Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Potilaana Peugeot 407 1.8 vm2008 (Seinäjoki). ABS/ESP vikavalo palaa. Ja puhelimelle en löytänyt mitään sopivaa sovellusta, josta näkyisi jokaisen neljän pyörän pyörintänopeudet?

Automeca korjaamosta aamulla kysyin aikaa, että lukisivat vikakoodit, mutta huoltoaika menee aika pitkälle siellä. Varmaan Eepee Autotalo olisi seuraava, josta kysyä vikakoodien lukua.

Tai sitten joku muu henkilö tai firma, jossa olisi sopivat laitteet löytää sopiva vikakoodi?


Vaihdettiin oikealle taakse pyöränlaakeri, mutta siinä pyörässä ainakin silmämääräisesti ABS-anturi oli ehjä.
Jäi hieman epäselväksi, vaihdettiinko tuo pyöränlaakeri ennen vai jälkeen tuota vikaa?
 
Eepeen Autotalolla luulisi ainakin olevan kunnolliset vehkeet vikakoodien lukuun.
Tuonne se Peugeot varmaan täytyy viedä (tai sitten Automecalle).

OBDocker sovelluksella sain näkyviin koodin P0571

Screenshot_2025-07-24-21-08-08-13_b5aa820ad76768b818615331f211d36a.jpg

Eli ilmeisesti jarrupolkimen kytkin?

10€:

Olisin kyllä aika yllättynyt, jos vika olisi tuossa. Tuo oli ainakin hyvin helppo irrottaa (ja vaihtaa, jos olisi osa).


Hieman sitä myös ihmettelen, että abs/esp häiriö tulee heti, vaikka ei olisi ajanut autolla. Toki voi siellä varmaan olla joku abs anturi rikki tai sitten isompi vika auton sähköissä.

Esim akun irrotus ei vaikuttanut mitään. Mutta varmaan se oikea nopeustieto pitäisi saada ensin pyöriltä, niin sitten se abs valo vasta sammuisi.
 
Tuonne se Peugeot varmaan täytyy viedä (tai sitten Automecalle).

OBDocker sovelluksella sain näkyviin koodin P0571

Screenshot_2025-07-24-21-08-08-13_b5aa820ad76768b818615331f211d36a.jpg

Eli ilmeisesti jarrupolkimen kytkin?

10€:

Olisin kyllä aika yllättynyt, jos vika olisi tuossa. Tuo oli ainakin hyvin helppo irrottaa (ja vaihtaa, jos olisi osa).


Hieman sitä myös ihmettelen, että abs/esp häiriö tulee heti, vaikka ei olisi ajanut autolla. Toki voi siellä varmaan olla joku abs anturi rikki tai sitten isompi vika auton sähköissä.

Esim akun irrotus ei vaikuttanut mitään. Mutta varmaan se oikea nopeustieto pitäisi saada ensin pyöriltä, niin sitten se abs valo vasta sammuisi.
Testerillä katsoo livedatasta mitä kytkin kertoo, kun jarru on painettuna ja kun ei ole...
 
Veljen 06 vuosimallin Avensiksessa palanut jarruvalopolttimo sytytti abs valon joten kaikki on varmasti mahdollista. Jos oikein muistan niin siinä oli myös vikakoodi jarrupolkimen kytkimestä kun luin vikakoodit autocomilla mutta pelkkä polttimon vaihto korjasi asian.
 
Tuonne se Peugeot varmaan täytyy viedä (tai sitten Automecalle).

OBDocker sovelluksella sain näkyviin koodin P0571

Screenshot_2025-07-24-21-08-08-13_b5aa820ad76768b818615331f211d36a.jpg

Eli ilmeisesti jarrupolkimen kytkin?

10€:

Olisin kyllä aika yllättynyt, jos vika olisi tuossa. Tuo oli ainakin hyvin helppo irrottaa (ja vaihtaa, jos olisi osa).


Hieman sitä myös ihmettelen, että abs/esp häiriö tulee heti, vaikka ei olisi ajanut autolla. Toki voi siellä varmaan olla joku abs anturi rikki tai sitten isompi vika auton sähköissä.

Esim akun irrotus ei vaikuttanut mitään. Mutta varmaan se oikea nopeustieto pitäisi saada ensin pyöriltä, niin sitten se abs valo vasta sammuisi.
Ainakin 2008 vuosimallin citroen c4 bmp -automaatissa tuon katkaisijan hajoaminen sytytti valot tauluun ja sekoitti vaihteiston.
 
Eepeen Autotalolla luulisi ainakin olevan kunnolliset vehkeet vikakoodien lukuun.
Maanantaille sain ajan, jossa Autocom lukijalla (yritetään) katsoa viat.

Sitä ennen kyllä jo varasin ajan Eepee Autotalolle. 4.8. klo 15.00. Ilmeisesti siis pyörittävät pyörää ja tosiaan livedatasta näkyy, että tuleeko siinä nopeustietoa anturilta. Hintakaan ei mikään paha, 45€ muistaakseni arvio. Täytyy vaan perua varattu aika, jos ehtisin saada kuntoon ennen tuota päivää.

Voihan siellä olla jotain isompaa vikaakin, kun käytetty auto kyseessä.

Tähänastiset kulut 160€ (Peugeot 407, vm2008)
Takapyöränlaakeri 50€
Katsastus 55€
Turhaan ostettu jarrupolkimen katkaisin 8€.

En tiedä sitten pitäisikö vaan paalata auto, vai alkaako sitä vikaa joskus löytymään, kun etsitään :) Autona ihan menee, farkku, toimiva ilmastointi ja koukku.
 
Mikäs testeri Pösöä lulee kun meidän Sitikasta ei irtua oikein millään.
Kävin nyt vielä illasta luetuttamassa vikakoodit, 20€.

Vasen taka ABS anturi antoi vikakoodin ja ei tule mitään pyörimistietoa myöskään.

IMG20250725174612~2.jpg

ICarsoft CR MAX oli tuo vikakoodinlukijan merkki.


52€ oli sen anturin hinta Motonetissä. Pitää nyt sitten seuraavaksi, kun ehtii niin tutkia, että miten ne johdot menee bensatankin päällä.
 
Vasen taka ABS anturi antoi vikakoodin ja ei tule mitään pyörimistietoa myöskään.

IMG20250725174612~2.jpg

ICarsoft CR MAX oli tuo vikakoodinlukijan merkki.


52€ oli sen anturin hinta Motonetissä. Pitää nyt sitten seuraavaksi, kun ehtii niin tutkia, että miten ne johdot menee bensatankin päällä.
Sain Peugeotin jo (uusinta)katsastuskuntoon. 14mm poran kävin ostamassa ja porailin vanhan abs-anturin pois. Ilmeisesti alkuperäinen anturi ja jollain lailla liimattu kiinni? ABS/ESP valo sammui heti, kun ajoin pätkän eteenpäin.

Vielä kävisi ostamassa 2kpl etuparkkipolttimoita ja rekisterikilven polttimon. Sitten pitäisi tulla leima puhtain paperein.


Peugeot 407 vm2008 siis ja tuohon on myöhemmin lisätty vakionopeudensäädin. Mutta ohjelmointi vielä tekemättä, että saisi vakkarin toimimaan. Täytyy jostain Peugeot foorumiltakin kysellä, josko jossain Seinäjoen lähettyvillä olisi Pösö ohjelmisto, jolla koodata vakionopeudensäätimen napit toimimaan?

Juupa, n 400euron laite, sillä rahalla varmaan saisi auton jo kuntoon palvelunakin.
-Mutta hyvä tietää että palveluna koodit löytyy...
Tosi kallis laite. Mutta 20€ tuli tosiaan koodit luettua ja ihan lyhyt koeajo myös, jossa tarkistettiin, että mitään nopeustietoa ei tule vasen taka abs-anturilta.
 
Kun aiemmin tänään käänsin virrat päälle, niin jokin rohisi. Normaalisti kuuluisi pieni, heikko surina. Käänsin virrat pois päältä ja uudestaan päälle, ja taas kuului rohahdus. Lähti kyllä ihan palmun alta, kun käänsi avainta edelleen ja starttasi eikä ajossakaan ollut pätkimistä tai muuta valittamista. Kun matkalle sattui pari pientä pysähdystä kaupoissa, niin niiden jälkeen ei rohissut virta-avainta käännettäessä.

Tapahtuuko tällaisessa Focus Mk1 1.4 bensamanuaalissa virrat päälle käännettäessä mitään muuta oleellista kuin että polttoainepumppu alkaa syöttää tavaraa kohti moottoria? Tankki oli tankattu täyteen vain muutama kymmenen kilometriä aiemmin, eli liekö voisi liittyä jotenkin siihen? Vai täytyykö tässä nyt olettaa, että se pumppu on matkalla ajasta iäisyyteen?

Edit: Kilometrejä takana 185 850 km ja auto täyttää jouluna 25 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Kun aiemmin tänään käänsin virrat päälle, niin jokin rohisi. Normaalisti kuuluisi pieni, heikko surina. Käänsin virrat pois päältä ja uudestaan päälle, ja taas kuului rohahdus. Lähti kyllä ihan palmun alta, kun käänsi avainta edelleen ja starttasi eikä ajossakaan ollut pätkimistä tai muuta valittamista. Kun matkalle sattui pari pientä pysähdystä kaupoissa, niin niiden jälkeen ei rohissut virta-avainta käännettäessä.

Tapahtuuko tällaisessa Focus Mk1 1.4 bensamanuaalissa virrat päälle käännettäessä mitään muuta oleellista kuin että polttoainepumppu alkaa syöttää tavaraa kohti moottoria? Tankki oli tankattu täyteen vain muutama kymmenen kilometriä aiemmin, eli liekö voisi liittyä jotenkin siihen? Vai täytyykö tässä nyt olettaa, että se pumppu on matkalla ajasta iäisyyteen?

Edit: Kilometrejä takana 185 850 km ja auto täyttää jouluna 25 vuotta.
En just tosta Focuksesta tiedä, mutta joissain autoissa on myös jarrutehostimen alipainepumppu, joka pumppaa surisemalla, kun laittaa virrat päälle.
 
Kun aiemmin tänään käänsin virrat päälle, niin jokin rohisi. Normaalisti kuuluisi pieni, heikko surina. Käänsin virrat pois päältä ja uudestaan päälle, ja taas kuului rohahdus. Lähti kyllä ihan palmun alta, kun käänsi avainta edelleen ja starttasi eikä ajossakaan ollut pätkimistä tai muuta valittamista. Kun matkalle sattui pari pientä pysähdystä kaupoissa, niin niiden jälkeen ei rohissut virta-avainta käännettäessä.

Tapahtuuko tällaisessa Focus Mk1 1.4 bensamanuaalissa virrat päälle käännettäessä mitään muuta oleellista kuin että polttoainepumppu alkaa syöttää tavaraa kohti moottoria? Tankki oli tankattu täyteen vain muutama kymmenen kilometriä aiemmin, eli liekö voisi liittyä jotenkin siihen? Vai täytyykö tässä nyt olettaa, että se pumppu on matkalla ajasta iäisyyteen?

Edit: Kilometrejä takana 185 850 km ja auto täyttää jouluna 25 vuotta.
Äkkiä tulisi mieleen radion surina kaiuttimistä jos kontakti alkaa olemaan heikko, juuri tuo jarrujen alipainepumppu tai jokin muu sähkölaite esim puhaltimen moottori. En muista oliko ensimmäisissä focuksissa niitä läppiä ilmakanavissa jotka rohisee/narisee kakkoskoppaisissa toisinaan
 
Ja taas jatketaan prius gen1 parissa.. Vasemmalta edestä kuuluu kolinaa epätasaisuuksissa. Vääntelin sorkkaraudalla alatukivartta, koiranluuta ja kallistuksenvakaajaa. En silmämääräisesti nähnyt mitään välystä missään. Auton mukana tulleissa papereissa oli joskus mainittu, että "vasen koiranluu alapää väljä". Mielestäni se ei ollut, mutta vaihdoin molemmat koiranluut ja edelleen kolisee. Seuraavaksi voisi kokeilla noita kallistuksenvakaajan kumeja, mutta ei ne mielestäni näyttänyt väljille. Voiko iskarin yläpäästä kuulua tuollaista kolinaa?
 
Ja taas jatketaan prius gen1 parissa.. Vasemmalta edestä kuuluu kolinaa epätasaisuuksissa. Vääntelin sorkkaraudalla alatukivartta, koiranluuta ja kallistuksenvakaajaa. En silmämääräisesti nähnyt mitään välystä missään. Auton mukana tulleissa papereissa oli joskus mainittu, että "vasen koiranluu alapää väljä". Mielestäni se ei ollut, mutta vaihdoin molemmat koiranluut ja edelleen kolisee. Seuraavaksi voisi kokeilla noita kallistuksenvakaajan kumeja, mutta ei ne mielestäni näyttänyt väljille. Voiko iskarin yläpäästä kuulua tuollaista kolinaa?
Kyllä voi, eli iskarin yläpää tai iskari itse voi olla finito. Jousten kunto kandee myös katsoa, jos on esim. katkennut, niin sitä ei välttämättä näe pikavilkaisulla. Lisäksi raidetangon päät kannattaa väännellä nekin.
 
Ja taas jatketaan prius gen1 parissa.. Vasemmalta edestä kuuluu kolinaa epätasaisuuksissa. Vääntelin sorkkaraudalla alatukivartta, koiranluuta ja kallistuksenvakaajaa. En silmämääräisesti nähnyt mitään välystä missään. Auton mukana tulleissa papereissa oli joskus mainittu, että "vasen koiranluu alapää väljä". Mielestäni se ei ollut, mutta vaihdoin molemmat koiranluut ja edelleen kolisee. Seuraavaksi voisi kokeilla noita kallistuksenvakaajan kumeja, mutta ei ne mielestäni näyttänyt väljille. Voiko iskarin yläpäästä kuulua tuollaista kolinaa?

Kaikesta liikkuvasta voi kuulua kolinaa, ja siihen ei tarvita 0,1mm välys niin "kolahtaa".
 
Oma Citikka C4 on "kolissut aina" ja päosin koiraluut, mutta nyt ei enää auta -seuraava on nimenomaan iskarien yläpää ja laakeri. Tosin asiaan ei ola panostettu, ei ihan halpa juttu palveluna. Varsinkin jos iskarit myös vaihdetaan, mikä olisi sinänsä fiksu teko jos kaikki avataan.
 
Iskarin yläpää ja jousi kannattaa tarkistaa huolella. Joskus oli yhestä kulkineesta katkennut jousen yläpäästä pieni pala pois mikä aiheutti ääntä epätasaisella pinnalla.
 
Mihin kannattaisi PK-seudulla tai lähiseuduilla viedä auto jossa on jälkiasennushelmat jotka voisivat istua paremmin ja etupuskuri joka on joko ajettu johonkin (matala auto) ja ei ole kunnolla kiinni ajovalojen sivuilta? Kyseessä oma Lexus LS600hL jos väliä. EI viitsisi miljoonia maksaa, mutta haluaisin toki että istuisivat kunnolla.

Samoin vinkkejä missä voisi korjata pari maalivauriota, osa lakasta läpi, osa ei. Osa muovissa, osa metallissa.
 
Iskarin yläpää ja jousi kannattaa tarkistaa huolella. Joskus oli yhestä kulkineesta katkennut jousen yläpäästä pieni pala pois mikä aiheutti ääntä epätasaisella pinnalla.
Tuo oli mun mersu. Tosiaan pieni pala oli katkennut suojarakenteen sisällä, eikä sitä löytänyt kuin vasta kolmas katsastaja.
 
Eipä ole vielä koskaan yhdestäkään autosta pyyhkijän vivusto hajonnut, mutta nyt hajosi vivuston kiinnikekorva.

Noh, se oli 80€ posteineen uusi vivusto missä myös moottori ja 10min meni vaihtoon.

srjt.PNG
 
Mihin kannattaisi PK-seudulla tai lähiseuduilla viedä auto jossa on jälkiasennushelmat jotka voisivat istua paremmin ja etupuskuri joka on joko ajettu johonkin (matala auto) ja ei ole kunnolla kiinni ajovalojen sivuilta? Kyseessä oma Lexus LS600hL jos väliä. EI viitsisi miljoonia maksaa, mutta haluaisin toki että istuisivat kunnolla.

Samoin vinkkejä missä voisi korjata pari maalivauriota, osa lakasta läpi, osa ei. Osa muovissa, osa metallissa.
Wepaint Konalassa. Yhtä autoa maalautin siellä pari kertaa. Ensimmäisellä hieman ruostuneen etulokarin + alahelman. Toisella kerralla toinen etulokari ja kuskin ovi kun joku oli raapaissut parkkihallissa pitkän naarmun kylkeen. Erinomaista jälkeä molemmilla kerroilla ja hyvä palvelu. Hintatasosta en osaa sanoa mitään kun on jo useampi vuosi aikaa...

Tekeävät myös kolarikorjauksia, joten molemmat hommat onnistuu varmasti samassa paikassa.
 
Mikähän vois aiheuttaa savutusarvon rajun nousun? -86 6,2D, esikammiokone. 7,5 oli katsastuksessa, raja 3,5. Vähän ihme homma ku katsastaja vaan inttää varmuudella, että syöttöjä pitää laittaa pienemmällle. Itsekkö se on ne käyny ne ruuvaamassa kun en ite ainakaan edellisen 12 vuoden aikana ole koskenut niihin :think: Aina ennen ollut selvästi alle rajan.

Auto seisonut vuoden, ennen katsastusta käytetty lämpimäksi ja ajettu 20 min motaria reippailla kierroksilla. Vähänhän tuo on sinistä savua, että öljyä jostain, vaan on se mielestäni samalla tavalla savuttanut jo monta vuotta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.
 
Mikähän vois aiheuttaa savutusarvon rajun nousun? -86 6,2D, esikammiokone. 7,5 oli katsastuksessa, raja 3,5. Vähän ihme homma ku katsastaja vaan inttää varmuudella, että syöttöjä pitää laittaa pienemmällle. Itsekkö se on ne käyny ne ruuvaamassa kun en ite ainakaan edellisen 12 vuoden aikana ole koskenut niihin :think: Aina ennen ollut selvästi alle rajan.

Auto seisonut vuoden, ennen katsastusta käytetty lämpimäksi ja ajettu 20 min motaria reippailla kierroksilla. Vähänhän tuo on sinistä savua, että öljyä jostain, vaan on se mielestäni samalla tavalla savuttanut jo monta vuotta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


onko se vapari vai turbo?

esim ilmansuodattimen kunto? saako happea kunnolla
 
Mikähän vois aiheuttaa savutusarvon rajun nousun? -86 6,2D, esikammiokone. 7,5 oli katsastuksessa, raja 3,5. Vähän ihme homma ku katsastaja vaan inttää varmuudella, että syöttöjä pitää laittaa pienemmällle. Itsekkö se on ne käyny ne ruuvaamassa kun en ite ainakaan edellisen 12 vuoden aikana ole koskenut niihin :think: Aina ennen ollut selvästi alle rajan.

Auto seisonut vuoden, ennen katsastusta käytetty lämpimäksi ja ajettu 20 min motaria reippailla kierroksilla. Vähänhän tuo on sinistä savua, että öljyä jostain, vaan on se mielestäni samalla tavalla savuttanut jo monta vuotta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Liekkö suihkuvikaa, eihän noista normaalisti meinaa katsastuksessa edes saada savuarvoja otettua. Ainakin meidän a-katsastuksessa jenkkidieselin joutui vielä muutama vuosi sitten polkemaan jarrua vasten että saa edes jotain lukemia.
 
vm -12 oleva vw golf mk6.

Syttyi tuo jarrupaloje varotusvalo kesken ajon, minkähän verra yleesä noissa vielä pintaa piisoopi? Että voi varmaa huoletta viel jonku aikoo ajella?

1754067728075.jpeg


Ja mitähä hintaluokkoo on jos joka nurkkaa vaihtaa uuet levyt + palat? Ei ite tässä helteessä jaksa ruveta vääntelemhä
 
Mun mielestä noi on niitä turhakkeita mitkä ei vaikuta. Mulla roikkuu irralleen johdot takana, jostain syystä ei pala valo, mutta ei myöskään valiteta katsastuksessa.
Niijuu, että tuosta ei mitää hylkyä tai huomautusta katastuksessa tule, jos valo palaa?
 
Niijuu, että tuosta ei mitää hylkyä tai huomautusta katastuksessa tule, jos valo palaa?
Just poistin viestin kun en osaa sanoa varmuudella sanoa, mutta noin olen ite ajatellu. :D. Katotaan jos joku tietää paremmin
 
Viimeksi muokattu:
Niijuu, että tuosta ei mitää hylkyä tai huomautusta katastuksessa tule, jos valo palaa?
Hieno ninjaeditointi käyttäjältä @hanse.
Se valohan oikein toimiessaan on merkki siitä että paloissa on kitkapinta ehtoopuolella ja omatoimisia tai rahalla ostettuja korjaustoimenpiteitä olisi syytä suorittaa lähitulevaisuudessa. Itsellä on omissa autoissa ollut vain mekaanisia kulmisenvaroittimia ja niidenkään kanssa ei ole tullut jarrupalojen loppuminen yllätyksenä tai varoittimen aktivoitumisena äänenä kun teen renkaiden kausivaihdot itse ja samalla tarkastan palojen kitkapintojen paksuudet.
 
vm -12 oleva vw golf mk6.

Syttyi tuo jarrupaloje varotusvalo kesken ajon, minkähän verra yleesä noissa vielä pintaa piisoopi? Että voi varmaa huoletta viel jonku aikoo ajella?

1754067728075.jpeg


Ja mitähä hintaluokkoo on jos joka nurkkaa vaihtaa uuet levyt + palat? Ei ite tässä helteessä jaksa ruveta vääntelemhä
Jos itse ostat palat, niin varmaan 50€/akseli ja paloihin menee yhteensä 30-40€. Huollossa huollon itse tilaamilla osilla hinta varmaan 250€ luokkaa.
 
Niijuu, että tuosta ei mitää hylkyä tai huomautusta katastuksessa tule, jos valo palaa?
Sanoisin että kannattaa varautua hylkyyn jos valon palaessa katsastusmies toteaa jonkun jarrupaloista olevan kitkapinnaltaan 2mm tai alle. Tuon löysin Traficomin katsastusperusteista joka löytyy googlaamalla.
Levyjen ja palojen hinnan voit itse haarukoida etsimällä tarvittavat osat vaikka Autodocin tai Aeromotorsin sivulta. Skaalaa hinnan ja laadun puolesta on halvemmasta MikäLie-brändistä tunnettuihin arvokkaampiin varaosabrändeihin.
 
Citroen C3 Gen 1. Seisoi useamman kuukauden ajamatta ja kun lähdin ajamaan niin tauluun syttyi pikkuhiljaa hirveä määrä eri hälytyksiä. Alkoi ABS-järjestelmän hälyllä, sitten lähti (sähköinen) ohjauksentehostin, jonka jälkeen syttyi about kaikki valot tauluun ja lopuksi koko taulu meni pimeäksi. Testailin akun varausta ja se vaikutti olevan tyhjänä ja käynnistäessä akkuvalo ei sammunut vaikka kuuluisi. No kävin testauttamassa akun ja testerin mukaan olisi ollut vielä ok, mutta laite suositteli vaihtoa. Akku vaihtoon, mutta sama jatkuu, alkuun kaikki näyttää hyvältä ja sitten n. 5-10 min ajon jälkeen alkaa pikkuhiljaa kaikki hälyt pomppia näytölle. Kävin heittämässä testilenkkiä niin hyytyi valoihin eikä enää käynnistynyt. Sattu olemaan yleismittari mukana niin mittasin ~8 volttia ihan uudesta akusta. Käynnisteltiin kaverin autolla ja teki 2x saman tempun ja hyytyi valoihin n. kilometrin matkalla. Auton ollessa käynnissä mittasin ~12.10V eikä tuntunut nousevan kun anto kaasua. Löytyy Aliexpressistä hankittu OBD-skanneri ja ennen tätä auton sammumisepisodia sain ulos vikakoodin U0415 joka tosiaan viittaisi ABS:ään. Mutta voiko joku ABS:n palikka aiheuttaa nämä virtaongelmat? Vai olisiko ennemmin toisin päin?

Oma arvaus olisi laturi - joskus kuullut juttua moottorin ollessa käynnissä akun varaus pitäisi nousta jonnekin +13 volttiin ja nyt ajellessa se akun varaus laskee ja noita eri järjestelmiä alkaa tippumaan pois kunnes lopulta sitten ei jaksa edes moottoria/ECU:ta pyörittää. Mutta mitä sanoo asiantuntijat?

E: kun sai linkutettua parkkiruutuun niin oli sellanen outo keissi, että parkit eivät sammuneet vaikka virrat oli katki ja avain irti. Kun ovi oli auki niin kuului hirveä naksutus ja kun oven laittoi kiinni niin se loppui. En tiedä onko jotai esoteerisiä ranskalaisautojen sähköoireiluja kun akun varaus on olematon vai onko joku vinkki jostain muusta ongelmasta.
 
Viimeksi muokattu:
Citroen C3 Gen 1. Seisoi useamman kuukauden ajamatta ja kun lähdin ajamaan niin tauluun syttyi pikkuhiljaa hirveä määrä eri hälytyksiä. Alkoi ABS-järjestelmän hälyllä, sitten lähti (sähköinen) ohjauksentehostin, jonka jälkeen syttyi about kaikki valot tauluun ja lopuksi koko taulu meni pimeäksi. Testailin akun varausta ja se vaikutti olevan tyhjänä ja käynnistäessä akkuvalo ei sammunut vaikka kuuluisi. No kävin testauttamassa akun ja testerin mukaan olisi ollut vielä ok, mutta laite suositteli vaihtoa. Akku vaihtoon, mutta sama jatkuu, alkuun kaikki näyttää hyvältä ja sitten n. 5-10 min ajon jälkeen alkaa pikkuhiljaa kaikki hälyt pomppia näytölle. Kävin heittämässä testilenkkiä niin hyytyi valoihin eikä enää käynnistynyt. Sattu olemaan yleismittari mukana niin mittasin ~8 volttia ihan uudesta akusta. Käynnisteltiin kaverin autolla ja teki 2x saman tempun ja hyytyi valoihin n. kilometrin matkalla. Auton ollessa käynnissä mittasin ~12.10V eikä tuntunut nousevan kun anto kaasua. Löytyy Aliexpressistä hankittu OBD-skanneri ja ennen tätä auton sammumisepisodia sain ulos vikakoodin U0415 joka tosiaan viittaisi ABS:ään. Mutta voiko joku ABS:n palikka aiheuttaa nämä virtaongelmat? Vai olisiko ennemmin toisin päin?

Oma arvaus olisi laturi - joskus kuullut juttua moottorin ollessa käynnissä akun varaus pitäisi nousta jonnekin +13 volttiin ja nyt ajellessa se akun varaus laskee ja noita eri järjestelmiä alkaa tippumaan pois kunnes lopulta sitten ei jaksa edes moottoria/ECU:ta pyörittää. Mutta mitä sanoo asiantuntijat?

E: kun sai linkutettua parkkiruutuun niin oli sellanen outo keissi, että parkit eivät sammuneet vaikka virrat oli katki ja avain irti. Kun ovi oli auki niin kuului hirveä naksutus ja kun oven laittoi kiinni niin se loppui. En tiedä onko jotai esoteerisiä ranskalaisautojen sähköoireiluja kun akun varaus on olematon vai onko joku vinkki jostain muusta ongelmasta.

12v auto käynnissä tarkoittaa sitä, että ei pahemmin lataa akkua. Huono akku (tai hajonnut laturi joka ei lataa akkua) tai huono maakontakti tekee juurikin tuota, että laittaa mittariston vilkkumaan joulukuusen tavoin.
 
Mikähän vois aiheuttaa savutusarvon rajun nousun? -86 6,2D, esikammiokone. 7,5 oli katsastuksessa, raja 3,5. Vähän ihme homma ku katsastaja vaan inttää varmuudella, että syöttöjä pitää laittaa pienemmällle. Itsekkö se on ne käyny ne ruuvaamassa kun en ite ainakaan edellisen 12 vuoden aikana ole koskenut niihin :think: Aina ennen ollut selvästi alle rajan.

Auto seisonut vuoden, ennen katsastusta käytetty lämpimäksi ja ajettu 20 min motaria reippailla kierroksilla. Vähänhän tuo on sinistä savua, että öljyä jostain, vaan on se mielestäni samalla tavalla savuttanut jo monta vuotta.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Lisää vaan ajoa, että irtopartikkelit lähteeliikkelle. Kyllä silmällä näkee että ryntäytyksessä tulee musta pilvi jos arvo oli 7,5.. tuo 3.5 on sellasta hattaraa.

Joskus on tullut vastaan sellainen ongelma, että mittalaitteen silmä on mennyt tukkoon kesken mittauksen ja antanut suuria arvoja, vaikka silmämääräisesti on nähnyt että ei ole kuin pieni haituva tullut putkesta.
 
12v auto käynnissä tarkoittaa sitä, että ei pahemmin lataa akkua. Huono akku (tai hajonnut laturi joka ei lataa akkua) tai huono maakontakti tekee juurikin tuota, että laittaa mittariston vilkkumaan joulukuusen tavoin.

Pystyykö laturin toiminnan todentamaan jotenkin fiksusti? Vai testataanko tosiaan pitämällä autoa käynnissä ja seuraamalla miten akun varaus elää? Kun pelkkä varaosa on jo sen 100-200€ ja laturin vaihto vaikuttaa nopean googlailun perusteella todella veemäiseltä operaatiolta, että veisin melkein mieluummin korjaamoon. En halua tässä vaiheessa edes arvailla mitä sellainen kustantas.
 
Pystyykö laturin toiminnan todentamaan jotenkin fiksusti? Vai testataanko tosiaan pitämällä autoa käynnissä ja seuraamalla miten akun varaus elää? Kun pelkkä varaosa on jo sen 100-200€ ja laturin vaihto vaikuttaa nopean googlailun perusteella todella veemäiseltä operaatiolta, että veisin melkein mieluummin korjaamoon. En halua tässä vaiheessa edes arvailla mitä sellainen kustantas.
Yleismittarilla akun navoista auton käynnissä ollessa pitäisi löytyä yli 14 voltin jännite kierrokset hieman tyhjäkäynniltä kohotettuna jos laturi ja liitokset ovat kunnossa.
 
Yleismittarilla akun navoista auton käynnissä ollessa pitäisi löytyä yli 14 voltin jännite kierrokset hieman tyhjäkäynniltä kohotettuna jos laturi ja liitokset ovat kunnossa.

Juuri näin, hyvin yksinkertaisesti mitataan yleismittarilla akun navoista jännitteen auton ollessa sammuksissa ja uudelleen käynnissä ollessa. Jännitteen pitäisi nousta selvästi auton käydessä ja olla ainakin 13,5 - 14v välillä, ehkä enemmänkin autosta riippuen.
 
Ja taas jatketaan prius gen1 parissa.. Oikealta edestä kuuluu kolinaa epätasaisuuksissa. Vääntelin sorkkaraudalla alatukivartta, koiranluuta ja kallistuksenvakaajaa. En silmämääräisesti nähnyt mitään välystä missään. Auton mukana tulleissa papereissa oli joskus mainittu, että "oikea koiranluu alapää väljä". Mielestäni se ei ollut, mutta vaihdoin molemmat koiranluut ja edelleen kolisee. Seuraavaksi voisi kokeilla noita kallistuksenvakaajan kumeja, mutta ei ne mielestäni näyttänyt väljille. Voiko iskarin yläpäästä kuulua tuollaista kolinaa?

Noniin, vika selvisi. Joku oli kasannut iskarit huonosti ja yläpää ei ollut kolossaan kunnolla. Vaihdoin nuo päikseen ja samalla hioin tuon kolon lähemmäs muotoaan. Nyt on kolina poissa.

Ei kyllä ollut meikäläisenkään kasaamisen jälkeen varma oliko koloissaan, koska jousipuristimilla ei saanut jousia niin kasaan, että tuota palikkaa olisi voinut kokeilla käännellä ja todeta onko kunnolla paikoillaan.

Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.


Näyttökuva 2025-08-03 202756.jpgNäyttökuva 2025-08-03 203015.jpgNäyttökuva 2025-08-03 203219.jpg
 
Juuri näin, hyvin yksinkertaisesti mitataan yleismittarilla akun navoista jännitteen auton ollessa sammuksissa ja uudelleen käynnissä ollessa. Jännitteen pitäisi nousta selvästi auton käydessä ja olla ainakin 13,5 - 14v välillä, ehkä enemmänkin autosta riippuen.

Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
 
Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
Jos akku on ihan täynnä ja laturi on "älykäs" väyläohjattu, niin se ei välttämättä lataa. Kokeile siis tyhjällä akulla ja mittaa jännite suoraan laturin virtakaapelista, ei akusta.
 
Laitoin laturiin viikonlopuksi. Latauksen jälkeen mittasin 13.3V (laturin manuaalin mukaan olisi pitänyt ladata 14.4V?). Laitoin kiinni autoon ja mittasi 12.93V virrat päällä. Sitten auto käynnissä sen aikaa mitä mittailin oli 12.53-12.55V. Lykkäs yhden koodin liittyen kaasupolkimeen ja toisen liittyen seoksiin, kävi ilmeisesti laihalla. Mutta voipi olla että jäänyt viime kerrasta kun auto ollut päällä kun käytännössä sammui parkkiruutuun niin että vaikka kuinka painoi kaasua niin mitään ei tapahtunut.

Voitaisiinko tuosta päätellä että ongelmana on laturi? Mulla ei riitä osaaminen itellä eikä pankki antaa muiden selvitellä mysteerisähkövikoja.
No se ei lataa tarpeeksi. Näin näkemättä hankala sanoa sen enempää, mutta näillä tiedoilla laittaisin laturia uusiksi.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
285 260
Viestejä
4 897 065
Jäsenet
78 958
Uusin jäsen
Valde666

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom