Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

Omassa Volvossa viimeisiään vetelevä Ardic lämmitin kellolla. Eberiköhän se tuossa työautossa oli, kännykkä ohjaus Remuc ohjelmalla.
 
Säteilylämmitin vastaa virrankulutuksesta ja Defan termini hoitaa sisätilan lämpimäksi ja lasit sulaksi. Ohessa myös Defan akkulaturi, koska lyhyet siirtymät ja "pakkasia odotellessa". Jälkikäteen kun rupesi asiaa kattelee, esim. TT-thermon asennus olisi ollut fiksumpaa näin moottorin näkökulmasta, mutta mennään nyt näillä.
 
Webastolla. Ehkä yksi parhaita keksintöjä talviautoilun suhteen.
 
Sähköllä. Sähkövastukset ilmanvaihdon kanavissa, penkissä ja ratissa. Ja sähköä tuotetaan tietysti dieselillä.
 
Tehdasasenteisella Webaston valmistamalla polttoainekäyttöisellä bensiini-lisälämmittimellä.
 
38195.jpg


Tämmöset puikot löytyy palotilasta. Kahesti kun hehkuttaa niin OM601 mylly hoitaa loput.
 
Taisi olla 5kW Webaston lämmitysteho. Ja kun kellon muistaa illalla laittaa lämmitykselle on, tai ainakin pitäisi auton olla lämmin lähtiessä liikkeelle.

Tosin luokseni viime talvena juuri kovimpien pakkasten aikoihin päätti Webaston vesipumppu päätti lakata toimimasta. Sillä seurauksella, että hehkutulppa otti siinä samalla osumaa ja meni vaihtoon ennakoivasti.E i naurattanut kun hieman aiemmin oli akullakin tullut tunnit täyteen.
 
Työauto lämpiää kauko-ohjattavalla polttoainelämmittimellä, käyttis taas lohkis+sisälämppäri -yhdistelmällä.
 
Käyttö Volvo lämpiää Ardic:in voimalla ja Hiacen lämmityksestä huolehtii Defan letkulämppäri ja sisätiloista Defan 2100 Termini.
 
Moottorin nesteet lämpiää tänä syksynä vaihdetulla 550w putkivastuksella. Sisätiloihin puhkuu 1200w defa ja akun herättää laturi. Nämä siis silloin kun on laittanut johdon seinään. Muuten lämpeää ruumiinlämmöllä ja 95E10:llä.

Lämpöeristävä tuulilasi on myös jees.
 
Viimeksi muokattu:
Tässäpä hyvä aasinsilta kysymykseen miksi Suomessa ei ole kaukokäynnistystä. Niin olisi mukava hampaita pestessä laittaa auto päälle ja kävellä suoraan lämpimään autoon istuskelemaan. Ulkomailla arkipäivää mutta...

Dpthe0o.jpg
 
Škoda Roomsterini 1.2 TSI lämpeää säteilylämmittimellä, sisätilat Defan sisätilalämmittimellä. Käynnistyksen jälkeen PTC-vastukset lämmittävät ilmaa ennen moottorin lämmettyä kunnolla. :kahvi:
 
Diesel farkku lämpiää Eberillä ja kaukosäätimellä.
Tulipahan sitten myös tuhlattua, kun ensin eberin vesipumppu sökähti ja sitten akku tuli tiensä päähän. Toki mukavammin nyt ennen kuin lasissa -30 astetta.
 
Kello webasto ja toisessa autossa lohkolämmitin ja sisätilalämmitin.
 
Toyotassa ja Hondassa letkulämppäri ja sisäpistoke. Pihalla itseviritelty "sähkötolppa" parilla ajastinpistorasialla.
 

Joskus kaverin kanssa laitettiin inttiaikoina kuva menemään ruotuväkeen, jossa oltiin laitettu kamiina roikkumaan IT-ampujan aukosta, että hytti pysyisi lämpimänä... Ei koskaan julkaistu ja itsellä ei ole alkuperäistä kuvaa :(
 
Lohkolämppäriä tuli testattua, jotta pelaako. Ja toimihan se, vielä kun jaksaisi katsoa repsikan puolelle josko siellä olisi sisähaaroituus, niin sitten harasoo. Ihmeen nopeasti lämpenee tämä bensavehje, kun on tottunut dieseleihin ja lämpöä myös riittää ihan hyvin.
 
Hybridi lämpiää sähköllä; auton ollessa latauksessa tai jos akussa on virtaa riittävästi, voi sille sanoa ajotietokoneen tai älypuhelinappiksen kautta milloin haluaa auton olevan lämpimänä. Saapa nähdä miten tämä toimii kun oikeat pakkaset tulee.
 
Hybridi lämpiää sähköllä; auton ollessa latauksessa tai jos akussa on virtaa riittävästi, voi sille sanoa ajotietokoneen tai älypuhelinappiksen kautta milloin haluaa auton olevan lämpimänä. Saapa nähdä miten tämä toimii kun oikeat pakkaset tulee.

Mikä hybridi on noin hi-tek?
 
Iskutilavuudella

Näin se vaan menee. Toki on lohko/sisälämppäri, mutta kyllä sen huomasi miten kauan 2 litranen bensakin lämpiää kun lyhyttä työmatkaa ajaa. Kolmesta litrasta ylöspäin ei tätä ongelmaa enää ole. :cigar:
 
Tässäpä hyvä aasinsilta kysymykseen miksi Suomessa ei ole kaukokäynnistystä. Niin olisi mukava hampaita pestessä laittaa auto päälle ja kävellä suoraan lämpimään autoon istuskelemaan. Ulkomailla arkipäivää mutta...
Volvon saa käsittääkseni VOC:lla käynnistettyä kännykästä.
 
Keskieuroopassa, varsinkin saksassa, ollaan todella tarkkoja tyhjäkäynnin kanssa. Amerikassa tuo etäkäynnistys avaimesta on se lähes normaali tapa lämmittää auto.
 
Eberillä yleensä. Kovimmilla pakkasilla saatan kytkeä myös lohkolämppärin (lohkolla pari tuntia ja Eberillä vähän ennen lähtöä sisätilat lämpimäksi).
 
Paljonhan on sopiva määrä watteja sisätilanlämppäriin, nyt pöhissyt Octaviassa 1kW, mutta puhaltimesta laakeri porsi, ja jonku uusi pitäisi saada tilalle, niin onko oikea ratkaisu Maximit, vai riittääkö joku 1700kW sulattamaan kovemmillakin pakkasilla ikkunat?
 
vai riittääkö joku 1700kW sulattamaan kovemmillakin pakkasilla ikkunat?

Riittää, kirjaimellisesti :D.

Itsellä oli edellisessä autossa 600/1200W lämppäri, se oli kätevä kun saattoi pienemmänkin sulakkeen takana sulatella lasit.
 
4l iskutilavuus ei ainakaan auttanut yhtään mitään, kun oli kovat pakkaset. Sen verran oli kylmää ajamista, nyt on säteilylämmitin+sisätilalämppäri, katsotaan miten nyt käy.
 
Tolpalla kotona ja kylmänä käyntiin töistä kun tolppia ei ole. Ihmeen vaikeaa tuntuu olevan saada firman parkkialueelle tolppia. Kuvittelisi sen olevan jo vetovoimaa lisäävä etu talon omistajallekin vuokraamista ajatellen, mutta kun ei niin ei.
 
Säteilylämmitin + sisätilanlämppäri. Ajon aikana iso iskutilavuus pitää huolen, että lämpöä riittää ilman maskin peittämistä, vaikka diisselillä mennään. Alkua helpottaa myös sähkövastukset jos sisälämppäriä ei saa käyttää. Webasto/eber sitten seuraavaan autoon, mikäli työmatka pysyy riittävän pitkänä.
 
0.8 litranen bensa ei kyllä hirveästi lämmitä :D Jos en ennen pakkasia uutta autoa hanki niin voisi peittää alemmankin ilmanotonaukon. Sentään lohkon saa lämpimäksi ja sisällekkin on johto mutta syystä tai toisesta ei hirveämmin lämpene vaikka on pieni auto, liekkö lämppäri vetämässä viimesiään tai lämmöt karkaavat.
 
Joku surkea säteilylämmitin koittaa skodan tdi:tä lämmittää. 20 asteen pakkasella tuntuu siltä ettei koko palikkaa siellä konehuoneessa edes olis. Sisätila lämpenee mukavasti 1300w defalla. MUkana menossa myös ylläpitolaturi joka koittaa pakkasilla ruokkia edes vähän virtaa akkuraukalle.
 
Joku surkea säteilylämmitin koittaa skodan tdi:tä lämmittää. 20 asteen pakkasella tuntuu siltä ettei koko palikkaa siellä konehuoneessa edes olis.

Edellisessä autossani oli alunperin tuollainen säteilylämmitin. Ensimmäinen talvi taisi mennä kokonaan huomaamatta, ettei koko vehes edes toimi. Auto lähti aina ensimmäisellä käyntiin ja tärkein eli sisätilalämmitin toimi se riitti. Huollossa tarkkasilmäinen huoltomies oli havainnut, että vastus oli palanut. TIlalle tuli laitettua letkulämmitin. Sen jälkeen alkoi moottorikin lämmetä nopeammin.
 
säteilylämmitin + ihanan litteä Defa Termini 1400.
 
Joku surkea säteilylämmitin koittaa skodan tdi:tä lämmittää. 20 asteen pakkasella tuntuu siltä ettei koko palikkaa siellä konehuoneessa edes olis. Sisätila lämpenee mukavasti 1300w defalla. MUkana menossa myös ylläpitolaturi joka koittaa pakkasilla ruokkia edes vähän virtaa akkuraukalle.

Kannattaa huomioida se, että startisa Ocu TDi tykkää lämpimästä. Itsellä on ollut kahden sukupolven Octavia TDI:t, ja molemmissa kyllä huomasi jos pannu ei ollut lämmittänyt öljypohjaa. Lämmitysaika vain sai olla pitkä, kovilla pakkasilla hohkautin 3h ennen starttia.
 
Webastolla. Kätevä kun 15min riittää niin auto on sisältä ja konehuoneesta lämmin, kellolla vielä jos laiskottaa aamulla käydä erikseen laittamassa päälle ja on lasit aina sulana. Harmi ettei löydy lohkolämmitintä ollenkaan niin kätevämpi olisi töissä ajastaa milloin lähtiä lämmittämään.
 
Lohkolämppärillä ja alelaarista puoli-ilmaiseksi ostetulla mukavan litteällä 1400W sisätilanlämmittimellä. Bensa-auto ei sen kummempia vaadi kunhan on lämmitystolppa käytettävissä.
 
300W säteilylämmitin ja 1400W Termini II sisälämmitin hoitavat auton lämpimäksi.
 
Škoda Roomsterini 1.2 TSI lämpeää säteilylämmittimellä, sisätilat Defan sisätilalämmittimellä. Käynnistyksen jälkeen PTC-vastukset lämmittävät ilmaa ennen moottorin lämmettyä kunnolla. :kahvi:

Manni! Sun blogi on mahtava. Lisää päivityksiä Roomsterin kuvioista mikäli näitä tulee :)
 
Manni! Sun blogi on mahtava. Lisää päivityksiä Roomsterin kuvioista mikäli näitä tulee :)
Kiitos palautteesta. Pidän blogiani aina ajan tasalla. Noiden tapahtumien jälkeen on suoritettu vain tankkaus ja renkaiden vaihto (Nokian Hakkapeliitta 8 -nastarenkaat, jotka olleet jo aiemminkin). Tällä viikolla vietiin myös vene talvisäilytykseen, mutta tätäkin tapahtunut aikaisemmin jo. :kahvi:
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 753
Viestejä
4 545 911
Jäsenet
74 840
Uusin jäsen
jousam

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom