TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.
tekniikanmaailma.fi
Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
TM:n mukaan KE-kitkarengas (Continental TS870) pysähtyy jääjarrutuksessa (50-0 km/h) 56,5 metriin - edellä oleva Hankookin pohjoismainen kitkarengas (W616) tarvitsee 54,4 metriä. Paras pohjoismainen kitkarengas (Michelin X-ICE Snow) pysähtyy jäällä 47,2 metriin.
Jääkiihdytyksessä (5-20 km/h) Michelin tarvitsee 5,9 sekuntia, Hankook 6,6 sekuntia ja KE-kitkarengas 8,5 sekuntia. Prosentuaalisesti huima ero KE-kitkarenkaan haitaksi, joka voinee ilmetä liikkeellelähtökyvyn puutteena pahimmissa paikoissa.
Jäällä ajetun käsittelykokeen kierrosajassa saadaan outoja tuloksia. Hankookilla ajetaan rata läpi 51,5 sekunnissa ja Michelinillä 51,6 sekunnissa, kun KE-kitkarengas tarvitsee 55,0 sekuntia. KE-kitkarenkaan heikko jääkiihtyvyys huomioiden tämäkään tulos ei vaikuta täysin surkealta, jos ei kehuttavaltakaan. Epävarmuutta käsittelykokeen tulosten luotettavuuteen tuo hyvin kiihtyvän ja hidastuvan Michelinin Hankookia marginaalisesti heikompi tulos. Sanallisissa arvioissa Micheliniä kehutaan jääpidosta ja ajokäytöksestä ja Hankook taas saa jonkin verran moitetta. Miksi Hankookilla kuitenkin ajettiin Micheliniä parempi kierrosaika, kun se on Micheliniä selvästi heikompi niin jarrutuksessa kuin kiihdytyksessä sekä arvaattomampi ajokäytökseltään?
Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan rinta rinnan esim. tuo TS870 ja vähän vanhempi Pohjolan kitkarengas (esim. Nordman RS2). Kävisikö niin, että uusinta suunnittelua edustava KE-kitka antaisi kyytiä pari mallisukupolvea vanhemmalle pohjoismaiselle kitkarenkaalle jopa jäällä? En hämmästyisi. Eipä sillä, että olisin KE-kitkoja hommaamassa, mutta kyllähän tuo pistää miettimään...