maa ja asiat kestää, viherpiiperot taisi tässäkin olla ongelmana. Sinällään tällä sun muka-nokkelalla nokittelulla ei nyt ole mitään tekemistä sen mun alkuperäisen ajatuksen kanssa, että valmistaja tekee tuotteet siellä missä se on heille edullisinta. Edullisin voi toki tarkoittaa muutakin kuin pelkkää viivan alle jäävää lukua.
 
Juu, Kiinassa kannattaa tehdä autoja varsinkin Kiinan markkinoille. Joka on siis merkittävä automarkkina, taitaa olla ylivoimaisesti suurin tällä hetkellä…
Kiinassa valtio auttaa autofirmoja melkeinpä lukemattomilla tavoilla. EU ja USA pitävät kiinan valtiotason tukihärdellejä epäreiluna ja siksipä tulleja. Halvat kiina-autot jää eu ja usa osalta historiaan. Ihan hyvä strategiahan tuo on aluksi tehdä valtiotason tukien avulla "halpaa". Kun markkina hallussa kilpailijoiden kuoltua pois nostellaan hintoja ja alkaa tekemään voittoa.
"So the level of subsidization is utterly enormous. There are many profit-losing firms that are kept in existence. And so there is a gigantic amount of overcapacity that is threatening our own attempts to build in these areas," she said.

Big taxes will be imposed on imports of electric vehicles from China to the EU after the majority of member states backed the plans.

 
Viimeksi muokattu:
Suunnitelmathan tuohon olivat jo ennen myynnin tyssäämistä, noinkohan laajentaisivat jos nyt pitäisi aloittaa? Sinällään laajennushakemusta ei kannata Saksassa lopettaa, kun Saksa on jälleen kerran paska maa ja asiat kestää, viherpiiperot taisi tässäkin olla ongelmana. Sinällään tällä sun muka-nokkelalla nokittelulla ei nyt ole mitään tekemistä sen mun alkuperäisen ajatuksen kanssa, että valmistaja tekee tuotteet siellä missä se on heille edullisinta. Edullisin voi toki tarkoittaa muutakin kuin pelkkää viivan alle jäävää lukua.
Milläs tapaa Teslan myynnit tyssänneet kun taas ennätysmyynnit tänä vuonna paukkuu rikki? Kiinan tehtaan maksimit hakkaa rajoitinta vasten ja Berliinin tehtaan laajennukset olleet kaiken aikaa vireillä. Se että byrokratia Saksassa on mitä on ja yli vuoden kädet ristissä anoen Tesla sai luvat vihdoin laajentaa kapasiteetti 500k milliin ihan hyvä. Tokihan korot jylläsi korkealla hetken niin löivät muutamaksi kuukaudeksi Kiinassa alas linjastoja, mutta sitä vasten taas Berliini laajentanut eli kaipa ne lähinnä balansoivat myyntejä y ja 3 mallin välillä kun Euroopassa y mallin kysyntä isompaa kuin 3 mikä tulee Kiinasta.
 
Milläs tapaa Teslan myynnit tyssänneet kun taas ennätysmyynnit tänä vuonna paukkuu rikki? Kiinan tehtaan maksimit hakkaa rajoitinta vasten ja Berliinin tehtaan laajennukset olleet kaiken aikaa vireillä. Se että byrokratia Saksassa on mitä on ja yli vuoden kädet ristissä anoen Tesla sai luvat vihdoin laajentaa kapasiteetti 500k milliin ihan hyvä. Tokihan korot jylläsi korkealla hetken niin löivät muutamaksi kuukaudeksi Kiinassa alas linjastoja, mutta sitä vasten taas Berliini laajentanut eli kaipa ne lähinnä balansoivat myyntejä y ja 3 mallin välillä kun Euroopassa y mallin kysyntä isompaa kuin 3 mikä tulee Kiinasta.

Tänä vuonna Q1 ja Q2 on myyty vähemmän Tesloja kuin viime vuonna vastaavaan aikaan. Jonkinlainen loppukiri pitää saada aikaan, jos aikoo tehdä jälleen uusia ennätyksiä tänä vuonna...

1729251893861.png


En tiedä, onko tämän vuoden Q3:sta jo jotain tietoja julki jossakin... mutta toistaiseksi ei hyvältä näytä, viime vuonna myytiin yli 1,8 miljoonaa ajoneuvoa ja tänä vuonna ensimmäisen vuosipuoliskon aikana on myyty vasta runsas 800 tuhatta ajoneuvoa. Q3+Q4 pitäisi myydä yhteensä vielä miljoona autoa, jotta päästäisiin edes viime vuoden lukuun.


20231,845,985
Q1 2024433,371
Q2 2024410,831

Näköjään on julkaistu, Q3 2024 toimitettiin 462 tuhatta autoa.

 
Viimeksi muokattu:
Milläs tapaa Teslan myynnit tyssänneet kun taas ennätysmyynnit tänä vuonna paukkuu rikki? Kiinan tehtaan maksimit hakkaa rajoitinta vasten ja Berliinin tehtaan laajennukset olleet kaiken aikaa vireillä. Se että byrokratia Saksassa on mitä on ja yli vuoden kädet ristissä anoen Tesla sai luvat vihdoin laajentaa kapasiteetti 500k milliin ihan hyvä. Tokihan korot jylläsi korkealla hetken niin löivät muutamaksi kuukaudeksi Kiinassa alas linjastoja, mutta sitä vasten taas Berliini laajentanut eli kaipa ne lähinnä balansoivat myyntejä y ja 3 mallin välillä kun Euroopassa y mallin kysyntä isompaa kuin 3 mikä tulee Kiinasta.
Tulevat vaporwaren hehkutukset ovat oma lukunsa, mutta älä nyt sentään jaksa jauhaa paskaa asiasta, jonka jokainen voi helposti itse tarkistaa. Montakos kymmentä prosenttia se Teslan ennustama vuotuinen kasvu piti olla? Joku Mexicon tehdaskin tais saada kirvestä. Hyvä kun oikein pinnistämällä tarjouksilla pääsevät viime vuoden lukuihin. Jos tämä ei ole myynnin tyssäämistä niin mikä?
 
Milläs tapaa Teslan myynnit tyssänneet kun taas ennätysmyynnit tänä vuonna paukkuu rikki?

Mitä ihmettä sä taas selität? Tesla on Q3 jälkeen myynyt about 30k vähemmän autoa kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, syynä se että myynti sakannut rajusti jenkeissä ja EU:ssa, Kiinassa taas myyty enemmän.

on kumma miten sanot että olet 10v seurannut tarkkaan skeneä ja silti sulta tulee tasaisin väliajoin ihan täyttä höpöhöpöä.
 
Mitä ihmettä sä taas selität? Tesla on Q3 jälkeen myynyt about 30k vähemmän autoa kuin viime vuonna vastaavaan aikaan, syynä se että myynti sakannut rajusti jenkeissä ja EU:ssa, Kiinassa taas myyty enemmän.

on kumma miten sanot että olet 10v seurannut tarkkaan skeneä ja silti sulta tulee tasaisin väliajoin ihan täyttä höpöhöpöä.

Teslan myyntimäärissä tuo on käytännössä sama kuin viime vuonna. Q1 ja Q2 olivat huonompia kuin viime vuonna, mutta Q3 oli 9,1% parempi kuin viime vuotinen kolmas neljännes. Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.

Eli se siitä myynnin sakkaamisesta. Aika moni muu autofirma on oikeasti sakannut myynneiltään viime vuoteen verrattuna, mutta Tesla ei ole.
 
Teslan myyntimäärissä tuo on käytännössä sama kuin viime vuonna. Q1 ja Q2 olivat huonompia kuin viime vuonna, mutta Q3 oli 9,1% parempi kuin viime vuotinen kolmas neljännes. Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.

Eli se siitä myynnin sakkaamisesta. Aika moni muu autofirma on oikeasti sakannut myynneiltään viime vuoteen verrattuna, mutta Tesla ei ole.
Vertaatko pelkkiä sähköä vai kaikkia?
 
Enpä tiedä. Volkswagen ainakin myi käytännössä saman verran autoja tämän vuoden ekalla puoliskolla kuin viime vuonnakin. 0,1% vähemmän sähkiksiä kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla:

Euroopassa tilauksia sähkiksille 124% enemmän kuin edellisenä vuonna samana aikana.

Stellantis kasvatti 1,8% myyntiään euroopassa:

Ei tuo Teslan myynti viime vuoteen nähden ole ainakaan parempi kuin näiden.

Teslan markkinaosuus sähkiksistä on ollut jenkeissä tasaisessa laskussa:
Q1 2022 Teslan osuus oli sähköautoista 74,8%. Q3 2024 enää 48,2% Ei tuo ainakaan jenkkimarkkinassa näytä kovin hyviiä kasvun merkkejä (kilpailu kovenee) kun markkina jatkaa nopeampaa kasvua kuin Teslan myynti. Tokihan noi kvartaaleittain vähän muuttuvat suuntaan ja toiseen.

Tekee kyllä hyvää markkinoille että uusia sähkiksiä tulee aika lailla kaikilta valmistajilta.
 
Viimeksi muokattu:
Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.
Ja hyvät myyntiluvut eivät kerro mitään kannattavuudesta. Moni yhtiö on kyykännyt siihen että myynti vetää, mutta tulosta ei synny. Ja vastaavasti , moni yhtiö jonka myynti sakkaa, tekee tulosta.

Osakkeenomistajien toiveet taas eri juttu.
 
Teslan myyntimäärissä tuo on käytännössä sama kuin viime vuonna. Q1 ja Q2 olivat huonompia kuin viime vuonna, mutta Q3 oli 9,1% parempi kuin viime vuotinen kolmas neljännes. Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.

Eli se siitä myynnin sakkaamisesta. Aika moni muu autofirma on oikeasti sakannut myynneiltään viime vuoteen verrattuna, mutta Tesla ei ole.
Unohdit ”sopivasti” sen, että sähköautojen markkina on jatkanut kasvua. Teslan myynnin sakkaaminen näkyy siis sekä absoluuttisten määrien hyytymisenä että markkinaosuuden tippumisena. Ja tämä siis ihan ilman, että edes vilkaisee mitä Tesla itse ennusti myynnin kasvuksi ennen flattimyyntejä. Niistä luvuista ollaan valtavasti perässä.
 
Unohdit ”sopivasti” sen, että sähköautojen markkina on jatkanut kasvua. Teslan myynnin sakkaaminen näkyy siis sekä absoluuttisten määrien hyytymisenä että markkinaosuuden tippumisena. Ja tämä siis ihan ilman, että edes vilkaisee mitä Tesla itse ennusti myynnin kasvuksi ennen flattimyyntejä. Niistä luvuista ollaan valtavasti perässä.
Ei Tesla ole "ennustanut" mitään. Muistaakseni vuosi sitten povasivat tälle vuodelle samanlaista myyntiä kuin viime vuodelle.
 
Enpä tiedä. Volkswagen ainakin myi käytännössä saman verran autoja tämän vuoden ekalla puoliskolla kuin viime vuonnakin. 0,1% vähemmän sähkiksiä kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla:

Euroopassa tilauksia sähkiksille 124% enemmän kuin edellisenä vuonna samana aikana.

Stellantis kasvatti 1,8% myyntiään euroopassa:

Ei tuo Teslan myynti viime vuoteen nähden ole ainakaan parempi kuin näiden.

Teslan markkinaosuus sähkiksistä on ollut jenkeissä tasaisessa laskussa:
Q1 2022 Teslan osuus oli sähköautoista 74,8%. Q3 2024 enää 48,2% Ei tuo ainakaan jenkkimarkkinassa näytä kovin hyviiä kasvun merkkejä (kilpailu kovenee) kun markkina jatkaa nopeampaa kasvua kuin Teslan myynti. Tokihan noi kvartaaleittain vähän muuttuvat suuntaan ja toiseen.

Tekee kyllä hyvää markkinoille että uusia sähkiksiä tulee aika lailla kaikilta valmistajilta.

Stellantis -20% viime vuoteen verrattuna Q3:


GM -2.2%


Nissan elokuussa -15,5% edellisen vuoden elokuuhun verrattuna:


Toyotalla elokuu oli seitsemäs peräkkäinen kuukausi jolloin myynti putoaa:

 
Ei Tesla ole "ennustanut" mitään. Muistaakseni vuosi sitten povasivat tälle vuodelle samanlaista myyntiä kuin viime vuodelle.
Ei ole ennustanut muka mitään ja silti varoittanut mm. myynnin heikkenemisestä :asif:


e: Unohtamatta 2030 targetin poistamista:
 
Viimeksi muokattu:
Teslan myyntimäärissä tuo on käytännössä sama kuin viime vuonna. Q1 ja Q2 olivat huonompia kuin viime vuonna, mutta Q3 oli 9,1% parempi kuin viime vuotinen kolmas neljännes. Hyvällä loppuvuoden tuloksella Tesla ylittää viime vuoden myyntiluvut komeasti.

Eli se siitä myynnin sakkaamisesta. Aika moni muu autofirma on oikeasti sakannut myynneiltään viime vuoteen verrattuna, mutta Tesla ei ole.

Väite oli että Tesla on taas tekemässä ennätysmyynnit - se on Q3 jälkeen faktuaalisesti väärin vaan ollaan selvästi perässä viime vuotta ja erityisesti siksi että myynti sakkaa jenkeissä ja Euroopassa.

Q4 myynti jää nähtäväksi.
 
VW:n kaikkien autojen toimitusmäärät myös alamäkeen, -7%
Oct 11 (Reuters) - Volkswagen Group (VOWG_p.DE), opens new tab on Friday reported a 7% decline in third-quarter global deliveries, showing how Europe's car industry is facing tough challenges, including weak demand from China and high production costs at home.
BWM ja Mercedez myös laskettelee myyntien suhteen
Rivals BMW (BMWG.DE), opens new tab and Mercedes (MBGn.DE), opens new tab said on Thursday that sluggish demand and stiff competition in China hit third quarter sales.
Maailmanlaajuisesti EV toimitukset melkein 10% laskussa
But on a global scale, fully battery electric deliveries fell by 9.8% to 189,400 vehicles, weighed down by a 41% drop in the U.S.

Teslan kasvanut myynti Q3:lla on selkeä positiivinen poikkeus trendiin.
 
Viimeksi muokattu:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?
Ongelma on juuri tuo kasvuvauhdin hidastuminen versus vuoden/kahden takaiset ennusteet ja sijoittajien odotukset kasvusta(osakekurssi). Laskeeko hidastumisen osittain tai kokonaan asiakkaiden mielenkiinnon puutteeksi, kilpailijat vie markkinat tai yleiseen maailmanlaajuiseen taloustilanteeseen niin on kompleksinen asia. Hidastuminen johti myös siihen, että tesla alkoi jäähdyttelemään uusien tehtaiden(meksiko) ja laajennusten toteuttamisaikataulun kanssa(berliini). Tesla saanee 2025 kasvua aikaan kun h12025 tulee halvempi automalli tuotantoon ja CT tuotanto on merkittävästi isompi 2025 kuin 2024. En ylläty jos CT valmistusmäärä on 100k kärryä 2025 aikana.

Maailmanlaajuisesta taloustilanteesta voi arvella, että laskevat korot ja toivottavasti inflaation pienentyminen ja yleinen talouden piristyminen avaa kuluttajien kukkaronnyörejä enemmän. Nyt on monessa maassa/sektorissa aika heikot ajat firmoilla ja työntekijöillä. Oli syy sitten X,Y,Z niin tesla on niitä harvoja ei kiinalaisia autovalmistajia joka kasvatti myynti ja tuotantomääriä q3:lla
 
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?

Ei, tällä hetkellä lienee todennäköisempää että 2024 myynnit jää alhaisemmaksi kuin 2023 (kappalemäärissä mitattuna) kuin että kasvettaisiin vrt. 2023.

Mutta lopputulos nähdään vasta Q4 jälkeen ja voi olla että Tesla puskee kaikennäköisillä korkotarjouksilla ja alennuksilla väkisin viime vuoden numeroiden päälle koska Teslan arvostus vaatii jatkuvaa kasvua.
 
Enpä tiedä. Volkswagen ainakin myi käytännössä saman verran autoja tämän vuoden ekalla puoliskolla kuin viime vuonnakin. 0,1% vähemmän sähkiksiä kuin viime vuonna samalla ajanjaksolla:

Euroopassa tilauksia sähkiksille 124% enemmän kuin edellisenä vuonna samana aikana.

Stellantis kasvatti 1,8% myyntiään euroopassa:

Ei tuo Teslan myynti viime vuoteen nähden ole ainakaan parempi kuin näiden.

Teslan markkinaosuus sähkiksistä on ollut jenkeissä tasaisessa laskussa:
Q1 2022 Teslan osuus oli sähköautoista 74,8%. Q3 2024 enää 48,2% Ei tuo ainakaan jenkkimarkkinassa näytä kovin hyviiä kasvun merkkejä (kilpailu kovenee) kun markkina jatkaa nopeampaa kasvua kuin Teslan myynti. Tokihan noi kvartaaleittain vähän muuttuvat suuntaan ja toiseen.

Tekee kyllä hyvää markkinoille että uusia sähkiksiä tulee aika lailla kaikilta valmistajilta.
Ongelma näissä essonbaarin jaarittelijoissa, jotka olevinaan tietävät vetoavat menneisiin lukuihin ja itseasiassa ennustavat aivan toiseen suuntaan. Näköpiirissä tämän vuoden osalta on esim VAG group ei tule tekemään ennätystä tai edes pääse samoihin lukuihin viime vuoden tapaan ja myymään vajaata 800k sähköautoa vuositasolla vaan jäävät 700k ja myynnit kyykkää noin 10% kun teslalla menee toisinpäin. Täällä tuntuu liikkuvan paljon saksalaisten autojen kannattajia aika vääristyneillä ajatusmaailmoilla että kohta Tesla kyykkää ja missä halpamalli viipyy ja VAG kohta kirii ohi. Ei näytä kiirettä pukkaavan Tesla 2 mallilla kun jo lähes Tesla 3 myynneillä päästään VAG groupin liekö yli 50 mallin myynteihin ja y malli porskuttaa platinaa. Mielenkiintoinen hetki kun tämä halvempi malli teslalla nostaa myynnit yli 3 miljoonaan vuositasolla niin siellä VAG CEO kihomatoja kaivelee persvaostansa kun eivät saa nostettua sähköautomyyntejään yli 50% ennen 2030.

Joka tapauksessa ei noita kuukausittain Iltalehden toimittajien top myyntejä usko erkkikään, mutta saahan niillä luotua illuusioita kun mainostetaan esim tammi, helmi, huhti ja toukokuu Volvon ex30 myydyimmäksi autoksi Suomessa, mutta totuus paljastuu ohimennen tammikuussa sivulauseena y malli Suomen ja mikä tärkein maailman myydyin sähäri. Lähinnä jääräpäille Tesla lyö tekarit kurkkuun, jotka muljuavat anaalista ilmaisena ulos pöksyyn. En tässä ketään siis syyttele, mutta kumman hiljaista myöntää monella foorumilaiselle erheensä varsinkin tammikuun tulos julkaisujen jälkeen.
 
Ei, tällä hetkellä lienee todennäköisempää että 2024 myynnit jää alhaisemmaksi kuin 2023 (kappalemäärissä mitattuna) kuin että kasvettaisiin vrt. 2023.

Mutta lopputulos nähdään vasta Q4 jälkeen ja voi olla että Tesla puskee kaikennäköisillä korkotarjouksilla ja alennuksilla väkisin viime vuoden numeroiden päälle koska Teslan arvostus vaatii jatkuvaa kasvua.
Tämä naurattaa myös suuresti kun vedetään korkotarjous kehiin, muuten ei Tesla pärjää... Muut ei buustaa myyntejään millään tapaa? Mikäs se id4 vajaan 10ke varustepaketit ja Hyundai ioniq5 ja muut romppeet?
 
..

Joka tapauksessa ei noita kuukausittain Iltalehden toimittajien top myyntejä usko erkkikään, mutta saahan niillä luotua illuusioita kun mainostetaan esim tammi, helmi, huhti ja toukokuu Volvon ex30 myydyimmäksi autoksi Suomessa, mutta totuus paljastuu ohimennen tammikuussa sivulauseena y malli Suomen ja mikä tärkein maailman myydyin sähäri. Lähinnä jääräpäille Tesla lyö tekarit kurkkuun, jotka muljuavat anaalista ilmaisena ulos pöksyyn. En tässä ketään siis syyttele, mutta kumman hiljaista myöntää monella foorumilaiselle erheensä varsinkin tammikuun tulos julkaisujen jälkeen.
Siis et usko heidän tilastoja? En usko, että kusettavat.
 
Viimeksi muokattu:
Uskossaan ainakin osa on vahvoja ja mikäs siinä, palvontakohteita jos pitää olla ja Jumala ei kelpaa niin minkäs sille mahtaa.

Mutta noin muuten Tesla on myynyt ihan ok, mutta ei se nyt esim. tuloaennätyksiään tule ihan hetkeen rikkomaan (ehkä 2026). Viime vuoteen pääseminenkin vaatii reilusti nousujohteista loppuvuotta.

Mutta kilpailu on kiristynyt selkeästi kotimarkkinassakin ja täkäläisestikin muut merkit myyvät ihan hyvin. Tämän vuoden myyntitilastot taitavat olla Suomessa about 20% Volvo ja 16% Tesla ja sitten Volkkarit ja Skodat siellä 10% paikkeilla. Nämä markkinaosuudet siis sähkiksistä. Täyssähköjä viimeisessä periodissa n. 40% (saman verran kuin viime vuonna samaan aikaan mutta tässä välillä ollut alempana). Kokonaismyynti on laskenut viime vuodesta aika paljon uusilla autoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä naurattaa myös suuresti kun vedetään korkotarjous kehiin, muuten ei Tesla pärjää... Muut ei buustaa myyntejään millään tapaa? Mikäs se id4 vajaan 10ke varustepaketit ja Hyundai ioniq5 ja muut romppeet?

Mua naurattaa suuresti että sinulle on näköjään mahdotonta puhua Teslasta ilman "mutku VAG" osuutta. En puhunut mitään VAGista joten jos haluat maalata olkiukkoja niin siihen varmaan löytyy joku parempi ketju.

Mennään nyt taas siihen sinun alkuperäiseen väitteeseen Teslan myyntiennätyksistä, tänä vuonna Tesla on Q3 jälkeen about 30k perässä viime vuotta. Siinä on fakta myyntiennätyksistä. Kyllä, Q3 luku oli ennätys vrt. aikaisemmat vuodet mutta Q1 ja Q2 taas selvästi huonompia.
 
En usko että h1/2025 saadaan mitään halpamallia. Siitä pitäisi alkaa näkymään jo testiajoja.
 
Joop, Highlandin ja Cybertruckin perusteella voi kyllä aika suoraan päätellä, että eipä Teslalla ole tässä ihan hetkeen tulossa ulos kuin Y: facelift "Juniper" ja itseasiassa vuosi on sen verran pitkällä ja huhut/kuvavuoto ollut sen verran hiljaista, että noinkohan sekään vielä Q1 tulee.
 
En usko että h1/2025 saadaan mitään halpamallia. Siitä pitäisi alkaa näkymään jo testiajoja.
Tesla sanoi näin viime kvartaaliraportissa
Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be able to be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line-up.
lähde: https://digitalassets.tesla.com/tesla-contents/image/upload/IR/TSLA-Q2-2024-Update.pdf

Pianhan se tulee uusi kvartaalirapsa ja saadaan päivitys halvemman mallin aikatauluun. Onhan se mahdollista, että lykkäävät aikataulua syystä x,y,z. Ylläoleva kuitenkin uusin tieto mikä on sijoittajille kerrottu virallisessa yhteydessä. Sijoittajille paha valehdella kun SEC&co tulee ovista ja ikkunoista sisään jos valehtelee.
 
Viimeksi muokattu:
Korjatkaa jos olen väärässä, mutta eikös nyt aika todennäköisesti Teslan kokonaismyynti tänä vuonna tee taas uuden ennätyksen, mutta "ongelma" on
siinä, että kasvuvauhti on hidastunut? Ts. tämän ja viime vuoden myyntien kasvun suhteellinen ero on pienempi kuin viime vuoden ja sitä edellisen?

Tämän hetken tilastojen mukaan Tesla nimenomaan ei tee ennätystä, vaan sen myynti jää viime vuoden myynneistä. Teslan pitäisi viimeisellä neljänneksellä myydä ihan perkeleesti autoja, että se pääsisi viime vuoden lukemiin.

Tesla on tehnyt ennätyksiä yksittäisillä markkinoilla ja yksittäisissä tuotteissa yksittäisillä kvartaaleilla joita sitten uskonlahkomaisesti jopa sijoittajien kesken hehkutetaan, joka sotkee kokonaiskuvan hahmottamista vaikka kokonaismyynti tosiaan mahdollisesti jää viimevuoden alapuolelle, jos ei tehdä ennätystä viimeisellä kvartaalilla.
 
Ja kokonaisuutena bmw automyynti laskussa. Mun pointti oli kuvata sitä tilannetta, että autoalalla yleensä ei mene kovin hyvin tällä hetkellä. Sun linkistä
BMW Group delivers total of 1,754,158 units worldwide in YTD September (-4.5%)
Tesla ei ole ainoa jolla on haasteita päästä 2024 samoihin myyntimäärin kuin 2023.
 
Tämä kaikki kyllä viittaa siihen, että vaikka nyt aikalailla varmaa onkin Tesla Y:n osto, niin kannattanee kiltisti odotella ja katsoa paraneeko diilit vuoden loppua kohden. Painetta myyntiin Teslalla tosiaan on aikalailla ja siltä kantilta voi tulla vielä kaikenlaista.
 
Uskossaan ainakin osa on vahvoja ja mikäs siinä, palvontakohteita jos pitää olla ja Jumala ei kelpaa niin minkäs sille mahtaa.

Mutta noin muuten Tesla on myynyt ihan ok, mutta ei se nyt esim. tuloaennätyksiään tule ihan hetkeen rikkomaan (ehkä 2026). Viime vuoteen pääseminenkin vaatii reilusti nousujohteista loppuvuotta.

Mutta kilpailu on kiristynyt selkeästi kotimarkkinassakin ja täkäläisestikin muut merkit myyvät ihan hyvin. Tämän vuoden myyntitilastot taitavat olla Suomessa about 20% Volvo ja 16% Tesla ja sitten Volkkarit ja Skodat siellä 10% paikkeilla. Nämä markkinaosuudet siis sähkiksistä. Täyssähköjä viimeisessä periodissa n. 40% (saman verran kuin viime vuonna samaan aikaan mutta tässä välillä ollut alempana). Kokonaismyynti on laskenut viime vuodesta aika paljon uusilla autoilla.
No en palvo muskia enkä itse asiassa usko Jumalaan tai mihinkään, mutta jos ennen ensi viikon tulosjulkaisua annan varovaisen arvion Teslan 2024 myynneistä se on ilman mitään paisutteluja Teslan saatikka minkään muun puolueellisen tahon toimesta niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.

Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa. Kas kun ei tuulen ja kuun asennon mukaan ilmoita milloin juuri otollinen toimitusmäärä teslaa parempi. Sitten kun tammikuussa nasahtaa faktat pöytään niin tulee joku lööppi autoteollisuus alamäessä tai muuta sontaa kun ei voida edes kehua voittajaa.
 
Noissa Suomi ilttislööpeissä enemmän ihmetyttää nuo wanhat auto toimittajat, jotka fakkiintuneita perinteisten merkkien kannattajia ja ilmeisesti saavat bonusta mainostaessaan niitä. Ilmottaisivat vaikka 3kk välein tilastoja niin ei ottaisi päähän tuommoinen huuhaa.

Ei ole todellista, miten joku voi ottaa näin paljon kierroksia siitä miten iltikset raportoivat myyntejä? Tai siis lähdetään nyt siitä että miksi kukaan yleensä lukee iltisten juttuja ylipäätänsä, nehän on kuraa aiheesta riippumatta?

Mutta sitten nämä foliohattusetit että "TM sorsii Teslaa koska VAG mainostaa niin paljon" ja "toimittajat saavat bonareita mainotaessaan autoja" on niin ufoja etten oikein ymmärrä miksi kukaan saattaa itseään naurunalaiseksi heittämällä näitä vakavissaan. Huhhuh.

niin semmoinen 3.1% kasvua total amount 1.864 milj pirssiä. Kasvu on kasvua ja muilla tekee kipeää. Ensi torstaina ilmestyy tarkempia kapasiteetteja tuotannon määrästä, josta voi korjata arviota.

Pistetään muistiin.

En tosin tiedä mitä tekemistä tuotannon määrällä on kun puhutaan myynneistä, Teslahan on tuottanut enemmän autoja kuin myynyt jo pitkään, olikohan Q2 poikkeus.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
 
Romutuspalkkiosta tässä hiljattain kirjoitettiin, (jossain) että sama raha tulis takaisin mitä siihen sijoitetaan.

Henkilökohtaisesti: en tiedä. ALV vois olla.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
A) Vähiten huono näistä mutta ei hyvä
B) Huonoin vaihtoehto
C) Sama kuin B mutta suuntautuu vähän eri ryhmäle
D) Tämä on hankintatuki myöskin

Pahaat tukimuodot:

1. Ilmainen/halvempi pysäköinti (tosin kaupunkien vastuulla)
2. Oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja (toimii siihen asti kunnes liikaa sähkiksiä)
3. Leasing-autojen alennettu verotusarvo

Lähtökohtaisesti 40k-> sähköautojen hankintaa ei tule tukea verovaroin penniäkään (eikä minkään muunkan auton pl. jotkut täysin spesiaalitapaukset).

Mutta asia ei ole helppo, joku voi sanoa että nykyinen sähköveron taso on sähkisten subventointia vs. fossiiliverot jne jne.
 
Onko teillä mielipiteitä siitä, millä tavalla valtion kannattaisi/pitäisi tukea sähköauton hankintaa?

A) Romutuspalkkio
B) Hankintatuki
C) Veronpalautus (kuten USA:ssa)
D) Sähköautojen ALV-kannan alentaminen (kuten Norjassa)

Onko jokin näistä selvästi parempi/huonompi vaihtoehto kuin muut?
Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
 
Romutuspalkkiosta tässä hiljattain kirjoitettiin, (jossain) että sama raha tulis takaisin mitä siihen sijoitetaan.

Henkilökohtaisesti: en tiedä. ALV vois olla.

Itse mietin, että hankintatuki ja alennettu ALV-kanta voinee siirtyä helpoiten autokaupan taskuun. Ei kokonaisuudessaan, mutta osin. Se olisi ei-toivottavaa.

Romutuspalkkio olisi sikäli parempi, että läheskään kaikki autonostajat eivät sitä saisi, joten se ei niin todennäköisesti valuisi autojen listahintoihin. Toisaalta, on suuri riski, että hyviä autoja menee romuksi. Miksi kukaan vaivautuisi kauppaamaan 15v/200tkm ajettua Poloa Nettiautossa, jos saman rahan saa romutuspalkkion muodossa laittamalla auton paaliin? Samaan aikaan monet ajelevat vielä vanhemmilla (lue: turvattomammilla ja suuripäästöisemmillä) autoilla, jotka täydellisessä maailmassa korvattaisiin tuolla Pololla.

Veronpalautus olisi sikäli hyvä, että sillä voisi kohdentaa tuen tietyille väestöryhmille (työssäkäyvät) ja se sopisi muutenkin oikeistohallituksemme ajatusmaailmaan. Kaikkein suurituloisimmat voisi rajata ulos (kuten jopa USA:ssa on tehty), pienituloisemmat taas eivät maksa tuloistaan valtiolle paljoa veroa, joten hekään eivät hyötyisi veronpalautuksesta ainakaan täysimääräisesti. Ja taaskin autokauppa saisi olla tarkkana hinnoittelunsa suhteen, koska vain osa ostajista pääsisi veronpalautuksen muotoista tukea käyttämään.

A) Vähiten huono näistä mutta ei hyvä
B) Huonoin vaihtoehto
C) Sama kuin B mutta suuntautuu vähän eri ryhmäle
D) Tämä on hankintatuki myöskin

Pahaat tukimuodot:

1. Ilmainen/halvempi pysäköinti (tosin kaupunkien vastuulla)
2. Oikeus käyttää joukkoliikennekaistoja (toimii siihen asti kunnes liikaa sähkiksiä)
3. Leasing-autojen alennettu verotusarvo

Lähtökohtaisesti 40k-> sähköautojen hankintaa ei tule tukea verovaroin penniäkään (eikä minkään muunkan auton pl. jotkut täysin spesiaalitapaukset).

Mutta asia ei ole helppo, joku voi sanoa että nykyinen sähköveron taso on sähkisten subventointia vs. fossiiliverot jne jne.

1. Vain pieni osa pysäköintipaikoista on julkisomisteisia, lähinnä kadunvarsipaikat isoimpien kaupunkien tiheimmin asutuilla alueilla.
2. Vain pieni osa tieverkosta on joukkoliikennekaistoja.
3. Tätähän meillä jo tehdäänkin?
 
No tuollaista isoakkuista Renault Scenicciä nyt ei tartte ladata kuin kerran viikkoon (Harri Salo videollaan tämän totesikin) ja siinä kun on vielä 22kWh laturi AC lataukseen niin lataa ostosreissun aikanakin niin paljon ettei tartte välttis edes pikalaturille suunnata.
 
Minkä takia valtion pitäisi ylipäätään tukea tuota?
Munkaan mielestä suuremmalle tuelle ei ole tarvetta, koska Suomessa autoveron rakenne jo suosii sähköautoja, ja lisäksi sähkö on halpaa ja bensa kallista verrattuna moneen muuhun maahan. Eteenkin tuo sähkön halpuus jo sinällään tukee sähköautoilua.

Kannatan kuitenkin työsuhdeautojen verotusarvon alennusta, mikä on jo nyt käytössä. Tämä yhdistettynä firmojen vähäpäästöisiä suosivaan politiikkaan saa monet työsuhdeautoilijat hommaamaan sen sähköauton, sitä on helppo kokeilla matalalla kynnyksella kun ei ole omaa omaisuutta siinä kiinni ja kuukausikustannus on tiedossa ilman yllätyksiä jäännösarvosta tms. Tämä taas syöttää markkinoille niitä 3-vuotiaita sähköautoja, joille on kysyntää käytettyjen markkinoilla.

Jos Suomessa olisi enemälti omaa tuotantoa tai jotain siihen liittyvää, niin sitten voisi isommankin tuen perustella. Monessa maassa jossa isot tuet on, on myös sähköautotuotantoa, eli tukevat omaa teollisuutta samalla.
 
No tuollaista isoakkuista Renault Scenicciä nyt ei tartte ladata kuin kerran viikkoon (Harri Salo videollaan tämän totesikin) ja siinä kun on vielä 22kWh laturi AC lataukseen niin lataa ostosreissun aikanakin niin paljon ettei tartte välttis edes pikalaturille suunnata.
No sehän riippuu ihan tasan siitä paljonko sillä ajaa sanoo Harri Salo ihan mitä hyvänsä. Joku voi joutua lataamaan joka päivä useasti kun taas jos sillä ei juuri ollenkaan aja niin kerran vuoteen riittää.

Tuo 22kw varassakin oleminen on vähän niin ja näin. Vai käykö joku monen tunnin ostoksilla monta kertaa viikossa?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 279
Viestejä
4 863 965
Jäsenet
78 636
Uusin jäsen
Magusnaps

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom