Usko (Jeesus Kristus ynnä muut)

Taas vedetään vähän mutkia suoraksi.
Se että päiväkodin tädillä on risti kaulassa on sen oma asia. Se että risti on päiväkodin seinällä on veronmaksajien asia.
Ja mitä kirkonkellojen kuminaan tulee mitä sanoisit jos täällä joka aamu kello viisi mäjähtäisi minareetista rukouskutsu ympäri maata? Sama asia eikö? Ja pitää antaa vaan rukouskutsujen kaikua. En ole juurikaan kuullut että kukaan muutenkaan kirkonkelloista valittaisi, mutta kyllä jos se häiritsee ihmisiä niin ne pitää hiljentää tai lopettaa. Ihan niinkuin mikä tahansa muu meteli mikä ihmisiä häiritsee, oli se sitten kirkonkellot tai rockonsertti. Uskovaiset saa puuhata mitä ikinä tykkää kun sitä touhua ei hoideta verorahoin (mukaanlukien koulut suvivirsineen) tai sillä ei häiritä muita ihmisiä. Ihan samat säännöt pitää olla kuin millä tahansa muulla puolue tai järjestötoiminnalla. Se että kyseessä on uskonto ei tee siitä poikkeusta.
Jos näiden kahden välillä pitää valita, niin itse ainakin kuulen mieluummin kirkonkellojen kuminaa kuin minareettikutsuja.
 
Miksi sen pitäisi olla valinta? Eikö vaan olisi parempi että ei kuunnella mitään ja häiritä ihmisiä.
Tässä on kulttuuri, yksilöeroja, elämänvaiheeroja ja sitä mitä häiriötä, ääntä siedetään mitä ei. Yleisonosasto, paikallis some, ym ovat täynnä valittajia milloin mistäkin äänestä.

Kirkon läheisyydessä asustavaa bilettäjä opiskeliaa (*voi isosti häiritä jos herää kirkonkelloihin, varttuneempaa naapuria jolla vuorokausi rytmi toinen ärsyyntyy bilettäjä ryhmän metelistä. Jossain taasen kiertää se mopo/auto nuoriso, nyky ilotullitteet äänet ärsyttää, jäätelöauto, kaikki ulkoilmatapahtumat jossa ääntä, no jopa halli tapahtumat. ei uskonnollisiakin kelloja soi, paljon tiheämpää kuin kirkot soittelee niitä kellotapulin kelloja.

Kirkonkelloilla ei taida nykyään olla sitä merkitystä että sinne menevät sitä tarvitsisi, niitä ymmärtääkseni soitellaan muistakin syistä ja voi olla osalla iso juttu, siis vaikka ei olisi uskovainen.

Mutta ilman muuta evlut kirkon, seurakuntien kannattaa miettiä miten häiriöitä voi vähentää.

(*
Toki vanhojen kirkkon kellojen läheisyydessä asuvat ovat sen asuinpaikan valinneet, joten heitä ei olettaisi se häiritsevän, jos äänenpaineet kohtuullisia, eikä "kaukokulkeutumaa". Tässä siis tarkoitan että voi sitä lähialueen tilannetta parantaa siitä huolimatta.
 
Tässä on kulttuuri, yksilöeroja, elämänvaiheeroja ja sitä mitä häiriötä, ääntä siedetään mitä ei. Yleisonosasto, paikallis some, ym ovat täynnä valittajia milloin mistäkin äänestä.

Kirkon läheisyydessä asustavaa bilettäjä opiskeliaa (*voi isosti häiritä jos herää kirkonkelloihin, varttuneempaa naapuria jolla vuorokausi rytmi toinen ärsyyntyy bilettäjä ryhmän metelistä. Jossain taasen kiertää se mopo/auto nuoriso, nyky ilotullitteet äänet ärsyttää, jäätelöauto, kaikki ulkoilmatapahtumat jossa ääntä, no jopa halli tapahtumat. ei uskonnollisiakin kelloja soi, paljon tiheämpää kuin kirkot soittelee niitä kellotapulin kelloja.

Kirkonkelloilla ei taida nykyään olla sitä merkitystä että sinne menevät sitä tarvitsisi, niitä ymmärtääkseni soitellaan muistakin syistä ja voi olla osalla iso juttu, siis vaikka ei olisi uskovainen.

Mutta ilman muuta evlut kirkon, seurakuntien kannattaa miettiä miten häiriöitä voi vähentää.

(*
Toki vanhojen kirkkon kellojen läheisyydessä asuvat ovat sen asuinpaikan valinneet, joten heitä ei olettaisi se häiritsevän, jos äänenpaineet kohtuullisia, eikä "kaukokulkeutumaa". Tässä siis tarkoitan että voi sitä lähialueen tilannetta parantaa siitä huolimatta.
Minua häiritsi vuosia kirkon metelöinti, siitä kohteliaasti vittuilin. Nykyään soittavat niin hiljaa, että melu on siedettävää. Erityisesti pääsiäisöisin mekkala oli puhdasta häiriköintiä ja pakottamista osallistumaan rituaaleihinsa. Millään lahkolla ei tule olla erioikeuksia metelöimisen suhteen, muussa tapauksessa kuka tahansa saa juhlistaa uskontoaan millä tavalla tahansa, mihin aikaan tahansa.
 
Aika usein puhutaan siitä, että miten paljon uskonnot on historiassa aiheuttaneet kaikenlaisia sotia ja ryöstöretkiä yms. Mutta toisaalta välillä on tullut mietittyä, että kuinkahan usein noissa on ollut oikeasti kyse jostain uskonasiasta? Vai onkohan välillä ollut kyse ihan vain siitä, että on haluttu vaikka lähteä ihan muuten vain ryöstelemään, ja se on pitänyt saada jotenkin oikeutettua? Näyttää kuitenkin siltä, että vielä nykyaikanakin sodille ja muulle voidaan keksiä täysin naurettavia tekosyitä, kuten vaikkapa Ukrainalaiset natsit.

Olen nähnyt sellaisiakin väitteitä, että reformaatiossakin oli lopulta uskonnollisten asioiden sijaan kyse enemmänkin siitä, että haluttiin irtautua Paavin vaikutusvallasta, ja tälle piti keksiä joku tekosyy. Mene ja tiedä, mutta ei mielestäni kuulosta kovinkaan epäuskottavalta.
 
Aika usein puhutaan siitä, että miten paljon uskonnot on historiassa aiheuttaneet kaikenlaisia sotia ja ryöstöretkiä yms. Mutta toisaalta välillä on tullut mietittyä, että kuinkahan usein noissa on ollut oikeasti kyse jostain uskonasiasta? Vai onkohan välillä ollut kyse ihan vain siitä, että on haluttu vaikka lähteä ihan muuten vain ryöstelemään, ja se on pitänyt saada jotenkin oikeutettua? Näyttää kuitenkin siltä, että vielä nykyaikanakin sodille ja muulle voidaan keksiä täysin naurettavia tekosyitä, kuten vaikkapa Ukrainalaiset natsit.

Olen nähnyt sellaisiakin väitteitä, että reformaatiossakin oli lopulta uskonnollisten asioiden sijaan kyse enemmänkin siitä, että haluttiin irtautua Paavin vaikutusvallasta, ja tälle piti keksiä joku tekosyy. Mene ja tiedä, mutta ei mielestäni kuulosta kovinkaan epäuskottavalta.
Koska kyseessä on uskonasia, niin mikä tahansa syy kelpaa koska uskon asia.
Niinhän jenkeissäkin orjuutettiin afrikkalaisia raamatun oppien mukaan ja samoin sisällisdan jälkeen orjat vapautettiin raamatun oppien mukaan. Sama opus, kaksi erilaista tulkintaa joista kumpikin on oikein.

Uskonnoista löytyy aina syy ihan mille tahansa, riippuu ihan siitä miten kukakin uskontoa tulkitsee. Ja koska kyseessä on tulkinta niin jokainen on oikeassa.
 
Toi ei ole vastaus kysymykseen.
Minä voin vastata, että metelistä valittajat yleisesti ovat sellainen ryhmä, että ei juurikaan kiinnosta yhtään heidän valituksensa, kun kuitenkin itse joutuu varsin epätyypillisessä unirytmissä elävänä sietämään kaikenlaista elämisen "normaalia" ääntä silloin kun nukun. Joskus kerrostaloasuntoni pihalla joku tuli kitisemään moottoripyörän äänistä, mitkä nyt ei mitkään valtavat ole, niin tein vastatarjouksen että en aja enää koskaan motskarilla tänne jos saat yläkerran koiran tavalla tai toisella poistettua ravaamasta ja räksyttämästä pitkin poikin asuntoa (ts. minäkin voin tätä valitus-peliä alkaa pelaamaan). Motskarilla ajo jatkuu edelleen, koiraa ei ole poistettu. Seuraavaksi olisi voinu alkaa valittamaan lapsiperheistä, missä lapset lähtee kouluun silloin kun nukun.

siinäpä on melkein varmaan urpouden huipentuma jos muuttaa kirkon viereen ja alkaa valittamaan kirkonkellojen metelistä. Luulin jo, että vanhan koulun viereen muuttajat jotka valittivat koulun lasten metelistä tai vanhan moottoriradan viereen muuttaneet moottoriradan metelistä valittajat olisivat se huippu.
 
Suvivirrestä:
Kirkon kanta virsiin on, että ne ovat laulettuja rukouksia. Suvivirsi löytyy myös virsikirjasta, joten hankala sitä on kovin neutraalina pitää. Kevätjuhlaperinteeksi se on muodostunut aikana, jolloin kirkolla oli kouransa kiinni kaikessa, ja siihen kuuluminen oli jos ei lainmukainen pakko, niin sosiaalinen velvollisuus.

En ateistina välitä lauletaanko suvivirttä kevätjuhlissa vai ei, JOS se lauletaan pelkästään lauluna. Valitettavasti ainakin täällä raamattuvyöhykkeellä (Oulun seutu) virsi on laulettu onko se nyt kolmas säkeistö seisomaan nousten (sama koskee Enkeli taivaan -virttä joulujuhlissa). Kyseessä on ihan puhdas jumalanpalvonta, johon ei maailmankuvani taivu. Olen siis jäänyt istumaan, joka rikkoo mm. Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimen tulkintaa oikeudesta olla ilmaisematta uskonnollisuuttaan tai uskonnottomuuttaan.
 
Uskonnoista löytyy aina syy ihan mille tahansa, riippuu ihan siitä miten kukakin uskontoa tulkitsee. Ja koska kyseessä on tulkinta niin jokainen on oikeassa.
Raamatusta löytyy myös tällainen, aika yleispätevä ohje, jota esmes orjakauppa rikkoo (Matteus 22:39)
[Toinen yhtä tärkeä on tämä:] Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Vaikka orjakauppiaat ja vastaavat mitä ikinä olisivat itselleen uskotelleet, rakkauden kaksoiskäskyä ja itse Jumalaa vastaan tuli kyllä rikottua.
 
Raamatusta löytyy myös tällainen, aika yleispätevä ohje, jota esmes orjakauppa rikkoo (Matteus 22:39)
[Toinen yhtä tärkeä on tämä:] Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi.
Vaikka orjakauppiaat ja vastaavat mitä ikinä olisivat itselleen uskotelleet, rakkauden kaksoiskäskyä ja itse Jumalaa vastaan tuli kyllä rikottua.
Höpö höpö. Raamatussa on oikein ohjeet kuinka orjia tulee käsitellä ja kuinka niitä saa hakata kunhan ne jää henkiin.
 
Höpö höpö. Raamatussa on oikein ohjeet kuinka orjia tulee käsitellä ja kuinka niitä saa hakata kunhan ne jää henkiin.

Ja mikä pahinta niin todella tarkat ohjeet. Siinä "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi" on erittäin epämääräinen ohje verrattuna tarkkoihin orjuuden ohjeisiin.
 
Ja mikä pahinta niin todella tarkat ohjeet. Siinä "rakasta lähimmäistä niin kuin itseäsi" on erittäin epämääräinen ohje verrattuna tarkkoihin orjuuden ohjeisiin.
Ja muutenkin melko huvittava käsky niin julmalta olennolta kuin jumala. Mutta älkää tehkö niinkuin minä vaan niinkuin sanon. Jepjep.
 
Vanha testamentti, jossa nämä ohjeet on esitetty, oli aikanaan liberaali ja edistyksellinen kirja, orjako pitäisi jättää eloon? Jumala tiesi, että orjuuden kielto olisi liikaa ajan ihmisille.
Uudessa testamentissa puhutaan paljon orjien hyvästä kohtelusta, ja muistutetaan siitä, että orjilla ja heidän isännillään on sama isäntä taivaassa.
Kristillisestä näkökulmasta on myös muistettava, että maallinen elämä on lyhyt, eikä ulkoisella asemalla tämän elämän aikana ole paljoakaan väliä. Tärkeintä on pääsy Jumalan yhteyteen ikuiseen elämään.
 
Vanha testamentti, jossa nämä ohjeet on esitetty, oli aikanaan liberaali ja edistyksellinen kirja, orjako pitäisi jättää eloon? Jumala tiesi, että orjuuden kielto olisi liikaa ajan ihmisille.
Uudessa testamentissa puhutaan paljon orjien hyvästä kohtelusta, ja muistutetaan siitä, että orjilla ja heidän isännillään on sama isäntä taivaassa.
Kristillisestä näkökulmasta on myös muistettava, että maallinen elämä on lyhyt, eikä ulkoisella asemalla tämän elämän aikana ole paljoakaan väliä. Tärkeintä on pääsy Jumalan yhteyteen ikuiseen elämään.
Selityksiä selityksiä. Ilmeisesti myös kymmenen käskyä ei myöskään ole voimassa koska ne on vanhassa testamentissa?
Orjuuden kielto liikaa sen ajan ihmisille? Jumala, joka pystyy antamaan käskyn että mereneläviä ei saa syödä tai kahta kangasta ei saa sekoittaa ei kuitenkaa voi antaa käskyä että toista ihmistä ei saa pitää omaisuutena? Ei ole jumalan prioriteetit olleet kyllä kovin korkealla.

Aina jaksaa naurattaa uskovaisten selitykset milloin millekkin vaikka raamatussa on aivan selkeästi jotain sanottu niin se selitetään ympäri ämpäri tarkoittaen muka jotain muuta. Kuitenkin osa otetaan aivan kirjaimellisesti eikä ole varaa "tulkintaan".
 
Suvivirrestä:
Kirkon kanta virsiin on, että ne ovat laulettuja rukouksia. Suvivirsi löytyy myös virsikirjasta, joten hankala sitä on kovin neutraalina pitää. Kevätjuhlaperinteeksi se on muodostunut aikana, jolloin kirkolla oli kouransa kiinni kaikessa, ja siihen kuuluminen oli jos ei lainmukainen pakko, niin sosiaalinen velvollisuus.

En ateistina välitä lauletaanko suvivirttä kevätjuhlissa vai ei, JOS se lauletaan pelkästään lauluna. Valitettavasti ainakin täällä raamattuvyöhykkeellä (Oulun seutu) virsi on laulettu onko se nyt kolmas säkeistö seisomaan nousten (sama koskee Enkeli taivaan -virttä joulujuhlissa). Kyseessä on ihan puhdas jumalanpalvonta, johon ei maailmankuvani taivu. Olen siis jäänyt istumaan, joka rikkoo mm. Euroopan Ihmisoikeustuomioistuimen tulkintaa oikeudesta olla ilmaisematta uskonnollisuuttaan tai uskonnottomuuttaan.
Joulujuhla tai kevätjuhla koulussa yhden uskonnollisen laulun laulettuna ei tee siitä jumalanpalvontaa vaikka kuinka joku haluaa sitä siksi kutsua.
 
Kiitos mielipiteestäsi hyvine perusteluineen. :tup: Mutta nuo mainitsemani tilaisuudet eivät edelleenkään ole jumalanpalvontaa.

Ok. Mitäs jos siinä olisikin viittauksen Saatanaan. Kaikki olisivat kilvan huutamassa. Ateistit jotka eivät tuohon usko ja hihhuli jotka kokevat vihollisena.

On se uskonnontunnustus.
 
Ok. Mitäs jos siinä olisikin viittauksen Saatanaan. Kaikki olisivat kilvan huutamassa. Ateistit jotka eivät tuohon usko ja hihhuli jotka kokevat vihollisena.

On se uskonnontunnustus.
Mitä jos ei ole kuitenkaan faktaa joten siihen on turha vedota.
 
Kyllä esim "herra kädelläsi" virren laulu on samanlaista palvontaa kuin allahu akbarin lausuminen tai saatanalliset rituaalit.
Niin, sanoinkin että mainitsemani tilaisuudet eivät ole jumalanpalvontaa. En ole kuullut joulu- tai kevätjuhlista jossa palvotaan saatanaa tai allahia. Naurettavaa whatabautismia.

Miten niin ei ole faktaa? Kyllä noitakin hörhöjä on
 
Niin, sanoinkin että mainitsemani tilaisuudet eivät ole jumalanpalvontaa. En ole kuullut joulu- tai kevätjuhlista jossa palvotaan saatanaa tai allahia. Naurettavaa whatabautismia.

Joulujuhla tai kevätjuhla koulussa yhden uskonnollisen laulun laulettuna ei tee siitä jumalanpalvontaa vaikka kuinka joku haluaa sitä siksi kutsua.

Kyllä se laulu siitä uskonnollisen tilanteen tekee kun Jumalan tekoja ylistetään ja kehutaan.
 
Niin, sanoinkin että mainitsemani tilaisuudet eivät ole jumalanpalvontaa. En ole kuullut joulu- tai kevätjuhlista jossa palvotaan saatanaa tai allahia. Naurettavaa whatabautismia.
Se ei vaan ole sinun päätettävissäsi. jokaisella on oikeus olla osallistumatta uskonnon harjoittamiseen, joten yksi ainoa virsi riittää tekemään juhlasta uskonnollisen. Koska se on kouluaikaa, ei sitä tule hyväksyä, rituaalit eivät kuulu kouluun.
 
Se ei vaan ole sinun päätettävissäsi. jokaisella on oikeus olla osallistumatta uskonnon harjoittamiseen, joten yksi ainoa virsi riittää tekemään juhlasta uskonnollisen. Koska se on kouluaikaa, ei sitä tule hyväksyä, rituaalit eivät kuulu kouluun.
En ole niin väittänytkään että olisi.
Niin, se on siis sinun päätettävissä vai mitä meinaat..? Nuo juhlatilaisuudet eivät ole uskonnollisia "rituaaleja". Se, että jos kirkkoon mennään tekee siitä uskonnollisen. Sinne kirkkoon ei ole pakko mennä jos siltä tuntuu.
 
Niin, se on siis sinun päätettävissä vai mitä meinaat..? Nuo juhlatilaisuudet eivät ole uskonnollisia "rituaaleja". Se, että jos kirkkoon mennään tekee siitä uskonnollisen.

Aha... meillä tuli useasti pappi kyläkouluun höpisemään raamattu kädessä ilmassa heiluen aamunavaukseen. Mites tämän näet?

Ihan jees eikä uskonnollista?
 
Niin, se on siis sinun päätettävissä vai mitä meinaat..? Nuo juhlatilaisuudet eivät ole uskonnollisia "rituaaleja". Se, että jos kirkkoon mennään tekee siitä uskonnollisen.
Kirkolla tai juhlasalilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, palvontamenoja voi harjoittaa missä vain. Vertaa vaikka tupakointiin:

Minulla on oikeus harjoittaa tupakointia, mutta se ei saa häiritä muita. Kevätjuhlassa en saa poltella edes yhtä savuketta juhlasalissa, vaikka eihän se todellisuudessa ketään haittaisi, suuressa salissa savu laimenee nopeasti eikä terveys vaarannu. Jos on poltettava, menen polttamaan ulos tai tupakkasalonkiin, jossa kaikki ovat halukkaita hengittämään savua. Jos sinne änkeää joku tupakoimaton, on se oma valinta eikä hän voi vaatia muita tumppaamaan.

Yhtä lailla yksikin virsi on rituaalin harjoittamista, ei voida osoittaa sellaista määrää palvontamenoja joka pitää jokaisen sietää. Palvontapaikalla on merkitystä ainoastaan silloin, jos itse tuppaudun kirkkoon. Silloin on ymmärrettävää että altistun aivopesulle, mutta en voi vaatia menoja keskeytettäväksi.
 
Kirkolla tai juhlasalilla ei ole asian kanssa mitään tekemistä, palvontamenoja voi harjoittaa missä vain. Vertaa vaikka tupakointiin:

Minulla on oikeus harjoittaa tupakointia, mutta se ei saa häiritä muita. Kevätjuhlassa en saa poltella edes yhtä savuketta juhlasalissa, vaikka eihän se todellisuudessa ketään haittaisi suuressa salissa. Jos on poltettava, menen polttamaan ulos tai tupakkasalonkiin, jossa kaikki ovat halukkaita hengittämään savua. Jos sinne änkeää joku tupakoimaton, on se oma valinta eikä hän voi vaatia muita tumppaamaan.

Yhtä lailla yksikin virsi on rituaalin harjoittamista, ei voida osoittaa sellaista määrää palvontamenoja joka pitää jokaisen sietää. Palvontapaikalla on merkitystä ainoastaan silloin, jos itse tuppaudun kirkkoon. Silloin on ymmärrettävää että altistun aivopesulle.
Palvontapaikka ja tupakointi. Naurahdin. Kaikki muu tarinointi on taas schaissea.
 
En ole niin väittänytkään että olisi.
Niin, se on siis sinun päätettävissä vai mitä meinaat..? Nuo juhlatilaisuudet eivät ole uskonnollisia "rituaaleja". Se, että jos kirkkoon mennään tekee siitä uskonnollisen. Sinne kirkkoon ei ole pakko mennä jos siltä tuntuu.
Mielikuva että niissä kouluissa joissa ei ole ns edes perinteen puolesta evlut kirkonjäseniä, niin voisin kuvitella että selkeä vähemmistö noista saa mitään uskonnollisia kiksejä. Alueilla missä on ns perinteen puolesta evlut kirkon jäseniä, niin ei mitään hajua kuinka moni niistä saa jotain vakaumuksellisia fipoja. ja vähäistä verrattuna siihen että olisi paikallinen ykkösjoukkueen, pelin yms. tunnus biisi.
Suomeen mahtuu monenlaista kuntaa, kylää, koulua , varmaan vielä tänäpäivänäkin on koulu missä huomattava osa voi saada tuosta kappaleesta koulussa jotain uskonnollista kokemusta, ja jopa laulaa sitä , ja laulaessa sitten nimenomaan luojaa kiittää. Jos ennen vuosituhatta on ollut kouluja jossa sitä uskonnollisena hetkene tuupataan , niin kuvittelen että tänäpäivänä tosiaan saa mennä sinne syville alueille.

Yläasteikäisen lapsen kohdalla joka on mahdollisesti kokenut kovia kristilliseen uskonharjoittamiseen liittyen, niin voi toki kokea tilanteen aivan toisin kuin luokkakaverit, muille voi olla vain esitys, mutta yksilölle "trauma", toki mikä vain voi olla jollekkin yksilölle trauma.


Mitäs muuta se on satuolennon ihmetekojen rukoileminen? Jos kuulee lentävän makkaran puhetta tai peräti näkee sellaisen, joutuu mielisairaalaan. Jumalan puheen kuuleminen tai hänen näkeminen ei eroa siitä mitenkään.
No uskovaiset voi ihan tosissaan pitää sitä uskonnollisena juttuna, muille se on vain sanoja, sävel, perinne, menee sinne Kalevala, susi, Asterix, Thorn, eläimet, sarjaan, ei sitäkään.

Veikkaan että joku palvontapaikalla ihan aidosti esim rukoilemassa käyvä ei välttämättä pidä kevätjuhlassa esitystä mitenkään palvontana.
 
Mielikuva että niissä kouluissa joissa ei ole ns edes perinteen puolesta evlut kirkonjäseniä, niin voisin kuvitella että selkeä vähemmistö noista saa mitään uskonnollisia kiksejä. Alueilla missä on ns perinteen puolesta evlut kirkon jäseniä, niin ei mitään hajua kuinka moni niistä saa jotain vakaumuksellisia fipoja. ja vähäistä verrattuna siihen että olisi paikallinen ykkösjoukkueen, pelin yms. tunnus biisi.
Suomeen mahtuu monenlaista kuntaa, kylää, koulua , varmaan vielä tänäpäivänäkin on koulu missä huomattava osa voi saada tuosta kappaleesta koulussa jotain uskonnollista kokemusta, ja jopa laulaa sitä , ja laulaessa sitten nimenomaan luojaa kiittää. Jos ennen vuosituhatta on ollut kouluja jossa sitä uskonnollisena hetkene tuupataan , niin kuvittelen että tänäpäivänä tosiaan saa mennä sinne syville alueille.

Yläasteikäisen lapsen kohdalla joka on mahdollisesti kokenut kovia kristilliseen uskonharjoittamiseen liittyen, niin voi toki kokea tilanteen aivan toisin kuin luokkakaverit, muille voi olla vain esitys, mutta yksilölle "trauma", toki mikä vain voi olla jollekkin yksilölle trauma.
Itse luulen että se on se lapsen vanhempi joka loukkaantuu tai aiheuttaa "trauman" sille lapselle koulun juhlissa. Lapsi ajattelee vain sitä vapautta kun alkaa loma.
Mutta joo, en jaksa tämän enempää vääntää uskonnosta.
 
Uudessa testamentissa puhutaan paljon orjien hyvästä kohtelusta, ja muistutetaan siitä, että orjilla ja heidän isännillään on sama isäntä taivaassa.
Ja Jeesus uudessa testamentissa samaan aikaan sanoo että ei tunnut kumoamaan lakia. Ota tuosta nyt selvää.
 
Aha... meillä tuli useasti pappi kyläkouluun höpisemään raamattu kädessä ilmassa heiluen aamunavaukseen. Mites tämän näet?

Ihan jees eikä uskonnollista?
Jos olet jotain kristillistä koulua käynyt, niin se kai valinta.
Tai sitten tässä peruutetaan menneisyyteen vähän pidemmälle, aikanaan on kouluissa ollut aamuhartaudet (tai mikä nimi milloinkin) ja kirkon edustajat niitä pitäneet jos ei koulun oma väki. tarpeeksi kun mennään niin voi miettiä oliko opetus lähinnä opetusta lukemaan ja osaamaan niitä kirkon juttuja.

Jos täss peruuteltiin menneeseen, niin mihin saakka, missä päin karttaa, ja miten arvioit, kuinka uskovaista se touhu oli lapsilla.


Itse luulen että se on se lapsen vanhempi joka loukkaantuu tai aiheuttaa "trauman" sille lapselle koulun juhlissa. Lapsi ajattelee vain sitä vapautta kun alkaa loma.
Mutta joo, en jaksa tämän enempää vääntää uskonnosta.
Mutuna väitän että aika kova uskonnollinen kasvatus lapselle pitää olla että kevätjuhlassa alkaa jumalaa palvomaan.
Todennäköisesti on jonkin krisittillisen uskontokunnan jäsen.

Toinen lapsi ryhmä mille se voi olla kova paikka, on lapsi jolla jokin muun uskonnollinen kasvatus mihin kuuluu vahvasti ettei vieraita uskontojuttuja saa kuulla. niin voi tuosta sitten tunnistaa kristilliset jutut, Jeesuksen esim.
 
Itse luulen että se on se lapsen vanhempi joka loukkaantuu tai aiheuttaa "trauman" sille lapselle koulun juhlissa. Lapsi ajattelee vain sitä vapautta kun alkaa loma.
Mutta joo, en jaksa tämän enempää vääntää uskonnosta.
No ei ajattele. Aina oli ahdistavaa kuunnella harhaisia juttuja jumalasta koulussa. Lähtee älykkäillä lapsilla luottamus ihmisiin romahtamaan hyvin aikaisin, kun ei tiedä onko koulussa oleva aikuinen psykoosiin verrattavassa tilassa harhojen suhteen vaiko ei.
 
No ei ajattele. Aina oli ahdistavaa kuunnella harhaisia juttuja jumalasta koulussa. Lähtee älykkäillä lapsilla luottamus ihmisiin romahtamaan hyvin aikaisin, kun ei tiedä onko koulussa oleva aikuinen psykoosiin verrattavassa tilassa harhojen suhteen vaiko ei.
Olet siis pitänyt tilastoa lapsista jotka ovat ahdistuneet joulu- ja kevätjuhlista. Kerro lisää.
 
En. Kyse oli edelleen näistä juhlatilaisuuksista. Ei uskonnon opetuksista eli menikö tässä nyt jutut jotenkin sekaisin..?
Juhlatilaisuudet harhaisine palvomisineen ovat kauhistuttavia lapsille joilla ei ole kokemusta järjen hylkäävistä aikuisista aiemmasta elämästä.
 
Tänään tuli nainen puhumaan Jeesuksesta Kristuksesta 5 minuutin ajaksi ja hänellä oli 9-vuotias lapsi siinä mukana. Otan osaa lapsen puolesta.

Nainen sanoi, että Jeesus rakastaa minua, vaikka ilmoitin hänelle ensin olevani uskoton. Eikö tällainen uskonnon tuputtaminen ole jo aika erikoista, puhumattakaan pienestä.
 
Joo, aivan varmasti. :srofl:
No on ne. Noiden juhlien avulla usko aikuisten tietäväisyyten loppuu jossain alle 8v tietämillä, jos päässä liikkuu jotain. Pelottava tilanne, jos ympärillä on ihmisiä jotka toimii psykoottisten harhojen tai niihin verrattavissa olevien asioiden perusteella.
 
Ja Jeesus uudessa testamentissa samaan aikaan sanoo että ei tunnut kumoamaan lakia. Ota tuosta nyt selvää.

Vieläpä tarkemmin sanoi että tuli ne vanhat lait toteuttamaan. Tää uskisten "nyt ollaan uuden testamentin alla" on ihan kauheeta kuraa, eivät selvästi ole vaivautuneet sitä pyhää kirjaansa lukemaan kunnolla. Ja tosiaan kuten mainittu, jos vanha testamentti heitetään jorpakkoon, lähtee ne kymmenen käskyäkin niiden 600 muun lisäksi. Rusinat pullasta, lol.

»Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.

www.raamattu.fi/raamattu/KR92/MAT.5.17
 
Omakohtainen kokemus uskonnon opetuksesta ei ollut mitenkään ahdistava. Vähän kuin satuja olisi kuunnellut. Ainoa ikävä asia oli opetella tarinoita ulkoa, että sai jonkinlaisen arvosanan todistukseen ja uskonnon tilalla olisi voinut opettaa jotain hyödyllisempääkin. Ennen ruokailua heitettiin vielä rukouskin ensimmäisillä luokilla. Tavallaan yleissivistävää tietää millaisissa harhoissa ihminen on elänyt ja osa elää edelleen. Juhlissa oli se ja sama mitä siellä hoilattiin ja joulunäytelmäkin oli ihan hauska. Juhlissa loman alku oli tosiaan ainoa mikä mielessä siinsi.

Sanoisin kuitenkin, että rukoilut ja muun hömpän voisi jättää ja opettaa kouluissa valtauskonnoista, kertoa kuinka niillä manipuloidaan ja hallitaan ihmisiä ja mitä vaaroja ne aiheuttavat. Esimerkiksi pintaraapaisuna tiettyä uskontokuntaa/ihmisryhmää ei saa päästää valtaan, jos naiset haluavat joskus elää vielä turvallisesti. Kristinusko on verrattain terveellä pohjalla käskyineen joten jos sillä saadaan fiksusti käyttäytyviä ihmisiä niin jatkakoon niiden oppien opettamista.
 
Itsellä oli koulussa uskonto arvosanoissa 6 kun ei yhtään napannut. Eikä nappaa vieläkään se että jos joku tulisi ovelle tuputtamaan juttuja satuolennoista.
 
Kristinusko on verrattain terveellä pohjalla käskyineen joten jos sillä saadaan fiksusti käyttäytyviä ihmisiä niin jatkakoon niiden oppien opettamista.
Ei. Siinä on ihan yhtä hirveää roskaa kuin muslimeilla tai äärijuutalaisillakin. Hyvinkin vaarallinen opus, jos saa hyväuskoiset hölmöt sokeana seuraamaan.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
258 679
Viestejä
4 492 283
Jäsenet
74 283
Uusin jäsen
Maunula

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom