Poikkean suurin osin näemmä ketjun linjasta, mutta Ukrainan kannalta toivon että Trump voittaa. Harrisista ei ole sellaista pelotetta Putinille, että se lopettaisi Ukrainassa.
Toisekseen, Usa:ssa on kovat paineet sen suhteen, kuinka kauan Ukrainaan annetaan rahallista tukea, joko Harris presidenttinä tai sitten Trump on sen edessä, että joko sotaan puututaan (tai ei puututa), rahoitus vedetään ja ja silloin tarvitaan joku jolla on Putiniin vaikutusta. Ja joka on kova neuvottelija. Joka tapauksessa, kuka tahansa on presidentti, Euroopalta tullaan kysymään enemmän tukea Ukrainalle, koska poliittinen paine rahan käytölle vain kasvavat (Usa:ssa).
Putin toivoi Harrisia presidentiksi koska hän on "ystävällinen". Itse en halua tätä käännellä mitenkään mystisesti päinvastoin, vaan minulle se tarkoitti sitä että Usa:n "heikko" presidentti on etu Putinille. Toisin kuin valtaosa ajattelee, Putin pelkää Trumpin presidentinkautta. Olen kyllä nähnyt höpöhöpöväitteitä että Trump olisi Putinin ystävä, mutta olen huomannut että Trumpin tyylinen "tyrkky" ja jyrkkä diplomatia näemmä joskus tulkitaan kaveeraamiseksi. Kävihän ne meidänkin pressat aikoinaan saunassa naapurimaiden johtajien kanssa, mutta ei heitä kai koskaan ystäviksi nimitelty. Ehkä heikko vertaus, mutta sinnepäin.
Tiedän senkin pelon, että moni ajattelee että Trump presidenttinä vetää avun pois ja jättää Ukrainan yksin. Minä en usko tuohon skenaarioon, vaan ainakin sotatilanteen jäädytys olisi edessä. Ymmärrettävästi moni ajattelee asiasta päinvastoin. Unelmatilanne olisi Nato-joukot apuun, mutta taitaa olla aika kaukaista haaveilua, articlat ei tunnu joustavan.
Noh, tilanteen "jäädytys" ei tietenkään ole paras ratkaisu. Mutta mitä vaihtoehtoja pian on, jos Ukraina ei saa sotavoimia apuun, P-Koreakin on liittynyt mukaan. Kestääkö Ukraina vuottakaan, tätä rataa?
Minulla ei sinällään ole mitään sitä vastaan tuleeko Harrisista tai Trumpista presidentti sillä, sillä mielikuvitukseni ei ole ihan niin vilkas että kolmas maailmasota ynm pelottaisi jo työpaikallakin. Porukalla tuntuu menevän joka puolella yli laidan, oli sitten kumman tahansa kannattaja. Enemmän olisin huolissani, että seuraava presidentti ei olisi riittävän jämäkkä, olkoon sitten miten vihattu persoona vastapuolen mielestä tai ei, toivoisin että Putinin ja Ukrainan kanssa tilanne menisi edes vähän parempaan suuntaan. Ja uskon siihen Trumpin kokemuksen olevan, ainakin näitä kahdesta sopivin. Piti hänestä tai ei.
Ehkä vuoden päästä näen että olen väärässä ja Harris presidenttinä hoitaakin homman. Mutta tällä hetkellä epäilen, ja spekulointihan kuuluu asiaan.