Talvirenkaat - yleisketju

Varmaan enemmän vänkäysketjun juttuja tämä, mutta vastataan nyt kuitenkin. Nyt parin kitkatalven jälkeen kyllästynyt liukasteluun ja luvassa on paluu takaisin nastojen pariin. Katsotaan muutaman vuoden päästä taas uudestaan. Kehitys on kuitenkin ollut lupaavaa viime vuosina.
Mikä on kussut? Ja onko miten vanhat kitkat vs nastat olleet vertailussa (aka ei mallivuosi vaan miten monta talvea ajetut)? En siis sano etteikö nastoilla olisi paikaansa mutta en itse vielä ole kokenut kitkoja ongelmaksi edes sillä peilijäällä missä vesi päällä niin mietityttää missä on tullut tilanteita missä nastat on olleet must have asia.
 
Mikä on kussut? Ja onko miten vanhat kitkat vs nastat olleet vertailussa (aka ei mallivuosi vaan miten monta talvea ajetut)? En siis sano etteikö nastoilla olisi paikaansa mutta en itse vielä ole kokenut kitkoja ongelmaksi edes sillä peilijäällä missä vesi päällä niin mietityttää missä on tullut tilanteita missä nastat on olleet must have asia.
mökkitie jossa liukas ylämäki ja se nastojen ääni tuo turvaa, lapissakin kuulemma ei pärjää ilman nastoja, paitsi rekkamiehet
 
10-kitka vuoden jölkeen ihmettelen ongelmaa.
Ehkä kiinalaiset kitkarenkaat tai nastojenrapinan puute on ollut ongelma?
En tiedä noiden Goodyearien valmistusmaata, mutta tuskin kiinalaiset ovat.
Mikä on kussut? Ja onko miten vanhat kitkat vs nastat olleet vertailussa (aka ei mallivuosi vaan miten monta talvea ajetut)? En siis sano etteikö nastoilla olisi paikaansa mutta en itse vielä ole kokenut kitkoja ongelmaksi edes sillä peilijäällä missä vesi päällä niin mietityttää missä on tullut tilanteita missä nastat on olleet must have asia.
Kitkat tuli paistotuoreena alle viime talveksi, joten kokemusta on nyt miltei kahdelta kaudelta. Sivuttaispito jäällä ja huurteisella asfaltilla olematon. Liikenneympyrät mennään luisussa ja motarin rampit kävellen. Edelliset hakkapeliitan nastat kerkesi olla kolme talvea alla ja huomattavasti huolettomammat pidon puolesta.

Joo onhan nuo hiljaiset ja syksyllä/keväällä vapaammat vaihtoaikataulut, mutta ehkä kuitenkin arvostan talvirenkailta enemmän pito-ominaisuuksia.
 
Ehkä se on sitte ajotapa ongelma, koska kitkat pitää yhtälailla kuin nastarenkaat lähes jokaisessa tilanteessa.
 
En tiedä noiden Goodyearien valmistusmaata, mutta tuskin kiinalaiset ovat.

Kitkat tuli paistotuoreena alle viime talveksi, joten kokemusta on nyt miltei kahdelta kaudelta. Sivuttaispito jäällä ja huurteisella asfaltilla olematon. Liikenneympyrät mennään luisussa ja motarin rampit kävellen. Edelliset hakkapeliitan nastat kerkesi olla kolme talvea alla ja huomattavasti huolettomammat pidon puolesta.

Joo onhan nuo hiljaiset ja syksyllä/keväällä vapaammat vaihtoaikataulut, mutta ehkä kuitenkin arvostan talvirenkailta enemmän pito-ominaisuuksia.
Mikä auto alla? Ja ajotyyli minkälainen? Pointtina että onko pieni luisu=paniikki vai onko vain etenemisestä tms kyse? Itse ajan mutkat keskivertoa aggressiivisemmin joten pieni sivuluisu/pidon menetys ei liikaa pelota ellei ole kuten tuossa Corollassa joka on täysin random mitä tekee joten arvostelen renkaani ehkä eri tavoin. Toinen arvostelee miten pitkälle mentiin pidon menetykseen asti sillä välin kun itse arvostelen miten mennään kun ollaan juuri ja juuri pidon rajoilla/ollaan menty jo luisun puolelle.
 
Ihmettelen vain, miksi joku käyttää nastoja? Onko se jyrkkä mökkitie jossa käymme joka talvi vai lapissa ei kitkoilla selviä slogan?

Kun tie mökille näyttää tältä niin toki landcruiserilla voisin tulla ojia pitkin kitkoilla, mutta nastoilla voin ajaa ihan tietä pitkin.
Screenshot_20230218_071832_Chrome.jpg


Saatikka kun on kärry perässä...
 
Onko tuo kitkoille tekemätön paikka? Ei sentään näytä miltään harjatulta curling-radalta, vaan epätasaisuutta näkyy löytyvän ja soraakin siellä täällä.
 
Kyl tuosta kitkallakin mennään ylös, ainakin nelivetona. Riippuen millainen nopeus alakautta tullessa niin etu/takavedollakin, toki tarkkuutta ja ajokokemusta ottaa, pidon menetys lipsauttaa äkkiä sivulle ja noista tilanteista on ikävä peruutella alas jos vauhti sakkaa.

Ammattiautoilijan näkemys.
 
Onko palstatovereilla suosituksia talvirenkaista 195/65R15 koossa? High-end tai vähintään mid-range renkaat haussa, ei mitään vannetukun kiinaihmeitä tms. Tähän mennessä omat kokemukset omissa autoissa rajoittuvat Hakkapeliitta 7/8/9 malleihin, joten erityisesti Nokialaisten ulkopuolelta kokemuksia kaivataan. Periaatteessa myös niin sanotusti kitka-curious, mutta kovin monen lähipiiriläisen mielestä on sulaa hulluutta sellaisia laittaa täälä Oulun seudulla. Entä säästääkö talvirenkaissa yleensä netistä tilaamalla ja/tai ostamalla sesongin ulkopuolella? Kesärenkaissa on säästänyt, mutta toki laatumerkkejä ja myyjiäkin niissä on enemmän. Loppujen lopuksi noiden isojen ja kalliiden (V/E) ketjujen ulkopuolelta heikosti hintoja on esillä netissä ainakaan Oulun alueen liikkeillä.

Auto jonka alle tulevat on perus kansanauto eli VW Golf mk7 (77kW).
Itse ajellut Hankookeilla viime vuodet juurikin Oulun seudulla. Aiemmin ollut nastat ja nyt parit viimeiset ovat olleet kitkat. Yllättävän hyvin ne toimii. Liikenneympyrät oikeastaan ainoita missä lähtee auto liukuun todella herkästi joten nopeus pitää pitää huonolla kelillä todella maltillisena.
 
Ehkä se on sitte ajotapa ongelma, koska kitkat pitää yhtälailla kuin nastarenkaat lähes jokaisessa tilanteessa.
Ihan selkeä user error, kun renkaat ovat edellisiä liukkaammat. Valitettavasti nuo joka tilanteet on tupanneet oleen harvassa.
Mikä auto alla? Ja ajotyyli minkälainen? Pointtina että onko pieni luisu=paniikki vai onko vain etenemisestä tms kyse? Itse ajan mutkat keskivertoa aggressiivisemmin joten pieni sivuluisu/pidon menetys ei liikaa pelota ellei ole kuten tuossa Corollassa joka on täysin random mitä tekee joten arvostelen renkaani ehkä eri tavoin. Toinen arvostelee miten pitkälle mentiin pidon menetykseen asti sillä välin kun itse arvostelen miten mennään kun ollaan juuri ja juuri pidon rajoilla/ollaan menty jo luisun puolelle.
Pikkuvolvo V50 väkivahvalla 1.6 kiisselillä. Aikanaan tullut suht ahkerasti käsijarrua väännettyä ja penkkoja pöllyyteltyä, joten pikku luisut ei sinänsä haittaa. Kilometrejä tulee melko reippaasti ja iso osa 3-4 numeroisilla mökkiteillä. Kylkimyyry ja jännitys ei ehkä ole ihan sitä, mitä haen työmatkalta.

Mut nää on tosiaan ihan vaan henkilökohtaisia kokemuksia ja näkemyksiä eikä mitään yleisesti totena pidettäviä faktoja. Eri autolla ja eri renkailla voisi olla toisin. Seuraavaksi haetaan kuitenkin pitoa taas nastojen kautta.
 
Sekin kannattaa muistaa, että kitkat ei indikoi pidon rajasta samalla tapaa kuuluvasti raapimalla kuin nastat.

Eli saattaa syntyä illuusio siitä, että kylläpä nyt nastoilla on hyvä pito kun raapii näin. Ja kitka tekee kuitenkin ihan saman asian ilman raapivaa ääntä.
 
Ei noin vanhoissa talvirenkaissa enää paljon pitoa kumissa ole jäljellä vaikka pintaa olisikin. Nastat voivat pitää jonkin verran jos renkailla ei ole ajettu paljoa. Riski ne silti ovat.
Kesärenkaissa lain minimi on 1,6 mm ja kolme riittää periaatteessa, mutta vesiliirron riski kasvaa.

Rengaskauppiaiden hurskastelua, jos minulta kysytään. Sakkorajaa lähestyvä kesärengas vastustaa vesiliirtoa suunnilleen yhtä hyvin kuin bränikkä talvirengas. Mutta talvirengaskaudella on onneksi aina kuivat tiet...

Vesiliirtonopeus uusilla ja kuluneilla kesä- ja talvirenkailla (km/h)

1676730058455.png

 
Tuollainen testi osoittaa hyvin miksi sinne talvirenkaaseenkin on syytä jättää ajo-ominaisuuksia asfaltillekin eikä hampaat irvessä maksimoida ääriolosuhteiden pitoa. Kokonaisturvallisuus kärsii ääriolosuhteita painottamalla, mutta rengastesteissä toki näyttää hyvältä jos pisteiden painotus on ääriolosuhteisiin. Onneksi testien painotuksia voi tätä nykyä itsekin tuunana, jos ei suoraan perstuntumalta valitse mikä on itselle paras. Tärkein turvavaruste oikeasti ääriolosuhteisiin on kuitenkin oikean jalan nilkan asennon säätö.
 
Kyl tuosta kitkallakin mennään ylös, ainakin nelivetona. Riippuen millainen nopeus alakautta tullessa niin etu/takavedollakin, toki tarkkuutta ja ajokokemusta ottaa, pidon menetys lipsauttaa äkkiä sivulle ja noista tilanteista on ikävä peruutella alas jos vauhti sakkaa.

Ammattiautoilijan näkemys.

Kyllä, nastoilla ajaminen sitten helpottaa niin paljon että vaikka kärryn kanssa pysähtyy, lähdetään uudestaan liikkeelle ilman draamaa, siksi meillä on maastoautossa nastarenkaat että saadaan maksimaalinen hyöty.
 
Tuollaisella pinnalla nastarengaskaan ei pahoita mieltään, jos vähän soraa viskaa tielle. Meillä on vastaava lyhyempänä liittymässä tielle. Onneksi on sellainen näkyvyys, että vauhdilla voi vetää. Kitkoilla ei välttämättä pääse ylös, jos liike pitäisi pysäyttää puolivälissä. Vaimon autossa nastoillakin tekisi todennäköisesti tiukkaa. Tämä siis jos ei ole hiekoitettuna.
 
Kun tie mökille näyttää tältä niin toki landcruiserilla voisin tulla ojia pitkin kitkoilla, mutta nastoilla voin ajaa ihan tietä pitkin.
Screenshot_20230218_071832_Chrome.jpg


Saatikka kun on kärry perässä...
Yleensä kuva vielä aliarvioi mäen jyrkkyyttä. Tossa kun olisi pari astetta plussaa ja vesikerros päällä, niin kitkoilla vuosia ajaneena sanoisin, että todella liukasta olisi. Toki on liukasta nastoillakin.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että nastoja käytetään aivan liian paljon suhteessa niiden antamaan pitoetuun, niin kyllä tollasilla teillä ajelisin ennemmin nastoilla, jos päivittäin joutuisin ajamaan. Itelle tollasia tulee vastaan kerran-pari vuodessa maksimissaan.
 
Tuollainen testi osoittaa hyvin miksi sinne talvirenkaaseenkin on syytä jättää ajo-ominaisuuksia asfaltillekin eikä hampaat irvessä maksimoida ääriolosuhteiden pitoa. Kokonaisturvallisuus kärsii ääriolosuhteita painottamalla, mutta rengastesteissä toki näyttää hyvältä jos pisteiden painotus on ääriolosuhteisiin. Onneksi testien painotuksia voi tätä nykyä itsekin tuunana, jos ei suoraan perstuntumalta valitse mikä on itselle paras. Tärkein turvavaruste oikeasti ääriolosuhteisiin on kuitenkin oikean jalan nilkan asennon säätö.

Se on sitten KE-kitkarengas, mikä täytyy valita, jos haluaa tasapainoisia ajo-ominaisuuksia talvirengaskaudella. Tosin nehän on hengenvaarallisia kumeja... ;)

Henkilökohtaisestihan ajattelen, että vesiliirto harvemmin yllättää. Siirryn mieluummin oikealle kaistalle jurnuttamaan kahdeksaakymppiä rekan perässä kuin vedän rajoitusta vasten vasemmalla kaistalla, jos ohjauksessa tuntuu vetelyä ym. oireita. Toki joskus ne syvät urat sentin vesipatjalla voi yllättääkin, että eipä sillä, mutta tähän asti on selvitty kunnialla.
 
Mistä porukka tilailee talvikumeja, tarkoitus olisi laittaa keväällä tai kesällä talvikiekot tilaukseen.

Hakka R5, X-Ice North 4 tai Vikingcontact 7 etusijalla.

Suomesta ei kannata varmaan edes harkita ostoa?
 
Ei voi kategorisesti sanoa ihan noinkaan. Riippuu paikkakunnastasi, saatko itse vanteilta pois/vanteille ja mihin hintaan, rengaskoosta...

Reffiltä olen ostanut, 1001 renkailta pystyy paikallisen toimijan löytämään, usein paikalliselta kumikorjaamolta suoraan. Tiettyä merkkiä voi saada paremmalla tarjouksella, jolloin ei maksa vaivaa järjestellä ulkomailta muutamien kymppien erojen takia.
 
Ei voi kategorisesti sanoa ihan noinkaan. Riippuu paikkakunnastasi, saatko itse vanteilta pois/vanteille ja mihin hintaan, rengaskoosta...

Reffiltä olen ostanut, 1001 renkailta pystyy paikallisen toimijan löytämään, usein paikalliselta kumikorjaamolta suoraan. Tiettyä merkkiä voi saada paremmalla tarjouksella, jolloin ei maksa vaivaa järjestellä ulkomailta muutamien kymppien erojen takia.

Kesäkumit tuli saksasta monta sataa halvemmaksi, mutta talvirenkaat on tosiaan vaikeampi juttu kun joka liike ei myy näitä nordic renkaita. Ja rengaskoko sellainen että jää usein kampanjoiden ulkopuolelle. Jossain oli juuri continentalin 225 leveä noin 1000€ kierros, mutta 235 leveä ei ollut kampanjassa ja halusivat 1500€ sarjasta
 
10-kitka vuoden jölkeen ihmettelen ongelmaa.
Ehkä kiinalaiset kitkarenkaat tai nastojenrapinan puute on ollut ongelma?
Kokemuksia yksi talvi uusilla Nokian kitkarenkailla, eikä ikinä enää. Voi jeesus sitä liukastelua ja liikkeellelähdön vaikeutta ainakin etuvetoisella autolla. Ajot siis itsellänikin pääosin kaupunkialueella ja isoilla auratuilla teillä, mutta ei kitkoissa vaan omasta mielestä ole mitään ideaa, kun ei niissä ole mitään mikä tarttuu tiehen ja tuo pitoa?
 
Kokemuksia yksi talvi uusilla Nokian kitkarenkailla, eikä ikinä enää. Voi jeesus sitä liukastelua ja liikkeellelähdön vaikeutta ainakin etuvetoisella autolla. Ajot siis itsellänikin pääosin kaupunkialueella ja isoilla auratuilla teillä, mutta ei kitkoissa vaan omasta mielestä ole mitään ideaa, kun ei niissä ole mitään mikä tarttuu tiehen ja tuo pitoa?

Etuveto taitaa tuossa olla ongelma. Kuulee jatkuvasti etuvetojen sutimista nastoillakin. Jos pakko etuvetoisella olisi ajaa, niin nastat varmaan ottaisin siihen. Nelivedolla kyllä pääsee liikkeelle hyvin kitkojen kanssa. Tämä testattu jääradalla omakohtaisesti
 
Etuveto taitaa tuossa olla ongelma. Kuulee jatkuvasti etuvetojen sutimista nastoillakin. Jos pakko etuvetoisella olisi ajaa, niin nastat varmaan ottaisin siihen. Nelivedolla kyllä pääsee liikkeelle hyvin kitkojen kanssa. Tämä testattu jääradalla omakohtaisesti
Näin se varmasti on. Toki onhan se tutkitusti lyhyempi jarrutusmatkakin nastoilla. En oikein ymmärrä sitä suurta vihaa nastoja kohtaan. Onko se pieni rengasmeteli ainut asia miksi valitaan vähemmän turvallinen rengas? Vai onko kitkoissa jotain muuta selkeästi etua nastoihin verrattuna.

Ja toivottavasti en saa tähän mitään ympäristöystävällisyys näkökulmaa vastaukseksi, koska se on selvää, että se ei oikeasti kiinnosta yhtäkään käyttäjää.
 
Näin se varmasti on. Toki onhan se tutkitusti lyhyempi jarrutusmatkakin nastoilla. En oikein ymmärrä sitä suurta vihaa nastoja kohtaan. Onko se pieni rengasmeteli ainut asia miksi valitaan vähemmän turvallinen rengas? Vai onko kitkoissa jotain muuta selkeästi etua nastoihin verrattuna.

Ja toivottavasti en saa tähän mitään ympäristöystävällisyys näkökulmaa vastaukseksi, koska se on selvää, että se ei oikeasti kiinnosta yhtäkään käyttäjää.

Kitkat ovat tarpeeksi hyvät jäällä, ja yleensä paremmat kuin nastat lumella. Märällä sekä kuivalla asvaltilla kitkat ovat aina paremmat. En koe kitkoja mitenkään riskiksi, kun useimmiten ne ovat turvallisemmat. Muutama tunti jääradalla kitkojen kanssa toi paljon luottamusta itselle omasta ajoneuvosta, ajotaidoista, sekä renkaista.
 
Itselle tuli lähemmäs 20v jälkeen ensimmäiset kunnon kitkat noin 1kk sitten ja onhan nuo yllättävät hyvät olleet (contineltal vikingcontact 7). Ei olisi uskonut että märällä jäällä tai höttö pakkas lumen peittämällä jäällä kitkallakin voi olla noin hyvä pito. Onhan tuo tiedettävä ajaessa että kitkat on alla, mutta niin se on tiedettävä minkäkuntoiset nastatkin on alla.

En usko että tulee palattua nastoihin enää. Ylhäällä aika hyvin listattu plussat. Toki ohessa tulee myös asfaltin pienempi kuluminen yms mikä nyt ei toki paljoa merkkaa mutta jotain kuitenkin.

Itselle pääasiassa oli pieni rengasmelu ja kehut monilta tutuilta ketkä on nyky kitkoihin siirtynyt. Huonoja kitkoja ei kyllä kannata mielestäni ostaa siinä on huomattavasti isompi ero kun huonolla ja hyvällä nastarenkaalla.
 
Olen ollut aikaisemmin kitkojen puolestapuhuja mutta nyt kun vaihdoin autoa ID3:een niin olen alkanut haikailemaan takaisin nastoihin. En tiedä onko vika auton paino ja sähköauton välitön teho mutta eteneminen on aika liukasta CVC7:lla. Ihan normaalissa mutkassa saattaa pito hävitä kun vähän kaasua painaa. Edellisessä etuvedossa oli samat renkaat alla ja pito oli kuin nastarenkaissa. Kaikki kombot ei vaan näemmä toimi niin optimaalisesti.
 
Olen ollut aikaisemmin kitkojen puolestapuhuja mutta nyt kun vaihdoin autoa ID3:een niin olen alkanut haikailemaan takaisin nastoihin. En tiedä onko vika auton paino ja sähköauton välitön teho mutta eteneminen on aika liukasta CVC7:lla. Ihan normaalissa mutkassa saattaa pito hävitä kun vähän kaasua painaa. Edellisessä etuvedossa oli samat renkaat alla ja pito oli kuin nastarenkaissa. Kaikki kombot ei vaan näemmä toimi niin optimaalisesti.
Itsellä oli 2 vuotta sitten vw id.3:ssa Hankookin kitkat. Hankookit nyt ei ole mitkään hyvät kitkat muutenkaan, mutta olisi saanut siis olla pitävämmät.

Nyt nelivetoinen sähkis ja Nokian R3 kitkat on olleet ihan hyvät (Model 3P 19").
 
Olen ollut aikaisemmin kitkojen puolestapuhuja mutta nyt kun vaihdoin autoa ID3:een niin olen alkanut haikailemaan takaisin nastoihin. En tiedä onko vika auton paino ja sähköauton välitön teho mutta eteneminen on aika liukasta CVC7:lla. Ihan normaalissa mutkassa saattaa pito hävitä kun vähän kaasua painaa. Edellisessä etuvedossa oli samat renkaat alla ja pito oli kuin nastarenkaissa. Kaikki kombot ei vaan näemmä toimi niin optimaalisesti.

Ajelin hetken e-golfilla aikoinaan, vaikka tehoa ei paljon siinä ollut niin suti kyllä vaikka oli vain märkää. Takaveto on parempi, ajanut muutaman reissun painavamman ID4 kanssa ja siinä R5 kitkat, hyvin pelitti. ID3 ehkä sitten jopa liian kevyt?

Nokian R3 kitkat on olleet ihan hyvät (Model 3P 19").

Sama setti, melkein 4 talvea takana ja hyvin kulkee.
 
Löytyykö tietoja, arvosteluita tai kokemuksia Bridgestone NORANZA 001 nastarenkaista? Mulla autossa 4 vuotta sitten paistetut ja tuntuu jotenkin liukkkaalta meno.
 
Löytyykö tietoja, arvosteluita tai kokemuksia Bridgestone NORANZA 001 nastarenkaista? Mulla autossa 4 vuotta sitten paistetut ja tuntuu jotenkin liukkkaalta meno.


Tuon mukaan jäällä OK, mutta lumella, märällä sekä kuivalla asvaltilla huonot
 
Löytyykö tietoja, arvosteluita tai kokemuksia Bridgestone NORANZA 001 nastarenkaista? Mulla autossa 4 vuotta sitten paistetut ja tuntuu jotenkin liukkkaalta meno.
Löytyy





Renkaan ikä voi vaikuttaa merkittävästi ominaisuuksiin.
 
Ajelin hetken e-golfilla aikoinaan, vaikka tehoa ei paljon siinä ollut niin suti kyllä vaikka oli vain märkää. Takaveto on parempi, ajanut muutaman reissun painavamman ID4 kanssa ja siinä R5 kitkat, hyvin pelitti. ID3 ehkä sitten jopa liian kevyt?
Itsellä oli 2 vuotta sitten vw id.3:ssa Hankookin kitkat. Hankookit nyt ei ole mitkään hyvät kitkat muutenkaan, mutta olisi saanut siis olla pitävämmät.

Nyt nelivetoinen sähkis ja Nokian R3 kitkat on olleet ihan hyvät (Model 3P 19").

Sama setti, melkein 4 talvea takana ja hyvin kulkee.

Mulla oli aikaisemmassa melkein 2 tonnisessa takatuupparissa Noksun R2. Ihan hirveää skeidaa. Löysä sivurunko ja sen tuomat ihanuudet. Plus neljäntenä vuonna vaikka pintaa oli reilusti yli minimin jäljellä, niin ominaisuudet romahti kuin jollain halppis kiinakumilla. En tohtinut sitten näissä nykyisissä autoissa edes R3:sta kokeilla. Eli itsellä on ainakin Noksun edellisen sukupolven kitkoista jäätävän negatiiviset kokemukset takavedolla, kun Nokian seokselle tulee ikää.
Tästä viisastuneena lueskelin viitisen vuotta sitten aikani autolehtien testejä ja omalle ajotyylille ja eteleän märälle asfaltille sopivimmat nordic kitkat löysin sitten GY:ltä. Vaihdoin sitten sen jälkeen kesärenkaatkin samalle merkille. Ja ainakaan GY:n Ice2:lla en huomaa (juurikaan) eroa vaikka etuvedossa 5v vanhat kumit ja nelikossa uusittu loppuvuodesta, jos auton pysähtymistä samoissa olosuhteissa verrataan.
 
Löytyykö tietoja, arvosteluita tai kokemuksia Bridgestone NORANZA 001 nastarenkaista? Mulla autossa 4 vuotta sitten paistetut ja tuntuu jotenkin liukkkaalta meno.
Itsellä viides talvi menossa, ensimmäiset kolme talvea olivat mainiot, sen jälkeen vähitellen huonompi pito. Mielestäni kyllä hyvät nastarenkaat kyseessä.
 
Kyselen kokemuksia Bridgestone Blizzak-kitkarenkaista. TM:n testissä eivät kovin menestyneet, mutta pärjääkö niillä kuitenkin normaaleissa olosuhteissa hyvin?
 
Pärjää. Ensimmäiset kitkani 2009 oli Blizzakit, ei ne vuosikymmenessä taaksepäin ole menneet, vaikka tietysti toiset ovat tällä hetkellä ilmeisesti edellä.
 
Kyselen kokemuksia Bridgestone Blizzak-kitkarenkaista. TM:n testissä eivät kovin menestyneet, mutta pärjääkö niillä kuitenkin normaaleissa olosuhteissa hyvin?

Testikalusto vaikuttaa, jonkun merkin alustageometrialla jonkun renkaan runko joku toimii paremmin kuin joku toinen ja TM:ällä on omat fiksaationsa millainen renkaan pitää olla, esim. Nokialaiset ei testivoittoja ulkomailla napsi. Joku koiranleuka voisi vielä ilveillä ettei Bridgestone toimita TM:lle räätälöityjä testirenkaita. Eli kannattaa katsella muitakin testejä, esim. Ruotsista.

Pikainen googletus löysi Aftonbladetin jarrutusmatkoja jostain maksumuurin takaa, jätän tän tähän..
 

Liitteet

  • Capture.JPG
    Capture.JPG
    46,3 KB · Luettu: 290
Testikalusto vaikuttaa, jonkun merkin alustageometrialla jonkun renkaan runko joku toimii paremmin kuin joku toinen ja TM:ällä on omat fiksaationsa millainen renkaan pitää olla, esim. Nokialaiset ei testivoittoja ulkomailla napsi. Joku koiranleuka voisi vielä ilveillä ettei Bridgestone toimita TM:lle räätälöityjä testirenkaita. Eli kannattaa katsella muitakin testejä, esim. Ruotsista.

Pikainen googletus löysi Aftonbladetin jarrutusmatkoja jostain maksumuurin takaa, jätän tän tähän..

Kiitos tästä! Jarrutus jäällä näkyy Blizzakilla olevan tässä testissä aika huikean hyvä, eikä kyllä lumellakaan kovin huonosti pysähdy,
 
Lihavoitu tosiaan nastallinen, mutta kyllähän toi Bridgetonen kitkakin pyörii jäällä jarruttaessa Nokian Nordman-nastan kanssa samassa sarjassa eli varmaan voidaan puhua riittävän hyvästä talvirenkaasta.

Teknisk Värdin testiä vois löytyä muuten kirjastosta, sillä ei nimestään huolimatta ole mitään tekemistä Tekniikan maailman testin kanssa. Samassa testissä kitkat, nastat ja keskieurooppakitkat, niistä voi lukija sitten valita mieluisat. Tais olla vesiliirtokin vielä mitattuna, josta voi päätellä missä vauhdissa sohjossa lähdetään lentoon.
 
Onko tietoa talvirengastarjouksista nyt kauden loputtua? Kesärenkaiden vaihdon yhteydessä tuli huomattua että ensi talveksi täytyy hommata uudet talvirenkaat kun kahdesta oli nastoja lähtenyt jo melko paljon. Renkaat muutenkin jo 4 talvea olleet alla niin alkavat olla vaihtokunnossa muutenkin. Voisi hoitaa tämän valmiiksi hyvissä ajoin jos sattuu hyvään hintaan nyt löytymään renkaat.

Kokona yleinen 205/55R16, ei sinänsä väliä nastat vai kitkat. Melkein voisin jopa kitkoihin vaihtaa niin ei ole niin ropistelua vähälumisina talvina täällä etelässä.
 
Kyselen kokemuksia Bridgestone Blizzak-kitkarenkaista. TM:n testissä eivät kovin menestyneet, mutta pärjääkö niillä kuitenkin normaaleissa olosuhteissa hyvin?
Mulla on pelkästään hyviä kokemuksia Blizzakeista, mutta kun on SUV autoja 3 kpl, niin mallit on sitten
DM V2 ja DM V3. Erinomaista pitoa on ollut ja 3:teen autoon tulee DM V3, jos vielä saan pilkkahintaan, kuten nuo 2 muuta sarjaa. 550/600 € kustansi sarjat Land cruiseriin ja RAV4:seen. Nokian R3 on ollu myös hyvät ja vielä aloitan niillä 4:n talven. Blizzakit ei ajoltaan ja ääneltään pärjää, mutta pitoa on löytynyt. Ne aikanaan ensimmäiset Blizzakit joskus 90 -luvun alussa ei vielä ollut ihan parasta A-ryhmää.
 
Onko tietoa talvirengastarjouksista nyt kauden loputtua?
Tarjoukset taisivat mennä jo. Ainakin täällä Tampereella poistoja mainostettiin jo maaliskuussa. Pääsiäinen käynnisti kesärengaskauden niin varastot on jo tyhjätty ja korvattu uuden kauden kumeilla. Ei muuta kuin soittamaan tai käymään liikkeitä läpi jos jonkin liikkeen peränurkassa jotain vielä on.
 
Viimeksi muokattu:
Onko noista Trianglen kitkarenkaista kokemusta? halpa hinta, "Suomessa suunniteltu" ja sen yhden testin kovat tulokset vuodelta 2016 houkuttelee, mutta niin vähän löytyy netistä juttua että ei taida olla hirveästi käyttäjiä. Kiinassa kai noi on tehty että miten paljon sitten vaikuttaa suunnittelun laatu jos / kun toteutus voi olla kyseenalaisempaa
 
Kun nyt täälläkin joskus neuvoja kyselin niin laitetaan kokemuksia.

Vanhaan autoon tuli syksyllä Nokian Hakka 9’t kun sain loistavan tarjouksen ja jotain piti ostaa. Ihan pirun äänekkäät, mutta pitivät tosi hyvin. Hassua miten iso ero onkin kun joka vuosi pito heikkenee pikkasen, ja sitten vaihtaa pitävämpään. Mut en kyllä haluaisi enää noin äänekkäitä renkaita mihinkään.

Uuteen autoon tuli Nokian R5 SUV kitkat ja ovat kyllä hiljaiset. Ollaan just paluumatkalla Ivalosta ja hyvin tuntuivat pitävän jäällä - märälläkin.
 
Onko noista Trianglen kitkarenkaista kokemusta? halpa hinta, "Suomessa suunniteltu" ja sen yhden testin kovat tulokset vuodelta 2016 houkuttelee, mutta niin vähän löytyy netistä juttua että ei taida olla hirveästi käyttäjiä. Kiinassa kai noi on tehty että miten paljon sitten vaikuttaa suunnittelun laatu jos / kun toteutus voi olla kyseenalaisempaa

Ottaen huomioon minkälainen taho niitä kauppaa, jättäisin välistä.
Ne on siis vannetukun maahantuomia ja se omistaja on täysi... no googlaile itse.

Todennäköisesti siellä 2016 vuoden testissä on olleet jotkut kopioidut protorenkaat ja sitten varsinainen tuotanto on tehty halvimman kautta samalla pintakuviolla.
 
GY UltraGrip Ice 2:lla (225/60-16) on nyt 3 päivään n. 500km rullattu sekä kuivalla että märällä asfaltilla 0-10C kelissä, ja ainakin vielä on hyvä fiilis kiekoista.

Nonnii, nyt rapiat 6kk ja n. 20tkm myöhemmin on edelleen sama fiilis kiekoista. Kulutusta tuntuu kestävän hyvin, eturenkaissakin vielä reilusti ensi talveksi ellei seuraavaksikin pintaa. Yllättäen se vetinen jää on se hankalin olosuhde, mutta kertaakaan en jäänyt kiinni tms näilläkään. Kuivalla asfaltilla todella hyvä ja vakaa ajaa. Lumella pitää hyvin, ja loskassakin tuolla pärjää vaikka itse olen oppinut noita loskavalleja varomaan renkaista riippumatta. Ostaisinko uudestaan - epäröimättä hetkeäkään.
 
Nonnii, nyt rapiat 6kk ja n. 20tkm myöhemmin on edelleen sama fiilis kiekoista. Kulutusta tuntuu kestävän hyvin, eturenkaissakin vielä reilusti ensi talveksi ellei seuraavaksikin pintaa. Yllättäen se vetinen jää on se hankalin olosuhde, mutta kertaakaan en jäänyt kiinni tms näilläkään. Kuivalla asfaltilla todella hyvä ja vakaa ajaa. Lumella pitää hyvin, ja loskassakin tuolla pärjää vaikka itse olen oppinut noita loskavalleja varomaan renkaista riippumatta. Ostaisinko uudestaan - epäröimättä hetkeäkään.

Voitko sanoa missä päin Suomea ajelet? osaa vähän paremmin arvioida tuota. Nämä voisi olla aika hyvät omaankin käyttöön, samaa kokoa olen haeskellut.

Tuo että pintaa vielä seuraavaksi ja ehkä kolmanneksikin talveksi kuulostaa aika vähältä, mutta ilmeisesti kilometrejä tulee vuodessa jotain 40 000km? Itsellä ehkä 10 000km, tai 15 000km vuodessa jos oikein innostuu niin luulisi riittävän useammaksi talveksi.

Asiasta kolmanteen, saako käytetyistä nastarenkaista ilman vanteita minkä verran käytettynä? omissa on jotain 5-7mm jäljellä mutta muutama syy että tekisi mieli vaihtaa kitkoihin joilla tullut enemmän ajettua vuosien mittaan.
 
Ottaen huomioon minkälainen taho niitä kauppaa, jättäisin välistä.
Ne on siis vannetukun maahantuomia ja se omistaja on täysi... no googlaile itse.

Todennäköisesti siellä 2016 vuoden testissä on olleet jotkut kopioidut protorenkaat ja sitten varsinainen tuotanto on tehty halvimman kautta samalla pintakuviolla.

Vähän tämmöinen fiilis tuli. Jos on niin helvetin hyvät renkaat ja noin halvat niin luulisi että iltapaskat hehkuttaisi joka vuosi testituloksia.
 
Vähän tämmöinen fiilis tuli. Jos on niin helvetin hyvät renkaat ja noin halvat niin luulisi että iltapaskat hehkuttaisi joka vuosi testituloksia.
Tekniikanmaailma olisi ollut valmis testaamaan ne uudestaankin, mutta vannetukun kusip... yrittäjä ei ollut valmis sitoutumaan pelisääntöihin vaan on käytetty vuosikausia "TM testaama" tms. lausetta, vaikka tuote on täysin eri.

1681498208007.png
 
Voitko sanoa missä päin Suomea ajelet? osaa vähän paremmin arvioida tuota. Nämä voisi olla aika hyvät omaankin käyttöön, samaa kokoa olen haeskellut.

Tuo että pintaa vielä seuraavaksi ja ehkä kolmanneksikin talveksi kuulostaa aika vähältä, mutta ilmeisesti kilometrejä tulee vuodessa jotain 40 000km? Itsellä ehkä 10 000km, tai 15 000km vuodessa jos oikein innostuu niin luulisi riittävän useammaksi talveksi.

Asiasta kolmanteen, saako käytetyistä nastarenkaista ilman vanteita minkä verran käytettynä? omissa on jotain 5-7mm jäljellä mutta muutama syy että tekisi mieli vaihtaa kitkoihin joilla tullut enemmän ajettua vuosien mittaan.

Pääasiallinen ajosuorite kertyy tässä Jyväskylän itä/kaakkoiskulmalla, 9- ja 13-tiellä. Aika vaihtelevat kelit talven mittaan, samoin tien hoito/kunto. Tuo n. 20tkm/6kk on aikalailla normisuorite talvessa, en muista että olisin millään renkaalla kolmatta kokonaista talvea ajanut vaikka ehkä laillisina olisivat pysyneetkin. Toki vuodet vaihtelee.

Kyllä ehjä hyväpintainen rengas ilman vannettakin kaupaksi menee jossei ikäloppu ole, tosin ei siitä hirveitä kannata kuvitella saavansa. Jotkut pienemmät liikkeetkin saattavat ottaa vaihdossa jos tietävät että ko. koolle on kysyntää käytettynä.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 260
Viestejä
4 506 889
Jäsenet
74 347
Uusin jäsen
Si-Pe

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom