Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Ketjun otsikkoon, tänä talvena en esilämmitä autoa lainkaan. Syynä on, että vaihdoin kesällä leasariin (Bassadonen uusi vuodeksi), ja auton varusteisiin ei kuulu moottorinlämmitintä. Tuo olisi pitänyt siis asennuttaa omalla kustannuksella, ja kun en tarvitse autoa työmatkoihin ja muutenkin talviaikaan vain muutaman kerran viikossa, en halunnut tuohon satasia laittaa. Mitään tarkoitusta ei ole pitää autoa pidempään kuin 1-2 vuotta, ja uskon uuden bensa-auton lähtevän kyllä käyntiin aina tarvittaessa kovimmillakin eteläisen Suomen pakkasilla. Sisätilalämppäri olisi toki kiva, mutta nyt mennään tällä.

Kun yksityisleasingeja on koko ajan enemmän, niin saattaa olla että en ole valintani kanssa yksin ja lämmitintä vailla olevat uudehkot autot yleistyvät. Vai mahtavatko jotkut leasingfirmat asennuttaa myös leasareihin lämmittimiä. Ongelmaa ei tietysti ole, jos autossa on tehtaalla asennettu moottorilämmitin.

Eipä lämmittimiä ole perinteisesti käytetty kadunvarsipysäköinnissä ja se on sentään isoimmissa kaupungeissa melko yleistä niin meillä kuin isossa osassa Kanadaa ja Yhdysvaltoja. Eikä käyntiinlähtemättömyys vaikuta olevan mikään laajamittainen ongelma kovemmillakaan pakkasilla. (Tai sitten kyse on käyttäjän nuukailusta, ettei ole pidetty huolta akusta ja sytytyspuolen komponenteista.)

Silloinkin kun lämmitysmahdollisuus on olemassa, kyse on melko turhasta varusteesta. Uutta autoa harvoin pidetään niin kauan, että kylmäkäynnistysten moottoria kuluttava vaikutus ehtisi tulla esiin. Toki ymmärrän, että joku on valmis maksamaan muutaman satasen sisätilalämmittimestä saadakseen lähteä kylminä talviaamuina lämpöisellä ja sulalla autolla.
 
Eipä lämmittimiä ole perinteisesti käytetty kadunvarsipysäköinnissä ja se on sentään isoimmissa kaupungeissa melko yleistä niin meillä kuin isossa osassa Kanadaa ja Yhdysvaltoja. Eikä käyntiinlähtemättömyys vaikuta olevan mikään laajamittainen ongelma kovemmillakaan pakkasilla. (Tai sitten kyse on käyttäjän nuukailusta, ettei ole pidetty huolta akusta ja sytytyspuolen komponenteista.)

Silloinkin kun lämmitysmahdollisuus on olemassa, kyse on melko turhasta varusteesta. Uutta autoa harvoin pidetään niin kauan, että kylmäkäynnistysten moottoria kuluttava vaikutus ehtisi tulla esiin. Toki ymmärrän, että joku on valmis maksamaan muutaman satasen sisätilalämmittimestä saadakseen lähteä kylminä talviaamuina lämpöisellä ja sulalla autolla.

Totta tuo kadunvarsipysäköintihomma, aika paljon tosiaan lienee kaupungeissa ihmisiä, joilla ei lämmitysmahdollisuutta edes ole.

Omilla autoilla, joiden vuosimallit ovat vaihdelleet ennen tätä nykyistä 198x - 201x välillä, ei auto ole kertaakaan jäänyt millään pakkasella käynnistymättä, jos akku on riittänyt pyörittämään starttia kunnolla edes puoli minuuttia. Pari kertaa tosin on akku antanut periksi kovimmilla pakkasilla, mutta tämäkin on ollut oma moka, yleensä akun heikosta kunnosta on ollut vihjeitä jo ennen sitä.
 
Tossa yhdessä autossa ei lämmitintä ja ei viitsi halvan hinnan takia enää laitellakaan ehkä. Arjessa pääsee lämpimässä tallissa pitämään mutta ajoittain seisomista 26h tms enemmän.
Akku peräkontissa. Viime talvena -30 pakkaset esti käynnistymisen ilman apuvirtaa.

Mikä ois mahdollisimman helppo ja halpa akun lämmitin? Ei ole sisätilapistoketta.
Harkitsin jo että ostaa vaan 1400w lämmittimen ja jatkoroikalla konttiin, mutta lämmenneekö tarpeeksi jos joku 1,5h lämmitys ja kontti raollaan.
 
Tossa yhdessä autossa ei lämmitintä ja ei viitsi halvan hinnan takia enää laitellakaan ehkä. Arjessa pääsee lämpimässä tallissa pitämään mutta ajoittain seisomista 26h tms enemmän.
Akku peräkontissa. Viime talvena -30 pakkaset esti käynnistymisen ilman apuvirtaa.

Mikä ois mahdollisimman helppo ja halpa akun lämmitin? Ei ole sisätilapistoketta.
Harkitsin jo että ostaa vaan 1400w lämmittimen ja jatkoroikalla konttiin, mutta lämmenneekö tarpeeksi jos joku 1,5h lämmitys ja kontti raollaan.

Vaihtoehtoina lienevät siis suoraan suko-pistokkeella varustettu malli (esim. Polar Akkulämmitin Schuko-pistokkeella) tai sitten 12v lämmitin, joka toimii ajon aikana tai akkua ladattaessa (esim. Arctic Battery Heater akkulämmitin AGM-akuille). Halvempiakin malleja saattaa olla, mutta eipä noista edellämainituistakaan tarvitse useita satoja maksaa.
 
Tossa yhdessä autossa ei lämmitintä ja ei viitsi halvan hinnan takia enää laitellakaan ehkä. Arjessa pääsee lämpimässä tallissa pitämään mutta ajoittain seisomista 26h tms enemmän.
Akku peräkontissa. Viime talvena -30 pakkaset esti käynnistymisen ilman apuvirtaa.

Mikä ois mahdollisimman helppo ja halpa akun lämmitin? Ei ole sisätilapistoketta.
Harkitsin jo että ostaa vaan 1400w lämmittimen ja jatkoroikalla konttiin, mutta lämmenneekö tarpeeksi jos joku 1,5h lämmitys ja kontti raollaan.

Jaksaiskohan se käynnistää auton jos sitä akkua latais ylläpitolaturilla niin olis akku sit täynnä kun yrittää ottaa käyntiin? Nuohan ei montaa kymppiä maksa ja olis varmaan pienimmän vaivan tie...

Omassakin autossa akku peräkontin tason alla niin kyllähän tuo varsin tehokkaasti pitää akun kylmänä käytössäkin kun ei sitä mikään pääse lämmittämään. Alkuperäisellä (2016) akulla mennään mutta ostin ylläpitolaturin kun auto sen verran vähän ajossa ettei meinaa kylmällä kelillä akku täyttyä pelkällä ajamisella.
 
Jaksaiskohan se käynnistää auton jos sitä akkua latais ylläpitolaturilla niin olis akku sit täynnä kun yrittää ottaa käyntiin? Nuohan ei montaa kymppiä maksa ja olis varmaan pienimmän vaivan tie...

Omassakin autossa akku peräkontin tason alla niin kyllähän tuo varsin tehokkaasti pitää akun kylmänä käytössäkin kun ei sitä mikään pääse lämmittämään. Alkuperäisellä (2016) akulla mennään mutta ostin ylläpitolaturin kun auto sen verran vähän ajossa ettei meinaa kylmällä kelillä akku täyttyä pelkällä ajamisella.
Tuo yllä mainittu 12v lämmitin erittäin hyvin toimiva kovemmassakin kelissä.
 
Omassakin autossa akku peräkontin tason alla niin kyllähän tuo varsin tehokkaasti pitää akun kylmänä käytössäkin kun ei sitä mikään pääse lämmittämään.
Eipä se akku missään autossa mitenkään käytössä normaalisti lämpene, ihan sama onko se konehuoneessa, peräkontissa vai takapenkin alla.

Alkuperäisellä (2016) akulla mennään mutta ostin ylläpitolaturin kun auto sen verran vähän ajossa ettei meinaa kylmällä kelillä akku täyttyä pelkällä ajamisella.
8v akku on jo sen ikäinen, että jos yhtään epäilyttää, sen voi kyllä jo hyvin vaihtaa uuteen ilman huonoa omaatuntoa.
Ylläpitolataus silloin tällöin kyllä on aina hyvä idea pätkäajossa kun ei ajoaika riitä akun täyteen lataamiseen.
 
Näin on, mutta jos latausta ei tule ajossa kun akku on kylmä eikä anna virtaa, eikä hwerkästi myöskään varausta, niin ihan vanhat kunnon keinot ihan kuumavesipulloista, kuumenettuja kylmäkalleja akun kylkeen, ni vot voi alkaa innostua. Akku on kyllä semmoinen möhkäle etä sen lämmittäminen ei ole ihan vartin juttu millään keinolla. Muistan wanhaan aikaan, kun tuli sisätilalämppärillä lämmitettyä kuplan takapenkin ala olevaa 6 voltin akkua, kunnei ilmajäähymoottorissa ollut minkäänmaailman lämmitintä, ja lähti -25 c kuin Hawajilla käyntiin kun akku lämpimänä anto virtaa hurumykky.
 
Eipä se akku missään autossa mitenkään käytössä normaalisti lämpene, ihan sama onko se konehuoneessa, peräkontissa vai takapenkin alla.
Kylmä akku ei lataudu tai anna virtaa, lämmin akku antaa.
Takakontissa oleva akku on kylmä koko talven, konepellin alla on edes joskus lämmin.



Tuolta voit opiskella perusteet...
 
Viimeksi muokattu:
Kylmä akku ei lataudu tai anna virtaa, lämpimässä tilassa (konepellin alla) akku latautuu ja antaa virtaa.
Konepellin alla oleva akku on edes joskus lämmin jos auto on ollut käynnissä, takakontissa oleva akku on vastaavasti aina kylmä käytöstä riipumatta.

Tuosta voit opiskella perusteet...

Tiedän kyllä aivan hyvin mistä on kysymys. Tuo on aivan totta, että kylmä akku ei lataudu, eikä anna virtaa kuten lämmin akku, siitä ei ollut nyt kysymys. Pointti oli siinä, että ei se akun asennuspaikka vaikuta sen lämpötilaan talvella. Konehuoneessa oleva akku on ihan tasan yhtä kylmä, kuin missä tahansa muussa asennuspaikassa oleva akku. Se samassa konehuoneessa oleva moottori ei akkua lämmitä pätkääkään.
 
Tiedän kyllä aivan hyvin mistä on kysymys. Tuo on aivan totta, että kylmä akku ei lataudu, eikä anna virtaa kuten lämmin akku, siitä ei ollut nyt kysymys. Pointti oli siinä, että ei se akun asennuspaikka vaikuta sen lämpötilaan talvella. Konehuoneessa oleva akku on ihan tasan yhtä kylmä, kuin missä tahansa muussa asennuspaikassa oleva akku. Se samassa konehuoneessa oleva moottori ei akkua lämmitä pätkääkään.
Miten se kylmä akku latautuu siellä takakontissa vs. konehuoneessa kun autolla ajetaan?
Onko lämpötilalla nyt merkitystä?
Ero tulee ilmi vasta seuraavassa käynnistyksessä....
 
Konehuoneessa oleva akku on ihan tasan yhtä kylmä, kuin missä tahansa muussa asennuspaikassa oleva akku.
No ei ole jos autoa käytetään, tilanne on toki eri jos autolla ajetaan vain kerran viikossa.
Eilen parkkiin ajetun auton käynnistysakku on varmasti lämpimämpi konehuoneessa kuin takakontissa.....
 
No ei ole jos autoa käytetään, tilanne on toki eri jos autolla ajetaan vain kerran viikossa.
Eilen parkkiin ajetun auton käynnistysakku on varmasti lämpimämpi konehuoneessa kuin takakontissa.....
Eilen parkkiin ajetun auton akun lämpötila on ihan sama kuin ulkolämpötila talvipakkasella, oli sijainti mikä tahansa. Jopa auton ollessa käynnissä, on moottorin ympärilleen säteilemä hukkalämpö hyvin minimaalinen, eikä se lämmitä akkua konehuoneessa. Hukkalämmön määrä on pienempi, mitä uudemmasta moottorista puhutaan. Voit yllättyä, kun kovan pakkasyön jälkeen käyt mittailemassa eri osien lämpötiloja autossa, edestä ja takaa.
 
Eilen parkkiin ajetun auton akun lämpötila on ihan sama kuin ulkolämpötila talvipakkasella, oli sijainti mikä tahansa. Jopa auton ollessa käynnissä, on moottorin ympärilleen säteilemä hukkalämpö hyvin minimaalinen, eikä se lämmitä akkua konehuoneessa. Hukkalämmön määrä on pienempi, mitä uudemmasta moottorista puhutaan. Voit yllättyä, kun kovan pakkasyön jälkeen käyt mittailemassa eri osien lämpötiloja autossa, edestä ja takaa.
Uuden polttomootorin hyötysuhde on n.25% ja hukkaenergia muuttuu pääosin lämmöksi. Kuuma siellä pellin alla on, usko pois. Koita vaikka heittää lunta konepelille kun auto on käynnissä ja katso mitä tapahtuu...
Lämpimäksi ajettu moottori (n.100kg metallia + nesteet) pysyvät kovallakin pakkasella yllättävän pitkään ilmaa lämpimämpänä, samoin moottorin vieressä oleva akku.
Ja kyllä, olen mitannut infrapunamittarilla mielenkiinnosta akun lämpötilaa. Viime talven -30 pakkasilla moottoritilassa olevan akun läpötila oli -18 yhden yön jälkeen, takakontissa oleva akku olisi varmasti kylmempi, koska se ei noilla pakkasilla koskaan ole edes -18 asteinen vaan pysyy yhtä kylmänä kuin ilma.
 
Uuden polttomootorin hyötysuhde on n.25% ja hukkaenergia muuttuu pääosin lämmöksi. Kuuma siellä pellin alla on, usko pois. Koita vaikka heittää lunta konepelille kun auto on käynnissä ja katso mitä tapahtuu...
Lämpimäksi ajettu moottori (n.100kg metallia + nesteet) pysyvät kovallakin pakkasella yllättävän pitkään ilmaa lämpimämpänä, samoin moottorin vieressä oleva akku.
Ja kyllä, olen mitannut infrapunamittarilla mielenkiinnosta akun lämpötilaa. Viime talven -30 pakkasilla moottoritilassa olevan akun läpötila oli -18 yhden yön jälkeen, takakontissa oleva akku olisi varmasti kylmempi, koska se ei noilla pakkasilla koskaan ole edes -18 asteinen vaan pysyy yhtä kylmänä kuin ilma.
Vanha valurautamoottori lämpenee enemmän ja pysyy lämpöisenä pidempään ja sellaisessa voi konepelti pysyä sulana useammankin tunnin ajon jälkeen lumisateella talvella. Nykyautoissa taas ei talvella oikein tahdo sulaa konepelti ollenkaan. Tässä sulle yksi esimerkki, Volvo D5 ilman suojakuoria päällä, ajettu noin 200km eilen illalla ja sammutettu noin klo 24.00, yöllä oli pakkasta, aamulla kuvaushetkellä ulkolämpö noin nolla. Koko paska ihan tasan yhtä kylmää, edelleen -10 astetta. Ja nythän ei edes ole oikein talvi vielä. Akku kuvassa oikeanpuoleinen mittauspiste.

1.jpg
 
Tässä edellisen kuvan jälkeen ollut auto vielä parkissa pari tuntia ja sitten ajossa noin viisi tuntia, kuva heti ajon jälkeen, pari astetta plussaa ulkona. Akku edelleen umpijäässä, lämmennyt sen verran, mitä lämmin ulkoilma ja lataus/purku lämmittää.

2.jpg
 
Kai tuo riippuu vähän autosta, mutta luulisi että akku ainakin pidemmän ajomatkan aikana ehtii vähän lämmetä moottorin lämmöstä. Kun jos sen jälkeen auto jää taivasalle lumisateeseen, niin seuraavana aamuna keulasta roikkuu jääpuikkoja.
 
Kai tuo riippuu vähän autosta, mutta luulisi että akku ainakin pidemmän ajomatkan aikana ehtii vähän lämmetä moottorin lämmöstä. Kun jos sen jälkeen auto jää taivasalle lumisateeseen, niin seuraavana aamuna keulasta roikkuu jääpuikkoja.
No kun ei se oikeastaan riipu. Joku varmaan kaivaa jonkun teoreettisen esimerkin jostakin muusta rakenteesta, mutta käytännössä kaikkien henkilöautojen aerodynamiikka ja ilman kierto on suunniteltu niin, että viileä ulkoilma tulee keulasta sisälle, kulkee jäähdytinkennojen läpi ja poistuu alakautta ulos. Ei se konehuone ole mikään suljettu säiliö, jossa moottori kuumenee keskellä ja lämmittää kaiken muun mukanaan, päinvastoin, se on suunniteltu juurikin niin että niin ei tapahdu. Se konepeltikin yleensä sulaa vasta siinä vaiheessa, kun auto on sammutettu parkkiruutuun, ilma ei kierrä mihinkään ja ne moottorin jämälämmöt nousee ylöspäin, juuri sen verran, että sitä lunta vähän sulaa, se valuu vähän matkaa ja tekee ne jääpuikot. Sitä akkua ei moottori lämmitä vähääkään.

Sen lisäksi tässä on monella selvästikin vaikeuksia hahmottaa se, että se akku on noin 20kg möykky melko tiheää ainetta. Sen jäisen akun lämmittäminen vaikkapa kuuma ilmaa puhaltamalla vaatii aika suunnattoman määrän energiaa, se vaan ei oikein onnistu. Ne akkulämmittimet toimii sen takia, että se lämmitinelementti on kiinni akussa, hyvässä asennuksessa vielä eristeet päällä, silloin se lämpö paremmin menee oikeaan kohteeseen. Siltikään se akku ei ihan hetkessä lämpene.
 
No kun ei se oikeastaan riipu. Joku varmaan kaivaa jonkun teoreettisen esimerkin jostakin muusta rakenteesta, mutta käytännössä kaikkien henkilöautojen aerodynamiikka ja ilman kierto on suunniteltu niin, että viileä ulkoilma tulee keulasta sisälle, kulkee jäähdytinkennojen läpi ja poistuu alakautta ulos. Ei se konehuone ole mikään suljettu säiliö, jossa moottori kuumenee keskellä ja lämmittää kaiken muun mukanaan, päinvastoin, se on suunniteltu juurikin niin että niin ei tapahdu. Se konepeltikin yleensä sulaa vasta siinä vaiheessa, kun auto on sammutettu parkkiruutuun, ilma ei kierrä mihinkään ja ne moottorin jämälämmöt nousee ylöspäin, juuri sen verran, että sitä lunta vähän sulaa, se valuu vähän matkaa ja tekee ne jääpuikot. Sitä akkua ei moottori lämmitä vähääkään.

Sen lisäksi tässä on monella selvästikin vaikeuksia hahmottaa se, että se akku on noin 20kg möykky melko tiheää ainetta. Sen jäisen akun lämmittäminen vaikkapa kuuma ilmaa puhaltamalla vaatii aika suunnattoman määrän energiaa, se vaan ei oikein onnistu. Ne akkulämmittimet toimii sen takia, että se lämmitinelementti on kiinni akussa, hyvässä asennuksessa vielä eristeet päällä, silloin se lämpö paremmin menee oikeaan kohteeseen. Siltikään se akku ei ihan hetkessä lämpene.
No onko antaa myös joku vertailuarvo takakontissa olevan akun lämpötilasta? Kuten sanoit, akku on kiinteä "möykky", mutta 100% varmuudella se lämpenee paremmin moottorin vieressä ja ottaa nopeammin latausta.
Alunperin kyse oli siitä, onko moottoritilassa oleva akku keskimäärin lämpimämpi kuin takakontissa oleva. Edelleen pysyn kannassani että on.
 
Tuleekohan rikottua jotain lakeja ja säädöksiä tai turvallisuusmääräyksiä tms. jos välillä jättää tuollaisen CTEKin ylläpitolaturin kellolla varustettuun lämmitystolppaan pitämään akun latausta yllä?
 
No onko antaa myös joku vertailuarvo takakontissa olevan akun lämpötilasta? Kuten sanoit, akku on kiinteä "möykky", mutta 100% varmuudella se lämpenee paremmin moottorin vieressä ja ottaa nopeammin latausta.
Alunperin kyse oli siitä, onko moottoritilassa oleva akku keskimäärin lämpimämpi kuin takakontissa oleva. Edelleen pysyn kannassani että on.

Takakontissa akku on usein siellä missä on myös kabiini-ilman poistokanavat, eli käytännössä se saa ohjaamoilämpöistä ilmaa koko matkan ajan.

Konehuoneessa oleva akku saa moottorista hehkuvaa kuumaa aina ku auto seisoo esim. liikennevaloissa.

Eli.. Riippuu varmaan vähän ajoprofiilista, seisotko keskustan valoissa vai ajatko pitkää matkaa maanteillä, ehkäpä :hmm:
 
Takakontissa akku on usein siellä missä on myös kabiini-ilman poistokanavat, eli käytännössä se saa ohjaamoilämpöistä ilmaa koko matkan ajan.

Konehuoneessa oleva akku saa moottorista hehkuvaa kuumaa aina ku auto seisoo esim. liikennevaloissa.

Eli.. Riippuu varmaan vähän ajoprofiilista, seisotko keskustan valoissa vai ajatko pitkää matkaa maanteillä, ehkäpä :hmm:
Hyvin tiivistetty, näin se voi hyvinkin olla.

Itsellä on kokemusta vain yhdestä autosta jossa akku on takakontissa. Ongelmia tuli kun käytti polttoainekäyttöistä lisälämmitintä, akku oli jatkuvasti tyhjä vaikka vaihdoin sen uuteen ja latausjännite oli ok.
Nykyisen auton (akku moottoritilassa) kestää vastaavasti hyvin webaston käyttöä vaikka on suhteellisen pieni (60Ah) akku.
Ajoprofiili molemmilla sama eli n.80% ajosta melko lyhyttä alle 20min matkaa ja tästä suurin osa taajamassa.

Latauskäyrät voi myös vaihdella paljon auton mukaan. Bemarilla ainakin ollut jotain ongelmia syöttää virtaa akulle vaikka moottori käy, sitä tehdään vain kun auto näkee tarpeelikseksi ja auto ei ole aina oikeassa....
 
En tiedä uudemmista autoista, mutta noissa omissa n.20v vanhoissa kulkineissa akku on muutamaa kilsaa pidemmän ajopätkän jälkeen (=kone 90c) selkeästi kädenlämpöinen, kovemmilla pakkasilla varsinkin jos auto käy tyhjää paikallaan välillä. Jotkut koneet on päältä ja ympäriltä ajon jälkeen niin kuumia, ettei sinne konehuoneeseen ole oikein mitään asiaa tekemään yhtään mitään hetkeen edes talvellakaan, kyllä siinä yks akkukin lämpee.

Joku diiseli tai 1 litranen ekovatkain varmaan onkin jo senverran viileä (+miljoona suojamuovia ympärillä) ettei se akkua lämmittele. Ihmekkö niitä akkuja saa uusia 2v välein. Pamautat ovet kakella auki niin kaikki valot palaa sisällä ja ulkona + 15 ohjainmoduulia aktivoidaan, eli sähköä menee varmaan toistakymmentä ampeeria jonkunaikaa. Sitten pitäs vielä sahata kone käymään. Ajaessa virrankulutus vielä moninkertaistetaan, samalla kun jääkylmään akkuun koitetaan tunkea jollain alitehoisella laturilla virtaa. Viisaammat korjatkoon jos uusissa autoissa on oikeasti isot laturit, mun rakkineissa on 100-140a latureita, virrankulutus varmaan 1/5 jostain uudesta autosta.
 
Tuleekohan rikottua jotain lakeja ja säädöksiä tai turvallisuusmääräyksiä tms. jos välillä jättää tuollaisen CTEKin ylläpitolaturin kellolla varustettuun lämmitystolppaan pitämään akun latausta yllä?
Ei tule, ne tolpat kelloineen on juuri tuota varten. Tosin esim. omalla laturillani tuo ei toimi koska kello antaa 2h vuorokaudessa, ja laturi pitäisi katkon jälkeen käynnistää käsin. Eikä laturini kahdessa tunnissa paljoa tee...varsinkin jos sitä vertaa auton omaan laturiin.
 
Ei tule, ne tolpat kelloineen on juuri tuota varten. Tosin esim. omalla laturillani tuo ei toimi koska kello antaa 2h vuorokaudessa, ja laturi pitäisi katkon jälkeen käynnistää käsin. Eikä laturini kahdessa tunnissa paljoa tee...varsinkin jos sitä vertaa auton omaan laturiin.
Eipä tuo paljoa ehdi parissa tunnissa ladata, mutta ei ole tarkoituskaan ladata tyhjästä täyteen, vaan ylläpitää varausta.
 
Aivan, minulla tuo ei vain toimi. Laturini osaa laskea täyden akun ylläpitolautaukseen, mutte osaa käynnistää itseään.
Tosin, jos akustani puuttuisi käynnistyshetkellä se 6Ah, jonka se osaisi ladata kahdessa tunnissa, en olisi kiinnostunut asiasta, koska 70-6 ei hetkauttaisi päivääni. Kun tiedän että auton oma laturi on kuitenkin minimissäänkin 80A vehje. Se mitä se ylläpitolaturi omassa tapauksessani voisi tehdä, on ladata sen verran että akku pysyisi sen verran lämpimänä, että se sekä antaisi virtaa, että alkaisi sitä myös tehokkaasti ottaa, kun auto on käynnistynyt.
 
Defan 1204 akkulaturi ollut nyt neljässä autossa ja vaikka 2h tolppa on käytössä niin se kyllä auttaa todella paljon. Tulee paljon talvisin alle 10km pätkää ajettua ja ero on ollut aina selkeä käynnistyvyydessä, varmasti mikä tahansa edes muutaman ampeerin teholla lataava laturi saa hieman eloa ja pintavarausta akkuun ja varmistaa käynnistykset kovilla pakkasilla.
Ei ole ollut kovin kalliskaan investointi kun se yksi ja sama defan laturi on siirtynyt aina autosta toiseen, taitaa olla jo ~9v vanha laite.
 
Olen itsekin harkinnut tuota akkulaturin hankintaa, ensimmäinen talvi webasto/diesel kombolla ja työmatka noin 20 minuuttia. Töissä saisi jatkuvaan virtaan niin jos aina ajoittain antaisi lisävirtaa varmuuden vuoksi.
 
Olen itsekin harkinnut tuota akkulaturin hankintaa, ensimmäinen talvi webasto/diesel kombolla ja työmatka noin 20 minuuttia. Töissä saisi jatkuvaan virtaan niin jos aina ajoittain antaisi lisävirtaa varmuuden vuoksi.
Tuo on no-braineri. Tolla ajoprofiililla akku on finaalissa parissa vuodessa.
 
Kakkosauto. Ei lämmitintä, eikä sisätilapistoketta. Akku peräkontissa. Taisi 1-2x viimetalven superpakkasilla jättää käynnistymättä (myöskään powerbank apuvirralla), vaan piti toista autoa käyttää.

Mitenkä tekisitte..

Laittaisitteko jatkoroikalla sisätilalämppärin peräkonttiin pöhisemään ja toivoisitte, että akku lämpiää siinä samalla kontissa ollessaan. Sähköjohto pitäisi vetää siten, että kontti on ns. "auki" eli kontin kautta (farkku)? Lämpeäisiköhän akku tarpeeksi jos kontti on sen "johdon verran raolleen" ja esim. sisätilalämppäri huutaa 2h?

Vai jotain erikoiskikkaa akun lämmitykseen? Pistokkeella ja konttii jatkoroikalla?
Niin halpa auto, että ei kiinnosta hirveästi panostaa rahaa, kun lisäarvoa ei jotkut asennukset enää juuri tuo..

Eli halvalla etsin järjestelmää, joka varmistaisi käynnistämisen.. ?
 
Langattoman CTEK:n laittaisin valtaosassa näistä caseista, sillä saa latausjännitteen kylmän akun vaatimalle tasolle ilman säätämistä.

Oma auto lämpenee lämpöpumpun voimalla sovelluksesta käskettynä, ei ole ikävä Webastoa, saati että olisin ikinä suostunut ajamaan ilman jonkinlaista esilämmitystä / kunnollista ajonaikaista lämmitystä.
 
Tehdasasenteinen webasto 15min ajolle on liian vähän. Tänään varmuuden vuoksi asennettu Defa 1210 ylläpitolaturi, omat osat toin asentajalle - asennus kesti 2h ja takaisin tulleessani asentaja vaan totesi, että käyttivät oman ylläpitolaturin, kun eivät "tienneet" minulla olevan omat osat mukana. Ottivat minun ylläpitolaturin ja laskuttivat sentään vaan asennuksen. Kotona konepellin alta sitten huomasin ylläpitolaturi oli aivan likainen, aivan kuin käytettynä olisi. Mistä löytäisi Defa 1210 Multicharger Flex koodin varmistakseen sen olevan oikeasti 10A? En ainakaan pikaisesti kyljestä nähnyt mitään koodeja.
 
Mikä estää koittamasta? Tosin kaksi tuntia niin akun pitäisi kyllä olla lämppä'rille "näkyvissä" ettei jossain kansien alla jemmassa, meinan jos vaika -25 astetta kylmä akku eikä sa suorempaa lämmitystä kahta tuntia saa niin huonompi homma. Jos samaan roikkaan laittaisi sekä sen lämppärin että akkkulaturin, niin onni vois olla lähempänä.
 
Kakkosauto. Ei lämmitintä, eikä sisätilapistoketta. Akku peräkontissa. Taisi 1-2x viimetalven superpakkasilla jättää käynnistymättä (myöskään powerbank apuvirralla), vaan piti toista autoa käyttää.

Mitenkä tekisitte..

Laittaisitteko jatkoroikalla sisätilalämppärin peräkonttiin pöhisemään ja toivoisitte, että akku lämpiää siinä samalla kontissa ollessaan. Sähköjohto pitäisi vetää siten, että kontti on ns. "auki" eli kontin kautta (farkku)? Lämpeäisiköhän akku tarpeeksi jos kontti on sen "johdon verran raolleen" ja esim. sisätilalämppäri huutaa 2h?

Vai jotain erikoiskikkaa akun lämmitykseen? Pistokkeella ja konttii jatkoroikalla?
Niin halpa auto, että ei kiinnosta hirveästi panostaa rahaa, kun lisäarvoa ei jotkut asennukset enää juuri tuo..

Eli halvalla etsin järjestelmää, joka varmistaisi käynnistämisen.. ?
Tästä on jo spekuloitu tuolla aikaisemmin, mutta laitetaan uudestaan. Umpijäinen akku ei ulkopuolelta puhaltelemalla juurikaan lämpene, eli lämpöpuhallin sisällä on aika turha vaiva sen akun kannalta (sillä sisälämppärillä tosin saa muuten mukavuutta liikkeellelähtöön).
Paras halpiskonsti on joku normaali edullinen 4a akkulaturi ilman älyä sinne ja roikka kiinni yöksi, jos ei starttaa, niin vika on jossakin muualla.
Toinen varma "ilmainen" konsti on, jos sattuu olemaan toinen akku, vaikka vanhempikin ja hyvät starttikaapelit sille. Pitää sitten eteisessä lämpimässä akkua valmiina jos ei starttaa, tai voi sitä akkua auton kyydissäkin pitää, mutta silloin vähän häviää tehoissa.
 
Viimeksi muokattu:
Langattoman CTEK:n laittaisin valtaosassa näistä caseista, sillä saa latausjännitteen kylmän akun vaatimalle tasolle ilman säätämistä.

Oma auto lämpenee lämpöpumpun voimalla sovelluksesta käskettynä, ei ole ikävä Webastoa, saati että olisin ikinä suostunut ajamaan ilman jonkinlaista esilämmitystä / kunnollista ajonaikaista lämmitystä.

Tästä on jo spekuloitu tuolla aikaisemmin, mutta laitetaan uudestaan. Umpijäinen akku ei ulkopuolelta puhaltelemalla juurikaan lämpene, eli lämpöpuhallin sisällä on aika turha vaiva sen akun kannalta (sillä sisälämppärillä tosin saa muuten mukavuutta liikkeellelähtöön).
Paras halpiskonsti on joku normaali edullinen 4a akkulaturi ilman älyä sinne ja roikka kiinni yöksi, jos ei starttaa, niin vika on jossakin muualla.
Toinen varma "ilmainen" konsti on, jos sattuu olemaan toinen akku, vaikka vanhempikin ja hyvät starttikaapelit sille. Pitää sitten eteisessä lämpimässä akkua valmiina jos ei starttaa, tai voi sitä akkua auton kyydissäkin pitää, mutta silloin vähän häviää tehoissa.
Mitenköhän pieni "sisäänkannettu" akku toimisi tuohon käynnistämiseen "varmasti"? Ainakaan tollanen powerbank jump startteri ei toiminut, niin ns. miten halvalla akulla pääsisi varmistamaan tuon käynnistämisen ? Arveletko siis, että jos irrallinen akku olisi samaisessa kylmyydessä ulkona, niin silti se antaisi jotakin lisävirtaa käynnistykseen?
Ilmeisesti pitää ne satunnaiset -20 pakkaset, niin laittaa perus laturi vaan akkua lataamaan? Eli se antaa sitten virtaa startessa vissiin varmasti?.. Kotona ei siis ongelmaa, kun lämmin talli pääosin mut reissun päällä ajoittain jotain säätämistä ollut ja pientä jännitystä ilmassa. Apukaapelit toki matkassa ,mutta ajoittain kiire aina silloin kun ei starttaa.
 
Mitenköhän pieni "sisäänkannettu" akku toimisi tuohon käynnistämiseen "varmasti"? Ainakaan tollanen powerbank jump startteri ei toiminut, niin ns. miten halvalla akulla pääsisi varmistamaan tuon käynnistämisen ?
Sisältä kannettu lämmin normaali lyijyakku hyvillä kaapeleilla antaa ihan eri tavalla virtaa, kuin mikään powerbank.
Tässä on hyvä huomata, että samoin kuin aina kaapeleilla apuvirtaa annettaessa mistä tahansa lähteestä, merkittävä osuus onnistumista on kunnollinen paksu kaapeli. Suuri osa kaupassa normaalisti myytävistä kaapeleista on ihan laittoman onnetonta tavaraa, vaikka olisi päältä paksun näköinen kaapeli, on sisällä kuparia aivan liian vähän. (Kaapeli on myös suuri heikkous lähes kaikissa pikkuboostereissa)

Arveletko siis, että jos irrallinen akku olisi samaisessa kylmyydessä ulkona, niin silti se antaisi jotakin lisävirtaa käynnistykseen?
Tietenkin antaa.

Ilmeisesti pitää ne satunnaiset -20 pakkaset, niin laittaa perus laturi vaan akkua lataamaan? Eli se antaa sitten virtaa startessa vissiin varmasti?..
Ei se normaali laturi startatessa enää mitään virtaa anna, mutta jos akku on yön yli kiinni latauksessa, niin kyllä siinä puhti aamulla riittää, jos se ei ihan täysin kuollut jo ole.

Kotona ei siis ongelmaa, kun lämmin talli pääosin mut reissun päällä ajoittain jotain säätämistä ollut ja pientä jännitystä ilmassa. Apukaapelit toki matkassa, mutta ajoittain kiire aina silloin kun ei starttaa.
Kuulostaa siltä, että se sun akku on kyllä jo aivan loppu. Lämpöisenä lähtee tallista käyntiin, mutta pikkupakkasella ei, edes pienen apuboosterin kanssa.
Uusi kunnollinen akku siihen autoon on kyllä ihan suositeltava sijoitus, ehjällä akulla auto starttaa kovallakin pakkasella ilman ongelmia. Pihi mies voi sitten autoa vaihtaessaan ottaa sen uuden vielä talteen itselleen ja vaihtaa vanhan tilalle.
Uusi akku muutenkin on ihan ensimmäinen konsti vähentää kaikenlaista päänsärkyä ja vaivaa auton kanssa.

Et tainnut mainita mikä auto, mutta olen itse joskus törmännyt tilanteeseen, että esimerkiksi isommalle diesel koneelle onkin vaikeampaa löytää sopivaa starttiapua siinä bensiksen parkkipaikalla, vaikka kaapelit olisikin itsellä. Ja sitten siinä parkkipaikalla tuleekin vastaan vaan yariksia ja muita pieniä bensakoneita yms ekoautoja..
 
Viimeksi muokattu:
"käytännössä kaikkien henkilöautojen aerodynamiikka ja ilman kierto on suunniteltu niin, että viileä ulkoilma tulee keulasta sisälle, kulkee jäähdytinkennojen läpi ja poistuu alakautta ulos. Ei se konehuone ole mikään suljettu säiliö, jossa moottori kuumenee keskellä ja lämmittää kaiken muun mukanaan, päinvastoin, se on suunniteltu juurikin niin että niin ei tapahdu. "


Asentajalta kysyisin miten moottorin pohjapanssari vaikuttaa ilman kiertoon ja moottorin kuumenemiseen varsinkin jos itse tehty diy-pohjamuovilevy kattaa koko alakerran eli täysin suljettu, pitäisikö pohjalevyssä olla kuitenkin aukkoja tai kanavia ilman kierrolle. Öljyn vaihdossa pohjapanssarin saa nopeasti pois.
 
"käytännössä kaikkien henkilöautojen aerodynamiikka ja ilman kierto on suunniteltu niin, että viileä ulkoilma tulee keulasta sisälle, kulkee jäähdytinkennojen läpi ja poistuu alakautta ulos. Ei se konehuone ole mikään suljettu säiliö, jossa moottori kuumenee keskellä ja lämmittää kaiken muun mukanaan, päinvastoin, se on suunniteltu juurikin niin että niin ei tapahdu. "


Asentajalta kysyisin miten moottorin pohjapanssari vaikuttaa ilman kiertoon ja moottorin kuumenemiseen varsinkin jos itse tehty diy-pohjamuovilevy kattaa koko alakerran eli täysin suljettu, pitäisikö pohjalevyssä olla kuitenkin aukkoja tai kanavia ilman kierrolle. Öljyn vaihdossa pohjapanssarin saa nopeasti pois.

Käytännössä pohjapanssarista on vaikeaa tehdä niin tiivistä, niin että se ilma ei siellä kierrä. Kyllä sen melko tiiviiksi kuitenkin saa jos sen asiakseen ottaa. Silloin ilma ei juurikaan kierrä siellä konehuoneessa ja hyvin huonosti kennojen lävitse, normaalissa autossa, normaalilla ajolla kylmillä keleillä tuskin tulee ongelmia, mutta kesäkeleillä saattaa ongelmia hyvinkin tulla, jopa todennäköisesti. Etenkin vanhemmassa autossa, missä ei jäähdytin/välijäähdytin/ilmastoinnin kenno enää ole uudenveroisessa kunnossa. Tilanne on lähestulkoon verrattavissa siihen, että peittäisi puolet syyläristä pahvilla. Kyllä sinne kannattaisi ihan suosiolla ilmalle kulkureittejä jättää.
 
Tuo defan termini II 1200W malli oli oman kokemuksen perusteella ihan paska eikä oikeasti lämmitä ainakaan isompaa autoa, ja harmittaa että siitä tuli maksettua. Jostain syystä puhaltaa vain sellaista haaleaa ilmaa.

Tuollaisella isommalla 1900W mallilla jossa on kaksi eri asetusta auto kyllä lämpeää kunnolla, kun laittaa sille isommalle asetukselle.
 
Tuo defan termini II 1200W malli oli oman kokemuksen perusteella ihan paska eikä oikeasti lämmitä ainakaan isompaa autoa, ja harmittaa että siitä tuli maksettua. Jostain syystä puhaltaa vain sellaista haaleaa ilmaa.

Tuollaisella isommalla 1900W mallilla jossa on kaksi eri asetusta auto kyllä lämpeää kunnolla, kun laittaa sille isommalle asetukselle.

En tiedä mitä tarkoitat isolla autolla ja missä päin Suomea asut, mutta mulla on tuollainen Tokmannin 1200W Autoplus sisälämppäri ja sillä lämpeää farmari Astra ihan mallikkaasti. Toki oikein kovilla pakkasilla se auton lämpöhäviö on ihan älytöntä jolloin tuollaisesta reilun kilowatin pikkulämppäristä meinaa loppua puhti eikä esim. ikkunat sula enää kunnolla auki, mutta kyllä tuo suurimman osan vuotta on vähintäänkin riittävä laitos täällä lounais-Suomessa.

Mitä nyt tulee mieleen sun kuvauksesta että ei puhalla kunnolla lämmintä vaan haaleaa niin
1. Laite on rikki, vastus ei toimi kunnolla
2. Laite on asennettu huonoon paikkaan, ei saa kylmää korvausilmaa jota lämmittäisi vaan vetää sisään jo lämmitettyä ilmaa jolloin laitteen PTC-vastus laskee lämmitystehoa.

Toki nämä on osittain myös makuasioita, osa ihmisistä pitää autoaan niin lämpimänä että mulla tulee hiki kun menen sisään ja haluavat samaa lämpötilaa autoon myös lämppärillä, jolloin tuollaisen lasi-metallikuution lämmittäminen vaatii tosiaan sen pari kilowattia talvipakkasilla, kun taas mun vaatimukset täyttää tehottomampikin laite kun tavoitelämpötila on alempana.
 
Jospa ei tule aivan samanlaista talvea, kuin viime talvi. Lisäsin lohkolämmitimen ja sisätilalämmitimen rinnalle Polar akkulämmitimen. Toiseen autoon vaihtui akku kesällä. Lisäksi boosteri tuli hankittu jota "pääsi" pari kertaa käyttämään viime talvena.
 
En tiedä mitä tarkoitat isolla autolla ja missä päin Suomea asut, mutta mulla on tuollainen Tokmannin 1200W Autoplus sisälämppäri ja sillä lämpeää farmari Astra ihan mallikkaasti. Toki oikein kovilla pakkasilla se auton lämpöhäviö on ihan älytöntä jolloin tuollaisesta reilun kilowatin pikkulämppäristä meinaa loppua puhti eikä esim. ikkunat sula enää kunnolla auki, mutta kyllä tuo suurimman osan vuotta on vähintäänkin riittävä laitos täällä lounais-Suomessa.

Mitä nyt tulee mieleen sun kuvauksesta että ei puhalla kunnolla lämmintä vaan haaleaa niin
1. Laite on rikki, vastus ei toimi kunnolla
2. Laite on asennettu huonoon paikkaan, ei saa kylmää korvausilmaa jota lämmittäisi vaan vetää sisään jo lämmitettyä ilmaa jolloin laitteen PTC-vastus laskee lämmitystehoa.

Toki nämä on osittain myös makuasioita, osa ihmisistä pitää autoaan niin lämpimänä että mulla tulee hiki kun menen sisään ja haluavat samaa lämpötilaa autoon myös lämppärillä, jolloin tuollaisen lasi-metallikuution lämmittäminen vaatii tosiaan sen pari kilowattia talvipakkasilla, kun taas mun vaatimukset täyttää tehottomampikin laite kun tavoitelämpötila on alempana.
Oli kyllä asennettu ihan oikeaoppisesti, mutta ei saanut edes ikkunoita sulaksi pienemmälläkään pakkasella.

Voi se olla, että tuo on jotenkin rikki, mutta ainakaan tämän oman kokemuksen perusteella ei voi suositella. Menee vain rahat hukkaan, mitä tekee lämmittimellä joka ei oikeasti lämmitä?
 
Tuo defan termini II 1200W malli oli oman kokemuksen perusteella ihan paska eikä oikeasti lämmitä ainakaan isompaa autoa, ja harmittaa että siitä tuli maksettua. Jostain syystä puhaltaa vain sellaista haaleaa ilmaa.

Tuollaisella isommalla 1900W mallilla jossa on kaksi eri asetusta auto kyllä lämpeää kunnolla, kun laittaa sille isommalle asetukselle.


Meillä kokemusta kahdessa farmari autossa Termini 1200w ja termini 2100w.

1200w -20c pakkasella ei jaksa sulattaa kuin tuulilasia (suunnattu ylöspäin) hieman ja autossa ehkä +5c sisällä, -10c ja pienemmällä pakkasella sulattaa kyllä kaikki lasit takakonttia myöden ja sisällä se +15c

2100w jaksaa sitten sulattaa lasit melkein säässä kuin säässä, mutta pienemmillä pakkasilla autossa on aivan liian kuuma (+25c) hyötyyn nähden ja nyt kun lämpötilat seilaa -5c ja +2c väliä niin autossa on +30c sisällä.
 
Onko tuossa miten paljon tilaa kannen ja rasian välissä? Lähinnä, että voiko tuonne kannen alle laittaa vain 90 asteen kulman omaavia pistokkeita vai meneekö suorakin?
 
Onko tuossa miten paljon tilaa kannen ja rasian välissä? Lähinnä, että voiko tuonne kannen alle laittaa vain 90 asteen kulman omaavia pistokkeita vai meneekö suorakin?
Täytyy käydä vähän katsomassa.
Edit:
On siinä ainakin 5.5 cm tilaa tuosta pistokkeen kauluksesta, tuohon kanteen.
Eli varmaan lyhytkaulainen pistoke menee kyllä.
1000021002.jpg
1000021001.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Pienihän tuommoinen 900-1200w Defa tahtoo olla autoon, jos haluaa ikkunat täysin sulavan. Mutta kyllä se jää melko nätisti lähtee ikkunoista vs ilman lämmitintä. Hyvänä puolena ei mene niin paljon energiaa harakoille.
 
En tiedä mitä tarkoitat isolla autolla ja missä päin Suomea asut, mutta mulla on tuollainen Tokmannin 1200W Autoplus sisälämppäri ja sillä lämpeää farmari Astra ihan mallikkaasti. Toki oikein kovilla pakkasilla se auton lämpöhäviö on ihan älytöntä jolloin tuollaisesta reilun kilowatin pikkulämppäristä meinaa loppua puhti eikä esim. ikkunat sula enää kunnolla auki, mutta kyllä tuo suurimman osan vuotta on vähintäänkin riittävä laitos täällä lounais-Suomessa.

Mitä nyt tulee mieleen sun kuvauksesta että ei puhalla kunnolla lämmintä vaan haaleaa niin
1. Laite on rikki, vastus ei toimi kunnolla
2. Laite on asennettu huonoon paikkaan, ei saa kylmää korvausilmaa jota lämmittäisi vaan vetää sisään jo lämmitettyä ilmaa jolloin laitteen PTC-vastus laskee lämmitystehoa.

Itselläni on tuo Defan 1200-wattinen lämmitin, niin ei se ole kovin tehokas paitsi turbiinimaiselta melultaan. Etenkin, kun verrataan joskus aiemmin käytössäni olleeseen 1250/750 W:n, hiljaisesti puhaltavaan, paksuun mötikkään, joka oli sulatusteholtaan näppituntumalla tehokkaampi. Oma auto kerrostaloyhtiön parkkipaikalla, niin en ole uskaltanut hommata tehokkaampaa, jotten vahingossa aiheuta omilla toimillani sulakkeen palamista, kun kyseessä on vielä vanhat tolpat. Pitääkö tässä vielä vaihtaa Autoplussan laitteeseen. :hmm:
 
Itselläni on tuo Defan 1200-wattinen lämmitin, niin ei se ole kovin tehokas paitsi turbiinimaiselta melultaan. Etenkin, kun verrataan joskus aiemmin käytössäni olleeseen 1250/750 W:n, hiljaisesti puhaltavaan, paksuun mötikkään, joka oli sulatusteholtaan näppituntumalla tehokkaampi. Oma auto kerrostaloyhtiön parkkipaikalla, niin en ole uskaltanut hommata tehokkaampaa, jotten vahingossa aiheuta omilla toimillani sulakkeen palamista, kun kyseessä on vielä vanhat tolpat. Pitääkö tässä vielä vaihtaa Autoplussan laitteeseen. :hmm:
En ole juuri aikoihin käyttänyt sähkölämppäriä, mutta samanlaiset muistikuvat on. Eli että jeesuksen vanha iso kohlo sisätilapuhallin olisi ollut huomattavan paljon parempi lämmittämään autoa ja laseja, kuin uusi ja pieni (ja äänekäs), vaikka ottotehot on olleetkin aivan vastaavat.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
262 279
Viestejä
4 550 807
Jäsenet
74 951
Uusin jäsen
draoan

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom