Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Teslaan liittyy vahvasti, taitaa olla ainoa autovalmistaja jonka tuotteisiin ei saa jälkiasennettua vetokoukkua?
Ei se koukku autokaupoilla paljoa vaikuta jos ostetaan +25k€ autoja, koukun saa moneen alle tonnilla jälkeenpäin jos sitä tarvitsee...
No ei se nyt kuule ihan noin ole. Miksi helvetissä kukaan ostaisi koukutonta, kun koukullisen (jos tarjolla) saa käytännössä samaan hintaan? Oot kyllä myyjälle unelma-asiakas, jos tonnilla ei ole merkitystä. Ja aina siinä on oma vaivansa se koukku siihen autoon pistää.

No ei se nyt kuule ihan noin ole. Miksi helvetissä kukaan ostaisi koukutonta, kun koukullisen (jos tarjolla) saa käytännössä samaan hintaan? Oot kyllä myyjälle unelma-asiakas, jos tonnilla ei ole merkitystä. Ja aina siinä on oma vaivansa se koukku siihen autoon pistää.
Boomerien vanha kikka, hei siinä on koukku, älä sitä osta, sillä varmaan vedetty pelkkää asuntovaunua. Kone keitelty, nyt voisi sanoa akkua kiehuteltu.

Mutta vakavasti, ensin vähän että kärry noiden mokki vanhusten juttuja, mutta vuokrakärryjä "aina" ollut, mutta jo varsin piktään joissain liikkeissä saanut kärryn lainaan kaupan päälle, ja tai sitten tullut kohtuu hintaista tarjontaa, millä voi sitten kuskata muidenkin myymiä kamoja.

Kylmätornin , sohvan voi tuoda itse kotiin, vs sovitella aikoja sen kuljetuspalvelun kanssa. Ei välttämättä joka vuosi, mutta jos nyt samaan rahaan.

Jälkiasennusta ala tarpeen tullessa kyseleen, saati maksaan siitä tonnia, sillä rahalla vuokraa jo pakettiautonkin, useamman kerran.

Ongelma onkin siinä, että jos sen koukun tarvitset, niin valikoima supistuu merkittävästi käytetyissä. Ei olisi mikään ongelma sijoittaa siihen asennukseen tonnia, jos saisi valita haluamansa mallin koko käytettyjen valikoimasta vs. vain koukulliset.

Eikös näihin viimeisimpiin Tesloihin nyt saa sen jälkiasennettunakin ihan vetokuorman kanssa.

Uutena näin, mutta silloin kun tuli vielä itse ajeltua ja hankittua käytettyjä farkkuja, niin kyllä mä preferoin koukuttomia ja syynä kyllä ihan puhtaasti se, että en halunnut vahingossakaan autoa, jolla on kiskottu painavaa munankuorta kesät läpeensä.

Ongelma onkin siinä, että jos sen koukun tarvitset, niin valikoima supistuu merkittävästi käytetyissä. Ei olisi mikään ongelma sijoittaa siihen asennukseen tonnia, jos saisi valita haluamansa mallin koko käytettyjen valikoimasta vs. vain koukulliset.
Totta, jos käytettynä ei löydy haluttua koukullisena mutta löytyy malli mihin sen saa jälkiasennettuna, niin sitten sen laskee siihen budjetiin.

Joku joka melkein joka vuosia hakee jonkun kyhlmätornin, huonekalun miettii vaihtoehtoja, vuokraa pakettiauton, tilaa kotiin tuotuna. jne.
Vuosittaisiin asuntovaunoretkiä varten se tarpeen täyttävä jälkiasennus optio on ihan vaan kustannus sille koukuttoman auton pyynnin päälle. kuten jotkut rengassarjan puutteet jne.

Olen ostanut useampia koukuttomia ja asentanut koukun, kun koukulliset on olleet väärällä varustelutasolla, värillä, niistä on puuttunut jotain muita ominaisuuksia, ovat olleet liikaa ajettuja, liian vanhoja, etc.

Useammankin kerran on koukkua tarjottu kaupan päälle ilman lisäkuluja, kun olen sanonut myyjälle, että "muuten hyvä, mutta koukku puuttuu". Toki joo sen koukun hinnan 600-1000e olis ehkä saanut tingattua ko. yksilöistä pois muutenkin, mutta kun koukku on oltava niin vertaillaan lopullisia tarjouksia ja huomioidaan hinnassa koukun olemassaolo. Kerran jouduin kyllä maksamaan sen koukun asennuksen, mutta kokonaisuus oli silti sen väärti hinnan ja ominaisuuksien suhteen.

Onhan se harmi jos koukkua ei ole mahdollista edes asentaa tiettyihin vuosimalleihin, saa olla tarkkana ostosten kanssa. Ei toki koske vain Teslaa, myös Mersulla oli mm. EQB:ssä sama.

Onhan se harmi jos koukkua ei ole mahdollista edes asentaa tiettyihin vuosimalleihin, saa olla tarkkana ostosten kanssa. Ei toki koske vain Teslaa, myös Mersulla oli mm. EQB:ssä sama.

ja se jos bensa vehkeissä tottunut että jarrutonta voi hinata pienellä kuormalla, niin muistaa katsoa mitä siinä koukullisena myyttävän koukulla saa oikeasti tehdä pyörätelineen lisäksi.

Uutena näin, mutta silloin kun tuli vielä itse ajeltua ja hankittua käytettyjä farkkuja, niin kyllä mä preferoin koukuttomia ja syynä kyllä ihan puhtaasti se, että en halunnut vahingossakaan autoa, jolla on kiskottu painavaa munankuorta kesät läpeensä.
Olen ostanut useampia koukuttomia ja asentanut koukun, kun koukulliset on olleet väärällä varustelutasolla, värillä, niistä on puuttunut jotain muita ominaisuuksia, ovat olleet liikaa ajettuja, liian vanhoja, etc.
Selkeästi ette huomioineet viestissäni ollut kommenttia, että jos sopiva saatavilla. Siitähän tässä Teslankin tapauksessa (toki lisärajoituksen kera) oli kyse. Sopivasti varusteltu vehje katoaa nopeasti markkinoilta.

Eikös näihin viimeisimpiin Tesloihin nyt saa sen jälkiasennettunakin ihan vetokuorman kanssa.
Taitanee saada, highlandin rekisteriotteessa on vetomassa ilman jarruja 750kg ja jarruilla 1000kg vaikka ei oo koukkua laitettuna.

Yllättävän sopusuhtaisen näköinen tuo isonnettu malli, ja tulee vihdoinkin säädettävällä iskunvaimennuksella.. Vielä kun saataisiin muita sisustan värejä, enkä nyt tarkoita harmaata noiden mustan ja valkoisen lisäksi.

Ja vihdoin säädettävä reisituki.

Oho, yllättävän mielenkiintonen paketti tuo Model Y L. Ovat saaneet ihan toimivan näköisen kolmannen rivin ja autossa oli ylipäätänsä aika paljon lisäominaisuuksia, kuten enemmän säätöjä penkeissä, alustamuutosta, ilmakanavia, valoja ym.

Oho, yllättävän mielenkiintonen paketti tuo Model Y L. Ovat saaneet ihan toimivan näköisen kolmannen rivin ja autossa oli ylipäätänsä aika paljon lisäominaisuuksia, kuten enemmän säätöjä penkeissä, alustamuutosta, ilmakanavia, valoja ym.

Ihan siistin oloinen setti, keskirivillä sähköllä nousevat kyynärnojat yms. Tuossa alkaa jo hyvin olla tilaa isommallekin patjalle.

Kilpailutilanne pakotti Teslan ottamaan pään pois omasta hanurista. Joku voisi sanoa, että oli jo aikakin. Tästä tosin seuraa suora kysymys, että miksei näitä ole tavalliseen Y:n viety. Vai jääkö tähän mennessä uuden Y:n ostaneille tyhjä arpa, kun nykyinen malli alkaa muistuttaa epäilyttävästi halpamallia ja tulee uusi premium-versio, joka sisältää Y L:n lisäykset.

Salakuvia Model YL:stä.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Nyt on kyllä tyylikkäät pölykapselit vrt. aikaisempiin. Onkohan muuten tulossa Eurooppaan? Yleensä CN julkaisuiden jälkeen menee puolisen vuotta, ennenkuin muutokset ovat rantautuneet Eurooppaan.

Saattaa se tullakin jos tämä S/X häviäminen on pysyvää eikä faceliftiin liittyvää kuten ryhmissä uutiselle kiukutellaan. Itse epäilen kyllä, että isojen teslojen aika Euroopassa meni ja nyt tarjolla on enää budjettia.

Saattaa se tullakin jos tämä S/X häviäminen on pysyvää eikä faceliftiin liittyvää kuten ryhmissä uutiselle kiukutellaan. Itse epäilen kyllä, että isojen teslojen aika Euroopassa meni ja nyt tarjolla on enää budjettia.
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

En usko tippaakaan, että s/x poistuisivat Euroopan markkinoilta. Pieniä muutoksia tulossa ja kenties fsd/free SC/premium connectivity voisivat sisältyä hintaan kun hinta nousee 100ke?

En usko tippaakaan, että s/x poistuisivat Euroopan markkinoilta. Pieniä muutoksia tulossa ja kenties fsd/free SC/premium connectivity voisivat sisältyä hintaan kun hinta nousee 100ke?
On kyllä harvinaisen tylsää kun eivät saa aikaiseksi edes ajovaloja päivittää. Varsinkin peräpää on omaan silmään vanhentuneen näköinen.
Hyvin vaikeaa nähdä noille autoille kunnollista markkinaa, kun samaan hintakategoriaan taitaa saada paljon uudempaakin tuotetta muilta valmistajilta. Jos on laittaa sata tonnia autoon, niin yleensä haluaa sen myös näyttävän uudelta.

Eihän tuo ulkoasukaan ole se suurin ongelma. Tehokkaan lelun haluava ostaa muun ja jos haluaa oikeaa luksusta, jälleen muilta löytyy paljon parempaa tarjolla. Kaupan päälle vielä imago-ongelma, joka executive tasolla monesti merkkaa jo hyvin paljon. Kilpailu on tältäkin osin saavuttanut ja ohittanut Teslan, 10 vuotta sitten näitä oli helppo ja mukava myydä.

Tuossa oli kohtuu kattavasti lueteltuna L version ominaisuuksia verrattuna perus y malliin. Ainakin noita revikka videoita selanneena oli mainintaa 30% suuremmasta 16" näytöstä vs nykyinen 15.4", mutta näkee vielä lagisuutta niin mcu upgrage taitaa jäädä ai5 yhteyteen. Toivottu lisä on jäähdytetty 50w langaton lataus puhelimelle, mikä alkaa olla huippupuhelimia silti jäljessä kun 100w tulevat markkinoille. Ja mainostivat entistä hiljaisemmaksi ja smoothimpi jousitus vs juniper. Toivottavasti pääsee koeajolle talvella ja hinta lienee 59.5ke jos saa veikkailla Suomessa.

Model 3sta ei saa enää ilman vilkkuviikseä kiinassa tilattua.
Millä kaikella sitä perusteltiin, että vilkun viikseä ei tarvita ja kuinka paljon tosi fanit sitä puolusteli, että rattinapit automaatti vilkun kanssa toimii riittävän hyvin, no ei toiminut? :facepalm:

Vielä kun Elon saadaan tuolta pois, pää pois perseestä ja oikeasti aletaan kuuntelemaan käyttäjiä, niin suunta voi kääntyä, mutta tällainen epämääräinen, juupas eipäs leikki syö kyllä kaiken mielenkiinnon koko valmistajaa kohtaan.

Keskittyvät tällä hetkellä täysin epäolennaisiin asioihin!

Millä kaikella sitä perusteltiin, että vilkun viikseä ei tarvita ja kuinka paljon tosi fanit sitä puolusteli, että rattinapit automaatti vilkun kanssa toimii riittävän hyvin, no ei toiminut? :facepalm:
Löydätkö mitään linkkejä ioteckiin joissa tosifanit puolustelevat viiksetöntä toteutusta?

Mallisto kaipaa uudistusta, kolmonen ja Y on kuitenkin vain LCI tai facelift alkuperäiseen, miten asian haluaakin ilmaista. S/X on jo ulkona kuvioista, haastajat puskee päälle ja edullisemmalla hintaa.

Tuossa oli kohtuu kattavasti lueteltuna L version ominaisuuksia verrattuna perus y malliin. Ainakin noita revikka videoita selanneena oli mainintaa 30% suuremmasta 16" näytöstä vs nykyinen 15.4", mutta näkee vielä lagisuutta niin mcu upgrage taitaa jäädä ai5 yhteyteen. Toivottu lisä on jäähdytetty 50w langaton lataus puhelimelle, mikä alkaa olla huippupuhelimia silti jäljessä kun 100w tulevat markkinoille. Ja mainostivat entistä hiljaisemmaksi ja smoothimpi jousitus vs juniper. Toivottavasti pääsee koeajolle talvella ja hinta lienee 59.5ke jos saa veikkailla Suomessa.
Veikkaan, että yli 60k menee. Perffi tulee siihen 59-60k väliin ja tämä menee jo yli.

En ole tosifani. Silti pakkoraossa mieluummin ottaisin nappivilkut kuin suunnan valitsemisen näytöltä ja itse ainakin kirjoitin siitä. Täällä on minusta tasan kaksi nimimerkkiä kirjoittanut kritiikittömästi Teslasta, joten vöyhötys tosifaneista on minusta ylitsemitoitettua.

Vielä kun Elon saadaan tuolta pois, pää pois perseestä ja oikeasti aletaan kuuntelemaan käyttäjiä, niin suunta voi kääntyä, mutta tällainen epämääräinen, juupas eipäs leikki syö kyllä kaiken mielenkiinnon koko valmistajaa kohtaan.

Hype oli kova, mutta jos kritiikkiä saanut muutos korjataan, niin ei siellä ihan kuuroja ole oltu, muutos parempaan. Ehkä seuraaviin malleihin tulee lisää juttuja.
Tosin häviäähän siinä vähän Tesla kulttruurin identiteettiä. mutta jos tavoite olla massojen valmistaja.

Viimeksi muokattu:
1755672547936.png

Hieman huvittavasti tämä Model Y L alkaa yleismuodoltaan muistuttamaan taas enemmän model 3:sta :)

Potilaana Tesla Model S 90D FL 8/2016, 242tkm ajettu.

IMG20250820080553.jpgIMG20250820083129.jpg
IMG20250820084959.jpg
IMG20250820090524.jpg
IMG20250820090557.jpg

Täytyy jostain ostaa alin takatukivarsi vasemmalle puolelle. Toki myös oikean puolen täytyy myös vaihtaa.

Tukivarsi oli jo halki? Likainen halkeama?

Omassa tiedossa oikeastaan olikin tuo tyyppivika, että tukivarsi napsahtaa poikki peruutettaessa. En vaan ole "muistanut" asiaa. Nyt siis olin peruuttamassa autoa pihaan erittäin hiljaa ja samantien kuului pieni "naksahdus" takaa.

Ensimmäinen matkan pysäyttänyt suuri ongelma. 18tkm olen autolla ehtinyt itse ajaa. Vara-auto onneksi löytyy pihasta, Opel Insignia farkku 2010.

Täytyy Facebookin puoleltakin lueskella jotain tuosta tyyppiviasta.

Mistähän löytyy noita varaosia? Vaihto ei nyt miltään erityisen vaikealta ehkä näyttänyt, kun kurkkasin vähän auton alle.

IMG20250820084959.jpg
IMG20250820090524.jpg
IMG20250820090557.jpg

Täytyy jostain ostaa alin takatukivarsi vasemmalle puolelle. Toki myös oikean puolen täytyy myös vaihtaa.

Omassa tiedossa oikeastaan olikin tuo tyyppivika, että tukivarsi napsahtaa poikki peruutettaessa. En vaan ole "muistanut" asiaa. Nyt siis olin peruuttamassa autoa pihaan erittäin hiljaa ja samantien kuului pieni "naksahdus" takaa.

Ensimmäinen matkan pysäyttänyt suuri ongelma. 18tkm olen autolla ehtinyt itse ajaa. Vara-auto onneksi löytyy pihasta, Opel Insignia farkku 2010.

Mistähän löytyy noita varaosia? Vaihto ei nyt miltään erityisen vaikealta ehkä näyttänyt, kun kurkkasin vähän auton alle.
Teslalta 400e, autodick yms nopeasti katsottuna 200-250e. Ovokot/muut autopurkaamot sitten siitä vielä halvemmalla. Laita Teslalle tiketti että näin kävi, niin voivat ehkä jopa vaihtaa tuon tukivarren osien hinnalla.

Teslalta 400e, autodick yms nopeasti katsottuna 200-250e. Ovokot/muut autopurkaamot sitten siitä vielä halvemmalla. Laita Teslalle tiketti että näin kävi, niin voivat ehkä jopa vaihtaa tuon tukivarren osien hinnalla.
Purkuauton noin 100tkm ajetu ilmastoinnin kompressorin tosiaan tuohon vaihdoin, 180€.

Mutta purkuosa ei tässä tapauksessa ole minusta järkevä. Eli uusi olisi pakko olla.

Täytyy itsekin etsiä noita hintoja. Onko siis 1kpl vai 2kpl hintoja? Ei onneksi ihan mahdottoman hintaisia ole. Toki olisi saanut korjata ennakoidusti :) Eli joku takaisinkutsu saisi minusta olla, mutta ei ole.

IMG20250820084959.jpg
IMG20250820090524.jpg
IMG20250820090557.jpg

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että milloin tuo on katsastettu viimeksi? On nimittäin kohtuullisen fataali vika ja juuri sellainen mikä katsastuksessa pitäisi huomata. Jos tukivarsi menee poikki vauhdissa, niin voi aiheuttaa aikamoista tuhoa. :nb:

Ainakin yksi keskustelu löytyi. Tuota en itse tiennyt, että tukivarsista ei saa missään tapauksessa nostaa. Eli täytyy vahtia ja muistuttaa katsastajaa vuoden päästä.

Screenshot_2025-08-20-10-39-49-15_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpgScreenshot_2025-08-20-10-40-05-05_a23b203fd3aafc6dcb84e438dda678b6.jpg

En ole tosifani. Silti pakkoraossa mieluummin ottaisin nappivilkut kuin suunnan valitsemisen näytöltä ja itse ainakin kirjoitin siitä. Täällä on minusta tasan kaksi nimimerkkiä kirjoittanut kritiikittömästi Teslasta, joten vöyhötys tosifaneista on minusta ylitsemitoitettua.
Itse olen taas tykännyt tuosta automaattisesta suunnan valitsemisesta, aika harvoin sitä joutuu näytöltä naputtamaan.

Vilkkuviiksi kuitenkin ehdottomasti parempi kuin napit.

Ihan mielenkiinnosta kysyn, että milloin tuo on katsastettu viimeksi? On nimittäin kohtuullisen fataali vika ja juuri sellainen mikä katsastuksessa pitäisi huomata. Jos tukivarsi menee poikki vauhdissa, niin voi aiheuttaa aikamoista tuhoa. :nb:
Kyllä joo :(

Määräaikaiskatsastettu (pvm)
17.2.2025

Edit:

Joulukuussa ostin auton.

IMG20250820084959.jpg
IMG20250820090524.jpg
IMG20250820090557.jpg

Olikos tämä tukivarsi tämän näköinen osa, joka tässä huoltotiedotteessa on mainittu?

Statistiikka

Viestiketjuista
284 478
Jäsenet
78 836
Uusin jäsen
Kesäheinä

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom