Tuskin toimii Boschin anturi Toyotassa. Densoa koittaisin. Boschin anturi reagoi samalla viikolla, mutta Toyotan ECU odottaa saman päivän aikana tapahtuvaa reagointia.autodocissa näytti olevan boschin alle satasella. Saakohan tuota itse vaihdettua?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuskin toimii Boschin anturi Toyotassa. Densoa koittaisin. Boschin anturi reagoi samalla viikolla, mutta Toyotan ECU odottaa saman päivän aikana tapahtuvaa reagointia.autodocissa näytti olevan boschin alle satasella. Saakohan tuota itse vaihdettua?

Jos sen mahtuu vaihtamaan, niin miksipä ei. Syy noille valmistajan ohjeille voi olla, että samalla tehdään jotain vauriotarkastuksia, jotka onnistuvat tietysti parhaiten, kun purkaa enemmän. Tai että joku on joskus kirjoittanut ohjeet ja kukaan ei ole niitä kyseenalaistanutLuulen, että olis takapyörän laakerin vaihto tiedossa lähiaikoina. Valmistajan service manual opastaa irrottamaan koko olka-akselin autosta. Ne neljä pulttia, joilla napa tulee tohon kiinni, saa auki kun vaan siirtää iskarin alapään pois tieltä. Onko tohon joku erityinen syy, että kannattaa irrottaa kaikki tukivarret vai voinko vaihtaa sen napa-laakeri-kombon niin, että olka-akseli on paikallaan koko ajan? Kuvassa osa, jollaisen aion vaihtaa.
![]()
Luulen, että olis takapyörän laakerin vaihto tiedossa lähiaikoina. Valmistajan service manual opastaa irrottamaan koko olka-akselin autosta. Ne neljä pulttia, joilla napa tulee tohon kiinni, saa auki kun vaan siirtää iskarin alapään pois tieltä. Onko tohon joku erityinen syy, että kannattaa irrottaa kaikki tukivarret vai voinko vaihtaa sen napa-laakeri-kombon niin, että olka-akseli on paikallaan koko ajan? Kuvassa osa, jollaisen aion vaihtaa.
Eihän siinä mitään estettä ole, jos kerran mahtuu. Usein noissa ohjeissa on ohjeet siihen, miten mahtuu keskiverto mekaanikko tekemäään "hyvin" ja työ onnistuu varmasti. Monta työtä voi kuitenkin oikaista, jos on pienet kädet, käsiä on enemmän kuin kaksi, on erikoisia mutka-avaimia, käyttää vähän väkivaltaa jne. Monesti tuollaisessa navan vaihdossa voi olla kyse myös siitä, että se napa/laakeri voi olla julmetun jumissa siinä, että kuitenkin loppujen lopuksi tarvitaan prässiä. Eli on nopeampi purkaa heti se napa irti ja mennä prässille, kuin ensin yrittää ährätä siinä paikallaan ja vasta sitten purkaa ja mennä prässille, kun se ei lähtenytkään helpolla.Luulen, että olis takapyörän laakerin vaihto tiedossa lähiaikoina. Valmistajan service manual opastaa irrottamaan koko olka-akselin autosta. Ne neljä pulttia, joilla napa tulee tohon kiinni, saa auki kun vaan siirtää iskarin alapään pois tieltä. Onko tohon joku erityinen syy, että kannattaa irrottaa kaikki tukivarret vai voinko vaihtaa sen napa-laakeri-kombon niin, että olka-akseli on paikallaan koko ajan? Kuvassa osa, jollaisen aion vaihtaa.
Jarruista se taitaa kuulua kun kun kaikki muu on ok. Onhan nuo etulevyt ja palat aika finaalissa jo. Mistäs noita osia nykyään kannattaa tilata vageihin?Joo sen oonkin tarkastanut ja on kireässä. Itsekseni pohdin, että periaatteessa laakerin voisi saada vaihdettua irrottamalla iskarin vain yläpäästä ja puristamalla jousen kasaan. Periaatteessa järkevintä lienee ekana puristaa jousi, sitten avata iskarin päätymutteri ja lopulta irrottaa yläpää siten, että tunkilla päästää tolpan alas kun kaikki on auki.
Teoriassa kuulostaa todella toimivalta, mutta voi olla että käytännössä tulee pujoteltua ja tapeltua kaksi tuntia ahtaissa väleissä, kasattua iskari uudelleen ja sitten otettua pöydälle, kuten olisi pitänyt heti aluksi.
Jos ne jarrut ääntää vain ajoittain niin ei ne ole välttämättä siellä nosturilla ääntänyt. Uralle kulunut jarrulevy esim. helposti jää hinkkaamaan palan reunaan ja ääni voi hyvinkin kuulua vain ajoittain. Toki jos autoa katsoi amatimees niin varmasti olisi tämmöisen tajunnut.
En kyllä kauheasti muuta keksi kuin nuo mitä aiemmin laitoin.
Tilasin ite juuri osia motointegrator.de sekä nimark.fi -kaupoista. Osa oli saksassa paljon halvempia ja osa taas ihan samoissa hinnoissa nimarkilla.Jarruista se taitaa kuulua kun kun kaikki muu on ok. Onhan nuo etulevyt ja palat aika finaalissa jo. Mistäs noita osia nykyään kannattaa tilata vageihin?
Onko toivoakaan vaihtaa tuollaista sokalla varustettua palloniveltä ilman prässiä, vai kannattaako suosiolla vaihtaa koko tukivarsi?
![]()
Mä oon ymmärtänyt, että jotkut vie tukivarren ja puslan johonkin nyrkkipajalle ja se vaihtuu pienellä rahalla paikalleen, sitten vaan kotiin asentamaan tukivarsi paikalleen. Eikä tuo välttämättä tartte autokorjaamo olla, kai prässejä on jokasella metallipajalla.Onko toivoakaan vaihtaa tuollaista sokalla varustettua palloniveltä ilman prässiä, vai kannattaako suosiolla vaihtaa koko tukivarsi?
![]()
Vaihda koko tukivarsi. Saat samalla toisen pään puslat vaihdettua.Onko toivoakaan vaihtaa tuollaista sokalla varustettua palloniveltä ilman prässiä, vai kannattaako suosiolla vaihtaa koko tukivarsi?
![]()
Tulevaisuudeksi prässistä voi olla hyötyä myös muuhun. Mut itse olen vaihtanut suosiolla koko tukivarren, saa samalla kaikki siihen osuvat puslat uusittua samalla työllä. Muista sit tarkastaa kulmat renkaista, itse viimeksi kiirehdin liikaa ja oli 2 astetta ketuillaan, ~130km ajolla hävisi 5mm pintaa siitä renkaastaKai se on pakko itselle ostaa prässi, niin saa auton ensi viikoksi ajoon. Motonetistä ei saa koko tukivartta edes tilaamalla ja ulkomailta menee ensi viikkoon. Hinnastosta kyllä löytyy motonetistä 150e ja aeromotorsilta sama 50e![]()
Linjalangan kun kiertää renkaasta toiseen, niin näkee helpolla, onko heittoa. Ei nyt suuntauskoneen tarkkuuteen pääse, mutta ainakin niin, ettei syö rengasta...Tulevaisuudeksi prässistä voi olla hyötyä myös muuhun. Mut itse olen vaihtanut suosiolla koko tukivarren, saa samalla kaikki siihen osuvat puslat uusittua samalla työllä. Muista sit tarkastaa kulmat renkaista, itse viimeksi kiirehdin liikaa ja oli 2 astetta ketuillaan, ~130km ajolla hävisi 5mm pintaa siitä renkaasta
Kai se on pakko itselle ostaa prässi, niin saa auton ensi viikoksi ajoon. Motonetistä ei saa koko tukivartta edes tilaamalla ja ulkomailta menee ensi viikkoon. Hinnastosta kyllä löytyy motonetistä 150e ja aeromotorsilta sama 50e![]()
Eli lähti irti. Loppuhomma olikin sitten leppoisaa puuhailua, mutta..Samoin viilapenkki ja hylsyt ym holkit. Toki riippu mitoista ym.Pari paksua lattaraudan pätkää ja kierretangot/pultit/mutterit on aina toimineet puristettavien nivelten vaihdossa.
10.9 pultteja vaan ei joka kaupassa ole, paras olis varmaa 10.9 pultti tiheällä kierteellä rasvattuna. Hyviä vinkkejä. Puslat oli mulla vuorokauden pakastimessa. Pesät sekä niiden huullokset putsasin ja öljysin. Sen verran kova oli kitka vaikka suoraan pakastimesta rupes vetämään paikalleen ni meni ehkä millin ja sit näki kuinka pusla lämpesi. Prässi olis hyvä, aina vaan enemmän purkamista jos joutuu olka-akselin irroittaa kun joutuu ottaa satulan ja vetarin irti.
Onko toivoakaan vaihtaa tuollaista sokalla varustettua palloniveltä ilman prässiä, vai kannattaako suosiolla vaihtaa koko tukivarsi?
Ennen tuon vapaakytkimen vaihtoa koitin googletella tuloksetta, että millä kilometreilla nuo hihnat näissä yleensä porsii. Tuntui riippuvan kuun ja tähtien asennosta ja kun huollossa sanoivat ettei nuo yleensä vielä näillä kilometreillä mene, eikä kannata vaihtaa jos ei vaikuta huonokuntoiselta, niin uskoin sit ammattilaisia. Jälkiviisautena ihmettelen, että miksi huollossa eivät suositelleet hihnan vaihtoa samalla, kun menisi samalla työllä ja uusi hihna maksaisi sen pari kymppiä... Pieni summa siitä, ettei tarvi sitä miettiä sit jatkossa ja joskus se on kuitenkin vaihdettava. Kiristin on edelleen alkuperäinen, arvatenkin sekin olisi mennyt siinä sivussa ja uusi olisi maksanut joitain kymppejäSamaa mieltä, että tulisi yleensä vaihtaa hihna ja kiristinhilut jne yhtä aikaa sarjana optimaalisessa remontissa. Mutta jos halutaan päästä remontista edullisemmin (aika usein halutaan), ei siinä varsinaisesti mitään teknistä estettä ole vaihtaa jotakin yksittäistä komponenttia, hihnaa, kiristintä tai hihnapyörää tms. Aika usein näin tehdäänkin, etenkin jos muilla osilla pitäisi olla vielä reilusti kilometrejä jäljellä, mutta joku yksittäinen komponentti on porsinnut reilusti ennenaikaisesti ja ne muut edelleen tarkasteltaessa vaikuttavat hyväkuntoisilta. Ei niissä mitään erikoisempaa "sovitusta" ole keskenään, mikä teknisesti estäisi vain yhden komponentin vaihtamisen. Mutta siitä huolimatta, onhan tässä korjaamolla mokattu jollakin tavalla, jos remontin jäljiltä on alkanut nestevuoto ja hihna meni heti poikki. Jos se hihna oli jo niin huono, että on hetikohta menossa poikki, olisi se pitänyt huomata jo vaihtaessa, sen on pitänyt olla jo äärimmäisen huonon näköinen ja sitä ei olisi pitänyt enää asentaa. Ennemminkin voi olla niin, että siellä on jossakin kohtaa asennusvirhe, hihna aivan ylikireällä, joku osa jäänyt hinkkaamaan hihnaa, tai joku hihnapyörä jäänyt vinoon tms joka on sitten sen hihnan syönyt.
Kokeilen seuraavassa huollossa toista korjaamoa.Ennen tuon vapaakytkimen vaihtoa koitin googletella tuloksetta, että millä kilometreilla nuo hihnat näissä yleensä porsii. Tuntui riippuvan kuun ja tähtien asennosta ja kun huollossa sanoivat ettei nuo yleensä vielä näillä kilometreillä mene, eikä kannata vaihtaa jos ei vaikuta huonokuntoiselta, niin uskoin sit ammattilaisia. Jälkiviisautena ihmettelen, että miksi huollossa eivät suositelleet hihnan vaihtoa samalla, kun menisi samalla työllä ja uusi hihna maksaisi sen pari kymppiä... Pieni summa siitä, ettei tarvi sitä miettiä sit jatkossa ja joskus se on kuitenkin vaihdettava. Kiristin on edelleen alkuperäinen, arvatenkin sekin olisi mennyt siinä sivussa ja uusi olisi maksanut joitain kymppejäKokeilen seuraavassa huollossa toista korjaamoa.
Spekulointina ilmeisesti keitti kunnolla vasta autopaikalle, kun nesteet olivat auton alla. Liekö pikkupakkasella ilmavirta jäähdyttänyt sen verran, ettei lyhyellä ajolla ollut vielä keittänyt ajaessa, mutta sitten pysähtymisen jälkeen ottanut lämpöä nopsaan ja pukannut nesteitä vähän joka raosta pihalle. Ota ja tiedä. Auto ei onneksi tunnu syövän jäähdytysnestettä ja toimii muutenkin ok, niin taidettiin selvitä säikähdyksellä. Romu mikä romu, josko tuosta ens vuonna hankkiutuisi eroon, sen verran tiuhaan tuntuu jotain hajoavan. Uudet nastat tuli hankittua, niin pitää tämä talvi vielä ajella tuolla![]()
Fordissa muistaakseni, jos lämpöanturin johto osuu maahan, niin mittari kääntyy kuumalle. Että voi olla eristevikakin.ihan vaan rikkinäinen lämpöanturi
Ujellukset ja tärinät ja jurinat kuulostaa kyllä joltakin pyörivältä osalta, vieläkin enemmän jarruilta. Jos levyt ja palat on vaihdettu, tarjoaisin näillä tiedoilla seuraavaksi satuloiden vaihtoa, vaikka sanoitkin että ne on korjattu, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan. Tämä myös voi mahdollisesti olla helppo testata jos on vaikkapa ir-lämpömittari, vielä parempi jos on harvapuolaiset alumiinivanteet. Ajat lenkin jossakin niin että "oireet" ilmenee ja pyrit ajamaan koskematta jarruun. Sen jälkeen pysäytät ja vertailet vasemman- ja oikeanpuoleisten pyörien lämpötiloja pulttien ympäriltä, tai jos on tilaa niin sitten suoraan satuloiden/levyjen lämpötilaa. Jumittava tai edes vähän kanittava satula lämpenee yleensä aika huomattavasti. Erittäin yleistä on myös asennusvirhe jarruissa (esim pieni roska uuden levyn takana ja levy vinossa tai jarrupaloissa liikaa maalia tms toleranssiheittoa, että eivät mahdu kunnolla olemaan niin kuin kuuluu.)..muutaman kuukauden pitänyt semmoista epämääräistä ujellusta/tärinää/jurinaa ja suoralla tiellä pitää koko ajan vähän ohjata. Olen aavistellut laakerivikaa, mutta paikantaminen on ollut hankalaa,
Täsmälleen sama kokemus kesältä Mastonin mustasta pohjamaalista, jonka päälle voi maalata kaikilla väreillä. Sain sitten hiekkapuhaltaa puhtaaksi uudelleen kun lopputulos oli kuvan mukainen. Pitäs muistaa olla käyttämättä. Jokseenkin v*tutti silloin. Hemmetinmoinen työ sen takia, ettei viitsinyt liata ruiskua pikkuhomman takia.Akselin maalauksesta tuli farssi.
"VÄHÄN VAAN PAIKKAMAALAAN TUOLLA SPRAYLLÄ"
kyllähän nyt kahden alkydimaalin pitäs sopia yhteen
Korjattu = Tiivisteet vaihdettu, mäntä putsattu ja sylinteri hiottu. Männät liikkuu nyt ihan sormin painamalla eli satulat on kuin uudet. Ajaessa kyllä tuntuu, että jarrut toimisi hyvin, koska jarrutuksessa ei tunnu mitään ravistuksia ja ir-mittarilla noita itseasiassa kokeilinkin, lämmöt on ajolenkin jälkeen samat molemmin puolin autoa. Myöskään sieltä pulttien päistä ei tule lämpöeroja. Ajattelin, että hinkkaava laakeri varmaan lämmittäisi napaa ja lämpö siirtyisi sieltä pultteihin. Laahaavan satulan tai vinon levyn huomaisi varmaan myös pyöritellessä noita.Ujellukset ja tärinät ja jurinat kuulostaa kyllä joltakin pyörivältä osalta, vieläkin enemmän jarruilta. Jos levyt ja palat on vaihdettu, tarjoaisin näillä tiedoilla seuraavaksi satuloiden vaihtoa, vaikka sanoitkin että ne on korjattu, mitä se sitten ikinä tarkoittaakaan.
Joo kyllä se vaihdettua tulee, kun osakin on jo matkalla.Vetarissa ei mielellään saisi suurta välystä olla, mutta tuo kuvailemasi välys kuulostaa sen verran pieneltä, että tuskin on merkityksellinen, ainahan se tietysti kokonaisuutta parantaa kun niitä kaikkia pieniäkin sieltä karsii pois.
Tärinä on kuitenkin jossain määrin ajoittaista ja toisaalta riittävän sileällä pinnalla auto menee kyllä aika nätisti. Rengas voisi olla kai yksi syypää, koska tuollainen pehmeä materiaali elää kuitenkin kuorman alla. Viallinen renkaan runko tjsp selittäisi varmaan vetelyäkin. Tätä vastaan lienee se, että suurissa nopeuksissa (>100 km/h) tärinää ei juuri esiinny kun ajattelisi muodottoman tai epätasapainoisen renkaan oireilun voimakkuuden olevan suoraan verrannollinen sen pyörimisnopeuteen.Pyörien tasapainostuskin on hyvin usein ollut syyllinen loppujen lopuksi tärinään, vaikka ei nyt vetelyä varsinaisesti aiheutakaan. On useinkin tullut vastaan "tasapainotetut" pyörät --> joo, kananmunan tai kuutionkin saa tasapainotettua, mutta ei se kovin hyvin ajettava ole. Eli yleensä ei kannata poissulkea pyöriä vianetsinnässä sen takia, että joku muu on sanunut, että ne on "tasapainotettu", vaikka siis olisivatkin tasapainossa, se ei pelkästään riitä.
Ei ole prässiä, mutta eivät nuo taida kohtuuttomia pyytää pajallakaan prässäämisestä. Pitänee sitä kokeilla seuraavaksi, ellei noista iskareista ja vetarista ole apua. Vetarivikaa ehkä puoltaisi, että veto tuntuu menevän aika paljon mieluummin vasemmalle pyörälle, kun liukkaalla alustalla kokeilin ilman luistonestoa vähän kiihdytellä. Toki varmaan pyörimistä haittaava laakeri tekisi saman efektin, eikös se veto pyri aina menemään siihen pyörään mikä liikkuu kevyemmin?Jos itse pitäisi arvailla niin vetarit tai etupyörien laakerit. Laakerit on helppo itsekkin vaihtaa jos on prässi käytettävissä.
Samanlaista ujellusta ja tärinää oli meidän kakkosautossa ja ei tuntunut omituiselta kun pyöritteli ilmassa. Silti oireet hävisivät laakerirempan jälkeen
Muista sit tarkastaa kulmat renkaista, itse viimeksi kiirehdin liikaa ja oli 2 astetta ketuillaan, ~130km ajolla hävisi 5mm pintaa siitä renkaasta
Meni ihan et kävin silloisella kumppanilla ja takaisin kotiin seuraavaksi päiväksi kulmien säätöön, kun sen olin ennakkoon varannut kun tiesin et kulmat menee kuitenkin ketuilleen. Ja ihan perus focus autona ja kankaat tuli näkyviin. Kyl ne siel liikkeesäkin nauroi et kumikaupoille pääsvät samal, mut oppirahoja et kiirehtimäl pääsee makselee turhia kuluja130 tkm vai menikö tosiaan noin lyhyellä matkalla?
Joskus nelivetoauton (Forester) vein kulmien säätöön, takana säädöt ihan poskellaan (taidettiin vaihtaa sinne joskus tavalliset jouset tasonsäätösysteemin tilalle) eikä niitä saatu edes kuntoon kun jotain säätöä (camber?) ei ollut ja joku pulttikin jumissa. Renkaiden kulumassa ei koskaan näkynyt mitään outoa. Eikä puoltanut.
Mistähän näistäkään saisi ikinä etukäteen selvää? Itse sekoitellut ties mitä maaleja surutta ja äärimmäisen onnekkaasti kaikki on onnistunut. Parhaana esimerkkinä ehkä kaverin ruosteinen mersu jonka korjasin euron sinkkispraylla ja kolmen euron sävymaalilla. Kestänyt jo kolme vuotta ilman mitään leviämisiä, hilseilyä tai muutakaan ongelmaa. Aina kuitenkin pelko perseessä että jos joutuukin oikeesti hommiin. Mulla ei oikeasti ole yhtään mitään tietoa mikä sopii minkäkin kanssa yhteen eikä tällä track recordilla mitään motivaatiota alkaa opettelemaankaan.Täsmälleen sama kokemus kesältä Mastonin mustasta pohjamaalista, jonka päälle voi maalata kaikilla väreillä. Sain sitten hiekkapuhaltaa puhtaaksi uudelleen kun lopputulos oli kuvan mukainen. Pitäs muistaa olla käyttämättä. Jokseenkin v*tutti silloin. Hemmetinmoinen työ sen takia, ettei viitsinyt liata ruiskua pikkuhomman takia.
Meni ihan et kävin silloisella kumppanilla ja takaisin kotiin seuraavaksi päiväksi kulmien säätöön


Lukkopesiin kannattaa CRC:n sijasta käyttää aseöljyä tai lukkoöljyä. Viisaammat ovat kertoneet että CRC jumittaa lukon. Lukkolaitteeseen CRC sopii varmasti paremmin.Lukot jäässä, ainakin kuskin ovi. Vähänkin pakkasta niin pakko laittaa piuhaan että lämpiää vähän sisältäkin ja samalla mottikin siinä lämpenee toki... Kauppa ym. reissun jälkeen pari tuntia ehti jäätyä toisella pihalla, no pääsin sisään vähän nihkeästi. Siitä n. 200m toiseen pihaan kylmällä autolla, 10 minuuttia siellä ja sitten olikin käynti repsikan ovesta kun kuskin ovi ei enää auennut muuta kun sisäkautta. CRC:ta tullut käytettyä lukkoon ja luulin että se vaan talvella kärsii jostain kosteudesta niin että ihan kaikki on jäässä.
CRC taas käyttöön ja jostain tuli idea laittaa sitä samalla B ja C pilareiden lukitussysteemeihin ovessa silleen niinkun vähintäänkin reippaasti. Parin tunnin kuluttua kokeilua mitä tapahtuu - ja aukesi ongelmitta. Jopa vittuillut keskuslukko avasi myös kuskinpuolen takaoven. Huomenna röppöä sitten repsikan puolelle samoihin paikkoihin kun jätän auton niin ettei ole seinässä kiinni.
Jos oli taas näin yksinkertaisesta asiasta kiinni niin vittu että sitä osaa olla tyhmä ja jättää rasvaamatta tuollaiset paikat![]()
CRC taas käyttöön ja jostain tuli idea laittaa sitä samalla B ja C pilareiden lukitussysteemeihin ovessa silleen niinkun vähintäänkin reippaasti. Parin tunnin kuluttua kokeilua mitä tapahtuu - ja aukesi ongelmitta.
Jos on crc:n 5-56 tai rust-offia laittamassa niin se kyllä poistaa kosteutta ja liottaa ruostetta sekä tunkeutuu melko hyvin lukkoihin. Se ei kuitenkaan kovin kauaa voitele, jotain vinkuvaa saranaakin kun sillä hoitaa, niin viikon päästä taas kitisee.Lukkopesiin kannattaa CRC:n sijasta käyttää aseöljyä tai lukkoöljyä. Viisaammat ovat kertoneet että CRC jumittaa lukon. Lukkolaitteeseen CRC sopii varmasti paremmin.


Ostettiin 191tkm ajettu -15 octavia scout lokakuun alussa. Nyt 1100km myöhemmin vauhtipyörä alkoi kolisemaan ja lumien tultua jo hieman tunnustelin että neliveto ei pelaa kuten kuuluu...Ilmeisesti gen5 tyyppivika eli tukkeutuva imusihti kun neliveto ei aina kerkeä mukaan.
Liikkeeltä kysytty vastaantuloa ja 20% suostuvat korvaamaan. Remontti maksaa 1800-2200€ riippuen vaihdetaanko haldex pumppu. Millaisia muilla ovat vastaantulot olleet?
Jep, näinhän se tahtoo olla. Vahvisti vain omatkin ajatukset, kiitos!200tkm on noitten osien "laskennallinen" käyttöikä, eli sen suhteen melko goodwill vastaantulo kun käyttöikä melkeen mennyt. Tietty eri asia jos jotenkin pystyt todistamaan että olisi ollut jo rikki ostaessa, jolloin olisi liikkeen vastuulla korjaus. Sitten käyttöhyödyn mukaan sinulta osuus jos laitellaan uusia osia.
Lukkopesiin kannattaa CRC:n sijasta käyttää aseöljyä tai lukkoöljyä. Viisaammat ovat kertoneet että CRC jumittaa lukon. Lukkolaitteeseen CRC sopii varmasti paremmin.
Pellin allehan kannattaa laittaa aina niin iso akku kuin sinne mahtuu. Vanhaan autoon riittää kohtuuhintainen perusakku ja uudempiin sitten kannattaa laittaa sellainen, joka kestää start&stop-systeemit yms. Halvan ja hyvän joutuu yleensä ostamaan erikseen ja ainakin itse jätän nykyään Sznajderit sun muut rimpulat kauppaan kun on nekin tullut kantapään kautta testattua. Bilteman kalsium? akkuja on moni kehunut ja taitaa niissä olla 4v takuukin. Mutta oli akku mikä hyvänsä, niin erillinen akkulaturi on kyllä melko "pakollinen" varuste.Ei nyt suoranaisesti liity romujen rassauksen mutta onko kellään MITÄÄN tietoja kyseisestä akusta, oli autosta akku päättäny pakkasyön jälkee sanonu kaput ja tarve oli kova saada uusi akusto joten tämmöine lähti matkaan:
woima 1806-52619w 12v 60ah 540a
![]()
Woima 62Ah 540A 242x175x190 -/+ käynnistysakku | Karkkainen.com verkkokauppa
• 12V 62Ah 540A<br />• Mitat 242x175x190mm<br />• Napaisuus -/+<br><br>• 12V 62Ah 540A<br />• Mått 242x175x190mm<br />• Polaritet -/+www.karkkainen.com
Labeelissa oli et "made in EU", sarjanumerolla ei löytynyt oikein mitään tietoa. Firma ilmeisesti suomalainen(?) Takuuta akulle 1v. Olisiko oletettavasti, että on Puolassa tehty? Eli joku kopio sznajder?
Tuo haldexin sihdin puhdistus ei jostain syystä kuulu huolto ohjelmaan, mutta sanoisin suurella varmuudella pelkästään sillä lähtevän nelivedon toimimaan ilman pumpun uusintaa. Suosittelen jatkossa myös puhdistuttamaan sihdin haldex öljynvaihdon yhteydessä vaikkei ohjelmaan kuulukaan. Vauhtipyörä sitten asia erikseen ja varmaan vaatii korjausta. 200 tkm ajetussa autossa menee kuluttujariitalautakunnan raja jonka jälkeen eivät suosita mitään vastaantuloa, eli oisin tyytyväinen 20 prossaan.Ostettiin 191tkm ajettu -15 octavia scout lokakuun alussa. Nyt 1100km myöhemmin vauhtipyörä alkoi kolisemaan ja lumien tultua jo hieman tunnustelin että neliveto ei pelaa kuten kuuluu...Ilmeisesti gen5 tyyppivika eli tukkeutuva imusihti kun neliveto ei aina kerkeä mukaan.
Liikkeeltä kysytty vastaantuloa ja 20% suostuvat korvaamaan. Remontti maksaa 1800-2200€ riippuen vaihdetaanko haldex pumppu. Millaisia muilla ovat vastaantulot olleet?
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.