- Liittynyt
- 04.09.2018
- Viestejä
- 2 218
Yhtälailla se pieni akku tyhjenee pätkäajossa kuin suurempikin. Ei kai auton toimintojen käyttämä energian määrä mihinkään vähene, vaikka virtaa otettaisiin 50 ah akusta 100 ah sijaan? Tai mitä eroa sillä on ladataanko auton 100 A laturilla 50 ah tai 100 ah akkuja, jos molemmissa on vajausta esim. 5 ah webaston, startin ja persegrillin jäljiltä. Noin about riittävällä tarkkuudella molemmat on samassa ajassa ladattu täyteen.Periaatteessa suuri akku on poikaa, mutta jos ajelee pätkää, se akku tyhjenee koko ajan, eli sitä pitäisi ladata aktiivisesti, nytkin kun on pakkasta niin jännite alhaalla, lataa nihkeästi, lisäksi kaikki persekrillit päällä, niin alamäkeä on, ja kun akkujännite alhaalla, niin kylmä tekee tuhot aina vaan helpommin. Sinänsä halpaakku on niin halpa, että kyllä se aina talven kaksi kestää.
Usein oon kyllä kuullut tämän väitteen, että akun vaihto isompaan kyykyttää auton laturin, mutta mun on vaikea ymmärtää mihin tämä perustuu. Tilanteessa, jossa akkua lähdetään lataamaan tyhjästä täyteen on helppo ymmärtää, että ison akun lataus vie enemmän aikaa ja energiaa, mutta lähtökohtana autoilijalla pitäisi olla, että akku on aina täynnä riippumatta sen koosta.

Löysin mielestäni (oikealla) varaosanumerolla vastaavan jostain purkuautosta;