Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

2019 Polo (1.0 tsi dsg) alkoi eilen sekoilemaan. Motarille kiihdyttäessä moottorin valo vilkutteli keltaista ja EPC valo syttyi. Tehot katosi ja auto meni selkeästi vikatilaan. Himmailien nykien rampin päähän pientareelle ja sammutin vehkeen hetkeksi. Uudelleen käynnistettäessä vikavalot katosi ja tehot taisi ainakin jotekin palautua (en uskaltanut kyllä hirveästi kokeilla, vaan ajelin 40-50 kmh motarin piennarta pitkin seuraavalle rampille). Auto käyttäytyi jotenkin ihmeellisesti isommille vaihteille vaihtaessa tuli ihmeellisiä nykäisyjä ja tuntui, että auto vaihtaa liian alhaisilla kierroksilla. Sain ajettu auton kotiin ilman sen ihmeellisempiä ongelmia ja pintapuolisesti tsekkailin ja kuuntelin konetta, niin mitään ihmeellistä en havainnut.

Onkohan tämä taas jotain anturivikoja, vai alku jonkun isomman? Maanantaina pitää joka tapauksessa lulla ajaa huoltoon tuomiolle.
 
Tuolla kuvauksella voi olla ihan mitä tahansa, ei kyllä pysty diagnosoimaan noilla tiedoilla miltään.
Lue vikakoodit ja katso mitä siellä on tapahtunut? OBD Palikka ei montaa kymppiä maksa.

Mulla oli 2022 1,0tsi Polo joka sytytti vikavalon EPC + Moottorin vikavalo kun lohkolämmitin asennettiin.
En käsitä miksi, mutta ajoin autolla vikavalon nollaamisen jälkeen noin 45 000km ennen kuin myin pois, eikä koskaan enää generoinut mitään vikakoodeja.
 
Muovi etu umpiossa halkeama ja katsuri päästi katsastukseeta läpi, mutta 1 kk aikaa uusia umpio.

Vaihtoehtoina olisi TYC, Akabus, Loro, Johns. Mikä näistä laadukkain / istuu parhaiten ?
 
Viimeksi muokattu:
Muovi etu umpiossa halkeama ja katsuri päästi katsastukseeta läpi, mutta 1 kk aikaa uusia umpio.

Vaihtoehtoina olisi TYC, Akabus, Loro. Mikä näistä laadukkain / istuu parhaiten ?

Oletko katsonut olisiko OVOKO:lla ihan orkkiksia (esim HELLA tmv) tarjolla käytettynä? Usein tuntuvat olevan laadukkaampia kuin halvimmat kiinalaiset.
 
Oletko katsonut olisiko OVOKO:lla ihan orkkiksia (esim HELLA tmv) tarjolla käytettynä? Usein tuntuvat olevan laadukkaampia kuin halvimmat kiinalaiset.
Orginaali Valeo maksaisi uutena 160€ posteineen. Ovokolla rupusetkin oemit maksaa toimitettuna yli 115€. Joten kyllä se joku kiina umpio pitää arpoa.
 
Kuinka suuri se ero halpaan kiinalaiseen sitten on? Mielestäni 160e auton umpiosta on jo valmiiksi halpa, ellei kyse ole jostain MK2 Golfin pyöreästä rihlatusta halogeeniumpiosta?
 
No juu, pakko myöntää etten itsekään menisi vannomaan. Toisaalta nuo aiemmat luettelemasi merkit ovat itselle ainakin ihan tuikituntemattomia mutta ehkä tänne eksyy joku viisaampi kommentoimaan asiaa.
 
Yhdet Akabus umpiot koettu ja kumpaakaan umpiota ei korjaamon kaverit saanneet säädettyä tarpeeksi alas kuviota. TYCit tilalle ja 4v jälkeen edelleen kuin uudet ulkoisesti. Heikosta valotehostahan näitä tarvikkeita haukutaan, mutta ei nyt näissä ole 4v jälkeen tullut sitä fiiilistä.
 
Tyc:n xenon umpiot tuli joskus mk2 octaviaan laitettua. Hyvin istui ja sai säädettyä, valoteho parani rajusti vanhoihin "palaneisiin" umpioihin verrattuna.
 
Tuolla kuvauksella voi olla ihan mitä tahansa, ei kyllä pysty diagnosoimaan noilla tiedoilla miltään.
Lue vikakoodit ja katso mitä siellä on tapahtunut? OBD Palikka ei montaa kymppiä maksa.

Mulla oli 2022 1,0tsi Polo joka sytytti vikavalon EPC + Moottorin vikavalo kun lohkolämmitin asennettiin.
En käsitä miksi, mutta ajoin autolla vikavalon nollaamisen jälkeen noin 45 000km ennen kuin myin pois, eikä koskaan enää generoinut mitään vikakoodeja.
Aika epätasaisesti tuntui kone käyvän kun aamulla käynnistelin. Mitään muuta selkeää havaintoa tuosta ei saa pintapuolisesti irti.

Ainoa vika, mistä herjasi oli start/stop toiminto, enkä nyt usko sen olevan mikään syy. Mitään varoitusvaloja ei syttynyt palamaan.
 
Oletko katsonut olisiko OVOKO:lla ihan orkkiksia (esim HELLA tmv) tarjolla käytettynä? Usein tuntuvat olevan laadukkaampia kuin halvimmat kiinalaiset.

Ei varmaan kannata ostaa OEM:ää jos entisetkin on menneet paskaksi.

TYC on maailman suurimpia ja tunnetuimpia autovalaisinvalmistajia, tekee mm paljon OEM kamaa. Niitä voi suositella.

Hella:t on kiinankuraa olleet jo pitkään, en suosittele.
 
TYC valoista on ihan hyviä kokemuksia. Sellainen lisähuomio kun umpiota etsii ja vertailee kannattaa olla tarkkana sen kanssa, että monesti joissakin lampuissa on "kaikki" mukana ja sitten taas toisessa ei, eli esim korkeudensäätömoottori tai joku muu oleellinen osa puuttuu ja se on tarkoitus purkaa vanhasta. Sen lisäksi samasta lampusta voi olla hyvinkin useaa eri versiota, jotka nopeasti näyttävät ihan samalta, mutta voivat kuitenkin olla ihan erilaisia teknisesti, eri polttimolle tai erilainen linssi (esim vanha ja facelift malli), etenkin ulkomailta tilatessa voi myös vahingossa saada rhd-valoit tilattua vahingossa. Kannattaa olla tarkkana varsinkin silloin, jos vaihtaa ainoastaan toisen umpion, että saa samanlaisen toiselle puolelle.
 
Aika epätasaisesti tuntui kone käyvän kun aamulla käynnistelin. Mitään muuta selkeää havaintoa tuosta ei saa pintapuolisesti irti.

Ainoa vika, mistä herjasi oli start/stop toiminto, enkä nyt usko sen olevan mikään syy. Mitään
Sytytyshäiriöitä jos oli alkanut moottorinvaloa vilkuttamaan ja nyt käy epätasaisesti. Puola tai suutin voisi olla pimeenä.
 
Letukan jarruputkiremppaa, nostin korin ylös rungolta ja uudet jarruputket tilalle, jippajee.

Yllätys oli että 20v vanhan ruosteisen auton jarrusatulan ilmausruuvin avaaminen oli helppoa:eek:
En tiennyt tälläisen ilmausventtiilin olemassa olosta, tukeva isokokoinen kuusiokoloruuvi, jossa halkaistu kanava jarrunesteelle.

Plussat: Avaaminen helppoa ja varmaa.
Negat: Ei pysty liittämään alipaineilmaustyökalua, jarruneste valuu jarrusatulaa pitkin lattialle.

Jonkun verran olen tapellut kiinniruostuneiden jarruventtiilien kanssa, asetyleenihappi pillillä lämpöä tai migillä hitsata mutteri katkenneeseen venttiiliin.
Yksinkertaisuudessaan paras innovaatio ikinä IMO.
IMG_20250406_170359_365.jpg
 
Letukan jarruputkiremppaa, nostin korin ylös rungolta ja uudet jarruputket tilalle, jippajee.

Yllätys oli että 20v vanhan ruosteisen auton jarrusatulan ilmausruuvin avaaminen oli helppoa:eek:
En tiennyt tälläisen ilmausventtiilin olemassa olosta, tukeva isokokoinen kuusiokoloruuvi, jossa halkaistu kanava jarrunesteelle.

Plussat: Avaaminen helppoa ja varmaa.
Negat: Ei pysty liittämään alipaineilmaustyökalua, jarruneste valuu jarrusatulaa pitkin lattialle.

Jonkun verran olen tapellut kiinniruostuneiden jarruventtiilien kanssa, asetyleenihappi pillillä lämpöä tai migillä hitsata mutteri katkenneeseen venttiiliin.
Yksinkertaisuudessaan paras innovaatio ikinä IMO.
IMG_20250406_170359_365.jpg
Mikä auto siis tarkalleen? On niin erikoinen juttu, että väistämättä tulee mieleen, että siellä on joskus käynyt kekseliäs teeseitsemies hoitamassa, kun on oikea ilmausnippa hävinnyt tms.
Tietty amerikkalaisessa on kyllä kaikki mahdollista.
 
Mikä auto siis tarkalleen? On niin erikoinen juttu, että väistämättä tulee mieleen, että siellä on joskus käynyt kekseliäs teeseitsemies hoitamassa, kun on oikea ilmausnippa hävinnyt tms.
Tietty amerikkalaisessa on kyllä kaikki mahdollista.
Chevrolet Suburban -05.
Ei vaikuta venttiilit tee-se-itse miehen viritykseltä vaan tehdasasennukselta (identtiset pultit molemmin puolin, leikkausjälki tehdasomaista, ei rälläköintiä jälkimäistä) En tiedä onko nuo satulat vaihdettu jossain vaiheessa auton huoltohistoriaa (Akebono E4527).
Mä vihaan, vihaan VIHAAN niin paljon jotain 8mm tai 7mm kannalla varustettuja ruostuneita ilmausventtiilejä, miksei voi käyttää kunnollisia vähintään 10mm tai isompi kantaisia ilmausventtiilejä, tai edellä mainittua keksintöä.
Millä nimellä noita erikoisia ilmausventtiilejä löytää, en heti osannut googlettaa?
 
Viimeksi muokattu:
Ilmasin jarruja - ja oli jopa ihan hyvä ilma sillä aikaa. Etujarruissa on tuossa S60:ssa 9mm ilmausruuvit, niin ihan suosiolla jätin ne murjomatta.

Vähän paremmat jo, niin katsotaan, asettuvatko nyt paremmin.

Etusatulat pitänee huoltaa myös jossain kohtaa, mutta josko tuolla nyt leiman saisi.
Kyllä ne sopivalla hylsyllä aukeaa. Jotkut 80-luvun murjotut 7mm nipatkin lähtee ihan nätisti, ku antaa lämpöä.

Sulla on nyt jostain syystä kova pelko avata mitä vain.
Kun pitää järjen päässä ja jos ei suosiolla avaudu, niin antaa lämpöä. Ei ne nipatkaan ihan helpolla katkea, silloin on tekijässä vika.
 
Chevrolet Suburban -05.
Ei vaikuta venttiilit tee-se-itse miehen viritykseltä vaan tehdasasennukselta (identtiset pultit molemmin puolin, leikkausjälki tehdasomaista, ei rälläköintiä jälkimäistä) En tiedä onko nuo satulat vaihdettu jossain vaiheessa auton huoltohistoriaa.
Mä vihaan, vihaan VIHAAN niin paljon jotain 8mm tai 7mm kannalla varustettuja ruostuneita ilmausventtiilejä, miksei voi käyttää kunnollisia vähintään 10mm tai isompi kantaisia ilmausventtiilejä, tai edellä mainittua keksintöä.
Millä nimellä noita erikoisia ilmausventtiilejä löytää, en heti osannut googlettaa?
1743969306980.png


Tuommoista en löytäny mutta varaosa vaikuttaa vastaavalta, ainakin toiminnaltaan

Tämmönen löyty kans jossa molemmat vaihtoehdot samassa
10031455.jpg
 
Kyllä ne sopivalla hylsyllä aukeaa. Jotkut 80-luvun murjotut 7mm nipatkin lähtee ihan nätisti, ku antaa lämpöä.

Sulla on nyt jostain syystä kova pelko avata mitä vain.
Kun pitää järjen päässä ja jos ei suosiolla avaudu, niin antaa lämpöä. Ei ne nipatkaan ihan helpolla katkea, silloin on tekijässä vika.

Vai että oikein pelko. :lol:

Muotoillaan nyt toisin. Ei ollut tarvetta avata.

Yhden yhtä pulttia en ole vielä aukoessa katkaissut ja väännelty on jo ihan riittämiin.

Jos tänne erehtyy kirjoittamaan jostain hiukan haastavammasta tapauksesta, niin jo on joku pätevänä tietämässä.

Juuri muusta ole viitsinyt enää edes kirjoittaa mutta että autonkorjauksestakin saadaan aikaan jotain luonneanalyyseja. :facepalm:

Ja kyllä. Olen myös heikkohermoinen lukemaan tuollaisia.
 
Viimeksi muokattu:
Sytytyshäiriöitä jos oli alkanut moottorinvaloa vilkuttamaan ja nyt käy epätasaisesti. Puola tai suutin voisi olla pimeenä.
K-Autosta ilmoiteltiin, että tulppa on paskana ja lisäksi joku suutin pitää vaihtaa. Hintaa hupailulle tulee 1350e....Autossa on K-auton laaja lisäturva, niin saapa nähdä, että meneekö tämän piikkiin.
 
Viimeksi muokattu:
Kovat on korjauskulut... nopeella tutkailulla suutin on satkun ja tulppa ehkä joitain kymppejä. Mutta jos vielä joku lisäturva on, niin melko varmasti menee sen piikkiin. Tulpan voivat ehkä laittaa normaalin kuluman piikkiin, jos niitä ei oo koskaan vaihdettu.
 
Kovat on korjauskulut... nopeella tutkailulla suutin on satkun ja tulppa ehkä joitain kymppejä. Mutta jos vielä joku lisäturva on, niin melko varmasti menee sen piikkiin. Tulpan voivat ehkä laittaa normaalin kuluman piikkiin, jos niitä ei oo koskaan vaihdettu.

Eiköhän se tulppa ole siellä sylinterissä ja männänrenkaiden välissä, hinta-arviosta päätellen. Onhan se työnsä siivota sieltä.
 
Maksettavaa jäi lopulta omavastuu 200e loput meni lisäturvan piikkiin. Lisäturva maksoi itsensä 3/4 takaisin tällä korjauksella.

Lopputulos: Tulpat olivat lopulta ok. Yhden pytyn suutin oli mennyt rikki ja kastellut tulpan ja nokeistanut pari sylinteriä. Suutin vaihdettu ja sylinterit putsattu.
 
Helkutin takatalvi.. Yritin koko aamupäivän tutkia, että minkälainen rele sitä nyt mahtaa olla V70n äänitorvella, kun koko laitos on mykkä ja releestä tulee vikakoodi.

No kyllä johdotuskuvat ja kaikki löytyy ihan hienosti, ja ilmeisesti autossa ei hyvin monenlaisia releitä käytetä, joita on myös muissa saman ikäluokan autoissa.

No eihän sitä tietenkään mistään löydyä noin sähköisenä tietona. Niin yritin käydä katsomassa autosta. Pientä epävarmuutta on, että mistä tuo edes löytyy - kesymmissä versioissa on ilmeisesti lasinpyyhkimien alla olevan muovin alla olevassa tilassa. Kuutoskoneisessa nuo on taas kaiketi piilotettu konehuoneen näkyvissä olevan sulakerasian alle. :D

Ratkaisu oli saanut vähemmän mairittelevia arvioita Youtuben kommenteissakin - ja kokeilin käydä irrottelemassa muovia sen verran, että näin alle ja totesin, että siellä mitään ole. Jo siinä kohtaa tahtoi olla näpit jääsä, joten löin rensselit takaisin kiinni ja tulin sisälle. Katsellaanpa ensi viikolla, jos kelit sattuisi pysymään jopa plussan puolella.
 
Helkutin takatalvi.. Yritin koko aamupäivän tutkia, että minkälainen rele sitä nyt mahtaa olla V70n äänitorvella, kun koko laitos on mykkä ja releestä tulee vikakoodi.

No kyllä johdotuskuvat ja kaikki löytyy ihan hienosti, ja ilmeisesti autossa ei hyvin monenlaisia releitä käytetä, joita on myös muissa saman ikäluokan autoissa.

No eihän sitä tietenkään mistään löydyä noin sähköisenä tietona. Niin yritin käydä katsomassa autosta. Pientä epävarmuutta on, että mistä tuo edes löytyy - kesymmissä versioissa on ilmeisesti lasinpyyhkimien alla olevan muovin alla olevassa tilassa. Kuutoskoneisessa nuo on taas kaiketi piilotettu konehuoneen näkyvissä olevan sulakerasian alle. :D

Ratkaisu oli saanut vähemmän mairittelevia arvioita Youtuben kommenteissakin - ja kokeilin käydä irrottelemassa muovia sen verran, että näin alle ja totesin, että siellä mitään ole. Jo siinä kohtaa tahtoi olla näpit jääsä, joten löin rensselit takaisin kiinni ja tulin sisälle. Katsellaanpa ensi viikolla, jos kelit sattuisi pysymään jopa plussan puolella.
En tiiä auttaako ollenkaan, mutta mersussa sain toimimaan ruiskuttamalla WD40 suoraan torveen (takapuolelle). Sitä piti pohjamuovien läpi pitkän tikun kanssa roiskia, mutta sattui toimimaan ja on toiminut siitä lähtien.

Toki tuon normaalin diagnoosipolun kävin myös ensin läpi ilman menestystä.
 
En tiiä auttaako ollenkaan, mutta mersussa sain toimimaan ruiskuttamalla WD40 suoraan torveen (takapuolelle). Sitä piti pohjamuovien läpi pitkän tikun kanssa roiskia, mutta sattui toimimaan ja on toiminut siitä lähtien.

Toki tuon normaalin diagnoosipolun kävin myös ensin läpi ilman menestystä.

Eihän tuo ota jos ei anna kokeilla. :thumbsup:

Mutta tosiaan ensi viikolla pitäisi ainakin tällä tietoa olla jopa ihan keväisiä kelejä, niin katsellaan tätä sitten tarkemmin.
 
Helkutin takatalvi.. Yritin koko aamupäivän tutkia, että minkälainen rele sitä nyt mahtaa olla V70n äänitorvella, kun koko laitos on mykkä ja releestä tulee vikakoodi.

No kyllä johdotuskuvat ja kaikki löytyy ihan hienosti, ja ilmeisesti autossa ei hyvin monenlaisia releitä käytetä, joita on myös muissa saman ikäluokan autoissa.

No eihän sitä tietenkään mistään löydyä noin sähköisenä tietona. Niin yritin käydä katsomassa autosta. Pientä epävarmuutta on, että mistä tuo edes löytyy - kesymmissä versioissa on ilmeisesti lasinpyyhkimien alla olevan muovin alla olevassa tilassa. Kuutoskoneisessa nuo on taas kaiketi piilotettu konehuoneen näkyvissä olevan sulakerasian alle. :D

Ratkaisu oli saanut vähemmän mairittelevia arvioita Youtuben kommenteissakin - ja kokeilin käydä irrottelemassa muovia sen verran, että näin alle ja totesin, että siellä mitään ole. Jo siinä kohtaa tahtoi olla näpit jääsä, joten löin rensselit takaisin kiinni ja tulin sisälle. Katsellaanpa ensi viikolla, jos kelit sattuisi pysymään jopa plussan puolella.
Minkä vuoden V70 ja millä koneella. Voin katsoa vidasta mistä moinen löytyy.
Luulis kyllä olevan ihan cemmissä, mutta laita tarkempaa tietoa, niin ollaan viisaampia.
 
Minkä vuoden V70 ja millä koneella. Voin katsoa vidasta mistä moinen löytyy.
Luulis kyllä olevan ihan cemmissä, mutta laita tarkempaa tietoa, niin ollaan viisaampia.

Ei tartte, kiitos. Osaan katsoa ihan itse. Ja katsoinkin, vaan ei tuonne Siperian keleihin viitsi mennä pilkkomaan autoa.

Siellä se on todennäköisesti konehuoneessa olevan sulakerasian alla, kun kyseessä ei ole hinnat alkaen -malli.

Kunhan ajattelin viihdyttää viestillä. Olettanutkaan täältä saavani vastausta. :smoke:
 
Kunhan ajattelin viihdyttää viestillä. Olettanutkaan täältä saavani vastausta. :smoke:
Kiitos kuitenkin kun viihdytät meitä rahvaita viesteilläsi.
Onhan se aina kiva kuulla kun jotkut rahamiehet korjaa tämmöisiä harvinaisia helmiä jotka eivät ole niitä hinnat alkaen-malleja.

Jakopään vaihto ei mennyt ihan niinkuin suunnitelmissa oli. Rekisterinumerolla tilattu vesipumppu osoittautui vääräksi, joten vesipumppua en nyt sitten vaihtanut.
 
Kiitos kuitenkin kun viihdytät meitä rahvaita viesteilläsi.
Onhan se aina kiva kuulla kun jotkut rahamiehet korjaa tämmöisiä harvinaisia helmiä jotka eivät ole niitä hinnat alkaen-malleja.

Jakopään vaihto ei mennyt ihan niinkuin suunnitelmissa oli. Rekisterinumerolla tilattu vesipumppu osoittautui vääräksi, joten vesipumppua en nyt sitten vaihtanut.

Kiitos kehuista. Jos aivan tarkkaan luette sen ensimmäisen viestin, niin siellähän se kerrotaan, missä rele on, mutta ei sitä oikein huvittanut -1 asteessa alkaa tuolta kaivamaan kun on hyvin tähänkin asti selvinnyt ilman äänimerkkiä. Katsastukseen vaan ei valitettavasti kelpaa.

Ja jos nyt tuli paha mieli, niin tietyssä ikäluokassa Volvolla ei taida montaa kuutoskoneista mallia olla, jossa palikat on sijoitettu hieman eri paikkoihin kuin esim. "rahvaan" D5-koneissa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
274 242
Viestejä
4 727 676
Jäsenet
77 157
Uusin jäsen
Kontt1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom