Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Huonon laakerin havaitsee helpoiten pyörittämällä rengasta ja ottamalla jousesta kiinni, jos tuntuu värinää, on ko. laakeri sökö. Ei tarvi arvailla.
 
Laakeri voi olla kumman puolen tahansa. Yleensä kannattaa kuunnella jyrinää tovi kunnes pahenee riittävästi jotta pyörän päästä selviää syypää.
Veikkaisin että vaihtoivat väärän puolen laakerin. Tuo että kuuntelivat stetoskoopilla ei takaa etteikö muissa laakereissa olisi vikaa. Auto oli todennäköisesti nostettu ylös ja renkailla/laakerilla ei ollut painoa päällä.
Tätä mietin myös, kai se on nyt ajettava niin pitkään että melu on sen verran sietämätön että sen saa itse todettua varmaksi rengasta pyörittämällä. En vaan käsitä miksei ammattilaiset osaa vikaa etsiä.
 
Tätä mietin myös, kai se on nyt ajettava niin pitkään että melu on sen verran sietämätön että sen saa itse todettua varmaksi rengasta pyörittämällä.
Yleensä tämä on toimiva ratkaisu, mutta pieni varoituksen sana, eli matka voi jäädä pahimmassa tapauksessa kesken, eli Lapin lomareissulle ei välttis kannata lähteä ajamaan vikaa esille.
 
Tätä mietin myös, kai se on nyt ajettava niin pitkään että melu on sen verran sietämätön että sen saa itse todettua varmaksi rengasta pyörittämällä. En vaan käsitä miksei ammattilaiset osaa vikaa etsiä.
Ihan sen takia ne ei sitä löydä kun sitä ei vielä pyörän päästä pystytä havannoimaan. Meteliä on ollut jo pitkään kun renkaan päässä tuntuu väljää/rallattaa/jousi tärisee pyörittäessä jne.

Sitten perus etuvedon lisäkarkit kaveriksi eli jarrut ja vetari + laatikko meluamassa jolloin pieni jurina ei kuulu purkamatta kaikkea pois tieltä.

Stetoskoopista/jostain kuuntelulaitteesta entiedä onnistuisko sillä paikantamaan äänen lähteen, ei ole omia kokemuksia noista.

Tovin tosiaan ajelee ja jos meteli eskaloituu niin sitten tutkinta ja toimintaa. Yleensä menee joitain tuhansia kilsoja ennenkuin laakeri porsii pahemmin, mutta joskus ovat hyvinkin nopsaan eskaloituneet.
 
Vaihdoin taannoin Sitikan kässärinapin, mutta ongelma esiinty edelleeen satunnaisesti.
Silloin tällöin iskee hälyn ja asb, esp ja brake fail valot ajossa, mutta pysähdyksen jälkeen muutaman avaimenkääntelyn ja napinpainelun jälkeen kässäri irrottaa ja varovalotkin katoaa kohta, ja taas sama satunnaisen ajan päästä esim kahden päivän päästä ajeluissa.
Harmittaa että oma halpadiag-laite Konnwei ei näytä mitään koodia.
Osaisikohan Motonetin tyttö etsiä vikakoodeista moiset?
Kaverin kalliimpi diagnoosilaite ei myskään löytänyt koodin koodia, eli aika turha viiä motonettiin diagnoosiin.
 
Potilaana Peugeot 407 1.8 vm2008 (Seinäjoki). ABS/ESP vikavalo palaa. Ja puhelimelle en löytänyt mitään sopivaa sovellusta, josta näkyisi jokaisen neljän pyörän pyörintänopeudet?

Automeca korjaamosta aamulla kysyin aikaa, että lukisivat vikakoodit, mutta huoltoaika menee aika pitkälle siellä. Varmaan Eepee Autotalo olisi seuraava, josta kysyä vikakoodien lukua.

Tai sitten joku muu henkilö tai firma, jossa olisi sopivat laitteet löytää sopiva vikakoodi?


Vaihdettiin oikealle taakse pyöränlaakeri, mutta siinä pyörässä ainakin silmämääräisesti ABS-anturi oli ehjä.
 
Potilaana Peugeot 407 1.8 vm2008 (Seinäjoki). ABS/ESP vikavalo palaa. Ja puhelimelle en löytänyt mitään sopivaa sovellusta, josta näkyisi jokaisen neljän pyörän pyörintänopeudet?

Automeca korjaamosta aamulla kysyin aikaa, että lukisivat vikakoodit, mutta huoltoaika menee aika pitkälle siellä. Varmaan Eepee Autotalo olisi seuraava, josta kysyä vikakoodien lukua.

Tai sitten joku muu henkilö tai firma, jossa olisi sopivat laitteet löytää sopiva vikakoodi?


Vaihdettiin oikealle taakse pyöränlaakeri, mutta siinä pyörässä ainakin silmämääräisesti ABS-anturi oli ehjä.
Motonet motomaatti
 
Potilaana Peugeot 407 1.8 vm2008 (Seinäjoki). ABS/ESP vikavalo palaa. Ja puhelimelle en löytänyt mitään sopivaa sovellusta, josta näkyisi jokaisen neljän pyörän pyörintänopeudet?

Automeca korjaamosta aamulla kysyin aikaa, että lukisivat vikakoodit, mutta huoltoaika menee aika pitkälle siellä. Varmaan Eepee Autotalo olisi seuraava, josta kysyä vikakoodien lukua.

Tai sitten joku muu henkilö tai firma, jossa olisi sopivat laitteet löytää sopiva vikakoodi?


Vaihdettiin oikealle taakse pyöränlaakeri, mutta siinä pyörässä ainakin silmämääräisesti ABS-anturi oli ehjä.
Jäi hieman epäselväksi, vaihdettiinko tuo pyöränlaakeri ennen vai jälkeen tuota vikaa?
 
Eepeen Autotalolla luulisi ainakin olevan kunnolliset vehkeet vikakoodien lukuun.
Tuonne se Peugeot varmaan täytyy viedä (tai sitten Automecalle).

OBDocker sovelluksella sain näkyviin koodin P0571

Screenshot_2025-07-24-21-08-08-13_b5aa820ad76768b818615331f211d36a.jpg

Eli ilmeisesti jarrupolkimen kytkin?

10€:

Olisin kyllä aika yllättynyt, jos vika olisi tuossa. Tuo oli ainakin hyvin helppo irrottaa (ja vaihtaa, jos olisi osa).


Hieman sitä myös ihmettelen, että abs/esp häiriö tulee heti, vaikka ei olisi ajanut autolla. Toki voi siellä varmaan olla joku abs anturi rikki tai sitten isompi vika auton sähköissä.

Esim akun irrotus ei vaikuttanut mitään. Mutta varmaan se oikea nopeustieto pitäisi saada ensin pyöriltä, niin sitten se abs valo vasta sammuisi.
 
Tuonne se Peugeot varmaan täytyy viedä (tai sitten Automecalle).

OBDocker sovelluksella sain näkyviin koodin P0571

Screenshot_2025-07-24-21-08-08-13_b5aa820ad76768b818615331f211d36a.jpg

Eli ilmeisesti jarrupolkimen kytkin?

10€:

Olisin kyllä aika yllättynyt, jos vika olisi tuossa. Tuo oli ainakin hyvin helppo irrottaa (ja vaihtaa, jos olisi osa).


Hieman sitä myös ihmettelen, että abs/esp häiriö tulee heti, vaikka ei olisi ajanut autolla. Toki voi siellä varmaan olla joku abs anturi rikki tai sitten isompi vika auton sähköissä.

Esim akun irrotus ei vaikuttanut mitään. Mutta varmaan se oikea nopeustieto pitäisi saada ensin pyöriltä, niin sitten se abs valo vasta sammuisi.
Testerillä katsoo livedatasta mitä kytkin kertoo, kun jarru on painettuna ja kun ei ole...
 
Veljen 06 vuosimallin Avensiksessa palanut jarruvalopolttimo sytytti abs valon joten kaikki on varmasti mahdollista. Jos oikein muistan niin siinä oli myös vikakoodi jarrupolkimen kytkimestä kun luin vikakoodit autocomilla mutta pelkkä polttimon vaihto korjasi asian.
 
Tuonne se Peugeot varmaan täytyy viedä (tai sitten Automecalle).

OBDocker sovelluksella sain näkyviin koodin P0571

Screenshot_2025-07-24-21-08-08-13_b5aa820ad76768b818615331f211d36a.jpg

Eli ilmeisesti jarrupolkimen kytkin?

10€:

Olisin kyllä aika yllättynyt, jos vika olisi tuossa. Tuo oli ainakin hyvin helppo irrottaa (ja vaihtaa, jos olisi osa).


Hieman sitä myös ihmettelen, että abs/esp häiriö tulee heti, vaikka ei olisi ajanut autolla. Toki voi siellä varmaan olla joku abs anturi rikki tai sitten isompi vika auton sähköissä.

Esim akun irrotus ei vaikuttanut mitään. Mutta varmaan se oikea nopeustieto pitäisi saada ensin pyöriltä, niin sitten se abs valo vasta sammuisi.
Ainakin 2008 vuosimallin citroen c4 bmp -automaatissa tuon katkaisijan hajoaminen sytytti valot tauluun ja sekoitti vaihteiston.
 
Eepeen Autotalolla luulisi ainakin olevan kunnolliset vehkeet vikakoodien lukuun.
Maanantaille sain ajan, jossa Autocom lukijalla (yritetään) katsoa viat.

Sitä ennen kyllä jo varasin ajan Eepee Autotalolle. 4.8. klo 15.00. Ilmeisesti siis pyörittävät pyörää ja tosiaan livedatasta näkyy, että tuleeko siinä nopeustietoa anturilta. Hintakaan ei mikään paha, 45€ muistaakseni arvio. Täytyy vaan perua varattu aika, jos ehtisin saada kuntoon ennen tuota päivää.

Voihan siellä olla jotain isompaa vikaakin, kun käytetty auto kyseessä.

Tähänastiset kulut 160€ (Peugeot 407, vm2008)
Takapyöränlaakeri 50€
Katsastus 55€
Turhaan ostettu jarrupolkimen katkaisin 8€.

En tiedä sitten pitäisikö vaan paalata auto, vai alkaako sitä vikaa joskus löytymään, kun etsitään :) Autona ihan menee, farkku, toimiva ilmastointi ja koukku.
 
Mikäs testeri Pösöä lulee kun meidän Sitikasta ei irtua oikein millään.
Kävin nyt vielä illasta luetuttamassa vikakoodit, 20€.

Vasen taka ABS anturi antoi vikakoodin ja ei tule mitään pyörimistietoa myöskään.

IMG20250725174612~2.jpg

ICarsoft CR MAX oli tuo vikakoodinlukijan merkki.


52€ oli sen anturin hinta Motonetissä. Pitää nyt sitten seuraavaksi, kun ehtii niin tutkia, että miten ne johdot menee bensatankin päällä.
 
Vasen taka ABS anturi antoi vikakoodin ja ei tule mitään pyörimistietoa myöskään.

IMG20250725174612~2.jpg

ICarsoft CR MAX oli tuo vikakoodinlukijan merkki.


52€ oli sen anturin hinta Motonetissä. Pitää nyt sitten seuraavaksi, kun ehtii niin tutkia, että miten ne johdot menee bensatankin päällä.
Sain Peugeotin jo (uusinta)katsastuskuntoon. 14mm poran kävin ostamassa ja porailin vanhan abs-anturin pois. Ilmeisesti alkuperäinen anturi ja jollain lailla liimattu kiinni? ABS/ESP valo sammui heti, kun ajoin pätkän eteenpäin.

Vielä kävisi ostamassa 2kpl etuparkkipolttimoita ja rekisterikilven polttimon. Sitten pitäisi tulla leima puhtain paperein.


Peugeot 407 vm2008 siis ja tuohon on myöhemmin lisätty vakionopeudensäädin. Mutta ohjelmointi vielä tekemättä, että saisi vakkarin toimimaan. Täytyy jostain Peugeot foorumiltakin kysellä, josko jossain Seinäjoen lähettyvillä olisi Pösö ohjelmisto, jolla koodata vakionopeudensäätimen napit toimimaan?

Juupa, n 400euron laite, sillä rahalla varmaan saisi auton jo kuntoon palvelunakin.
-Mutta hyvä tietää että palveluna koodit löytyy...
Tosi kallis laite. Mutta 20€ tuli tosiaan koodit luettua ja ihan lyhyt koeajo myös, jossa tarkistettiin, että mitään nopeustietoa ei tule vasen taka abs-anturilta.
 
Kun aiemmin tänään käänsin virrat päälle, niin jokin rohisi. Normaalisti kuuluisi pieni, heikko surina. Käänsin virrat pois päältä ja uudestaan päälle, ja taas kuului rohahdus. Lähti kyllä ihan palmun alta, kun käänsi avainta edelleen ja starttasi eikä ajossakaan ollut pätkimistä tai muuta valittamista. Kun matkalle sattui pari pientä pysähdystä kaupoissa, niin niiden jälkeen ei rohissut virta-avainta käännettäessä.

Tapahtuuko tällaisessa Focus Mk1 1.4 bensamanuaalissa virrat päälle käännettäessä mitään muuta oleellista kuin että polttoainepumppu alkaa syöttää tavaraa kohti moottoria? Tankki oli tankattu täyteen vain muutama kymmenen kilometriä aiemmin, eli liekö voisi liittyä jotenkin siihen? Vai täytyykö tässä nyt olettaa, että se pumppu on matkalla ajasta iäisyyteen?

Edit: Kilometrejä takana 185 850 km ja auto täyttää jouluna 25 vuotta.
 
Viimeksi muokattu:
Kun aiemmin tänään käänsin virrat päälle, niin jokin rohisi. Normaalisti kuuluisi pieni, heikko surina. Käänsin virrat pois päältä ja uudestaan päälle, ja taas kuului rohahdus. Lähti kyllä ihan palmun alta, kun käänsi avainta edelleen ja starttasi eikä ajossakaan ollut pätkimistä tai muuta valittamista. Kun matkalle sattui pari pientä pysähdystä kaupoissa, niin niiden jälkeen ei rohissut virta-avainta käännettäessä.

Tapahtuuko tällaisessa Focus Mk1 1.4 bensamanuaalissa virrat päälle käännettäessä mitään muuta oleellista kuin että polttoainepumppu alkaa syöttää tavaraa kohti moottoria? Tankki oli tankattu täyteen vain muutama kymmenen kilometriä aiemmin, eli liekö voisi liittyä jotenkin siihen? Vai täytyykö tässä nyt olettaa, että se pumppu on matkalla ajasta iäisyyteen?

Edit: Kilometrejä takana 185 850 km ja auto täyttää jouluna 25 vuotta.
En just tosta Focuksesta tiedä, mutta joissain autoissa on myös jarrutehostimen alipainepumppu, joka pumppaa surisemalla, kun laittaa virrat päälle.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
282 997
Viestejä
4 863 596
Jäsenet
78 498
Uusin jäsen
mighauser

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom