- Liittynyt
- 07.07.2021
- Viestejä
- 2 262
Mulla taas päinvastaisia kokemuksia, tosin matkailuautoista lähinnä. Ilman pohjasuojaa nuo dieselit ei lämmenneet kunnolla edes nollakeleillä lukuunottamatta tosi vanhoja moottoreita, eli esikammioiset vapaastihengittävät. Viimeisin oli 2.8L JTD jolle piti laittaa nollakeleillä jo suoja keulaan että se lämpeni kunnolla. Ilman pohjamuovia se ei lämmennyt edes keulasuojan kanssa.
Toisaalta nykyisessä henkilöautossa (bensakone) sellaista ei ole edes koskaan ollut ja lämpöä riitti viimetalvena oikein hyvin silti, siinä taas sisälokasuojat suojaa mm. ilmastoinnin kompuraa.
Tottakai niillä muoveilla siellä joku virka on, pääasiassa ne on siellä ilmanvastuksen pienentämisen takia. Jossakkin määrin myös suojaavat kurakeleillä, mutta lopulta kuitenkin ihan yhtä likaisia on konehuoneet muovilla tai ilman. Ilmavirta kuitenkin kulkee maskista/keulasta sisälle ja poistuu konehuoneen pohjasta, tämä jo itsessään hillitsee veden/kuran nousemista kun vauhtia on yhtään.
Turhan takia niitä ehjiä muoveja ei tietenkään kannata pois repiä, mutta hajotessaan ei yleensä lyö leiville uuden tilaaminen.
Ylipäätänsä koko pohjamuovi on suhteellisen uusi keksintö autoissa.
Syylärin eteen suojan laittaminen lämmityksen takia on taas ihan totaalisen eri asia. Lämpenemisen suhteen pohjamuovin vaikutus on korkeintaan minimaalinen. Suojan asentaminen keulaan jo estää hyvin sitä viilentävää ilmavirtaa syylärin lävitse ja moottorin ohitse, pohjamuovin tai sen puuttumisen merkityksen ollessa hyvin marginaalinen.