Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

2013-mallinen V70 rikkoi hammastankonsa, marmorilla eivät halua kertoa uuden osanumeroa mutta nyt paikoillaan olevan numeron kertoivat.
Olen siinä ymmärryksessä että vanhan osan numerolla tilataan uusi eikä vain haeta kaupasta samannäköistä.
Onko jokin paikka jossa voisi vertailua tehdä vanha vs. uusi?
 
marmorilla eivät halua kertoa uuden osanumeroa

No ei se numero useinkaan muutu.

Olen siinä ymmärryksessä että vanhan osan numerolla tilataan uusi eikä vain haeta kaupasta samannäköistä.

Näinhän se homma normisti toimii. Toki monessa varaosakioskissa osat löytyy ihan auton rekkarillakin, esimerkkinä vaikka motonet :thumbsup:
 
Saatana kun on kourat töi-äijän kokoluokkaa ja opetuspolkimen asennukseen on tilaa ripuliranteiselle 7 koon hanskalle. Lähinnä sen vaijerin kiinnittämiseksi tulipeltiin. Ei perkele kun tuon läpystimen saa kiinni, niin ei taas heti maistu uudestaan saman tempun tekeminen.
Mikähän siinä on että kaiken sorttista muovinpaska saadaan tuonne aikaan, ja polkimetkin taivuteltua alle millisestä pellistä, muttei sitten ensimmäistäkään sujuvasti tarjolla olevaa mutteria/pulttia johon kiinnittää vaijeri.
 
Saatana kun on kourat töi-äijän kokoluokkaa ja opetuspolkimen asennukseen on tilaa ripuliranteiselle 7 koon hanskalle. Lähinnä sen vaijerin kiinnittämiseksi tulipeltiin. Ei perkele kun tuon läpystimen saa kiinni, niin ei taas heti maistu uudestaan saman tempun tekeminen.
Mikähän siinä on että kaiken sorttista muovinpaska saadaan tuonne aikaan, ja polkimetkin taivuteltua alle millisestä pellistä, muttei sitten ensimmäistäkään sujuvasti tarjolla olevaa mutteria/pulttia johon kiinnittää vaijeri.

Näillä pianonsoittajan sormilla varustettuna pidän mielummin pienistä osista mitä pitää käsitellä pienissä raoissa. Kuten just kuskin polkimen ympärille tuleva vaijerin eristeen pidin mikä tulee yleensä kahdella 8mm pultilla ja se vaijerin pää on syytä olla hiton pieni kun vähänkin modernimpi auto on pelkkää muovia ja koteloa sieltä tulipellistä. Niin sinne ei mikään möllikkä mahdu. Apupolkimissakin on suuria eroja toteutuksen suhteen. Mutta väkisin ne on aina läpsyjä joten aikamiehen pitää suosiolla painaa poljinta suoraan liikeratansa suuntaan. Sekä toki kiinnittää poljin oikeasti kunnolla eikä vaan ruuveilla mattoon. Tuo ruuvi mattoon ei ole vinoilua vaan erään merkkisen pedaalin ohjeissa lukee ihan kuvatekstinä että kiinnitä pedaali tukevasti lattiaan ja kuvassa se on mukana tulleilla ruuveilla lattiamatossa.

Kaikkihan tietää mitä se lattiamatto on. Vajaan sentin paksuinen jäykkä kuitusekoite ja siihen alle 0-15cm edestä liimattua lähes styroksimaista vaahtomuovia. On siellä lattiassa joissain autoissa myös styroksiakin. :lol:
 
Apupolkimen materiaalit on vahvike pokatttua 6 mm lattaa tai 8 mm. Polkimen kiinnitykseen on tehty metallista kuramaton kokoinen pohjalevy. Pohjalevynä on koko jalkotilan kokoinen 5 mm metallilevy kantattuna tp-suuntaan. Polkimen pohjalevy on kiinni etupenkin koripulteissa.

Se vaijerin pää on reikävanne lenkillä kiinni. Tämä yhdistelmä on kestänyt kaiken mitä sille on jalkavoimin heitetty naamaan :)
Se on toi reikävanne lenkin kiinnitys se ikävin osuus. Kun joutuu pujottamaan molemmat lenkin päät siihen vaijerin pään pulttiin ja sitten lenkin sisälle sen mutterin. Toki siellä on prikkakin mutterin ja reikävanteen välissä. Vastapuolelta myös kiristän sen mutterilla ja prikalla, ei helise ja kolise.
Sain pienemmät kädet apuun ja ny on taas niin että pysyy.
 
Ford Mondeo 2015 ja avaimeton käynnistys. Kaupunkireissulta kotiin lähtiessä keskuslukitus ei toiminut ja käynnistystä yrittäessä "No Key Detected". Molempiin avaimiin vaihdon uudet paristot, ei mitään vaikutusta, eli syynä melko varmasti autossa oleva vastaanotin.

Mutta, mikä tuon vastaanottimen nimi on ja onko tuollainen itse vaihdettavissa, vai vaatiiko jotain avaimen koodauksia lisäksi? googlettelin jotain videoita niin tuohon pitäisi kyllä melko helposti päästä käsiksi.

No nyt alkoi rengaspaineen valvonta huutamaan, "Tyre pressure monitor malfunction". Resetointi auttaa n. 5 minuutin ajan, sitten alkaa taas valitus. Vaihdoin tuossa talvirenkaat alle, mutta ongelma alkoi jo ennen sitä eikä renkaan vaihto vaikuttanut asiaa.

Voisiko olla sama antenni autossa joka näistä vastaa, ja on nyt vähitellen hajoamassa? sulakevika tuli myös mieleen mutta ei taida olla pelkästään tuota hoitavaa sulaketta, ja siinä tapauksessa luulisi molempien hajonneen samaan aikaan.

Keskiviikkona kuitenkin aika huoltoon varattuna, sittenhän sen näkee, mutta vähän huolestuttaa että onko koko auton sähköjärjestelmä leviämässä käsiin.
 
@juhei Nuo ongelmat ovat voineet syntyä siitä, että akkujännite on päässyt käymään liian alhaalla. Mikäli näin on, akun lataaminen ja vikakoodien nollaus auttaa.
 
@juhei Nuo ongelmat ovat voineet syntyä siitä, että akkujännite on päässyt käymään liian alhaalla. Mikäli näin on, akun lataaminen ja vikakoodien nollaus auttaa.

Eroa noilla tapahtumilla oli kuitenkin viikko, ja tuossa välissä tuli ajettua sen verran pitkää matkaa, että luulisi akun latautuneen. Noh, oma osaaminen loppuu tähän, lähinnä nyt ääneen kiroan tuota paskaa ja toivon ettei muita vikoja tule.
 
Eroa noilla tapahtumilla oli kuitenkin viikko, ja tuossa välissä tuli ajettua sen verran pitkää matkaa, että luulisi akun latautuneen. Noh, oma osaaminen loppuu tähän, lähinnä nyt ääneen kiroan tuota paskaa ja toivon ettei muita vikoja tule.

Nykyisten bensasäästötalkoiden aikana akkua ladataan useimmiten vain moottorijarrutuksen aikana, joten pitkä matka ei riitä. Suosittelen, että käyt testauttamassa akun ja sitten vasta varaat aikaa huoltoon.
 
Renault Grand scenic 2.0 litran bensamotti vm -05. Tyhjäkäyntiongelmia, käynnistäessä ensimmäisen kerran kylmänä siis pysyy käynnissä ja kun kone lämpiää niin käy myöskin erittäin hienosti ja tasaisesti. Ongelma on se kun vaikka kaupassa käy tai kone muuten hiemankin lämmennyt niin starttauksen jälkeen käy hetken tyhjäkäyntiä ja sitten pikkuhiljaa laskee kierrokset alemmas ja alemmas, kunnes sammuu. Ihan niin kuin järjestelmä ei osaisi antaa bensaa? Jos annan hetken kaasua sinne 2-3k rpm niin sitten kaasusta helpatessa käväsee tosi alhaalla kierrokset jonka jälkeen taas pysyy käynnissä. Välillä tosin erittäin epätasaisesti, välillä taas tosi nätisti...

Tulpat vaihdettu, tankkiin kaadettu STP Injector cleaneria. Seuraavaksi ilmansuodattimen vaihto ja kaasuläpän puhdistus olisi tähtäimessä. ECUa yritetty netistä löytyvin ohjein opettaa uudelleen kun akkukin ollut irti.

Toukokuussa kun käytin motomaatissa(Piti nollata käsijarrun vikakoodi herkistämisen jäljiltä) löytyi vikakoodi P0130 joka viittaa lambda-anturiin bank 1 sensor 1, ilman moottorivikavaloa oli siis tämä koodi aktiivisena? Nollauksen jälkeen oli edelleen aktiivinen, tosin ei vieläkään mitään ilmoitusta mittaristossa. Voisko kumminkin olla tuo lambda sökönä? Miksei anna moottorin vikavalokoodia tauluun, käykö vain hetkittäin vika päällä ja sen takia? Mitään en ole lambdalle tehnyt tuon jälkeen ja kahteen otteeseen on mennyt päästöistä läpi normaalisti tuon havainnon jälkeen, piti uudelleenkatsastaa hylkäyksen jälkeen joten siksi kahteen otteeseen on päästöt testattu.
 
Renault Grand scenic 2.0 litran bensamotti vm -05. Tyhjäkäyntiongelmia, käynnistäessä ensimmäisen kerran kylmänä siis pysyy käynnissä ja kun kone lämpiää niin käy myöskin erittäin hienosti ja tasaisesti. Ongelma on se kun vaikka kaupassa käy tai kone muuten hiemankin lämmennyt niin starttauksen jälkeen käy hetken tyhjäkäyntiä ja sitten pikkuhiljaa laskee kierrokset alemmas ja alemmas, kunnes sammuu. Ihan niin kuin järjestelmä ei osaisi antaa bensaa? Jos annan hetken kaasua sinne 2-3k rpm niin sitten kaasusta helpatessa käväsee tosi alhaalla kierrokset jonka jälkeen taas pysyy käynnissä. Välillä tosin erittäin epätasaisesti, välillä taas tosi nätisti...

Tulpat vaihdettu, tankkiin kaadettu STP Injector cleaneria. Seuraavaksi ilmansuodattimen vaihto ja kaasuläpän puhdistus olisi tähtäimessä. ECUa yritetty netistä löytyvin ohjein opettaa uudelleen kun akkukin ollut irti.

Toukokuussa kun käytin motomaatissa(Piti nollata käsijarrun vikakoodi herkistämisen jäljiltä) löytyi vikakoodi P0130 joka viittaa lambda-anturiin bank 1 sensor 1, ilman moottorivikavaloa oli siis tämä koodi aktiivisena? Nollauksen jälkeen oli edelleen aktiivinen, tosin ei vieläkään mitään ilmoitusta mittaristossa. Voisko kumminkin olla tuo lambda sökönä? Miksei anna moottorin vikavalokoodia tauluun, käykö vain hetkittäin vika päällä ja sen takia? Mitään en ole lambdalle tehnyt tuon jälkeen ja kahteen otteeseen on mennyt päästöistä läpi normaalisti tuon havainnon jälkeen, piti uudelleenkatsastaa hylkäyksen jälkeen joten siksi kahteen otteeseen on päästöt testattu.
Suosittelen lukemaan vikakoodit...

Epäilen jotain anturia vialliseksi...
Ja kannattaa käydä luetuttamassa ne koodit ihan jossain korjaamolla, millä on kunnon laitteet lukemiseen. Tosta motomaatista sanovat itsekin motonetillä ettei välttämättä anna kaikkia koodeja ulos ja saattaa antaa myös virheellisiä koodeja :D

Toki jos jollain tutulla on lukulaitteet niin niitäkin voi käyttää, nekin on todennäköisesti parempia kuin tuo motomaatti.
 
En tunne tuota moottoria, mutta mites tyhjäkäyntiventtiili? Jos toimii hyvin millä tahansa kaasulla, kunhan sitä antaa, mutta muutoin kakoo, niin voisi ehkä olla kandidaatti(?).
 
Citroën Jumpy 2003. Virtalukkoa paskottu, avaimet kateissa jne että edellinen omistaja ei enää aja sillä autolla kännissä. Tuollainen tarjolla, ajettu 170tkm, leimattu 2019 viimeksi hyväksytysti, kori siisti, sisältä kaatopaikka.

Lisäksi trafi ilmoitti että luovutusilmoitus tjn, että omistajasta ei niin tietoja kai. Mutta se pitää selvittää kun en ole tuollaisilla tiedoilla koskenut yhteenkään vehkeeseen tähän mennessä.

Mitä taikatemppuja tarvii että uusi virtalukko, avaimet... käynnistyksenesto? Selvää on että itsellä ei ole osaamista joten tuohon tarvitaan ulkopuolista apua. Varmaan purkaamo-osat ekana mielessä (jos siis niitä avaimia ei oikeasti löydy mistään). Ovien lukot tuli vasta nyt mieleen kun pitäishän ne olla mallia toimivat.

Lähinnä että mitähän tuollaisen laittaminen mahtaisi maksaa osien osalta, mitä osia tarvii ja onko mitään järkeä? Autosta sain vaan kuvat tänään, sen verran lähellä kuitenkin että joudan lähipäivinä katsomaan.
 
Ehjänäkään mikään kallis ole. Älä sekaannu tuohon avainjuttuun, voi olla työläämpi kuin näyttää. Avaimet,ecu,virtalukko samasta autosta niin voi ehkä toimia. Ja tietenkin ne ovilukot.
Ja jos luovutusilmoitus tehty, homma ns sekaisin. Älä sekaannu edes ilmaiseksi. Sen omistaa juridisesti se kenelle luovutusilmoitus tehty.
 
Ehjänäkään mikään kallis ole. Älä sekaannu tuohon avainjuttuun, voi olla työläämpi kuin näyttää. Avaimet,ecu,virtalukko samasta autosta niin voi ehkä toimia. Ja tietenkin ne ovilukot.
Ja jos luovutusilmoitus tehty, homma ns sekaisin. Älä sekaannu edes ilmaiseksi. Sen omistaa juridisesti se kenelle luovutusilmoitus tehty.

Ja bsi samasta autosta (ovat paritettu)
 
Citroën Jumpy 2003. Virtalukkoa paskottu, avaimet kateissa jne että edellinen omistaja ei enää aja sillä autolla kännissä. Tuollainen tarjolla, ajettu 170tkm, leimattu 2019 viimeksi hyväksytysti, kori siisti, sisältä kaatopaikka.

Lisäksi trafi ilmoitti että luovutusilmoitus tjn, että omistajasta ei niin tietoja kai. Mutta se pitää selvittää kun en ole tuollaisilla tiedoilla koskenut yhteenkään vehkeeseen tähän mennessä.

Mitä taikatemppuja tarvii että uusi virtalukko, avaimet... käynnistyksenesto? Selvää on että itsellä ei ole osaamista joten tuohon tarvitaan ulkopuolista apua. Varmaan purkaamo-osat ekana mielessä (jos siis niitä avaimia ei oikeasti löydy mistään). Ovien lukot tuli vasta nyt mieleen kun pitäishän ne olla mallia toimivat.

Lähinnä että mitähän tuollaisen laittaminen mahtaisi maksaa osien osalta, mitä osia tarvii ja onko mitään järkeä? Autosta sain vaan kuvat tänään, sen verran lähellä kuitenkin että joudan lähipäivinä katsomaan.
Suosittele tätä omistajalle: Romuauton nopein tie maksuttomaan kierrätykseen
 
Kenelläkään kokemusta boschin ve pumpuista, alkoi vuotamaan tuosta naftaa, eli o-rengas vuotaa. Onko joku vaihtanut tuota. netistä lueskelin pikaisesti niin jotku väittää että lentää kaikki osat mäkeen eikä onnistu pumpun ollessa kiinni autossa ja toiset sanoo että vartin homma. Outket irti, pultteja löysälle ja venyttää nestepään yli uuden tiivisteen :tdown:
20231024_150004~2.JPG
 
Ehjänäkään mikään kallis ole. Älä sekaannu tuohon avainjuttuun, voi olla työläämpi kuin näyttää. Avaimet,ecu,virtalukko samasta autosta niin voi ehkä toimia. Ja tietenkin ne ovilukot.
Ja jos luovutusilmoitus tehty, homma ns sekaisin. Älä sekaannu edes ilmaiseksi. Sen omistaa juridisesti se kenelle luovutusilmoitus tehty.

No juu, marmorilta kävin kysymässä mitä maksaa virtalukko, avain ja mitä siihen nyt tarvii + työt. Sanoin vielä että laske nyt kalleimman päälle. Noin tonni siihen menis ja muista lukoista ei ollut edes puhetta. Eiköhän noita rotiskoita saa tarvittaessa ihan ehjiäkin missä omistajakin selvillä. Alkoi vaan himottamaan halpa paku, mutta eiköhän tämä ollut tässä.
 
Noni, saaga Kian kanssa jatkuu. Kia Ceed 1.6 CRDI vm. 2010. Kävi huollossa vajaa 3 viikkoa sitten, missä vaihdettiin laturin vapaapyörä. Aiheutti epämääräisiä värinöitä ja nitinöitä tyhjäkäynnillä. Kysyin puhelimessa, että tsekkaavatko samalla moniurahihnan kunnon kun sen käyttävät irti ja aikoivat katsoa. Eivät olleet siinä ilmeisesti mitään havainneet, eivät ainakaan sanoneet asiasta mitään.

Tänään oli sitten tyttökaverin lähtiessä töistä akun merkkivalo lävähtänyt mittariin, eikä auto ollut lämmennyt reilun 10 km matkalla (motaria lähinnä) ihan yhtään. Noh, moniurahihnahan siellä oli poikki. Ei onneksi näyttänyt rikkoneen mitään (nopealla vilkaisulla).

Samalla huomasin, että huollon jälkeen auto vuotaa selkeästi jäähdytysnestettä, oli jo menny reilusti alle minimirajan. Ovat tietysti joutuneet käyttämään jäähdyttimen huohotussäiliön irti, jotta hihnaan ja laturin vapaapyörään pääsee käsiksi. Arviona, että vanhat letkut nyt ei sitten enää irroittamisen jälkeen pidäkään vaan vuotavat jostain välistä. Oli ehkä virhe täyttää säiliö jo nyt, olisi ehkä pitänyt laittaa vasta juuri ennen huoltoon meno, niin ei kerkeäisi vuotamaan nesteitä pois. Aiemminkin tuo on vuotanut, mutta vain hyvin vähän (riittänyt kun kerran kahdesti vuodessa lisää vähän jäähdytysnestettä).

Jälkimmäinen on minusta reklamaation paikka, kun eihän tuo nyt käy että huollon jälkeen auto vuotaa nesteitä. Tosin mahtavat vedota siihen, että vanha auto jne. Mihinköhän tuossa vetoaisi, jos kieltävät? Pitää huomenna aamusta soittaa.

Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.
 
Noni, saaga Kian kanssa jatkuu. Kia Ceed 1.6 CRDI vm. 2010. Kävi huollossa vajaa 3 viikkoa sitten, missä vaihdettiin laturin vapaapyörä. Aiheutti epämääräisiä värinöitä ja nitinöitä tyhjäkäynnillä. Kysyin puhelimessa, että tsekkaavatko samalla moniurahihnan kunnon kun sen käyttävät irti ja aikoivat katsoa. Eivät olleet siinä ilmeisesti mitään havainneet, eivät ainakaan sanoneet asiasta mitään.

Tänään oli sitten tyttökaverin lähtiessä töistä akun merkkivalo lävähtänyt mittariin, eikä auto ollut lämmennyt reilun 10 km matkalla (motaria lähinnä) ihan yhtään. Noh, moniurahihnahan siellä oli poikki. Ei onneksi näyttänyt rikkoneen mitään (nopealla vilkaisulla).

Samalla huomasin, että huollon jälkeen auto vuotaa selkeästi jäähdytysnestettä, oli jo menny reilusti alle minimirajan. Ovat tietysti joutuneet käyttämään jäähdyttimen huohotussäiliön irti, jotta hihnaan ja laturin vapaapyörään pääsee käsiksi. Arviona, että vanhat letkut nyt ei sitten enää irroittamisen jälkeen pidäkään vaan vuotavat jostain välistä. Oli ehkä virhe täyttää säiliö jo nyt, olisi ehkä pitänyt laittaa vasta juuri ennen huoltoon meno, niin ei kerkeäisi vuotamaan nesteitä pois. Aiemminkin tuo on vuotanut, mutta vain hyvin vähän (riittänyt kun kerran kahdesti vuodessa lisää vähän jäähdytysnestettä).

Jälkimmäinen on minusta reklamaation paikka, kun eihän tuo nyt käy että huollon jälkeen auto vuotaa nesteitä. Tosin mahtavat vedota siihen, että vanha auto jne. Mihinköhän tuossa vetoaisi, jos kieltävät? Pitää huomenna aamusta soittaa.

Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.

Minä mainitsisin molemmista.
 
Noni, saaga Kian kanssa jatkuu. Kia Ceed 1.6 CRDI vm. 2010. Kävi huollossa vajaa 3 viikkoa sitten, missä vaihdettiin laturin vapaapyörä. Aiheutti epämääräisiä värinöitä ja nitinöitä tyhjäkäynnillä. Kysyin puhelimessa, että tsekkaavatko samalla moniurahihnan kunnon kun sen käyttävät irti ja aikoivat katsoa. Eivät olleet siinä ilmeisesti mitään havainneet, eivät ainakaan sanoneet asiasta mitään.

Tänään oli sitten tyttökaverin lähtiessä töistä akun merkkivalo lävähtänyt mittariin, eikä auto ollut lämmennyt reilun 10 km matkalla (motaria lähinnä) ihan yhtään. Noh, moniurahihnahan siellä oli poikki. Ei onneksi näyttänyt rikkoneen mitään (nopealla vilkaisulla).

Samalla huomasin, että huollon jälkeen auto vuotaa selkeästi jäähdytysnestettä, oli jo menny reilusti alle minimirajan. Ovat tietysti joutuneet käyttämään jäähdyttimen huohotussäiliön irti, jotta hihnaan ja laturin vapaapyörään pääsee käsiksi. Arviona, että vanhat letkut nyt ei sitten enää irroittamisen jälkeen pidäkään vaan vuotavat jostain välistä. Oli ehkä virhe täyttää säiliö jo nyt, olisi ehkä pitänyt laittaa vasta juuri ennen huoltoon meno, niin ei kerkeäisi vuotamaan nesteitä pois. Aiemminkin tuo on vuotanut, mutta vain hyvin vähän (riittänyt kun kerran kahdesti vuodessa lisää vähän jäähdytysnestettä).

Jälkimmäinen on minusta reklamaation paikka, kun eihän tuo nyt käy että huollon jälkeen auto vuotaa nesteitä. Tosin mahtavat vedota siihen, että vanha auto jne. Mihinköhän tuossa vetoaisi, jos kieltävät? Pitää huomenna aamusta soittaa.

Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.
Jos huomasit nyt hihnarikon jälkeen tuon jäähdytysnestevajauksen, niin on voinut kiehauttaa hieman yli, koska vesipumppuhan ei siellä pyöri, kun ei ole hihnaa. Toki voi olla myös alkavaa vesipumppu vikaa(vuotoa), mikä kyllä sitten näkyy hihnapyörän takana olevasta reiästä. Kannattaa nyt sitten samalla pyöräyttää käsin ne kaikki muutkin hihnapyörät, myös mahdollisen ilmastoinnin, kaikkien pitäisi rullata ja pyöriä molempiin suuntiin hyvin, myös niiden magneettikytkin-/vapaapyörien pienen vastuksen kanssa.
Reklamaatio ja asiallinen palaute ehdottomasti liikkeeseen, luultavasti reklamaatio ei tuota tulosta, mutta asiallisen palautteen kun jätät, niin toivottavasti ei seuraavalla kerralla käy samaa.
 
Kenelläkään kokemusta boschin ve pumpuista, alkoi vuotamaan tuosta naftaa, eli o-rengas vuotaa. Onko joku vaihtanut tuota. netistä lueskelin pikaisesti niin jotku väittää että lentää kaikki osat mäkeen eikä onnistu pumpun ollessa kiinni autossa ja toiset sanoo että vartin homma. Outket irti, pultteja löysälle ja venyttää nestepään yli uuden tiivisteen :tdown:

No meni siinä ihmetellessä ja puhdistellessa liki pari tuntia. Mutta nyt tiiviste vaihdettu eikä ainakaan vielä vuoda ja lähti käyntiinkin kun aikansa ilmaili ja availi putkia :D
20231025_184917.JPG
Tuohon asti helppo purkaa ja neljää pulttia löysäillen hitaasti niin kauan että tiiviste tulee näkyviin, sitten jollain kaivaa se pois. Uusi menee venyttämällä paikalleen, ja pultti kerrallaan irti jotta tiiviste menee ohi. Sitten vaiheittain kiristys ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Tuota nestepäätä painaa ulospäin jokin jousi niin sieltä lentänee miljoona nippeliä ulos jos pultteja avaa liikaa ja nestepää irtoaa. Ja liikaa aukomalla siellä varmaan tippuu jotain paikaltaankin.
 
No meni siinä ihmetellessä ja puhdistellessa liki pari tuntia. Mutta nyt tiiviste vaihdettu eikä ainakaan vielä vuoda ja lähti käyntiinkin kun aikansa ilmaili ja availi putkia :D
20231025_184917.JPG
Tuohon asti helppo purkaa ja neljää pulttia löysäillen hitaasti niin kauan että tiiviste tulee näkyviin, sitten jollain kaivaa se pois. Uusi menee venyttämällä paikalleen, ja pultti kerrallaan irti jotta tiiviste menee ohi. Sitten vaiheittain kiristys ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Tuota nestepäätä painaa ulospäin jokin jousi niin sieltä lentänee miljoona nippeliä ulos jos pultteja avaa liikaa ja nestepää irtoaa. Ja liikaa aukomalla siellä varmaan tippuu jotain paikaltaankin.
Nestepään palautusjouset sieltä lipsahtaa tosiaan paikaltaan jos ottaa nestepään liian pihalle. Ei tuollainen volkkarin pumppu ole mahdottoman vaikea ajoittaa vaikka sen ottaisi pöydälle ko. remontin ajaksi, toki sen heittokellon vaatii. Mutta näppärää että onnistuu noinkin :tup:
 
2013-mallinen V70 rikkoi hammastankonsa, marmorilla eivät halua kertoa uuden osanumeroa mutta nyt paikoillaan olevan numeron kertoivat.
Olen siinä ymmärryksessä että vanhan osan numerolla tilataan uusi eikä vain haeta kaupasta samannäköistä.
Onko jokin paikka jossa voisi vertailua tehdä vanha vs. uusi?
Näinhän se homma normisti toimii. Toki monessa varaosakioskissa osat löytyy ihan auton rekkarillakin, esimerkkinä vaikka motonet :thumbsup:
Näissä kyllä välillä osia, jotka ei sitten kuitenkaan sovi autoon. Melko luotettavasti onnistuu jo, kun hakee VIN-koodilla netistä oman malliversion räjäytyskuvat joissa sitten oem-varaosanumerot. Noita numeroita voi laittaa vaikka autodoc tms. palveluihin ja sitten pitäisi löytyä sopivia osia.

En tiedä sitten kuinka aukottomasti kaikilla merkeillä tuo vin yksilöi kokoonpanon, varmaan on jotain vielä tarkempia merkkikohtaisia sarjanumeroita tms, mutta ne lienee vain siellä marmorilla käytössä ja tietysti myyvät mieluummin 1000 % katteella osan kuin antavat ilmaiseksi koodin.

Tuolla ainakin yksi palvelu, mistä saa vin-koodilla osanumeroita aika moneen merkkiin: https://partsouq.com/

E: Ja siis jos kertoivat tuon vanhan osan numeron niin sehän on sama kuin uusi -> sen voi lyödä googleen ja katsoa haluamansa osan.
 
E: Ja siis jos kertoivat tuon vanhan osan numeron niin sehän on sama kuin uusi -> sen voi lyödä googleen ja katsoa haluamansa osan.

Ei varsinaisesti välttämättä. Useinkin osat päivittyvät ja uuden osan numero voi olla jotakin ihan muuta kuin vanhan. Sillä vanhalla osanumerolla tietysti pääsee yleensä käsiksi siihen uuteenkin kyllä.
 
Ei varsinaisesti välttämättä. Useinkin osat päivittyvät ja uuden osan numero voi olla jotakin ihan muuta kuin vanhan. Sillä vanhalla osanumerolla tietysti pääsee yleensä käsiksi siihen uuteenkin kyllä.
Ok, en tiennyt tämmöistä. Äkkiä ajattelisi, ettei tuo varaosaviidakossa suunnistaminen kaipaisi tuollaista bonustasoa kuin vaihtuvat osanumerot, mutta ilmeisesti joillekin on tylsää löytää oikea osa liian usein:D
 
Ok, en tiennyt tämmöistä. Äkkiä ajattelisi, ettei tuo varaosaviidakossa suunnistaminen kaipaisi tuollaista bonustasoa kuin vaihtuvat osanumerot, mutta ilmeisesti joillekin on tylsää löytää oikea osa liian usein:D
Jos tietää autoon asennetun osan osanumeron, niin sillä löytää kyllä lähes 100% varmuudella toimivan osan helposti, koska osavalmistajat tarjoavat lähes poikkeuksetta yhteensopivuuslistan, jota esim. osien verkkokaupat osaavat pääsääntöisesti hyödyntää.
 
Toyota Auris heitti vikakoodin P2195 - Lambdatunnistimen signaalin esijännitys/juuttunut laihalle (lohko 1 tunnistin 1)...
Miten korjasit, Toyota alkuperäisosa vai jostain tarvike? Itsellä sama vika 2011 avensiksessa, toyotalla 260€ ilma-anturi...autodocissa näytti olevan boschin alle satasella. Saakohan tuota itse vaihdettua?
 
Miten korjasit, Toyota alkuperäisosa vai jostain tarvike? Itsellä sama vika 2011 avensiksessa, toyotalla 260€ ilma-anturi...autodocissa näytti olevan boschin alle satasella. Saakohan tuota itse vaihdettua?
Vein rasvanäpille, olikohan 160€ kun pisti varmaan tuon saman Boschin tilalle. Kylhän se alkuperäisen vian korjas mutta alkoi valittamaan toisesta anturista. En jaksanu enää vaan vaihdoin auton.

Kyl sen varmaan itekin vaihtaa mutta ilmeisesti oli aikas tiukkaan ruostunut paikoilleen, ei välttämättä lähde kovin helposti irti.
 
Iskarin yläpää heiluu pystysuunnassa muutamia millimetrejä, kun tukivartta nostaa vääntöraudalla. Videon kolahdus kuuluu ala-asennossa tukivarren suunnalta, jossa kai auton rengas aika vähän käy ajon aikana. Olen antanut itseni ymmärtää, että yleensä se iskarin yläpää kolahtelee, kun pyörä liikkuu ylöspäin?

Ääntelyn takia tosin aloin asiaa katsoa, kun jääröpelössä ajaessa kuuluu kolkotusta jostain edestä. Iskarin yläpään tuennan ja laakeroinnin vaihto nyt vai onko tuo liike normaalia?

 
Saako udella, että mikä toinen vikailmoitus tuli, ja liittyikö se jotenkin tuohon ilma-anturiin tai polttoaine-ilma suhteeseen? Minulle kerrottiin, että myös imukopan tiivisteet vanhetessaan alkavat falskata, ja ilmavuodot sieltä voivat aiheuttaa samaan suuntaan vikakoodia.
En muista miten päin meni, valittiko eka taka- vai etuanturia, mutta toinen vaihdettiin ja sitten alkoi valittaa toisesta.
 
Välillä kuulostaa että jokin ujeltaisi/vanteen välissä olisi jotain, hiljaa kylläkin ja satunnaisesti. Pyöränlaakereissa ei kuulemma ollut väljää?
 
Välillä kuulostaa että jokin ujeltaisi/vanteen välissä olisi jotain, hiljaa kylläkin ja satunnaisesti. Pyöränlaakereissa ei kuulemma ollut väljää. Ideoita?
Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.

Huono alapallo tai raidetangon pää voi myös aiheuttaa jonkinlaisia värinöitä ja kaikuja, mutta yleensä se ei kai kuulosta siltä, että liittyisi suoraan pyörän pyörimiseen. Ilmeisesti myös iskarin yläpään laakeroinnin väljyys voi tehdä jotain tuollaisia värinöitä, jotka enemmänkin tuntuu kuin kuuluu. Näissä osissa kuulolla havaittava oire on yleensä kolina.

Vetari voi ujeltaa myös. Jos on se, niin kääntämällä maksimit ja ajamalla hiljaa eteen- ja taaksepäin pitäisi kuulua metallinen naksutus rikkinäisestä pyörästä. Pitää koittaa kääntää molempiin suuntiin, koska yleensä se veto menee sisemmälle pyörälle ja tuolloin myös todennäköisemmin kuuluu se ääni, kun viallinen pyörä on sisäkurvissa.

Jos on vain joissain nopeuksissa niin voi olla vikaa renkaassa, mutta siihen yleensä liittyisi kyllä jotain ratin tärinää/vapinaa jne.
Iskarin yläpää heiluu pystysuunnassa muutamia millimetrejä, kun tukivartta nostaa vääntöraudalla. Videon kolahdus kuuluu ala-asennossa tukivarren suunnalta, jossa kai auton rengas aika vähän käy ajon aikana. Olen antanut itseni ymmärtää, että yleensä se iskarin yläpää kolahtelee, kun pyörä liikkuu ylöspäin?

Ääntelyn takia tosin aloin asiaa katsoa, kun jääröpelössä ajaessa kuuluu kolkotusta jostain edestä. Iskarin yläpään tuennan ja laakeroinnin vaihto nyt vai onko tuo liike normaalia?

Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.
 
Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.

Huono alapallo tai raidetangon pää voi myös aiheuttaa jonkinlaisia värinöitä ja kaikuja, mutta yleensä se ei kai kuulosta siltä, että liittyisi suoraan pyörän pyörimiseen. Ilmeisesti myös iskarin yläpään laakeroinnin väljyys voi tehdä jotain tuollaisia värinöitä, jotka enemmänkin tuntuu kuin kuuluu. Näissä osissa kuulolla havaittava oire on yleensä kolina.

Vetari voi ujeltaa myös. Jos on se, niin kääntämällä maksimit ja ajamalla hiljaa eteen- ja taaksepäin pitäisi kuulua metallinen naksutus rikkinäisestä pyörästä. Pitää koittaa kääntää molempiin suuntiin, koska yleensä se veto menee sisemmälle pyörälle ja tuolloin myös todennäköisemmin kuuluu se ääni, kun viallinen pyörä on sisäkurvissa.

Jos on vain joissain nopeuksissa niin voi olla vikaa renkaassa, mutta siihen yleensä liittyisi kyllä jotain ratin tärinää/vapinaa jne.

Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.
Iskaritesti ei havaitse välttämättä edes täysin rikkinäistä iskaria, kokemusta on. Toi jousipaketti on luultavasti otettava irti, jotta saa selville onko siellä jotain rikki. Sen mitä nyt ainakin voisi tehdä käsiä likaamatta, niin tarkasta onko tuo iskarin yläpään mutteri löystynyt.
 
Ihmettely Fordin sähköjen kanssa jatkuu. Maanantaina olisi siis tulossa huoltoaika, että saavat tutkittua tuon keskuslukituksen ja avaimettoman käynnistyksen vikaa, aika siirtyi jo kerran eteenpäin kun oli huoltotyypit sairaana. Puhelimessa kun vähän silloin juttelin, niin huollossa arvelivat että voisi riittää avainten uudellenkoodaus tms., vaikka se perustesteri näyttikin aikaisemmin että signaalia lähtee.

Lähdin tänään töiden jälkeen kauppaan ja avainta taskusta ottaessa painoin vahingossa avausnappia, ja kas vain, keskuslukitus aukesi. Avaimeton käynnistys toimi myös normaalisti. En ole tainnut koskaa nauttia läheskään näin paljoa toimivasta keskuslukituksesta, ja nauroin koko matkan kauppaan :D

Silloin kun vika ilmeni, oli syksyinen sadepäivä, ja nyt on ollut pakkasia. Voisiko olla että siellä on päässyt kerääntymät kosteutta jonnekin, ja nyt pakkaskelit pelastivat? en mitään sähköstä tajua mutta tämä tuli ekana mieleen. Nyt kun viikonloppuna kelit lämpenee, niin pitänee käydä testailemassa, ja jos maanantaina aamulla vielä toimii, niin perun huoltoajan.
 
Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.

Huono alapallo tai raidetangon pää voi myös aiheuttaa jonkinlaisia värinöitä ja kaikuja, mutta yleensä se ei kai kuulosta siltä, että liittyisi suoraan pyörän pyörimiseen. Ilmeisesti myös iskarin yläpään laakeroinnin väljyys voi tehdä jotain tuollaisia värinöitä, jotka enemmänkin tuntuu kuin kuuluu. Näissä osissa kuulolla havaittava oire on yleensä kolina.

Vetari voi ujeltaa myös. Jos on se, niin kääntämällä maksimit ja ajamalla hiljaa eteen- ja taaksepäin pitäisi kuulua metallinen naksutus rikkinäisestä pyörästä. Pitää koittaa kääntää molempiin suuntiin, koska yleensä se veto menee sisemmälle pyörälle ja tuolloin myös todennäköisemmin kuuluu se ääni, kun viallinen pyörä on sisäkurvissa.

Jos on vain joissain nopeuksissa niin voi olla vikaa renkaassa, mutta siihen yleensä liittyisi kyllä jotain ratin tärinää/vapinaa jne.

Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.
Tuo oli nosturilla eikä silloin löytynyt syytä äänelle. Oletan että on renkaita pyöritelty kun pyysin katsomaan pyöränlaakerit.
Vetarit ei napsu. Mitään osia tuohon ei ole koskaan vaihdettu, että voihan siellä alkaa olemaan väljää jossain 150tkm jälkeen.
 
Iskaritesti ei havaitse välttämättä edes täysin rikkinäistä iskaria, kokemusta on. Toi jousipaketti on luultavasti otettava irti, jotta saa selville onko siellä jotain rikki. Sen mitä nyt ainakin voisi tehdä käsiä likaamatta, niin tarkasta onko tuo iskarin yläpään mutteri löystynyt.
Joo sen oonkin tarkastanut ja on kireässä. Itsekseni pohdin, että periaatteessa laakerin voisi saada vaihdettua irrottamalla iskarin vain yläpäästä ja puristamalla jousen kasaan. Periaatteessa järkevintä lienee ekana puristaa jousi, sitten avata iskarin päätymutteri ja lopulta irrottaa yläpää siten, että tunkilla päästää tolpan alas kun kaikki on auki.

Teoriassa kuulostaa todella toimivalta, mutta voi olla että käytännössä tulee pujoteltua ja tapeltua kaksi tuntia ahtaissa väleissä, kasattua iskari uudelleen ja sitten otettua pöydälle, kuten olisi pitänyt heti aluksi.
Tuo oli nosturilla eikä silloin löytynyt syytä äänelle. Oletan että on renkaita pyöritelty kun pyysin katsomaan pyöränlaakerit.
Vetarit ei napsu. Mitään osia tuohon ei ole koskaan vaihdettu, että voihan siellä alkaa olemaan väljää jossain 150tkm jälkeen.
Jos ne jarrut ääntää vain ajoittain niin ei ne ole välttämättä siellä nosturilla ääntänyt. Uralle kulunut jarrulevy esim. helposti jää hinkkaamaan palan reunaan ja ääni voi hyvinkin kuulua vain ajoittain. Toki jos autoa katsoi amatimees niin varmasti olisi tämmöisen tajunnut.

En kyllä kauheasti muuta keksi kuin nuo mitä aiemmin laitoin.
 
Itsekseni pohdin, että periaatteessa laakerin voisi saada vaihdettua irrottamalla iskarin vain yläpäästä ja puristamalla jousen kasaan. Periaatteessa järkevintä lienee ekana puristaa jousi, sitten avata iskarin päätymutteri ja lopulta irrottaa yläpää siten, että tunkilla päästää tolpan alas kun kaikki on auki.
Ei sitä kyllä vaihda ottamatta koko iskaria irti. Enkä kyllä menisi räpeltämään jousipuristinten kanssa sinne iskarin ollessa paikallaan, vakava vaaran paikka jos puristin lipsahtaa ja jousi lyö näpeille/otsaan tai muuten. Helpompiakin tapoja itsensä tappamiseen on.
 
Välillä kuulostaa että jokin ujeltaisi/vanteen välissä olisi jotain, hiljaa kylläkin ja satunnaisesti. Pyöränlaakereissa ei kuulemma ollut väljää?

Yksi aika yleinen syy on se että jarrulevyn suojalevy on hieman vääntynyt ja pääsee laahaamaan jarrulevyyn. Ilmenee usein etenkin renkaanvaihtojen jälkeen, kun siinä vaihtaessa on vanne tipahtanut sen suojalevyn päälle taivuttaen sitä. Usein tuo on myös erittäin pienestä kiinni, eli välttämättä ei paikallaan pyörittäessä kuulu, mutta jossakin tietyssä asennossa tai vauhdissa se pääsee hiuksen hienosti muuttamaan asentoa, jolloin osuu jarrulevyyn juuri sen verran, että ääni kuuluu.
 
Ihmettely Fordin sähköjen kanssa jatkuu. Maanantaina olisi siis tulossa huoltoaika, että saavat tutkittua tuon keskuslukituksen ja avaimettoman käynnistyksen vikaa, aika siirtyi jo kerran eteenpäin kun oli huoltotyypit sairaana. Puhelimessa kun vähän silloin juttelin, niin huollossa arvelivat että voisi riittää avainten uudellenkoodaus tms., vaikka se perustesteri näyttikin aikaisemmin että signaalia lähtee.

Lähdin tänään töiden jälkeen kauppaan ja avainta taskusta ottaessa painoin vahingossa avausnappia, ja kas vain, keskuslukitus aukesi. Avaimeton käynnistys toimi myös normaalisti. En ole tainnut koskaa nauttia läheskään näin paljoa toimivasta keskuslukituksesta, ja nauroin koko matkan kauppaan :D

Silloin kun vika ilmeni, oli syksyinen sadepäivä, ja nyt on ollut pakkasia. Voisiko olla että siellä on päässyt kerääntymät kosteutta jonnekin, ja nyt pakkaskelit pelastivat? en mitään sähköstä tajua mutta tämä tuli ekana mieleen. Nyt kun viikonloppuna kelit lämpenee, niin pitänee käydä testailemassa, ja jos maanantaina aamulla vielä toimii, niin perun huoltoajan.

Niinhän siinä kävi, että kun tänään on plussan puolella ja vettä tihkuttaa taivaalta, niin ei toimi enää. Aika selvältähän toi vaikuttaa että kosteus on päässyt tiivistymään jonnekin liittimeen tai vastaavaan.
 
Ei sitä kyllä vaihda ottamatta koko iskaria irti. Enkä kyllä menisi räpeltämään jousipuristinten kanssa sinne iskarin ollessa paikallaan, vakava vaaran paikka jos puristin lipsahtaa ja jousi lyö näpeille/otsaan tai muuten. Helpompiakin tapoja itsensä tappamiseen on.
Joo ei sinne kyllä olisi mitenkään mahtunut hääräämään. Klappia oli laakerissa pystysuuntaan, vaikka sitä ei saanutkaan mitenkään heiluttelemalla tai vääntelemällä selkeästi näkyviin ennen purkamista. Laakerin sisällä oli kasa ruosteisia palloja ja hiekkaa. Osa on nyt vaihdettu ja kolinat loppui siihen :thumbsup:

Pitänee joku päivä ottaa projektiksi myös toinen puoli ja sitten käydä suuntaamassa pyörät kun sekin on laitettu.
 
Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.

Laturin vapaakytkin, moniurahihna ja hihnan automaattikiristin ovat "sovitettu" paketti joka on yleensä tarkoitus vaihtaa samalla kertaa (vrt. jakohihna+kiristin+rullat). Jos joku nyrkkipaja on vaihtanut pelkän vapaakytkimen ja kohta perään hajoaa hihna, niin kyllä se korjaamo on silloin toheloinut hyvien korjaustapojen vastaisesti.
Jumiutunut vapaakytkin kuitenkin rasittaa sitä remmiä moninkertaisesti, ja voihan siinä kiristimessäkin olla vikaa.
Ellet sitten ole itse tarkoituksella pyytänyt vaihtamaan pelkän vapaakytkimen, eli siis erikseen kieltänyt vaihtamasta hihnaa ja kiristintä, pyytänyt tekemään minimihinnalla.

Kunhan liike on virhevastuuseensa korjannut apulaitehihnan ja nestevuodon (suosittelen tarjoutumaan oma-alotteisesti maksamaan uuden kiristimen hinnan), suosittelen etsimään ammattitaitoisen pajan jatkoa ajatellen.
 
Laturin vapaakytkin, moniurahihna ja hihnan automaattikiristin ovat "sovitettu" paketti joka on yleensä tarkoitus vaihtaa samalla kertaa (vrt. jakohihna+kiristin+rullat). Jos joku nyrkkipaja on vaihtanut pelkän vapaakytkimen ja kohta perään hajoaa hihna, niin kyllä se korjaamo on silloin toheloinut hyvien korjaustapojen vastaisesti.
Jumiutunut vapaakytkin kuitenkin rasittaa sitä remmiä moninkertaisesti, ja voihan siinä kiristimessäkin olla vikaa.
Ellet sitten ole itse tarkoituksella pyytänyt vaihtamaan pelkän vapaakytkimen, eli siis erikseen kieltänyt vaihtamasta hihnaa ja kiristintä, pyytänyt tekemään minimihinnalla.

Kunhan liike on virhevastuuseensa korjannut apulaitehihnan ja nestevuodon (suosittelen tarjoutumaan oma-alotteisesti maksamaan uuden kiristimen hinnan), suosittelen etsimään ammattitaitoisen pajan jatkoa ajatellen.

Samaa mieltä, että tulisi yleensä vaihtaa hihna ja kiristinhilut jne yhtä aikaa sarjana optimaalisessa remontissa. Mutta jos halutaan päästä remontista edullisemmin (aika usein halutaan), ei siinä varsinaisesti mitään teknistä estettä ole vaihtaa jotakin yksittäistä komponenttia, hihnaa, kiristintä tai hihnapyörää tms. Aika usein näin tehdäänkin, etenkin jos muilla osilla pitäisi olla vielä reilusti kilometrejä jäljellä, mutta joku yksittäinen komponentti on porsinnut reilusti ennenaikaisesti ja ne muut edelleen tarkasteltaessa vaikuttavat hyväkuntoisilta. Ei niissä mitään erikoisempaa "sovitusta" ole keskenään, mikä teknisesti estäisi vain yhden komponentin vaihtamisen. Mutta siitä huolimatta, onhan tässä korjaamolla mokattu jollakin tavalla, jos remontin jäljiltä on alkanut nestevuoto ja hihna meni heti poikki. Jos se hihna oli jo niin huono, että on hetikohta menossa poikki, olisi se pitänyt huomata jo vaihtaessa, sen on pitänyt olla jo äärimmäisen huonon näköinen ja sitä ei olisi pitänyt enää asentaa. Ennemminkin voi olla niin, että siellä on jossakin kohtaa asennusvirhe, hihna aivan ylikireällä, joku osa jäänyt hinkkaamaan hihnaa, tai joku hihnapyörä jäänyt vinoon tms joka on sitten sen hihnan syönyt.
 
Uusi vapaakytkimen hihnapyörä on jonkinverran karhea uutuuttaan, saattaa syödä hihnaa jonkin aikaa ennenkuin kiillottuu. Kevyt suihkaus silikonia auttaa vähentämään kitkaa, mutta taitaa kuulua vain autotalli remppojen protokollaan :D

Edit: jumissa oleva vapaakytkin on todella suuri rasite hihnalle, joten aina olisi suotava vaihtaa moniurahihna samalla kun vaihtaa sen vapaakytkimen. Silmämääräisesti hihnan vaurioita voi olla hankala todentaa kun jumittava vapaakytkin aiheuttaa hihnalle jatkuvasti venytys pulsseja, eikä siitä tulevia vaurioita välttämättä näy ulos.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
270 620
Viestejä
4 674 679
Jäsenet
76 651
Uusin jäsen
tepewoo

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom