Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuonhan saisi todennäköisesti paikattua helposti ja halvalla, voi jopa itse tehdä. Vaikka muuten tietty alkaa olla ihan hyvä aika jo laittaa renkaat vaihtoon.Kohtalon ivaa. Tuossa toisessa keskustelussa kävikin ilmi, että suunnittelin ajavani vielä yhden talven hieman yli 5 vuotta vanhoilla 6mm urasyvyydellä olevilla kitkoilla.
Joku päätti toisin kun vaimo poimi oikealla takarenkaalla ruuvin maasta.
Eikun etsimään uusia kitkoja.
Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.Rengas365:stä lähti tilaukseen Goodyear Ultragrip Ice2 XL SCT -gummit. Päivitän kokemuksia, kunhan homma etenee.
Vielä makaa varastossa, kun täällä on kesäkeli. Laittelen kokemuksia kun kertyy.Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
Kyllä itse ainakin ajaisin/kokeilisin. Nuo on tietyin tavoin verrattavissa nordmaneihin eli käyttävät valmistajan vanhempia rengasteknologioita noissa renkaissa ja sitten päämerkkiä ostamalla saa sitä uusinta teknologiaa. On autobild noita joskus testannut ja ihan kelvollisia ovat olleet.Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Juu kyllä luen rengastestejä ja niinku sanottu ei ole vielä niin liukasta, että tietäisi. Olisi mielenkiintoista tietää, että vastaako nuo kiinalaiset uutena vaikka käyttöikänsä puoleenväliin ajettuja ns. merkkirenkaita.
Omasta kokemuksesta voin sanoa, että vaihdoin aikoinaan hyvin pintaa omaavat merkkirenkaat kiinalaisiin ja yllättäen ne uudet kiinalaiset tarjosivat paremman pidon, kun niiden kumi oli tuoretta ja vanhoissa se taas oli jo ehtinyt kovettua vaikka pintaa oli paljon ja nastat tallella.Juu kyllä luen rengastestejä ja niinku sanottu ei ole vielä niin liukasta, että tietäisi. Olisi mielenkiintoista tietää, että vastaako nuo kiinalaiset uutena vaikka käyttöikänsä puoleenväliin ajettuja ns. merkkirenkaita.
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Ainakin Trianglen nastat on ihan asialliset talvirenkaat. Nasta käsittääkseni paikkaa ehkä muita suunnittelujen puutteita, niin olettaisin.
Monesti kuvitellaan, että huononkin nastarenkaan jääpito on parempi kuin kitkarenkaan, mutta kuten Tekniikan Maailman talvirengastesti osoittaa, ei asia ole niin.
Kiinassa valmistettu edullinen Sunny Winter Grip SN3860 -nastarengas nimittäin mursi myytin ja piti jäällä huonommin kuin testin heikoin kitkarengas.
Ai saakeli ovat Nokian R5:t liukkaat kun on kevyt auto ja 175 leveät kumit. Jarrutus nyt vielä ihan ok mutta sivuttaispito ainakin tässä ensimmäisten kilometrien perusteella todella heikko. En tiedä, joko olen tottunut lukon tuomaan etuun tai ylipäänsä modernit autot reagoivat jo ennen kuin valot vilkkuvat tms. Huomattavasti tehokkaammat autot ollut alla ja ei samalla tavalla jaksa lähteä kiihdyttäessä lyömään tyhjää.
Itselläni on samankaltainen tilanne, käytettynä ostetussa autossa on nyt alla 7-vuotiaat Goodyearin nastarenkaat (käytännössä kaikki nastat tallella, pintaa 5+ mm ja lamelleissakin jonkin verran taipuisuutta jäljellä). Vahvasti uskon, että ei ne hyvät ole, mutta katsotaan nyt ensin ja uusitaan katsastuksen jälkeen (suunniteltu tammikuulle), jos tarvetta ilmenee eikä katsuri tuomitse autoa paalauskuntoiseksi.
tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen.
Vähänkään riuskempi takaveto ja puuterilumi sileällä pinnalla on kyllä korkatulle CVC7:lle myrkkyä, vetopitoa saa etsiä ja näillä keleillä sai viime talvenakin olla aika valppaana tiheämmällä askilla varustetun E46:n kanssa. Kunnollisella tampatulla lumipinnalla toisaalta mennäänkin kuin olisi huijauskoodit päällä.tänään oli kyllä liukkaat kelit CVC 7:n kanssa. En tiedä voiko nuo olla jo niin lopussa 2 talven jälkeen. Ehkä osuutta voi olla tuolla kelillä kun tuiskutti täällä etelässä ja tienpinta oli ihan sileänä. Kävin heittämässä testilenkin kakkosautolla jossa nastat alla ja oli pito kyllä kuin kesällä. Alkoi kyllä vähän mietityttää että joutuuko sitä palaamaan kuitenkin nastajengiin. En ole huomannut aiemmin noilla kitkoilla pidon kanssa ongelmia kun oli etuvetofarkun alla mutta nyt takaveto sähköauton alla käytös aika toista.
Oli tuolla nyt taas päivällä kieltämättä liukkaampaa, kun keli muuttui aamusta. Yksi Audi saattoi olla kesärenkailla, ajeli edessä liikenneympyrässä ja veti melkein poikittain vaikka vauhti oli yhtä lailla rauhallinen kuin itsellänikin. Tai sitten kuskin paikalla on puuhattu jotain ylimääräistä.Olihan tuolla ihan liukasta ja Nokian R5:sta tuli huomattua pari mielenkiintoista seikkaa vs aiemmat Nokian ja Contin kitkat. Nyt kun on korkea profiili niin huomattavasti erilainen rengas ajaa kuin matalalla profiililla. Nokia on matalilla profiileilla tuntunut löysältä mutta nyt korkealla profiililla ovat jotenkin ei nyt tiukemmat tai nopeammin reagoivat mutta tuntuvat loistavan jos saavat kääntyä ns omaan tahtiin ohjauksen perässä. Kun perä lähti irti (ja lähti todella usein ja helposti) se oli tooodella todella pehmeää ja varoitti verrattuna aiempiin matalamman profiilin kokemuksiin joissa perä lähti nopeasti ja äkillisesti liikoja varoittelematta. Toki, erona että nyt on todella kevyt takaveto ilman mitään ajoapuja vs aiempi oli etuveto Fiesta ST jossa kaikki avut. Se mikä tosin oli jännä, paikoiltaan lähtiessä ei mitään ongelmia mutta kun päästiin liikkeelle niin perä oli todella helposti irti myös suoraan kiihdyttäessä. Ja kaasunkäyttö oli mallia varovaista mutta tuli myös kokeiltua miten paljon sitä kaasua voi käyttää ilman että lähtee lapasesta että tietää varautua.
Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
No, nyt on viikon ollut alla ja talvikeleilläkin jo päässyt ajamaan. Hiljaisethan nuo on. Sellainen vaimea humina kuuluu moottoritielläkin vaikka oma auto ei järin hyvin rengasmelua vaimenna. Ajotuntuma ja pito myös vaikuttaa hyvältä. Alla on ehtinyt jo olla paljasta asfalttia, lumipöppyrää ja jäätä ja aina on pitoa löytynyt ihan hyvin. Tyytäväinen ainakin toistaiseksi olen ostokseen.Kertoile sitten. Itselle tulossa seuraavaan autoon samat kumit ainakin tilaussopimuksen mukaan. Tuo kiinnostaa että onko tuolla SoundComfort Technologylla jotain merkitystä että ovatko hiljaiset.
Tulikos muilla kovasti kesärenkailla ajaneita vastaan tänään? Itsellä tuli 1kpl kohtuu uusia relluja joka pääsi juuri ja juuri liikkeelle loivassa ylämäessä (siitä oletus että kesärenkaat) siinä missä itse sekä edellä mennyt isompi paku päästiin liikkeelle ongelmitta.
TM:n testi, 9 kitkaa ja 9 nastaa, sekä pari Keski-Euroopan kitkaa. Alla oleva linkki näyttäisi antavan koko jutun luettavaksi.
Tekniikan Maailma
tekniikanmaailma.fi
Edelliset Conti Ice Contact 2 vai 3 hämmästytti ekana vuonna, mutta tokana syksynä tuosta tautipidosta ei ollut jäljellä mitään, vaan suorituskyky oli perushyvä. Siitä pettyneenä siirryin käyttämään kitkoja, joka toimii mun ajoprofiililla (etelän suolatut taajama-asfaltit) paremmin.Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.Tuossa samaisessa TM:n testissä toiseksi nastarenkaiden kategoriassa tulleet Hankookit ovat kyllä hyvät. Rouvan Poloseen tuli 185/60 R15 DOT 37/22 82€/kpl Kärkkäiseltä. En muista että olisi talvirenkaat näin hämmästyttäneet pidollaan. Omassa autossa ollevat Contin pari vuotta vanhat nastat ei oikein vakuuta samalla lailla. Kaipa nekin uutena ovat olleet samanmoiset? Jännä katsoa, että onko Hankookeissa ensi talvena vielä samat fiilikset? Eivät kyllä ole Polosessa erityisen hiljaiset.
Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
Kovasti tuosta uutisoidaan että KE kitkat eivät sovellu Suomeen. Ei tämä mitään isältä pojalle periytyvää tornilegendaa ole.Plus tähän vielä lisättynä fakta siitä että KE-kitkan pito-ominaisuudet heikkenee ikääntyessään suhteessa muihin rengastyyppeihin kaikkein vähiten, kun nastoissa pito heikkenee jo ensimmäisen talven jälkeen huimasti, eli nuo testeissä saadut erot kavenee vielä entistä enemmän. Olen itse rummuttanut KE-kitkojen puolesta etelä-suomen vesikeleille jo useamman vuoden, menneet suurimmilta osin kuuroille korville juuri tuon isältä pojalle -periytyneen tornilegendan mukaan että saksakitkat olisivat mukamas yhtä surkeita kuin kesärenkaat talvikeleillä.
Olen yllättynyt, että Keski-Euroopan kitkarengas pärjää noinkin hyvin. Silti ne haukutaan tuossa jutussa ja muutoinkin olen omaksunut yleisen käsityksen, jonka mukaan ne ovat täysin hengenvaarallisia.
Hankookin nastarenkaat eivät ole olleet hiljaisia koskaan. Muutamista rengassarjoista kokemusta viimeisen 10v ajalta eri autoissa. Hintaisekseen kuitenkin varsin hyvät renkaat.
Itsellä kerran auto venkoili etenkin lumessa, niin syynä oli pielessä olevat auraukset.Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Tämä siis takaveto. Ylämäessä, kun ei ole tarpeeksi pitoa nousta, lähtee auton perä siirtymään sivulle.Itsellä kerran auto venkoili etenkin lumessa, niin syynä oli pielessä olevat auraukset.
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Itsellä on etuvedossa Viking Contact 7:t 205/55/r16. Takana 2020/1 hankitut 6mm pinnalla ja edessä 2020/12 hankitut 7mm pinnalla, uutena pintaa oli 7.5 milliä. Kyllä nuo mielestäni edelleen hyvin pitävät, ei toki niin tajuttoman hyvin kuin uutena. Kulutuspinnan syvyys + onko niillä ajettu kesäkaudella olisi kiinnostava tietää?Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...