Yleistä keskustelua sähköautoista

Jos Teslalla on mennyt nyt noin varovaisesti mitä 16 vuotta tuulilasinpyyhkijöiden automatiikan ja haamujarrutusten kuntoon laittamisessa eikä maali ole vielä näkyvissä niin ehkä me annetaan alkupään MEBeille vielä vähän armoa vai mitä?
Eikä tule varmaan koskaan tulemaan kuntoon, ainakaan pyyhkijät. Kamera ei vaan riitä tuohon tarkoitukseen, kuten tuskin tulee riittämään täysin itsenäiseen ajamiseenkaan.
 
Mutta eihän nyt puhuta valmistusviasta varsinaisesti vaan siitä että BMS:n toiminnasta huolimatta eri kennot joutuvat erilaisille rasituksille lämpötilan yms. osalta ja tämä ajan kuluessa voi johtaa tilanteisiin joissa kenno tai moduuli pitää vaihtaa.
Nimenomaan puhutaan valmistusviasta, koska ne kennojen valmistusviat olisi se syy miksi niitä yksittäisiä moduuleita pitäisi päästä vaihtamaan. Lämmön, latauksen, kuormituksen ym. suhteen oikein suunnitellussa akussa isoja kenno/kennoryhmä/moduulikohtaisia eroja ei pääse syntymään jos yksittäisen akkukennon laadunhallinta on kunnossa.

Näitä loppuun ajettujakin on tullut Kokkolan Autohuollon videoilla jo vastaan. Jos plug-in hybridillä ajaa sen 100tkm sähköllä, niin perus ~10kWh akkupaketti alkaa olla loppu. Sinne on turha vaihtaa yhtä akkumoduulia/kennoa kun kaikki on loppu.
 
Jos 4.5% alle 4v ikäisistä kaipaisi akkuremppaa, niin se olisi surkea tulos. Kyllä luotettavuuden on oltava merkittävästi parempi. Eihän noille muuten voisi edes harkita lupaavansa 8v/192 000km akkutakuuta.

Tarkoitin sitä että 4v päästä ekat Model 3:t saavuttavat 10v iän jolloin nähdään tilastot niiden osalta.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.
People are angry, cars aren’t selling, and now for the first time ever Volkswagen is likely to close one of its factories in Europe – the state-of-the-art Brussels plant that makes the Audi Q8 E-Tron.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.


Niin, tässä on nyt siis kyseessä Q8 etron tehdas joka ei ole ihan ihan optimi lokaatiossa

But other issues have also plagued the Belgian plant. For one, it is located on a railway line, making expansion impossible, and there is no body shop on site, meaning imported body components have to be supplied from other plants. The successor to the Q8 be made in Mexico, and Audi doesn’t plan to move any new models to the Belgian plant.
 
VW:lla ei mene niin kovin hotisti sähköautopuolella. Taitaa alkaa pudotuspeli, että kuka tekee sähköautot ja millaiset sähköautot myyvät.

Tarkemmin kun asiaan tutustuu, niin kyseessä oleva tehdas on vanha ja liian pieni ja syrjässä ollakseen kannattava. Q8 E-Tron taas on auttamatta vanhaa tekniikkaa varsinkin sähkön kulutuksen osalta ja uusi Q6 pesee sen mennen tullen. Q8 E-tronin seuraaja on jo päätetty tehdä muualla kuin tuolla.

En vetäisi tuosta johtopäätöstä että Volkkarilla ei mene hyvin.
 
Tarkemmin kun asiaan tutustuu, niin kyseessä oleva tehdas on vanha ja liian pieni ja syrjässä ollakseen kannattava. Q8 E-Tron taas on auttamatta vanhaa tekniikkaa varsinkin sähkön kulutuksen osalta ja uusi Q6 pesee sen mennen tullen. Q8 E-tronin seuraaja on jo päätetty tehdä muualla kuin tuolla.

En vetäisi tuosta johtopäätöstä että Volkkarilla ei mene hyvin.
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat
Volkswagen says it has “a year, maybe two” to adapt to a slump in European car sales, as it seeks to justify proposals to close factories in Germany for the first time in its history.
The “Roof Is On Fire” At VW, As CEO Tells Managers To Find $11 Billion In Savings
 
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat


Joo sähköautoja tarkoitinkin. Näissä Saksan tehtaiden sulkemisissa on muuten hitokseen vääntöä ammattiyhdistyksen kanssa jolla on todellista valtaa tuolla päin. Eli voi olla että kun puhutaan sulkemisista niin sanat kannattaa valita tarkasti niistä syistä. Tehtaan sulkeminen on hyvin hankala prosessi ja vaikka on kuinka pieni ja tehoton pikkutehdas niin se voi olla todella hankalaa käytännössä.

Tähän liittyen oli ID.7 testissä viikonlopun, ja oli kyllä todella hyvä sähköauto. Ei toki täydellinen, mutta hiljainen ja hyvä ajettava DCC alustalla ja todella hyvät ergopenkit ja pitkä range. Tästä voi tulla hyvinkin menestys.
 
Pointti oli enemmän vw:n sähköautojen suuntaan. Jos VW:sta kokonaisuutena haluaa keskustella niin lienee väärä ketju. Ei vw:lla kovin hyvin mene. Lienee vw:n johto miettinyt mihin automaailma menee tulevina vuosina ja vetänyt johtopäätöksiä tulevaisuuden kilpailukyvystä. Esimerkiksi allaolevat


Tästä oli joku vääntö jo aiemminkin, mutta sanon silti saman kuin silloinkin. Muutoksilla ja sulkemisilla ei ole yhtään mitään tekemistä sen kanssa mikä sähköautojen menekki on. Kyse on vanhoista rakenteellisista ongelmista, joita on yritetty hoitaa jo lukuisia vuosia. Päätyihän yksi pääjohtaja saamaan kenkääkin, kun yritti noita Saksan tehtaita järkeistää. Tämä Belgian tehdas ihan samaa sarjaa, vääränlainen tehdas väärässä paikassa. Muutostarve liittyy kyllä sähköautomurrokseen ja siitä seuraavaan virtaviivaistustarpeeseen, mutta nykyiseen sähköautojen myyntiin ei ole suoraa syy-yhteyttä. Samaa harhaa tuo käsitys, että volkkarilla ei menisi hyvin, kun sähköautot ei myy. Rahaahan heillä tulee sisään hyvin, ei volkkari ole yhden tempun sähkölehmäihme Teslan tyyliin. Sähkömurros vaatii isoja investointeja, joita CEO/CFO haluavat pehmentää kulurakennetta keventämällä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
255 920
Viestejä
4 448 682
Jäsenet
73 631
Uusin jäsen
Ansukalle

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom