Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

RockAuto on ylivoimaisesti paras autovaraosakauppa mitä tiedän. Ei mitään höpöhöpö rekisterinumerohakuja vaan valitaan auton malli, moottori, osakategoria ja siinä näkyy kaikki vaihtoehdot kuvineen, mittoineen, osavalmistajan nimi ja varaosanumero, OEM numero, sekä usein myös se olennainen ero mistä tietää mitä osaa pitää käyttää (ilmastointi/ei ilmastointia jne). Lisäksi näkyy kaikki automallit missä kyseistä osaa käytetään, helpottaa vaikkapa käytetyn osan etsimistä.
Tonne eksyinkin jossain kohtaa ja iski melkein aito kiukku, kun osia on saatavilla lähes rajattomasti ja hinnat ei ole juuri mitään.

Satasen osa taitaa kuitenkin maksaa 300 sitten kun se on kuljetettu ja tullattu kotimaahan?
 
Mitäpä tuota ehkä tänne avautumaan, mutta vanha C4 pihassa syö hieman hermoja.

Sen verran se jaksoi toimia että sain haettua autoon leiman, sitten löi yksi aamu economy moden päälle, eli akku purkaa jonnekin. Kokeilen kahta eri akkua joista jälkimmäinen uusi, ladattu ja sama lopputulos. Voi olla että maadoitus ei ole kunnossa, mutta kun ekaa kertaa painin tämän ongelman kanssa niin en tiedä, mitä kaikkea pitäisi etsiä. Kaapeli on rungossa kiinni ja paikan näkee selvästi, moottoritila muuten ahdas kuin suoraan helvetistä. Ei näyttäisi edes hapettuneelta. Mitähän muuta pitäisi tsekata? Mene ja tiedä. Pitäisi varmaan katsoa korvaako peruskasko hinausta varikolle.

Nyt pakkasia pidellessä ja auto kinosten alla en syystä tai toisesta jaksa alkaa harrastamaan troubleshootingia.
 
Mitäpä tuota ehkä tänne avautumaan, mutta vanha C4 pihassa syö hieman hermoja.

Sen verran se jaksoi toimia että sain haettua autoon leiman, sitten löi yksi aamu economy moden päälle, eli akku purkaa jonnekin. Kokeilen kahta eri akkua joista jälkimmäinen uusi, ladattu ja sama lopputulos. Voi olla että maadoitus ei ole kunnossa, mutta kun ekaa kertaa painin tämän ongelman kanssa niin en tiedä, mitä kaikkea pitäisi etsiä. Kaapeli on rungossa kiinni ja paikan näkee selvästi, moottoritila muuten ahdas kuin suoraan helvetistä. Ei näyttäisi edes hapettuneelta. Mitähän muuta pitäisi tsekata? Mene ja tiedä. Pitäisi varmaan katsoa korvaako peruskasko hinausta varikolle.

Nyt pakkasia pidellessä ja auto kinosten alla en syystä tai toisesta jaksa alkaa harrastamaan troubleshootingia.


Tämähän se taitaa olla ainoa ratkaisu katsoa mikä vie virtaa. Huono maadoitus ei sinänsä pura akkua, mutta toki voi vaikuttaa virran vähyydeltä ja oireilla tyhjän akun tavoin. Ootko lepojännitettä mittaillut?

E: Helpot pois ja katso, ettei ole hanskalokeron tai takaluukun valo tms. ihan vaan jäänyt katkaisijasta päälle ja syö akkua.
 
Taisi olla viikon auto ajamatta eikä nyt edes yrittänyt käynnistyä, vaikka oli pari tuntia lämppärissä kiinni. Akku varmaankin melkein tyhjä, ja taitaa olla alkuperäinen 7v vanha akku niin lähtee vaihtoon.

Mutta mitäs tässä seuraavaksi että pääsee ajamaan sinne akun vaihtoon? Apukäynnistin vai akkulaturi, ero kai näissä on se että apukäynnistimellä saa nopeammin tuon käyntiin ja akkulaturi sitten lataisi vuorokauden nykyistä akkua täyteen? Pitääkö tässä mitä muuta huomioida, 2015 Mondeo siis kyseessä.

Noh, kaverin kyydillä hakemaan uusi akku. Varmista ensin että se on helposti vaihdettavissa, itse en tuota autoa niin tunne.

Tai kaapeleilla käyntiin, kaverin autosta virtaa ja kunnon kaapelit. Tai sitten oikea vanhanmallin laturi ilman älyä lataamaan sitä josko se siitä lähtisi edes sen verran että liikkeelle pääsisi ja pidempi reissu että ehtii latautua.

Sitten jos vanhalla akulla saat käyntiin, niin yleismittarilla kattelet mitä se lataa kun auto on käynnissä. Akkuliikkeillähän on sitten akkutestereitä mitkä kertoo onko se kaput vai harasoo.

Jos ja kun siinä on edes jonkinlainen kasko, niin kysäise josko saisi hinurin paikalle, niin niillä kyllä on buusterit mukana millä lähtee käyntiin. Toki voi olla että omasta pihasta eivät tuota tee, ainakin joillain yhtiöillä ennen ollut sellainen tapa. Mutta soittamalla selviää, ja saahan sen sitten korjaamolle lavetilla akun vaihtoon jos tämä temppu toimii.
 
Noh, kaverin kyydillä hakemaan uusi akku. Varmista ensin että se on helposti vaihdettavissa, itse en tuota autoa niin tunne.

Tai kaapeleilla käyntiin, kaverin autosta virtaa ja kunnon kaapelit. Tai sitten oikea vanhanmallin laturi ilman älyä lataamaan sitä josko se siitä lähtisi edes sen verran että liikkeelle pääsisi ja pidempi reissu että ehtii latautua.

Sitten jos vanhalla akulla saat käyntiin, niin yleismittarilla kattelet mitä se lataa kun auto on käynnissä. Akkuliikkeillähän on sitten akkutestereitä mitkä kertoo onko se kaput vai harasoo.

Jos ja kun siinä on edes jonkinlainen kasko, niin kysäise josko saisi hinurin paikalle, niin niillä kyllä on buusterit mukana millä lähtee käyntiin. Toki voi olla että omasta pihasta eivät tuota tee, ainakin joillain yhtiöillä ennen ollut sellainen tapa. Mutta soittamalla selviää, ja saahan sen sitten korjaamolle lavetilla akun vaihtoon jos tämä temppu toimii.

Minulla on kaikenlaisia sähköhommia kohtaan sellainen juttu että en mitään niistä mielelläni tee, kun en aiheesta mitään tajua. Kattolampun vaihto kotona onnistuu juuri ja juuri. Sen takia toi akun osto + vaihto palveluna olisi just sopiva, Motonetissä taitaa tuota palvelua olla.

Hyvä idea toi kasko, osakasko tästä löytyy niin pitää vähän tarkemmin tutkailla mitä kattaa. Jos vaikka saisi sitten sen hinauksen motonetin pihaan :D
 
Minulla on kaikenlaisia sähköhommia kohtaan sellainen juttu että en mitään niistä mielelläni tee, kun en aiheesta mitään tajua. Kattolampun vaihto kotona onnistuu juuri ja juuri. Sen takia toi akun osto + vaihto palveluna olisi just sopiva, Motonetissä taitaa tuota palvelua olla.

Hyvä idea toi kasko, osakasko tästä löytyy niin pitää vähän tarkemmin tutkailla mitä kattaa. Jos vaikka saisi sitten sen hinauksen motonetin pihaan :D

Juu, en mäkään mikään mekaanikko ole, ja inhoan autojen ropaamista yli kaiken. Jotain sitä on oppinut vuosien varrella kuitenkin, sitten kavereissa on ihan oikeita autonasentajia niin soittamalla saanut kaikenlaisia neuvoja :) Muuten ei työkalut pysy käsissä.

Mut soitto tosiaan vakuutusyhtiöön, niin sillä tuo selviää.
 
Minulla on kaikenlaisia sähköhommia kohtaan sellainen juttu että en mitään niistä mielelläni tee, kun en aiheesta mitään tajua. Kattolampun vaihto kotona onnistuu juuri ja juuri. Sen takia toi akun osto + vaihto palveluna olisi just sopiva, Motonetissä taitaa tuota palvelua olla.

Hyvä idea toi kasko, osakasko tästä löytyy niin pitää vähän tarkemmin tutkailla mitä kattaa. Jos vaikka saisi sitten sen hinauksen motonetin pihaan :D
Huomioi että hinausvakuutus ei korvaa kotipihasta hinausta vaan matkan keskeytymisen. Toki riippuu hinurikuskista suostuuko laittamaan aloituspisteen matkan varrelle. Tai työnnät auton tien varteen.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn
Taisi olla viikon auto ajamatta eikä nyt edes yrittänyt käynnistyä, vaikka oli pari tuntia lämppärissä kiinni. Akku varmaankin melkein tyhjä, ja taitaa olla alkuperäinen 7v vanha akku niin lähtee vaihtoon.

Mutta mitäs tässä seuraavaksi että pääsee ajamaan sinne akun vaihtoon? Apukäynnistin vai akkulaturi, ero kai näissä on se että apukäynnistimellä saa nopeammin tuon käyntiin ja akkulaturi sitten lataisi vuorokauden nykyistä akkua täyteen? Pitääkö tässä mitä muuta huomioida, 2015 Mondeo siis kyseessä.
Helpoin on hakea uusi akku lähimmästä kaupasta.

7 vuotta on akulle aika hyvä ikä.

Itse ostin Tokmannilta halvimman mahdollisen - heitin reppuun ja vaihdoin akun pihassa.

Hommaan meni 7 minuuttia.

Nyt 3 vuotta kestänyt tuo akku.

Mittanauhalla vaan mitat nykyisestä akusta, niin se on siinä.
 
Itselläni on 2014 vuoden Audi A3 quattro, 2.0L turbodiisseli.

Näissä on hienona herkkuna sähkökenno lämmittämässä ohjaamon ilmaa kun auton käynnistää kylmällä, tuo dieselmoottori alkaa lämmittämään ehkä 20 minuutin kuluttua käynnistyksestä...

Itselläni on ilmeisesti käynyt jokseenkin "tunnettu" vika, eli sähkökennon johto on jollain tavalla viallinen, ja jos tuota lisälämmitystä pitää päällä auton tietokoneen kautta alkaa ohjaamossa haisemaan sellainen mukavan kärähtänyt, hieman muovinen tuoksu. Onkohan kenelläkään tietoa mistä kyseisen osan + johtosarjan saisi hieman halvemmalla kuin täältä?
Uusi kenno

Ohessa myös linkki kyseiseen ongelmaan, jos jollain olisi kokemusta vastaavasta niin kuuntelisin mielelläni kommentteja :hmm:


Tuo 710 euroa tuollaisesta kennosta on jo mielestäni ryöstö :hammer: Löysin mielestäni (oikealla) varaosanumerolla vastaavan jostain purkuautosta; Purkuauton kenno, VW
 
Viimeksi muokattu:
Helpoin on hakea uusi akku lähimmästä kaupasta.

7 vuotta on akulle aika hyvä ikä.

Itse ostin Tokmannilta halvimman mahdollisen - heitin reppuun ja vaihdoin akun pihassa.

Hommaan meni 7 minuuttia.

Nyt 3 vuotta kestänyt tuo akku.

Mittanauhalla vaan mitat nykyisestä akusta, niin se on siinä.
Ja napaisuus. Sekin vaihtelee onko plussa vasemmalla vai oikealla.
 
Ja napaisuus. Sekin vaihtelee onko plussa vasemmalla vai oikealla.

Sehän riippuu mistä suunnasta sitä akkua katsoo.... (tämän takia mä en mitään sähköhommia mielelläni tee, vaikka nyt youtubesta löytyikin yksi video missä taitaa puolalainen tyyppi vastaavan vaihdon tehdä. Vähän siinäkin pitää ylimääräistä purkaa).

Motonet tarjoaa rekkarin perusteella kolmea akkua, noista kahdesta ekasta kun valitsee mitoiltaan sopivan niin toiminee? start-stop toiminto siis autossa on Akut ajoneuvoon FORD MONDEO V Turnier (CF) | Motonet Oy
 
Sehän riippuu mistä suunnasta sitä akkua katsoo.... (tämän takia mä en mitään sähköhommia mielelläni tee, vaikka nyt youtubesta löytyikin yksi video missä taitaa puolalainen tyyppi vastaavan vaihdon tehdä. Vähän siinäkin pitää ylimääräistä purkaa).

Motonet tarjoaa rekkarin perusteella kolmea akkua, noista kahdesta ekasta kun valitsee mitoiltaan sopivan niin toiminee? start-stop toiminto siis autossa on Akut ajoneuvoon FORD MONDEO V Turnier (CF) | Motonet Oy
Miten noi on noin jumalattoman kalliita? Mulla maksoi akku 59e.
 
Minkälaisen ja minkä kokoisen akun saa 59 eurolla? Ja minä vuonna?
Kyllähän noita tehovehkeitä saa, jotka sopii veneen perämoottorille ehkä:
406B3F0F89FC613993D35C467473DC15C2634BC5

 
Sehän riippuu mistä suunnasta sitä akkua katsoo.... (tämän takia mä en mitään sähköhommia mielelläni tee, vaikka nyt youtubesta löytyikin yksi video missä taitaa puolalainen tyyppi vastaavan vaihdon tehdä. Vähän siinäkin pitää ylimääräistä purkaa).

Motonet tarjoaa rekkarin perusteella kolmea akkua, noista kahdesta ekasta kun valitsee mitoiltaan sopivan niin toiminee? start-stop toiminto siis autossa on Akut ajoneuvoon FORD MONDEO V Turnier (CF) | Motonet Oy
Siis kummin päin on plussa ja miinus sillä puolella missä navat on laidassa. Niitä on molemmankätisiä. Väärinpäin ei yltä plussa ja maakaapeli.
 
Siis kummin päin on plussa ja miinus sillä puolella missä navat on laidassa. Niitä on molemmankätisiä. Väärinpäin ei yltä plussa ja maakaapeli.

No tuo mun viesti oli vähän sellainen humoristinen "en ymmärrä sähköstä mitään" juttu, mutta siis kun akku on paikallaan niin edestä katsottuna vasemmalla on navat, plussa alhaalla eli keulan puolella ja miinus siellä toisella. Mutta mun aivot vaan toimii niin, että pelkästään tuollainen kysymys että vasemmalla vai oikealla on epäselvä, kun se nytkin autossa kiinni ollessa riippuu katsonko sivusta kuskin puolelta vai pelkääjän puolelta. On varmaan ihan selvää niille ketkä autojen kanssa enemmän on tekemisissä, mutta minulle ei. Johtuu luultavasti siitä että yliajattelen koko hommaa, mutta minkäs sitä itselleen voi.

Pitää vielä vähän googletella mitä tuollaisen vähän nykyaikaisemmin auton akunvaihto vaatii, 2015 mk5 Mondeo siis kyseessä. Ainakin tuo akun valvontasysteemin nollaus pitää varmistella, siihenkin löytyi aika selkeät ohjeet youtubesta.
 
Satasen osa taitaa kuitenkin maksaa 300 sitten kun se on kuljetettu ja tullattu kotimaahan?
Riippuu koosta ja lähetyksen nopeudesta. Meinasin juuri tilata 15 € bensatankinpannat (about 100x3 cm), niin loppuhinta oli hieman vajaa 100 € kaikkineen. Eli sama kuin täällä kivijalkaliikkeessä.

On RockAutosta tullut jotain pientä tilattua, kuten ovenkahvaa tai jarrusäädintä, koska osia ei ole saanut EU:n alueelta. Melko nopeaa tuli kotiovelle. EU-autoihin valikoima on aika pieni, ellei ole rinnakkaismalleja (esim. Nissan Sunny-Pulsar) tai samoja osia käytetty.
 
Itselläni on 2014 vuoden Audi A3 quattro, 2.0L turbodiisseli.

Näissä on hienona herkkuna sähkökenno lämmittämässä ohjaamon ilmaa kun auton käynnistää kylmällä, tuo dieselmoottori alkaa lämmittämään ehkä 20 minuutin kuluttua käynnistyksestä...

Itselläni on ilmeisesti käynyt jokseenkin "tunnettu" vika, eli sähkökennon johto on jollain tavalla viallinen, ja jos tuota lisälämmitystä pitää päällä auton tietokoneen kautta alkaa ohjaamossa haisemaan sellainen mukavan kärähtänyt, hieman muovinen tuoksu. Onkohan kenelläkään tietoa mistä kyseisen osan + johtosarjan saisi hieman halvemmalla kuin täältä?
Uusi kenno

Ohessa myös linkki kyseiseen ongelmaan, jos jollain olisi kokemusta vastaavasta niin kuuntelisin mielelläni kommentteja :hmm:


Tuo 710 euroa tuollaisesta kennosta on jo mielestäni ryöstö :hammer: Löysin mielestäni (oikealla) varaosanumerolla vastaavan jostain purkuautosta; Purkuauton kenno, VW

Ja autodocista kannattaa pysyä kaukana, ongelmallinen pulju varsinkin takuiden ja palautusten kanssa. Useita rikosilmoituksia jätetty.
Ja mitään puodista ilman paypalia, edes 20€ suodatinta. Ja hiemankin kalliimmat osat katsoa jostain muualta. Tonnin laatikossa voikin olla jotain aivan muuta.
 
Viimeksi muokattu:
Ja autodocista kannattaa pysyä kaukana, ongelmallinen pulju varsinkin takuiden ja palautusten kanssa. Useita rikosilmoituksia jätetty.
Ja mitään puodista ilman paypalia, edes 20€ suodatinta.
Mulla on autodocista tullut aina kaikki tavarat mitä pitääkin - palautuksesta ei ole kokemusta.

Klarna (30pv lasku) on paras vaihtoehto - jos tavara ei tule, niin ei laskuakaan tarvitse maksaa.

Pistää vaan ilmoitusta klarnalle, että tavara ei ole saapunut ja lasku mitätöidään.

ps. Sytytystulpat olisi maksaneet (4kpl) 60e motonetissa - autodocista sain samat tulpat 35e ja postikulut päälle.
 
Mulla on autodocista tullut aina kaikki tavarat mitä pitääkin - palautuksesta ei ole kokemusta.

Klarna (30pv lasku) on paras vaihtoehto - jos tavara ei tule, niin ei laskuakaan tarvitse maksaa.

Pistää vaan ilmoitusta klarnalle, että tavara ei ole saapunut ja lasku mitätöidään.

ps. Sytytystulpat olisi maksaneet (4kpl) 60e motonetissa - autodocista sain samat tulpat 35e ja postikulut päälle.

Vähän sama juttu.. Autodocista tilasin joskus aikoinaan Lemförder tukivarsia niin yrittävät kerran vaihtaa siiten heidän omaan brändiinsä mikä nimeä lie S:llä alkava olikaan.. Otin chatissa yhteyttä ja valehtilin sujuvasti että "tämä tulee asiakkaalle joka on tilannut nimenomaan Lemförderiä niin mahdotonta toimittaa S:llä alkavaa" niin kai ne on jonkun ruksin laittaneet asiakastietoihin että tälle ei enää vaihdeta osia.

Välillä autodocissa pitkiä toimitusaikoja, mutta on sieltä sittemmin tilatut tulleet.
 
Minulla on kaikenlaisia sähköhommia kohtaan sellainen juttu että en mitään niistä mielelläni tee, kun en aiheesta mitään tajua. Kattolampun vaihto kotona onnistuu juuri ja juuri. Sen takia toi akun osto + vaihto palveluna olisi just sopiva, Motonetissä taitaa tuota palvelua olla.

Hyvä idea toi kasko, osakasko tästä löytyy niin pitää vähän tarkemmin tutkailla mitä kattaa. Jos vaikka saisi sitten sen hinauksen motonetin pihaan :D
Muistaakseni Motomaatti-teltan kaveri otti 10 € kun vaihtoi akun. Mielestäni oli ihan kohtuullinen hinta kun ei tarvitse vanhaa akkua alkaa enää ite mihinkään viemään kotoa.
 
OT, mut minkähänlaisia summia saa? Itellä olis yks vanha AGM akku jäänyt nurkkiin pyörimään.
Noin 50-60sent per kilo eli ei yhdellä akulla rikastu ja harva yhtä jaksaa lähteä viemään. Hinta hieman vaihtelee paikasta riippuen, mutta tuota luokkaa se viimeksi oli, kun pari sataa kiloa akkuja vei.
 
Viimeksi muokattu:
Viime viikolla 0,57€/kg sain näppiin, kun kuskasin akkuja romu-ukon tontille. Saman olisin saanut, jos olisi tullut kotoa noutamaan tuon määrän, mutta pelkästään yksittäisiä akkuja eivät nouda.
 
Noh, kaverin kyydillä hakemaan uusi akku. Varmista ensin että se on helposti vaihdettavissa, itse en tuota autoa niin tunne.

Tai kaapeleilla käyntiin, kaverin autosta virtaa ja kunnon kaapelit. Tai sitten oikea vanhanmallin laturi ilman älyä lataamaan sitä josko se siitä lähtisi edes sen verran että liikkeelle pääsisi ja pidempi reissu että ehtii latautua.

Sitten jos vanhalla akulla saat käyntiin, niin yleismittarilla kattelet mitä se lataa kun auto on käynnissä. Akkuliikkeillähän on sitten akkutestereitä mitkä kertoo onko se kaput vai harasoo.

Jos ja kun siinä on edes jonkinlainen kasko, niin kysäise josko saisi hinurin paikalle, niin niillä kyllä on buusterit mukana millä lähtee käyntiin. Toki voi olla että omasta pihasta eivät tuota tee, ainakin joillain yhtiöillä ennen ollut sellainen tapa. Mutta soittamalla selviää, ja saahan sen sitten korjaamolle lavetilla akun vaihtoon jos tämä temppu toimii.
Vanhasta akusta saa rahaa käteen kun sen vie romikselle.

Kävi sääliksi kaveria joka vaivalla raahasi 2kpl kuorma-auton akkuja motonettiin ”kierrätykseen”.. olisi oikeaan paikkaan toimitettuna ollut mukava lisä lompakkoon..
 
No tuo mun viesti oli vähän sellainen humoristinen "en ymmärrä sähköstä mitään" juttu, mutta siis kun akku on paikallaan niin edestä katsottuna vasemmalla on navat, plussa alhaalla eli keulan puolella ja miinus siellä toisella. Mutta mun aivot vaan toimii niin, että pelkästään tuollainen kysymys että vasemmalla vai oikealla on epäselvä, kun se nytkin autossa kiinni ollessa riippuu katsonko sivusta kuskin puolelta vai pelkääjän puolelta. On varmaan ihan selvää niille ketkä autojen kanssa enemmän on tekemisissä, mutta minulle ei. Johtuu luultavasti siitä että yliajattelen koko hommaa, mutta minkäs sitä itselleen voi.

Pitää vielä vähän googletella mitä tuollaisen vähän nykyaikaisemmin auton akunvaihto vaatii, 2015 mk5 Mondeo siis kyseessä. Ainakin tuo akun valvontasysteemin nollaus pitää varmistella, siihenkin löytyi aika selkeät ohjeet youtubesta.

Mitä vakuutusyhtiö sanoi jos soitit - ja saitko mondeon käyntiin?
 
Mutta mun aivot vaan toimii niin, että pelkästään tuollainen kysymys että vasemmalla vai oikealla on epäselvä, kun se nytkin autossa kiinni ollessa riippuu katsonko sivusta kuskin puolelta vai pelkääjän puolelta. On varmaan ihan selvää niille ketkä autojen kanssa enemmän on tekemisissä, mutta minulle ei. Johtuu luultavasti siitä että yliajattelen koko hommaa, mutta minkäs sitä itselleen voi.

Autoissahan katsotaan vasen-oikea aina kuskin penkiltä käsin. Eli istut, tai kuvittelet itsesi siihen kuskin penkille. Jos olet auton sivulla, niin se on etu- tai takasuunta.
 
Autoissahan katsotaan vasen-oikea aina kuskin penkiltä käsin. Eli istut, tai kuvittelet itsesi siihen kuskin penkille. Jos olet auton sivulla, niin se on etu- tai takasuunta.

Auton suunta tosiaan katsotaan aina autosta takaapäin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä akun napaisuuden kanssa. Akku voi olla autossa miten päin tahansa, se ei ole mitenkään universaali asia.

Akun napaisuus katsontaan niin, että silloin kun akun navat on molemmat alareunassa (kuten liittämässäni kuvassa), jos miinus on silloin vasemmalle puolella, on akku silloin -+
 

Liitteet

  • minusplus.jpg
    minusplus.jpg
    33,9 KB · Luettu: 12
Kun akkua katsoo, niin sen napaisuuden näkee ihan selvästi. Tätäkin asiaa on todella vaikea hahmottaa jos ei ole koskaan tehnyt autolle mitään. Itse aloitin korjaamaan omaa 3BG passattia vasta 3 vuotta sitten ja yhtäkkiä huomasin, että tässähän on oppinut yhtä sun toista - ei ne autot niin kummallisen vaikeita korjattavia olekaan. Huohotinputket tuli vaihdettua kun katsoin youtubesta laadukkaan videon, jossa opastettiin kantapään kautta kuinka ne vaihdetaan bensansuuttimien purkamisesta imusarjan purkuun asti. Aluksi tuntui todella vastenmieliseltä, mutta kun pala palalta tuli purettua, niin huomasin, että eihän tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. Hommahan hoitui. Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.
 
Mulla on autodocista tullut aina kaikki tavarat mitä pitääkin - palautuksesta ei ole kokemusta.

Klarna (30pv lasku) on paras vaihtoehto - jos tavara ei tule, niin ei laskuakaan tarvitse maksaa.

Pistää vaan ilmoitusta klarnalle, että tavara ei ole saapunut ja lasku mitätöidään.

ps. Sytytystulpat olisi maksaneet (4kpl) 60e motonetissa - autodocista sain samat tulpat 35e ja postikulut päälle.
Siinä vaiheessa kun paketti autodocilta tullut ja sisältä onkin kahden kalliin ledi umpion sijasta focuksen halogeeni umpiot. Alkaa vaikeudet maksunvälittäjien kanssa, paketti kuitenkin saapunut todistettavasti. Ja autodoc aloittaa vempuilun.
 
Siinä vaiheessa kun paketti autodocilta tullut ja sisältä onkin kahden kalliin ledi umpion sijasta focuksen halogeeni umpiot. Alkaa vaikeudet maksunvälittäjien kanssa, paketti kuitenkin saapunut todistettavasti. Ja autodoc aloittaa vempuilun.
Tilasitko varmasti kyseiset umpiot? Tuo kuulostaa kyllä todella harmilliselta jos laittavat pakettiin, muuta kuin pitäisi. Kyseisessä tapauksessa ymmärrän rikosilmoituksen tekemisen täysin ymmärrettäväksi jos palautusrahoja ei kuulu lyhyen ajan sisällä. Erittäin huono homma. Jos laitan autodociin rekisterinumeron, niin se kysyy harvinaisissa tapauksissa vielä moottorityypin lisäksi vuosimallia - tämä on hyvä tiedostaa varaosahaun jälkeen. Nimittäin tiettyjen hakujen jälkeen kysytään vielä vuosilukua, vaikka varaosalista ilmestyykin hakuun.
 
Auton suunta tosiaan katsotaan aina autosta takaapäin, mutta sillä ei ole mitään tekemistä akun napaisuuden kanssa. Akku voi olla autossa miten päin tahansa, se ei ole mitenkään universaali asia.

Akun napaisuus katsontaan niin, että silloin kun akun navat on molemmat alareunassa (kuten liittämässäni kuvassa), jos miinus on silloin vasemmalle puolella, on akku silloin -+
Joo, olet täysin oikeassa. Ei tuo postaukseni auttanut tuossa akku-asiassa...
 
Tilasitko varmasti..

Autodocista on niin monella huonoja (minulla myös) kokemuksia ja suuri osa onkin siirtynyt tilaamaan jostakin muualta, että mielestäni ei ole syytä epäillä kyllä kenenkään tarinaa. Yleensä kaava on aina sama, tulee ihan jotakin muuta kuin mitä on tilattu ja sen jälkeen alkaa venkoilu vastaan ja on hyvinkin vaikeaa yleensä saada oikea osa, tai rahat takaisin. Sama juttu myös takuutapauksissa.
 
Kun akkua katsoo, niin sen napaisuuden näkee ihan selvästi. Tätäkin asiaa on todella vaikea hahmottaa jos ei ole koskaan tehnyt autolle mitään. Itse aloitin korjaamaan omaa 3BG passattia vasta 3 vuotta sitten ja yhtäkkiä huomasin, että tässähän on oppinut yhtä sun toista - ei ne autot niin kummallisen vaikeita korjattavia olekaan. Huohotinputket tuli vaihdettua kun katsoin youtubesta laadukkaan videon, jossa opastettiin kantapään kautta kuinka ne vaihdetaan bensansuuttimien purkamisesta imusarjan purkuun asti. Aluksi tuntui todella vastenmieliseltä, mutta kun pala palalta tuli purettua, niin huomasin, että eihän tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. Hommahan hoitui. Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.

Näinhän se on, itse olen useampaan autoon vaihtanut moottorin, vaihteiston, tehnyt moottorirempan(ekan tein 18vuotiaana), tehnyt moottorin johtosarjat alusta alkaen ym.
Mitään koulutusta alalle ei ole. Aina sanonut, jos joku kysyy, miten osaan näitä tehdä, että yleensä pultit ja ruuvit aukeaa aukipäin ja menee kiinni kiinnippäin, jos ottaa jonkun auki,niin se menee samaan paikkaan kiinni. Yksinkertaista kuin lasten palikka laatikko, neliöpalikka menee neliöreikään, pyöreä pyöreeseen...
Ei ole kuin viitsimisestä kiinni.

Toki uudemmat vaatii diagnostiikka vehkeet, mutta esim. Autocom maksaa noin satasen ja sillä saa tehtyä lähes kaikkiin mitä tarvitsee.
Itsellä toki myös Vida, volfcr, vcds, forscan, Boschin testeri ym. Joita on kertynyt aikaa myöten.
 
Näinhän se on, itse olen useampaan autoon vaihtanut moottorin, vaihteiston, tehnyt moottorirempan(ekan tein 18vuotiaana), tehnyt moottorin johtosarjat alusta alkaen ym.
Mitään koulutusta alalle ei ole. Aina sanonut, jos joku kysyy, miten osaan näitä tehdä, että yleensä pultit ja ruuvit aukeaa aukipäin ja menee kiinni kiinnippäin, jos ottaa jonkun auki,niin se menee samaan paikkaan kiinni. Yksinkertaista kuin lasten palikka laatikko, neliöpalikka menee neliöreikään, pyöreä pyöreeseen...
Ei ole kuin viitsimisestä kiinni.

Toki uudemmat vaatii diagnostiikka vehkeet, mutta esim. Autocom maksaa noin satasen ja sillä saa tehtyä lähes kaikkiin mitä tarvitsee.
Itsellä toki myös Vida, volfcr, vcds, forscan, Boschin testeri ym. Joita on kertynyt aikaa myöten.
Eli toisinsanoen, olet hoitanut homman himaan :D
 
Tilasitko varmasti kyseiset umpiot? Tuo kuulostaa kyllä todella harmilliselta jos laittavat pakettiin, muuta kuin pitäisi. Kyseisessä tapauksessa ymmärrän rikosilmoituksen tekemisen täysin ymmärrettäväksi jos palautusrahoja ei kuulu lyhyen ajan sisällä. Erittäin huono homma. Jos laitan autodociin rekisterinumeron, niin se kysyy harvinaisissa tapauksissa vielä moottorityypin lisäksi vuosimallia - tämä on hyvä tiedostaa varaosahaun jälkeen. Nimittäin tiettyjen hakujen jälkeen kysytään vielä vuosilukua, vaikka varaosalista ilmestyykin hakuun.
Vin koodilla tilattiin kyseiseen autoon, ja oli se tarkastuspalvelu vielä käytössä (maksullinen). Hinta oli huomattava per umpio. Paketissa aikanaan halvat 80€ halogeeni umpiot täysin erimerkkiseen autoon.
Paypalin kanssa vielä maksettu, sen päiväinen chattailu paypalin kanssa. Ja toimittavat vielä kuvat missä pakkaavat noita kalliita umpioita laatikkoon. Ja sen jälkeen vaikeutu pirusti homma. Paypal löi rikosilmoituksen jonka tein jäljiltä homman totaalisesti jäihin, saa nähdä selkeytyykö ikinä. Halogeeni umpioiden palautus johonkin heidän pk seudulla olevaan keskukseen.
Oli iso virhe tilata kahdet kalliit umpiot samalla kertaa.
Vuosia kuitenkin ollut autodocin asiakkaana, tosin yleisesti tilaukset jääneet alta 400€. Kun noita vuosia vanhoja pieniä tilauksia muistelee oli niissä aina jonkun verran vääriä osia, ja vaihdeltu nimettömiin osiin omin päin.
Nyt oli luotto että kaikki sujuu niinkuin ennenkin, kun kerran iso kauppa. Toukokuulla jo sattunut.
 
Viimeksi muokattu:
Vin koodilla tilattiin kyseiseen autoon, ja oli se tarkastuspalvelu vielä käytössä (maksullinen). Hinta oli huomattava per umpio. Paketissa aikanaan halvat 80€ halogeeni umpiot täysin erimerkkiseen autoon.
Paypalin kanssa vielä maksettu, sen päiväinen chattailu paypalin kanssa. Ja toimittavat vielä kuvat missä pakkaavat noita kalliita umpioita laatikkoon. Ja sen jälkeen vaikeutu pirusti homma. Paypal löi rikosilmoituksen jonka tein jäljiltä homman totaalisesti jäihin, saa nähdä selkeytyykö ikinä. Halogeeni umpioiden palautus johonkin heidän pk seudulla olevaan keskukseen.
Oli iso virhe tilata kahdet kalliit umpiot samalla kertaa.
Vuosia kuitenkin ollut autodocin asiakkaana, tosin yleisesti tilaukset jääneet alta 400€. Kun noita vuosia vanhoja pieniä tilauksia muistelee oli niissä aina jonkun verran vääriä osia, ja vaihdeltu nimettömiin osiin omin päin.
Nyt oli luotto että kaikki sujuu niinkuin ennenkin, kun kerran iso kauppa. Toukokuulla jo sattunut.
Hemmetin harmillinen homma - eihän tuollaista soisi kenellekään. Perhana
 
Pitää viikonloppuna seuraavan kerran ihmetellä tuota, onneksi ei ole mitään kiireellistä auton tarvetta.

No hyvä, kuten tuossa aiemmin mainittu, niin kotipihasta ei haeta välttämättä koska vakuutusyhtiö. Joten jos on mahdollisuus niin hinaa tai työntää sen vaikka sadan metrin päähän. Jos on automaatti niin pitää sitten katella miten sitä saa hinata ettei laatikko ota kipeää. Manuaalilla ei väliä.

Normaalistihan hinurikuskeilla ei ole niin väliä minkä osoitteen laittaa kunhan se on vähän edes sinnepäin ettei kilometrit heitä paikasta a to b, mutta koskaan ei voi tietää. Saavat kuitenkin hyvän korvauksen mukisematta yhtiöltä.
 
Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.
Tämä on juuri näin. Sen lisäksi, että oppii uutta ja ei ole enää sidottu korjaamojen aikatauluihin, säästää rahaa huomattavasti. Esim. jarrulevyt ja -palat korjaamolla vaihdettuna maksaa ~500 €. Vaihtoehtoisesti tilaa itse osat netistä 200 € hintaan. Vaikka aikaa menisi reilustikin niin kyllä tuossa tuntipalkoille pääsee. Itsellä yleensä menee niin, että ensimmäinen kerta menee aina vähän opetellessa ja toisella kerralla kuluvan ajan saa vähintään puolittaa. Välillä tulee myös tarve ostaa joku työkalu, mutta nämähän ei ole kertakäyttöisiä ja hankinnoista huolimatta pääsääntöisesti jää voitolle, työ on vaan niin kallista.

Joskus joku homma vaatii vain yhteen työvaiheeseen jotain kallista työkalua, esim. muijan autoon vaihdoin etupyörän laakerin niin menin navan kanssa korjaamolle ja prässäys maksoi 20 €, uusi osa niinikään 20 €. Samaan autoon löytyy autojerrystä hinnaksi n. 250 €. Lähes 100 € / tunti sai laskea itselleen palkkaa tuostakin.

Amerikkalaisten tekemiä korjausvideoita kun katsellut niin siellä on muuten varaosaketjuilla aika hieno systeemi erikoistyökalujen osalta, kun ostat varaosan niin saat panttia vastaan lainaksi työkalun asennusta varten. Suomessa ei taida olla vastaavaa palvelua?
 
Autodocista on niin monella huonoja (minulla myös) kokemuksia ja suuri osa onkin siirtynyt tilaamaan jostakin muualta, että mielestäni ei ole syytä epäillä kyllä kenenkään tarinaa. Yleensä kaava on aina sama, tulee ihan jotakin muuta kuin mitä on tilattu ja sen jälkeen alkaa venkoilu vastaan ja on hyvinkin vaikeaa yleensä saada oikea osa, tai rahat takaisin. Sama juttu myös takuutapauksissa.

Maksaa luottokortilla (en tiedä voiko siellä edes muulla) ja charge back claimia. Autodoc on ilmeisen paska kun siitä löytyy valituksia monesta maasta kun googletin.

edit: dispute taitaa olla oikea prosessi credit puolella…
 
Kun akkua katsoo, niin sen napaisuuden näkee ihan selvästi. Tätäkin asiaa on todella vaikea hahmottaa jos ei ole koskaan tehnyt autolle mitään. Itse aloitin korjaamaan omaa 3BG passattia vasta 3 vuotta sitten ja yhtäkkiä huomasin, että tässähän on oppinut yhtä sun toista - ei ne autot niin kummallisen vaikeita korjattavia olekaan. Huohotinputket tuli vaihdettua kun katsoin youtubesta laadukkaan videon, jossa opastettiin kantapään kautta kuinka ne vaihdetaan bensansuuttimien purkamisesta imusarjan purkuun asti. Aluksi tuntui todella vastenmieliseltä, mutta kun pala palalta tuli purettua, niin huomasin, että eihän tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. Hommahan hoitui. Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.
Jep. Ja aika usein pääsee ihan eri tuntipalkoille kuin palkkatyössä verrattuna siihen, että vie auton avaimet marmoritiskille ja kaivaa kuvetta pois hakiessa.
 
Maksaa luottokortilla (en tiedä voiko siellä edes muulla) ja charge back claimia. Autodoc on ilmeisen paska kun siitä löytyy valituksia monesta maasta kun googletin.

edit: dispute taitaa olla oikea prosessi credit puolella…

Ja melkeinpä vielä kun maksaa paypalilla, niin homma toimii vielä paremmin. Itse tehnyt yhden valituksen OP:lle visa-veloituksesta, joku 3rd party lomake piti täyttää ja sitten ei olekaan vuoteen tapahtunut mitään. Paypalin kanssa on ollut pari ongelmatapausta, joista myyjästä ei ole tilauksen jälkeen kuullut mitään. Paypal antaa niille viikon-pari aikaa toimittaaa vastine, ja jos sitä ei tule, niin rahat palautetaan oletuksena sulle. Ja näissä molemmissa tapauksissakin tuo paypalin ukaasi on aiheuttanut myyjässä sen verran vipinää, että ovat kuitenkin laittaneet paketit postiin (ja paypal palauttanut rahat) = win/win.

Ja autodocin kanssa ei itsellä ole ollut ongelmia, mutta tarkalleen ottaen olenkin tilannut osoitteesta https://www.car-parts.ie/ , josta saa (tai ainakin sai) vielä halvemmalla ja lähettäjänä sama autodoc kuitenkin.
 
Kun akkua katsoo, niin sen napaisuuden näkee ihan selvästi. Tätäkin asiaa on todella vaikea hahmottaa jos ei ole koskaan tehnyt autolle mitään. Itse aloitin korjaamaan omaa 3BG passattia vasta 3 vuotta sitten ja yhtäkkiä huomasin, että tässähän on oppinut yhtä sun toista - ei ne autot niin kummallisen vaikeita korjattavia olekaan. Huohotinputket tuli vaihdettua kun katsoin youtubesta laadukkaan videon, jossa opastettiin kantapään kautta kuinka ne vaihdetaan bensansuuttimien purkamisesta imusarjan purkuun asti. Aluksi tuntui todella vastenmieliseltä, mutta kun pala palalta tuli purettua, niin huomasin, että eihän tässä mikään ruudinkeksijä tarvitse olla. Hommahan hoitui. Sittemmin öljyn vaihdot, jarrujen ilmaus, jarrupalat, satulat, levyt, laakerit. Todella helppoa ja yksinkertaista. Ja mikä parasta, siitä tulee aikamoinen voittajafiilis, kun yhtäkkiä osaakin tehdä monta asiaa muutaman minuutin youtube-videoiden katsomisen jälkeen. Eivätpä ne autot sen kummosempia ole. Ei ne autot hajoa, jos niitä rupeaa kopeloimaan videoiden opastuksella - ottakaa itseänne niskasta kiinni ja luottakaa siihen mitä teette. Autot on loppujen lopuksi kasannut ihminen - ja kaikki me ollaan ihmisiä.
Olisin voinut lainata minkä tahansa näistä akku-viesteistä.. Mutta vastaus kaikkien ongelmiin: Siitä akusta piirretään yksinkertainen kuva kynällä paperille, siihen merkataan mitat L*K*S ja piirretään + ja - napa oikeisiin kohtiin. Ja sitten vaan kauppaan. Yksinkertaista.
 
Ongelma on se että luottokorttiyhtiö nostaa kädet ylös kun se saa vastauksen myyjältä disputeen. Luottokorttiyhtiö ei ala oikeuslaitokseksi. Jotain kertoo sekin että paypal ilmeisesti on vielä maksutapana valittavissa autodocista, eli mitään kummempaa ei ole tapahtunut että sen olisi menettänyt.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 381
Viestejä
4 510 675
Jäsenet
74 358
Uusin jäsen
Lucas moilanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom