Talvirenkaat - yleisketju

Lassivv

Tukijäsen
Team H2O
Liittynyt
12.02.2017
Viestejä
2 784
Onko kokemuksia tai testin yhteenvetoja näiden kahden kitkarenkaan välillä? Kummat kannattaisi ottaa vai onko isompia eroja näiden välillä.
Nokian Hakkapeliitta R5
Continental Viking Contact 7
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Onko kokemuksia tai testin yhteenvetoja näiden kahden kitkarenkaan välillä? Kummat kannattaisi ottaa vai onko isompia eroja näiden välillä.
Nokian Hakkapeliitta R5
Continental Viking Contact 7

Muuallakin trendi saman kaltainen, että conteilla hieman parempi ajettavuus, jos nyt ton kaltaisilla renkailla väliä sillä on.

oikeasti osta kummat halvemmalla saat
 
Liittynyt
25.12.2022
Viestejä
1
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
999
Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.
Onhan noi jo vanhat, joten tuskin kannattaa alkaa vääntämään, varsinkin kun ei tiedä edellistä käyttöä. Toiset kurvailee noilla kesät ja sitten yrittää myös talven, kuten minä, mutta sitten kaupasta uudet.


Edit: pakko mainita, että joko contin tai nokian kitkat on olleet tähän asti ne parhaat renkaat ensimmäisenä talvena. Ja kun en ole ollut niin tarkka vaihtoajankohdasta, niin jo toinen talvi on ollut vähän niin ja näin. Ja talveen on tullut ~25-35tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
669
Pohdin tässä että menisiköhän nuo CVC7:t vielä yhden kesän kun pitäisi uusia molemmat renkaat ja talvikäytössä nuo alkaa olla aika liukkaat. Yleensähän mainostetaan että kitkat eivät ole kesärenkaat mutta jos noi kuitenkin normiajossa menisi.
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Riippuu vähän mitä tarkoitat normiajolla. Jos tiedostaa mitkä renkaat alla ja ajo pääasiassa taajamissa ja kaupunkialueella niin varauksin voisi käyttää.
Takseissahan noita näkee ainakin tampereen seudulla useinkin.
Mutta nehän onkin niitä "ammattiautoilijoita":rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
146
Sai lähteä 8v vanhat hakkapeliitta 7 talvirenkaat vaihtoon eilen. Oli niissä pintaa reippaasti ja nastoja tallella, mutta pito oli täysin hävinnyt kokonaan. Ajattelin eka niillä nyt kitkutella tämän talven, mutta riitti eilisillä ajeluilla. Tuntu siltä, että auto ei ole tiessä ollenkaan kiinni vaan liitää.

Tilalle tuli hakkapeliitta 8 38/20 paistoleimalla, koossa 255/40/18. Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna edellisiin kumeihin.
Tämän viestin pohjilta tuli lopulta myös omat vuonna 2016 paistetut Hakka seiskat laitettua kierrätykseen, vaikka ulkoisesti olivatkin priimaa. Uudet Hankookit alle ja noin tuhat kilometriä myöhemmin vähän samat tuntemukset täällä, kuin yö ja päivä. Toisaalta tuntuu että nuo Hakkaseiskat olivat jo uudesta asti melkoinen pettymys. Kummatkin pyörät koossa 195/65 R15.

Hankookit (i*Pike RS2) ovat kyllä maineensa mukaisesti vetelät, mutta täytyy toivoa, että kumin kovetessa tuntuma paranee...
 
Liittynyt
28.02.2020
Viestejä
256
Tämän viestin pohjilta tuli lopulta myös omat vuonna 2016 paistetut Hakka seiskat laitettua kierrätykseen, vaikka ulkoisesti olivatkin priimaa. Uudet Hankookit alle ja noin tuhat kilometriä myöhemmin vähän samat tuntemukset täällä, kuin yö ja päivä. Toisaalta tuntuu että nuo Hakkaseiskat olivat jo uudesta asti melkoinen pettymys. Kummatkin pyörät koossa 195/65 R15.

Hankookit (i*Pike RS2) ovat kyllä maineensa mukaisesti vetelät, mutta täytyy toivoa, että kumin kovetessa tuntuma paranee...
Kyllä uudet renkaat on loppujen lopuksi melko halpa "vakuutus" talvikeleillä. Sitä voi ojassa sitten pohtia, että kannattiko muutaman satasen säästö ja liukastelu huonoilla renkailla.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
146
Mitkä paineet renkaissa?
Kokeile nostaa pari kymmenystä. Itse käytän täyden kuorman paineita.
No nyt on itse asiassa lomareissulla täyden kuorman paineet + 0,1 bar ja tuntuu näin tyhjänä täällä kohteessa pyöritellessä hyvältä. Tosin pienissä vauhdeissa, mutta pitää muistaa, kun nuo paineet joskus palauttaa "normaaleiksi".
 
Liittynyt
02.01.2018
Viestejä
806
Jos tuntuu hyvältä niin ei syytä muuttaa.
Itse käytän kesä- ja talvirenkaissa täyden kuorman paineita. Nuo ovenpielen normipaineet kovin mukavuusperusteisia.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
137
Kellään kokemuksia rengas365:stä viime aikoina? Sieltä saisi ”valitettavasti” yli 300€ halvemmalla setin Nokian R5 renkaita kuin paikallisesta liikkeestä… uskaltaako tilata? :p
 
Liittynyt
13.12.2021
Viestejä
555
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
24 kuukaudessa menee paras pito renkaista vaikka olisi käyttämättömät.
Puhumattakaan 3v ja Suomen suolassa uitettuja, hyvällä onnella säilytetty vielä paikassa missä saanut aurinkoa.
 
Liittynyt
24.10.2017
Viestejä
4 356
Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.
Mulla on nyt kolme kokonaista talvea ja kuluva talvi ajetut CVC7:t. Ajomääräni on n. 25 tkm vuodessa, joten arvioisin, että n. 30tkm ajettu noilla. Ihan riittävän hyvin nuo vielä pitävät, vaikka tänä talvena on ollut todella liukkaita kelejä Helsingissäkin. Esim. tämän viikon maanantaina oli niin liukasta, että mikään rengas ei kyllä olisi pitänyt ns. oikeasti hyvin - tänään taas on jo sula asfaltti alla, että pito kyllä vaihtelee päivän varoitusajalla hurjasti. Reilu viikko sitten kun oli kunnon pakkasia, niin niillä keleillä pito oli ihan mallikas.

Riittävä pito on toki suhteellinen käsite...
 
Liittynyt
30.12.2017
Viestejä
1 161
Kellään kokemuksia rengas365:stä viime aikoina? Sieltä saisi ”valitettavasti” yli 300€ halvemmalla setin Nokian R5 renkaita kuin paikallisesta liikkeestä… uskaltaako tilata? :p
Parit renkaat tilannut tuolta. Mitään valittamista ei ole ollut ja renkaat on olleet ihan tuoreita. Toimituskin ollut suht nopea.
 
Liittynyt
10.03.2017
Viestejä
4 231
24 kuukaudessa menee paras pito renkaista vaikka olisi käyttämättömät.
Puhumattakaan 3v ja Suomen suolassa uitettuja, hyvällä onnella säilytetty vielä paikassa missä saanut aurinkoa.
Ei pidä paikkaansa tuo sinun 24 kuukauden väite. Et huomaa mitään eroa jos kyseessä on täysin käyttämättömät renkaat vaikka ne 3 vuotta rengasliikkeen varastossa olisi olleet.
 
Liittynyt
16.11.2022
Viestejä
121
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Vastaan itse itselleni noista renkaista, kun tässä on ollut jo monenlaista keliä ja kokemuksia on laufenneista tullut.
Täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt noista. Ainakin näin lähes uutena ei paljoa eroa ole toisen samankokoisen auton alla oleviin uusiin goodyeareihin. Paksussa lumessa vähän epävakaammat, mutta autokin on eri, joten sekin vaikuttaa. Tällä kokemuksella näyuttää, että voi ainakin harkita noita kinukkien tai kenen lieneekään tekemiä talvirenkaita.
OT: Ostin taannoin sarjan kesärenkaita toiseen autoon 1001 renkailta ja ne oli pakattu kiristekalvoon. Avasin kääreitä ja haju oli niin kuin olisi joku eläin kuollut renkaan sisälle ja siellä mätänemässä. Ei ollut elukkaa ja avasin muutkin ja sama kärtsä kaikissa. Renkaat oli paistettu 4-5kk sitten.
 
Liittynyt
14.07.2018
Viestejä
353
Vastaan itse itselleni noista renkaista, kun tässä on ollut jo monenlaista keliä ja kokemuksia on laufenneista tullut.
Täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt noista. Ainakin näin lähes uutena ei paljoa eroa ole toisen samankokoisen auton alla oleviin uusiin goodyeareihin. Paksussa lumessa vähän epävakaammat, mutta autokin on eri, joten sekin vaikuttaa. Tällä kokemuksella näyuttää, että voi ainakin harkita noita kinukkien tai kenen lieneekään tekemiä talvirenkaita.
OT: Ostin taannoin sarjan kesärenkaita toiseen autoon 1001 renkailta ja ne oli pakattu kiristekalvoon. Avasin kääreitä ja haju oli niin kuin olisi joku eläin kuollut renkaan sisälle ja siellä mätänemässä. Ei ollut elukkaa ja avasin muutkin ja sama kärtsä kaikissa. Renkaat oli paistettu 4-5kk sitten.
Hienoa lukea, että renkaat osoittautuivat toimiviksi! (FYI: Laufenn on korealaisen (ja kohtuullisen hyvää mainetta nauttivan) Hankookin kakkosmerkki ja ainakin vielä viime vuosikymmenellä Laufenn-renkaat valmistettiin Hankookin tehtailla Unkarissa ja Indonesiassa. Hankook on its new Laufenn brand | Tire Technology International )
 

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Firmassa säästellään kaikessa, niin tietysti se pätee myös renkaisiin, nastoina on jotain Tigaria sun muuta paskinta mitä Vianor/Euromaster tyyliset isot liikkeet kehtaavat nimissään myydä.

Meinasi lentää kahvit tuulilasille, ei hidastuvuudesta vaan naurusta, auto ei nimittäin "lukkojarrutuksessa" niillä "kovalla märällä lumella" juuri hidastunut, vaan liukui kuin kelkka. Paljaalla asfaltilla kyllä jarrutti hyvin. Sitten kävin työpäivän jälkeen kokeeksi jarruttamassa samassa lumikohdassa omalla autolla, jossa 150e:llä käytettynä ostetut 4v vanhat Michelin testivoittajat, ja kyllä muuten hidastui kunnolla!

Jos nastarenkaissa haluaa säästää, niin kannattaa kai näköjään ostaa mieluummin kovettunut ja nastoiltaan kulunut laaturengas kuin uunituore paska. Ostin nuo vain seisontaan ja siirtoajoon, mutta suorituskyky yllätti.
 
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
498
en sitten tiedä juu... viimevuonna oli mielestäni pitkästä aikaa liukkaat talvikelit ja alla vuoden vanhat (eli jo yksi talvi ajettu) 18" nokia hakkapeliitta 9sit ja luistelua oli siinä määrin että mietti jo hetkittäin että onko tullut kesärenkaat alle...
sama tänä vuonna liukkailla keleillä ja nyt alla uudet/ajamattomat continental icecontact3....
aikaisempina vuosina olen kyllä ollut sitä mieltä että hyvin on pärjännyt aikaisemmilla hakkapeliitoilla yms mutta jostain syystä nyt viime ja tämäntalven liukkaus on jotenkin poikkeavampaa eli mietinkin että jos mulla luistaa 20metriä vielä valoista (kaasu ei tietenkään pohjassa) niin paljonko sitten muilla luistaa kenellä ei ole uusia renkaita alla ?
 
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
85
Firmassa säästellään kaikessa, niin tietysti se pätee myös renkaisiin, nastoina on jotain Tigaria sun muuta paskinta mitä Vianor/Euromaster tyyliset isot liikkeet kehtaavat nimissään myydä.

Meinasi lentää kahvit tuulilasille, ei hidastuvuudesta vaan naurusta, auto ei nimittäin "lukkojarrutuksessa" niillä "kovalla märällä lumella" juuri hidastunut, vaan liukui kuin kelkka. Paljaalla asfaltilla kyllä jarrutti hyvin. Sitten kävin työpäivän jälkeen kokeeksi jarruttamassa samassa lumikohdassa omalla autolla, jossa 150e:llä käytettynä ostetut 4v vanhat Michelin testivoittajat, ja kyllä muuten hidastui kunnolla!

Jos nastarenkaissa haluaa säästää, niin kannattaa kai näköjään ostaa mieluummin kovettunut ja nastoiltaan kulunut laaturengas kuin uunituore paska. Ostin nuo vain seisontaan ja siirtoajoon, mutta suorituskyky yllätti.
Tigar on Michelinin kakkosbrandi. Ja jos Tigarin renkais lukee et made in Serbia niin ne o Suomalaisten speksaamilla koneilla tehty :)
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Nyt on aika ostaa nastarenkaat ja vaihtoehtoja on 4kpl. Autona toimii tesla model y ja haen nyt hiljaisuus-turvallisuus-ajettavuus luokassa parasta kompromissia. Vaihtoehdot olisivat:

- Nokia hakkapeliitta 10 EV
- Michelin x-ice north 4
- Goodyear ultra grip arctic 2
- Continental ice contact 3

kokemuksia, mielipiteitä?
 

Pyrres

Apina koulutuksessa
Liittynyt
18.07.2017
Viestejä
4 475
Nyt on aika ostaa nastarenkaat ja vaihtoehtoja on 4kpl. Autona toimii tesla model y ja haen nyt hiljaisuus-turvallisuus-ajettavuus luokassa parasta kompromissia. Vaihtoehdot olisivat:

- Nokia hakkapeliitta 10 EV
- Michelin x-ice north 4
- Goodyear ultra grip arctic 2
- Continental ice contact 3

kokemuksia, mielipiteitä?
Model Y millä vanteilla? Model 3 Performance oli 20" vanteilla ihan jees Nokialaisilla kitkoilla mutta normaalisti omaan makuun on Continentalit toimineet aina paremmin. Nokialaiset taittuvat aina alle ja reagoivat auton liikkeisiin hitaasti vs Contit. Ei noilla millään metsään mene mutta jokaisella on omat preferenssinä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 558
Model Y millä vanteilla? Model 3 Performance oli 20" vanteilla ihan jees Nokialaisilla kitkoilla mutta normaalisti omaan makuun on Continentalit toimineet aina paremmin. Nokialaiset taittuvat aina alle ja reagoivat auton liikkeisiin hitaasti vs Contit. Ei noilla millään metsään mene mutta jokaisella on omat preferenssinä.
Itselläni on XC60 alla contit, joissa on contisilent-vaimennus. Ja ainakin tuossa toimii hyvin, ei nastojen ropinaa kuulu auton sisällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Nokilaisista kun aikanaan vaihdoin pois omissa autoissa muihin merkkeihin, niin kaikki ärsyttävät "featuret" katosi samalla. Jollotus 80-90 km/h vauhdissa oli pahin nastoissa ja kitkoissakin noksujen runko "soi" helposti väärällä asfaltilla. Pidossa en ole huomannut eroa nasta vs. nasta tai kitka vs. kitka kuin nykyisen Miin misukan kitkoissa, pidon raja on selvästi terävämpi kuin contissa ja nokiassa. Tämä tuli kyllä esille arvosteluissakin, mutta 14" koossa tarjontaa ei liikkeessä ihmeisiin asti ollut. Hyvin näilläkin pärjää, mutta ei ehkä aloittelevalle kitkakuskille.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Model Y millä vanteilla? Model 3 Performance oli 20" vanteilla ihan jees Nokialaisilla kitkoilla mutta normaalisti omaan makuun on Continentalit toimineet aina paremmin. Nokialaiset taittuvat aina alle ja reagoivat auton liikkeisiin hitaasti vs Contit. Ei noilla millään metsään mene mutta jokaisella on omat preferenssinä.
19” vanteet tulisi ja renkaat koossa 255/45r19. Ei tosiaan vikaan mene varmaan millään näistä. Ehkä sitten tavallaan pitäisi löytää se hiljaisin ja testien mukaan se olisi varmaan continental tai goodyear. Onkohan näiden nykyrenkaiden kestävyydessä mitään eroa?
 
Viimeksi muokattu:

RieskaMies

Mr. Pelican
Platinum-jäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
409
Nokilaisista kun aikanaan vaihdoin pois omissa autoissa muihin merkkeihin, niin kaikki ärsyttävät "featuret" katosi samalla. Jollotus 80-90 km/h vauhdissa oli pahin nastoissa ja kitkoissakin noksujen runko "soi" helposti väärällä asfaltilla. Pidossa en ole huomannut eroa nasta vs. nasta tai kitka vs. kitka kuin nykyisen Miin misukan kitkoissa, pidon raja on selvästi terävämpi kuin contissa ja nokiassa. Tämä tuli kyllä esille arvosteluissakin, mutta 14" koossa tarjontaa ei liikkeessä ihmeisiin asti ollut. Hyvin näilläkin pärjää, mutta ei ehkä aloittelevalle kitkakuskille.
Nokian tuotoksista on omien ja monien tuttujen kokemuksien mukaan syytä pysyä kaukana jos meinaa varmasti saada renkaat joilla auto ei kuulosta pyöränlaakerivikaiselta. Ei rajoitu ihan yhteen rengasmalliin ja kokoon tuo, on ollut hlö.auto ja pakettiautomalleja niin nastoina kuin kitkoina ja varsin suurella todennäköisyydellä löytyy joku alue 60-100km/h haarukassa jossa ääntää aivan selkeästi epänormaalisti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
19” vanteet tulisi ja renkaat koossa 255/45r19. Ei tosiaan vikaan mene varmaan millään näistä. Ehkä sitten tavallaan pitäisi löytää se hiljaisin ja testien mukaan se olisi varmaan continental tai goodyear. Onkohan näiden nykyrenkaiden kestävyydessä mitään eroa?
Jos et nyt jäätäviä matkoja vuodessa ajele, niin taitaa tulla kumin muiden ominaisuuksien heikkeneminen vastaan ennen kuin pinta loppuu. Itselle kävi niin, että kun ajoin puolivahingossa vanhoilla CVC6 renkailla läpi talven, kun talvi unohti tulla etelään. Ei ne enää oikeastaan siitä 5:stä millistä mihinkään kulunut vaikka 20 tkm niihin lisää rullas.
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Jos et nyt jäätäviä matkoja vuodessa ajele, niin taitaa tulla kumin muiden ominaisuuksien heikkeneminen vastaan ennen kuin pinta loppuu. Itselle kävi niin, että kun ajoin puolivahingossa vanhoilla CVC6 renkailla läpi talven, kun talvi unohti tulla etelään. Ei ne enää oikeastaan siitä 5:stä millistä mihinkään kulunut vaikka 20 tkm niihin lisää rullas.
20tkm tulee vuoteen. Varmaan kolmisen talvea noilla pitäisi sitten ajella? Nyt vaan pitäisi keksiä olisiko se sitten goodyear vai michelin vai continental. Jossakin luki että goodyear olisi kaikkein hiljaisin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Contilla saat varmaan vähän paremman liukkaan kelin pidon, Goodyear parempi märällä asfaltilla. Jos nyt oikein muistan edellisten mallien painotuksista, en ole näitä uusimpia kytännyt kun ei ole korona-aikana nakit kuluneet. Kolme-neljä talvea varmaan menee riippuen missä ajat. Suoraa motaria jos paahtaa, niin kuluu vähemmän kuin kaupunkipyörittelyssä. Vikana vuonna sitten vaikka ajat kevään "pitkäksi", 10 asteen tienoille asti pitäisi olla suht miellyttävää. 20 astetta menee jo veteläksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Nyt on aika ostaa nastarenkaat ja vaihtoehtoja on 4kpl. Autona toimii tesla model y ja haen nyt hiljaisuus-turvallisuus-ajettavuus luokassa parasta kompromissia. Vaihtoehdot olisivat:

- Nokia hakkapeliitta 10 EV
- Michelin x-ice north 4
- Goodyear ultra grip arctic 2
- Continental ice contact 3

kokemuksia, mielipiteitä?
Continental on ainakin yksi hyvä, varma vaihtoehto. Ei ole kyllä omassa autosa tainnut olla. 1176€ esim tuolla:



Contissa on ilmeisesti ollut nastojen irtoamisia, mutta tuskin enää? Ovat varmaan korjanneet ongelman?

"Kahden nastatyypin yhdistelmä ja niiden innovatiivinen sijoittelu tarjoavat vertaansa vailla olevat pito-ominaisuudet"
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
Continental on ainakin yksi hyvä, varma vaihtoehto. Ei ole kyllä omassa autosa tainnut olla. 1176€ esim tuolla:



Contissa on ilmeisesti ollut nastojen irtoamisia, mutta tuskin enää? Ovat varmaan korjanneet ongelman?

"Kahden nastatyypin yhdistelmä ja niiden innovatiivinen sijoittelu tarjoavat vertaansa vailla olevat pito-ominaisuudet"
Mulla on käytännössä kaikista näistä renkaista jo tarjous pöydässä ja pl. Nokia, kaikki ovat suurinpiirtein saman hintaisia. N. 1000€. Nokia ehkä satasen kalliimpi. Nyt vaan pitäisi päättää se paras (hiljaisin, kestävin jne) näistä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 520
Mulla on käytännössä kaikista näistä renkaista jo tarjous pöydässä ja pl. Nokia, kaikki ovat suurinpiirtein saman hintaisia. N. 1000€. Nokia ehkä satasen kalliimpi. Nyt vaan pitäisi päättää se paras (hiljaisin, kestävin jne) näistä.
Hyvä ja aavistus halvempi olisi Hankook. Ei vaan saa 255 leveydellä ja Teslan 9.5" vanteelle tuo 255 olisi suositeltu minimi leveys.

Nastarenkaat
Nokian Hakkapeliitta 10 8,6 pist.
Hankook Winter I*Pike RS2 8,4
Continental IceContact 3 8,3
Goodyear UltraGrip Arctic 2 8,3
Michelin X-Ice North 4 8,2

245/55R19

Ihan noiden edellisten kommenttien perusteella Conti IC3 on aika korkealla. Tai jos Nokian hinta olisi sama kuin muissa.. Conti olisi parempi ajettavuudeltaan. Valitsee sitten minkä vaan, niin turvallisia ovat. Rengastestien tarkemmat tiedot toki myös kiinnostavia, että miten ovat painottaneet pisteitä.


Tuossa testissä/koosteessa Nokian olisi paras ja Michelin siinä hyvin lähellä:

"Nokian voitti käytännössä jokaisen vertailun, oli sitten kyseessä perinteinen Hakkapeliitta 10, sähköautoille suunniteltu Hakkapeliitta 10 EV tai katumaastureihin tarkoitettu Hakkapeliitta 10 SUV.

Michelin X-Ice North 4 tuntui olevan jatkuvasti joko tasapisteissä tai ainakin kovin lähellä – lukuun ottamatta venäläisjulkaisua, jonka vertailussa se ei ollut mukana. Ehkä ranskalaisvalmistajan tuotteita ei ole ollut Venäjällä saatavilla?

Näiden perässä tuntui poikkeuksetta seuraavaan Goodyear Ultra Grip Arctic 2. Sen sijaan Continental IceContact 3 ei pärjännyt Vi Bilägaren vertailussa, vaikka Venäjällä pärjäsikin toiseksi parhaiten. Sen tulokset siis vaihtelivat enemmän.

Missä ne mukana olivat, Hankook Winter I*Pike RS2 ja Pirelli Scorpion Ice Zero 2 pärjäsivät yllättävänkin hyvin. Esimerkiksi Hankook sijoittui Tekniikan Maailman vertailussa toiseksi"
 
Liittynyt
23.11.2018
Viestejä
975
@jm82 Lueskelin eilen samoja. Näiden tietojen perusteella tuo oma top4 valikoituikin. Niiden väliltä päätös sitten onkin vaikeampi. Koska kaikki ovat varmasti huippurenkaita, niin ehkä eniten kiinnostaisi goodyear ja continental puhtaasti sen takia, että ainakin jossain testissä ne olivat hiljaisimmat.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
68
Kokemuksia kumho wintercraft wi132 nastoista?. Hankala löytää renkaista mitään arvosteluja netistä
 

Lare

Error 404
Liittynyt
13.11.2016
Viestejä
3 969
Olen katsellut uutta autoa itselle ja on kyllä uskomattoman huonoja talvirenkaita kaikissa vaihtoautoissa 2014-2016 vuoden ikäluokassa. Lähes poikkeuksetta kaikissa on vielä ensiasennusrenkaat, eli usein Nokian Hakkapeliitta kasit. Yhden kohdalla myyjä kehui hyviä Hakkapeliittoja, mutta hiljeni kun mainitsin vuoden 2014 paistoleiman. Nyt kävin koeajamassa vuoden 2016 auton, jossa oli 191tkm mittarissa. Alkuperäiset Hakkapeliitat siinäkin alla ja kuntoraportin mukaan 3-5mm pintaa. Miten ihmeessä kukaan uskaltaa ajaa noilla yhtään huonommilla keleillä.

Omilla kilometreillä talvirenkaat toimivat hyvin kolme talvea, jonka jälkeen pintaa on 6-7mm ja pito jo selvästi heikentynyt. Nastat myös kuluneet ja kumiseos kovettunut. Silti nuo on saanut myytyä Torilla helposti 100 eurolla ja sitten uudet renkaat omaan autoon talveksi alle. Keskimääräistä suomalaista ei taida luistelu haitata, mutta itse mielellään ajan pitävillä renkailla :D

Toki automyyjän sanaan ei voi luottaa kesärenkaissakaan. Taas perinteisesti myyjä kehui, että kesärenkailla ajaa hyvin vielä ensi kesän. Pintaa kuntoraportin mukaan 3 milliä...
 
Viimeksi muokattu:

baggio

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
2 884
Toisaalta ihmetyttää, miksi suomalaiset ajavat niin surkeilla talvirenkailla, ja toisaalta miksi liikennevirta kulkee 20km/h hitaammin heti jos on vähän tuoretta lunta, tie jäässä, tai sataa lunta. Ehkä tästä voimme päätellä 1+1= ...
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 140
Yhden kohdalla myyjä kehui hyviä Hakkapeliittoja, mutta hiljeni kun mainitsin vuoden 2014 paistoleiman.
Huuuuu, pelottavaa. Vuoden 2014 renkaista onkin yleisesti tiedossa että niistä saattaa tarttua ebola sen jälkeen kun räjäyttävät ensin perheesti ilmaan tulisessa myrskyssä.

Sarkasmin loputtua totean että jos niissä on pintaa, niin kovaa ajoa vaan.

Eikö 3mm kesärenkaissa ole vielä ihan hyvin pari milliä käyttöä jäljellä. Turhaa hörhöilyä vaihdella niitä jatkuvasti.
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 092
Huuuuu, pelottavaa. Vuoden 2014 renkaista onkin yleisesti tiedossa että niistä saattaa tarttua ebola sen jälkeen kun räjäyttävät ensin perheesti ilmaan tulisessa myrskyssä.

Sarkasmin loputtua totean että jos niissä on pintaa, niin kovaa ajoa vaan.

Eikö 3mm kesärenkaissa ole vielä ihan hyvin pari milliä käyttöä jäljellä. Turhaa hörhöilyä vaihdella niitä jatkuvasti.
Ei noin vanhoissa talvirenkaissa enää paljon pitoa kumissa ole jäljellä vaikka pintaa olisikin. Nastat voivat pitää jonkin verran jos renkailla ei ole ajettu paljoa. Riski ne silti ovat.
Kesärenkaissa lain minimi on 1,6 mm ja kolme riittää periaatteessa, mutta vesiliirron riski kasvaa.
 
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
85
Huuuuu, pelottavaa. Vuoden 2014 renkaista onkin yleisesti tiedossa että niistä saattaa tarttua ebola sen jälkeen kun räjäyttävät ensin perheesti ilmaan tulisessa myrskyssä.

Sarkasmin loputtua totean että jos niissä on pintaa, niin kovaa ajoa vaan.

Eikö 3mm kesärenkaissa ole vielä ihan hyvin pari milliä käyttöä jäljellä. Turhaa hörhöilyä vaihdella niitä jatkuvasti.
Juu toiset vaihtaa hammasharjankin kerran kuukaudessa ja toiset kerran viidessä vuodessa
Kyllä siinä on rengaskin jo kovettunut 9v aikana eikä tartte enää kuin haaveilla niistä ominaisuuksista joita uutena on saattanut olla
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
2 415
Trianglen Icelinkit on CLK:n alla toimineet ihan kelvollisesti, mutta kun koko on 225-45-17, niin esim. urainen tie, jossa lunta urien ulkopuolella on paha paikka noin matalaprofiiliselle renkaalle. Heti kun menee urasta lumelle, niin pito heikkenee samantien merkittävästi.

Ja mitä auton mukana tuleviin renkaisiin tulee, niin ostin kerran käytetyn Pösön, missä piti olla hyvä talvirenkaat. No nehän oli Pösön valmistusvuodelta, eli 2005 ja auton ostin 2016. No kyllähän ne ainakin näytti hyvältä, toimivuus oli vähän niin ja näin. Hakkapeliitan rengas oli kyseessä, olikohan jopa Hakkapelitta 4.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
Eikö 3mm kesärenkaissa ole vielä ihan hyvin pari milliä käyttöä jäljellä. Turhaa hörhöilyä vaihdella niitä jatkuvasti.
Eihän siinä periaatteessa ole mitään ongelmaa ostaa vaikka valmiiksi sileät kesärenkaat, sen tapaisia laillisiahan on myynnissäkin. Samaan tapaan voi ajaa talvella eurokitkoilla tai jokasään renkailla, jotka sattuvat olemaan talvirengasmerkityt. Pitää vaan tietää että rengastyyppi ei ole hyvin soveltuva kaikkiin keleihin ja ajaa sen mukaan. Joskus pitää olla ajamattakin.

Niissä ikivanhoissa renkaissa on yleensä ihan toisen tyyppinen ongelma. Ne ovat muutenkin perseestä.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Kellään mielipidettä Conti VC 7 vs Nokian R5 SUV? Conti vajaan satasen halvempi. Testeissä Nokia näyttäisi paremmalta jäällä ja lumella, mutta huonommalta märällä asfaltilla. En tiedä kuinka iso ongelma tuo märkä asfaltti on jos ei ajele rajoilla? Kuitenkin Helsingissä märkää on ehkä useammin kuin jäätä, mutta jää sitten ongelmallisenpaa?
 
Liittynyt
10.05.2019
Viestejä
85
Kellään mielipidettä Conti VC 7 vs Nokian R5 SUV? Conti vajaan satasen halvempi. Testeissä Nokia näyttäisi paremmalta jäällä ja lumella, mutta huonommalta märällä asfaltilla. En tiedä kuinka iso ongelma tuo märkä asfaltti on jos ei ajele rajoilla? Kuitenkin Helsingissä märkää on ehkä useammin kuin jäätä, mutta jää sitten ongelmallisenpaa?
Semmonen mielipide ja facta, että jos et ole ihan samaa lehtitestikokoa ostamassa niin saattaapi jossain toisessa koossa olla voimasuhteet ihan toisinpäin tai jonkun muun valmistajan rengas onkin paree ;)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 036
En tiedä kuinka iso ongelma tuo märkä asfaltti on jos ei ajele rajoilla? Kuitenkin Helsingissä märkää on ehkä useammin kuin jäätä, mutta jää sitten ongelmallisenpaa?
Yleensähän talvirenkaita käytettäessä tehdään joka tapauksessa se kompromissi, että märällä tai kuivalla päällysteellä renkaat eivät ole ihan parhaat mahdolliset. Millä tahansa oikealla talvirenkaalla on tällaissa oloissa huonommat ominaisuudet kuin kylmän ilmaston kesärenkaalla tai sopivalla allseasonilla, mahdollisesti tavallinen kesärengaskin on välillä parempi. Ei vaan voi mitään.

Ei kai se heikompi toiminta paljaalla sulalla päällysteellä ole erityinen ongelma vain siksi, että yksi rengas on siinä toista huonompi. Se taas voikin olla, jos jokin talvirengas saa testaajiltaan erityismaininnan surkeasta pidosta ja epämääräisestä käytöksestä märällä.
 

Mariini

Team Ryzen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 369
Osta Goodyearit ja säästä vielä lisää. :smoke: Ei voi moittia ajettavuutta, nykyään saa vielä soundcomforttinakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 681
Nokian "featureista" ei kannata maksaa penniäkään. R5:sta en ole itse ajanut, mutta useita malleja peräjälkeen ne on aina väittäneet korjanneensa ongelmat, mut silti samat vollotus-featuret ja lötkö runko kummittelee ostajan kiusana. Helsingissä kun ajat pääosin paljaalla asfaltilla, niin Conti tai Goodyear (taisi vielä parempi olla asfaltilla) on ainoa järkevä valinta. Kyllä Nokialla varmasti eteenpäin pääsee, mutta lisärahan arvoinen ei taatusti ole.

e: Jos keli on sellainen pk-seudulla, että täysimääräisesti joudut suorituskyvyn mittaamaan, niin ihan sama onko sulla R5 tai muu alla. Ei riitä, jos ei ymmärrä ajaa hissukseen. 99% ajasta ajat märällä/kuivalla asfaltilla, jossa muut merkit ovat paljon parempia.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 878
Pitää kysyä onko Goodyearia saatavilla, kyseessä siis autokauppa josta auto on tilattuna. Eka tarjous oli 200€ enemmän kuin millä saisin tilaamalla vanteet saksasta ja kumit Virosta, eli yllättävän hyvä jos vielä tinkivät (toki sairaan kalliit silti kun isot renkaat).
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
237 457
Viestejä
4 162 616
Jäsenet
70 411
Uusin jäsen
domppaaaa

Hinta.fi

Ylös Bottom