Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Mikähän vois aiheuttaa savutusarvon rajun nousun? -86 6,2D, esikammiokone. 7,5 oli katsastuksessa, raja 3,5. Vähän ihme homma ku katsastaja vaan inttää varmuudella, että syöttöjä pitää laittaa pienemmällle. Itsekkö se on ne käyny ne ruuvaamassa kun en ite ainakaan edellisen 12 vuoden aikana ole koskenut niihin :think: Aina ennen ollut selvästi alle rajan.

Auto seisonut vuoden, ennen katsastusta käytetty lämpimäksi ja ajettu 20 min motaria reippailla kierroksilla. Vähänhän tuo on sinistä savua, että öljyä jostain, vaan on se mielestäni samalla tavalla savuttanut jo monta vuotta.



Lisää vaan ajoa, että irtopartikkelit lähteeliikkelle. Kyllä silmällä näkee että ryntäytyksessä tulee musta pilvi jos arvo oli 7,5.. tuo 3.5 on sellasta hattaraa.

Joskus on tullut vastaan sellainen ongelma, että mittalaitteen silmä on mennyt tukkoon kesken mittauksen ja antanut suuria arvoja, vaikka silmämääräisesti on nähnyt että ei ole kuin pieni haituva tullut putkesta.
 
12v auto käynnissä tarkoittaa sitä, että ei pahemmin lataa akkua. Huono akku (tai hajonnut laturi joka ei lataa akkua) tai huono maakontakti tekee juurikin tuota, että laittaa mittariston vilkkumaan joulukuusen tavoin.

Pystyykö laturin toiminnan todentamaan jotenkin fiksusti? Vai testataanko tosiaan pitämällä autoa käynnissä ja seuraamalla miten akun varaus elää? Kun pelkkä varaosa on jo sen 100-200€ ja laturin vaihto vaikuttaa nopean googlailun perusteella todella veemäiseltä operaatiolta, että veisin melkein mieluummin korjaamoon. En halua tässä vaiheessa edes arvailla mitä sellainen kustantas.
 
Pystyykö laturin toiminnan todentamaan jotenkin fiksusti? Vai testataanko tosiaan pitämällä autoa käynnissä ja seuraamalla miten akun varaus elää? Kun pelkkä varaosa on jo sen 100-200€ ja laturin vaihto vaikuttaa nopean googlailun perusteella todella veemäiseltä operaatiolta, että veisin melkein mieluummin korjaamoon. En halua tässä vaiheessa edes arvailla mitä sellainen kustantas.
Yleismittarilla akun navoista auton käynnissä ollessa pitäisi löytyä yli 14 voltin jännite kierrokset hieman tyhjäkäynniltä kohotettuna jos laturi ja liitokset ovat kunnossa.
 
Yleismittarilla akun navoista auton käynnissä ollessa pitäisi löytyä yli 14 voltin jännite kierrokset hieman tyhjäkäynniltä kohotettuna jos laturi ja liitokset ovat kunnossa.

Juuri näin, hyvin yksinkertaisesti mitataan yleismittarilla akun navoista jännitteen auton ollessa sammuksissa ja uudelleen käynnissä ollessa. Jännitteen pitäisi nousta selvästi auton käydessä ja olla ainakin 13,5 - 14v välillä, ehkä enemmänkin autosta riippuen.
 
Ja taas jatketaan prius gen1 parissa.. Oikealta edestä kuuluu kolinaa epätasaisuuksissa. Vääntelin sorkkaraudalla alatukivartta, koiranluuta ja kallistuksenvakaajaa. En silmämääräisesti nähnyt mitään välystä missään. Auton mukana tulleissa papereissa oli joskus mainittu, että "oikea koiranluu alapää väljä". Mielestäni se ei ollut, mutta vaihdoin molemmat koiranluut ja edelleen kolisee. Seuraavaksi voisi kokeilla noita kallistuksenvakaajan kumeja, mutta ei ne mielestäni näyttänyt väljille. Voiko iskarin yläpäästä kuulua tuollaista kolinaa?

Noniin, vika selvisi. Joku oli kasannut iskarit huonosti ja yläpää ei ollut kolossaan kunnolla. Vaihdoin nuo päikseen ja samalla hioin tuon kolon lähemmäs muotoaan. Nyt on kolina poissa.

Ei kyllä ollut meikäläisenkään kasaamisen jälkeen varma oliko koloissaan, koska jousipuristimilla ei saanut jousia niin kasaan, että tuota palikkaa olisi voinut kokeilla käännellä ja todeta onko kunnolla paikoillaan.



Näyttökuva 2025-08-03 202756.jpgNäyttökuva 2025-08-03 203015.jpgNäyttökuva 2025-08-03 203219.jpg
 
Juuri näin, hyvin yksinkertaisesti mitataan yleismittarilla akun navoista jännitteen auton ollessa sammuksissa ja uudelleen käynnissä ollessa. Jännitteen pitäisi nousta selvästi auton käydessä ja olla ainakin 13,5 - 14v välillä, ehkä enemmänkin autosta riippuen.

Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
 
Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
Jos akku on ihan täynnä ja laturi on "älykäs" väyläohjattu, niin se ei välttämättä lataa. Kokeile siis tyhjällä akulla ja mittaa jännite suoraan laturin virtakaapelista, ei akusta.
 
Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
No se ei lataa tarpeeksi. Näin näkemättä hankala sanoa sen enempää, mutta näillä tiedoilla laittaisin laturia uusiksi.
 
Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
 
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
Laturin piuha irti ja yleismittari suoraan terminaaliin?
 
Tästä voidaan päätellä ainoastaan, että akku ei lataudu tällä hetkellä tuossa autossa. Laturi on yksi mahdollinen syyllinen. Ei kuitenkaan olisi mitenkään ihmeellistä, että laturi olisi täysin ehjä ja vika/häiriö on johdotuksessa/liitoksissa. Voisi kokeilla mitata suoraan laturilta. Jos suoraan laturin perästä mitaten löytyy enemmän voltteja, sitten siitä johtosarjaa eteenpäin selvittämään missä välillä on hämminkiä.

Jos tämä oli joku tuoreempi auto missä on jo liikaa ylimääräistä "älyä", sitten se ei välttämättä sitä jo valmiiksi täyttä akkua lataakaan heti.
Vika voi olla myös laturin jännitteensäätimessä,juuri viime viikolla vaihdettiin vaimon skodaan 20€ säädinyksikkö 200€ laturin sijaan ja heittelevä latausjännite korjaantui kuntoon.
 
Laturin piuha irti ja yleismittari suoraan terminaaliin?
Voit mitata laturin jännitteen irrottamatta piuhaa, kunhan löydät sopivan metallikohdan, eli käytännössä esim. sen kiinnityspultin/mutterin kohdalta. Yleismittarin plussa siihen ja miinus runkoon. Kytke kuormaa autoon, eli sähkölaitteita päälle. Ja kierroksia koneelle jonkun verran (1500 esim.), eli tyhjäkäynnillä ei välttämättä lataa toimivanakaan kovin hyvin.

Tarkkana sitten, ettet aiheuta oikosulkua yleismittarin piikillä, eli että piikki osuu samaan aikaan siihen laturin virtajohdon kytkentäkohtaan ja runkoon.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 605
Viestejä
4 877 302
Jäsenet
78 598
Uusin jäsen
KarlFranz

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom