Talvirenkaat - yleisketju

Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.

Jos mittari näyttää tyyliin +5kmh liikaa tällä hetkellä nykyrenkailla, niin nuo korjannee sen aika hyvin luokkaan +1/kmh liikaa. Ainakin 2007 astrassa muutos 205/55R16-> 205/60R16 korjasi mittarivirheen lähes olemattomaksi. Aiemmin oli juuri +5 liikaa.

E: Ääh, tuossa nouseekin profiili 10 eikä vaan 5 yksikköä. Voipi olla ettei pyöri alla
 
Viimeksi muokattu:
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.
 
Itse päädyin erinäisen säädön jälkeen tilanteeseen että tinkasin lähimmältä Vianorilta Nokian R5:t olikohan satasella kalliimmalla vanteille laittoi een kuin nuo nettikaupat. Totesin että tässä kohdassa en ala säätämään. Aiemmin on tilattu netistä mutta eipä silloin tajunnut yrittää tinkiä paikallisista.

Täytyy varmaan tinkailla :D Kesällä ostin uudet nakit ja oli 300€ halvemmat netistä kuin euromasterilla. Sitten masterilla laittoivat kyllä alle 90€ hintaan, silti pari satkua vähemmän kuin suoraan heidän kautta. Tuo oli jo niin iso säästö ettei pokka antanut periksi vaikka pitäisi suosia paikallista.
 
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.
19" nastattomat löytyi edukkaimmin renkaatvaihtoon.fi ja toimitus oli vähintäänkin ripeä.
Hakkapeliitta R5 oli tuossa koossa edukkain nastaton ja ainakin näin alkuun tuntuu pitoakin olevan ihan hullusti nelikkohybridin alla :D

On se huvittavaa, että naapurikunnassa valmistetut renkaat pitää tilata Ruotsin kautta, että saa sopivimmalla hinnalla...
 
Mistäs porukka on ostellut renkaita, perus rengasonlinesta? Itse olen käyttänyt tuota ja rengas365. Ajattelin kysäistä jos joku tietää edullisemman paikan.

Tarvitsee varmaan lopputalvea varten hommata uudet talvikumit, joko Michelin X-ice, Vikingcontact 7 tai Hakka R5

Virolaista Rehviringiä on ketjussa aiemmin suositeltu. Ei omakohtaista kokemusta.

 
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.

Aika paljon isommat menossa tilalle jos noita 195/65r15 mietit. Luulen että ottaa kiinni sisä kaariin, tietämättä autoa edes.
185/60r15 tai nykyiset 195/55r15 on järkevin koko vaihtoehto vaikkei halvin olekkaan.
 
Kysymys renkaiden koosta. Autossa on parhaillaan 195/55R15 kokoiset renkaat.
Rekisteriotteeseen merkitty seuraavat vaihtoehtoiset rengaskoot:
195/50R16
175/65R14
195/45R16
195/50R15
205/40R17

Saisiko autoon laittaa alle esim. 195/65R15 kokoiset renkaat ilman motkotuksia katsastuksessa? Se on tiedossa, että mittarivirhettä tuosta aiheutuisi. Vai onko mentävä noiden kokoisilla mitä on rekisteriotteeseen mainittu?

Renkaat ovat menossa puolisoni autoon ja ajatus siitä, että katsastuksesta tulisi sanomista ja syyttävä sormi osoittaisi minua ei mairittele.
Miksi kokoa pitäisi vaihtaa? Jos sulla on 15" vanteet valmiina niin 195/60/15 toisi sentin korkeutta lisää. Ja aika halpa kokokin.
 
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Mulla oli nuo ja vaihtui Michelin johonkin kitkoihin. Toki ne on aivan uudet, mutta tuntuu hiukan paremmilta. Takaveto ja ylämäet tuskaa... Nyt ehkä vähän vähemmän mut nastoja ei tule.
 
Olen ajanut VC7 renkailla neliveto bemarin kanssa ja hyvin pelittivät, jopa jäällä. En huomannut oikeastaan mitään eroa vs Hakka R3. Voiko olla että sun renkaat on jotenkin paistunut pilalle tai jopa feikit @jpo :hmm:
 
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Jos tiellä on märkää lunta/sohjokerros on kitkat aika luistimet kun negatiivinen pinta kuviossa on olematon. Kuivalla lumella ei.
 
Täksi talveksi hankittu Goodyearin Ice 2 XL-sarja on ollut oikein hyvä. Siinä missä saa kuunnella todella monien lähtevän risteyksistä renkaat tyhjää lyöden, on näillä päässyt sujuvasti liikkeelle normaalilähdöillä ja pitoa tuntuu olevan hankalammissa kurveissakin. Viime päivinä koetun lumimyräkän jäljillä seilaavat toki samalla lailla kuin kaikki muutkin kun muhjua on todella paljon.
 
Mulla oli nuo ja vaihtui Michelin johonkin kitkoihin. Toki ne on aivan uudet, mutta tuntuu hiukan paremmilta. Takaveto ja ylämäet tuskaa... Nyt ehkä vähän vähemmän mut nastoja ei tule.

Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
 
Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
Bmw f30 330e
 
Millainen museo-Hiace on kyseessä? Ylämäkeen takaveto on lähtökohtaisesti nelikosta seuraavaksi paras ratkaisu. Edellinen kämppä oli kylän hankalimman mäen päällä, naapurin nelikko nous aina, seuraavaksi oma takapotku ja etuvedot tuli sitten joskus, etuvetoiset katumaasturit viimeisenä.
Omalla kohdalla on ollut käytännössä aina niin, että jos eteneminen on totaalisesti pysähtynyt, niin maha on ottanut kiinni, eli pelkästään korkea maavara antaa kyllä yleensä paljon pelivaraa. Mutta totta on, että etuveto ei ole jyrkässä ylämäessä parhaimmillaan. Tiukassa paikassa etuvetoa voi yrittää ajaa peruuttaen, niin on painoakin mukavasti vetävien pyörien päällä.

Jotkut nykyautot jäävät kyllä todella helposti kiinni, kun luistonesto/ajonvakautus tappaa vedon aivan liian herkästi, jolloin vauhdin ylläpito on lähes mahdotonta, eli se tietty pois päältä, jos mahdollista. Muuten kyllä kuvittelisin, että katumaasturi ei sinänsä ole konstruktiona huonompi etenemään kuin normaali henkilöauto, eli ehkä ongelma liittyy pikemminkin noihin ajoavustimiin.

Sinä ja naapurisi selvititte mäen hyvin varmaan myös siksi, että osasitte ajaa sen oikein, koska asuitte siellä ;) Etenemisessä tärkeintä on kuitenkin ylläpitää vauhtia ja se onnistuu parhaiten, kun tuntee tien jokaisen nyanssin.
 
Viimeksi muokattu:

Ok, eikö ton pitäis olla jo vähän takapainoinen akun sijoituksen takia? En ole kauheasti äffällä ajanut, mutta samaan alustaan pohjautuvasta E-kopasta jäänyt mieleen että vetopidoltaan parempia ratkaisuja on tullut vastaan merkin historiassa, mutta ei se nyt varsinaisesti huonokaan ollut. Kerran piti käydä mäen alla hakemassa vauhtia kun tein jotain U-käännöstä mäessä, pyöräytti aina ensin toista rengasta puoli kierrosta ja sitten DSC siirsi vetoa toiselle minkä seurauksena molemmat pyöri tyhjää, toisella oli vaan sen puoli kierrosta etumatkaa..

Omalla kohdalla on ollut käytännössä aina niin, että jos eteneminen on totaalisesti pysähtynyt, niin maha on ottanut kiinni, eli pelkästään korkea maavara antaa kyllä yleensä paljon pelivaraa.
...
Sinä ja naapurisi selvititte mäen hyvin varmaan myös siksi, että osasitte ajaa sen oikein, koska asuitte siellä ;) Etenemisessä tärkeintä on kuitenkin ylläpitää vauhtia ja se onnistuu parhaiten, kun tuntee tien jokaisen nyanssin.

Vauhti ei auttanut, koska mäkeen lähdetään risteyksestä, jyrkkyyttä oli sen verran että painonsiirto alkoi näytellä merkittävää osuutta. Kyllä ne muutkin siellä asui, kuriirit kävi jos sattui nappaamaan... Pohjan varassa jumittaminen on kyllä nuoruudesta tuttua, ei tuu kauheesti ikävä. Tarina ei kerro, onko autot korkeampia vai pohjat tasaisempia, vai sekä että..
 
Audi S3 8Y ja Continental VikingContact 7, en parempaa rengasta vois talveks kuvitella näin parin talven perusteella.
 
Ok, eikö ton pitäis olla jo vähän takapainoinen akun sijoituksen takia?

Sikäli kuin toi F30 330e mukailee BMW:n muuta linjaa painojakauman osin, niin kuormaamattomana painot on hyvin lähellä 50/50, kuormattuna sitten hieman takapainoinen, ehkä 40/60.
 
Juuri näin.
Itsellä f30 ja Michelin x ice snow kitkat.
Ei ole ollut ongelmia vetopidon kanssa.
 
Sikäli kuin toi F30 330e mukailee BMW:n muuta linjaa painojakauman osin, niin kuormaamattomana painot on hyvin lähellä 50/50, kuormattuna sitten hieman takapainoinen, ehkä 40/60.

Perusauto voi olla tasan, jolloin hybridiakku siirtää painopistettä taakse. 2017 jenkkimallille BMW:n oma materiaali kertoo 51.4% taakse.

Ajonhallinnasta lähtisin etsimään alkuperäistä ongelmaa..
 
Onko täällä porukat ajellu samoilla kitkoilla talven sekä kesän? Jonkin verran näistä lukenut, että pari talvea ja kesää menis ja sitten uudet tilalle. Onko suosituksia hyviksi todetuista kitkoista tämmöseen?

Itse ajelin viime kesän auton mukana tulleilla halpis-kitkoilla. Paistettu 2016, niin eihän noilla enää talvea kehtaa ajella mutta tuo kesä meni ihan ok. Nyt mietin suunnitelmaa, että josko hommaisi vain uudet kitkat noihin 17" vanteisiin ja ajelisi läpi vuoden niin pitkään kun renkaat toimii ja heivaisi 16" kesäsetin myyntiin.

Autona 3-koppanen v70, etuveto.
 
Onko täällä porukat ajellu samoilla kitkoilla talven sekä kesän? Jonkin verran näistä lukenut, että pari talvea ja kesää menis ja sitten uudet tilalle. Onko suosituksia hyviksi todetuista kitkoista tämmöseen?

Itse ajelin viime kesän auton mukana tulleilla halpis-kitkoilla. Paistettu 2016, niin eihän noilla enää talvea kehtaa ajella mutta tuo kesä meni ihan ok. Nyt mietin suunnitelmaa, että josko hommaisi vain uudet kitkat noihin 17" vanteisiin ja ajelisi läpi vuoden niin pitkään kun renkaat toimii ja heivaisi 16" kesäsetin myyntiin.

Autona 3-koppanen v70, etuveto.
Ei mikään, kitka on huono kesärengas ja kesän ajetut kitkat ei toimi enää talvella yhtään
 
Onko täällä porukat ajellu samoilla kitkoilla talven sekä kesän? Jonkin verran näistä lukenut, että pari talvea ja kesää menis ja sitten uudet tilalle. Onko suosituksia hyviksi todetuista kitkoista tämmöseen?

Itse ajelin viime kesän auton mukana tulleilla halpis-kitkoilla. Paistettu 2016, niin eihän noilla enää talvea kehtaa ajella mutta tuo kesä meni ihan ok. Nyt mietin suunnitelmaa, että josko hommaisi vain uudet kitkat noihin 17" vanteisiin ja ajelisi läpi vuoden niin pitkään kun renkaat toimii ja heivaisi 16" kesäsetin myyntiin.

Autona 3-koppanen v70, etuveto.

On kyllä sellaista Esson baarin legendaa tuo juttu. Itse joskus ajoin hetken MK2 V70sellä 185/65R15 Trianglen Snowlinkeillä kesällä. Sadekelillä normaaleilla risteysnopeuksilla tuo auto lähti puskemaan ja muutenkin ajo-ominaisuudet olivat kuin puutarhaletkulla. Ärjy 2.4 140hv automaatilla, kun sutii kaasulla niin pidon on oltava huonon ja surkean välimaastossa. Toki kyseessä halpiskitkat, mutta en usko että tilanne paranee esim. Conteilla juurikaan.

Eli jos haluat pilata kaikki ajo-ominaisuudet ym. niin kokeile toki. Itse ostaisin varmaan 17" kunnolliset kitkat ja noille 16" vanteille vaikka halpiskesärenkaat, jotka yleisesti ovat moninkertaisesti paremmat kesällä.
 
Tai sitten kitkat 16 tuumaisille, onhan se selkeästi halvempi rengaskoko ainakin noissa kalliimmissa talvirenkaissa. Tuollaista kitkoilla kesät talvet ajoa harrastavat ymmärtääkseni jotkut taksit, mutta he vaihtavat sen setin uuteen kerran kaudessa ennen talvea.

Jos tulisi minimit kilsoja talvella, niin tuollaiset Cross Climate 2:set voisivat olla kokeilemisen arvoiset. Ei niitä kyllä Michelinkään pohjoismaissa mainosta talvirenkaina. Alla on vertailtu noita vanhempia crossclimate+ renkaita Viking Contact seiskoihin.

 
Viimeksi muokattu:
Tai sitten kitkat 16 tuumaisille, onhan se selkeästi halvempi rengaskoko ainakin noissa kalliimmissa talvirenkaissa. Tuollaista kitkoilla kesät talvet ajoa harrastavat ymmärtääkseni jotkut taksit, mutta he vaihtavat sen setin uuteen kerran kaudessa ennen talvea.

Jos tulisi minimit kilsoja talvella, niin tuollaiset Cross Climate 2:set voisivat olla kokeilemisen arvoiset. Ei niitä kyllä Michelinkään pohjoismaissa mainosta talvirenkaina. Alla on vertailtu noita vanhempia crossclimate+ renkaita Viking Contact seiskoihin.


Jos ajaisin all seasoneilla läpi vuoden, niin ottaisin varmaan talviominaisuuksiltaan parhaat. Varsinkin kun on kyse etuvedosta. All seasoneina ne on varmasti riittävän hyvät kesälläkin, mutta mm. liikkeellelähtökyky voi osoittautua vaatimattomaksi jääpinnalla. Siinä saa sitten arpoa, ajaako läpi punaisista vanhoilla vihreillä vai pysähtyäkö ylämäkeen, josta ei ehkä enää pääsee liikkeelle (ilman hiekkaa/kumimattoja/hinuria).

Toinen vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon voisi olla Keski-Euroopan kitkarengas. USA:ssa myydään "all weather" -renkaita, jotka ovat kesäkelpoisia talvirenkaita, siinä missä "all season" on talvikelpoinen kesärengas. Noitahan on Nokianillakin, melkein sama rengas niin Keski-Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan.

"[The WR G4] is first developed for winter conditions," said Petri Niemi, head of product and price management at Nokian Tyres. "That is our baseline and what we feel makes an all-weather tire. It is then further refined to improve dry and wet handling properties, to bring it up to an all-season standard." Olli Seppälä, R&D operations manager at Nokian Tyres, added more details on what's specifically different about the all-weather WR G4 versus the European WR A4 performance winter tire.
"In North America, of course, you have to put a bit more emphasis on mileage and comfort," said Seppälä. "It's the interior noise, ride quality and treadwear that's better on the WR G4. The overall market for performance winter products in North America is quite small. For this reason, Nokian Tyres introduced the WR family of products in North America with similar characteristics found in Performance Winter products, but with modified compounds to accommodate using these tires 12 months out of the year."

Olen kyllä joskus miettinyt, että olisiko all seasonit + nastat paras kahden rengassarjan yhdistelmä Suomeen. Kesä ja välikaudet all seasonilla ja sydäntalvi (3-4 kk) nastarenkailla. Uuden turvateknologian (mm. ESC) nelivetoautolla voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, jos ei väkisin halua ajaa puolet vuodesta nastoilla.

Jos all seasoneita olisin hommaamassa ympärivuotiseen käyttöön, niin katsastaisin Michelinin lisäksi myös Nokianin Seasonproofin ja Continentalin AllSeasonContactin. Kaikki mielestäni aika vakuuttavia "talvirenkaita" all seasoneiksi, mitä testejä olen lukenut. Nokian varmaan paras suorituskyky/kustannukset-suhteeltaan - kohtuullinen hankintahinta ja hyvä kestävyys sekä maltillinen polttoaineenkulutus.

 
Jos ajaisin all seasoneilla läpi vuoden, niin ottaisin varmaan talviominaisuuksiltaan parhaat. Varsinkin kun on kyse etuvedosta. All seasoneina ne on varmasti riittävän hyvät kesälläkin, mutta mm. liikkeellelähtökyky voi osoittautua vaatimattomaksi jääpinnalla. Siinä saa sitten arpoa, ajaako läpi punaisista vanhoilla vihreillä vai pysähtyäkö ylämäkeen, josta ei ehkä enää pääsee liikkeelle (ilman hiekkaa/kumimattoja/hinuria).

Toinen vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon voisi olla Keski-Euroopan kitkarengas. USA:ssa myydään "all weather" -renkaita, jotka ovat kesäkelpoisia talvirenkaita, siinä missä "all season" on talvikelpoinen kesärengas. Noitahan on Nokianillakin, melkein sama rengas niin Keski-Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan.



Olen kyllä joskus miettinyt, että olisiko all seasonit + nastat paras kahden rengassarjan yhdistelmä Suomeen. Kesä ja välikaudet all seasonilla ja sydäntalvi (3-4 kk) nastarenkailla. Uuden turvateknologian (mm. ESC) nelivetoautolla voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, jos ei väkisin halua ajaa puolet vuodesta nastoilla.

Jos all seasoneita olisin hommaamassa ympärivuotiseen käyttöön, niin katsastaisin Michelinin lisäksi myös Nokianin Seasonproofin ja Continentalin AllSeasonContactin. Kaikki mielestäni aika vakuuttavia "talvirenkaita" all seasoneiksi, mitä testejä olen lukenut. Nokian varmaan paras suorituskyky/kustannukset-suhteeltaan - kohtuullinen hankintahinta ja hyvä kestävyys sekä maltillinen polttoaineenkulutus.


Kerran ollut auto alla missä oli eteläeuroopan kitkat alla ja niillä ei kyllä tehnyt mitään täällä Suomen talvessa. Toki autona 740 volvo (takaveto) missä 200kg hiekkaa takakontissa ja aikaa tästä se +20v että on ne renkaatkin varmaan kehittynyt siitä.

Mutta hyvin meni sladissa kehällä 100 vauhdissa vaikka ei painanut kaasuakaan...
 
Sama kokemus eteläeuroopan kitkoista. Ensilumet ja pikkupakkanen kun tuli niin auraamattomalla/suolaamattomalla tiellä ajaminen oli tosi vaarallisen tuntuista. Suorat pätkät meni ok, mutta mutkaiset/polanteiset maantiet sai ajonopeuden puolittumaan jotta ylipäänsä pysyi tiellä, autossa ei ESP yms apuja. Vähän liian urheiluksi meni omaan makuun.
 
Jos ajaisin all seasoneilla läpi vuoden, niin ottaisin varmaan talviominaisuuksiltaan parhaat. Varsinkin kun on kyse etuvedosta. All seasoneina ne on varmasti riittävän hyvät kesälläkin, mutta mm. liikkeellelähtökyky voi osoittautua vaatimattomaksi jääpinnalla. Siinä saa sitten arpoa, ajaako läpi punaisista vanhoilla vihreillä vai pysähtyäkö ylämäkeen, josta ei ehkä enää pääsee liikkeelle (ilman hiekkaa/kumimattoja/hinuria).

Toinen vaihtoehto ympärivuotiseen ajoon voisi olla Keski-Euroopan kitkarengas. USA:ssa myydään "all weather" -renkaita, jotka ovat kesäkelpoisia talvirenkaita, siinä missä "all season" on talvikelpoinen kesärengas. Noitahan on Nokianillakin, melkein sama rengas niin Keski-Eurooppaan kuin Pohjois-Amerikkaan.



Olen kyllä joskus miettinyt, että olisiko all seasonit + nastat paras kahden rengassarjan yhdistelmä Suomeen. Kesä ja välikaudet all seasonilla ja sydäntalvi (3-4 kk) nastarenkailla. Uuden turvateknologian (mm. ESC) nelivetoautolla voisi olla harkitsemisen arvoinen vaihtoehto, jos ei väkisin halua ajaa puolet vuodesta nastoilla.

Jos all seasoneita olisin hommaamassa ympärivuotiseen käyttöön, niin katsastaisin Michelinin lisäksi myös Nokianin Seasonproofin ja Continentalin AllSeasonContactin. Kaikki mielestäni aika vakuuttavia "talvirenkaita" all seasoneiksi, mitä testejä olen lukenut. Nokian varmaan paras suorituskyky/kustannukset-suhteeltaan - kohtuullinen hankintahinta ja hyvä kestävyys sekä maltillinen polttoaineenkulutus.

Mä ajelin muutaman vuoden noilla Nokian Seasonproofeilla kesät ja talvet sitten hakkapeliitta R3:lla ja kovasti tykkäsin. Ei ollut ikinä kiire vaihtaa alle talvirenkaita, kesärenkaita noi all seasonit on ihan ok, märkäpidossa selvästi häviää kesärenkaille. Hiljaisetkin ovat kuin mitkä.

Auton vaihdossa tuli perusrenkaat mutta aion tuohon vanhaan palata sitä mukaa, kun renkaat kuluvat.
 
Onko täällä porukat ajellu samoilla kitkoilla talven sekä kesän?
Toimii hyvin talvikauden maastoautossa, jolla ajetaan kesässä ehkä vähän paikallissiirtoa hiekkatiellä 40 km/h, 4 kertaa varoen 5 kilometriä asfalttia bensikselle ja loput maastossa(mutta ei tarvita mutarenkaita). Säästö kesärenkaiden pitämättä jättämisestä on aika hyvä per ajettu km, ja kausivaihdon vaivalta välttyy.

Lyhyemmin en siis suosittele. :smoke:
 
Itse ajelin aikoinani Pösö 205:sella jossa oli Nokian Q-renkaat alla. Kesät talvet kitkoilla niin kesällä kun vähän reilummin kaarsi auton parkkiin, jäi siihen tiehen musta kumivana todisteeksi. Ja sitten kun talvella ajoi, niin pito oli muisto vain.
 
Nypityillä nastarenkailla (ei edes tolkuttoman vanhat) sai kyllä olla parin ajon aikana lämpimällä kelillä helvetin varovainen. Oli sen verran liukasta kun ajoin auton ensin myyjältä kotiin ja kotoa rengasliikkeeseen. Sai varata jarrutuksiin helvetisti tilaa ja ai prkl että oli liukkaat mutkissa. Juu nykykitkoilla varmaan hiukan parempi mutta ei niitä ole suunniteltu toimimaan reilusti plussan puolella vaikka lailliset ovatkin kesällä.
 
Nypityillä nastarenkailla (ei edes tolkuttoman vanhat) sai kyllä olla parin ajon aikana lämpimällä kelillä helvetin varovainen. Oli sen verran liukasta kun ajoin auton ensin myyjältä kotiin ja kotoa rengasliikkeeseen. Sai varata jarrutuksiin helvetisti tilaa ja ai prkl että oli liukkaat mutkissa. Juu nykykitkoilla varmaan hiukan parempi mutta ei niitä ole suunniteltu toimimaan reilusti plussan puolella vaikka lailliset ovatkin kesällä.
Vanhassa töissä yks ajo Kitkoilla kesät talven. Hän muistakseni sano että auto oli parempi ajetavaa kitkoilla kun kesärenkailla. Työmatka oli sellasta ~60km edetakasin.
 
Vanhassa töissä yks ajo Kitkoilla kesät talven. Hän muistakseni sano että auto oli parempi ajetavaa kitkoilla kun kesärenkailla. Työmatka oli sellasta ~60km edetakasin.
Juu tiedän kanssa yhden. Sattui olemaan vaan sen verran isossa asemassa että oli parempi pitää suu kiinni eikä avautua.
 
Vanhassa töissä yks ajo Kitkoilla kesät talven. Hän muistakseni sano että auto oli parempi ajetavaa kitkoilla kun kesärenkailla. Työmatka oli sellasta ~60km edetakasin.

Riippuen toki kitkateista, mutta ainakaan Hakka r, r2 ja r3 sekä CVC7 ei ole lähellekkään samalla viivalla saman merkin kesärenkaiden kanssa. Jokaisen mallin kohdalla jo loppuun ajetut talviominaisuudet olen meinannut viimeistellä kesällä, mutta eihän siitä tullut yhtään mitään. Kyseiset mallit osaavat ennustaa sadekelin paremmin kuin viallinen polvi tai hankookin kesärenkaat.
 
Aika monet nypityt talvirenkaat olen ajanut loppuun kesällä ja ainoa haitta on ollut kova melu verrattuna kesärenkaisiin. Suomen nopeudet +25% vauhtina ei mitään ongelmia. Ääritilanteissa tulisi melko varmasti.
 
Tuurilla ne laivatkin seilaa.
Meinaat että niissä on huonommat ominaisuudet kuin talvella?
Ja aika karmeilla autoilla moni tuolla liikenteessä muutenkin päivittäin liikkuu. Vaikka olis leimakunnossakin. Täytyy vaan ymmärtää kinnerin rajoitukset.
 
Meinaat että niissä on huonommat ominaisuudet kuin talvella?
No tuskin - sehän on jo ihan eri mittakaava ja maailma miten liukkaat vanhat kumit voivat talvioloissa olla.

Sen sijaan talvirenkaissa voi kyllä kesäajossa olla huonommat ominaisuudet kuin niissä uutena talvella oli.
 
Sai lähteä 8v vanhat hakkapeliitta 7 talvirenkaat vaihtoon eilen. Oli niissä pintaa reippaasti ja nastoja tallella, mutta pito oli täysin hävinnyt kokonaan. Ajattelin eka niillä nyt kitkutella tämän talven, mutta riitti eilisillä ajeluilla. Tuntu siltä, että auto ei ole tiessä ollenkaan kiinni vaan liitää.

Tilalle tuli hakkapeliitta 8 38/20 paistoleimalla, koossa 255/40/18. Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna edellisiin kumeihin.
 
Sama kokemus eteläeuroopan kitkoista. Ensilumet ja pikkupakkanen kun tuli niin auraamattomalla/suolaamattomalla tiellä ajaminen oli tosi vaarallisen tuntuista. Suorat pätkät meni ok, mutta mutkaiset/polanteiset maantiet sai ajonopeuden puolittumaan jotta ylipäänsä pysyi tiellä, autossa ei ESP yms apuja. Vähän liian urheiluksi meni omaan makuun.

Mää ja vaimo ollaan nyt olosuhteiden pakosta jouduttu ajamaan puolikuntoisilla Nokian WR D3 -eurooppalaisilla kitkoilla (225x45x17). Ihan hyvin noilla pärjää keulapainoisella etuvedolla, kaikkea keliä kuuraliukkaudesta tampattuun lumeen on nyt takana. Ainoastaan veden peittämää jäätä ei onneksi vielä ole ollut ajoreiteillä. Tänään oli 21 astetta pakkasta, ei ongelmia.

Useampaan kertaan ollaan kiiltäväksi suditellusta valoristeyksestä lähdetty samaan tahtiin edellämenevän, nastoilla sutivan etuvedon perässä. Kuulemma Nokian keskieuroopan kitkat ovat lähempänä pohjoismaisia kitkoja ominaisuuksiltaan, jos muihin vastaaviin verrataan. Tiedäppä siitä, mutta on nuo sikäli hyvät renkaat, että vetopito on se huonoin ominaisuus kuitenkin. Jarrutus ja sivuttaispito toimii, luistonesto kykenee hillitsemään perän irtoamisen, jos hölmöilee.

TL;DR: Nokian WR D3 -eurooppalaisilla kitkoilla pärjää kyllä pakkaskeleillä ja lumella, mutta mieluummin alle oikeat talvirenkaat.
 
Meinaat että niissä on huonommat ominaisuudet kuin talvella?
Ja aika karmeilla autoilla moni tuolla liikenteessä muutenkin päivittäin liikkuu. Vaikka olis leimakunnossakin. Täytyy vaan ymmärtää kinnerin rajoitukset.
Se auttaa, jos tiedostaa ja ottaa huomioon, että omat renkaat ovat heikot, mutta ongelma syntyy siitä, että liikenteessä on myös muita, jotka eivät tätä huomioi. Itse olen joskus ajanut kesärenkailla täydessä talvikelissä ja yksinhän homma kyllä onnistuisi ihan turvallisesti, mutta niillä ei vaan yksinkertaisesti pysy liikennevirran mukana tai pysty pitämään riittäviä turvavälejä, kun muut tulevat oikealta ja vasemmalta ohi ja ajavat suoraan eteen, kävelijät olettavat että autosi pysähtyy nopeasti ym. hauskaa. Jos kaikilla on suunnilleen yhtä huonot (tai hyvät) renkaat, niin homma toimii parhaiten.
 
Se auttaa, jos tiedostaa ja ottaa huomioon, että omat renkaat ovat heikot, mutta ongelma syntyy siitä, että liikenteessä on myös muita, jotka eivät tätä huomioi. Itse olen joskus ajanut kesärenkailla täydessä talvikelissä ja yksinhän homma kyllä onnistuisi ihan turvallisesti, mutta niillä ei vaan yksinkertaisesti pysy liikennevirran mukana tai pysty pitämään riittäviä turvavälejä, kun muut tulevat oikealta ja vasemmalta ohi ja ajavat suoraan eteen, kävelijät olettavat että autosi pysähtyy nopeasti ym. hauskaa. Jos kaikilla on suunnilleen yhtä huonot (tai hyvät) renkaat, niin homma toimii parhaiten.
Juu viimeksi eilen olisi ollut auto lunarissa jos olisi paskemmat renkaat alla. Paku spinnasi nenänedessä viereisessä kaistalla ja ehdin nähdä vain pakun poikittain ja jarrut pohjassa edellä ajavien kanssa samaa tahtia hidastaen mutta takana tullut tuli varmaan 40kmh vasemman ja oikean kaistan välistä. Ei ollut turvaväli ja/tai renkaat kunnossa. Kyllä itse hiukan säikähti kyllä. Kerran ollut autossa kun konttiin tultiin samaa tahtia konttiin ja prkl että tuntui.
 
mutta kesärenkaillahan tilastojen mukaan ajetaan talvella vähiten kolareita
Mutta toisaalta talvella ookoo talvirenkaat muuttuvat äärettömän vaarallisiksi kun nypitään nastat pois ja ajetaan Suomen 15 asteisessa suvessa. Oliskohan kuitenkin niin että ei teiden, autojen ja renkaiden kunto+ominaisuudet kaikilla ihan samalla viivalla tuolla pitkin maita, mantuja ja nälkämaita ole. Pitää vaan itse tiedostaa millä ajelee. Ja missä.
 
Liittyy jotenkin aiheeseen, kun olen kuullut ja lukenut, että jenkeissä hlöautoilla ajetaan renkailla jotain 60tml. Eli 3-4 kertaa enemmän kuin täällä. Joku tietänee onko totta. Jos näin, niin renkaat täytyy olla kovempaa seosta. Vähän niin kuin talvirenkaat täällä. Täällä ne kyllä kuluu todella nopeasti kesällä.
 
Liittyy jotenkin aiheeseen, kun olen kuullut ja lukenut, että jenkeissä hlöautoilla ajetaan renkailla jotain 60tml. Eli 3-4 kertaa enemmän kuin täällä. Joku tietänee onko totta. Jos näin, niin renkaat täytyy olla kovempaa seosta. Vähän niin kuin talvirenkaat täällä. Täällä ne kyllä kuluu todella nopeasti kesällä.
En ihmettelisi yhtään. Mutta onhan se iso maa ja olosuhteita laidasta laitaan.
Jossain kuumassa ja kuivassa pehmeät sulaa alle ja tuskin tarvitsee paljoa kulutuspintaa jättää ennen vaihtoa. Ja oli se ennen täälläkin niin. 80-luvulla arvostettiin hyvää kulutuskestoa ihan toisella lailla ja autot oli kevyitä. Joku pikku-corolla painoi 900 kiloa about. Muistelisin että 60 tuhatta oli vähintään mitä piti kestää.
Takaraivoon jäänyt Maileri rengasmerkkinä. Ja Neuvostoliittolaisia Teknik-renkaita mainostettiin ettei ne kulu lainkaan. Faijan Ladassa oli sellaiset, mukulakiviliikenneympyrää eli pystyny ajamaan niin hijaa ettei ne olisi ulisseet kuin "elokuvarenkaat".
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa suurempi ero löytyä asfaltista (tai mitä materiaalia ne paikalliset maantiet sitten ovatkaan)
 
Taitaa suurempi ero löytyä asfaltista (tai mitä materiaalia ne paikalliset maantiet sitten ovatkaan)
Sekin riippuu osavaltiosta ja paikasta. Isot väylät on hyviä mutta joissain paikoissa tiet on ihan kauheassa kunnossa. Sielläkin.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
266 478
Viestejä
4 610 672
Jäsenet
75 857
Uusin jäsen
Altabros

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom