Sähköauton kotilataus

Käytettyyn auton sopinee käytetty laturi, esim. Torista saa 8A Deltacon laturin alle satasella.

Itse en kyllä perusta noista halpislatureista, tuskin tuossakaan on lämpötilan valvontaa Shuko-pistokkeessa.

Aika paljon noita latureita taitaa jäädä ihmisten nurkkiin pyörimään. Itse kun olin autoa vaihtamassa, niin ex. auton mukana tullut 8A tilapäislaturi kirjattiin myyntisopimukseen auton varusteena.
Oman kokemuksen mukaan, jos auton mukana on latauslaite tullut, niin vaihtoautona auton mennessä myyjä olettaa sen tulevan mukana. Jos taas on näitä uudempia autoja, niin niissä ei latauslaitetta tule yleensä enää mukana kaupasta, eikä välttämättä omistajalla sellaista siten edes ole
 
  • Tykkää
Reactions: Van
Ei se 6A välttämättä ole liian vähää, käytöstähän se riippuu. Aika pieni ero 8A:han ja enempäähän ei tavallisesta shukosta saa ottaakaan. Itsekin aikanaan latailin jokusen kuukauden väliaikaisessa kämpässä kuudella (*), ja ihan hyvin pärjäsi talvellakin. Jos ajaa paljon, hidaslaturilla ei nyt yleensäkään tee mitään.

*: En saanut asennuttaa alle metrin päähän kämpän sähkökeskuksesta omaa asemaa, kun erillisillä vuokrapaikoilla olisi ollut mahdollista tilata noin puolen vuoden viiveellä 25e/kk hidaslataustolppa, ryöstöhintaiset sähköt toki päälle. Nopeutti kyllä poismuuttoa tällainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Van
Ei se 6A välttämättä ole liian vähää, käytöstähän se riippuu. Aika pieni ero 8A:han ja enempäähän ei tavallisesta shukosta saa ottaakaan. Itsekin aikanaan latailin jokusen kuukauden väliaikaisessa kämpässä kuudella (*), ja ihan hyvin pärjäsi talvellakin. Jos ajaa paljon, hidaslaturilla ei nyt yleensäkään tee mitään.

*: En saanut asennuttaa alle metrin päähän kämpän sähkökeskuksesta omaa asemaa, kun erillisillä vuokrapaikoilla olisi ollut mahdollista tilata noin puolen vuoden viiveellä 25e/kk hidaslataustolppa, ryöstöhintaiset sähköt toki päälle. Nopeutti kyllä poismuuttoa tällainen.
Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.
 
Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.
Akkua ei lämmitetä noin hitaalla latauksella, ainakaan kaikissa autoissa. On sitten autosta ja matkasta kiinni miten paljon tarvii päivässä ladata. Kuten jo kirjoitinkin, mielestäni 6A vs 8A on aika triviaali ero; jos nopeudella on suudemmin väliä, tarvitaan 11kW-vehje joka tapauksessa.

Tässä eräs esimerkkilaskelma arkiajosta hitaalla laturilla:
Voit ajatella tuon vaikka niin, että jos keskimääräisesti päivän lataus riittää päivän ajoihin, pärjäät. Karkeasti matikka menee tähän tyyliin (tee toki omat laskut omilla luvuilla):
- akussa kapasitettia ajaa 300km
- saat ladattua päivässä 100km
- tuleekin poikkeuksellisen paljon ajoa, vaikka 120km päivä monta päivää putkeen
- eli lähdet 300 -> 180, lataat 100, seuraavana päivänä 280 -> 160, lataat sata, seuraavana päivänä 260 -> 140 jne.
- Eli jos jätetään vaikka 40km bufferi, voit ajaa 8 päivää peräkkäin vajaalla lautaksella, jonka jälkeen piipahdat pikalaturilla.
- Vastaavasti jokainen päivä jona ajat vähemmän tietty palauttaa rangea.
 
  • Tykkää
Reactions: Van

Statistiikka

Viestiketjuista
276 958
Viestejä
4 764 545
Jäsenet
77 564
Uusin jäsen
Müller74

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom