Taasko se romu on hajalla? Täällä korjataan autoja

Välillä kuulostaa että jokin ujeltaisi/vanteen välissä olisi jotain, hiljaa kylläkin ja satunnaisesti. Pyöränlaakereissa ei kuulemma ollut väljää?
 
Välillä kuulostaa että jokin ujeltaisi/vanteen välissä olisi jotain, hiljaa kylläkin ja satunnaisesti. Pyöränlaakereissa ei kuulemma ollut väljää. Ideoita?
Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.

Huono alapallo tai raidetangon pää voi myös aiheuttaa jonkinlaisia värinöitä ja kaikuja, mutta yleensä se ei kai kuulosta siltä, että liittyisi suoraan pyörän pyörimiseen. Ilmeisesti myös iskarin yläpään laakeroinnin väljyys voi tehdä jotain tuollaisia värinöitä, jotka enemmänkin tuntuu kuin kuuluu. Näissä osissa kuulolla havaittava oire on yleensä kolina.

Vetari voi ujeltaa myös. Jos on se, niin kääntämällä maksimit ja ajamalla hiljaa eteen- ja taaksepäin pitäisi kuulua metallinen naksutus rikkinäisestä pyörästä. Pitää koittaa kääntää molempiin suuntiin, koska yleensä se veto menee sisemmälle pyörälle ja tuolloin myös todennäköisemmin kuuluu se ääni, kun viallinen pyörä on sisäkurvissa.

Jos on vain joissain nopeuksissa niin voi olla vikaa renkaassa, mutta siihen yleensä liittyisi kyllä jotain ratin tärinää/vapinaa jne.
Iskarin yläpää heiluu pystysuunnassa muutamia millimetrejä, kun tukivartta nostaa vääntöraudalla. Videon kolahdus kuuluu ala-asennossa tukivarren suunnalta, jossa kai auton rengas aika vähän käy ajon aikana. Olen antanut itseni ymmärtää, että yleensä se iskarin yläpää kolahtelee, kun pyörä liikkuu ylöspäin?

Ääntelyn takia tosin aloin asiaa katsoa, kun jääröpelössä ajaessa kuuluu kolkotusta jostain edestä. Iskarin yläpään tuennan ja laakeroinnin vaihto nyt vai onko tuo liike normaalia?

Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.
 
Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.

Huono alapallo tai raidetangon pää voi myös aiheuttaa jonkinlaisia värinöitä ja kaikuja, mutta yleensä se ei kai kuulosta siltä, että liittyisi suoraan pyörän pyörimiseen. Ilmeisesti myös iskarin yläpään laakeroinnin väljyys voi tehdä jotain tuollaisia värinöitä, jotka enemmänkin tuntuu kuin kuuluu. Näissä osissa kuulolla havaittava oire on yleensä kolina.

Vetari voi ujeltaa myös. Jos on se, niin kääntämällä maksimit ja ajamalla hiljaa eteen- ja taaksepäin pitäisi kuulua metallinen naksutus rikkinäisestä pyörästä. Pitää koittaa kääntää molempiin suuntiin, koska yleensä se veto menee sisemmälle pyörälle ja tuolloin myös todennäköisemmin kuuluu se ääni, kun viallinen pyörä on sisäkurvissa.

Jos on vain joissain nopeuksissa niin voi olla vikaa renkaassa, mutta siihen yleensä liittyisi kyllä jotain ratin tärinää/vapinaa jne.

Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.
Iskaritesti ei havaitse välttämättä edes täysin rikkinäistä iskaria, kokemusta on. Toi jousipaketti on luultavasti otettava irti, jotta saa selville onko siellä jotain rikki. Sen mitä nyt ainakin voisi tehdä käsiä likaamatta, niin tarkasta onko tuo iskarin yläpään mutteri löystynyt.
 
Ihmettely Fordin sähköjen kanssa jatkuu. Maanantaina olisi siis tulossa huoltoaika, että saavat tutkittua tuon keskuslukituksen ja avaimettoman käynnistyksen vikaa, aika siirtyi jo kerran eteenpäin kun oli huoltotyypit sairaana. Puhelimessa kun vähän silloin juttelin, niin huollossa arvelivat että voisi riittää avainten uudellenkoodaus tms., vaikka se perustesteri näyttikin aikaisemmin että signaalia lähtee.

Lähdin tänään töiden jälkeen kauppaan ja avainta taskusta ottaessa painoin vahingossa avausnappia, ja kas vain, keskuslukitus aukesi. Avaimeton käynnistys toimi myös normaalisti. En ole tainnut koskaa nauttia läheskään näin paljoa toimivasta keskuslukituksesta, ja nauroin koko matkan kauppaan :D

Silloin kun vika ilmeni, oli syksyinen sadepäivä, ja nyt on ollut pakkasia. Voisiko olla että siellä on päässyt kerääntymät kosteutta jonnekin, ja nyt pakkaskelit pelastivat? en mitään sähköstä tajua mutta tämä tuli ekana mieleen. Nyt kun viikonloppuna kelit lämpenee, niin pitänee käydä testailemassa, ja jos maanantaina aamulla vielä toimii, niin perun huoltoajan.
 
Äänestän jarruja. Voi olla että mäntä palautuu huonosti, liukutapit jumittaa tai palat on liian tiukat, eikä pääse liikkumaan vapaasti. Kuuluuko mitään ääntä jos nostaa pyörän ylös ja yrittää siinä pyöritellä? Toki hankala sitä on kokeilla jos ääni kuuluu joskus ja jouluna. Yleensä kuitenkin vian ollessa kyseessä ne äänet voimistuu sitä mukaa kun vaiva etenee ja sitten se on helpompi löytääkin.

Huono alapallo tai raidetangon pää voi myös aiheuttaa jonkinlaisia värinöitä ja kaikuja, mutta yleensä se ei kai kuulosta siltä, että liittyisi suoraan pyörän pyörimiseen. Ilmeisesti myös iskarin yläpään laakeroinnin väljyys voi tehdä jotain tuollaisia värinöitä, jotka enemmänkin tuntuu kuin kuuluu. Näissä osissa kuulolla havaittava oire on yleensä kolina.

Vetari voi ujeltaa myös. Jos on se, niin kääntämällä maksimit ja ajamalla hiljaa eteen- ja taaksepäin pitäisi kuulua metallinen naksutus rikkinäisestä pyörästä. Pitää koittaa kääntää molempiin suuntiin, koska yleensä se veto menee sisemmälle pyörälle ja tuolloin myös todennäköisemmin kuuluu se ääni, kun viallinen pyörä on sisäkurvissa.

Jos on vain joissain nopeuksissa niin voi olla vikaa renkaassa, mutta siihen yleensä liittyisi kyllä jotain ratin tärinää/vapinaa jne.

Kävin näyttämässä katsastusmiehelle autoa, kun alkoi muutenkin olla tuo päivä lähellä. Ei kuulemma ollut mitään väljää missään. Iskarin yläpään laakerointi ei kuulemma näy siinä iskaritestissä, joten se meinasi että voisi olla siitä kiinni. Plussaa se, että tuli leima. Koitan vaihtaa sen laakerin ja katson miten äänelle käy.
Tuo oli nosturilla eikä silloin löytynyt syytä äänelle. Oletan että on renkaita pyöritelty kun pyysin katsomaan pyöränlaakerit.
Vetarit ei napsu. Mitään osia tuohon ei ole koskaan vaihdettu, että voihan siellä alkaa olemaan väljää jossain 150tkm jälkeen.
 
Iskaritesti ei havaitse välttämättä edes täysin rikkinäistä iskaria, kokemusta on. Toi jousipaketti on luultavasti otettava irti, jotta saa selville onko siellä jotain rikki. Sen mitä nyt ainakin voisi tehdä käsiä likaamatta, niin tarkasta onko tuo iskarin yläpään mutteri löystynyt.
Joo sen oonkin tarkastanut ja on kireässä. Itsekseni pohdin, että periaatteessa laakerin voisi saada vaihdettua irrottamalla iskarin vain yläpäästä ja puristamalla jousen kasaan. Periaatteessa järkevintä lienee ekana puristaa jousi, sitten avata iskarin päätymutteri ja lopulta irrottaa yläpää siten, että tunkilla päästää tolpan alas kun kaikki on auki.

Teoriassa kuulostaa todella toimivalta, mutta voi olla että käytännössä tulee pujoteltua ja tapeltua kaksi tuntia ahtaissa väleissä, kasattua iskari uudelleen ja sitten otettua pöydälle, kuten olisi pitänyt heti aluksi.
Tuo oli nosturilla eikä silloin löytynyt syytä äänelle. Oletan että on renkaita pyöritelty kun pyysin katsomaan pyöränlaakerit.
Vetarit ei napsu. Mitään osia tuohon ei ole koskaan vaihdettu, että voihan siellä alkaa olemaan väljää jossain 150tkm jälkeen.
Jos ne jarrut ääntää vain ajoittain niin ei ne ole välttämättä siellä nosturilla ääntänyt. Uralle kulunut jarrulevy esim. helposti jää hinkkaamaan palan reunaan ja ääni voi hyvinkin kuulua vain ajoittain. Toki jos autoa katsoi amatimees niin varmasti olisi tämmöisen tajunnut.

En kyllä kauheasti muuta keksi kuin nuo mitä aiemmin laitoin.
 
Itsekseni pohdin, että periaatteessa laakerin voisi saada vaihdettua irrottamalla iskarin vain yläpäästä ja puristamalla jousen kasaan. Periaatteessa järkevintä lienee ekana puristaa jousi, sitten avata iskarin päätymutteri ja lopulta irrottaa yläpää siten, että tunkilla päästää tolpan alas kun kaikki on auki.
Ei sitä kyllä vaihda ottamatta koko iskaria irti. Enkä kyllä menisi räpeltämään jousipuristinten kanssa sinne iskarin ollessa paikallaan, vakava vaaran paikka jos puristin lipsahtaa ja jousi lyö näpeille/otsaan tai muuten. Helpompiakin tapoja itsensä tappamiseen on.
 
Välillä kuulostaa että jokin ujeltaisi/vanteen välissä olisi jotain, hiljaa kylläkin ja satunnaisesti. Pyöränlaakereissa ei kuulemma ollut väljää?

Yksi aika yleinen syy on se että jarrulevyn suojalevy on hieman vääntynyt ja pääsee laahaamaan jarrulevyyn. Ilmenee usein etenkin renkaanvaihtojen jälkeen, kun siinä vaihtaessa on vanne tipahtanut sen suojalevyn päälle taivuttaen sitä. Usein tuo on myös erittäin pienestä kiinni, eli välttämättä ei paikallaan pyörittäessä kuulu, mutta jossakin tietyssä asennossa tai vauhdissa se pääsee hiuksen hienosti muuttamaan asentoa, jolloin osuu jarrulevyyn juuri sen verran, että ääni kuuluu.
 
Ihmettely Fordin sähköjen kanssa jatkuu. Maanantaina olisi siis tulossa huoltoaika, että saavat tutkittua tuon keskuslukituksen ja avaimettoman käynnistyksen vikaa, aika siirtyi jo kerran eteenpäin kun oli huoltotyypit sairaana. Puhelimessa kun vähän silloin juttelin, niin huollossa arvelivat että voisi riittää avainten uudellenkoodaus tms., vaikka se perustesteri näyttikin aikaisemmin että signaalia lähtee.

Lähdin tänään töiden jälkeen kauppaan ja avainta taskusta ottaessa painoin vahingossa avausnappia, ja kas vain, keskuslukitus aukesi. Avaimeton käynnistys toimi myös normaalisti. En ole tainnut koskaa nauttia läheskään näin paljoa toimivasta keskuslukituksesta, ja nauroin koko matkan kauppaan :D

Silloin kun vika ilmeni, oli syksyinen sadepäivä, ja nyt on ollut pakkasia. Voisiko olla että siellä on päässyt kerääntymät kosteutta jonnekin, ja nyt pakkaskelit pelastivat? en mitään sähköstä tajua mutta tämä tuli ekana mieleen. Nyt kun viikonloppuna kelit lämpenee, niin pitänee käydä testailemassa, ja jos maanantaina aamulla vielä toimii, niin perun huoltoajan.

Niinhän siinä kävi, että kun tänään on plussan puolella ja vettä tihkuttaa taivaalta, niin ei toimi enää. Aika selvältähän toi vaikuttaa että kosteus on päässyt tiivistymään jonnekin liittimeen tai vastaavaan.
 
Ei sitä kyllä vaihda ottamatta koko iskaria irti. Enkä kyllä menisi räpeltämään jousipuristinten kanssa sinne iskarin ollessa paikallaan, vakava vaaran paikka jos puristin lipsahtaa ja jousi lyö näpeille/otsaan tai muuten. Helpompiakin tapoja itsensä tappamiseen on.
Joo ei sinne kyllä olisi mitenkään mahtunut hääräämään. Klappia oli laakerissa pystysuuntaan, vaikka sitä ei saanutkaan mitenkään heiluttelemalla tai vääntelemällä selkeästi näkyviin ennen purkamista. Laakerin sisällä oli kasa ruosteisia palloja ja hiekkaa. Osa on nyt vaihdettu ja kolinat loppui siihen :thumbsup:

Pitänee joku päivä ottaa projektiksi myös toinen puoli ja sitten käydä suuntaamassa pyörät kun sekin on laitettu.
 
Mites tuo moniurahihna teidän mielestä? Onhan tuo nyt vähän erikoista, että vaihdetaan hihnavetoinen komponentti ja tarkastetaan hihnan kunto ja kolmen viikon päästä hihna meneekin poikki? Silti vähän epäilen, että saako tuota reklamoitua, kun eivät hihnaa ole vaihtaneet.

Laturin vapaakytkin, moniurahihna ja hihnan automaattikiristin ovat "sovitettu" paketti joka on yleensä tarkoitus vaihtaa samalla kertaa (vrt. jakohihna+kiristin+rullat). Jos joku nyrkkipaja on vaihtanut pelkän vapaakytkimen ja kohta perään hajoaa hihna, niin kyllä se korjaamo on silloin toheloinut hyvien korjaustapojen vastaisesti.
Jumiutunut vapaakytkin kuitenkin rasittaa sitä remmiä moninkertaisesti, ja voihan siinä kiristimessäkin olla vikaa.
Ellet sitten ole itse tarkoituksella pyytänyt vaihtamaan pelkän vapaakytkimen, eli siis erikseen kieltänyt vaihtamasta hihnaa ja kiristintä, pyytänyt tekemään minimihinnalla.

Kunhan liike on virhevastuuseensa korjannut apulaitehihnan ja nestevuodon (suosittelen tarjoutumaan oma-alotteisesti maksamaan uuden kiristimen hinnan), suosittelen etsimään ammattitaitoisen pajan jatkoa ajatellen.
 
Laturin vapaakytkin, moniurahihna ja hihnan automaattikiristin ovat "sovitettu" paketti joka on yleensä tarkoitus vaihtaa samalla kertaa (vrt. jakohihna+kiristin+rullat). Jos joku nyrkkipaja on vaihtanut pelkän vapaakytkimen ja kohta perään hajoaa hihna, niin kyllä se korjaamo on silloin toheloinut hyvien korjaustapojen vastaisesti.
Jumiutunut vapaakytkin kuitenkin rasittaa sitä remmiä moninkertaisesti, ja voihan siinä kiristimessäkin olla vikaa.
Ellet sitten ole itse tarkoituksella pyytänyt vaihtamaan pelkän vapaakytkimen, eli siis erikseen kieltänyt vaihtamasta hihnaa ja kiristintä, pyytänyt tekemään minimihinnalla.

Kunhan liike on virhevastuuseensa korjannut apulaitehihnan ja nestevuodon (suosittelen tarjoutumaan oma-alotteisesti maksamaan uuden kiristimen hinnan), suosittelen etsimään ammattitaitoisen pajan jatkoa ajatellen.

Samaa mieltä, että tulisi yleensä vaihtaa hihna ja kiristinhilut jne yhtä aikaa sarjana optimaalisessa remontissa. Mutta jos halutaan päästä remontista edullisemmin (aika usein halutaan), ei siinä varsinaisesti mitään teknistä estettä ole vaihtaa jotakin yksittäistä komponenttia, hihnaa, kiristintä tai hihnapyörää tms. Aika usein näin tehdäänkin, etenkin jos muilla osilla pitäisi olla vielä reilusti kilometrejä jäljellä, mutta joku yksittäinen komponentti on porsinnut reilusti ennenaikaisesti ja ne muut edelleen tarkasteltaessa vaikuttavat hyväkuntoisilta. Ei niissä mitään erikoisempaa "sovitusta" ole keskenään, mikä teknisesti estäisi vain yhden komponentin vaihtamisen. Mutta siitä huolimatta, onhan tässä korjaamolla mokattu jollakin tavalla, jos remontin jäljiltä on alkanut nestevuoto ja hihna meni heti poikki. Jos se hihna oli jo niin huono, että on hetikohta menossa poikki, olisi se pitänyt huomata jo vaihtaessa, sen on pitänyt olla jo äärimmäisen huonon näköinen ja sitä ei olisi pitänyt enää asentaa. Ennemminkin voi olla niin, että siellä on jossakin kohtaa asennusvirhe, hihna aivan ylikireällä, joku osa jäänyt hinkkaamaan hihnaa, tai joku hihnapyörä jäänyt vinoon tms joka on sitten sen hihnan syönyt.
 
Uusi vapaakytkimen hihnapyörä on jonkinverran karhea uutuuttaan, saattaa syödä hihnaa jonkin aikaa ennenkuin kiillottuu. Kevyt suihkaus silikonia auttaa vähentämään kitkaa, mutta taitaa kuulua vain autotalli remppojen protokollaan :D

Edit: jumissa oleva vapaakytkin on todella suuri rasite hihnalle, joten aina olisi suotava vaihtaa moniurahihna samalla kun vaihtaa sen vapaakytkimen. Silmämääräisesti hihnan vaurioita voi olla hankala todentaa kun jumittava vapaakytkin aiheuttaa hihnalle jatkuvasti venytys pulsseja, eikä siitä tulevia vaurioita välttämättä näy ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.

Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.
 
Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.

Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.
On se kiva, kun täällä myönnät nyt syyllistyneesi laittomaan salakatseluun.
 
Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.

Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.
Korjauksille on usein ohjeaika jonka mukaan laskutetaan. Toteutunut asennusaika ei paljoa liity asiaan. Onhan tuo kova hinta johdonpätkän (ja ehkä liittimen?) vaihdolle kieltämättä, mutta sitten taas toisaalta, paljonko pitäisi ottaa työstä, jota ei muualla osattu korjata? Ihmislääkärille ja autolääkärille maksetaan kuitenkin siitä osaamisesta ja kokemuksesta, eikä siitä pelkästä johdonpätkästä tai hoitoon käytetystä ajasta. Yleensä ihan hyvä neuvo myös on, että pyytää autoa korjaukseen vietäessa ilmoittamaan hinnan ennen kuin aletaan tekemään mitään diagnoosia kummempaa, eikä anneta avointa shekkiä, mikäli haluaa isoimmat yllätykset välttää. Jos ei sinne mitään muuta vaihdettu kuin pätkä johtoa ja ehkä liitin, niin on tuo 100e tarvikelisä kyllä liikaa. Luultavasti tuossa työn osuudessakin olisi kyllä keskustelun varaa.
 
Viimeksi muokattu:
Korjauksille on usein ohjeaika jonka mukaan laskutetaan. Toteutunut asennusaika ei paljoa liity asiaan. Onhan tuo kova hinta johdonpätkän (ja ehkä liittimen?) vaihdolle kieltämättä, mutta sitten taas toisaalta, paljonko pitäisi ottaa työstä, jota ei muualla osattu korjata? Ihmislääkärille ja autolääkärille maksetaan kuitenkin siitä osaamisesta ja kokemuksesta, eikä siitä pelkästä johdonpätkästä tai hoitoon käytetystä ajasta. Yleensä ihan hyvä neuvo myös on, että pyytää autoa korjaukseen vietäessa ilmoittamaan hinnan ennen kuin aletaan tekemään mitään diagnoosia kummempaa, eikä anneta avointa shekkiä, mikäli haluaa isoimmat yllätykset välttää. Jos ei sinne mitään muuta vaihdettu kuin pätkä johtoa ja ehkä liitin, niin on tuo 100e tarvikelisä kyllä liikaa. Luultavasti tuossa työn osuudessakin olisi kyllä keskustelun varaa.
Paikka ei suostu etukäteen neuvottelemaan kestosta tai kustannuksista juurikaan. Loukkaantuvat lähinnä ja kuulemma kieltäytyvät työstä jos alkaa kyselemään liikaa.
Tuo paikan maine vaan kun saavat kerralla kuntoon. Ei ollut liitintä uusittu vaan johdon pätkä.
Mutta siltikin ensimmäisen kerran törmännyt tälläiseen toimintaan.
 
Paikka ei suostu etukäteen neuvottelemaan kestosta tai kustannuksista juurikaan. Loukkaantuvat lähinnä ja kuulemma kieltäytyvät työstä jos alkaa kyselemään liikaa.
Tuo paikan maine vaan kun saavat kerralla kuntoon. Ei ollut liitintä uusittu vaan johdon pätkä.
Mutta siltikin ensimmäisen kerran törmännyt tälläiseen toimintaan.
Ei kyllä kummoinen "korjaamo" sitten ole, jos ei voi edes kysellä mitä jonkin asian korjaaminen yleensä maksaa. Itse ottaisin oppirahoina tämän kerran ja seuraavalla kertaa kiertäisin kaukaa vaikka kuinka "saavat kerralla kuntoon." Toki saa sinne uudestaankin mennä jos haluaa maksaa oikein reippaasti :)
 
Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.

Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.

Autohan taitaa kuulua kotirauhan piiriin, näin olen käsittänyt joten siellä saa kuvata mitä lystää. Onhan noita youtubessa miten se korjaamotoiminta oikein menikään. Joku iltis voisi olla kiinnostunut jutusta.
Hyvä että tuli kuntoon mutta 8 tunnin laskutus ei ole oikein.
 
Autohan taitaa kuulua kotirauhan piiriin, näin olen käsittänyt joten siellä saa kuvata mitä lystää. Onhan noita youtubessa miten se korjaamotoiminta oikein menikään. Joku iltis voisi olla kiinnostunut jutusta.
Hyvä että tuli kuntoon mutta 8 tunnin laskutus ei ole oikein.
Kotirauhan piiriin kuuluminen juuri tekisi asiasta ongelmallisen, eli kotirauha suojaa luvallisella asialla olevia henkilöitä yhtä paljon kuin auton omistajaa, eli salakuvaaminen on laitonta, sikäli mikäli asentajalla on lupa olla autossa (tietysti on) ja kuvaamisesta ei ole selvästi ilmoitettu (eli on kuvattu salaa). Ja että auto kuuluu kotirauhan piiriin, en tiedä kuuluuko? Ehkä.
 
Kotirauhan piiriin kuuluminen juuri tekisi asiasta ongelmallisen, eli kotirauha suojaa luvallisella asialla olevia henkilöitä yhtä paljon kuin auton omistajaa, eli salakuvaaminen on laitonta, sikäli mikäli asentajalla on lupa olla autossa (tietysti on) ja kuvaamisesta ei ole selvästi ilmoitettu (eli on kuvattu salaa). Ja että auto kuuluu kotirauhan piiriin, en tiedä kuuluuko? Ehkä.

Voit hyvinkin olla oikeassa. Teslahan muuten taitaa kuvata ympäristöä ja vaikka mitä, en tiedä tarkkaan. Nyt on sellainen aihe että tuo Lakimiehet thread voisi auttaa kun oma tietäminen ei tähän tosiaan riitä.
 
Autohan taitaa kuulua kotirauhan piiriin, näin olen käsittänyt joten siellä saa kuvata mitä lystää. Onhan noita youtubessa miten se korjaamotoiminta oikein menikään. Joku iltis voisi olla kiinnostunut jutusta.
Hyvä että tuli kuntoon mutta 8 tunnin laskutus ei ole oikein.
Tossa epäsuorasti sanotaan, että jos on vahingossa jäänyt auki, ei olisi salakuvausta? Tosiaa hyvä aihe lakimies ketjuun
"
UUDET tekniset laitteet ja kuvausmenetelmät voivat tietysti tuoda omat haasteensa salakatselukriminalisoinnin soveltamiseen. Jos jokin vaikkapa Skypen kaltainen yhteys on jäänyt vahingossa auki, säännöstä ei tietenkään sovelleta.

– Mutta jos joku juuri rakentaa tällaisen kuvausasetelman kotiinsa toisia salaa seuratakseen, ei ole estettä pitää tätä salakatselurikoksena, Nuotio painottaa."

@vesiränni kiinnostasi tietää mitä katua pitkin poistuit, sen jälkeen kun olit lähtenyt korjatulla autollasi ajamaan?

Kyllähän tosta 800€ vaikuttaa kohtuuttomalta, ja 15km testiajoakin ihmettelen sekä 100€ pienlaskutuslisää hitsatusta johdosta.
Itse saattaisin ottaa johonkin toimittajaan yhteyttä olisiko jutun aiheeksi toimituksen riskillä.
 
Autohan taitaa kuulua kotirauhan piiriin, näin olen käsittänyt joten siellä saa kuvata mitä lystää. Onhan noita youtubessa miten se korjaamotoiminta oikein menikään. Joku iltis voisi olla kiinnostunut jutusta.
Hyvä että tuli kuntoon mutta 8 tunnin laskutus ei ole oikein.

Auto ei kuulu kotirauhan piiriin, lukuunottamatta asuntoauton asunto-osaa.

Tässä artikkelissa asiaa on ruodittu: "Ei velvollisuutta noudattaa" – asiantuntijat kahta mieltä siitä, täytyykö auton kojelautakamera sammuttaa huollon ajaksi
 
Tulipa tuossa nyt ykkös auto käytettyä korjaamolla sitkeän abs ongelman vuoksi. Parissakin eri merkkikorjaamossa yritetty korjata.
- iltasella auto korjaamolle Espoossa.
-seuraavana aamuna auto sisään 07.05, vikakoodin luku ohjaamossa, rengas pois, abs anturin liitin auki ja oskiloskoopilla vilkaisi mitä antaa ulos 07.25 kello kun toimenpide loppuu, 07.40 palaa autolle ja konepelli pystyyn, yleismittarilla abs johdon ja abs yksikön väliltä mittaili piipillä molemmat johdot.
07.50 napsasee tongeilla abs johdosta konehuoneen puolelta palan pois. Asentaja häviää moneksi tunniksi.11.30 palaa autolle ja kolvaa abs johtoon paikat.11.40 kuittaa tietokoneella koodit pois. 11.55 rengas paikalla ja poistuu 15km koeajolle. Puoli yhden aikaan palaa lenkiltä.

Auto tuli kerralla kuntoon. Tästä 5/5
Mutta yllätys kun autoa haetaan. 8 tunnin laskutus työstä ja satasen pientarvike lisä. Rapiat 800€.
Menikö nyt sitten ihan nappiin tämä homma. Mielestäni hiukan outo tapa laskuttaa.
Autossa oli gps jäljitin ja koelauta kamera tallentamassa hattuhyllyllä toimenpiteet.
Onhan noissa ilmaa ja osin jopa kusetusta. Vein muutamia vuosia sitten Deltalle auton, missä syyläristä suihkusi vesi kaaressa ja tiskillä ilmoitin haluavani autoon uuden syylärin. Hinnaksi ilmoitettiin x € ja ostin työn ja osan. Autoa hakiessa muuten kaikki ok, mutta vianetsinnästä veloitettu 150€. Toimipisteen pomokin haettiin paikalle asiaa setvimään ja hyvityksenä mielipahasta sain ilmastointihuollon, joka arvoltaan 50€. Tämäkin oli ikäänkuin hyvitys siitä, että olin kokenut vääryyttä, eikä siitä, että kusettivat 150€ rahaa. Vian näki monen metrin päähän kunhan konepellin avasi ja toisaalta en ostanut diagnostiikkaa vaan selkeästi uuden syylärin ja vaihtotyön. Käskin tunkea ilmastointihuollon hanuriinsa, maksoin laskun ja lähdin päättäen, että tuommoiseen paskapuljuun en astu enää.

Siitä huolimatta asentajan salakuvaaminen on aika härskiä ja toisaalta et kysellyt hinta-arviota etukäteen. Olen samaa mieltä että korjaamo kusetti sua mutta kyllä säkin tässä tarinassa olet syyllinen.
 
Luulen, että olis takapyörän laakerin vaihto tiedossa lähiaikoina. Valmistajan service manual opastaa irrottamaan koko olka-akselin autosta. Ne neljä pulttia, joilla napa tulee tohon kiinni, saa auki kun vaan siirtää iskarin alapään pois tieltä. Onko tohon joku erityinen syy, että kannattaa irrottaa kaikki tukivarret vai voinko vaihtaa sen napa-laakeri-kombon niin, että olka-akseli on paikallaan koko ajan? Kuvassa osa, jollaisen aion vaihtaa.

2282-SPORR.jpg
 
Luulen, että olis takapyörän laakerin vaihto tiedossa lähiaikoina. Valmistajan service manual opastaa irrottamaan koko olka-akselin autosta. Ne neljä pulttia, joilla napa tulee tohon kiinni, saa auki kun vaan siirtää iskarin alapään pois tieltä. Onko tohon joku erityinen syy, että kannattaa irrottaa kaikki tukivarret vai voinko vaihtaa sen napa-laakeri-kombon niin, että olka-akseli on paikallaan koko ajan? Kuvassa osa, jollaisen aion vaihtaa.

2282-SPORR.jpg
Jos sen mahtuu vaihtamaan, niin miksipä ei. Syy noille valmistajan ohjeille voi olla, että samalla tehdään jotain vauriotarkastuksia, jotka onnistuvat tietysti parhaiten, kun purkaa enemmän. Tai että joku on joskus kirjoittanut ohjeet ja kukaan ei ole niitä kyseenalaistanut ;)
 
Viimeksi muokattu:
Luulen, että olis takapyörän laakerin vaihto tiedossa lähiaikoina. Valmistajan service manual opastaa irrottamaan koko olka-akselin autosta. Ne neljä pulttia, joilla napa tulee tohon kiinni, saa auki kun vaan siirtää iskarin alapään pois tieltä. Onko tohon joku erityinen syy, että kannattaa irrottaa kaikki tukivarret vai voinko vaihtaa sen napa-laakeri-kombon niin, että olka-akseli on paikallaan koko ajan? Kuvassa osa, jollaisen aion vaihtaa.

En purkais turhia:




Suosittelen muuten skippaamaan Febest merkkiset osat
 
Luulen, että olis takapyörän laakerin vaihto tiedossa lähiaikoina. Valmistajan service manual opastaa irrottamaan koko olka-akselin autosta. Ne neljä pulttia, joilla napa tulee tohon kiinni, saa auki kun vaan siirtää iskarin alapään pois tieltä. Onko tohon joku erityinen syy, että kannattaa irrottaa kaikki tukivarret vai voinko vaihtaa sen napa-laakeri-kombon niin, että olka-akseli on paikallaan koko ajan? Kuvassa osa, jollaisen aion vaihtaa.
Eihän siinä mitään estettä ole, jos kerran mahtuu. Usein noissa ohjeissa on ohjeet siihen, miten mahtuu keskiverto mekaanikko tekemäään "hyvin" ja työ onnistuu varmasti. Monta työtä voi kuitenkin oikaista, jos on pienet kädet, käsiä on enemmän kuin kaksi, on erikoisia mutka-avaimia, käyttää vähän väkivaltaa jne. Monesti tuollaisessa navan vaihdossa voi olla kyse myös siitä, että se napa/laakeri voi olla julmetun jumissa siinä, että kuitenkin loppujen lopuksi tarvitaan prässiä. Eli on nopeampi purkaa heti se napa irti ja mennä prässille, kuin ensin yrittää ährätä siinä paikallaan ja vasta sitten purkaa ja mennä prässille, kun se ei lähtenytkään helpolla.
 
On noissa valmistajan ohjeissa yleensä joku pointti ja ohjeiden noudattaminen on (merkki)korjaamovälineillä yleensä myös helposti tehtävissä. Sitten on niitä harkittuja oikaisuja, esim. kakkoskopan V70:n tukivarren vaihdossa pitäisi ohjeiden mukaan vaihtaa myös uudet tukivarren kiinnityspultit, mutta jotta kaikki saisi uusittua, vaatisi se moottorin/vaihteiston kiinnikkeiden irrottamisen ja moottorin tunkkaamista vähän ylöspäin, joten piharemontissa räntäsateessa vanhat pultit saavat kyllä kelvata...
 
Joo sen oonkin tarkastanut ja on kireässä. Itsekseni pohdin, että periaatteessa laakerin voisi saada vaihdettua irrottamalla iskarin vain yläpäästä ja puristamalla jousen kasaan. Periaatteessa järkevintä lienee ekana puristaa jousi, sitten avata iskarin päätymutteri ja lopulta irrottaa yläpää siten, että tunkilla päästää tolpan alas kun kaikki on auki.

Teoriassa kuulostaa todella toimivalta, mutta voi olla että käytännössä tulee pujoteltua ja tapeltua kaksi tuntia ahtaissa väleissä, kasattua iskari uudelleen ja sitten otettua pöydälle, kuten olisi pitänyt heti aluksi.

Jos ne jarrut ääntää vain ajoittain niin ei ne ole välttämättä siellä nosturilla ääntänyt. Uralle kulunut jarrulevy esim. helposti jää hinkkaamaan palan reunaan ja ääni voi hyvinkin kuulua vain ajoittain. Toki jos autoa katsoi amatimees niin varmasti olisi tämmöisen tajunnut.

En kyllä kauheasti muuta keksi kuin nuo mitä aiemmin laitoin.
Jarruista se taitaa kuulua kun kun kaikki muu on ok. Onhan nuo etulevyt ja palat aika finaalissa jo. Mistäs noita osia nykyään kannattaa tilata vageihin?
 
Jarruista se taitaa kuulua kun kun kaikki muu on ok. Onhan nuo etulevyt ja palat aika finaalissa jo. Mistäs noita osia nykyään kannattaa tilata vageihin?
Tilasin ite juuri osia motointegrator.de sekä nimark.fi -kaupoista. Osa oli saksassa paljon halvempia ja osa taas ihan samoissa hinnoissa nimarkilla.

Nimarkista plussaa, että yli 100 € ilman postikuluja. Ja oli yllättävän hyvää palvelua, kun olin tilannut rekisterinumeron perusteella väärän ilmansuodattimen niin myyjä soitti sieltä ja sanoi, että alustanumeron mukaan sopii erilainen suodatin ja kysyi että vaihtaisiko hän tilalle semmoisen. Toimitus kesti pari päivää.

Motointegratorilta tuli jostain syystä 8 mm liukutapit, vaikka piti olla 10 mm halkaisija. En sitten jaksanut lähteä mitään palauttelemaan, kun osien arvo on pari euroa ja pitäisi lähetellä niitä pitkin eurooppaa. Toimitus maksoi 15 € ja kesti n. viikon. Siellä kyllä monroen iskarit oli n. puolet siitä mitä halvimmillaan löysin suomesta, joten edullisuudesta plussaa.

Omaan autoon halvimmat takajarrujen osat löytyi motonetistä joten ne hain vanhanaikaisesti kivijalasta.
 
sitikassa nyt pari kertaa ilmenny että ajon jälkeen vaihdekeppi ei mene enää P asentoon, totesin että sen lukitusvipu tulee itsekseen siihen kepin kulkuradan eteen jotenkin....no onneks toi kehys lähtee tosta sormin nostamalla pois niin saa sen sitten siirrettyä käsin pois tieltä.....P asennosta se keppi kuiteskin aina liikkuu pois.
Molemilla kerroilla samanlaisissa olosuhteissa eli kaartaa vasemmalle lievään alamäkeen parkkiruutuun.

Pitänee tutkailla tota paremmalla aikaa ja valossa että onko siinä joku jousi tms joka olis poikki
 
Viimeksi muokattu:
Onko toivoakaan vaihtaa tuollaista sokalla varustettua palloniveltä ilman prässiä, vai kannattaako suosiolla vaihtaa koko tukivarsi?
021-CIBJ10658.jpg
 
Onko toivoakaan vaihtaa tuollaista sokalla varustettua palloniveltä ilman prässiä, vai kannattaako suosiolla vaihtaa koko tukivarsi?
021-CIBJ10658.jpg
Mä oon ymmärtänyt, että jotkut vie tukivarren ja puslan johonkin nyrkkipajalle ja se vaihtuu pienellä rahalla paikalleen, sitten vaan kotiin asentamaan tukivarsi paikalleen. Eikä tuo välttämättä tartte autokorjaamo olla, kai prässejä on jokasella metallipajalla.
 
Kai se on pakko itselle ostaa prässi, niin saa auton ensi viikoksi ajoon. Motonetistä ei saa koko tukivartta edes tilaamalla ja ulkomailta menee ensi viikkoon. Hinnastosta kyllä löytyy motonetistä 150e ja aeromotorsilta sama 50e :btooth:
 
Kai se on pakko itselle ostaa prässi, niin saa auton ensi viikoksi ajoon. Motonetistä ei saa koko tukivartta edes tilaamalla ja ulkomailta menee ensi viikkoon. Hinnastosta kyllä löytyy motonetistä 150e ja aeromotorsilta sama 50e :btooth:
Tulevaisuudeksi prässistä voi olla hyötyä myös muuhun. Mut itse olen vaihtanut suosiolla koko tukivarren, saa samalla kaikki siihen osuvat puslat uusittua samalla työllä. Muista sit tarkastaa kulmat renkaista, itse viimeksi kiirehdin liikaa ja oli 2 astetta ketuillaan, ~130km ajolla hävisi 5mm pintaa siitä renkaasta
 
Tulevaisuudeksi prässistä voi olla hyötyä myös muuhun. Mut itse olen vaihtanut suosiolla koko tukivarren, saa samalla kaikki siihen osuvat puslat uusittua samalla työllä. Muista sit tarkastaa kulmat renkaista, itse viimeksi kiirehdin liikaa ja oli 2 astetta ketuillaan, ~130km ajolla hävisi 5mm pintaa siitä renkaasta
Linjalangan kun kiertää renkaasta toiseen, niin näkee helpolla, onko heittoa. Ei nyt suuntauskoneen tarkkuuteen pääse, mutta ainakin niin, ettei syö rengasta...
 
Kai se on pakko itselle ostaa prässi, niin saa auton ensi viikoksi ajoon. Motonetistä ei saa koko tukivartta edes tilaamalla ja ulkomailta menee ensi viikkoon. Hinnastosta kyllä löytyy motonetistä 150e ja aeromotorsilta sama 50e :btooth:

Tänään piti vaihtaa bemariin oikea takavetari mikä muhinut suolassa varmaan 15+ vuotta. Vaihdoin vasemman pari viikkoa sitten. Ei se saatana lähtenyt edes hydraulipuristimella, lämpöä ja irroitussprayta ja vitunmoisia vääntötyökaluja niin sitten räsähti hydrauli-irroittajalla irti. Kyllä nuo on niin tiukassa välillä että usko ja työkalut loppuu kesken.

Jos nyt ei olisi ollut edellisestä työkaluja tallella niin olisin vienyt kyllä pajan murheeksi, bmw:n tapauksessa schmiedmannille. Mutta kun toisesta päästä jo irti eikä mihinkään liiku niin ei kai se auttanut kuin taistella. Irrotussprayt muhimaan, ruokaa ja juomaa kaupasta työkuteissa niin ajattelin että en luovuta ja riittävillä jatkovarsilla pamahti saatanasti käsille :kahvi: Eli lähti irti. Loppuhomma olikin sitten leppoisaa puuhailua, mutta..

En yritä enää ikinä mitään prässiä tarvitsevaa parkkipaikalla.
 
10.9 pultteja vaan ei joka kaupassa ole, paras olis varmaa 10.9 pultti tiheällä kierteellä rasvattuna. Hyviä vinkkejä. Puslat oli mulla vuorokauden pakastimessa. Pesät sekä niiden huullokset putsasin ja öljysin. Sen verran kova oli kitka vaikka suoraan pakastimesta rupes vetämään paikalleen ni meni ehkä millin ja sit näki kuinka pusla lämpesi. Prässi olis hyvä, aina vaan enemmän purkamista jos joutuu olka-akselin irroittaa kun joutuu ottaa satulan ja vetarin irti.

Viime kerrasta viisastuneena, tein jyrsimellä työkalun helpottamaan puslan asennusta. Nyt pysyi normaali 8.8 pultti ehjänä ja puslakin meni huomattavasti helpommin paikalleen.
IMG_20230925_102530.jpg
 
Onko toivoakaan vaihtaa tuollaista sokalla varustettua palloniveltä ilman prässiä, vai kannattaako suosiolla vaihtaa koko tukivarsi?

Kuten jo yllä sanottiin, se on mahdollista ilman prässiä (esim viilapenkki/ruuvipuristimet/väkivalta jne ratkaisut), mutta prässillä se vaihtuu helpoiten. Jos ei ole itsellä prässiä, se kannattaa viedä prässättäväksi mihin tahansa pienempään autopajaan/konepajaan tms, muutama kymppi käteistä seteleinä mukaan.
Jos koko tukivarren saa edullisesti, usein saa, sekin on hyvä vaihtoehto.
 
Samaa mieltä, että tulisi yleensä vaihtaa hihna ja kiristinhilut jne yhtä aikaa sarjana optimaalisessa remontissa. Mutta jos halutaan päästä remontista edullisemmin (aika usein halutaan), ei siinä varsinaisesti mitään teknistä estettä ole vaihtaa jotakin yksittäistä komponenttia, hihnaa, kiristintä tai hihnapyörää tms. Aika usein näin tehdäänkin, etenkin jos muilla osilla pitäisi olla vielä reilusti kilometrejä jäljellä, mutta joku yksittäinen komponentti on porsinnut reilusti ennenaikaisesti ja ne muut edelleen tarkasteltaessa vaikuttavat hyväkuntoisilta. Ei niissä mitään erikoisempaa "sovitusta" ole keskenään, mikä teknisesti estäisi vain yhden komponentin vaihtamisen. Mutta siitä huolimatta, onhan tässä korjaamolla mokattu jollakin tavalla, jos remontin jäljiltä on alkanut nestevuoto ja hihna meni heti poikki. Jos se hihna oli jo niin huono, että on hetikohta menossa poikki, olisi se pitänyt huomata jo vaihtaessa, sen on pitänyt olla jo äärimmäisen huonon näköinen ja sitä ei olisi pitänyt enää asentaa. Ennemminkin voi olla niin, että siellä on jossakin kohtaa asennusvirhe, hihna aivan ylikireällä, joku osa jäänyt hinkkaamaan hihnaa, tai joku hihnapyörä jäänyt vinoon tms joka on sitten sen hihnan syönyt.
Ennen tuon vapaakytkimen vaihtoa koitin googletella tuloksetta, että millä kilometreilla nuo hihnat näissä yleensä porsii. Tuntui riippuvan kuun ja tähtien asennosta ja kun huollossa sanoivat ettei nuo yleensä vielä näillä kilometreillä mene, eikä kannata vaihtaa jos ei vaikuta huonokuntoiselta, niin uskoin sit ammattilaisia. Jälkiviisautena ihmettelen, että miksi huollossa eivät suositelleet hihnan vaihtoa samalla, kun menisi samalla työllä ja uusi hihna maksaisi sen pari kymppiä... Pieni summa siitä, ettei tarvi sitä miettiä sit jatkossa ja joskus se on kuitenkin vaihdettava. Kiristin on edelleen alkuperäinen, arvatenkin sekin olisi mennyt siinä sivussa ja uusi olisi maksanut joitain kymppejä :asif: Kokeilen seuraavassa huollossa toista korjaamoa.

Spekulointina ilmeisesti keitti kunnolla vasta autopaikalle, kun nesteet olivat auton alla. Liekö pikkupakkasella ilmavirta jäähdyttänyt sen verran, ettei lyhyellä ajolla ollut vielä keittänyt ajaessa, mutta sitten pysähtymisen jälkeen ottanut lämpöä nopsaan ja pukannut nesteitä vähän joka raosta pihalle. Ota ja tiedä. Auto ei onneksi tunnu syövän jäähdytysnestettä ja toimii muutenkin ok, niin taidettiin selvitä säikähdyksellä. Romu mikä romu, josko tuosta ens vuonna hankkiutuisi eroon, sen verran tiuhaan tuntuu jotain hajoavan. Uudet nastat tuli hankittua, niin pitää tämä talvi vielä ajella tuolla :D
 
Ennen tuon vapaakytkimen vaihtoa koitin googletella tuloksetta, että millä kilometreilla nuo hihnat näissä yleensä porsii. Tuntui riippuvan kuun ja tähtien asennosta ja kun huollossa sanoivat ettei nuo yleensä vielä näillä kilometreillä mene, eikä kannata vaihtaa jos ei vaikuta huonokuntoiselta, niin uskoin sit ammattilaisia. Jälkiviisautena ihmettelen, että miksi huollossa eivät suositelleet hihnan vaihtoa samalla, kun menisi samalla työllä ja uusi hihna maksaisi sen pari kymppiä... Pieni summa siitä, ettei tarvi sitä miettiä sit jatkossa ja joskus se on kuitenkin vaihdettava. Kiristin on edelleen alkuperäinen, arvatenkin sekin olisi mennyt siinä sivussa ja uusi olisi maksanut joitain kymppejä :asif: Kokeilen seuraavassa huollossa toista korjaamoa.

Spekulointina ilmeisesti keitti kunnolla vasta autopaikalle, kun nesteet olivat auton alla. Liekö pikkupakkasella ilmavirta jäähdyttänyt sen verran, ettei lyhyellä ajolla ollut vielä keittänyt ajaessa, mutta sitten pysähtymisen jälkeen ottanut lämpöä nopsaan ja pukannut nesteitä vähän joka raosta pihalle. Ota ja tiedä. Auto ei onneksi tunnu syövän jäähdytysnestettä ja toimii muutenkin ok, niin taidettiin selvitä säikähdyksellä. Romu mikä romu, josko tuosta ens vuonna hankkiutuisi eroon, sen verran tiuhaan tuntuu jotain hajoavan. Uudet nastat tuli hankittua, niin pitää tämä talvi vielä ajella tuolla :D

Jos viet auton korjaamolle esim. nyt vaikka venttilikopan tiivisteen vaihtoon. Niin saat siinä huoltoa sopiessa kustannusarvion ja työmääräarvion (ainakin osittaisen). Se huoltomekaanikko varmaan voi kirjata selosteeseen että "jokin viheltää apulaitteissa" mutta ei ne rupea sulle soittelemaan että "pärnänen päivää, korjataanko tuo apulaitehihna samalla" ihan siitä yksinkertaisesta syystä että pitäisi saada se seuraava autokin nosturille.
 
Luulin jo jääväni tien päälle, kun lämmintä autoa pikapysähdyksen jälkeen käynnistäessä startti pyörähti ehkä kerran ja sitten kuului pelkkää "sihinää". Useampaan otteeseen yritin (ja kääntää valoja ym. pienemmälle/pois, jos akku vetelisi viimeisiä), kunnes tajusin, että virrat päälle laittaessa lämpömittarin viisari pamahtaa tappiin asti ja laskee vasta useiden sekuntien jälkeen asteikon puoliväliin (missä sen olisi pitänyt olla).

Lienee jokin moottorin suojamekanismi, että ei käynnisty lämpöjen ollessa tapissa... Mutta mikä aiheuttaa tuon, että auto luulee lämpöjen olevan maksimissa? Vuotaako jokin tiiviste jotakin nestettä johonkin? Parkkipaikka oli muutoin tasainen, mutta jonkin verran kallellaan vasemmalle, ja auto on 1.4 l bensiinimoottorinen Ford Focus vm. 2001.
 
ihan vaan rikkinäinen lämpöanturi
Fordissa muistaakseni, jos lämpöanturin johto osuu maahan, niin mittari kääntyy kuumalle. Että voi olla eristevikakin.
Olen 99% varma ettei 2001 Focuksessa ole käynnistystä estävää ylilämpösuojamekanismia. Vika on ennemmin startissa tai sähköissä. Ennen vuosituhannen vaihdetta Fordeissa oli tyyppivikana heikot tinaukset sulakerasioissa ja oireet samankaltaiset. Sopivasti tinaukset lämpesi tai jäähtyi, niin hetken taas toimi.

Muok. Focuksen mustakansi-Zetec-moottorissa taitaa olla kaksi eri lämpöanturia (kuten edelliset hopeakansi-Zetecit). Yksi on ECU:lle ja toinen mittarille. Jälkimmäisellä ei ole moottorin toiminnan kannalta mitään väliä, koska se ohjaa vain ja ainoastaan lämpömittarin viisaria.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
259 402
Viestejä
4 511 307
Jäsenet
74 363
Uusin jäsen
wlliamwill

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom