Talvi tulee, Miten lämmität autosi?

No tuokin voisi olla vaihtoehto. Toisaalta lieköhän oikeasti tarpeellista. Jos epäilyttää, niin voihan sitä käyttää akun välillä kotona sisällä laturissa, ja sitten ostaa uuden jos alkaa näyttää huonolta.
Muutamana viime talvena on tullut ladattua älylaturilla yön yli akkua jos on ollut pidempi kylmä jakso ja sitten lauhtunut. Ajot muuten pääosin työmatkaa (alle 20 km suuntaansa) ja akku on varmasti jääkylmä kaiken aikaa niin tuo ehkä vähän edesauttanut akun pysymistä käyttökunnossa.
 
Eihän se ilmastointi päälle talvella mene, mutta autosta riippuen se voi käyttää niitä ilmastoinnin ilmankiertoasetuksia.

Pääsääntösesti sisäkierto lumisilla matoilla on lyhyemmässä ajossa huono idea, ei poistu kosteus. Pitkillä pätkillä oon itsekin käytellyt sitä sisäkiertoa kovilla pakkasilla niin saa piirun kuumempaa ilmaa sisään.
 
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
Sitä ei kannata tehdä invertterin kautta. On olemassa 12 voltin järjestelmään liitettäviä akkulämmittimiä, jotka menevät päälle järjestelmän jännitteen raja-arvon mukaan, esim. noin 13 voltissa. Tällainen toimii ajonaikaisena lämmittimenä ja jos käytetään ylläpitolaturia, samaa rahaan esilämmittimenä.
 
Eikö akkulämmitin olisi kätevä? Invertterillä saa jopa ajonaikaisen akunlämmittimen, jos ei halua schuko-pistokkeeseen aamuyöksi ajastella.
12 voltin kiinteä akun lämmitin oikein hyvä ja toimiva. Vanha Suomalainen keksintö.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on erikoinen ongelma. Asennutin muutama viikko sitten Defan lämpöpaketin autoon + akun ylläpitolaturin. Nyt sitten ekaa kertaa tuota testasin niin lyö aina vikavirtasuojan päälle. Kokeilin Defan uudella ja vanhalla johdolla niin sama homma, ilman ja sisätilanlämmittimen kanssa. Sitten kokeilin naapurin vihreällä johdolla joka ilmeisesti joku tarvike- tai kiinakaapeli niin sen kanssa ei mitään ongelmaa.

Mutta noilla alkuperäisten kans heti vikavirta päälle. Vikavirta ei mene päälle kun laittaa sisätilanlämppärin suoraan tolppaan kiinni. Mistähän ongelmaa lähteä ratkaisemaan, vai mennäkkö laitteet asentaneen yrityksen pakeille ihmettelemään hommaa.

Vai onko noissa Defan johdoissa joku juttu tai sitten lämpöpaketti/ylläpitolaturi joku bugi? Tosiaan tarvikejohdolla toimii, mutta alkuperäisellä ei ja kaikki toimii kun ei ole auton Defa-asennuksia välissä kuormana.

Ei mene mun järkeen nyt tämä, ymmärtäisin jos kaikilla lämmitysjohdoilla sama homma ettei toimi niin vikaa olisi helppo paikantaa näihin autoon asennettuihin juttuihin.

Edit. Vielä sen verran testailua, että talouden toisesta autosta otin kans johdon joka on ollut tehdasasennuksessa mukana niin sillä taas toimi ilman, että vikavirta menee päälle. Eli talouden 3 johdosta yhdellä oman auton Defa-järjestelmä toimii, joista yksi on täysin uusi ja käyttämätön (mukana tullut), yksi käytetympi ja yksi pari vuotta vanha jolla siis toimii. Talouden toisen auton Defan lohko+sisätila toimii kaikilla.

Olen yhtä kysymysmerkkiä.
 
Viimeksi muokattu:
Kärkkäisellä olisi Motorwerk Qtherm 1000W letkulämmitin aika edullisesti, 79eur. Onko kellään kokemuksia tästä?

Motorwerk Qtherm 1000W moottorinlämmitin ja kytkentäsarja | Karkkainen.com verkkokauppa
Yhden tuollaisen joskus ostin ja koitin asentaa.
Tuntui että nuo piuhat ei mene pohjaan asti lämppärissä, lopulta lämppäristä liitin murtui -> tuli uusi takuusta.
Koitin asentaa konehuoneeseen mutta nuo letkujen nipat ja piuhan lähtösuunta oli huonot omaan kohteeseen että palautin koko vermeen ja tilasin tt thermon tilalle jossa ei mitään ongelmia mitenkään päin.

TT thermoja on nyt tullut kolmeen autoon laitettua ja olen kyllä niihin ollut tyytyväinen.
Thermoissa tosiaan letkut ja piuhat lähtee vain kahteen suuntaan kun qthermissä kolmeen.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on erikoinen ongelma. Asennutin muutama viikko sitten Defan lämpöpaketin autoon + akun ylläpitolaturin. Nyt sitten ekaa kertaa tuota testasin niin lyö aina vikavirtasuojan päälle. Kokeilin Defan uudella ja vanhalla johdolla niin sama homma, ilman ja sisätilanlämmittimen kanssa. Sitten kokeilin naapurin vihreällä johdolla joka ilmeisesti joku tarvike- tai kiinakaapeli niin sen kanssa ei mitään ongelmaa.

Mutta noilla alkuperäisten kans heti vikavirta päälle. Vikavirta ei mene päälle kun laittaa sisätilanlämppärin suoraan tolppaan kiinni. Mistähän ongelmaa lähteä ratkaisemaan, vai mennäkkö laitteet asentaneen yrityksen pakeille ihmettelemään hommaa.

Vai onko noissa Defan johdoissa joku juttu tai sitten lämpöpaketti/ylläpitolaturi joku bugi? Tosiaan tarvikejohdolla toimii, mutta alkuperäisellä ei ja kaikki toimii kun ei ole auton Defa-asennuksia välissä kuormana.

Ei mene mun järkeen nyt tämä, ymmärtäisin jos kaikilla lämmitysjohdoilla sama homma ettei toimi niin vikaa olisi helppo paikantaa näihin autoon asennettuihin juttuihin.

Edit. Vielä sen verran testailua, että talouden toisesta autosta otin kans johdon joka on ollut tehdasasennuksessa mukana niin sillä taas toimi ilman, että vikavirta menee päälle. Eli talouden 3 johdosta yhdellä oman auton Defa-järjestelmä toimii, joista yksi on täysin uusi ja käyttämätön (mukana tullut), yksi käytetympi ja yksi pari vuotta vanha jolla siis toimii. Talouden toisen auton Defan lohko+sisätila toimii kaikilla.

Olen yhtä kysymysmerkkiä.
Veisin takaisin sinne liikkeeseen, jos se ei toimi sillä mukana tulleella piuhalla.
 
Veisin takaisin sinne liikkeeseen, jos se ei toimi sillä mukana tulleella piuhalla.
Näin täytyy tehdä, joku tässä nyt menee yli oman ymmärryksen koska johdot mittaamallakaan en löytänyt selkeää eroa mistä syy voisi johtua.
 
Näin täytyy tehdä, joku tässä nyt menee yli oman ymmärryksen koska johdot mittaamallakaan en löytänyt selkeää eroa mistä syy voisi johtua.
Äkkiä olisin sanonut, että siitä uudesta johdosta on jotkin karvat tms poikki joka sitten aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen kun yrittää isolla kuormalla... Mut jos olet mitannut niin en kyllä sitten tiedä. Toimiiko se oma johtosi niissä toisissa autoissa, jos niiden johdot toimivat sinun? Mut kerro mitä selviää liikkeessä
 
Näin täytyy tehdä, joku tässä nyt menee yli oman ymmärryksen koska johdot mittaamallakaan en löytänyt selkeää eroa mistä syy voisi johtua.
Vikavirran mittaamiseksi tarvitsee eristysvastusmittarin. Kalliita erikoisvehkeitä.

Jokatapauksessa tilanne on simppeli. Vika on johdoissa tai liittimessä ja lyö hieman läpi auton runkoon.
 
Hommasin omaan taloon tollasen etäohjattavan ulkopistorasian.
Saa näppärästi wlaniin kiinni, ja kännykällä ohjattua etänä.
Tuntuu olevan aika sään kestäväkin, lukittavissa luukussa mm. tiiviste sähköjohdon ympärille yms.
Erittäin kätevä ajastaa ja ohjata kännykällä.

Tomzn Smart IP66 16A Tuya WiFi 2-os ulkopistorasia | Karkkainen.com verkkokauppa
1000007120.jpg
 
Viimeksi muokattu:
Äkkiä olisin sanonut, että siitä uudesta johdosta on jotkin karvat tms poikki joka sitten aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen kun yrittää isolla kuormalla... Mut jos olet mitannut niin en kyllä sitten tiedä. Toimiiko se oma johtosi niissä toisissa autoissa, jos niiden johdot toimivat sinun? Mut kerro mitä selviää liikkeessä

Oma johto ja kaksi muutakin toimii talouden toisessa autossa ongelmitta.
 
^On tuolla turkkilaisellakin metodit... Olen kyllä kuullut kertakäyttögrillistä ja puhalluslampusta, mutta tuollainen avotuli, niin ihme ettei koko auto palanut.
 
^On tuolla turkkilaisellakin metodit... Olen kyllä kuullut kertakäyttögrillistä ja puhalluslampusta, mutta tuollainen avotuli, niin ihme ettei koko auto palanut.
Täällä joskus 90 luvulla oli ryhmä venäläisiä koululaisia talvella jollain retkellä venäläisellä linja-autolla ja yöpyivät paikallisella koululla. Pakkasyön jälkeen se ei meinannut käynnistyä niin Iigorit pykäs pikku tulen moottorin alle. Siihenhän se koulun pihalle paloi koko linja-auto lopulta.
 
Kärkkäisellä olisi Motorwerk Qtherm 1000W letkulämmitin aika edullisesti, 79eur. Onko kellään kokemuksia tästä?

Motorwerk Qtherm 1000W moottorinlämmitin ja kytkentäsarja | Karkkainen.com verkkokauppa

Tässä asennusohje
https://img.karkkainen.com/kayttooh..._moottorinlammitin_ja_kytkentasarja_FI_SV.pdf

Näyttää ihan samalta kuin viime vuonna golfiin laittamani puuilon vastaava. Toimii ja on riittävän tehokas ainakin tuolle 1.6d esikammiolle.
 
Äkkiä olisin sanonut, että siitä uudesta johdosta on jotkin karvat tms poikki joka sitten aiheuttaa vikavirtasuojan laukeamisen kun yrittää isolla kuormalla... Mut jos olet mitannut niin en kyllä sitten tiedä. Toimiiko se oma johtosi niissä toisissa autoissa, jos niiden johdot toimivat sinun? Mut kerro mitä selviää liikkeessä

Jokatapauksessa tilanne on simppeli. Vika on johdoissa tai liittimessä ja lyö hieman läpi auton runkoon.

Oma johto ja kaksi muutakin toimii talouden toisessa autossa ongelmitta.
En ole mikään sähkömies mutta yritin vilkaista. Pähkäilin asiaa enkä osannut sanoa mitään järkevää. Ajattelin jopa että itse asennuksessa voisi olla vikaa ja toimivissa johdoissa kevi poikki, mikä teoriassa voisi jossain olosuhteissa selittää kaiken, mutta en tosiaan pidä tätäajatusta järkevänä.

Sen sijaan järkeen kävisi, että sekä johdoissa että liittimissä on sopivasti paskaa tai huonoutta, ja ongelma ilmenisi kun esim. suolainen tulppa työnnetään suolaiseen rasiaan. Muut yhdistelmät toimisivat. :hmm:

Nämä nykymuodin mukaiset miniatyrisoidut auton lämmityspistokkeethan eivät ole koskaan olleet ihan ongelmia vailla. Rakenne on niin pieni, että pahimmillaan vähän väärästä muovista valettu halpisjohto on ollut mahdollista työntää kuluneeseen toosaan kolmella tavalla, mikä on tietysti joka kolmas kerta varsin helvetin vaarallista, potentiaalisesti. Samoin se kuluminen ja likaantuminen on aina ongelma, kun näitä varusteitahan tietysti käytetään juuri siellä, missä on suuren osan vuotta tiellä myös loskaa, suolaa ja paskaa kuten esim. Suomessa.
 
Taitolajihan tuo on kuten videolta näkyy. Muutoin palaa koko auto. Hyvin äijä säätelee lämpöä. Sama pätee kebabin paistamiseen...

Oon lukenut tai kuullut että jossain siperian tienoilla yksi tapa on laskea autosta öljyt ja viedä ne sisälle lämpimään. Seuraavaksi videon tavalla esilämmitys avotulella, ne lämpimät öljyt takaisin koneeseen ja kovaa ajoa. Jotenkin noin.
 
Nyt on erikoinen ongelma. Asennutin muutama viikko sitten Defan lämpöpaketin autoon + akun ylläpitolaturin. Nyt sitten ekaa kertaa tuota testasin niin lyö aina vikavirtasuojan päälle. Kokeilin Defan uudella ja vanhalla johdolla niin sama homma, ilman ja sisätilanlämmittimen kanssa. Sitten kokeilin naapurin vihreällä johdolla joka ilmeisesti joku tarvike- tai kiinakaapeli niin sen kanssa ei mitään ongelmaa.

Mutta noilla alkuperäisten kans heti vikavirta päälle. Vikavirta ei mene päälle kun laittaa sisätilanlämppärin suoraan tolppaan kiinni. Mistähän ongelmaa lähteä ratkaisemaan, vai mennäkkö laitteet asentaneen yrityksen pakeille ihmettelemään hommaa.

Vai onko noissa Defan johdoissa joku juttu tai sitten lämpöpaketti/ylläpitolaturi joku bugi? Tosiaan tarvikejohdolla toimii, mutta alkuperäisellä ei ja kaikki toimii kun ei ole auton Defa-asennuksia välissä kuormana.

Ei mene mun järkeen nyt tämä, ymmärtäisin jos kaikilla lämmitysjohdoilla sama homma ettei toimi niin vikaa olisi helppo paikantaa näihin autoon asennettuihin juttuihin.

Edit. Vielä sen verran testailua, että talouden toisesta autosta otin kans johdon joka on ollut tehdasasennuksessa mukana niin sillä taas toimi ilman, että vikavirta menee päälle. Eli talouden 3 johdosta yhdellä oman auton Defa-järjestelmä toimii, joista yksi on täysin uusi ja käyttämätön (mukana tullut), yksi käytetympi ja yksi pari vuotta vanha jolla siis toimii. Talouden toisen auton Defan lohko+sisätila toimii kaikilla.

Olen yhtä kysymysmerkkiä.
Jos esimerkiksi siinä tarvikekaapelissa nolla ja vaihe tulevat toisinpäin nin joku vähän vuotava asennus autossa voisi tehdä tuon. Jos vuotopaikka olisi nollajohdon ja maan välillä niin vikavirtasuoja ei laukea, ja jos vuoto tulee vaiheen ja maan väliin niin vikuri laukeaa.

Tarvike tai orkkiskaapelin nollan ja vaiheen järjestyksellä ei ole mitään standardia tai oikeaa vaihtoehtoa mutta vikatilanteissa käytöksessä voi olla eroa. Teorian voisi testata laittamalla orkkis defajohdon toisinpäin seinäpistorasiaan.
 
Jos esimerkiksi siinä tarvikekaapelissa nolla ja vaihe tulevat toisinpäin nin joku vähän vuotava asennus autossa voisi tehdä tuon. Jos vuotopaikka olisi nollajohdon ja maan välillä niin vikavirtasuoja ei laukea, ja jos vuoto tulee vaiheen ja maan väliin niin vikuri laukeaa.

Tarvike tai orkkiskaapelin nollan ja vaiheen järjestyksellä ei ole mitään standardia tai oikeaa vaihtoehtoa mutta vikatilanteissa käytöksessä voi olla eroa. Teorian voisi testata laittamalla orkkis defajohdon toisinpäin seinäpistorasiaan.
En osta teoriaa koska virta on sama koko lenkissä L -> N. Tästä johtuen saman vähäisen vuotovian aiheuttama vikavirta olisi identtinen riippumatta töpselinkääntelystä.
 
Toimiihan "ilmastoinnin avulla jäähdytys" myös käänteiseen suuntaan. Lämpövalinta täysille, AC päälle ja puhallus laseille niin varmasti sulavat nopeammin myös tyhjäkäynnillä. Omassa vanhassa Siittimessä taitaa AC mennä ärsyttävästi itsestään päälle kun auto huomaa em. asetuksen ja ulkona on riittävän kylmä.
ei ilmastoinnissa ole tarpeeksi painetta jotta se lähtisi pakkaskelillä päälle
 
ei ilmastoinnissa ole tarpeeksi painetta jotta se lähtisi pakkaskelillä päälle
En kommentoi paineeseen mutta tietyissä jenkeissä lähti kompura rolisemaan pakkasillakin jos oli ac asennossa ilmastointi (lasille). Meteli sitten sen mukainen, ongelmasta pääsi nappaamalla painekytkimen töpselin irti.
 
En kommentoi paineeseen mutta tietyissä jenkeissä lähti kompura rolisemaan pakkasillakin jos oli ac asennossa ilmastointi (lasille). Meteli sitten sen mukainen, ongelmasta pääsi nappaamalla painekytkimen töpselin irti.
Omassa autossa menee kompura päälle jos tuulilasille iskee puhalluksen myös. Muutenhan kompuraa turha käyttää talvella.
 
En kommentoi paineeseen mutta tietyissä jenkeissä lähti kompura rolisemaan pakkasillakin jos oli ac asennossa ilmastointi (lasille). Meteli sitten sen mukainen, ongelmasta pääsi nappaamalla painekytkimen töpselin irti.
Ne on olleet rikki esim. painekytkin oikkarissa, tai väärin säädetty.
 
Nyt on erikoinen ongelma. Asennutin muutama viikko sitten Defan lämpöpaketin autoon + akun ylläpitolaturin. Nyt sitten ekaa kertaa tuota testasin niin lyö aina vikavirtasuojan päälle. Kokeilin Defan uudella ja vanhalla johdolla niin sama homma, ilman ja sisätilanlämmittimen kanssa. Sitten kokeilin naapurin vihreällä johdolla joka ilmeisesti joku tarvike- tai kiinakaapeli niin sen kanssa ei mitään ongelmaa.

Mutta noilla alkuperäisten kans heti vikavirta päälle. Vikavirta ei mene päälle kun laittaa sisätilanlämppärin suoraan tolppaan kiinni. Mistähän ongelmaa lähteä ratkaisemaan, vai mennäkkö laitteet asentaneen yrityksen pakeille ihmettelemään hommaa.

Vai onko noissa Defan johdoissa joku juttu tai sitten lämpöpaketti/ylläpitolaturi joku bugi? Tosiaan tarvikejohdolla toimii, mutta alkuperäisellä ei ja kaikki toimii kun ei ole auton Defa-asennuksia välissä kuormana.

Ei mene mun järkeen nyt tämä, ymmärtäisin jos kaikilla lämmitysjohdoilla sama homma ettei toimi niin vikaa olisi helppo paikantaa näihin autoon asennettuihin juttuihin.

Edit. Vielä sen verran testailua, että talouden toisesta autosta otin kans johdon joka on ollut tehdasasennuksessa mukana niin sillä taas toimi ilman, että vikavirta menee päälle. Eli talouden 3 johdosta yhdellä oman auton Defa-järjestelmä toimii, joista yksi on täysin uusi ja käyttämätön (mukana tullut), yksi käytetympi ja yksi pari vuotta vanha jolla siis toimii. Talouden toisen auton Defan lohko+sisätila toimii kaikilla.

Olen yhtä kysymysmerkkiä.

Sen verran vielä omaan selvittelyyn jatkoa ennen ku menen liikkeeseen, että työpaikalla toimii tai toimi äskettäin kokeillessa kaikilla johdoilla. Eli todennäköisesti nyt vika on taloyhtiön vikavirtasuojassa (ehkä alkuperäinen vuodelta 2007?), täytyy pyytää se vaihtamaan niin josko sitten toimisi ja jos ei niin mennä sen jälkeen Defan asentaneeseen liikkeeseen ihmettelemään asiaa.
 
Ne on olleet rikki esim. painekytkin oikkarissa, tai väärin säädetty.
Kumma kun se sama ominaisuus on kymmenissä ja sadoissa autoissa. Liekö r12 vaikutusta aiheeseen sitten. Yhtään 134a systeemiä ei ole tullut vastaan mikä kävisi pakkasella.
 
Kumma kun se sama ominaisuus on kymmenissä ja sadoissa autoissa. Liekö r12 vaikutusta aiheeseen sitten. Yhtään 134a systeemiä ei ole tullut vastaan mikä kävisi pakkasella.
Jos painekytkimen irroitus auttaa, sitä ei ole kytketty sen ohitsekkaan. Jos kenno on +4 tms. astetta, jolloin käyntisykli loppuu, niin ei se kylmäkone sen kylmemmässä lähde käymään, ellei moottorin lämpö lämmitä kylmälaitteistoa, silloinkaan ei käyntisykli ole kovin pitkä. 70- luvun ja aikaisemmissa on yleisesti imupaineventtiilijärjestelmiä, jotka voi käydä myös pakkaskeleillä ellei kytkintä ohjata jollain ulkolämpötilan termostaatilla. En tiedä ohjataanko, enkä noita järjestelmiä juurikaan tunne. Kirjo on ollut aika suurta tuolloin ja niissä ei ole yleensä painekytkintä.
 
Viimeksi muokattu:
Tämä väite ei pidä paikkaansa ja pilaa muuten hyvän teorian.
En osta teoriaa koska virta on sama koko lenkissä L -> N. Tästä johtuen saman vähäisen vuotovian aiheuttama vikavirta olisi identtinen riippumatta töpselinkääntelystä.
Oleellista tuossa on että jännite maahan nähden ei ole sama koko lenkissä.

eristevika jos on vaikka 5kOhm vastusarvoltaan niin nollan ja maan väliin sattuessaan tuosta menee noin 0mA virta kun jännitettä ei ole paria volttia enempää nollan ja maan välillä. Maan ja vaiheen väliin sattueessaan tuosta menee sitten 46mA ja vikavirtasuoja laukeaa.
 
Oleellista tuossa on että jännite maahan nähden ei ole sama koko lenkissä.

eristevika jos on vaikka 5kOhm vastusarvoltaan niin nollan ja maan väliin sattuessaan tuosta menee noin 0mA virta kun jännitettä ei ole paria volttia enempää nollan ja maan välillä. Maan ja vaiheen väliin sattueessaan tuosta menee sitten 46mA ja vikavirtasuoja laukeaa.
Pätee tasasähköpiiriin.

E: Tarkkaan ottaen et taida olla väärässä. Sori siitä, olen vähän väsynyt.
 
Viimeksi muokattu:
Tuohan on kyllä totta ja tältä kulmalta teoria pätee. Perun aiemman kommenttini, kyllä pistokkeen kääntelyllä tosiaan voisi eroja etsiä.
Kannattaa tosiaan @jjasco kokeilla tuota pistokkeen toisinpäin kääntämistä vaikuttaako vikavirran laukeamiseen. Varsinkin jos on kulma mallinen pistoke, niin sen yleensä tökkää luonnostaan aina samoinpäin pistorasiaan.

On nimittäin omakohtaista kokemusta kun lokilämppäri poltti tulppasulakkeen satunnaisesti. Oli sellainen suora plugi lämppärin sähköjohdossa, niin en ihan heti hiffannut mistä oli kyse kun kellokytkimellä oleva lämmitys välillä oli toisena aamuna polttanut sulakkeen ja toisena aamuna taas ei. Sitten aikani testailini tolpassa missä oli automaattisulake ja huomasin että sillä oli väliä kummin päin pistokkeen tökkäsi paikoilleen. Toisin päin toimi, toisin päin poltti sulakkeen.

Vein auton pajalle, jossa vaihtoivat uuden lämmityselementin, jonka jälkeen pelasi oikein. Kuulemma vanha lämmityselementti vuoti jotenkin sopivasti runkoon, mikä tuon aiheutti.
 
Kannattaa tosiaan @jjasco kokeilla tuota pistokkeen toisinpäin kääntämistä vaikuttaako vikavirran laukeamiseen. Varsinkin jos on kulma mallinen pistoke, niin sen yleensä tökkää luonnostaan aina samoinpäin pistorasiaan.

On nimittäin omakohtaista kokemusta kun lokilämppäri poltti tulppasulakkeen satunnaisesti. Oli sellainen suora plugi lämppärin sähköjohdossa, niin en ihan heti hiffannut mistä oli kyse kun kellokytkimellä oleva lämmitys välillä oli toisena aamuna polttanut sulakkeen ja toisena aamuna taas ei. Sitten aikani testailini tolpassa missä oli automaattisulake ja huomasin että sillä oli väliä kummin päin pistokkeen tökkäsi paikoilleen. Toisin päin toimi, toisin päin poltti sulakkeen.

Vein auton pajalle, jossa vaihtoivat uuden lämmityselementin, jonka jälkeen pelasi oikein. Kuulemma vanha lämmityselementti vuoti jotenkin sopivasti runkoon, mikä tuon aiheutti.

Joo täytyy tuota kokeilla, mutta pitäis olla tulossa uuden vikavirtasuojan asennus tolppaan, tai ainakin taloyhtiölle on pyyntö asiasta jätetty. Jos ei sillä tokene niin sitten pitää olla Defan asentaneeseen liikkeeseen yhteydessä, omassa tapauksessa lämmityselementit yms pitäisi olla uusia. Ja kuitenkin työpaikan tolpassa toimii kaikki johdot ongelmitta.
 
Ketjun otsikkoon, tänä talvena en esilämmitä autoa lainkaan. Syynä on, että vaihdoin kesällä leasariin (Bassadonen uusi vuodeksi), ja auton varusteisiin ei kuulu moottorinlämmitintä. Tuo olisi pitänyt siis asennuttaa omalla kustannuksella, ja kun en tarvitse autoa työmatkoihin ja muutenkin talviaikaan vain muutaman kerran viikossa, en halunnut tuohon satasia laittaa. Mitään tarkoitusta ei ole pitää autoa pidempään kuin 1-2 vuotta, ja uskon uuden bensa-auton lähtevän kyllä käyntiin aina tarvittaessa kovimmillakin eteläisen Suomen pakkasilla. Sisätilalämppäri olisi toki kiva, mutta nyt mennään tällä.

Kun yksityisleasingeja on koko ajan enemmän, niin saattaa olla että en ole valintani kanssa yksin ja lämmitintä vailla olevat uudehkot autot yleistyvät. Vai mahtavatko jotkut leasingfirmat asennuttaa myös leasareihin lämmittimiä. Ongelmaa ei tietysti ole, jos autossa on tehtaalla asennettu moottorilämmitin.
 
Ketjun otsikkoon, tänä talvena en esilämmitä autoa lainkaan. Syynä on, että vaihdoin kesällä leasariin (Bassadonen uusi vuodeksi), ja auton varusteisiin ei kuulu moottorinlämmitintä. Tuo olisi pitänyt siis asennuttaa omalla kustannuksella, ja kun en tarvitse autoa työmatkoihin ja muutenkin talviaikaan vain muutaman kerran viikossa, en halunnut tuohon satasia laittaa. Mitään tarkoitusta ei ole pitää autoa pidempään kuin 1-2 vuotta, ja uskon uuden bensa-auton lähtevän kyllä käyntiin aina tarvittaessa kovimmillakin eteläisen Suomen pakkasilla. Sisätilalämppäri olisi toki kiva, mutta nyt mennään tällä.

Kun yksityisleasingeja on koko ajan enemmän, niin saattaa olla että en ole valintani kanssa yksin ja lämmitintä vailla olevat uudehkot autot yleistyvät. Vai mahtavatko jotkut leasingfirmat asennuttaa myös leasareihin lämmittimiä. Ongelmaa ei tietysti ole, jos autossa on tehtaalla asennettu moottorilämmitin.

Eipä lämmittimiä ole perinteisesti käytetty kadunvarsipysäköinnissä ja se on sentään isoimmissa kaupungeissa melko yleistä niin meillä kuin isossa osassa Kanadaa ja Yhdysvaltoja. Eikä käyntiinlähtemättömyys vaikuta olevan mikään laajamittainen ongelma kovemmillakaan pakkasilla. (Tai sitten kyse on käyttäjän nuukailusta, ettei ole pidetty huolta akusta ja sytytyspuolen komponenteista.)

Silloinkin kun lämmitysmahdollisuus on olemassa, kyse on melko turhasta varusteesta. Uutta autoa harvoin pidetään niin kauan, että kylmäkäynnistysten moottoria kuluttava vaikutus ehtisi tulla esiin. Toki ymmärrän, että joku on valmis maksamaan muutaman satasen sisätilalämmittimestä saadakseen lähteä kylminä talviaamuina lämpöisellä ja sulalla autolla.
 
Eipä lämmittimiä ole perinteisesti käytetty kadunvarsipysäköinnissä ja se on sentään isoimmissa kaupungeissa melko yleistä niin meillä kuin isossa osassa Kanadaa ja Yhdysvaltoja. Eikä käyntiinlähtemättömyys vaikuta olevan mikään laajamittainen ongelma kovemmillakaan pakkasilla. (Tai sitten kyse on käyttäjän nuukailusta, ettei ole pidetty huolta akusta ja sytytyspuolen komponenteista.)

Silloinkin kun lämmitysmahdollisuus on olemassa, kyse on melko turhasta varusteesta. Uutta autoa harvoin pidetään niin kauan, että kylmäkäynnistysten moottoria kuluttava vaikutus ehtisi tulla esiin. Toki ymmärrän, että joku on valmis maksamaan muutaman satasen sisätilalämmittimestä saadakseen lähteä kylminä talviaamuina lämpöisellä ja sulalla autolla.

Totta tuo kadunvarsipysäköintihomma, aika paljon tosiaan lienee kaupungeissa ihmisiä, joilla ei lämmitysmahdollisuutta edes ole.

Omilla autoilla, joiden vuosimallit ovat vaihdelleet ennen tätä nykyistä 198x - 201x välillä, ei auto ole kertaakaan jäänyt millään pakkasella käynnistymättä, jos akku on riittänyt pyörittämään starttia kunnolla edes puoli minuuttia. Pari kertaa tosin on akku antanut periksi kovimmilla pakkasilla, mutta tämäkin on ollut oma moka, yleensä akun heikosta kunnosta on ollut vihjeitä jo ennen sitä.
 
Tossa yhdessä autossa ei lämmitintä ja ei viitsi halvan hinnan takia enää laitellakaan ehkä. Arjessa pääsee lämpimässä tallissa pitämään mutta ajoittain seisomista 26h tms enemmän.
Akku peräkontissa. Viime talvena -30 pakkaset esti käynnistymisen ilman apuvirtaa.

Mikä ois mahdollisimman helppo ja halpa akun lämmitin? Ei ole sisätilapistoketta.
Harkitsin jo että ostaa vaan 1400w lämmittimen ja jatkoroikalla konttiin, mutta lämmenneekö tarpeeksi jos joku 1,5h lämmitys ja kontti raollaan.
 
Tossa yhdessä autossa ei lämmitintä ja ei viitsi halvan hinnan takia enää laitellakaan ehkä. Arjessa pääsee lämpimässä tallissa pitämään mutta ajoittain seisomista 26h tms enemmän.
Akku peräkontissa. Viime talvena -30 pakkaset esti käynnistymisen ilman apuvirtaa.

Mikä ois mahdollisimman helppo ja halpa akun lämmitin? Ei ole sisätilapistoketta.
Harkitsin jo että ostaa vaan 1400w lämmittimen ja jatkoroikalla konttiin, mutta lämmenneekö tarpeeksi jos joku 1,5h lämmitys ja kontti raollaan.

Vaihtoehtoina lienevät siis suoraan suko-pistokkeella varustettu malli (esim. Polar Akkulämmitin Schuko-pistokkeella) tai sitten 12v lämmitin, joka toimii ajon aikana tai akkua ladattaessa (esim. Arctic Battery Heater akkulämmitin AGM-akuille). Halvempiakin malleja saattaa olla, mutta eipä noista edellämainituistakaan tarvitse useita satoja maksaa.
 
Tossa yhdessä autossa ei lämmitintä ja ei viitsi halvan hinnan takia enää laitellakaan ehkä. Arjessa pääsee lämpimässä tallissa pitämään mutta ajoittain seisomista 26h tms enemmän.
Akku peräkontissa. Viime talvena -30 pakkaset esti käynnistymisen ilman apuvirtaa.

Mikä ois mahdollisimman helppo ja halpa akun lämmitin? Ei ole sisätilapistoketta.
Harkitsin jo että ostaa vaan 1400w lämmittimen ja jatkoroikalla konttiin, mutta lämmenneekö tarpeeksi jos joku 1,5h lämmitys ja kontti raollaan.

Jaksaiskohan se käynnistää auton jos sitä akkua latais ylläpitolaturilla niin olis akku sit täynnä kun yrittää ottaa käyntiin? Nuohan ei montaa kymppiä maksa ja olis varmaan pienimmän vaivan tie...

Omassakin autossa akku peräkontin tason alla niin kyllähän tuo varsin tehokkaasti pitää akun kylmänä käytössäkin kun ei sitä mikään pääse lämmittämään. Alkuperäisellä (2016) akulla mennään mutta ostin ylläpitolaturin kun auto sen verran vähän ajossa ettei meinaa kylmällä kelillä akku täyttyä pelkällä ajamisella.
 
Jaksaiskohan se käynnistää auton jos sitä akkua latais ylläpitolaturilla niin olis akku sit täynnä kun yrittää ottaa käyntiin? Nuohan ei montaa kymppiä maksa ja olis varmaan pienimmän vaivan tie...

Omassakin autossa akku peräkontin tason alla niin kyllähän tuo varsin tehokkaasti pitää akun kylmänä käytössäkin kun ei sitä mikään pääse lämmittämään. Alkuperäisellä (2016) akulla mennään mutta ostin ylläpitolaturin kun auto sen verran vähän ajossa ettei meinaa kylmällä kelillä akku täyttyä pelkällä ajamisella.
Tuo yllä mainittu 12v lämmitin erittäin hyvin toimiva kovemmassakin kelissä.
 
Omassakin autossa akku peräkontin tason alla niin kyllähän tuo varsin tehokkaasti pitää akun kylmänä käytössäkin kun ei sitä mikään pääse lämmittämään.
Eipä se akku missään autossa mitenkään käytössä normaalisti lämpene, ihan sama onko se konehuoneessa, peräkontissa vai takapenkin alla.

Alkuperäisellä (2016) akulla mennään mutta ostin ylläpitolaturin kun auto sen verran vähän ajossa ettei meinaa kylmällä kelillä akku täyttyä pelkällä ajamisella.
8v akku on jo sen ikäinen, että jos yhtään epäilyttää, sen voi kyllä jo hyvin vaihtaa uuteen ilman huonoa omaatuntoa.
Ylläpitolataus silloin tällöin kyllä on aina hyvä idea pätkäajossa kun ei ajoaika riitä akun täyteen lataamiseen.
 
Näin on, mutta jos latausta ei tule ajossa kun akku on kylmä eikä anna virtaa, eikä hwerkästi myöskään varausta, niin ihan vanhat kunnon keinot ihan kuumavesipulloista, kuumenettuja kylmäkalleja akun kylkeen, ni vot voi alkaa innostua. Akku on kyllä semmoinen möhkäle etä sen lämmittäminen ei ole ihan vartin juttu millään keinolla. Muistan wanhaan aikaan, kun tuli sisätilalämppärillä lämmitettyä kuplan takapenkin ala olevaa 6 voltin akkua, kunnei ilmajäähymoottorissa ollut minkäänmaailman lämmitintä, ja lähti -25 c kuin Hawajilla käyntiin kun akku lämpimänä anto virtaa hurumykky.
 
Eipä se akku missään autossa mitenkään käytössä normaalisti lämpene, ihan sama onko se konehuoneessa, peräkontissa vai takapenkin alla.
Kylmä akku ei lataudu tai anna virtaa, lämmin akku antaa.
Takakontissa oleva akku on kylmä koko talven, konepellin alla on edes joskus lämmin.



Tuolta voit opiskella perusteet...
 
Viimeksi muokattu:
Kylmä akku ei lataudu tai anna virtaa, lämpimässä tilassa (konepellin alla) akku latautuu ja antaa virtaa.
Konepellin alla oleva akku on edes joskus lämmin jos auto on ollut käynnissä, takakontissa oleva akku on vastaavasti aina kylmä käytöstä riipumatta.

Tuosta voit opiskella perusteet...

Tiedän kyllä aivan hyvin mistä on kysymys. Tuo on aivan totta, että kylmä akku ei lataudu, eikä anna virtaa kuten lämmin akku, siitä ei ollut nyt kysymys. Pointti oli siinä, että ei se akun asennuspaikka vaikuta sen lämpötilaan talvella. Konehuoneessa oleva akku on ihan tasan yhtä kylmä, kuin missä tahansa muussa asennuspaikassa oleva akku. Se samassa konehuoneessa oleva moottori ei akkua lämmitä pätkääkään.
 
Tiedän kyllä aivan hyvin mistä on kysymys. Tuo on aivan totta, että kylmä akku ei lataudu, eikä anna virtaa kuten lämmin akku, siitä ei ollut nyt kysymys. Pointti oli siinä, että ei se akun asennuspaikka vaikuta sen lämpötilaan talvella. Konehuoneessa oleva akku on ihan tasan yhtä kylmä, kuin missä tahansa muussa asennuspaikassa oleva akku. Se samassa konehuoneessa oleva moottori ei akkua lämmitä pätkääkään.
Miten se kylmä akku latautuu siellä takakontissa vs. konehuoneessa kun autolla ajetaan?
Onko lämpötilalla nyt merkitystä?
Ero tulee ilmi vasta seuraavassa käynnistyksessä....
 
Konehuoneessa oleva akku on ihan tasan yhtä kylmä, kuin missä tahansa muussa asennuspaikassa oleva akku.
No ei ole jos autoa käytetään, tilanne on toki eri jos autolla ajetaan vain kerran viikossa.
Eilen parkkiin ajetun auton käynnistysakku on varmasti lämpimämpi konehuoneessa kuin takakontissa.....
 

Statistiikka

Viestiketjuista
267 057
Viestejä
4 618 714
Jäsenet
75 980
Uusin jäsen
sifu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom