Noni, saaga Kian kanssa jatkuu. Kia Ceed 1.6 CRDI vm. 2010. Kävi huollossa vajaa 3 viikkoa sitten, missä vaihdettiin laturin vapaapyörä. Aiheutti epämääräisiä värinöitä ja nitinöitä tyhjäkäynnillä. Kysyin puhelimessa, että tsekkaavatko samalla moniurahihnan kunnon kun sen käyttävät irti ja aikoivat katsoa. Eivät olleet siinä ilmeisesti mitään havainneet, eivät ainakaan sanoneet asiasta mitään.
Tänään oli sitten tyttökaverin lähtiessä töistä akun merkkivalo lävähtänyt mittariin, eikä auto ollut lämmennyt reilun 10 km matkalla (motaria lähinnä) ihan yhtään. Noh, moniurahihnahan siellä oli poikki. Ei onneksi näyttänyt rikkoneen mitään (nopealla vilkaisulla).
Samalla huomasin, että huollon jälkeen auto vuotaa selkeästi jäähdytysnestettä, oli jo menny reilusti alle minimirajan. Ovat tietysti joutuneet käyttämään jäähdyttimen huohotussäiliön irti, jotta hihnaan ja laturin vapaapyörään pääsee käsiksi. Arviona, että vanhat letkut nyt ei sitten enää irroittamisen jälkeen pidäkään vaan vuotavat jostain välistä. Oli ehkä virhe täyttää säiliö jo nyt, olisi ehkä pitänyt laittaa vasta juuri ennen huoltoon meno, niin ei kerkeäisi vuotamaan nesteitä pois. Aiemminkin tuo on vuotanut, mutta vain hyvin vähän (riittänyt kun kerran kahdesti vuodessa lisää vähän jäähdytysnestettä).
Jälkimmäinen on minusta reklamaation paikka, kun eihän tuo nyt käy että huollon jälkeen auto vuotaa nesteitä. Tosin mahtavat vedota siihen, että vanha auto jne. Mihinköhän tuossa vetoaisi, jos kieltävät? Pitää huomenna aamusta soittaa.
Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.