Talvirenkaat - yleisketju

Tuurilla ne laivatkin seilaa.
Meinaat että niissä on huonommat ominaisuudet kuin talvella?
Ja aika karmeilla autoilla moni tuolla liikenteessä muutenkin päivittäin liikkuu. Vaikka olis leimakunnossakin. Täytyy vaan ymmärtää kinnerin rajoitukset.
 
Meinaat että niissä on huonommat ominaisuudet kuin talvella?
No tuskin - sehän on jo ihan eri mittakaava ja maailma miten liukkaat vanhat kumit voivat talvioloissa olla.

Sen sijaan talvirenkaissa voi kyllä kesäajossa olla huonommat ominaisuudet kuin niissä uutena talvella oli.
 
Sai lähteä 8v vanhat hakkapeliitta 7 talvirenkaat vaihtoon eilen. Oli niissä pintaa reippaasti ja nastoja tallella, mutta pito oli täysin hävinnyt kokonaan. Ajattelin eka niillä nyt kitkutella tämän talven, mutta riitti eilisillä ajeluilla. Tuntu siltä, että auto ei ole tiessä ollenkaan kiinni vaan liitää.

Tilalle tuli hakkapeliitta 8 38/20 paistoleimalla, koossa 255/40/18. Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna edellisiin kumeihin.
 
Sama kokemus eteläeuroopan kitkoista. Ensilumet ja pikkupakkanen kun tuli niin auraamattomalla/suolaamattomalla tiellä ajaminen oli tosi vaarallisen tuntuista. Suorat pätkät meni ok, mutta mutkaiset/polanteiset maantiet sai ajonopeuden puolittumaan jotta ylipäänsä pysyi tiellä, autossa ei ESP yms apuja. Vähän liian urheiluksi meni omaan makuun.

Mää ja vaimo ollaan nyt olosuhteiden pakosta jouduttu ajamaan puolikuntoisilla Nokian WR D3 -eurooppalaisilla kitkoilla (225x45x17). Ihan hyvin noilla pärjää keulapainoisella etuvedolla, kaikkea keliä kuuraliukkaudesta tampattuun lumeen on nyt takana. Ainoastaan veden peittämää jäätä ei onneksi vielä ole ollut ajoreiteillä. Tänään oli 21 astetta pakkasta, ei ongelmia.

Useampaan kertaan ollaan kiiltäväksi suditellusta valoristeyksestä lähdetty samaan tahtiin edellämenevän, nastoilla sutivan etuvedon perässä. Kuulemma Nokian keskieuroopan kitkat ovat lähempänä pohjoismaisia kitkoja ominaisuuksiltaan, jos muihin vastaaviin verrataan. Tiedäppä siitä, mutta on nuo sikäli hyvät renkaat, että vetopito on se huonoin ominaisuus kuitenkin. Jarrutus ja sivuttaispito toimii, luistonesto kykenee hillitsemään perän irtoamisen, jos hölmöilee.

TL;DR: Nokian WR D3 -eurooppalaisilla kitkoilla pärjää kyllä pakkaskeleillä ja lumella, mutta mieluummin alle oikeat talvirenkaat.
 
Meinaat että niissä on huonommat ominaisuudet kuin talvella?
Ja aika karmeilla autoilla moni tuolla liikenteessä muutenkin päivittäin liikkuu. Vaikka olis leimakunnossakin. Täytyy vaan ymmärtää kinnerin rajoitukset.
Se auttaa, jos tiedostaa ja ottaa huomioon, että omat renkaat ovat heikot, mutta ongelma syntyy siitä, että liikenteessä on myös muita, jotka eivät tätä huomioi. Itse olen joskus ajanut kesärenkailla täydessä talvikelissä ja yksinhän homma kyllä onnistuisi ihan turvallisesti, mutta niillä ei vaan yksinkertaisesti pysy liikennevirran mukana tai pysty pitämään riittäviä turvavälejä, kun muut tulevat oikealta ja vasemmalta ohi ja ajavat suoraan eteen, kävelijät olettavat että autosi pysähtyy nopeasti ym. hauskaa. Jos kaikilla on suunnilleen yhtä huonot (tai hyvät) renkaat, niin homma toimii parhaiten.
 
Se auttaa, jos tiedostaa ja ottaa huomioon, että omat renkaat ovat heikot, mutta ongelma syntyy siitä, että liikenteessä on myös muita, jotka eivät tätä huomioi. Itse olen joskus ajanut kesärenkailla täydessä talvikelissä ja yksinhän homma kyllä onnistuisi ihan turvallisesti, mutta niillä ei vaan yksinkertaisesti pysy liikennevirran mukana tai pysty pitämään riittäviä turvavälejä, kun muut tulevat oikealta ja vasemmalta ohi ja ajavat suoraan eteen, kävelijät olettavat että autosi pysähtyy nopeasti ym. hauskaa. Jos kaikilla on suunnilleen yhtä huonot (tai hyvät) renkaat, niin homma toimii parhaiten.
Juu viimeksi eilen olisi ollut auto lunarissa jos olisi paskemmat renkaat alla. Paku spinnasi nenänedessä viereisessä kaistalla ja ehdin nähdä vain pakun poikittain ja jarrut pohjassa edellä ajavien kanssa samaa tahtia hidastaen mutta takana tullut tuli varmaan 40kmh vasemman ja oikean kaistan välistä. Ei ollut turvaväli ja/tai renkaat kunnossa. Kyllä itse hiukan säikähti kyllä. Kerran ollut autossa kun konttiin tultiin samaa tahtia konttiin ja prkl että tuntui.
 
mutta kesärenkaillahan tilastojen mukaan ajetaan talvella vähiten kolareita
Mutta toisaalta talvella ookoo talvirenkaat muuttuvat äärettömän vaarallisiksi kun nypitään nastat pois ja ajetaan Suomen 15 asteisessa suvessa. Oliskohan kuitenkin niin että ei teiden, autojen ja renkaiden kunto+ominaisuudet kaikilla ihan samalla viivalla tuolla pitkin maita, mantuja ja nälkämaita ole. Pitää vaan itse tiedostaa millä ajelee. Ja missä.
 
Liittyy jotenkin aiheeseen, kun olen kuullut ja lukenut, että jenkeissä hlöautoilla ajetaan renkailla jotain 60tml. Eli 3-4 kertaa enemmän kuin täällä. Joku tietänee onko totta. Jos näin, niin renkaat täytyy olla kovempaa seosta. Vähän niin kuin talvirenkaat täällä. Täällä ne kyllä kuluu todella nopeasti kesällä.
 
Liittyy jotenkin aiheeseen, kun olen kuullut ja lukenut, että jenkeissä hlöautoilla ajetaan renkailla jotain 60tml. Eli 3-4 kertaa enemmän kuin täällä. Joku tietänee onko totta. Jos näin, niin renkaat täytyy olla kovempaa seosta. Vähän niin kuin talvirenkaat täällä. Täällä ne kyllä kuluu todella nopeasti kesällä.
En ihmettelisi yhtään. Mutta onhan se iso maa ja olosuhteita laidasta laitaan.
Jossain kuumassa ja kuivassa pehmeät sulaa alle ja tuskin tarvitsee paljoa kulutuspintaa jättää ennen vaihtoa. Ja oli se ennen täälläkin niin. 80-luvulla arvostettiin hyvää kulutuskestoa ihan toisella lailla ja autot oli kevyitä. Joku pikku-corolla painoi 900 kiloa about. Muistelisin että 60 tuhatta oli vähintään mitä piti kestää.
Takaraivoon jäänyt Maileri rengasmerkkinä. Ja Neuvostoliittolaisia Teknik-renkaita mainostettiin ettei ne kulu lainkaan. Faijan Ladassa oli sellaiset, mukulakiviliikenneympyrää eli pystyny ajamaan niin hijaa ettei ne olisi ulisseet kuin "elokuvarenkaat".
 
Viimeksi muokattu:
Taitaa suurempi ero löytyä asfaltista (tai mitä materiaalia ne paikalliset maantiet sitten ovatkaan)
 
Taitaa suurempi ero löytyä asfaltista (tai mitä materiaalia ne paikalliset maantiet sitten ovatkaan)
Sekin riippuu osavaltiosta ja paikasta. Isot väylät on hyviä mutta joissain paikoissa tiet on ihan kauheassa kunnossa. Sielläkin.
 
Ei muuten, mutta jotain kusetuksen makua tässä on. Pitäisi kysyä näiltä renkaiden valmistajilta. Auto on jenkeissä ainakin painavia ja on kuumaa ja kylmää niin kuin täälläkin. Siellä kait on betoniteitä jonkin verran, mutta uskoisin että asfaltti on samankaltaista joka paikassa. Kiviaines tietysti eroaa ja bitumi kovempaa lämpöisissä maissa.
 
Jenkeissä taidetaan arvostaa renkaiden mileagea yli kaiken, muilla ominaisuuksilla ei ole niin väliä. Joten ne tehdään kovemmasta seoksesta ja täten kestävät pidempään.
 
Sielä ajataan huomatavasti pitempi matkoja kans kun täällä Suomessa ja ruotaa ei sielä tekemässä samaa haitaa. Eikä renkaat kaikkissa olosuhteissa ja osavaltiossa kestä 60t mailia. Jos haluat että renkaat kestää kauan osta sellanen missä on kovempi seos.
 
Jenkit ei aja samanlaisilla kesärenkailla, niiden kesärengas on esim Michelin crossclimate. Jenkeissä ei ole kesärenkaita kuin tehokkaissa autoissa tyyliin Porschet, kaikki muut on defaulttina All Terrain, jotka kestää ajaa.
 
Jenkit ei aja samanlaisilla kesärenkailla, niiden kesärengas on esim Michelin crossclimate. Jenkeissä ei ole kesärenkaita kuin tehokkaissa autoissa tyyliin Porschet, kaikki muut on defaulttina All Terrain, jotka kestää ajaa.
Oiskohan kuitenkin ihan vaan all seasonit eli enemmänkin ke-kitkan kaltaiset eikä tällaiset maasturien ym. alta usein löytyvät:
1671123253713.png
 
Liittyy jotenkin aiheeseen, kun olen kuullut ja lukenut, että jenkeissä hlöautoilla ajetaan renkailla jotain 60tml. Eli 3-4 kertaa enemmän kuin täällä. Joku tietänee onko totta. Jos näin, niin renkaat täytyy olla kovempaa seosta. Vähän niin kuin talvirenkaat täällä. Täällä ne kyllä kuluu todella nopeasti kesällä.
Kyllähän jenkkimarkkina painottaakin enemmän kestoa suhteessa pitoon kuin Eurooppa. Ihan järkeenkäypäähän tuo on kun keskivertokäyttö on sitä silmänkantamattomiin piikkisuoralla Interstatella istumista. Samasta syystä keskimäärin jenkkiauton alusta on mukavuutta ja suoran pätkän kiihtyvyyttä painottava kuin kaarre- ja käsittelyominaisuuksiin panostava.

Mutta vaihda rengasmerkkiä jos omasi kestää vain 15-20 tkm ja kestoa arvostat.

Edellisessä autossa meni ensiasennus kesärenkaat vaihtoon n. 110 tkm mittarissa (Michelin Primacy 4, toisessa parissa oli vielä reilu neljä milliä, mutta vetävät alkoi lähestyä kahta), talvirenkaat oli alkuperäiset (Hakkapliitta R3, 7-8 milliä pintaa) kun auto lähti 5 tkm myöhemmin vaihtoon. Kakkosautossa on nyt reilu 130 tkm ajettuna edelleen ensiasennus kesänakit alla (Michelin Energy Saver, pintaa kolmen millin huiteissa, ensi kesänä pitänee vaihtaa), talvirenkaat oli edellinen omistaja vaihtanut jossain 70 tkm huitella. Tosin ko. autolla on ajettu enemmän talvisin, mutta eiköhän niillä kesänakeillakin ole joku 50 tkm rullattu.
 
Viimeksi muokattu:
Traficom varoittaa laittomista nastarenkaista – kauppiaiden lopetettava myynti heti
Kyseisten renkaiden nastojen toiminta on liikenteen turvallisuusvirasto Traficomin mukaan kyseenalaista.

Suomessa on myynnissä Viatti Brina Nordico -merkkinen nastarengas, jonka nastoja ei ole hyväksytty, varoittaa liikenteen turvallisuusvirasto Traficom.
Kyseiset renkaat pitää Traficomin mukaan poistaa myynnistä heti.

Tuolla koko uutinen:

 
Audi S3 8Y ja Continental VikingContact 7, en parempaa rengasta vois talveks kuvitella näin parin talven perusteella.
Tarkkana saa olla kaasun kanssa, jos tiellä on yhtään jäätä, ellei sitten halua sutia nelosvaihteelle asti ja tämä 1,25 vaparikoneella. Näillä ei todellakaan kiihdytetä risteyksistä ja jyrkemmät mutkat pitää ajaa tarkasti, että keula ei luista alta. Olkoon miten testivoittajat tahansa, mutta eivät todellakaan ole testanneet niitä tonnin painoisella autolla 175 levyisenä. Lumella menee sitten ihan nätisti.
 
Tarkkana saa olla kaasun kanssa, jos tiellä on yhtään jäätä, ellei sitten halua sutia nelosvaihteelle asti ja tämä 1,25 vaparikoneella. Näillä ei todellakaan kiihdytetä risteyksistä ja jyrkemmät mutkat pitää ajaa tarkasti, että keula ei luista alta. Olkoon miten testivoittajat tahansa, mutta eivät todellakaan ole testanneet niitä tonnin painoisella autolla 175 levyisenä. Lumella menee sitten ihan nätisti.
Aika otollinen yhdistelmä nastoille :D
 
Tuossa kun tuli amerikkalaisten all-seasoneista keskustelua, niin on mielenkiintoista, että ne eivät yleisesti ottaen ole edes samalla tasolla kuin eurooppalainen all-season. Vaan hyvin kesärengasmainen kuvio, muutama lamelli voi olla ja sitten lähinnä kumin koostumus on erilainen, jotta rengas pitää jollakin tavalla lumessakin.

Tässä on Nokian ZLINE A/S...


1671224202970.png


Tyre Reviews testasi muutama vuosi sitten Nokian erilaisia talvirenkaita, ml. noita USA:n markkinoille suunnattuja all-seasoneita. On kyllä aika hurjat tulokset, mutta toisaalta ihmeen hyvä suorituskyky noin kesärengasmaiselle renkaalle.

 
Yllättävän hyvin toimii vielä 12 vuotta sitten paistetut Hakkapeliitta 5. Toki uudet renkaat varmaan pitää paremmin, mutta kyllä näillä ajaa ihan hyvin.
 

Mahtaakohan landsailien hinta nousta, kun niiden valmistaja kelpaa Nokian valmistajaksi.
Talvirenkaista en tiedä, mutta kesärenkaita osaavat ainakin tehdä. Merkkihän ei taida mikään huippuhalpa olla nytkään?

 
Talvirenkaista en tiedä, mutta kesärenkaita osaavat ainakin tehdä. Merkkihän ei taida mikään huippuhalpa olla nytkään?

Jos osaavat kopioida oikein hyvin 10 tai 15 vuoden takaista länsimaista rengasta, niin sillähän pääsee jo melko lähelle hyviä tuotteita ja kauas siitä, mitä tuo paska yleensä on. Yleensä vinkuintian harakirikura on ollut kuraa ja haastanut lähinnä 40 vuoden takaisia hyviä tuotteita. Aivan erityinen yllätys oli, että nelisen vuotta sitten löytyi halvat kiinalaiset kitkarenkaat jotka olivat paremmat kuin 25 vuotta vanhat Nokian nastarenkaat jotka niillä korvattiin.

Kyllähän kiinalaiset osaavat kopioida hyvin joskus jopa viiden vuoden takaista tuotetta. Siinä on vaan yleensä ollut esteenä, että tällöin kopio maksaisi enemmän kuin uusi kunnollinen tuote. Valitettavaa on, että pikkuhiljaa parantavat ja ovat lähempänä maailman kyykyttämistä. Tietysti hintakilpailussa pärjäämisen edellytys heillä on yleensä ollut, että mitään muiden maksamia lisenssejä ei tarvitse kärsiä vaan kommunismin tehottomuus rahoitetaan vapaamatkustamisella ja orjatyöllä.

En kyllä itse toivoisi, että tuollaiset lainsäätäjän pakottamat jokasään saderenkaat olisivat juuri sadekelin ominaisuuksiltaan heikot. Jos voisi ajella oman harkinnan mukaan kuivan kelin renkailla, niin se ei juuri haittaisi. Taas siis paskaa kuten yleensä Kiinasta.
 
Viimeksi muokattu:
Kohdistaisin sinuun julkista nöyryytystä ja tekisin tutkintapyynnön liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ellen itse ajaisi yli 7-vuotiailla nastarenkailla. :D
Sehän on ihan käyttötarpeesta riippuvaa ja tapauskohtaista. En minäkään mielelläni ajaisi päivittäisellä käyttöautolla talvisin muilla kuin alle noin 6 vuotta sitten käyttöönotetuilla ja alle 10 vuotta sitten paistetuilla nasta- tai extremekitkakumeilla, jotka ovat länsimaista laatua ja lisäksi aistinvaraisesti asentaessa ja ajossa vähintään tyydyttävässä kunnossa. Jotkut niukasti lukutaitoiset ja ämpärityhmät jormat ajelevat kitkoja paskaksi ympärivuotisesti tai ostavat uusia kierrätyskumeja koska ovat sentään nastat, ristusnotta.

Toisaalta ei joka traktorissa voi kohtuudella olettaa olevan ihan eilen tehdyt renkaat ja harva lukija osaa edes kommentoida, milloin missäkin ajoneuvossa tai työkoneessa on suotavaa käyttää ketjuja tai kuinka monta. Siispä vaikkapa autossa, jolla ajetaan eteläisellä rannikolla ja jolla talviaikaan ei ole mikään pakko lähteä kuin kelin salliessa, voisi moralisoimatta olla ympärivuotisesti vaikka Michelin Cross Climate.
 

Mahtaakohan landsailien hinta nousta, kun niiden valmistaja kelpaa Nokian valmistajaksi.

LOL! Propsit salapoliisityöstä, piti itsekin selvitellä mitä valmistajan takaa löytyy mutta säästyi aikaa.

Aikuisten oikeestihan Nokian on Suomen ulkopuolella keskihintaluokan rengas, ja niiden seasta se ulkomaisissa testeissä löytyykin, Hakkapeliitat ehkä poikkeuksena. Aikaisemmissa viesteissä mainitut All-seasonit (ja myös keskieurooppa-kitkat) eivät yllättäen ole mikään valmistajan vahvuus, vaan niissä ollaan keskimääräistä heikompia, mikä on hyvä pitää mielessä esim. koko tuotesegmentin testeissä kuten yllä.

Nyt olisi mielenkiintoista saada kommentteja muutamalta kiinarenkaita viime viikkojen keskusteluissa dissanneilta, että miten Nokian asemoituu jatkossa muihin Suomessa suunniteltuihin ja Kiinassa valmistettuihin kumeihin verrattuna? Säilyykö hinta-ero kolminkertaisena? Vielä voi ratsastaa kiina-tuotannon laajuudella, mutta jos tuotanto oli jo aikaisemmin viety siinä määrin Venäjälle, että helmikuun jälkeen alkoi tulla saatavuusongelmia, niin eiköhän tuolta ala jossain vaiheessa rullata Hakkapeliittaa.
 
LOL! Propsit salapoliisityöstä, piti itsekin selvitellä mitä valmistajan takaa löytyy mutta säästyi aikaa.

Aikuisten oikeestihan Nokian on Suomen ulkopuolella keskihintaluokan rengas, ja niiden seasta se ulkomaisissa testeissä löytyykin, Hakkapeliitat ehkä poikkeuksena. Aikaisemmissa viesteissä mainitut All-seasonit (ja myös keskieurooppa-kitkat) eivät yllättäen ole mikään valmistajan vahvuus, vaan niissä ollaan keskimääräistä heikompia, mikä on hyvä pitää mielessä esim. koko tuotesegmentin testeissä kuten yllä.

Nyt olisi mielenkiintoista saada kommentteja muutamalta kiinarenkaita viime viikkojen keskusteluissa dissanneilta, että miten Nokian asemoituu jatkossa muihin Suomessa suunniteltuihin ja Kiinassa valmistettuihin kumeihin verrattuna? Säilyykö hinta-ero kolminkertaisena? Vielä voi ratsastaa kiina-tuotannon laajuudella, mutta jos tuotanto oli jo aikaisemmin viety siinä määrin Venäjälle, että helmikuun jälkeen alkoi tulla saatavuusongelmia, niin eiköhän tuolta ala jossain vaiheessa rullata Hakkapeliittaa.
Se on totta, että kesärenkaissa Nokian on suht tuntematon maailmalla. Nokian Renkaat on ollut tietyssä mielessä hyvin spesifisille markkinoille suuntautunut ja ainakin aiemmin hyvinkin kannattava yritys. Pääfokus on talvirenkaissa (ja näistä erityisesti nastarenkaissa) ja Pohjoismaissa. Kannattavuutta on parantanut lisäksi se, ettei Nokian Renkaat ole lähtenyt ensiasennusbisnekseen, eli näitä renkuloita et saa uusien autojen ensiasennusrenkaina (huonokatteista bisnestä).
 
Kiinassa asioiden valmistuttamisessa ei sinänsä ole ongelmaa, jos löytää luotettavan ja laadukkaan tehtaan.

Mutta kun tiedetään kiinalaisten moraali niin tuotantoa ja laatua pitää valvoa joka hetki raaka-aineista menetelmiin asti.

Koska tahansa saattaa muuten käydä niin, että joku raaka-aine/komponentti/menetelmä vaihdetaan halvempaan ja joku toimitusketjussa vetää rahat liiviin.

Kiinalainen tekee tarvittaessa vaikka sen 10000kpl absoluuttista priimaa jos se tarkoittaa että sen jälkeen voi tehdä miljoona sekundaa priiman hinnalla.
 
Onko kokemuksia tai testin yhteenvetoja näiden kahden kitkarenkaan välillä? Kummat kannattaisi ottaa vai onko isompia eroja näiden välillä.
Nokian Hakkapeliitta R5
Continental Viking Contact 7
 
Onko kokemuksia tai testin yhteenvetoja näiden kahden kitkarenkaan välillä? Kummat kannattaisi ottaa vai onko isompia eroja näiden välillä.
Nokian Hakkapeliitta R5
Continental Viking Contact 7


Muuallakin trendi saman kaltainen, että conteilla hieman parempi ajettavuus, jos nyt ton kaltaisilla renkailla väliä sillä on.

oikeasti osta kummat halvemmalla saat
 
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.
 
Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.

Onhan noi jo vanhat, joten tuskin kannattaa alkaa vääntämään, varsinkin kun ei tiedä edellistä käyttöä. Toiset kurvailee noilla kesät ja sitten yrittää myös talven, kuten minä, mutta sitten kaupasta uudet.


Edit: pakko mainita, että joko contin tai nokian kitkat on olleet tähän asti ne parhaat renkaat ensimmäisenä talvena. Ja kun en ole ollut niin tarkka vaihtoajankohdasta, niin jo toinen talvi on ollut vähän niin ja näin. Ja talveen on tullut ~25-35tkm.
 
Viimeksi muokattu:
Pohdin tässä että menisiköhän nuo CVC7:t vielä yhden kesän kun pitäisi uusia molemmat renkaat ja talvikäytössä nuo alkaa olla aika liukkaat. Yleensähän mainostetaan että kitkat eivät ole kesärenkaat mutta jos noi kuitenkin normiajossa menisi.
 
Riippuu vähän mitä tarkoitat normiajolla. Jos tiedostaa mitkä renkaat alla ja ajo pääasiassa taajamissa ja kaupunkialueella niin varauksin voisi käyttää.
Takseissahan noita näkee ainakin tampereen seudulla useinkin.
Mutta nehän onkin niitä "ammattiautoilijoita":rolleyes:
 
Sai lähteä 8v vanhat hakkapeliitta 7 talvirenkaat vaihtoon eilen. Oli niissä pintaa reippaasti ja nastoja tallella, mutta pito oli täysin hävinnyt kokonaan. Ajattelin eka niillä nyt kitkutella tämän talven, mutta riitti eilisillä ajeluilla. Tuntu siltä, että auto ei ole tiessä ollenkaan kiinni vaan liitää.

Tilalle tuli hakkapeliitta 8 38/20 paistoleimalla, koossa 255/40/18. Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna edellisiin kumeihin.
Tämän viestin pohjilta tuli lopulta myös omat vuonna 2016 paistetut Hakka seiskat laitettua kierrätykseen, vaikka ulkoisesti olivatkin priimaa. Uudet Hankookit alle ja noin tuhat kilometriä myöhemmin vähän samat tuntemukset täällä, kuin yö ja päivä. Toisaalta tuntuu että nuo Hakkaseiskat olivat jo uudesta asti melkoinen pettymys. Kummatkin pyörät koossa 195/65 R15.

Hankookit (i*Pike RS2) ovat kyllä maineensa mukaisesti vetelät, mutta täytyy toivoa, että kumin kovetessa tuntuma paranee...
 
Tämän viestin pohjilta tuli lopulta myös omat vuonna 2016 paistetut Hakka seiskat laitettua kierrätykseen, vaikka ulkoisesti olivatkin priimaa. Uudet Hankookit alle ja noin tuhat kilometriä myöhemmin vähän samat tuntemukset täällä, kuin yö ja päivä. Toisaalta tuntuu että nuo Hakkaseiskat olivat jo uudesta asti melkoinen pettymys. Kummatkin pyörät koossa 195/65 R15.

Hankookit (i*Pike RS2) ovat kyllä maineensa mukaisesti vetelät, mutta täytyy toivoa, että kumin kovetessa tuntuma paranee...

Kyllä uudet renkaat on loppujen lopuksi melko halpa "vakuutus" talvikeleillä. Sitä voi ojassa sitten pohtia, että kannattiko muutaman satasen säästö ja liukastelu huonoilla renkailla.
 
Mitkä paineet renkaissa?
Kokeile nostaa pari kymmenystä. Itse käytän täyden kuorman paineita.
No nyt on itse asiassa lomareissulla täyden kuorman paineet + 0,1 bar ja tuntuu näin tyhjänä täällä kohteessa pyöritellessä hyvältä. Tosin pienissä vauhdeissa, mutta pitää muistaa, kun nuo paineet joskus palauttaa "normaaleiksi".
 
Jos tuntuu hyvältä niin ei syytä muuttaa.
Itse käytän kesä- ja talvirenkaissa täyden kuorman paineita. Nuo ovenpielen normipaineet kovin mukavuusperusteisia.
 
Kellään kokemuksia rengas365:stä viime aikoina? Sieltä saisi ”valitettavasti” yli 300€ halvemmalla setin Nokian R5 renkaita kuin paikallisesta liikkeestä… uskaltaako tilata? :p
 
Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
24 kuukaudessa menee paras pito renkaista vaikka olisi käyttämättömät.
Puhumattakaan 3v ja Suomen suolassa uitettuja, hyvällä onnella säilytetty vielä paikassa missä saanut aurinkoa.
 
Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.
Mulla on nyt kolme kokonaista talvea ja kuluva talvi ajetut CVC7:t. Ajomääräni on n. 25 tkm vuodessa, joten arvioisin, että n. 30tkm ajettu noilla. Ihan riittävän hyvin nuo vielä pitävät, vaikka tänä talvena on ollut todella liukkaita kelejä Helsingissäkin. Esim. tämän viikon maanantaina oli niin liukasta, että mikään rengas ei kyllä olisi pitänyt ns. oikeasti hyvin - tänään taas on jo sula asfaltti alla, että pito kyllä vaihtelee päivän varoitusajalla hurjasti. Reilu viikko sitten kun oli kunnon pakkasia, niin niillä keleillä pito oli ihan mallikas.

Riittävä pito on toki suhteellinen käsite...
 
Kellään kokemuksia rengas365:stä viime aikoina? Sieltä saisi ”valitettavasti” yli 300€ halvemmalla setin Nokian R5 renkaita kuin paikallisesta liikkeestä… uskaltaako tilata? :p

Parit renkaat tilannut tuolta. Mitään valittamista ei ole ollut ja renkaat on olleet ihan tuoreita. Toimituskin ollut suht nopea.
 
24 kuukaudessa menee paras pito renkaista vaikka olisi käyttämättömät.
Puhumattakaan 3v ja Suomen suolassa uitettuja, hyvällä onnella säilytetty vielä paikassa missä saanut aurinkoa.
Ei pidä paikkaansa tuo sinun 24 kuukauden väite. Et huomaa mitään eroa jos kyseessä on täysin käyttämättömät renkaat vaikka ne 3 vuotta rengasliikkeen varastossa olisi olleet.
 
Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Vastaan itse itselleni noista renkaista, kun tässä on ollut jo monenlaista keliä ja kokemuksia on laufenneista tullut.
Täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt noista. Ainakin näin lähes uutena ei paljoa eroa ole toisen samankokoisen auton alla oleviin uusiin goodyeareihin. Paksussa lumessa vähän epävakaammat, mutta autokin on eri, joten sekin vaikuttaa. Tällä kokemuksella näyuttää, että voi ainakin harkita noita kinukkien tai kenen lieneekään tekemiä talvirenkaita.
OT: Ostin taannoin sarjan kesärenkaita toiseen autoon 1001 renkailta ja ne oli pakattu kiristekalvoon. Avasin kääreitä ja haju oli niin kuin olisi joku eläin kuollut renkaan sisälle ja siellä mätänemässä. Ei ollut elukkaa ja avasin muutkin ja sama kärtsä kaikissa. Renkaat oli paistettu 4-5kk sitten.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 706
Viestejä
4 563 345
Jäsenet
75 011
Uusin jäsen
Pro

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom