Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hyvää joulua!
Osallistu io-techin piparikakkutalokilpailuun 2025 Linkki osallistumisketjuun >>>
SER-huutokaupat hyväntekeväisyyteen käynnissä! Linkki huutokauppaan >>>
Oiskohan kuitenkin ihan vaan all seasonit eli enemmänkin ke-kitkan kaltaiset eikä tällaiset maasturien ym. alta usein löytyvät:Jenkit ei aja samanlaisilla kesärenkailla, niiden kesärengas on esim Michelin crossclimate. Jenkeissä ei ole kesärenkaita kuin tehokkaissa autoissa tyyliin Porschet, kaikki muut on defaulttina All Terrain, jotka kestää ajaa.
Kyllähän jenkkimarkkina painottaakin enemmän kestoa suhteessa pitoon kuin Eurooppa. Ihan järkeenkäypäähän tuo on kun keskivertokäyttö on sitä silmänkantamattomiin piikkisuoralla Interstatella istumista. Samasta syystä keskimäärin jenkkiauton alusta on mukavuutta ja suoran pätkän kiihtyvyyttä painottava kuin kaarre- ja käsittelyominaisuuksiin panostava.Liittyy jotenkin aiheeseen, kun olen kuullut ja lukenut, että jenkeissä hlöautoilla ajetaan renkailla jotain 60tml. Eli 3-4 kertaa enemmän kuin täällä. Joku tietänee onko totta. Jos näin, niin renkaat täytyy olla kovempaa seosta. Vähän niin kuin talvirenkaat täällä. Täällä ne kyllä kuluu todella nopeasti kesällä.
Tarkkana saa olla kaasun kanssa, jos tiellä on yhtään jäätä, ellei sitten halua sutia nelosvaihteelle asti ja tämä 1,25 vaparikoneella. Näillä ei todellakaan kiihdytetä risteyksistä ja jyrkemmät mutkat pitää ajaa tarkasti, että keula ei luista alta. Olkoon miten testivoittajat tahansa, mutta eivät todellakaan ole testanneet niitä tonnin painoisella autolla 175 levyisenä. Lumella menee sitten ihan nätisti.Audi S3 8Y ja Continental VikingContact 7, en parempaa rengasta vois talveks kuvitella näin parin talven perusteella.
Aika otollinen yhdistelmä nastoilleTarkkana saa olla kaasun kanssa, jos tiellä on yhtään jäätä, ellei sitten halua sutia nelosvaihteelle asti ja tämä 1,25 vaparikoneella. Näillä ei todellakaan kiihdytetä risteyksistä ja jyrkemmät mutkat pitää ajaa tarkasti, että keula ei luista alta. Olkoon miten testivoittajat tahansa, mutta eivät todellakaan ole testanneet niitä tonnin painoisella autolla 175 levyisenä. Lumella menee sitten ihan nätisti.
Talvirenkaista en tiedä, mutta kesärenkaita osaavat ainakin tehdä. Merkkihän ei taida mikään huippuhalpa olla nytkään?![]()
Nokian Renkaat alkaa valmistuttaa renkaitaan kiinalaisfirmalla
Venäjän tuotannon jättämää aukkoa paikataan sopimusvalmistajalla.www.iltalehti.fi
Mahtaakohan landsailien hinta nousta, kun niiden valmistaja kelpaa Nokian valmistajaksi.
Jos osaavat kopioida oikein hyvin 10 tai 15 vuoden takaista länsimaista rengasta, niin sillähän pääsee jo melko lähelle hyviä tuotteita ja kauas siitä, mitä tuo paska yleensä on. Yleensä vinkuintian harakirikura on ollut kuraa ja haastanut lähinnä 40 vuoden takaisia hyviä tuotteita. Aivan erityinen yllätys oli, että nelisen vuotta sitten löytyi halvat kiinalaiset kitkarenkaat jotka olivat paremmat kuin 25 vuotta vanhat Nokian nastarenkaat jotka niillä korvattiin.Talvirenkaista en tiedä, mutta kesärenkaita osaavat ainakin tehdä. Merkkihän ei taida mikään huippuhalpa olla nytkään?
![]()
Kiinalainen rengasmerkki yllätti TM:n testissä – oletko koskaan kuullut Landsailista?
Yksi Tekniikan Maailman kesärengastestin kiinalaisista kumeista nousi yllättäjäksi. Sen sijaan muut kiinalaiset jäivät kauas kärjestä.www.is.fi
Yllättävän hyvin toimii vielä 12 vuotta sitten paistetut Hakkapeliitta 5. Toki uudet renkaat varmaan pitää paremmin, mutta kyllä näillä ajaa ihan hyvin.
Sehän on ihan käyttötarpeesta riippuvaa ja tapauskohtaista. En minäkään mielelläni ajaisi päivittäisellä käyttöautolla talvisin muilla kuin alle noin 6 vuotta sitten käyttöönotetuilla ja alle 10 vuotta sitten paistetuilla nasta- tai extremekitkakumeilla, jotka ovat länsimaista laatua ja lisäksi aistinvaraisesti asentaessa ja ajossa vähintään tyydyttävässä kunnossa. Jotkut niukasti lukutaitoiset ja ämpärityhmät jormat ajelevat kitkoja paskaksi ympärivuotisesti tai ostavat uusia kierrätyskumeja koska ovat sentään nastat, ristusnotta.Kohdistaisin sinuun julkista nöyryytystä ja tekisin tutkintapyynnön liikenneturvallisuuden vaarantamisesta, ellen itse ajaisi yli 7-vuotiailla nastarenkailla.![]()
![]()
Nokian Renkaat alkaa valmistuttaa renkaitaan kiinalaisfirmalla
Venäjän tuotannon jättämää aukkoa paikataan sopimusvalmistajalla.www.iltalehti.fi
Mahtaakohan landsailien hinta nousta, kun niiden valmistaja kelpaa Nokian valmistajaksi.
Se on totta, että kesärenkaissa Nokian on suht tuntematon maailmalla. Nokian Renkaat on ollut tietyssä mielessä hyvin spesifisille markkinoille suuntautunut ja ainakin aiemmin hyvinkin kannattava yritys. Pääfokus on talvirenkaissa (ja näistä erityisesti nastarenkaissa) ja Pohjoismaissa. Kannattavuutta on parantanut lisäksi se, ettei Nokian Renkaat ole lähtenyt ensiasennusbisnekseen, eli näitä renkuloita et saa uusien autojen ensiasennusrenkaina (huonokatteista bisnestä).LOL! Propsit salapoliisityöstä, piti itsekin selvitellä mitä valmistajan takaa löytyy mutta säästyi aikaa.
Aikuisten oikeestihan Nokian on Suomen ulkopuolella keskihintaluokan rengas, ja niiden seasta se ulkomaisissa testeissä löytyykin, Hakkapeliitat ehkä poikkeuksena. Aikaisemmissa viesteissä mainitut All-seasonit (ja myös keskieurooppa-kitkat) eivät yllättäen ole mikään valmistajan vahvuus, vaan niissä ollaan keskimääräistä heikompia, mikä on hyvä pitää mielessä esim. koko tuotesegmentin testeissä kuten yllä.
Nyt olisi mielenkiintoista saada kommentteja muutamalta kiinarenkaita viime viikkojen keskusteluissa dissanneilta, että miten Nokian asemoituu jatkossa muihin Suomessa suunniteltuihin ja Kiinassa valmistettuihin kumeihin verrattuna? Säilyykö hinta-ero kolminkertaisena? Vielä voi ratsastaa kiina-tuotannon laajuudella, mutta jos tuotanto oli jo aikaisemmin viety siinä määrin Venäjälle, että helmikuun jälkeen alkoi tulla saatavuusongelmia, niin eiköhän tuolta ala jossain vaiheessa rullata Hakkapeliittaa.
Onko kokemuksia tai testin yhteenvetoja näiden kahden kitkarenkaan välillä? Kummat kannattaisi ottaa vai onko isompia eroja näiden välillä.
Nokian Hakkapeliitta R5
Continental Viking Contact 7
Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.
Tämän viestin pohjilta tuli lopulta myös omat vuonna 2016 paistetut Hakka seiskat laitettua kierrätykseen, vaikka ulkoisesti olivatkin priimaa. Uudet Hankookit alle ja noin tuhat kilometriä myöhemmin vähän samat tuntemukset täällä, kuin yö ja päivä. Toisaalta tuntuu että nuo Hakkaseiskat olivat jo uudesta asti melkoinen pettymys. Kummatkin pyörät koossa 195/65 R15.Sai lähteä 8v vanhat hakkapeliitta 7 talvirenkaat vaihtoon eilen. Oli niissä pintaa reippaasti ja nastoja tallella, mutta pito oli täysin hävinnyt kokonaan. Ajattelin eka niillä nyt kitkutella tämän talven, mutta riitti eilisillä ajeluilla. Tuntu siltä, että auto ei ole tiessä ollenkaan kiinni vaan liitää.
Tilalle tuli hakkapeliitta 8 38/20 paistoleimalla, koossa 255/40/18. Ero on kuin yöllä ja päivällä verrattuna edellisiin kumeihin.
Tämän viestin pohjilta tuli lopulta myös omat vuonna 2016 paistetut Hakka seiskat laitettua kierrätykseen, vaikka ulkoisesti olivatkin priimaa. Uudet Hankookit alle ja noin tuhat kilometriä myöhemmin vähän samat tuntemukset täällä, kuin yö ja päivä. Toisaalta tuntuu että nuo Hakkaseiskat olivat jo uudesta asti melkoinen pettymys. Kummatkin pyörät koossa 195/65 R15.
Hankookit (i*Pike RS2) ovat kyllä maineensa mukaisesti vetelät, mutta täytyy toivoa, että kumin kovetessa tuntuma paranee...
Mitkä paineet renkaissa?(i*Pike RS2) ovat kyllä maineensa mukaisesti vetelät, mutta täytyy toivoa, että kumin kovetessa tuntuma paranee...
No nyt on itse asiassa lomareissulla täyden kuorman paineet + 0,1 bar ja tuntuu näin tyhjänä täällä kohteessa pyöritellessä hyvältä. Tosin pienissä vauhdeissa, mutta pitää muistaa, kun nuo paineet joskus palauttaa "normaaleiksi".Mitkä paineet renkaissa?
Kokeile nostaa pari kymmenystä. Itse käytän täyden kuorman paineita.
24 kuukaudessa menee paras pito renkaista vaikka olisi käyttämättömät.Voiko renkaiden kuntoa jotenkin ns. virallisesti testata? Tai löytää esimerkiksi valmistusvirhettä? Itselläni on siis Continentalin Vikingcontact 7:t alla ja tuntuvat aivan järkyttävän liukkailta. Nuo on 19 joulukuussa paistettu, joten ei mielestäni mitenkään liian vanhatkaan pitäisi olla. Välillä tuntuu vähän turhan stressaavalta, kun vähänkin lumisella kelillä saa ajaa ihan kieli keskellä suuta, että pääsee normaalissa taajamassa etenemään ylämäkeen, kun auto kiemurtelee kuin käärme. Renkaita hiplatessa seos tuntuu todella kovalta verrattuna esimerkiksi naapurin Nokian R5. Heittämällä surkeimmat renkaat mitä mulla ikinä on ollut, mutta arvostelujen perusteella noiden pitäisi olla yhdet parhaista...
Mulla on nyt kolme kokonaista talvea ja kuluva talvi ajetut CVC7:t. Ajomääräni on n. 25 tkm vuodessa, joten arvioisin, että n. 30tkm ajettu noilla. Ihan riittävän hyvin nuo vielä pitävät, vaikka tänä talvena on ollut todella liukkaita kelejä Helsingissäkin. Esim. tämän viikon maanantaina oli niin liukasta, että mikään rengas ei kyllä olisi pitänyt ns. oikeasti hyvin - tänään taas on jo sula asfaltti alla, että pito kyllä vaihtelee päivän varoitusajalla hurjasti. Reilu viikko sitten kun oli kunnon pakkasia, niin niillä keleillä pito oli ihan mallikas.Ostin juuri käytetyn auton ja siinä tuli mukana nuo kyseiset renkaat, koko 205/50/17 ja pintaa 6-7 mm. Renkaat ovat myös minulla todella liukkaat ja kerran olisi jo mennyt mutkassa ulos, jos ei olisi ajonvakautusta. Vauhtiakin hurjat 30 km/h. Mäkien kohdalla saa hieman ennakoida, muuten jää sutimaan. Auto etuvetoinen. Edellinen auto oli halpisluokan kiinalaisilla nastarenkailla ja ei mitään ongelmaa. Kyseinen Continental on varmaankin uutena huippurengas, mutta ominaisuudet eivät säily kovin pitkään. Tämän talven kuitenkin luistelen noilla ja ensi syksynä uudet renkaat.
Kellään kokemuksia rengas365:stä viime aikoina? Sieltä saisi ”valitettavasti” yli 300€ halvemmalla setin Nokian R5 renkaita kuin paikallisesta liikkeestä… uskaltaako tilata?![]()
Ei pidä paikkaansa tuo sinun 24 kuukauden väite. Et huomaa mitään eroa jos kyseessä on täysin käyttämättömät renkaat vaikka ne 3 vuotta rengasliikkeen varastossa olisi olleet.24 kuukaudessa menee paras pito renkaista vaikka olisi käyttämättömät.
Puhumattakaan 3v ja Suomen suolassa uitettuja, hyvällä onnella säilytetty vielä paikassa missä saanut aurinkoa.
Helpoiten huomaat uusissa joita varastoitu vuosia, eivät tuoksu enää.Ei pidä paikkaansa tuo sinun 24 kuukauden väite. Et huomaa mitään eroa jos kyseessä on täysin käyttämättömät renkaat vaikka ne 3 vuotta rengasliikkeen varastossa olisi olleet.
Helpoiten huomaat uusissa joita varastoitu vuosia, eivät tuoksu enää.
Vastaan itse itselleni noista renkaista, kun tässä on ollut jo monenlaista keliä ja kokemuksia on laufenneista tullut.Löyttyköhän mistään testiä, jossa vertaillaan jo jonkin verran ajettuja ns. parempia renkaita uusiin kiinalaisiin?
Vaihdoin vaimolle auton ja kauppaa tehdessä kyselin minkälaiset renkaat on ja myyjän mukaan molemmat oikeastaan uudenveroiset. En sitten tutkinut talvirenkaita sen kummemmin , kun olivat pussissa autossa. Katoin vaan että vanteet näyttää hyvältä. Vaihdoin talvirenkaat alle ja nehän oli sitten jotkut Laufennit, kylläkin uudenveroiset. Näyttäsi olevan Hankookin halpismerkki. Kannattaako näillä edes yrittää vai tilata suoraan uudet merkkirenkaat? Ei ole vielä niin liukasta, että voisi testata miltä ne vaikuttaa.
Vastaan itse itselleni noista renkaista, kun tässä on ollut jo monenlaista keliä ja kokemuksia on laufenneista tullut.
Täytyy sanoa, että olen positiivisesti yllättynyt noista. Ainakin näin lähes uutena ei paljoa eroa ole toisen samankokoisen auton alla oleviin uusiin goodyeareihin. Paksussa lumessa vähän epävakaammat, mutta autokin on eri, joten sekin vaikuttaa. Tällä kokemuksella näyuttää, että voi ainakin harkita noita kinukkien tai kenen lieneekään tekemiä talvirenkaita.
OT: Ostin taannoin sarjan kesärenkaita toiseen autoon 1001 renkailta ja ne oli pakattu kiristekalvoon. Avasin kääreitä ja haju oli niin kuin olisi joku eläin kuollut renkaan sisälle ja siellä mätänemässä. Ei ollut elukkaa ja avasin muutkin ja sama kärtsä kaikissa. Renkaat oli paistettu 4-5kk sitten.
Tigar on Michelinin kakkosbrandi. Ja jos Tigarin renkais lukee et made in Serbia niin ne o Suomalaisten speksaamilla koneilla tehtyFirmassa säästellään kaikessa, niin tietysti se pätee myös renkaisiin, nastoina on jotain Tigaria sun muuta paskinta mitä Vianor/Euromaster tyyliset isot liikkeet kehtaavat nimissään myydä.
Meinasi lentää kahvit tuulilasille, ei hidastuvuudesta vaan naurusta, auto ei nimittäin "lukkojarrutuksessa" niillä "kovalla märällä lumella" juuri hidastunut, vaan liukui kuin kelkka. Paljaalla asfaltilla kyllä jarrutti hyvin. Sitten kävin työpäivän jälkeen kokeeksi jarruttamassa samassa lumikohdassa omalla autolla, jossa 150e:llä käytettynä ostetut 4v vanhat Michelin testivoittajat, ja kyllä muuten hidastui kunnolla!
Jos nastarenkaissa haluaa säästää, niin kannattaa kai näköjään ostaa mieluummin kovettunut ja nastoiltaan kulunut laaturengas kuin uunituore paska. Ostin nuo vain seisontaan ja siirtoajoon, mutta suorituskyky yllätti.
Model Y millä vanteilla? Model 3 Performance oli 20" vanteilla ihan jees Nokialaisilla kitkoilla mutta normaalisti omaan makuun on Continentalit toimineet aina paremmin. Nokialaiset taittuvat aina alle ja reagoivat auton liikkeisiin hitaasti vs Contit. Ei noilla millään metsään mene mutta jokaisella on omat preferenssinä.Nyt on aika ostaa nastarenkaat ja vaihtoehtoja on 4kpl. Autona toimii tesla model y ja haen nyt hiljaisuus-turvallisuus-ajettavuus luokassa parasta kompromissia. Vaihtoehdot olisivat:
- Nokia hakkapeliitta 10 EV
- Michelin x-ice north 4
- Goodyear ultra grip arctic 2
- Continental ice contact 3
kokemuksia, mielipiteitä?
Itselläni on XC60 alla contit, joissa on contisilent-vaimennus. Ja ainakin tuossa toimii hyvin, ei nastojen ropinaa kuulu auton sisällä.Model Y millä vanteilla? Model 3 Performance oli 20" vanteilla ihan jees Nokialaisilla kitkoilla mutta normaalisti omaan makuun on Continentalit toimineet aina paremmin. Nokialaiset taittuvat aina alle ja reagoivat auton liikkeisiin hitaasti vs Contit. Ei noilla millään metsään mene mutta jokaisella on omat preferenssinä.
19” vanteet tulisi ja renkaat koossa 255/45r19. Ei tosiaan vikaan mene varmaan millään näistä. Ehkä sitten tavallaan pitäisi löytää se hiljaisin ja testien mukaan se olisi varmaan continental tai goodyear. Onkohan näiden nykyrenkaiden kestävyydessä mitään eroa?Model Y millä vanteilla? Model 3 Performance oli 20" vanteilla ihan jees Nokialaisilla kitkoilla mutta normaalisti omaan makuun on Continentalit toimineet aina paremmin. Nokialaiset taittuvat aina alle ja reagoivat auton liikkeisiin hitaasti vs Contit. Ei noilla millään metsään mene mutta jokaisella on omat preferenssinä.
Nokian tuotoksista on omien ja monien tuttujen kokemuksien mukaan syytä pysyä kaukana jos meinaa varmasti saada renkaat joilla auto ei kuulosta pyöränlaakerivikaiselta. Ei rajoitu ihan yhteen rengasmalliin ja kokoon tuo, on ollut hlö.auto ja pakettiautomalleja niin nastoina kuin kitkoina ja varsin suurella todennäköisyydellä löytyy joku alue 60-100km/h haarukassa jossa ääntää aivan selkeästi epänormaalisti.Nokilaisista kun aikanaan vaihdoin pois omissa autoissa muihin merkkeihin, niin kaikki ärsyttävät "featuret" katosi samalla. Jollotus 80-90 km/h vauhdissa oli pahin nastoissa ja kitkoissakin noksujen runko "soi" helposti väärällä asfaltilla. Pidossa en ole huomannut eroa nasta vs. nasta tai kitka vs. kitka kuin nykyisen Miin misukan kitkoissa, pidon raja on selvästi terävämpi kuin contissa ja nokiassa. Tämä tuli kyllä esille arvosteluissakin, mutta 14" koossa tarjontaa ei liikkeessä ihmeisiin asti ollut. Hyvin näilläkin pärjää, mutta ei ehkä aloittelevalle kitkakuskille.
Jos et nyt jäätäviä matkoja vuodessa ajele, niin taitaa tulla kumin muiden ominaisuuksien heikkeneminen vastaan ennen kuin pinta loppuu. Itselle kävi niin, että kun ajoin puolivahingossa vanhoilla CVC6 renkailla läpi talven, kun talvi unohti tulla etelään. Ei ne enää oikeastaan siitä 5:stä millistä mihinkään kulunut vaikka 20 tkm niihin lisää rullas.19” vanteet tulisi ja renkaat koossa 255/45r19. Ei tosiaan vikaan mene varmaan millään näistä. Ehkä sitten tavallaan pitäisi löytää se hiljaisin ja testien mukaan se olisi varmaan continental tai goodyear. Onkohan näiden nykyrenkaiden kestävyydessä mitään eroa?
20tkm tulee vuoteen. Varmaan kolmisen talvea noilla pitäisi sitten ajella? Nyt vaan pitäisi keksiä olisiko se sitten goodyear vai michelin vai continental. Jossakin luki että goodyear olisi kaikkein hiljaisin.Jos et nyt jäätäviä matkoja vuodessa ajele, niin taitaa tulla kumin muiden ominaisuuksien heikkeneminen vastaan ennen kuin pinta loppuu. Itselle kävi niin, että kun ajoin puolivahingossa vanhoilla CVC6 renkailla läpi talven, kun talvi unohti tulla etelään. Ei ne enää oikeastaan siitä 5:stä millistä mihinkään kulunut vaikka 20 tkm niihin lisää rullas.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.