Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Nimenomaan näin, pois vaan kokonaan. Itselläni on kaikista autoista tuo pohjamuovi repsahatanut irti ennemmin tai myöhemmin ja sitten sen on saanut sieltä kokonaan repiä pois. Ainoa vaikutus on öljynvaihdon ja muiden remonttien helpottuminen sen jälkeen.
Mulla taas päinvastaisia kokemuksia, tosin matkailuautoista lähinnä. Ilman pohjasuojaa nuo dieselit ei lämmenneet kunnolla edes nollakeleillä lukuunottamatta tosi vanhoja moottoreita, eli esikammioiset vapaastihengittävät. Viimeisin oli 2.8L JTD jolle piti laittaa nollakeleillä jo suoja keulaan että se lämpeni kunnolla. Ilman pohjamuovia se ei lämmennyt edes keulasuojan kanssa.

Toisaalta nykyisessä henkilöautossa (bensakone) sellaista ei ole edes koskaan ollut ja lämpöä riitti viimetalvena oikein hyvin silti, siinä taas sisälokasuojat suojaa mm. ilmastoinnin kompuraa.
 
Mulla taas päinvastaisia kokemuksia, tosin matkailuautoista lähinnä. Ilman pohjasuojaa nuo dieselit ei lämmenneet kunnolla edes nollakeleillä lukuunottamatta tosi vanhoja moottoreita, eli esikammioiset vapaastihengittävät. Viimeisin oli 2.8L JTD jolle piti laittaa nollakeleillä jo suoja keulaan että se lämpeni kunnolla. Ilman pohjamuovia se ei lämmennyt edes keulasuojan kanssa.

Toisaalta nykyisessä henkilöautossa (bensakone) sellaista ei ole edes koskaan ollut ja lämpöä riitti viimetalvena oikein hyvin silti, siinä taas sisälokasuojat suojaa mm. ilmastoinnin kompuraa.

Tottakai niillä muoveilla siellä joku virka on, pääasiassa ne on siellä ilmanvastuksen pienentämisen takia. Jossakkin määrin myös suojaavat kurakeleillä, mutta lopulta kuitenkin ihan yhtä likaisia on konehuoneet muovilla tai ilman. Ilmavirta kuitenkin kulkee maskista/keulasta sisälle ja poistuu konehuoneen pohjasta, tämä jo itsessään hillitsee veden/kuran nousemista kun vauhtia on yhtään.
Turhan takia niitä ehjiä muoveja ei tietenkään kannata pois repiä, mutta hajotessaan ei yleensä lyö leiville uuden tilaaminen.
Ylipäätänsä koko pohjamuovi on suhteellisen uusi keksintö autoissa.

Syylärin eteen suojan laittaminen lämmityksen takia on taas ihan totaalisen eri asia. Lämpenemisen suhteen pohjamuovin vaikutus on korkeintaan minimaalinen. Suojan asentaminen keulaan jo estää hyvin sitä viilentävää ilmavirtaa syylärin lävitse ja moottorin ohitse, pohjamuovin tai sen puuttumisen merkityksen ollessa hyvin marginaalinen.
 
Nyt se myrkyn lykkäsi. Kuskinpuolella kynnyksen tiivisteessä ollut repeämä ja tänään pesin auton niin huomasin että tiiviste tosiasiassa halki alalaidasta n. 10cm matkasta ja tietenkin alkanut ruostua tuo sauma. Onkohan tuo millainen korjata? Mitähän joku korikorjaamo ottaa tuollaisesta hommasta jos pitää uusia tuo tiiviste ja putsata reuna tuolta matkalta?
 
Tottakai niillä muoveilla siellä joku virka on, pääasiassa ne on siellä ilmanvastuksen pienentämisen takia. Jossakkin määrin myös suojaavat kurakeleillä, mutta lopulta kuitenkin ihan yhtä likaisia on konehuoneet muovilla tai ilman. Ilmavirta kuitenkin kulkee maskista/keulasta sisälle ja poistuu konehuoneen pohjasta, tämä jo itsessään hillitsee veden/kuran nousemista kun vauhtia on yhtään.
Turhan takia niitä ehjiä muoveja ei tietenkään kannata pois repiä, mutta hajotessaan ei yleensä lyö leiville uuden tilaaminen.
Ylipäätänsä koko pohjamuovi on suhteellisen uusi keksintö autoissa.

Syylärin eteen suojan laittaminen lämmityksen takia on taas ihan totaalisen eri asia. Lämpenemisen suhteen pohjamuovin vaikutus on korkeintaan minimaalinen. Suojan asentaminen keulaan jo estää hyvin sitä viilentävää ilmavirtaa syylärin lävitse ja moottorin ohitse, pohjamuovin tai sen puuttumisen merkityksen ollessa hyvin marginaalinen.
Silkkaa asiaa :thumbsup:Poikkeuksia tosiaan on kuten mainitsemani mutta pääsääntöisesti olet oikeassa. Konetilan tuuletuksestahan se on kyse muunmuassa. Vanhemmat vaati öljypohjalle tuuletuksen varsinkin kesällä mutta uudemmissa saattaa olla öljynlauhdutin erikseen, niin kuin noissa mun dieseleissä, mikä vähentää huomattavasti konetilan ilmanvaihdon tarvetta. Lisättynä parempaan polttoainetehokkuuteen (sylinterikohtainen ruiskutus), lämpöä jää huimasti vähemmän hukattavaksi. Siis mun käsityksen mukaan.
 
Nyt se myrkyn lykkäsi. Kuskinpuolella kynnyksen tiivisteessä ollut repeämä ja tänään pesin auton niin huomasin että tiiviste tosiasiassa halki alalaidasta n. 10cm matkasta ja tietenkin alkanut ruostua tuo sauma. Onkohan tuo millainen korjata? Mitähän joku korikorjaamo ottaa tuollaisesta hommasta jos pitää uusia tuo tiiviste ja putsata reuna tuolta matkalta?
Korjaamot lienee 60-100€/h, jos ei tuo ole pahaksi päässyt niin en usko että paria tuntia enempää menee. Tiivisteiden hinnoista en sano kun en tiedä autoa enkä mallia.

Jos on vasta ns pintaruostetta, tuon pystyy myös itse tekemään ja aika lähelle samaan aikaan kun lukee ohjeita etukäteen, joista myös saa vinkkiä hyviin tarvikkeisiin.

Eikä pidä pelästyä jos ei motonetista sitä oven tiivistettä löydy, netistä löytynee melko varmasti ja jos haluaa Suomesta niin hyvä korjaamo auttaa myös.
 
Nyt se myrkyn lykkäsi. Kuskinpuolella kynnyksen tiivisteessä ollut repeämä ja tänään pesin auton niin huomasin että tiiviste tosiasiassa halki alalaidasta n. 10cm matkasta ja tietenkin alkanut ruostua tuo sauma. Onkohan tuo millainen korjata? Mitähän joku korikorjaamo ottaa tuollaisesta hommasta jos pitää uusia tuo tiiviste ja putsata reuna tuolta matkalta?

Tämä riippuu ihan autosta ja siitä mitenkä pahaksi on päässyt. Yhtään uudemmissa autoissa tarvitaan usein kokonainen uusi autokohtainen tiiviste, vanhemmissa voi onnistua ihan metritavarastakin, tai voi vaihtaa vain osan, rakenteita on erilaisia, kaikissa se sama kynnyksen tiiviste ei edes mene oven ympäri asti. Jos on päässyt pahaksi, tarvitaan peltiä, hitsausta ja maalaria. Näkemättä kenenkään on mahdotonta mitään tuohon oikein sanoa, mutta liikkessä teettämällä aika herkästi mennään sinne 500e huonommalle puolelle ja pienempikin juttu herkästi halutaan korjata ns hartaudella, vaikka mahdollisesti vähempikin voisi riittää. Eri juttu sitten jos löytää jonkun järkevämmän pikkupajan. Jos taas on ihan pienestä kiinni, niin tuskin tarvitsee paljon mitään tehdä, ruosteensyöjää päälle ja uusi tiiviste tms..
 
Säästäkin puhutaan, että sää "lauhtuu" eli viilenee, tasaantuu. Vastaavasti öljyn jäähdytin on sitten [joillakin puhekielessä] öljyn lauhdutin...
Ei.
Sään lauhtuminen viittaa lämpenemiseen - ainakin Suomessa. Perustunee siihen, että pakkaset vaihtuu plussakeleiksi ja samalla veden olomuoto muuttuu, esimerkiksi jäästä loskaksi. Samoin kuin lauhduttimessa aineen olomuoto muuttuu.
 
Ei.
Sään lauhtuminen viittaa lämpenemiseen - ainakin Suomessa. Perustunee siihen, että pakkaset vaihtuu plussakeleiksi ja samalla veden olomuoto muuttuu, esimerkiksi jäästä loskaksi. Samoin kuin lauhduttimessa aineen olomuoto muuttuu.
Voit mennä tonne vääntämään jos ei kelpaa: Lauhtua.

> poutaantua, viiletä, tasaantua, viilentyä, heikentyä, rauhoittua, tyyntyä, leppyä.

Ja joo, käy myös pakkasen tyyntymisestä/tasaantumisesta. Ja tasaantuminen pätee tähän joka tapauksessa. Öljyn lämpöä tasataan ympäröivän lämpötilan kanssa.

PS. Mua ei kiinnosta onko tää oikein tai väärin. Selvensin kun "kysyttiin" kuka tän on keksinyt, että ei ole ihan tuulesta temmattu.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Voit mennä tonne vääntämään jos ei kelpaa: Lauhtua.

> poutaantua, viiletä, tasaantua, viilentyä, heikentyä, rauhoittua, tyyntyä, leppyä.

Ja joo, käy myös pakkasen tyyntymisestä/tasaantumisesta. Ja tasaantuminen pätee tähän joka tapauksessa. Öljyn lämpöä tasataan ympäröivän lämpötilan kanssa.

PS. Mua ei kiinnosta onko tää oikein tai väärin. Selvensin kun "kysyttiin" kuka tän on keksinyt, että ei ole ihan tuulesta temmattu.
Oisit nyt edes lainannut linkistäsi mitä lauhtumisella tarkoitetaan, eikä mitään pikkupränttejä:
  1. Sään tai olosuhteiden lämpeneminen tai lieventyminen.
    Talven kylmyys alkoi vähitellen lauhtua.

PS. Kiinnosti kuitenkin.
 
Oisit nyt edes lainannut linkistäsi mitä lauhtumisella tarkoitetaan, eikä mitään pikkupränttejä:
  1. Sään tai olosuhteiden lämpeneminen tai lieventyminen.
    Talven kylmyys alkoi vähitellen lauhtua.

PS. Kiinnosti kuitenkin.
Noin valikoiva lähteen lukeminen on epärehellistä. Osaltani riitti, kiitti.
 
Nus nus. Perustelisitko miksi ja samalla myös englanninkieliselle maailmalle(shock absorber, shock=isku ja absorber=vaimennin).
Typerä nimi siksi että iskunvaimennin ei kestä iskua vaan hajoaa iskusta. Siitä pitäisikin puhua termillä heilahduksenvaimennin. Jousi vaimentaa iskun ja iskunvaimennin vaimentaa jousta.
 
Revi vaan loputkin siitä pohjamuovista pois, eipä niillä mitään kovin kummosta merkitystä ole, pitävät ruosteet piilossa muhimassa.

Varmaankin teen sitten vain näin:D

Jotenkin huvittavaa että tuokin osa löytyy pohjapanssarin nimellä ja muoviosa. En ole ehtinyt kattoa mitä siellä jää enemmän näkyviin jos tuon ottaa veks että suojaako mitään minkäänlaisilta roiskeilta mutta pohjapanssari lienee moiselle muoville turhan ronski nimi.
Lisäksi omassa autossa (Mersu s212) oli pohjamuovin päälle tippunut edellisellä omistajalla kuusiokoloavain, joka oli jäänyt pohjamuovin ja automaattilaatikon öljyputken väliin ja hakannut siihen reiän. Eli sitä muovia näköjään kannattaa irrotella välillä, vaikka öljynvaihtohuollossa ei tarttisikaan
 
Mikähän mahtais Volvossa olla, kun käynnissä pitää sellasta hankaavaa/kohisevaa ääntä?

Äänenlähde paikallistettu moottorin etuoikealle puolelle kuskin paikalta katsottuna. Ääni voimistuu tyhjäkäynniltä kierroksia nostaessa ja alkaa hiukan tasoittua 2k kierroksen jälkeen. Vissiin joku myllyn apulaite tuota pitää, mut en osaa sanoa mikä ja miksi.

-02 S60 2.4T kyseessä
 
Mikähän mahtais Volvossa olla, kun käynnissä pitää sellasta hankaavaa/kohisevaa ääntä?

Äänenlähde paikallistettu moottorin etuoikealle puolelle kuskin paikalta katsottuna. Ääni voimistuu tyhjäkäynniltä kierroksia nostaessa ja alkaa hiukan tasoittua 2k kierroksen jälkeen. Vissiin joku myllyn apulaite tuota pitää, mut en osaa sanoa mikä ja miksi.

-02 S60 2.4T kyseessä
Ekana veikkaisin et joku hihnan pyöristä/laakereista, miksei vaikka laturikin
 
Mikähän mahtais Volvossa olla, kun käynnissä pitää sellasta hankaavaa/kohisevaa ääntä?

Äänenlähde paikallistettu moottorin etuoikealle puolelle kuskin paikalta katsottuna. Ääni voimistuu tyhjäkäynniltä kierroksia nostaessa ja alkaa hiukan tasoittua 2k kierroksen jälkeen. Vissiin joku myllyn apulaite tuota pitää, mut en osaa sanoa mikä ja miksi.

-02 S60 2.4T kyseessä
Ota apulaitehihna pois ja käyntiin, vaihtuiko ääni? Jos vielä pitää ääntä niin voi olla vesipumppu tai jakohihnan kiristin tai ohjainrulla.
 
Kuten jo sanottukin, apulaitehihnan ja sen laitteiden tarkastus. Palikat ei näihin paljoa maksa, tekeminen on sitten moottoriversiosta riippuen mukavaa tai vähemmän mukavaa.
 
Jes, täytyy katsoa lolvoa, kun seuraavan kerran oon tekemisissä auton kanssa. Kiitokset näistä.
 
Tässä itsekin olen omaa volkkaria kuulostellut viime aikoina, että mikähän mahtaa olla ongelmana kun kuuluu satunnaisen epäsäännöllisesti erikoista lonksumista jostain etupäästä. Ykkösepäilys volkkarin(skodan) kyseessä ollessa on tietysti koiranluut, mutta oman kokemuksen mukaan ne naksahtaa aina tietyissä tilanteissa kuten asvaltin halkeamissa tai saumoissa. Nyt näin ei ole.

Käytössä on hallitunkki ja tarvittaessa saan kyllä molemmat etupyörät ilmaankin. Onko kikkakolmosia diagnoosin tekoon?

Otin pyörät ilmaan yksi kerrallaan ja pyörittelin etupyöriä käsin ja jalalla polkaisemalla. Kuskin puoli käytännössä täysin hiljainen, mutta apukuskin puoli:
(Videon saattaa joutua avaamaan yksityiseen ikkunaan selaimessa, itselläni ei toiminut enää uppaamisen jälkeen muutoin)

Koodi:
https://imgur.com/UvrQDNC



Onko muita veikkauksia kuin vetonivel?
 
Viimeksi muokattu:
Otin pyörät ilmaan yksi kerrallaan ja pyörittelin etupyöriä käsin ja jalalla polkaisemalla. Kuskin puoli käytännössä täysin hiljainen, mutta apukuskin puoli:
(Videon saattaa joutua avaamaan yksityiseen ikkunaan selaimessa, itselläni ei toiminut enää uppaamisen jälkeen muutoin)

Koodi:
https://imgur.com/UvrQDNC



Onko muita veikkauksia kuin vetonivel?

Huonosti kuuluu mutta laakerilta kuulosti.
 
Kuulostelin tuota kyllä hetken tovin ja mielestäni se ei kuulu pyörännavasta. Eli mikä muu laakeri voisi olla kyseessä?
No ainakin yleensä apukuskin puoleinen vetari on sen verran pidempi että siellä on kannatinlaakeri vielä erikseen. Mitä kuskin puolella ei ole, joten se nyt voisi ainakin olla mahdollinen.
 
No ainakin yleensä apukuskin puoleinen vetari on sen verran pidempi että siellä on kannatinlaakeri vielä erikseen. Mitä kuskin puolella ei ole, joten se nyt voisi ainakin olla mahdollinen.

Jos en nyt väärin katso, niin apparin puoleinen vetari on tämä:
1743623727153.jpeg


Fabia farmari 1.0tsi 70kW, 5-vaihteinen manuaali ja vuosimalli 2018.
 
Kuulostelin tuota kyllä hetken tovin ja mielestäni se ei kuulu pyörännavasta. Eli mikä muu laakeri voisi olla kyseessä?
Pyörän laakeria veikkasin, mutta ei internet diagnoosiin kannata luottaa :D Kokeilitko tuntuuko jousessa värinää? Yleensä kun pyörän laakeri menee niin sen erottaa selvästi kun vertaa terveeseen puoleen.
Oliko tämä käynyt jossain korjaamolla tutkittavana? Jos toisella puolella on selkeästi erilainen ääni niin luulisi vian siellä löytyvän.
 
Ehjäsin Volvon sireenin, mutta äänimerkki on ja pysyy hiljaisena. Hälyttimestä ei sentään tule enää vikakoodia joten sikäli tavoite saavutettu ja vikaa pitänee etsiä muualta.

Uudet koiranluut pitäisi asentaa, kun ei kolinaa viitsi kuunnella. ettei olisi toinen alapallokin väljä, kun sitä ei tullut aikanaan vaihdettua. Mennyt talvi ei ollut kyllä mitenkään mahdottoman armollinen painavalle autolle ja sen alustalle.

Muutenkin tuntui eilen lähinnä sille, että tuo hajoaa käsiin - pesuri repi taas toisen peilinkuoren irti - onneksi vasta lopun kuivauksessa, niin sain noukittua suoraan kyytiin.. Samainen pesuri murjoi toisen puolen BLIS-kameran suojakalvon taas rullalle. :D

Ja toki lienee moottorin tukikumit antautumassa, kun paikallaan vaihde päällä seisoessa tuntuu pientä tärinää.

Siinähän sitä harrastamista taas olisi ja jos tuntuu, että kesken loppuu, niin toisesta voisi ilmata jarruja, kun poljin on vielä parin sadan kilsan jälkeenkin melko rento.

Ei nyt mitään kovin mittavaa remppaa ja ainakin toiseen voisi laittaa jo kesärenkaat samalla. Kelihän on taas muutaman lämpimän päivän jälkeen erittäin hehkeä, 3 astetta lämmintä ja tuulee. Eipähän tule hiki..
 
On kyllä niin rapea ilma, että ei oikein into riittänyt. Sen sijaan peräti yhdestä kivijalasta näyttäisi saavan venttiiliin jatkopalan, jolla saisin Boschin käsipumpun liitettyä jarrujen ilmausvehkeeseen ja ilmattua toisen jarrut ylipaineella. Saattaisi tulla parempi.
 
Golffiin tuli pitkästä aikaa oikea vika, jäähdytysnestettä menee n. 2 litraa per 10km ja valuu maahan jostain kuskin puolelta moottorin edestä.

Täytyypä alkaa ottamaan pohjamuovit pois
 
Kyselin tuossa sivu pari taaksenpäin focus 1,0 ecoboostista. Nyt vähän viisaampana, konehan sittenkään ei liene ihan paskana. Lähtee käyntiin ja liikkuu eteen ja taakse. Mikään vikavalo ei pala, öljyt ei ole sekaisin tms. Tyhjäkäynnillä nakuttaa, sitten kun kierrokset 3000 rmp niin kuulostaa normaalilta. Ja käy kaikilla kolmella pytyllä.
Ei siis oma auto kyseessä edelleenkään, sen takia tiedot tällä tasolla mitä nyt itse kuulin tänään livenä. Hyviä veikkauksia?
 
Kyselin tuossa sivu pari taaksenpäin focus 1,0 ecoboostista. Nyt vähän viisaampana, konehan sittenkään ei liene ihan paskana. Lähtee käyntiin ja liikkuu eteen ja taakse. Mikään vikavalo ei pala, öljyt ei ole sekaisin tms. Tyhjäkäynnillä nakuttaa, sitten kun kierrokset 3000 rmp niin kuulostaa normaalilta. Ja käy kaikilla kolmella pytyllä.
Ei siis oma auto kyseessä edelleenkään, sen takia tiedot tällä tasolla mitä nyt itse kuulin tänään livenä. Hyviä veikkauksia?
Hihna sulanut öljyyn ja kuminpalat öljykanavissa. Nostimet ei saa öljyä ja nakuttaa. Kyllä se kohta laukeaa.
 
Hihna sulanut öljyyn ja kuminpalat öljykanavissa. Nostimet ei saa öljyä ja nakuttaa. Kyllä se kohta laukeaa.

Ok, mä kuvittelin että olis jo lauennut kokonaan, siis aiemmin. Nythän tuosta ei tiedä millä sekunnilla se keksii itsetuhoutua, varmaan siinä kohtaa kun joku keksii ajaa sen trailerille...
 
Ilmasin jarruja - ja oli jopa ihan hyvä ilma sillä aikaa. Etujarruissa on tuossa S60:ssa 9mm ilmausruuvit, niin ihan suosiolla jätin ne murjomatta.

Vähän paremmat jo, niin katsotaan, asettuvatko nyt paremmin.

Etusatulat pitänee huoltaa myös jossain kohtaa, mutta josko tuolla nyt leiman saisi.
 
Öljynsuodattimen jalka halki jossa on myös öljy-jäähdytysneste lämmönvaihdin.

Ihanat muovikauden autot.

Screenshot_2025-04-04-16-12-13-51_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg


ff45383b-59a9-4214-9d45-0c7daa863e6e__18650.jpg
 
Öljynsuodattimen jalka halki jossa on myös öljy-jäähdytysneste lämmönvaihdin.

Ihanat muovikauden autot.

Screenshot_2025-04-04-16-12-13-51_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg


ff45383b-59a9-4214-9d45-0c7daa863e6e__18650.jpg
Juu niin on,vaimon skodasta lahosi jäähdytinnesteen muovinen jakotukki joka on tietenkin pitänyt laittaa imusarjan alle,osa halpa mutta pirusti työtä että saa vaihdettua.
Omassa KIA Ceed kuului omituista ulinaa välillä apparin puolelta etupyörästä,olin varma että laakeri on mennyt,en vaan löytänyt mitään klappia tai ylimääräistä ääntä kun pyörää pyörittelin nokka ilmassa.Tämä kun on ykkös sarjan auto niin laakeri on halpa mutta koko napa hässäkkä pitää irrottaa ennen kuin sen voi vaihtaa,uudemmissa vaihtuu paljon helpommin kun on muutamalla pultilla kiinni eikä tarvitse purkaa koko ripustusta.Pitää seurata paheneeko ääni vai oliko jokin muu .
 
Viimeksi muokattu:
Öljynsuodattimen jalka halki jossa on myös öljy-jäähdytysneste lämmönvaihdin.

Ihanat muovikauden autot.

Screenshot_2025-04-04-16-12-13-51_6012fa4d4ddec268fc5c7112cbb265e7.jpg


ff45383b-59a9-4214-9d45-0c7daa863e6e__18650.jpg

En ole vielä uudempia suuremmin pajoittanut, mutta saanko veikata, että 2010-luvulta? Sen olen jo parin merkin kohdalla todennut, että silloin keksittiin, että autot voi huollattaa korjaamossa, eikä kukaan halua korjata niitä itse.

Nyt 10v myöhemmin nuo ovat sangen lystikkäitä laitettavia. :dead:
 
En ole vielä uudempia suuremmin pajoittanut, mutta saanko veikata, että 2010-luvulta? Sen olen jo parin merkin kohdalla todennut, että silloin keksittiin, että autot voi huollattaa korjaamossa, eikä kukaan halua korjata niitä itse.

Nyt 10v myöhemmin nuo ovat sangen lystikkäitä laitettavia. :dead:
2011 tottakai
 

Lepuutan salkkuani. Ei tuo pari vuotta vanhempikaan eerityisen kiva kaikilta osin ole, mutta tuo 2012 vetää kyllä voiton.

Samoin oli 2010-ikäisen bemarin kohdalla.
Eihän ne kalliita osia ole, mutta kun tuntuu välillä, että auto on rakennettu niiden ympärille..

Siksi nämä insinööritaidon näytteet on vielä suhteellisen rapsakan hintaisia huollattaakin, ellei ole täysin tarkat speksit. Ja noissa tapauksissa melkein purkaa itse vs. maksaa siitä 100€/h..
 
2019 Polo (1.0 tsi dsg) alkoi eilen sekoilemaan. Motarille kiihdyttäessä moottorin valo vilkutteli keltaista ja EPC valo syttyi. Tehot katosi ja auto meni selkeästi vikatilaan. Himmailien nykien rampin päähän pientareelle ja sammutin vehkeen hetkeksi. Uudelleen käynnistettäessä vikavalot katosi ja tehot taisi ainakin jotekin palautua (en uskaltanut kyllä hirveästi kokeilla, vaan ajelin 40-50 kmh motarin piennarta pitkin seuraavalle rampille). Auto käyttäytyi jotenkin ihmeellisesti isommille vaihteille vaihtaessa tuli ihmeellisiä nykäisyjä ja tuntui, että auto vaihtaa liian alhaisilla kierroksilla. Sain ajettu auton kotiin ilman sen ihmeellisempiä ongelmia ja pintapuolisesti tsekkailin ja kuuntelin konetta, niin mitään ihmeellistä en havainnut.

Onkohan tämä taas jotain anturivikoja, vai alku jonkun isomman? Maanantaina pitää joka tapauksessa lulla ajaa huoltoon tuomiolle.
 
Tuolla kuvauksella voi olla ihan mitä tahansa, ei kyllä pysty diagnosoimaan noilla tiedoilla miltään.
Lue vikakoodit ja katso mitä siellä on tapahtunut? OBD Palikka ei montaa kymppiä maksa.

Mulla oli 2022 1,0tsi Polo joka sytytti vikavalon EPC + Moottorin vikavalo kun lohkolämmitin asennettiin.
En käsitä miksi, mutta ajoin autolla vikavalon nollaamisen jälkeen noin 45 000km ennen kuin myin pois, eikä koskaan enää generoinut mitään vikakoodeja.
 
Muovi etu umpiossa halkeama ja katsuri päästi katsastukseeta läpi, mutta 1 kk aikaa uusia umpio.

Vaihtoehtoina olisi TYC, Akabus, Loro, Johns. Mikä näistä laadukkain / istuu parhaiten ?
 
Viimeksi muokattu:
Muovi etu umpiossa halkeama ja katsuri päästi katsastukseeta läpi, mutta 1 kk aikaa uusia umpio.

Vaihtoehtoina olisi TYC, Akabus, Loro. Mikä näistä laadukkain / istuu parhaiten ?

Oletko katsonut olisiko OVOKO:lla ihan orkkiksia (esim HELLA tmv) tarjolla käytettynä? Usein tuntuvat olevan laadukkaampia kuin halvimmat kiinalaiset.
 
Oletko katsonut olisiko OVOKO:lla ihan orkkiksia (esim HELLA tmv) tarjolla käytettynä? Usein tuntuvat olevan laadukkaampia kuin halvimmat kiinalaiset.
Orginaali Valeo maksaisi uutena 160€ posteineen. Ovokolla rupusetkin oemit maksaa toimitettuna yli 115€. Joten kyllä se joku kiina umpio pitää arpoa.
 
Kuinka suuri se ero halpaan kiinalaiseen sitten on? Mielestäni 160e auton umpiosta on jo valmiiksi halpa, ellei kyse ole jostain MK2 Golfin pyöreästä rihlatusta halogeeniumpiosta?
 
No juu, pakko myöntää etten itsekään menisi vannomaan. Toisaalta nuo aiemmat luettelemasi merkit ovat itselle ainakin ihan tuikituntemattomia mutta ehkä tänne eksyy joku viisaampi kommentoimaan asiaa.
 
Yhdet Akabus umpiot koettu ja kumpaakaan umpiota ei korjaamon kaverit saanneet säädettyä tarpeeksi alas kuviota. TYCit tilalle ja 4v jälkeen edelleen kuin uudet ulkoisesti. Heikosta valotehostahan näitä tarvikkeita haukutaan, mutta ei nyt näissä ole 4v jälkeen tullut sitä fiiilistä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 174
Viestejä
4 863 304
Jäsenet
78 614
Uusin jäsen
rutja76

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom