Talvirenkaat - yleisketju

tori.fi, sieltä ostin omaan Mersuun 17", käytetyt, hinta oli jotain olikohan 160-170e. Ja osta peltivanteet, jos oikein haluat säästää.
 
Kohtalon ivaa. Tuossa toisessa keskustelussa kävikin ilmi, että suunnittelin ajavani vielä yhden talven hieman yli 5 vuotta vanhoilla 6mm urasyvyydellä olevilla kitkoilla.

Joku päätti toisin kun vaimo poimi oikealla takarenkaalla ruuvin maasta.

Eikun etsimään uusia kitkoja.
 
Kohtalon ivaa. Tuossa toisessa keskustelussa kävikin ilmi, että suunnittelin ajavani vielä yhden talven hieman yli 5 vuotta vanhoilla 6mm urasyvyydellä olevilla kitkoilla.

Joku päätti toisin kun vaimo poimi oikealla takarenkaalla ruuvin maasta.

Eikun etsimään uusia kitkoja.
Tuonhan saisi todennäköisesti paikattua helposti ja halvalla, voi jopa itse tehdä. Vaikka muuten tietty alkaa olla ihan hyvä aika jo laittaa renkaat vaihtoon.
 
Rengas365:stä lähti tilaukseen Goodyear Ultragrip Ice2 XL SCT -gummit. Päivitän kokemuksia, kunhan homma etenee.
Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
 
Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
Vielä makaa varastossa, kun täällä on kesäkeli. Laittelen kokemuksia kun kertyy.
 
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
 
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Kyllä itse ainakin ajaisin/kokeilisin. Nuo on tietyin tavoin verrattavissa nordmaneihin eli käyttävät valmistajan vanhempia rengasteknologioita noissa renkaissa ja sitten päämerkkiä ostamalla saa sitä uusinta teknologiaa. On autobild noita joskus testannut ja ihan kelvollisia ovat olleet.
 
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.

No eikö se sun vaimo osaa sanoa että tuntuvatko liukkailta. Sä siis katsot lehdestä sun vaimon renkaita?

Todella outo kysymys. Jos akka sanoo ettei meinaa pysyä tiellä niin Vianorista uudet. Voihan nuo Laufennit olla hyvätkin.
 
Juu kyllä luen rengastestejä ja niinku sanottu ei ole vielä niin liukasta, että tietäisi. Olisi mielenkiintoista tietää, että vastaako nuo kiinalaiset uutena vaikka käyttöikänsä puoleenväliin ajettuja ns. merkkirenkaita.
 
Juu kyllä luen rengastestejä ja niinku sanottu ei ole vielä niin liukasta, että tietäisi. Olisi mielenkiintoista tietää, että vastaako nuo kiinalaiset uutena vaikka käyttöikänsä puoleenväliin ajettuja ns. merkkirenkaita.

No kokeilemalla varmaan selviää? Vedä vaikka lukkojarrutus jossain, tuskin ääritilanteessa ainakaan paremmin käy.
 
Juu kyllä luen rengastestejä ja niinku sanottu ei ole vielä niin liukasta, että tietäisi. Olisi mielenkiintoista tietää, että vastaako nuo kiinalaiset uutena vaikka käyttöikänsä puoleenväliin ajettuja ns. merkkirenkaita.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että vaihdoin aikoinaan hyvin pintaa omaavat merkkirenkaat kiinalaisiin ja yllättäen ne uudet kiinalaiset tarjosivat paremman pidon, kun niiden kumi oli tuoretta ja vanhoissa se taas oli jo ehtinyt kovettua vaikka pintaa oli paljon ja nastat tallella.

Itse ainakin uskallan noita linglong nastoja suositella.
 
Ainakin Trianglen nastat on ihan asialliset talvirenkaat. Nasta käsittääkseni paikkaa ehkä muita suunnittelujen puutteita, niin olettaisin.
 
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.

Alapuolisista linkeistä voi olla jotakin apua. Kitkarenkaiden suorituskyvyn heikkenemisestä ainakin on dataa. Sitä voi sitten peilata rengastesteihin, millaisiin eroihin päädyttiin testin parhaimman ja huonoimman välillä.


Ehdottomasti kyllä koeajaisin nuo Laufennit ennen korvauspäätöstä. Itselläni on samankaltainen tilanne, käytettynä ostetussa autossa on nyt alla 7-vuotiaat Goodyearin nastarenkaat (käytännössä kaikki nastat tallella, pintaa 5+ mm ja lamelleissakin jonkin verran taipuisuutta jäljellä). Vahvasti uskon, että ei ne hyvät ole, mutta katsotaan nyt ensin ja uusitaan katsastuksen jälkeen (suunniteltu tammikuulle), jos tarvetta ilmenee eikä katsuri tuomitse autoa paalauskuntoiseksi.

Jarrutustestejä jo ehdotettiin, mutta kokeilisin lisäksi mäkilähdöt (vetopidon riittävyys) ja sivuttaispidon jossakin isolla, avoimella parkkipaikalla pikku hiljaa nopeutta korottaen (kuvitteellinen risteys esim. mittarinopeuksilla 15, 20 ja 25 km/h).
 
Ainakin Trianglen nastat on ihan asialliset talvirenkaat. Nasta käsittääkseni paikkaa ehkä muita suunnittelujen puutteita, niin olettaisin.

Eikös Trianglet edusta suomalaista suunnittelua? Niiden taustalla on muistaakseni se yrityssalaisuuksia Nokianilta lähtiessään mukaan ottanut insinööriporukka.

Mutta jos kiinalainen lyö kesärenkaaseen nastat, niin ei siitä kyllä talvirengasta tule...

Monesti kuvitellaan, että huononkin nastarenkaan jääpito on parempi kuin kitkarenkaan, mutta kuten Tekniikan Maailman talvirengastesti osoittaa, ei asia ole niin.

Kiinassa valmistettu edullinen Sunny Winter Grip SN3860 -nastarengas nimittäin mursi myytin ja piti jäällä huonommin kuin testin heikoin kitkarengas.

 
Triangleista on minullakin semmonen tuntuma että ihan "ok" renkaat, mutta ei huippuja. Vannetukku jäi valehtelusta kiinni kun kehui niitä ja väitti paremmiksi kuin nokiat, ei maininnut että kyse oli vain jostain lumitestistä missä ne pärjäsivät.



LingLongit sen sijaat ovat aika surkeita, vaikka jotkut niitäkin kehuvat. Olen ajanut semmosilla eikä voi samana päivänä verrata hyviin kärkipään nastarenkaisiin. Lumisella tiellä jo huomaa miten kokoajan soutaa ja lipsuu, kun merkkirenkailla ajo oli kuin kesällä.
 
Kiitos kyynelkaasu hyvistä linkeistä. Vaikuttaahan se tosiaan paljon, että renkaat ovat uudet ja pehmeät, eikä kovettuneet korput. Virosta ultagripit ~175 kpl kotiin tuotuna ja 10/rengas kun pyöräyttää vanteelle paikallisessa pikku pajassa. Nuo laufennit saisi sille myytäkin, mutta en tiedä mitä hyvittäisi niistä.
Mutta kokeillaan nyt miltä ne vaikuttaa. Uudet saa tilalle alle viikossa.
 
Ai saakeli ovat Nokian R5:t liukkaat kun on kevyt auto ja 175 leveät kumit. Jarrutus nyt vielä ihan ok mutta sivuttaispito ainakin tässä ensimmäisten kilometrien perusteella todella heikko. En tiedä, joko olen tottunut lukon tuomaan etuun tai ylipäänsä modernit autot reagoivat jo ennen kuin valot vilkkuvat tms. Huomattavasti tehokkaammat autot ollut alla ja ei samalla tavalla jaksa lähteä kiihdyttäessä lyömään tyhjää.
 
Ai saakeli ovat Nokian R5:t liukkaat kun on kevyt auto ja 175 leveät kumit. Jarrutus nyt vielä ihan ok mutta sivuttaispito ainakin tässä ensimmäisten kilometrien perusteella todella heikko. En tiedä, joko olen tottunut lukon tuomaan etuun tai ylipäänsä modernit autot reagoivat jo ennen kuin valot vilkkuvat tms. Huomattavasti tehokkaammat autot ollut alla ja ei samalla tavalla jaksa lähteä kiihdyttäessä lyömään tyhjää.

Olisikohan tuo leveämmällä renkaalla sen parempi? Kapeampi leikkaa paremmin lumen läpi tienpintaan ja toisaalta isommassa renkaassa olisi luultavasti suurempi kantavuusluokka ja varmaan jäykempi kumiseos.

Mutta kerro ihmeessä, muuttuuko tuo paremmaksi kilometrien myötä. Ehkä kulutuspinnassa on jotakin pidon kannalta myrkyllistä ainetta valmistusprosessin/varastoinnin jäljiltä.
 
Itselläni on samankaltainen tilanne, käytettynä ostetussa autossa on nyt alla 7-vuotiaat Goodyearin nastarenkaat (käytännössä kaikki nastat tallella, pintaa 5+ mm ja lamelleissakin jonkin verran taipuisuutta jäljellä). Vahvasti uskon, että ei ne hyvät ole, mutta katsotaan nyt ensin ja uusitaan katsastuksen jälkeen (suunniteltu tammikuulle), jos tarvetta ilmenee eikä katsuri tuomitse autoa paalauskuntoiseksi.

Ei nuo nyt parin ensimmäisen ajokerran jälkeen mitenkään pelottavan liukkailta tuntuneet taajamanopeuksissa, vaan ihan talvirenkailta. Ainakin kevyesti pakkautuneella lumella, mitään vesijäätähän tässä ei ole vielä kohdattu.
 
Nyt oli kyllä liukas keli Helsingissä, eli ei paljon liukkaammaksi kelit juuri täällä tule. Tienhoito vielä kesäterässä, -1 astetta pakkasta ja uutta lunta sataa kohtalaisesti kiillottuen liukkaaksi/puuroutuen liukupatjaksi.
 
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen. Ehkä osuutta voi olla tuolla kelillä kun tuiskutti täällä etelässä ja tienpinta oli ihan sileänä. Kävin heittämässä testilenkin kakkosautolla jossa nastat alla ja oli pito kyllä kuin kesällä. Alkoi kyllä vähän mietityttää että joutuuko sitä palaamaan kuitenkin nastajengiin. En ole huomannut aiemmin noilla kitkoilla pidon kanssa ongelmia kun oli etuvetofarkun alla mutta nyt takaveto sähköauton alla käytös aika toista.
 
Kiitoksia varoituksesta. Pitää ottaakin mallia helvetin varovasti sitten tänään jos kerran noin liukasta.

Edit: Olihan tuolla liukasta mutta aika pitkälti suola oli sulattanut. Pääväylien ulkopuolella luonnollisesti oli varsin hyvin tallaantunutta.

Kyllä noissa joku alkupinta tms oli koska 30km työmatkan ajon jälkeen olivat ei nyt ihan eri renkaat mutta tuntuivat sentään pitävän myös asfaltin ulkopuolella. Ja tuli kokeiltua jo paniikkijarrutuskin jo. Meinasi tulla rampilla Avensis suoraan kylkeen ilman elettäkään estääkseen tilannetta eli joko ei ole oikeasti huomannut autoa tai on vain tottunut että kyllä joku tilaa tekee.
 
Viimeksi muokattu:
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen.

Ei välttämättä ole asian kanssa tekemistä, tai sitten on, mutta tuota kyseistä rengasta näyttäisi olevan käytettynä myynnissä enemmän kuin muita kitkoja yhteensä.

Aikoinaan kun aihealue enemmän kosketti, niin tiedossa oli että taksit pesivät kitkojen kulutuspinnasta bitumia tms. pois liotinpesuaineella muutaman kerran sesongissa ja suolatulta tieltä jäälle siirtyessä meni tovi että rengas alkoi toimia toivotusti. Ja kaikki renkaat eivät vaan toimi kaikissa autoissa johtuen erilaisissa rakenteellisista ratkaisuista sekä autossa että renkaassa.

Edit: puol kautta ajetuilla keskieurooppa-malleilla ei ainakaan mitään yllätyksiä tullut.
 
Viimeksi muokattu:
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen. Ehkä osuutta voi olla tuolla kelillä kun tuiskutti täällä etelässä ja tienpinta oli ihan sileänä. Kävin heittämässä testilenkin kakkosautolla jossa nastat alla ja oli pito kyllä kuin kesällä. Alkoi kyllä vähän mietityttää että joutuuko sitä palaamaan kuitenkin nastajengiin. En ole huomannut aiemmin noilla kitkoilla pidon kanssa ongelmia kun oli etuvetofarkun alla mutta nyt takaveto sähköauton alla käytös aika toista.
Vähänkään riuskempi takaveto ja puuterilumi sileällä pinnalla on kyllä korkatulle CVC7:lle myrkkyä, vetopitoa saa etsiä ja näillä keleillä sai viime talvenakin olla aika valppaana tiheämmällä askilla varustetun E46:n kanssa. Kunnollisella tampatulla lumipinnalla toisaalta mennäänkin kuin olisi huijauskoodit päällä.
 
Pari viime päivää on kyllä ollut melkoisen liukasta., saa oikeasti ajaa liikenneympyrät, risteysalueet ja jyrkemmät mutkat varovaisesti. Kävellenkin meinaa olla yllättävissä paikoissa katollaan kun jalka lähtee alta.
 
Eipä Hakkapeliitta R3:t alla eilen tai tänään älyttömän liukasta ollut. Eilen liukkaampaa ja piti toki vähän katsoa, miten mutkiin ja liikenneympyröihin menee, muttei kuitenkaan oman kokemuksen mukaan lähelläkään pahinta mitä pääkaupunkiseudulla on tarjota. Tieosuudet Länsiväylä, Kehä II/III ja Turunväylä. Tänäänkin laskettelin mutkiin varoen, mutta ei sitäkään vähää enää tuntunut liukkaalta.
 
Eilen heitin Tuusula-Turku-Tuusula lenkin päälle 2100 kilon omamassalla varustetulla Discoveryllä, jossa oli perässä 2700 kilon jarrullinen kärry, jonka todellinen paino menomatkalla oli ehkä 1700 kg.

Lantikassa on rengastuksena uudet 235 leveät Contin IceContact 3:set ja kärryssä uudet Goodriden kitkat koossa 155/80/13"

Kertaakaan ei ollut sellaista tilannetta, että olisi edes tuntunut liukkaalta, vaikka vähän epäilin Goodride kitkojen sivuttaispitoa.
Tosin kärryn kanssa tulee aina ajettua todella rauhallisesti, joten myös kaarrenopeudet ja liittymiin tulemiset olivat hyvin maltillisia.
 
Olihan tuolla ihan liukasta ja Nokian R5:sta tuli huomattua pari mielenkiintoista seikkaa vs aiemmat Nokian ja Contin kitkat. Nyt kun on korkea profiili niin huomattavasti erilainen rengas ajaa kuin matalalla profiililla. Nokia on matalilla profiileilla tuntunut löysältä mutta nyt korkealla profiililla ovat jotenkin ei nyt tiukemmat tai nopeammin reagoivat mutta tuntuvat loistavan jos saavat kääntyä ns omaan tahtiin ohjauksen perässä. Kun perä lähti irti (ja lähti todella usein ja helposti) se oli tooodella todella pehmeää ja varoitti verrattuna aiempiin matalamman profiilin kokemuksiin joissa perä lähti nopeasti ja äkillisesti liikoja varoittelematta. Toki, erona että nyt on todella kevyt takaveto ilman mitään ajoapuja vs aiempi oli etuveto Fiesta ST jossa kaikki avut. Se mikä tosin oli jännä, paikoiltaan lähtiessä ei mitään ongelmia mutta kun päästiin liikkeelle niin perä oli todella helposti irti myös suoraan kiihdyttäessä. Ja kaasunkäyttö oli mallia varovaista mutta tuli myös kokeiltua miten paljon sitä kaasua voi käyttää ilman että lähtee lapasesta että tietää varautua.

Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
 
Olihan tuolla ihan liukasta ja Nokian R5:sta tuli huomattua pari mielenkiintoista seikkaa vs aiemmat Nokian ja Contin kitkat. Nyt kun on korkea profiili niin huomattavasti erilainen rengas ajaa kuin matalalla profiililla. Nokia on matalilla profiileilla tuntunut löysältä mutta nyt korkealla profiililla ovat jotenkin ei nyt tiukemmat tai nopeammin reagoivat mutta tuntuvat loistavan jos saavat kääntyä ns omaan tahtiin ohjauksen perässä. Kun perä lähti irti (ja lähti todella usein ja helposti) se oli tooodella todella pehmeää ja varoitti verrattuna aiempiin matalamman profiilin kokemuksiin joissa perä lähti nopeasti ja äkillisesti liikoja varoittelematta. Toki, erona että nyt on todella kevyt takaveto ilman mitään ajoapuja vs aiempi oli etuveto Fiesta ST jossa kaikki avut. Se mikä tosin oli jännä, paikoiltaan lähtiessä ei mitään ongelmia mutta kun päästiin liikkeelle niin perä oli todella helposti irti myös suoraan kiihdyttäessä. Ja kaasunkäyttö oli mallia varovaista mutta tuli myös kokeiltua miten paljon sitä kaasua voi käyttää ilman että lähtee lapasesta että tietää varautua.

Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
Oli tuolla nyt taas päivällä kieltämättä liukkaampaa, kun keli muuttui aamusta. Yksi Audi saattoi olla kesärenkailla, ajeli edessä liikenneympyrässä ja veti melkein poikittain vaikka vauhti oli yhtä lailla rauhallinen kuin itsellänikin. Tai sitten kuskin paikalla on puuhattu jotain ylimääräistä.
 
Ainakin uudet CVC7 takavedossa etelässä tuntuis toimivan erinomaisesti.
 
Viimeksi muokattu:
Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
No, nyt on viikon ollut alla ja talvikeleilläkin jo päässyt ajamaan. Hiljaisethan nuo on. Sellainen vaimea humina kuuluu moottoritielläkin vaikka oma auto ei järin hyvin rengasmelua vaimenna. Ajotuntuma ja pito myös vaikuttaa hyvältä. Alla on ehtinyt jo olla paljasta asfalttia, lumipöppyrää ja jäätä ja aina on pitoa löytynyt ihan hyvin. Tyytäväinen ainakin toistaiseksi olen ostokseen.
 
Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.

Sunnuntaina aamupäivällä joku etelä helsingistä tullut rehellinen rakennusyrittäjä ™ veti Petikossa komeassa sivuluisussa ja mutkat vähän pitkiksi uudehkolla A8 Audilla, ilmemeisesti talvi oli yllättänyt ja pitävämmät kumit olivat jääneet lahden eteläpuolelle.

Yksi sähköliikkeen paku oli kesärenkailla jumissa työpaikan pidemmässä rampissa, josta oli jostain syystä käännetty lämmitys pois, kävin sitten nyppäämässä sen Lantikalla ylös.
Kuulemma Vianorille ei saanut liisinki pakuun renkaanvaihto aikoja kuin ensi viikon lopulle.

Pari henkilöautoa ajeli myös eilen Lauttasaaressa kohtuullisen varovaisesti, josta päättelin että alla olivat vielä kesärenkaat.
 
Itsellä kokemusta kitkojen osalta Continentalin CVC7:sta ja Nokian Hakkapeliitta R3:sta ja kyllä noilla molemmilla on pärjännyt ihan hyvin Etelä-Suomessa. Autot etuvetoisia. Jos huomaa että pito alkaa loppumaan niin kun höllää kaasusta niin rengas tuntuu tarttuvan takaisin tiehen. Ainoat tilanteet, missä nastoja on kaivannut, on kevään viimeiset liukkaat metsäautoteitä ajaessa, kun tien vierestä päivällä sulava lumi jäädyttää tien joka yö neitseelliseksi.

Ainoa mikä noista puuttuu, mikä puuttuu toki kaikista kitkarenkaista, on se, että siinä missä nastarenkailla alkavan luiston kuulee nastojen äänestä, ennen kuin sitä huomaa mistään muualta, sitä ei kitkoissa tule.
 
TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.


Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.

TM:n mukaan KE-kitkarengas (Continental TS870) pysähtyy jääjarrutuksessa (50-0 km/h) 56,5 metriin - edellä oleva Hankookin pohjoismainen kitkarengas (W616) tarvitsee 54,4 metriä. Paras pohjoismainen kitkarengas (Michelin X-ICE Snow) pysähtyy jäällä 47,2 metriin.

Jääkiihdytyksessä (5-20 km/h) Michelin tarvitsee 5,9 sekuntia, Hankook 6,6 sekuntia ja KE-kitkarengas 8,5 sekuntia. Prosentuaalisesti huima ero KE-kitkarenkaan haitaksi, joka voinee ilmetä liikkeellelähtökyvyn puutteena pahimmissa paikoissa.

Jäällä ajetun käsittelykokeen kierrosajassa saadaan outoja tuloksia. Hankookilla ajetaan rata läpi 51,5 sekunnissa ja Michelinillä 51,6 sekunnissa, kun KE-kitkarengas tarvitsee 55,0 sekuntia. KE-kitkarenkaan heikko jääkiihtyvyys huomioiden tämäkään tulos ei vaikuta täysin surkealta, jos ei kehuttavaltakaan. Epävarmuutta käsittelykokeen tulosten luotettavuuteen tuo hyvin kiihtyvän ja hidastuvan Michelinin Hankookia marginaalisesti heikompi tulos. Sanallisissa arvioissa Micheliniä kehutaan jääpidosta ja ajokäytöksestä ja Hankook taas saa jonkin verran moitetta. Miksi Hankookilla kuitenkin ajettiin Micheliniä parempi kierrosaika, kun se on Micheliniä selvästi heikompi niin jarrutuksessa kuin kiihdytyksessä sekä arvaattomampi ajokäytökseltään?

Olisi mielenkiintoista päästä testaamaan rinta rinnan esim. tuo TS870 ja vähän vanhempi Pohjolan kitkarengas (esim. Nordman RS2). Kävisikö niin, että uusinta suunnittelua edustava KE-kitka antaisi kyytiä pari mallisukupolvea vanhemmalle pohjoismaiselle kitkarenkaalle jopa jäällä? En hämmästyisi. Eipä sillä, että olisin KE-kitkoja hommaamassa, mutta kyllähän tuo pistää miettimään...
 
Tuossa samaisessa TM:n testissä toiseksi nastarenkaiden kategoriassa tulleet Hankookit ovat kyllä hyvät. Rouvan Poloseen tuli 185/60 R15 DOT 37/22 82€/kpl Kärkkäiseltä. En muista että olisi talvirenkaat näin hämmästyttäneet pidollaan. Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
 
Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Edelliset Conti Ice Contact 2 vai 3 hämmästytti ekana vuonna, mutta tokana syksynä tuosta tautipidosta ei ollut jäljellä mitään, vaan suorituskyky oli perushyvä. Siitä pettyneenä siirryin käyttämään kitkoja, joka toimii mun ajoprofiililla (etelän suolatut taajama-asfaltit) paremmin.
 
Tuossa samaisessa TM:n testissä toiseksi nastarenkaiden kategoriassa tulleet Hankookit ovat kyllä hyvät. Rouvan Poloseen tuli 185/60 R15 DOT 37/22 82€/kpl Kärkkäiseltä. En muista että olisi talvirenkaat näin hämmästyttäneet pidollaan. Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.
 
Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.

Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
 
Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Kovasti tuosta uutisoidaan että KE kitkat eivät sovellu Suomeen. Ei tämä mitään isältä pojalle periytyvää tornilegendaa ole.
Esimerkkinä pari uutista aiheesta:
 
Juu, tuo suomen kuuluisa ja ankara kova talvi on aina hyvä natsikorttitason argumentti (vrt. ajatelkaa lapsia), noin 1300km pitkässä maassa löytyy kohtalaisesti variaatioita sääolosuhteista mutta talvirenkaat pitää totta kai aina ostaa sen mukaan jos kerran talvessa käydään viikon lomalla rukalla omalla autolla (ja sekin reissu tehdään autojunalla 95%)
 
Nyt on kyllä kovat uutiset referensseiksi, asiantuntijoiksi on löydetty Kamuxin tiedotteesta geelitukka joka kertoo näkemyksiään asian sivusta ja toisen tekijä on kunnostautunut lähinnä kirjoittamalla ohjekirjaa tietotekniikasta sihteereille ja assistenteille.

Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.

Ne ovat hengenvaarallisia...eikun sä puhuit keskieurooppamalleista? Ajattelin heti perinteistä kitkaa jonka kulutuspinta on täynnä lamellia testivoiton toivossa, ja sitten sohjossa lähdetään kuin Nykäsen Matti, taivaalle tai pöydän alle..

Lämpötila vaikuttaa jonkin verran, edelliselle KE-setillä ei enää kahdenviiden pakkasessa saanut vastaheittoa onnistumaan, nykyisillä viiden asteen kuuraliukkaat on jäälle satavaa vettä liukkaampia. Kitkan lisääntyminen kelin viiletessä kompensoi, siinä missä se pohjolamalleilla lisää pitoa lähtötilanteeseen nähden.
 
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.

Kovasti tossa TM:n testissä kehuvat Hankookkeja hiljaisiksi nastarenkaiksi?
 
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
 
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Itsellä kerran auto venkoili etenkin lumessa, niin syynä oli pielessä olevat auraukset.
 
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...


Edellä mainittu ajoneuvon nelipyöräsuuntaus. Jos renkaat on otettu suoraan säilöstä ajoon liukkaalla, niin voi kaivata "varastointipinnan avausta" aka käy sutimassa asfaltilla ;) Siinä mielessä voi olla hyötyä vaihtaa renkaita vähän ennen kuin liukkaat alkaa, niin saa pientä kulumaa renkaan pintaan sitä ennen.

Omaan makuun talvirenkaat toimii parhaiten 3-4 talvea ja sen jälkeen uudet tilalle. Ei se edes hirveästi kilsoista riipu. Muitakin näkemyksiä löytyy.

Paljonko noissa nyt on sitten pintaa jäljellä?
 
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Itsellä on etuvedossa Viking Contact 7:t 205/55/r16. Takana 2020/1 hankitut 6mm pinnalla ja edessä 2020/12 hankitut 7mm pinnalla, uutena pintaa oli 7.5 milliä. Kyllä nuo mielestäni edelleen hyvin pitävät, ei toki niin tajuttoman hyvin kuin uutena. Kulutuspinnan syvyys + onko niillä ajettu kesäkaudella olisi kiinnostava tietää?

Oman käytetyn alla tuli 2019 alkutalvesta ostaessa Michelinin kitkat ja kontissa uudet kesärenkaat. Epäilen että viimeinen kesä oli ajettu kitkoilla ja renkaat pilalla. Tästä merkkeinä vetävien pyörien kulutuspinta vain 4mm, kun takana oli 6-7 mm. Ei ne kyllä sitten seuraavana talvena mitään vetopitoa tarjonneet edes sillä reilulla 6 millillä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 725
Viestejä
4 563 952
Jäsenet
75 013
Uusin jäsen
52375

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom