- Liittynyt
- 08.07.2017
- Viestejä
- 174
En tunne tuota moottoria, mutta mites tyhjäkäyntiventtiili? Jos toimii hyvin millä tahansa kaasulla, kunhan sitä antaa, mutta muutoin kakoo, niin voisi ehkä olla kandidaatti(?).
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Ehjänäkään mikään kallis ole. Älä sekaannu tuohon avainjuttuun, voi olla työläämpi kuin näyttää. Avaimet,ecu,virtalukko samasta autosta niin voi ehkä toimia. Ja tietenkin ne ovilukot.
Ja jos luovutusilmoitus tehty, homma ns sekaisin. Älä sekaannu edes ilmaiseksi. Sen omistaa juridisesti se kenelle luovutusilmoitus tehty.
Suosittele tätä omistajalle: Romuauton nopein tie maksuttomaan kierrätykseenCitroën Jumpy 2003. Virtalukkoa paskottu, avaimet kateissa jne että edellinen omistaja ei enää aja sillä autolla kännissä. Tuollainen tarjolla, ajettu 170tkm, leimattu 2019 viimeksi hyväksytysti, kori siisti, sisältä kaatopaikka.
Lisäksi trafi ilmoitti että luovutusilmoitus tjn, että omistajasta ei niin tietoja kai. Mutta se pitää selvittää kun en ole tuollaisilla tiedoilla koskenut yhteenkään vehkeeseen tähän mennessä.
Mitä taikatemppuja tarvii että uusi virtalukko, avaimet... käynnistyksenesto? Selvää on että itsellä ei ole osaamista joten tuohon tarvitaan ulkopuolista apua. Varmaan purkaamo-osat ekana mielessä (jos siis niitä avaimia ei oikeasti löydy mistään). Ovien lukot tuli vasta nyt mieleen kun pitäishän ne olla mallia toimivat.
Lähinnä että mitähän tuollaisen laittaminen mahtaisi maksaa osien osalta, mitä osia tarvii ja onko mitään järkeä? Autosta sain vaan kuvat tänään, sen verran lähellä kuitenkin että joudan lähipäivinä katsomaan.
Suosittele tätä omistajalle: Romuauton nopein tie maksuttomaan kierrätykseen
Ehjänäkään mikään kallis ole. Älä sekaannu tuohon avainjuttuun, voi olla työläämpi kuin näyttää. Avaimet,ecu,virtalukko samasta autosta niin voi ehkä toimia. Ja tietenkin ne ovilukot.
Ja jos luovutusilmoitus tehty, homma ns sekaisin. Älä sekaannu edes ilmaiseksi. Sen omistaa juridisesti se kenelle luovutusilmoitus tehty.
Noni, saaga Kian kanssa jatkuu. Kia Ceed 1.6 CRDI vm. 2010. Kävi huollossa vajaa 3 viikkoa sitten, missä vaihdettiin laturin vapaapyörä. Aiheutti epämääräisiä värinöitä ja nitinöitä tyhjäkäynnillä. Kysyin puhelimessa, että tsekkaavatko samalla moniurahihnan kunnon kun sen käyttävät irti ja aikoivat katsoa. Eivät olleet siinä ilmeisesti mitään havainneet, eivät ainakaan sanoneet asiasta mitään.
Tänään oli sitten tyttökaverin lähtiessä töistä akun merkkivalo lävähtänyt mittariin, eikä auto ollut lämmennyt reilun 10 km matkalla (motaria lähinnä) ihan yhtään. Noh, moniurahihnahan siellä oli poikki. Ei onneksi näyttänyt rikkoneen mitään (nopealla vilkaisulla).
Samalla huomasin, että huollon jälkeen auto vuotaa selkeästi jäähdytysnestettä, oli jo menny reilusti alle minimirajan. Ovat tietysti joutuneet käyttämään jäähdyttimen huohotussäiliön irti, jotta hihnaan ja laturin vapaapyörään pääsee käsiksi. Arviona, että vanhat letkut nyt ei sitten enää irroittamisen jälkeen pidäkään vaan vuotavat jostain välistä. Oli ehkä virhe täyttää säiliö jo nyt, olisi ehkä pitänyt laittaa vasta juuri ennen huoltoon meno, niin ei kerkeäisi vuotamaan nesteitä pois. Aiemminkin tuo on vuotanut, mutta vain hyvin vähän (riittänyt kun kerran kahdesti vuodessa lisää vähän jäähdytysnestettä).
Jälkimmäinen on minusta reklamaation paikka, kun eihän tuo nyt käy että huollon jälkeen auto vuotaa nesteitä. Tosin mahtavat vedota siihen, että vanha auto jne. Mihinköhän tuossa vetoaisi, jos kieltävät? Pitää huomenna aamusta soittaa.
Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.
Jos huomasit nyt hihnarikon jälkeen tuon jäähdytysnestevajauksen, niin on voinut kiehauttaa hieman yli, koska vesipumppuhan ei siellä pyöri, kun ei ole hihnaa. Toki voi olla myös alkavaa vesipumppu vikaa(vuotoa), mikä kyllä sitten näkyy hihnapyörän takana olevasta reiästä. Kannattaa nyt sitten samalla pyöräyttää käsin ne kaikki muutkin hihnapyörät, myös mahdollisen ilmastoinnin, kaikkien pitäisi rullata ja pyöriä molempiin suuntiin hyvin, myös niiden magneettikytkin-/vapaapyörien pienen vastuksen kanssa.Noni, saaga Kian kanssa jatkuu. Kia Ceed 1.6 CRDI vm. 2010. Kävi huollossa vajaa 3 viikkoa sitten, missä vaihdettiin laturin vapaapyörä. Aiheutti epämääräisiä värinöitä ja nitinöitä tyhjäkäynnillä. Kysyin puhelimessa, että tsekkaavatko samalla moniurahihnan kunnon kun sen käyttävät irti ja aikoivat katsoa. Eivät olleet siinä ilmeisesti mitään havainneet, eivät ainakaan sanoneet asiasta mitään.
Tänään oli sitten tyttökaverin lähtiessä töistä akun merkkivalo lävähtänyt mittariin, eikä auto ollut lämmennyt reilun 10 km matkalla (motaria lähinnä) ihan yhtään. Noh, moniurahihnahan siellä oli poikki. Ei onneksi näyttänyt rikkoneen mitään (nopealla vilkaisulla).
Samalla huomasin, että huollon jälkeen auto vuotaa selkeästi jäähdytysnestettä, oli jo menny reilusti alle minimirajan. Ovat tietysti joutuneet käyttämään jäähdyttimen huohotussäiliön irti, jotta hihnaan ja laturin vapaapyörään pääsee käsiksi. Arviona, että vanhat letkut nyt ei sitten enää irroittamisen jälkeen pidäkään vaan vuotavat jostain välistä. Oli ehkä virhe täyttää säiliö jo nyt, olisi ehkä pitänyt laittaa vasta juuri ennen huoltoon meno, niin ei kerkeäisi vuotamaan nesteitä pois. Aiemminkin tuo on vuotanut, mutta vain hyvin vähän (riittänyt kun kerran kahdesti vuodessa lisää vähän jäähdytysnestettä).
Jälkimmäinen on minusta reklamaation paikka, kun eihän tuo nyt käy että huollon jälkeen auto vuotaa nesteitä. Tosin mahtavat vedota siihen, että vanha auto jne. Mihinköhän tuossa vetoaisi, jos kieltävät? Pitää huomenna aamusta soittaa.
Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.
Kenelläkään kokemusta boschin ve pumpuista, alkoi vuotamaan tuosta naftaa, eli o-rengas vuotaa. Onko joku vaihtanut tuota. netistä lueskelin pikaisesti niin jotku väittää että lentää kaikki osat mäkeen eikä onnistu pumpun ollessa kiinni autossa ja toiset sanoo että vartin homma. Outket irti, pultteja löysälle ja venyttää nestepään yli uuden tiivisteen![]()
Nestepään palautusjouset sieltä lipsahtaa tosiaan paikaltaan jos ottaa nestepään liian pihalle. Ei tuollainen volkkarin pumppu ole mahdottoman vaikea ajoittaa vaikka sen ottaisi pöydälle ko. remontin ajaksi, toki sen heittokellon vaatii. Mutta näppärää että onnistuu noinkinNo meni siinä ihmetellessä ja puhdistellessa liki pari tuntia. Mutta nyt tiiviste vaihdettu eikä ainakaan vielä vuoda ja lähti käyntiinkin kun aikansa ilmaili ja availi putkia
Tuohon asti helppo purkaa ja neljää pulttia löysäillen hitaasti niin kauan että tiiviste tulee näkyviin, sitten jollain kaivaa se pois. Uusi menee venyttämällä paikalleen, ja pultti kerrallaan irti jotta tiiviste menee ohi. Sitten vaiheittain kiristys ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä. Tuota nestepäätä painaa ulospäin jokin jousi niin sieltä lentänee miljoona nippeliä ulos jos pultteja avaa liikaa ja nestepää irtoaa. Ja liikaa aukomalla siellä varmaan tippuu jotain paikaltaankin.
Kaikki on tietysti suhteellista, mutta tuostahan pitää irroittaa jarruista lähtien kaikki.Koko varsi irti. Irtoo helpolla.
Ei siinä muutaman pultin irti päräyttelyssä pulttipyssyn kanssa kauaa mene.Kaikki on tietysti suhteellista, mutta tuostahan pitää irroittaa jarruista lähtien kaikki.
2013-mallinen V70 rikkoi hammastankonsa, marmorilla eivät halua kertoa uuden osanumeroa mutta nyt paikoillaan olevan numeron kertoivat.
Olen siinä ymmärryksessä että vanhan osan numerolla tilataan uusi eikä vain haeta kaupasta samannäköistä.
Onko jokin paikka jossa voisi vertailua tehdä vanha vs. uusi?
Näissä kyllä välillä osia, jotka ei sitten kuitenkaan sovi autoon. Melko luotettavasti onnistuu jo, kun hakee VIN-koodilla netistä oman malliversion räjäytyskuvat joissa sitten oem-varaosanumerot. Noita numeroita voi laittaa vaikka autodoc tms. palveluihin ja sitten pitäisi löytyä sopivia osia.Näinhän se homma normisti toimii. Toki monessa varaosakioskissa osat löytyy ihan auton rekkarillakin, esimerkkinä vaikka motonet![]()
E: Ja siis jos kertoivat tuon vanhan osan numeron niin sehän on sama kuin uusi -> sen voi lyödä googleen ja katsoa haluamansa osan.
Ok, en tiennyt tämmöistä. Äkkiä ajattelisi, ettei tuo varaosaviidakossa suunnistaminen kaipaisi tuollaista bonustasoa kuin vaihtuvat osanumerot, mutta ilmeisesti joillekin on tylsää löytää oikea osa liian useinEi varsinaisesti välttämättä. Useinkin osat päivittyvät ja uuden osan numero voi olla jotakin ihan muuta kuin vanhan. Sillä vanhalla osanumerolla tietysti pääsee yleensä käsiksi siihen uuteenkin kyllä.
Jos tietää autoon asennetun osan osanumeron, niin sillä löytää kyllä lähes 100% varmuudella toimivan osan helposti, koska osavalmistajat tarjoavat lähes poikkeuksetta yhteensopivuuslistan, jota esim. osien verkkokaupat osaavat pääsääntöisesti hyödyntää.Ok, en tiennyt tämmöistä. Äkkiä ajattelisi, ettei tuo varaosaviidakossa suunnistaminen kaipaisi tuollaista bonustasoa kuin vaihtuvat osanumerot, mutta ilmeisesti joillekin on tylsää löytää oikea osa liian usein![]()
Miten korjasit, Toyota alkuperäisosa vai jostain tarvike? Itsellä sama vika 2011 avensiksessa, toyotalla 260€ ilma-anturi...autodocissa näytti olevan boschin alle satasella. Saakohan tuota itse vaihdettua?Toyota Auris heitti vikakoodin P2195 - Lambdatunnistimen signaalin esijännitys/juuttunut laihalle (lohko 1 tunnistin 1)...
Vein rasvanäpille, olikohan 160€ kun pisti varmaan tuon saman Boschin tilalle. Kylhän se alkuperäisen vian korjas mutta alkoi valittamaan toisesta anturista. En jaksanu enää vaan vaihdoin auton.Miten korjasit, Toyota alkuperäisosa vai jostain tarvike? Itsellä sama vika 2011 avensiksessa, toyotalla 260€ ilma-anturi...autodocissa näytti olevan boschin alle satasella. Saakohan tuota itse vaihdettua?
Niin 160€ työ ja osa varmaankin?Vein rasvanäpille, olikohan 160€ kun pisti varmaan tuon saman Boschin tilalle. Kylhän se alkuperäisen vian korjas mutta alkoi Va...
Juu.Niin 160€ työ ja osa varmaankin?
Saako udella, että mikä toinen vikailmoitus tuli, ja liittyikö se jotenkin tuohon ilma-anturiin tai polttoaine-ilma suhteeseen? Minulle kerrottiin, että myös imukopan tiivisteet vanhetessaan alkavat falskata, ja ilmavuodot sieltä voivat aiheuttaa samaan suuntaan vikakoodia.
En muista miten päin meni, valittiko eka taka- vai etuanturia, mutta toinen vaihdettiin ja sitten alkoi valittaa toisesta.Saako udella, että mikä toinen vikailmoitus tuli, ja liittyikö se jotenkin tuohon ilma-anturiin tai polttoaine-ilma suhteeseen? Minulle kerrottiin, että myös imukopan tiivisteet vanhetessaan alkavat falskata, ja ilmavuodot sieltä voivat aiheuttaa samaan suuntaan vikakoodia.
Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.Välillä kuulostaa että jokin ujeltaisi/vanteen välissä olisi jotain, hiljaa kylläkin ja satunnaisesti. Pyöränlaakereissa ei kuulemma ollut väljää. Ideoita?
Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.Iskarin yläpää heiluu pystysuunnassa muutamia millimetrejä, kun tukivartta nostaa vääntöraudalla. Videon kolahdus kuuluu ala-asennossa tukivarren suunnalta, jossa kai auton rengas aika vähän käy ajon aikana. Olen antanut itseni ymmärtää, että yleensä se iskarin yläpää kolahtelee, kun pyörä liikkuu ylöspäin?
Ääntelyn takia tosin aloin asiaa katsoa, kun jääröpelössä ajaessa kuuluu kolkotusta jostain edestä. Iskarin yläpään tuennan ja laakeroinnin vaihto nyt vai onko tuo liike normaalia?
![]()
Iskaritesti ei havaitse välttämättä edes täysin rikkinäistä iskaria, kokemusta on. Toi jousipaketti on luultavasti otettava irti, jotta saa selville onko siellä jotain rikki. Sen mitä nyt ainakin voisi tehdä käsiä likaamatta, niin tarkasta onko tuo iskarin yläpään mutteri löystynyt.Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.
Huono alapallo tai raidetangon pää voi myös aiheuttaa jonkinlaisia värinöitä ja kaikuja, mutta yleensä se ei kai kuulosta siltä, että liittyisi suoraan pyörän pyörimiseen. Ilmeisesti myös iskarin yläpään laakeroinnin väljyys voi tehdä jotain tuollaisia värinöitä, jotka enemmänkin tuntuu kuin kuuluu. Näissä osissa kuulolla havaittava oire on yleensä kolina.
Vetari voi ujeltaa myös. Jos on se, niin kääntämällä maksimit ja ajamalla hiljaa eteen- ja taaksepäin pitäisi kuulua metallinen naksutus rikkinäisestä pyörästä. Pitää koittaa kääntää molempiin suuntiin, koska yleensä se veto menee sisemmälle pyörälle ja tuolloin myös todennäköisemmin kuuluu se ääni, kun viallinen pyörä on sisäkurvissa.
Jos on vain joissain nopeuksissa niin voi olla vikaa renkaassa, mutta siihen yleensä liittyisi kyllä jotain ratin tärinää/vapinaa jne.
Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.
Tuo oli nosturilla eikä silloin löytynyt syytä äänelle. Oletan että on renkaita pyöritelty kun pyysin katsomaan pyöränlaakerit.Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.
Huono alapallo tai raidetangon pää voi myös aiheuttaa jonkinlaisia värinöitä ja kaikuja, mutta yleensä se ei kai kuulosta siltä, että liittyisi suoraan pyörän pyörimiseen. Ilmeisesti myös iskarin yläpään laakeroinnin väljyys voi tehdä jotain tuollaisia värinöitä, jotka enemmänkin tuntuu kuin kuuluu. Näissä osissa kuulolla havaittava oire on yleensä kolina.
Vetari voi ujeltaa myös. Jos on se, niin kääntämällä maksimit ja ajamalla hiljaa eteen- ja taaksepäin pitäisi kuulua metallinen naksutus rikkinäisestä pyörästä. Pitää koittaa kääntää molempiin suuntiin, koska yleensä se veto menee sisemmälle pyörälle ja tuolloin myös todennäköisemmin kuuluu se ääni, kun viallinen pyörä on sisäkurvissa.
Jos on vain joissain nopeuksissa niin voi olla vikaa renkaassa, mutta siihen yleensä liittyisi kyllä jotain ratin tärinää/vapinaa jne.
Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.
Joo sen oonkin tarkastanut ja on kireässä. Itsekseni pohdin, että periaatteessa laakerin voisi saada vaihdettua irrottamalla iskarin vain yläpäästä ja puristamalla jousen kasaan. Periaatteessa järkevintä lienee ekana puristaa jousi, sitten avata iskarin päätymutteri ja lopulta irrottaa yläpää siten, että tunkilla päästää tolpan alas kun kaikki on auki.Iskaritesti ei havaitse välttämättä edes täysin rikkinäistä iskaria, kokemusta on. Toi jousipaketti on luultavasti otettava irti, jotta saa selville onko siellä jotain rikki. Sen mitä nyt ainakin voisi tehdä käsiä likaamatta, niin tarkasta onko tuo iskarin yläpään mutteri löystynyt.
Jos ne jarrut ääntää vain ajoittain niin ei ne ole välttämättä siellä nosturilla ääntänyt. Uralle kulunut jarrulevy esim. helposti jää hinkkaamaan palan reunaan ja ääni voi hyvinkin kuulua vain ajoittain. Toki jos autoa katsoi amatimees niin varmasti olisi tämmöisen tajunnut.Tuo oli nosturilla eikä silloin löytynyt syytä äänelle. Oletan että on renkaita pyöritelty kun pyysin katsomaan pyöränlaakerit.
Vetarit ei napsu. Mitään osia tuohon ei ole koskaan vaihdettu, että voihan siellä alkaa olemaan väljää jossain 150tkm jälkeen.
Ei sitä kyllä vaihda ottamatta koko iskaria irti. Enkä kyllä menisi räpeltämään jousipuristinten kanssa sinne iskarin ollessa paikallaan, vakava vaaran paikka jos puristin lipsahtaa ja jousi lyö näpeille/otsaan tai muuten. Helpompiakin tapoja itsensä tappamiseen on.Itsekseni pohdin, että periaatteessa laakerin voisi saada vaihdettua irrottamalla iskarin vain yläpäästä ja puristamalla jousen kasaan. Periaatteessa järkevintä lienee ekana puristaa jousi, sitten avata iskarin päätymutteri ja lopulta irrottaa yläpää siten, että tunkilla päästää tolpan alas kun kaikki on auki.
Välillä kuulostaa että jokin ujeltaisi/vanteen välissä olisi jotain, hiljaa kylläkin ja satunnaisesti. Pyöränlaakereissa ei kuulemma ollut väljää?
Ihmettely Fordin sähköjen kanssa jatkuu. Maanantaina olisi siis tulossa huoltoaika, että saavat tutkittua tuon keskuslukituksen ja avaimettoman käynnistyksen vikaa, aika siirtyi jo kerran eteenpäin kun oli huoltotyypit sairaana. Puhelimessa kun vähän silloin juttelin, niin huollossa arvelivat että voisi riittää avainten uudellenkoodaus tms., vaikka se perustesteri näyttikin aikaisemmin että signaalia lähtee.
Lähdin tänään töiden jälkeen kauppaan ja avainta taskusta ottaessa painoin vahingossa avausnappia, ja kas vain, keskuslukitus aukesi. Avaimeton käynnistys toimi myös normaalisti. En ole tainnut koskaa nauttia läheskään näin paljoa toimivasta keskuslukituksesta, ja nauroin koko matkan kauppaan
Silloin kun vika ilmeni, oli syksyinen sadepäivä, ja nyt on ollut pakkasia. Voisiko olla että siellä on päässyt kerääntymät kosteutta jonnekin, ja nyt pakkaskelit pelastivat? en mitään sähköstä tajua mutta tämä tuli ekana mieleen. Nyt kun viikonloppuna kelit lämpenee, niin pitänee käydä testailemassa, ja jos maanantaina aamulla vielä toimii, niin perun huoltoajan.
Joo ei sinne kyllä olisi mitenkään mahtunut hääräämään. Klappia oli laakerissa pystysuuntaan, vaikka sitä ei saanutkaan mitenkään heiluttelemalla tai vääntelemällä selkeästi näkyviin ennen purkamista. Laakerin sisällä oli kasa ruosteisia palloja ja hiekkaa. Osa on nyt vaihdettu ja kolinat loppui siihenEi sitä kyllä vaihda ottamatta koko iskaria irti. Enkä kyllä menisi räpeltämään jousipuristinten kanssa sinne iskarin ollessa paikallaan, vakava vaaran paikka jos puristin lipsahtaa ja jousi lyö näpeille/otsaan tai muuten. Helpompiakin tapoja itsensä tappamiseen on.
Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.
Laturin vapaakytkin, moniurahihna ja hihnan automaattikiristin ovat "sovitettu" paketti joka on yleensä tarkoitus vaihtaa samalla kertaa (vrt. jakohihna+kiristin+rullat). Jos joku nyrkkipaja on vaihtanut pelkän vapaakytkimen ja kohta perään hajoaa hihna, niin kyllä se korjaamo on silloin toheloinut hyvien korjaustapojen vastaisesti.
Jumiutunut vapaakytkin kuitenkin rasittaa sitä remmiä moninkertaisesti, ja voihan siinä kiristimessäkin olla vikaa.
Ellet sitten ole itse tarkoituksella pyytänyt vaihtamaan pelkän vapaakytkimen, eli siis erikseen kieltänyt vaihtamasta hihnaa ja kiristintä, pyytänyt tekemään minimihinnalla.
Kunhan liike on virhevastuuseensa korjannut apulaitehihnan ja nestevuodon (suosittelen tarjoutumaan oma-alotteisesti maksamaan uuden kiristimen hinnan), suosittelen etsimään ammattitaitoisen pajan jatkoa ajatellen.
On se kiva, kun täällä myönnät nyt syyllistyneesi laittomaan salakatseluun.Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.
Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.
Korjauksille on usein ohjeaika jonka mukaan laskutetaan. Toteutunut asennusaika ei paljoa liity asiaan. Onhan tuo kova hinta johdonpätkän (ja ehkä liittimen?) vaihdolle kieltämättä, mutta sitten taas toisaalta, paljonko pitäisi ottaa työstä, jota ei muualla osattu korjata? Ihmislääkärille ja autolääkärille maksetaan kuitenkin siitä osaamisesta ja kokemuksesta, eikä siitä pelkästä johdonpätkästä tai hoitoon käytetystä ajasta. Yleensä ihan hyvä neuvo myös on, että pyytää autoa korjaukseen vietäessa ilmoittamaan hinnan ennen kuin aletaan tekemään mitään diagnoosia kummempaa, eikä anneta avointa shekkiä, mikäli haluaa isoimmat yllätykset välttää. Jos ei sinne mitään muuta vaihdettu kuin pätkä johtoa ja ehkä liitin, niin on tuo 100e tarvikelisä kyllä liikaa. Luultavasti tuossa työn osuudessakin olisi kyllä keskustelun varaa.Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.
Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.
Paikka ei suostu etukäteen neuvottelemaan kestosta tai kustannuksista juurikaan. Loukkaantuvat lähinnä ja kuulemma kieltäytyvät työstä jos alkaa kyselemään liikaa.Korjauksille on usein ohjeaika jonka mukaan laskutetaan. Toteutunut asennusaika ei paljoa liity asiaan. Onhan tuo kova hinta johdonpätkän (ja ehkä liittimen?) vaihdolle kieltämättä, mutta sitten taas toisaalta, paljonko pitäisi ottaa työstä, jota ei muualla osattu korjata? Ihmislääkärille ja autolääkärille maksetaan kuitenkin siitä osaamisesta ja kokemuksesta, eikä siitä pelkästä johdonpätkästä tai hoitoon käytetystä ajasta. Yleensä ihan hyvä neuvo myös on, että pyytää autoa korjaukseen vietäessa ilmoittamaan hinnan ennen kuin aletaan tekemään mitään diagnoosia kummempaa, eikä anneta avointa shekkiä, mikäli haluaa isoimmat yllätykset välttää. Jos ei sinne mitään muuta vaihdettu kuin pätkä johtoa ja ehkä liitin, niin on tuo 100e tarvikelisä kyllä liikaa. Luultavasti tuossa työn osuudessakin olisi kyllä keskustelun varaa.
Ei kyllä kummoinen "korjaamo" sitten ole, jos ei voi edes kysellä mitä jonkin asian korjaaminen yleensä maksaa. Itse ottaisin oppirahoina tämän kerran ja seuraavalla kertaa kiertäisin kaukaa vaikka kuinka "saavat kerralla kuntoon." Toki saa sinne uudestaankin mennä jos haluaa maksaa oikein reippaastiPaikka ei suostu etukäteen neuvottelemaan kestosta tai kustannuksista juurikaan. Loukkaantuvat lähinnä ja kuulemma kieltäytyvät työstä jos alkaa kyselemään liikaa.
Tuo paikan maine vaan kun saavat kerralla kuntoon. Ei ollut liitintä uusittu vaan johdon pätkä.
Mutta siltikin ensimmäisen kerran törmännyt tälläiseen toimintaan.
Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.
Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.
Kotirauhan piiriin kuuluminen juuri tekisi asiasta ongelmallisen, eli kotirauha suojaa luvallisella asialla olevia henkilöitä yhtä paljon kuin auton omistajaa, eli salakuvaaminen on laitonta, sikäli mikäli asentajalla on lupa olla autossa (tietysti on) ja kuvaamisesta ei ole selvästi ilmoitettu (eli on kuvattu salaa). Ja että auto kuuluu kotirauhan piiriin, en tiedä kuuluuko? Ehkä.Autohan taitaa kuulua kotirauhan piiriin, näin olen käsittänyt joten siellä saa kuvata mitä lystää. Onhan noita youtubessa miten se korjaamotoiminta oikein menikään. Joku iltis voisi olla kiinnostunut jutusta.
Hyvä että tuli kuntoon mutta 8 tunnin laskutus ei ole oikein.
Kotirauhan piiriin kuuluminen juuri tekisi asiasta ongelmallisen, eli kotirauha suojaa luvallisella asialla olevia henkilöitä yhtä paljon kuin auton omistajaa, eli salakuvaaminen on laitonta, sikäli mikäli asentajalla on lupa olla autossa (tietysti on) ja kuvaamisesta ei ole selvästi ilmoitettu (eli on kuvattu salaa). Ja että auto kuuluu kotirauhan piiriin, en tiedä kuuluuko? Ehkä.
Autohan taitaa kuulua kotirauhan piiriin, näin olen käsittänyt joten siellä saa kuvata mitä lystää. Onhan noita youtubessa miten se korjaamotoiminta oikein menikään. Joku iltis voisi olla kiinnostunut jutusta.
Hyvä että tuli kuntoon mutta 8 tunnin laskutus ei ole oikein.
Autohan taitaa kuulua kotirauhan piiriin, näin olen käsittänyt joten siellä saa kuvata mitä lystää. Onhan noita youtubessa miten se korjaamotoiminta oikein menikään. Joku iltis voisi olla kiinnostunut jutusta.
Hyvä että tuli kuntoon mutta 8 tunnin laskutus ei ole oikein.
Onhan noissa ilmaa ja osin jopa kusetusta. Vein muutamia vuosia sitten Deltalle auton, missä syyläristä suihkusi vesi kaaressa ja tiskillä ilmoitin haluavani autoon uuden syylärin. Hinnaksi ilmoitettiin x € ja ostin työn ja osan. Autoa hakiessa muuten kaikki ok, mutta vianetsinnästä veloitettu 150€. Toimipisteen pomokin haettiin paikalle asiaa setvimään ja hyvityksenä mielipahasta sain ilmastointihuollon, joka arvoltaan 50€. Tämäkin oli ikäänkuin hyvitys siitä, että olin kokenut vääryyttä, eikä siitä, että kusettivat 150€ rahaa. Vian näki monen metrin päähän kunhan konepellin avasi ja toisaalta en ostanut diagnostiikkaa vaan selkeästi uuden syylärin ja vaihtotyön. Käskin tunkea ilmastointihuollon hanuriinsa, maksoin laskun ja lähdin päättäen, että tuommoiseen paskapuljuun en astu enää.Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.
Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.