Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Avaimesta käyntiin, siinähän se sitten lämpiää.
Kaveri tekee niin että käynnistää auton ja sen jälkee vaa hengailee kännykällä 5-10 minuuttia. Tuuletin ikkunalle täysillä ja sen jälkee alkaa raappaamaan.
/helpottaa varmaa odottelua ku on tupakoitsija, niin menee hyvin se aika siinä.
 
Nykyään kun saa kaukosäätöistä "webastoa" alle 400€, niin ei oikeen ole muuta järkevää vastausta, jos auto ei ole tonninpommi.
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:

Kaveri tekee niin että käynnistää auton ja sen jälkee vaa hengailee kännykällä 5-10 minuuttia. Tuuletin ikkunalle täysillä ja sen jälkee alkaa raappaamaan.
/helpottaa varmaa odottelua ku on tupakoitsija, niin menee hyvin se aika siinä.

Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.
 
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:



Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.
Itellä muutaman vuoden ollut Kiinasta tilattu. Hyvin on pelannut ja kaukosäädin ottaa kaukaa.
Nyt toki tuo auto seisoo, tarvii taas kohta herätellä, jos möisi tuon ylimääräisen pois...
 
Kaveri tekee niin että käynnistää auton ja sen jälkee vaa hengailee kännykällä 5-10 minuuttia. Tuuletin ikkunalle täysillä ja sen jälkee alkaa raappaamaan.
/helpottaa varmaa odottelua ku on tupakoitsija, niin menee hyvin se aika siinä.
Mihin voi olla niin kiire ettei voi näin tehdä? Lumien putsaamisen jälkeen puhallin on ehtinyt lämmittää jo ikkunoita sen verran, että skrapailu on suht simppeliä.
 
Itellä muutaman vuoden ollut Kiinasta tilattu. Hyvin on pelannut ja kaukosäädin ottaa kaukaa.
Nyt toki tuo auto seisoo, tarvii taas kohta herätellä, jos möisi tuon ylimääräisen pois...
Ainakin ajattelisin, että nimenomaan vanhanaikaisella alkeellisella kaukosäätimellä olisi omat hyvät puolensa. Luotan kiinalaisiin niin paljon, että IoT- sun muilla etäohjauksillahan antaisin ilmaiseksi mahdollisuuden polttaa tallini jos hybridisodassa halutaan uutta vaihdetta päälle. :lol:
 
Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.
En ole koskaan ajatellut että liika tyhjäkäynti vahingoittaa moottoria..
 
Kiinasta löytyy halvalla sisätilanlämmittimiä.

Tutulla oli vastaava asennettuna bensiiniautoon ja erillinen tankki moottoripolttoöljylle, Hieman hassu viritys, mutta varmasti kustannustehokkain
On kustannustehokas ja eritoten löylyä piisaa kovemmallakin kelillä 5kw mallilla. Lapissa tuli tila autolla ajeltua kainalot hiessä -35 pakkasella tommosen pöhötellessä, harvalla henkilöautolla peruslämppärillä nautit vastaavasta. Puhumattakaan kun tolla saa saunan jo parkissa aikaiseksi.

Oliko näihin saatavissa jotain verkosta tapahtuvaa ohjausta? Kake kantaa hyvin, mutta kännyohjaus se vasta poikaa oliskin...
 
En ole koskaan ajatellut että liika tyhjäkäynti vahingoittaa moottoria..
Moni ei ole ajatellut ja niinhän se tekee.

Kaikki elektroniikka mita sulla on ja sun autossa on niin ovat nyt jo kiinassa tehtyja
Sattuu niin sopivasti, että missään autossani ei ole minkäänlaista yhteyttä internetiin ellei lasketa mahdollista suoratoiston kuuntelua bluetoothin kautta. Tämä koskee edelleen enintä osaa Suomessa aktiivikäytössä olevista autoista. Se, että elektroniikka on valmistettu kiinassa(mitä se tässä tapauksessa pääasiassa ei taida olla) on yhtä olennaista kuin onko rekisterikilven valon hehkulankapolttimo valmistettu kiinassa.
Kiinasta löytyy halvalla sisätilanlämmittimiä.

Tutulla oli vastaava asennettuna bensiiniautoon ja erillinen tankki moottoripolttoöljylle, Hieman hassu viritys, mutta varmasti kustannustehokkain
Tuohan se olisi kaikkein sopivin konfiguraatio optimointiautistille. Siis tarkoittaen sitä, jos oikean lisälämmittimen asentaa kuvatulla tavalla halpaa polttoainetta käyttäen. Se on sitten eri juttu onko kuumailmapuhallin hyvä. Oikeastihan tavoitteena on tietenkin suora vesikierron lämmittäminen ja lämmönjako lämmityslaitteen puhaltimella.

Myös periaatteessa turvallisuusajattelun kautta olisi ihanteellista ettei olisi pakko polttaa bensaa kuten ei tietysti ole pakko. Tosin vastuukysymykset lisätankin kanssa voisivat mennä vielä hankalammiksi jos sattuu kärähtämään.
 
Viimeksi muokattu:
Ei kyllä milloinkaan auto ole niin puhdas että hennot naarmut kävisivät silmiin :) Sehän on juuri hyvä kun tuulessa lepattaa ja lunta tulee yön aikana myös, niin on kätevä lähteä ilman lumitöitä ja pressun päältä se lumiki lähtee hyvin, eikä tarvi pelätä että harjalla sitä naarmutan, kun siinä on kuitenkin kaikenmaan jäätäki pinnalla. Ainiin ja sitten se alijäätyny vesi.. voi pojat miten se pressu on pelastus silloin..
Odotas kun auto on tihkusateesta märkä kun laitat pressun paikalleen ja yöllä pakastaa. Laseissa nanomillin paksuinen teräsjää, joka ei irtoa skraballa.

Toinen on ottaa märkä pressu autoon kyytiin, lisää kosteuskuormaa ja huurtaa ikkunat. As Oy asumisessa kun ei jaksa tallustaa kotiin saakka viemään tuota pressua.

t: kolme vuotta jaksoin käyttää pressua.
Nykyään kun saa kaukosäätöistä "webastoa" alle 400€, niin ei oikeen ole muuta järkevää vastausta, jos auto ei ole tonninpommi.
Asennettuna nähnyt halvimmillaan 2000€, tuolla 400€ saa säteilylämmittimen. Mistä näin halvalla saa e-hyväksytyn asennettuna?

Kiinanvirityksiä turha laittaa, jos auto palaa niin vakuutus ei korvaa.
 
Odotas kun auto on tihkusateesta märkä kun laitat pressun paikalleen ja yöllä pakastaa. Laseissa nanomillin paksuinen teräsjää, joka ei irtoa skraballa.

Toinen on ottaa märkä pressu autoon kyytiin, lisää kosteuskuormaa ja huurtaa ikkunat. As Oy asumisessa kun ei jaksa tallustaa kotiin saakka viemään tuota pressua.

t: kolme vuotta jaksoin käyttää pressua.

Asennettuna nähnyt halvimmillaan 2000€, tuolla 400€ saa säteilylämmittimen. Mistä näin halvalla saa e-hyväksytyn asennettuna?

Kiinanvirityksiä turha laittaa, jos auto palaa niin vakuutus ei korvaa.
Eli minun kannatti ostaa tuo Skoda jo ihan Webaston takia.

Tässä feedissä taidetaan puhua moottorilämmittämisestä ja auton sisätilan lämmittämisesta sekaisin.

Polttomoottoria ei lämmitetä VAIN siksi että lähtee käyntiin vaan päästöjen vähentämiseksi. Esim. katalysaattori toimii vasta kuumana.

Moottoin käyttäminen 10 minunttia verrattuna Webaston käyttämiseen on saastuttamista.

Ikkunoiden skraappaminen vähenee autotallilla/-katoksella melkein minimiin ja mattoilla/pressuilla kokonaan.
Kyllä minä vuosi sitten ihmettelin kun naapurit talvisin auton ikkunoita raapvat jäästä joka aamu vaikka heillä on autotalli ja/tai katos, autotallissa oli jotain muuta kuin se käyttöauto.
Nykyisin ovat hoksanneet että siellä voi pitää sitä omaa autoaankin kun vie sität turhaa tavaraa kaatopaikalle tms.
 
Webasto se vasta saastuttaakin, koska ei ole mitään puhdistusta pakokaasuille.

Henkilökohtaisesti ei mitään merkitystä, koska lämmitän autoa vain ja ainoastaan moottorin ja matkustamon lämmitääniseksi.
 
Moni ei ole ajatellut ja niinhän se tekee.


Sattuu niin sopivasti, että missään autossani ei ole minkäänlaista yhteyttä internetiin ellei lasketa mahdollista suoratoiston kuuntelua bluetoothin kautta. Tämä koskee edelleen enintä osaa Suomessa aktiivikäytössä olevista autoista. Se, että elektroniikka on valmistettu kiinassa(mitä se tässä tapauksessa pääasiassa ei taida olla) on yhtä olennaista kuin onko rekisterikilven valon hehkulankapolttimo valmistettu kiinassa.

Tuohan se olisi kaikkein sopivin konfiguraatio optimointiautistille. Siis tarkoittaen sitä, jos oikean lisälämmittimen asentaa kuvatulla tavalla halpaa polttoainetta käyttäen. Se on sitten eri juttu onko kuumailmapuhallin hyvä. Oikeastihan tavoitteena on tietenkin suora vesikierron lämmittäminen ja lämmönjako lämmityslaitteen puhaltimella.

Myös periaatteessa turvallisuusajattelun kautta olisi ihanteellista ettei olisi pakko polttaa bensaa kuten ei tietysti ole pakko. Tosin vastuukysymykset lisätankin kanssa voisivat mennä vielä hankalammiksi jos sattuu kärähtämään.
Noita kinkkiwebastoja sai vesimalliakin. Ilmeisen toimiva ja tehokas laite, ei vaan ihan niin halpa kuin tuo puhallinmalli.

Tolkuton tyhjäkäyttö ei toki ole hyvästä mutta napakammalla pakkasella ei liene haittaa jos antaa pannun lämmetä vaikka 5-10min ennenkun lähtee ajoon. Jääkylmällä koneellahan voi ajaa rauhallisesti mutta perus suomi jantteri pieksee silloinkin kovilla kierroksilla heti jne. mikä lyhentää koneen elinikää ihan reippaasti, välykset kun on kylmänä luonnostaan isommat.
 
Lain mukaanhan autoa ei saisi kovallakaan pakkasella tyhjäkäyttää kuin sen 4 minuuttia, mutta joskus jos ikkunat on tarpeeksi tanakassa jäässä, niin käytännössä pakko tyhjäkäyttää sen aikaa että saa sulaksi.

Ei kai modernit autot edes kuluta paljoa tyhjäkäynnillä, että siinä mielessä tuokin asia on jotenkin saanut vähän vääristyneet mittasuhteet joidenkin ihmisten mielessä. Suhteellisuuden taju hukassa.
 
Moottoin käyttäminen 10 minunttia verrattuna Webaston käyttämiseen on saastuttamista.

@KaiMaa Nyt taitaa puuttua uutistietoutta, ohessa Maikkarin uutinen jossa linkki tutkimukseen, ja tätä on muistaakseni testattu autoalankin lehdissä:

 
Kotona lähtö autokatoksesta.
Työpaikalla lämmin autohalli.
Autossa kabiinin esilämmitys sovelluksesta ad hocina tai ajastettuna.

En muista koska olisin viimeksi skrabaa tarvinnut.
 
Eli minun kannatti ostaa tuo Skoda jo ihan Webaston takia.

Tässä feedissä taidetaan puhua moottorilämmittämisestä ja auton sisätilan lämmittämisesta sekaisin.

Polttomoottoria ei lämmitetä VAIN siksi että lähtee käyntiin vaan päästöjen vähentämiseksi. Esim. katalysaattori toimii vasta kuumana.

Moottoin käyttäminen 10 minunttia verrattuna Webaston käyttämiseen on saastuttamista.
Tässä olikin jo aika paljon väärin. Webasto saastuttaa enemmän kun moottori, koska siinä ei ole minkäänlaisia puhdistuslaitteita.
Eikä uusissa autoissa webasto enää lämmitä moottoria, vaan vain matkustamoa. Tämä johtuu jostain päästölaskennasta.

Itsekkin toki webastoa käytän mukavuussyistä ja minulla on sen verta vanha rotisko, että myös moottori lämpiää.
 
Kiinasta löytyy halvalla sisätilanlämmittimiä.

Tutulla oli vastaava asennettuna bensiiniautoon ja erillinen tankki moottoripolttoöljylle, Hieman hassu viritys, mutta varmasti kustannustehokkain
Mihin / miten tuo on siis asennettu? Jos se on auton sisällä niin kuinka pakokaasut ohjattu ulos?
 
Ei kai modernit autot edes kuluta paljoa tyhjäkäynnillä
Ei toki normaalissa käyntilämpötilassa. Sen sijaan kylmäkäynnistyksen jälkeen, etenkin bensakoneen rikkaalla nopealla tyhjäkäynnillä kuluu paljon. Eittämättä myös kylmänä ajoon lähtiessä.

Eikä se ole väärin että kylmänä kuluu hetken aikaa paljon. Monet moottorit ja niiden sovellukset ihan pyrkivät nopeaan lämmönnostoon alkuvaiheessa, siis polttamalla ekstraa ja/tai ulkoisella kuormituksella. Esimerkiksi kitkalämpöä ja samalla vastusta tuottavia laitteita on ollut, samoin PTC:n käytössä rasitetaan laturin kautta moottoria ihan suunnitellusti. Laimenee pahin myrkkykaasu pihasta nopeammin jos ja kun siihen jäädään joutokäyttelemään.

Kuitenkin periaatteessa kokonaistaloudellisinta yleensä lienee esilämmittää tai sen ollessa pois suljettua joko lähteä lähes heti käynnistyksen jälkeen tai kovemmalla pakkasella ~minuutin päästä. Erittäin maltillisesti rasittaen, korkeaa käyntinopeutta ja myös matalakierrosvedätystä välttäen.

Käytännöllisintä taas on usein tilanteen mukaan jokin muu tapa. Aika usein auto käy pihassa tyhjäkäyntiä vartinkin ennen talvisia lähtöjä. Tyhjäkäyntirajoituksia pidän suunnilleen yhtä relevanttina lainsäädäntönä kuin pakollista humalatarhaa. Noudatan näitä yhtä tarkasti.
 
Viimeksi muokattu:
Tässä olikin jo aika paljon väärin. Webasto saastuttaa enemmän kun moottori, koska siinä ei ole minkäänlaisia puhdistuslaitteita.
Eikä uusissa autoissa webasto enää lämmitä moottoria, vaan vain matkustamoa. Tämä johtuu jostain päästölaskennasta.

Itsekkin toki webastoa käytän mukavuussyistä ja minulla on sen verta vanha rotisko, että myös moottori lämpiää.

Tää ei ole kyllä hyvä moottorin kannalta eli kestohan siinä huononee.
 
Lain mukaanhan autoa ei saisi kovallakaan pakkasella tyhjäkäyttää kuin sen 4 minuuttia, mutta joskus jos ikkunat on tarpeeksi tanakassa jäässä, niin käytännössä pakko tyhjäkäyttää sen aikaa että saa sulaksi.

Ei kai modernit autot edes kuluta paljoa tyhjäkäynnillä, että siinä mielessä tuokin asia on jotenkin saanut vähän vääristyneet mittasuhteet joidenkin ihmisten mielessä. Suhteellisuuden taju hukassa.
Itse käytän skrabaa ja jäät lähtee ikkunoista. Lunta tai jäätä en muualta poista, että ei tule naarmuja.
 
Itse käytän skrabaa ja jäät lähtee ikkunoista. Lunta tai jäätä en muualta poista, että ei tule naarmuja.
Lumi ja jää on turvallisuuden vuoksi oltava poistettu, kun autoa käytetään tieliikenteessä. Se ei siis ole oman maun mukaan vaan pakollista.

Tietysti tämä tarkoittaa sellaista merkittävää määrää. Ainahan tietynlaisessa säässä auton päälle kertyy ajossakin lunta.
 
Kannattaisi olla talviautona joku millä ei mitään väliä jos tulee a) naarmuja b) ruostetta
Ei ole rahaa pitää kahta autoa. Oma Toyota ei ruostu mutta kyllä siihen naarmuja tulee, jos harjalla harjaa. Kauhean näköisiä noi naarmuille harjatut. Naapurilla alle vuoden vanha Cupra ja naarmua täynnä, kun harjaa ja käy harjapesuissa.
 
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:

Katsoo, että webaston kyljessä on CE-tarra, niin kaikki on kunnossa. :thumbsup:

Vähän ihmettelen näitä pelkoja "vakuutusyhtiö pesee kätensä". Te varmaan noudatte huolto-ohjelmaakin pilkulleen? Koska eikös se ole vähän niin kuin teidän vikanne, jos laiminlyötte huolto-ohjelman noudattamisen ja käytätte autoa öljynvaihdoissa jonkun irakilaisen pajalla, ja sitten haurastunut bensaletku jää huomaamatta, ruikkii nesteet kuumalle pakosarjalle ja taas palaa puoli kaupunkia...
 
Itse käytän skrabaa ja jäät lähtee ikkunoista. Lunta tai jäätä en muualta poista, että ei tule naarmuja.
Joskus vaikka tuulilasissa voi pahimmillaan olla sellainen teräsjää, ettei sitä meinaa saada pelkällä skraballa pois millään. Pakko siis olla joko jonkinlainen esilämmitys tai tyhjäkäyttää sen aikaa, että alkaa puhaltaa kunnolla lämmintä.
 
Kaipa sitäkin voi laiminlyöntinä pitää, mutta pahimmillaankin se osoittaa paljon vähäisempää huolimattomuutta kuin joku raneasennettu kiinalainen öljypoltin pelkääjän jalkatilassa.

Itse asentaminen vertautuu mielestäni lähinnä tietokoneen kokoamiseen komponenteista. Myöskään tavaran kiinalaisuus ei voine olla peruste evätä vakuutuskorvausta, vrt. kiinalainen elektroniikka ja akut syttymässä tuleen.
 
Kaikki elektroniikka mita sulla on ja sun autossa on niin ovat nyt jo kiinassa tehtyja
Yleinen väärinkäsitys että valmistusvaltiolla olisi merkitystä.

Ainoastaan se merkitsee että mitä valmistajalta vaaditaan. Kiinalainen tekee aivan vaikka sitä "japanilaista" laatua ja kaikki EU vaatimukset täyttävää tavaraa jos heiltä sitä vaatii.
 
Viimeksi muokattu:
Yleinen väärinkäsitys että valmistusvaltiolla olisi merkitystä.

Ainoastaan se merkitsee että mitä valmistajalta vaaditaan. Kiinalainen tekee aivan vaikka sitä "japanilaista" laatua ja kaikki EU vaatimukset täyttävää tavaraa jos heiltä sitä vaatii.
Unohtamatta että sillä eu vaatimukset täyttävällä japanilaislaatuisella tavaralla on sitten myös eu vaatimukset täyttävän japanilaislaatuisen tavaran hinta.
 
Unohtamatta että sillä eu vaatimukset täyttävällä japanilaislaatuisella tavaralla on sitten myös eu vaatimukset täyttävän japanilaislaatuisen tavaran hinta.
Sellainen myös tuntuu käteen aika paljon kivemmalta kuin ryssälaadun vaatimukset lähes täyttävä kiinalaistavara. Tai vieläkin huonompi afrikkalaatu joka ei kelpaa edes myytäväksi perseaukisille Kiinassa. E: Taisin sortua liioitteluun. Kai sitä kaikkein huonointa ö-luokkaa menee kotimarkkinoillekin, saattaa mennä jopa valtaosa siitä.
 
Muistaakseeni ei puhuttu laadusta vaan siita kuinka helppo CCP on vakoilla teita. Jossain PS5 on vaikea saada CCP omaa koodia pyorimaan mutta halvemman paan elektroniikasta kukaan ei tieda.
 
Muistaakseeni ei puhuttu laadusta vaan siita kuinka helppo CCP on vakoilla teita.
Helppohan sitä muistia on virkistää ja keskustelu sivusi tuotteiden kiinalaista alkuperää laajemminkin. Itse toki aloitin sillä pointilla, etten tykkää kiinalaisista siruista verkkoon kytketyissä laitteissani. En myöskään tykkää heikkolaatuisesta kehitysmaatavarasta tietyissä tuotekategorioissa esim. tallissani paloturvallisuussyistä, ja se koskee yhtäläisesti huonoa valkovenäläistä tekniikkaa kuin kiinalaista yölaatua.

On siis useita erilaisia syitä joskus välttää "kiinalaista" tavaraa eri syistä ja "kiinalaisen" eri merkityksissä. Kaikki kiinalainen tavara ei toki ole millään tavalla huonoa, ja sen tietänee jokainen 2020-luvulla.
Jossain PS5 on vaikea saada CCP omaa koodia pyorimaan mutta halvemman paan elektroniikasta kukaan ei tieda.
Joo, ja äkkiseltään luulisi, että pääosin edellä mainitut mahdollisesti kiinalaisia siruja sisältävät modernit ei-kiinalaiset henkilöautot ovat lähempänä ensimmäistä joskin melkein yhtä kaukana molemmista. Jos nyt ei puhuta mistään kiinamerkin puoluetta palvelevasta elektroniikkakokonaisuudesta. En ihan heti oleta että vaikkapa korealaisen auton ajoavustin on takaportin kautta saastutettavissa aiheuttamaan länkkärien tolppaanajoja kun puolue käskee. Riippumatta siitä, sisältääkö Hyundain piirilevy kiinalaisia puolijohteita.

Tietysti alle satasen miniöljykamiinan tapauksessa ajattelen asiaa enemmän vitsillä. Sellaiseen tuskin on mitään intressiä moista kenenkään rakennella. Ne saattavat olla jo luonnostaan riittävän vaarallisia vaikuttaakseen sabotaasilta.
 
En ole edes tajunnut että ihan noin halvaksi on mennyt. Tuohan olisi vähemmän kuin säästämäni 500 listalta karsitusta säteilylämmittimestä. Mutta ovatko luotettavia/turvallisia? Mitä tuotetta suosittelisit? Pitäisi toimia bensalla.

Periaatteessa siis voisin asentaa omakätisesti jonkun Alibaban "webaston" ja tulisi hyvä mieli säästöstä, työsaavutuksesta ja talviautoilun mukavuudesta. Mutta mitäs jos sen jälkeen ajaa auton kerran konehallin nurkkaan tai talon viereen ja se syttyy palamaan? Tuleeko tonnin säästöstä kuusinumeroinen lasku kun vakuutusyhtiö pesee kätensä? :hmm:



Olen joskus laiskuudesta tai kipeän selän tai kissan hautauksen takia toiminut samoin, vaikka se ei varsinaisesti ole konemiehen tapa käsitellä moottoria. Muita moralistisia argumentteja tätä vastaan pidän mitättöminä, se on tavallaan ihan kätevää tilanteen sitä suosiessa, jos nyt ei loppuelämän ratkaisuksi.

En tosin samalla tupakoinut autoa pilalle.

Eihän nyt autossa pidä tupakoida. Itse jos lämmitän autoa tyhjäkäynnillä pihalla, niin pistän sisäilmankierron päälle siksi aikaa kun tupakkaa poltan ulkona. Muuten ne savut voi olla auton sisällä.


Muuten siis lohkari ja sisälämppäri. Jos ei mahdollista niin ylläoleva. Enkä välitä tyhjäkäyntisäännöistä.
 
Itse jos lämmitän autoa tyhjäkäynnillä pihalla, niin pistän sisäilmankierron päälle siksi aikaa kun tupakkaa poltan ulkona. Muuten ne savut voi olla auton sisällä.
Hyvä huomio, tuo on muutenkin syytä tehdä sikäli kun ei ole kosteusongelmaa vaan pakkassään energiataloudellinen probleema käsillä. Vaikuttaa lämmityslaitteen lämpöhäviöön ihan helvetisti. Auto lämpiää nopeammin tai siis ylipäänsä lämpiää. Muistan kuinka joskus lähdön viivästyessä kävin jo autossa ja lämpömittari oli noussut normaaliasentoon. Piti vielä palata taloon jossa kestikin vartti. Seuraavaksi autoon mennessäni huomasin että lämpömittari oli laskenut ihan alarajalle eli olisiko siinä autossa "alle 50". Miksikö? Koska sisäkierron ajastin oli potkaissut sen pois ja lämmityslaite veti -25 C ilmaa sisälle täyttä vauhtia ja heitti lämmitettyä sisäilmaa harakoille. Tällöin tietenkin jäähdytysnestekierron lämpöhävikki lämmityslaitteen kennon kautta on paljon suurempi. Jos yksinkertaistetaan, dT olisi 115 astetta vs. 70 astetta. Tietysti oikeasti se hakee jonkun tasapainon, koska vesi ei enää ole 90-asteista kun röörin täydeltä on minuuttitolkulla päästetty -25 kennon läpi ja sisään.

Tapauskohtaisesti, jos ei ole huolta auton huurtumisesta, voi jopa aloittaa lämmityskäytön siten ettei lämmityslaite edes lämmitä sisätilaa. Tällöin veden lämpö nousee nopeimmin ja taloudellisimmin.
 
Hyvä huomio, tuo on muutenkin syytä tehdä sikäli kun ei ole kosteusongelmaa vaan pakkassään energiataloudellinen probleema käsillä. Vaikuttaa lämmityslaitteen lämpöhäviöön ihan helvetisti. Auto lämpiää nopeammin tai siis ylipäänsä lämpiää. Muistan kuinka joskus lähdön viivästyessä kävin jo autossa ja lämpömittari oli noussut normaaliasentoon. Piti vielä palata taloon jossa kestikin vartti. Seuraavaksi autoon mennessäni huomasin että lämpömittari oli laskenut ihan alarajalle eli olisiko siinä autossa "alle 50". Miksikö? Koska sisäkierron ajastin oli potkaissut sen pois ja lämmityslaite veti -25 C ilmaa sisälle täyttä vauhtia ja heitti lämmitettyä sisäilmaa harakoille. Tällöin tietenkin jäähdytysnestekierron lämpöhävikki lämmityslaitteen kennon kautta on paljon suurempi. Jos yksinkertaistetaan, dT olisi 115 astetta vs. 70 astetta. Tietysti oikeasti se hakee jonkun tasapainon, koska vesi ei enää ole 90-asteista kun röörin täydeltä on minuuttitolkulla päästetty -25 kennon läpi ja sisään.

Tapauskohtaisesti, jos ei ole huolta auton huurtumisesta, voi jopa aloittaa lämmityskäytön siten ettei lämmityslaite edes lämmitä sisätilaa. Tällöin veden lämpö nousee nopeimmin ja taloudellisimmin.
"you're telling me for 40 years i could have doing this 'aint no way."

/mut tuli mielee että jos väännän ilmastoinnin päälle ja kylmälle sen parin minuutin ajaksi ja sisäilmapuhallus vain käyttöön..olisko ideaa? Autossa on sisätilanlämmitin ja ulkona pakkasta -20c, niin vaikka millä logiikalla ajattelen, niin ilmastoinnilla kylmin ilma mitä tulee on jotain +17c. On se pakkasella silti viellä "lämmintä".
Vai tulisko lämpötilanupikka kääntää siihen keskelle, ettei ole kuumaa eikä kylmää?
 
/mut tuli mielee että jos väännän ilmastoinnin päälle ja kylmälle sen parin minuutin ajaksi ja sisäilmapuhallus vain käyttöön..olisko ideaa? Autossa on sisätilanlämmitin ja ulkona pakkasta -20c, niin vaikka millä logiikalla ajattelen, niin ilmastoinnilla kylmin ilma mitä tulee on jotain +17c. On se pakkasella silti viellä "lämmintä".
Vai tulisko lämpötilanupikka kääntää siihen keskelle, ettei ole kuumaa eikä kylmää?
En osaa sanoa varmaksi tietämättä tarkkaan mitä tässä tarkoitetaan
  • ilmastoinnilla
  • sisäilmapuhalluksella
  • sisätilanlämmittimellä
  • lämpötilanupikalla

Ilmastoinnilla yleensä käsitän jäähdytyslaitetta. Se ei edes käynnisty pakkasessa vaikka sen käskee, paloi merkkivalo tai ei. Se ei myöskään lämmitä.

Tässä siis tarkoitin tilannetta, jossa kylmän polttomoottoriauton kylmä moottori kylmäkäynnistetään lämmityskäytölle. Esilämmitysjärjestelmiä ei ole, ei myöskään sisätilanlämmitintä. Ei verkkovirtaa, ei webaston esilämmitystä. Kenties joskus on webasto jota aletaan samalla autoa startatessa hehkuttaa, jos nyt sellainen skenaario esitetään.

Mistä se +17-asteinen ilma tulisi? PTC:n avulla tuulilasille?

Jos "lämpötilanupikka" tarkoittaa perinteisen tyylistä lämmityslaitteen käyttöpaneelia, se keskiasento ei tarkoita ettei ole kuumaa eikä kylmää. Se tarkoittaa että noin puolet tai jokin muu vastaava osuus lämmitystehosta on käytössä.
 
Toimiihan "ilmastoinnin avulla jäähdytys" myös käänteiseen suuntaan. Lämpövalinta täysille, AC päälle ja puhallus laseille niin varmasti sulavat nopeammin myös tyhjäkäynnillä. Omassa vanhassa Siittimessä taitaa AC mennä ärsyttävästi itsestään päälle kun auto huomaa em. asetuksen ja ulkona on riittävän kylmä.
 
Toimiihan "ilmastoinnin avulla jäähdytys" myös käänteiseen suuntaan. Lämpövalinta täysille, AC päälle ja puhallus laseille niin varmasti sulavat nopeammin myös tyhjäkäynnillä. Omassa vanhassa Siittimessä taitaa AC mennä ärsyttävästi itsestään päälle kun auto huomaa em. asetuksen ja ulkona on riittävän kylmä.
Olen kans ihmetellyt aina tätä miksi AC menee päälle keskellä talvea. Vähän vaikea pysyä keskustelussa mukana, mutta ymmärsin, että @Tonnin Seteli puhui sisäkierrosta, joka paukkasi itsekseen pois päältä joten autoon vedettiin kylmää pakkasilmaa lämmitettäväksi kun piti kierrättä auton sisällä jo hieman lämmitettyä ilmaa sen sijaan.

Sen jälkeen @Diablo IV taas puhuu siitä tavoitelämpötilan säädöstä eli vaikka sen laittaa "minimille" joka on luokkaa +17°C niin se lämmittää pakkasella silti? Joo, siis jos sulla on lämmitys päällä (ja toivottavasti se sisäkierto päällä), auto lämpiää pakkasella ihmiskeholle lämpimäksi pidit tavoitelämpötilana sitten +17°C tai +25°C, ensin mainittu tavoite vain saavutetaan vähän nopeammin. En tiedä ymmärsinkö oikein.

Se sisäkierto on tämä:
nimetön666.png
 
Mietin että jos tuon lohkolämmittimen kaveriksi asentaisi kiinteän ylläpitolaturin. Mutta toisaalta ongelmia yleensä kai tulee lähinnä jos ajelee jatkuvasti ihan lyhyitä pätkiä, tai akku alkaa olla lopussa. Ja uusi akku maksaa vähemmän kuin tuollainen laturi.
 
Mietin että jos tuon lohkolämmittimen kaveriksi asentaisi kiinteän ylläpitolaturin. Mutta toisaalta ongelmia yleensä kai tulee lähinnä jos ajelee jatkuvasti ihan lyhyitä pätkiä, tai akku alkaa olla lopussa. Ja uusi akku maksaa vähemmän kuin tuollainen laturi.
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
 
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
No tuokin voisi olla vaihtoehto. Toisaalta lieköhän oikeasti tarpeellista. Jos epäilyttää, niin voihan sitä käyttää akun välillä kotona sisällä laturissa, ja sitten ostaa uuden jos alkaa näyttää huonolta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 054
Viestejä
4 618 623
Jäsenet
75 980
Uusin jäsen
sifu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom