Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Merssun (osittain)keinonahkaisesta penkistä sivuosa oli murtunut/reikää muodostamassa. Kun kyselin niin verhoilijat järjestään halusivat penkin pöydälle joten irroitushommiin.

Kaikki meni ok kunnes piti irroittaa turvavyön pultti. Siinä oli T30 reikä ja ruuvilukitetta kierteissä. Hohhoijaa kun oli tiukassa, tarvi kaksi miestä sitä vääntään, toinen torx avaimella 50cm varrella ja toinen lukkopihdeillä. Sitten nitkahti. Ja nitkahti myös torx reikäkin ympyräksi...Kaiken huipuksi oli tuollainen jousiklipsi pultin päällä esteenä, että olisi mahdollisimman hankala irroittaa.

20250717_074548.jpg

No ei siinä mitään, 2h sen parissa meni, penkki verhoilijalle ja hyvä tuli. Penkki takaisin (aika hikinen vääntö muuten taiteilla sisään/ulos), lukitetta uriin ja lukkopihdeillä kiristys. Piuhat paikalleen ja sähkösäädöt toimii. Virrat päälle ja auto herjaa ongelmasta kuskin turvatyynyssä...googletus ja ilmeni että virta-avain olisi pitänyt olla pois (ei vain nolla-asennossa). SRS moduulista pitäisi koodit nollata siis.

icarsoftin mb v2.0 kiinni ja kas, moduulia ei ole listattuna. Ajoin uusimman softan laitteeseen, moduuleja tuli kyllä 10kpl lisää mutta ei juuri SRS:ää. Hohhoijaa...auto siis pajalle kun en tajunnut virta-avainta ottaa autosta mäkeen. Penkissä kun ei ole turvatyynyä, niin ajattelin että ei tässä mitään ongelmia voi tulla. Väärin. Ongelma ei nyt ole iso mutta jotenkin sitä taas mielikuvissa yksinkertaisesta hommasta eskaloitui pieni päänsärky.
 
Voi olla paineanturi tai sitten kompurassa jotain vikaa, missä kunnossa kenno keulilla on? Veisin huoltoon kun ilmat viilenee ja sellaiseen missä tehdään muutakin kuin lisätään ainetta.
Ei ainakaan silmään kennosta mitään erikoista iskenyt. Autossa on Toyota relax voimassa eli varmaan sinne sitten, kun määräaikaishuoltokin on jo lähettyvillä.
 
Ei ainakaan silmään kennosta mitään erikoista iskenyt. Autossa on Toyota relax voimassa eli varmaan sinne sitten, kun määräaikaishuoltokin on jo lähettyvillä.
Jos autossa on takuu, niin totta kai viet auton takuu huoltoon. En käsitä miksi ihmiset kyselee takuullisten autojen ongelmia täällä? Ei se ole sun ongelmasi selvitellä sitä ja toisaalta, vaikka selvittäisitkin, niin tuskin mikään huolto vaihtelee osia elleivät he itse pysty todentamaan ongelmaa.
 
Viimeksi muokattu:
Jos autossa on takuu, niin totta kai viet auton takuu huoltoon. En käsitä miksi ihmiset kyselee takuullisten autojen ongelmia täällä? Ei se ole sun ongelmasi selvitellä sitä ja toisaalta, vaikka selvittäisitkin, niin tuskin mikään huolto vaihtelee osia elleivät he itse pysty todentamaan ongelmaa.
Ei relax ole mikään varsinainen takuu vaan Toyotan tarjoama lisäturva mikä kattaa vain tietyt määritellyt asiat ja enhän edes tiedä kuuluuko tuo vika siihen.
 
Tarkoittaako tämä "ei toimi", että kompura ei lähde silloin ollenkaan käyntiin, vai sitä, että kompura lähtee kyllä käymään, ei vain tee kylmää?
Hybridissä ei ole perinteistä kompuraa, niin paha sanoa? Kompuraa pyöritetään sähköllä.
 
Onko joku perehtynyt volkkarin sähköihin? Potilaana -99 Beetle. Vaihdoin takaluukkuun kokonaan uuden lukon salpa osan mikrokytkimineen päivineen (Metzger), nyt kojetaulussa palaa koko ajan takaluukun varoitusvalo, itse peräkontin sisävalo taasen palaa vaan silloin kun luukku on oikeastikkin auki.
Tuon lukkosalvan vaihdoin porsineen mikrokytkimen takia, kumpikaan em. valoista ei palanut
 
Tarkoittaako tämä "ei toimi", että kompura ei lähde silloin ollenkaan käyntiin, vai sitä, että kompura lähtee kyllä käymään, ei vain tee kylmää?
Kyllä se mielestäni yrittäisi tehdä kylmää, kun ilmakanavista tuli ainakin hetki sitten viileämpää mitä ulkona oli ilman lämpö, mutta toki se saattoi ajoviiman aiheuttamaakin olla.

Tässä on täysin sähköinen kompura, kun kyseessä on hybridi ja apulaitehihnaa ei autossa ole ollenkaan niin en ole koskaan tuohon kompuran käyntiin huomiota kiinnittänyt edes viime vuonna milloin se vielä toimi täysin normaalisti ja vasta nyt kuumuuden iskiessä rupesin ihmettelemään tuota toimintaa, kun edellisessä autossa sen aina huomasi selvästi, kun se lähti päälle ja oli apulaitehihnalla oleva. Myöskään käyntinopeusmittaria tässä ei ole mistä vanhassa huomasi kompuran käynnin myös.

Mietin, että huomaako sitä edes todellisuudessa mistään, kun täysin sähköinen kompura lähtee autossa päälle? Ehkä ulkopuolella voisi olla erilainen käyntiääni? Jos oikein olen ymmärtänyt niin tuo kompura toimisi vielä jollain korkeajännitteellä.
 
Viimeksi muokattu:
Onko joku perehtynyt volkkarin sähköihin? Potilaana -99 Beetle. Vaihdoin takaluukkuun kokonaan uuden lukon salpa osan mikrokytkimineen päivineen (Metzger), nyt kojetaulussa palaa koko ajan takaluukun varoitusvalo, itse peräkontin sisävalo taasen palaa vaan silloin kun luukku on oikeastikkin auki.
Tuon lukkosalvan vaihdoin porsineen mikrokytkimen takia, kumpikaan em. valoista ei palanut

Näissä osissa taitaa paras olla aina ostaa alkuperäislaatua, ongelmia voi tulla tarvikeosien kanssa. Vois tarkistaa mikrokytkimen johdotuksen ja kytkentälogiikan vastaavuus alkuperäiseen osaan nähden. Tarvittaessa voi mitata yleismittarilla, miten kytkin käyttäytyy (aukeaako vai sulkeutuuko kun luukku on kiinni).

ja sit jos lukko ei mene täysin "kiinni-asentoon", mikrokytkin saattaa jäädä siihen tilaan, että se näyttää kojetaululle, että luukku on auki – vaikka se olisi mekaanisesti kiinni.
 
Onko joku perehtynyt volkkarin sähköihin? Potilaana -99 Beetle. Vaihdoin takaluukkuun kokonaan uuden lukon salpa osan mikrokytkimineen päivineen (Metzger), nyt kojetaulussa palaa koko ajan takaluukun varoitusvalo, itse peräkontin sisävalo taasen palaa vaan silloin kun luukku on oikeastikkin auki.
Tuon lukkosalvan vaihdoin porsineen mikrokytkimen takia, kumpikaan em. valoista ei palanut

Maadoituspiste siellä luukun sisällä, tarkista. Mut en ihmettelis vaikka ois vaan susi se tarvikelukkolaite.
 
Hohhoi. +4v ja +90tkm ajettu Octavia MK4. Melko perinteinen tarina; Vasen etukulma kolahtelee pienissä töyssyissä ja jo hieman jos rattia pienessä vauhdissa nopeasti kääntelen puolelta toiselle.

Otin jo ohi ajaessa Motonetistä uudet koiranluut molemmille puolille (Meyle, alkuperäislaatuiset olivat sopivasti loppu), ja meinasin ne vaihdella. Mutta jäin nyt kuitenkin arpomaan, pitäisikö tuo kiikuttaa johonkin nosturille ja joku fiksumpi voisi koettaa muljutella, jos vika kuitenkin muualla - alapallonivelessä, iskarin yläpään kumissa tms, ja en turhaan noita vaihda. Toki tuo koiranluu lienee se heikoin osa. Autolla on jonkin verran (eli päivittäin) saanut ajaa pätkän monttuista hiekkatietä, ja vaikka kuinka koettanut väistellä, niin onhan tuota pomputusta tullut.

Joten mielipide; laitetaanko luut (tai ainakin luu) vaihtoon ja kokeillaan ratkeaako, vai vienkö jollekin kuitenkin ensin rahasta tutkittavaksi, ja pidän mahdollisuudet palauttaa nuo Meylet? Eipä nekään maksanut kuin reilun 50€. Itse en taida tuosta varmuutta saada, kun ei ole hallitunkkia ihmeempiä välineitä. En sitten tiedä, jos saisi pukille ja tunkilla ilman rengasta kevennettyä ja siten hölskyteltyä..
 
Hohhoi. +4v ja +90tkm ajettu Octavia MK4. Melko perinteinen tarina; Vasen etukulma kolahtelee pienissä töyssyissä ja jo hieman jos rattia pienessä vauhdissa nopeasti kääntelen puolelta toiselle.

Otin jo ohi ajaessa Motonetistä uudet koiranluut molemmille puolille (Meyle, alkuperäislaatuiset olivat sopivasti loppu), ja meinasin ne vaihdella. Mutta jäin nyt kuitenkin arpomaan, pitäisikö tuo kiikuttaa johonkin nosturille ja joku fiksumpi voisi koettaa muljutella, jos vika kuitenkin muualla - alapallonivelessä, iskarin yläpään kumissa tms, ja en turhaan noita vaihda. Toki tuo koiranluu lienee se heikoin osa. Autolla on jonkin verran (eli päivittäin) saanut ajaa pätkän monttuista hiekkatietä, ja vaikka kuinka koettanut väistellä, niin onhan tuota pomputusta tullut.

Joten mielipide; laitetaanko luut (tai ainakin luu) vaihtoon ja kokeillaan ratkeaako, vai vienkö jollekin kuitenkin ensin rahasta tutkittavaksi, ja pidän mahdollisuudet palauttaa nuo Meylet? Eipä nekään maksanut kuin reilun 50€. Itse en taida tuosta varmuutta saada, kun ei ole hallitunkkia ihmeempiä välineitä. En sitten tiedä, jos saisi pukille ja tunkilla ilman rengasta kevennettyä ja siten hölskyteltyä..
No jos sä ne koiranluut jo ostit, niin eihän se maksa enää kuin vaivaa vaihtaa ne.
 
Hohhoi. +4v ja +90tkm ajettu Octavia MK4. Melko perinteinen tarina; Vasen etukulma kolahtelee pienissä töyssyissä ja jo hieman jos rattia pienessä vauhdissa nopeasti kääntelen puolelta toiselle.

Otin jo ohi ajaessa Motonetistä uudet koiranluut molemmille puolille (Meyle, alkuperäislaatuiset olivat sopivasti loppu), ja meinasin ne vaihdella. Mutta jäin nyt kuitenkin arpomaan, pitäisikö tuo kiikuttaa johonkin nosturille ja joku fiksumpi voisi koettaa muljutella, jos vika kuitenkin muualla - alapallonivelessä, iskarin yläpään kumissa tms, ja en turhaan noita vaihda. Toki tuo koiranluu lienee se heikoin osa. Autolla on jonkin verran (eli päivittäin) saanut ajaa pätkän monttuista hiekkatietä, ja vaikka kuinka koettanut väistellä, niin onhan tuota pomputusta tullut.

Joten mielipide; laitetaanko luut (tai ainakin luu) vaihtoon ja kokeillaan ratkeaako, vai vienkö jollekin kuitenkin ensin rahasta tutkittavaksi, ja pidän mahdollisuudet palauttaa nuo Meylet? Eipä nekään maksanut kuin reilun 50€. Itse en taida tuosta varmuutta saada, kun ei ole hallitunkkia ihmeempiä välineitä. En sitten tiedä, jos saisi pukille ja tunkilla ilman rengasta kevennettyä ja siten hölskyteltyä..
Skodasta loppui kolinat vaihtamalla alatukivarret kokonaisuudessaan, koiranluut, vakaajantangon puslat / kiinnikkeet, raidetangot uloin / sisin.

Vetareiden suojakumit oli rikki, niin samalla laitettiin uutta osaa tilalle ja kolinatkin loppui.
 
Skodasta loppui kolinat vaihtamalla alatukivarret kokonaisuudessaan, koiranluut, vakaajantangon puslat / kiinnikkeet, raidetangot uloin / sisin.

Vetareiden suojakumit oli rikki, niin samalla laitettiin uutta osaa tilalle ja kolinatkin loppui.
Ja minkäs ikänen laite? Tuo kuulostaisi jo virhevastuun piiriin kuuluvaksi, jos 4v vanhasta menee kaikki vaihtoon - vaikka kulutusosia ovatkin 🤨
 
Ja minkäs ikänen laite? Tuo kuulostaisi jo virhevastuun piiriin kuuluvaksi, jos 4v vanhasta menee kaikki vaihtoon - vaikka kulutusosia ovatkin 🤨
Unohtui mainita, että vähän iäkkäämpi Skoda kyseessä vm 2011 / 225000 km.

Katsuri mainitsi 2024 katsastuksessa, että Vasen alatukivarren pusla vaihtokunnossa vuoden kahden päästä.

SKF oli edukkaat alatukivarret puslineen / palloniveleineen Virosta ak24 / iparts tilattuna.
 
Unohtui mainita, että vähän iäkkäämpi Skoda kyseessä vm 2011 / 225000 km.

Katsuri mainitsi 2024 katsastuksessa, että Vasen alatukivarren pusla vaihtokunnossa vuoden kahden päästä.

SKF oli edukkaat alatukivarret puslineen / palloniveleineen Virosta ak24 / iparts tilattuna.
Kuulostaa jo realistisemmalta 😅 no, minä nyt vaihdan nuo Meylen luut. Jos ei vika ollut luissa, niin tuleepa tukevammat tilalle. Täytyy vaan käydä XZN-kärki vielä hakemassa, ei löytynytkään nurkista
 
Auton ilmastointi toimii täysin normaalisti jos lämpötila on +20 aamulla ja sitten työpäivän jälkeen, kun auto on auringossa ja ulkona muutenkin lähemmäs 30 niin ei enää toimi. Kaasuja ei saatu täytettyä, kun täyttölaite valitti jostain paineista eikä suostunut täyttämään ja tuolloin auto oli ollut työpäivän auringossa. Voiko olla joku anturi mikä on rikki ja antaa virheellistä tietoa lämpimänä?

Luulisi aineita olevan sisällä, kun aamulla toimi ja tuli todella kylmää ilmaa ja kyseessä oli sama päivä milloin tuota täyttöä yritettiin, mutta se täyttö tapahtui vasta töiden jälkeen jolloin auto oli ollut auringossa paahtumassa koko päivän.
Voisko siellä olla liikaa kylmäainetta ja kun lämpötila nousee, niin paine nousee myös liian korkeaksi?
 
Voisko siellä olla liikaa kylmäainetta ja kun lämpötila nousee, niin paine nousee myös liian korkeaksi?
Viime kesänä toimi ihan normaalisti ja vianorissa niiden ilmastointilaite ei suostunut auton kanssa tekemään mitään vaan kuulemma jostain paineista valitti heti, mutta jäi vähän semmoinen kuva, että tiesikö se työntekijäkään mitä se virhe tarkoitti tai mitä jos vaikka se niiden laite olisikin ollut jostain syystä vaikka rikki. Max 5 min avaimien jätöstä se työntekijä tuli jo takaisin ja mitään eivät veloittaneet. Sitäkin mietin jos kävisi vielä jossain toisessa paikassa kokeilemassa mitä niiden huoltolaite sanoo, kun määräaikaishuolto ei vielä olisi ihan ajankohtainen.
 
Liian kuuma keli kyllä joillakin ilmastointilaitteilla estää täytön. Menisiköhän siellä paikat jäähän kun maksimi kylmyyttä haetaan? Kuristin?
 
ja sit jos lukko ei mene täysin "kiinni-asentoon", mikrokytkin saattaa jäädä siihen tilaan, että se näyttää kojetaululle, että luukku on auki – vaikka se olisi mekaanisesti kiinni.
Näinhän tämä taisi nyt olla. Lukko meni kyllä kiinni ja sammutti peräkontin valon, mutta sammuttaakseen myös mittariston valon piti lukon painua vielä muutama milli syvemmälle. Sain korjattua tilanteen nostamalla lukon vastakappaletta pari milliä ylemmäs. Oli jokseenkiin hämäävää että peräkontin valo, ja mittariston varoitusvalo syttyvät erikseen, oletin niiden olevan ns. Saman piuhan perässä molempien.
 
Näinhän tämä taisi nyt olla. Lukko meni kyllä kiinni ja sammutti peräkontin valon, mutta sammuttaakseen myös mittariston valon piti lukon painua vielä muutama milli syvemmälle. Sain korjattua tilanteen nostamalla lukon vastakappaletta pari milliä ylemmäs. Oli jokseenkiin hämäävää että peräkontin valo, ja mittariston varoitusvalo syttyvät erikseen, oletin niiden olevan ns. Saman piuhan perässä molempien.

Hienoa, että noin helpolla korjaantui. Neljä volkkaria omistaneena, ei tosin yllätä nämä waaggenin metkuilut.
 
Kuulostaa jo realistisemmalta 😅 no, minä nyt vaihdan nuo Meylen luut. Jos ei vika ollut luissa, niin tuleepa tukevammat tilalle. Täytyy vaan käydä XZN-kärki vielä hakemassa, ei löytynytkään nurkista
Vähän sai nostopisteitä ja tuentaa tunkin ja kahden pukin kanssa askarrella, ja lopulta piti hakea vielä 18mm lenkkikin, kun näköjään olen parikymmentä vuotta selvinnyt mainiosti ilman. Meylen luut taas olisi pitäny pitää kiristäessä paikoillaan 16mm avaimella, joka sekin puuttui valikoimasta, mutta hätä keinot keksi, ja lopulta kun auto ylhäällä, rengas irti ja vähän vastapuolelta kevensi, oli vaihto vartin homma. Räikkälenkillä olis selvinnyt vielä vähän nopeammin.. :)

Mutta pääasia että kolinat katosi ja tilalle tuli nyt alkuperäistä tukevampi ja toivottavasti paremmilla puslilla varustettu tanko. Toisen puolen taidan pyytää vaihdettavaksi seuraavaksi kun auto käy huollossa, nyt en viitsi askarrella kun tuo nostaminen on pohjapanssaria irrottamatta vähän tollasta.
 
Ei nyt varsinaisesti ole auton korjausta, mutta onko kenelläkään kokemusta tästä TPMS sarjasta:
Tarttis 2018 Ioniqiin talvirenkaisiin anturit. Orkkisantureilla näihin menisi varmaan renkaiden verran euroja. Tällä pääsisi järkihintaan ja jäisi aktivointi/koodaus pois kun voisi tehdä itse. Hyvin pärjää ilmankin niin ei viitsisi kovin paljon investoida näihin.
 
Vaihdoin taannoin Sitikan kässärinapin, mutta ongelma esiinty edelleeen satunnaisesti.
Silloin tällöin iskee hälyn ja asb, esp ja brake fail valot ajossa, mutta pysähdyksen jälkeen muutaman avaimenkääntelyn ja napinpainelun jälkeen kässäri irrottaa ja varovalotkin katoaa kohta, ja taas sama satunnaisen ajan päästä esim kahden päivän päästä ajeluissa.
Harmittaa että oma halpadiag-laite Konnwei ei näytä mitään koodia.
Osaisikohan Motonetin tyttö etsiä vikakoodeista moiset?
 
Ei nyt varsinaisesti ole auton korjausta, mutta onko kenelläkään kokemusta tästä TPMS sarjasta:
Tarttis 2018 Ioniqiin talvirenkaisiin anturit. Orkkisantureilla näihin menisi varmaan renkaiden verran euroja. Tällä pääsisi järkihintaan ja jäisi aktivointi/koodaus pois kun voisi tehdä itse. Hyvin pärjää ilmankin niin ei viitsisi kovin paljon investoida näihin.

et saa noita auton oman järjestelmän kanssa toimimaan. jos tarkotus on poistaa jokin virheilmoitus/vikavalo autosta, niin 100€ menee siis hukkaan noiden kanssa jos siis pärjäät ilman rengaspainetietoja.

Jos tarkotus on kuitenkin nähdä rengaspaineet niin varovainen suositus tälle: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08HZ4Y27J

(vasta aika näyttää onko oikeasti hyvä sarja mutta tollaset tuli itelle hankittua. Ainoa vaan että ei sitte käyny vanteisiin noi anturit itellä, mutta hommaan toiset vanteet mihin käy. aktivointi/käyttöönotto oli helppo..)
 
et saa noita auton oman järjestelmän kanssa toimimaan. jos tarkotus on poistaa jokin virheilmoitus/vikavalo autosta, niin 100€ menee siis hukkaan noiden kanssa jos siis pärjäät ilman rengaspainetietoja.

Jos tarkotus on kuitenkin nähdä rengaspaineet niin varovainen suositus tälle: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B08HZ4Y27J

(vasta aika näyttää onko oikeasti hyvä sarja mutta tollaset tuli itelle hankittua. Ainoa vaan että ei sitte käyny vanteisiin noi anturit itellä, mutta hommaan toiset vanteet mihin käy. aktivointi/käyttöönotto oli helppo..)
Itsellä oli yksi puhelimen Android bluetooth sarja ja siinä oli ihan surkea softa. Se ei varoittanut paineista jos softa oli kiinni, eli oli ihan turha. Tuo ilmeisesti tulee kiinni auton omaan Android radioon joten voisi olla parempi.
Tämä Motorwerk sarja on käsittääkseni juuri sellainen että se toimii auton oman järjestelmän kanssa. Ainakin sopivuuslistalla löytyy oma auto. Ja jos ei toimisi niin mihin väite 98% sopivuudesta perustuu?
Ehkäpä kysäisen vielä rengasliikkeestä antureita. Jos saisi kohtuu hintaan renkaiden kanssa.
 
et saa noita auton oman järjestelmän kanssa toimimaan. jos tarkotus on poistaa jokin virheilmoitus/vikavalo autosta, niin 100€ menee siis hukkaan noiden kanssa jos siis pärjäät ilman rengaspainetietoja.

Jos tarkotus on kuitenkin nähdä rengaspaineet niin varovainen suositus tälle: Tire Pressure Monitor Car Tire Pressure Monitoring System USB TPMS with Internal Sensor for Android Navigation : Amazon.de: Automotive

(vasta aika näyttää onko oikeasti hyvä sarja mutta tollaset tuli itelle hankittua. Ainoa vaan että ei sitte käyny vanteisiin noi anturit itellä, mutta hommaan toiset vanteet mihin käy. aktivointi/käyttöönotto oli helppo..)
Kyllä nuo toimii auton oman järjestelmän kanssa. Siihen käyttöön tuo Kärkkäisen tuote on tehty.
 
Yamaha DT50r mopo otettiin ladosta esiin 23 vuoden tauon jälkeen. Kaasutin on jumissa ja se saadaan varmaan liuotettua auki. Ongelma on kuitenkin kytkin & vaihteet jotka tuntuvat ihan normaalilta mutta muut vaihteet paitsi ykkönen ja vapaa eivät mene päälle. Onko mitään helppoja kikkoja 😁
 
Nyt alkaa menemään hermo auton kanssa, kellään hajua mistä lähteä ongelmaa etsimään? Eli kyseessä Honda Accord 2012 ja on pitänyt jurnuttavaa ääntä useamman kuukauden, mielestäni voimistuu hieman koko ajan. Kuuluu selvästi jo esim. 40km/h vauhdissa jos ajaa uudella tasaisella asfaltilla, voimistuu vauhdin kasvaessa. Mahdotonta erottaa mistä kulmalta ääni tulee. Loppuu kun kääntää rattia vähän reilummin vasemmalle. Olin 100% varma että kyseessä on viallinen laakeri, ensimmäinen liike mihin vein auton tutkittavaksi ei löytänyt laakereista vikaa, sanoi kyllä että ääni kuuluu. Noh, vein reilu kuukautta myöhemmin toiseen liikkeeseen kun ääni oli vielä voimistunut ja siellä sanoivatkin että vasemmassa etulaakerissa on vikaa. Tämä vaihdettiin ja ajattelin että tästä ongelmasta päästiin mutta mitä vielä: edelleen jurnuttaa ihan samalla tavalla! Vein liikkeeseen takaisin että ei tämä nyt kyllä korjaantunut, saatteko paikallistettua onko joku toinen(kin) laakeri mutta eivät löytäneet muista mitään vikaa, stetoskoopilla kävivät kaikki läpi. Sanoivat että ajaessa ääni kuuluu mutta eivät tiedä mitä tehdä. Kaiketi tuossa etulaakerissakin jotain pientä kulumaa on ollut mutta ei vielä sellaista mikä olisi ajossa kuulunut.

Nyt ei enää tule muuta mieleen kuin että jossain renkaassa on jotain vikaa, mutta kävin kaikki silmämääräisesti läpi ja en niistä mitään vikaa löydä, ovat myös suht tuoreet kaksi kesää alle 10tkm ajetut. Soitin rengasliikkeeseen ja sanoivat että ei oikein ole mitään keinoa tietää onko rengas ehjä jos siinä ei silmämääräisesti näy mitään vikaa. Tuleeko kellään mitään ideoita enää vai lähdenkö vaihtamaan käytännössä uudet renkaat kaikki uusiin? Ja totean parhaassa tapauksessa vielä tämän jälkeen että eipä muuten korjaantunut vieläkään.
 
Jos itse pystyt vaihtamaan renkaita ja jos kuviot sallii, vaihda puolelta toiselle renkaat. Jos ääni vaihtoi puolta, renkaissa syy. Tai jos kuviot ei salli puolelta toiselle, vaihda edestä taakse.
 
Nyt alkaa menemään hermo auton kanssa, kellään hajua mistä lähteä ongelmaa etsimään? Eli kyseessä Honda Accord 2012 ja on pitänyt jurnuttavaa ääntä useamman kuukauden, mielestäni voimistuu hieman koko ajan. Kuuluu selvästi jo esim. 40km/h vauhdissa jos ajaa uudella tasaisella asfaltilla, voimistuu vauhdin kasvaessa. Mahdotonta erottaa mistä kulmalta ääni tulee. Loppuu kun kääntää rattia vähän reilummin vasemmalle. Olin 100% varma että kyseessä on viallinen laakeri, ensimmäinen liike mihin vein auton tutkittavaksi ei löytänyt laakereista vikaa, sanoi kyllä että ääni kuuluu. Noh, vein reilu kuukautta myöhemmin toiseen liikkeeseen kun ääni oli vielä voimistunut ja siellä sanoivatkin että vasemmassa etulaakerissa on vikaa. Tämä vaihdettiin ja ajattelin että tästä ongelmasta päästiin mutta mitä vielä: edelleen jurnuttaa ihan samalla tavalla! Vein liikkeeseen takaisin että ei tämä nyt kyllä korjaantunut, saatteko paikallistettua onko joku toinen(kin) laakeri mutta eivät löytäneet muista mitään vikaa, stetoskoopilla kävivät kaikki läpi. Sanoivat että ääni kuuluu mutta eivät tiedä mitä tehdä. Kaiketi tuossa etulaakerissakin jotain pientä kulumaa on ollut mutta ei vielä sellaista mikä olisi ajossa kuulunut.

Nyt ei enää tule muuta mieleen kuin että jossain renkaassa on jotain vikaa, mutta kävin kaikki silmämääräisesti läpi ja en niistä mitään vikaa löydä, ovat myös suht tuoreet kaksi kesää alle 10tkm ajetut. Soitin rengasliikkeeseen ja sanoivat että ei oikein ole mitään keinoa tietää onko rengas ehjä jos siinä ei silmämääräisesti näy mitään vikaa. Tuleeko kellään mitään ideoita enää vai lähdenkö vaihtamaan käytännössä uudet renkaat kaikki uusiin? Ja totean parhaassa tapauksessa vielä tämän jälkeen että eipä muuten korjaantunut vieläkään.

Vaihda nyt se toinenkin laakeri eteen...
 
Jos itse pystyt vaihtamaan renkaita ja jos kuviot sallii, vaihda puolelta toiselle renkaat. Jos ääni vaihtoi puolta, renkaissa syy. Tai jos kuviot ei salli puolelta toiselle, vaihda edestä taakse.
Pystyy vaihtamaan ja kokeilinkin vaihtaa, mutta mahdotonta erottaa mistä nurkalta ääni tulee. Tuo vaihtaminen puolelta toiselle ehkä teki sen että ei tarvitse niin paljoa kääntää rattia vasemmalle, että ääni loppuu, toki tätäkään ei ihan 100% varmaksi pysty sanomaan, siltä kuitenkin itsestä tuntuu että nyt pystyy testaamaan suoralla tiellä niin että pysyy vielä kaistalla kun ennen vaihtoa piti olla tiukka kaarre vasemmalle jotta sai tarpeeksi käännettyä että ääni loppui.
 
Mä väitän, että tollanen selvä laakeriääni on todellakin laakerin aiheuttama, ei renkaiden. Aina noita renkaita ehdotetaan tai muuta, mutta laakerihan se sieltä lopulta kuitenkin paljastuu, kun ensin jumpataan renkaiden tms. kanssa aikansa.

Laakereiden kanssa on vielä niin, että sitä vähän viallista, mutta jo ääntävää laakeria ei ihan helposti bongaa nosturilla ja äänen tulosuuntakin voi olla vähän vaikea arvioida. Voi tulla jopa takaa.
 
ovoko

Tosta saat n. satkun hintaan koko olka-akselin kotiin toimitettuna laakereineen päivineen.
 
Laakeri voi olla kumman puolen tahansa. Yleensä kannattaa kuunnella jyrinää tovi kunnes pahenee riittävästi jotta pyörän päästä selviää syypää.
 
Veikkaisin että vaihtoivat väärän puolen laakerin. Tuo että kuuntelivat stetoskoopilla ei takaa etteikö muissa laakereissa olisi vikaa. Auto oli todennäköisesti nostettu ylös ja renkailla/laakerilla ei ollut painoa päällä.
 
Huonon laakerin havaitsee helpoiten pyörittämällä rengasta ja ottamalla jousesta kiinni, jos tuntuu värinää, on ko. laakeri sökö. Ei tarvi arvailla.
 
Laakeri voi olla kumman puolen tahansa. Yleensä kannattaa kuunnella jyrinää tovi kunnes pahenee riittävästi jotta pyörän päästä selviää syypää.
Veikkaisin että vaihtoivat väärän puolen laakerin. Tuo että kuuntelivat stetoskoopilla ei takaa etteikö muissa laakereissa olisi vikaa. Auto oli todennäköisesti nostettu ylös ja renkailla/laakerilla ei ollut painoa päällä.
Tätä mietin myös, kai se on nyt ajettava niin pitkään että melu on sen verran sietämätön että sen saa itse todettua varmaksi rengasta pyörittämällä. En vaan käsitä miksei ammattilaiset osaa vikaa etsiä.
 
Tätä mietin myös, kai se on nyt ajettava niin pitkään että melu on sen verran sietämätön että sen saa itse todettua varmaksi rengasta pyörittämällä.
Yleensä tämä on toimiva ratkaisu, mutta pieni varoituksen sana, eli matka voi jäädä pahimmassa tapauksessa kesken, eli Lapin lomareissulle ei välttis kannata lähteä ajamaan vikaa esille.
 
Tätä mietin myös, kai se on nyt ajettava niin pitkään että melu on sen verran sietämätön että sen saa itse todettua varmaksi rengasta pyörittämällä. En vaan käsitä miksei ammattilaiset osaa vikaa etsiä.
Ihan sen takia ne ei sitä löydä kun sitä ei vielä pyörän päästä pystytä havannoimaan. Meteliä on ollut jo pitkään kun renkaan päässä tuntuu väljää/rallattaa/jousi tärisee pyörittäessä jne.

Sitten perus etuvedon lisäkarkit kaveriksi eli jarrut ja vetari + laatikko meluamassa jolloin pieni jurina ei kuulu purkamatta kaikkea pois tieltä.

Stetoskoopista/jostain kuuntelulaitteesta entiedä onnistuisko sillä paikantamaan äänen lähteen, ei ole omia kokemuksia noista.

Tovin tosiaan ajelee ja jos meteli eskaloituu niin sitten tutkinta ja toimintaa. Yleensä menee joitain tuhansia kilsoja ennenkuin laakeri porsii pahemmin, mutta joskus ovat hyvinkin nopsaan eskaloituneet.
 
Huonon laakerin havaitsee helpoiten pyörittämällä rengasta ja ottamalla jousesta kiinni, jos tuntuu värinää, on ko. laakeri sökö. Ei tarvi arvailla.

Kuulee myös äänestä kun pyörittelee rengasta, jos kuulo on tallella ja jarru ei laahaa.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin taannoin Sitikan kässärinapin, mutta ongelma esiinty edelleeen satunnaisesti.
Silloin tällöin iskee hälyn ja asb, esp ja brake fail valot ajossa, mutta pysähdyksen jälkeen muutaman avaimenkääntelyn ja napinpainelun jälkeen kässäri irrottaa ja varovalotkin katoaa kohta, ja taas sama satunnaisen ajan päästä esim kahden päivän päästä ajeluissa.
Harmittaa että oma halpadiag-laite Konnwei ei näytä mitään koodia.
Osaisikohan Motonetin tyttö etsiä vikakoodeista moiset?
Kaverin kalliimpi diagnoosilaite ei myskään löytänyt koodin koodia, eli aika turha viiä motonettiin diagnoosiin.
 
Potilaana Peugeot 407 1.8 vm2008 (Seinäjoki). ABS/ESP vikavalo palaa. Ja puhelimelle en löytänyt mitään sopivaa sovellusta, josta näkyisi jokaisen neljän pyörän pyörintänopeudet?

Automeca korjaamosta aamulla kysyin aikaa, että lukisivat vikakoodit, mutta huoltoaika menee aika pitkälle siellä. Varmaan Eepee Autotalo olisi seuraava, josta kysyä vikakoodien lukua.

Tai sitten joku muu henkilö tai firma, jossa olisi sopivat laitteet löytää sopiva vikakoodi?


Vaihdettiin oikealle taakse pyöränlaakeri, mutta siinä pyörässä ainakin silmämääräisesti ABS-anturi oli ehjä.
 
Potilaana Peugeot 407 1.8 vm2008 (Seinäjoki). ABS/ESP vikavalo palaa. Ja puhelimelle en löytänyt mitään sopivaa sovellusta, josta näkyisi jokaisen neljän pyörän pyörintänopeudet?

Automeca korjaamosta aamulla kysyin aikaa, että lukisivat vikakoodit, mutta huoltoaika menee aika pitkälle siellä. Varmaan Eepee Autotalo olisi seuraava, josta kysyä vikakoodien lukua.

Tai sitten joku muu henkilö tai firma, jossa olisi sopivat laitteet löytää sopiva vikakoodi?


Vaihdettiin oikealle taakse pyöränlaakeri, mutta siinä pyörässä ainakin silmämääräisesti ABS-anturi oli ehjä.
Motonet motomaatti
 

Statistiikka

Viestiketjuista
283 485
Viestejä
4 868 527
Jäsenet
78 668
Uusin jäsen
rredi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom