Sähköauton kotilataus

Käytettyyn auton sopinee käytetty laturi, esim. Torista saa 8A Deltacon laturin alle satasella.

Itse en kyllä perusta noista halpislatureista, tuskin tuossakaan on lämpötilan valvontaa Shuko-pistokkeessa.

Aika paljon noita latureita taitaa jäädä ihmisten nurkkiin pyörimään. Itse kun olin autoa vaihtamassa, niin ex. auton mukana tullut 8A tilapäislaturi kirjattiin myyntisopimukseen auton varusteena.
Oman kokemuksen mukaan, jos auton mukana on latauslaite tullut, niin vaihtoautona auton mennessä myyjä olettaa sen tulevan mukana. Jos taas on näitä uudempia autoja, niin niissä ei latauslaitetta tule yleensä enää mukana kaupasta, eikä välttämättä omistajalla sellaista siten edes ole
 
  • Tykkää
Reactions: Van
Ei se 6A välttämättä ole liian vähää, käytöstähän se riippuu. Aika pieni ero 8A:han ja enempäähän ei tavallisesta shukosta saa ottaakaan. Itsekin aikanaan latailin jokusen kuukauden väliaikaisessa kämpässä kuudella (*), ja ihan hyvin pärjäsi talvellakin. Jos ajaa paljon, hidaslaturilla ei nyt yleensäkään tee mitään.

*: En saanut asennuttaa alle metrin päähän kämpän sähkökeskuksesta omaa asemaa, kun erillisillä vuokrapaikoilla olisi ollut mahdollista tilata noin puolen vuoden viiveellä 25e/kk hidaslataustolppa, ryöstöhintaiset sähköt toki päälle. Nopeutti kyllä poismuuttoa tällainen.
 
  • Tykkää
Reactions: Van
Ei se 6A välttämättä ole liian vähää, käytöstähän se riippuu. Aika pieni ero 8A:han ja enempäähän ei tavallisesta shukosta saa ottaakaan. Itsekin aikanaan latailin jokusen kuukauden väliaikaisessa kämpässä kuudella (*), ja ihan hyvin pärjäsi talvellakin. Jos ajaa paljon, hidaslaturilla ei nyt yleensäkään tee mitään.

*: En saanut asennuttaa alle metrin päähän kämpän sähkökeskuksesta omaa asemaa, kun erillisillä vuokrapaikoilla olisi ollut mahdollista tilata noin puolen vuoden viiveellä 25e/kk hidaslataustolppa, ryöstöhintaiset sähköt toki päälle. Nopeutti kyllä poismuuttoa tällainen.
Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.
 
Omasta mielestä aika iso ero 8A vs 6A. Esimerkiksi 30kWh:n lataus ottaa 8A:lla n. 16,3h ja tuollaisella 6A:lla jo 21,7h. Kolmannes lisää siihen valmiiksi todella hitaaseen lataukseen. Tässä ei lataushäviöitä huomioitu ja ne taitavat iskeä talvipakkasilla vielä pahemmin tuohon 6A laturiin. Parempi kuin ei mitään mutta tuntuisi kettuilulta saada tuollainen.
Akkua ei lämmitetä noin hitaalla latauksella, ainakaan kaikissa autoissa. On sitten autosta ja matkasta kiinni miten paljon tarvii päivässä ladata. Kuten jo kirjoitinkin, mielestäni 6A vs 8A on aika triviaali ero; jos nopeudella on suudemmin väliä, tarvitaan 11kW-vehje joka tapauksessa.

Tässä eräs esimerkkilaskelma arkiajosta hitaalla laturilla:
Voit ajatella tuon vaikka niin, että jos keskimääräisesti päivän lataus riittää päivän ajoihin, pärjäät. Karkeasti matikka menee tähän tyyliin (tee toki omat laskut omilla luvuilla):
- akussa kapasitettia ajaa 300km
- saat ladattua päivässä 100km
- tuleekin poikkeuksellisen paljon ajoa, vaikka 120km päivä monta päivää putkeen
- eli lähdet 300 -> 180, lataat 100, seuraavana päivänä 280 -> 160, lataat sata, seuraavana päivänä 260 -> 140 jne.
- Eli jos jätetään vaikka 40km bufferi, voit ajaa 8 päivää peräkkäin vajaalla lautaksella, jonka jälkeen piipahdat pikalaturilla.
- Vastaavasti jokainen päivä jona ajat vähemmän tietty palauttaa rangea.
 
  • Tykkää
Reactions: Van
Halpa varmasti, mutta kyllä tuollainen 6A virralla lataava hidas hidaslaturi on ostajan näkökulmasta vittuilua.

Paljonko se nykyinen antaa ampeereita?
Tuo 6A on tosiaan liian vähän. Täytyy olla vähintään 8A.

Itse latailen 1x13A ja sekin on melko vähän myös.

Tuli mieleen, että voisi myös antaa joku rahallinen hyvitys, vaikka 150€, niin ostaja voi sitten ostaa haluamansa latauskaapelin? Tai jos 150€ on liikaa, niin edes 100€?
Käytettyyn auton sopinee käytetty laturi, esim. Torista saa 8A Deltacon laturin alle satasella.

Itse en kyllä perusta noista halpislatureista, tuskin tuossakaan on lämpötilan valvontaa Shuko-pistokkeessa.

Aika paljon noita latureita taitaa jäädä ihmisten nurkkiin pyörimään. Itse kun olin autoa vaihtamassa, niin ex. auton mukana tullut 8A tilapäislaturi kirjattiin myyntisopimukseen auton varusteena.
Tässä on ehkä hyvä vielä painottaa, että tämä on ostajaliikkeen kanssa sovittu kuvio ja huomioitu toki autoni hyvityshinnassa siinä laajuudessa kuin liike on katsonut tarpeelliseksi. Loppukädessä heille jää vastuu siitä, mikä laturi (jos mikään) auton mukana seuraavalle omistajalle päätyy.

Tarkoitus ei ole säästää euroakaan sen uhalla, että tilaisin jotain suoraan Kiinasta ilman kunnollisia CE-merkintöjä tms., mutta en myöskään koe tarpeelliseksi lähteä miettimään kovin pitkälle tulevan omistajan mahdollisia toiveita tai käyttötapoja. Lopulta tämä on ostoliikkeen ja uuden ostajan välinen asia.

Nykyinen laturi on 8 A, eli ei sen puolesta valtavaa eroa 6 A peruslaturiin. Molemmat on erittäin hitaita, eikä schuko-lataus ole itsellänikään ollut käytössä kertaakaan viimeisen 70 000 km aikana.

Ja jos joku kokee 6 A laturin mukaan antamisen "vittuiluna", niin voin kertoa, että uuden auton mukana en ole saamassa mitään. Ehkä se on jo seuraavan tason "vittuilua". 😅

Kaiken kaikkiaan vaikuttaa siltä, ettei tällaisista latureista ole mitään erityisen hyviä tarjouksia laajasti tiedossa, joten taidan edetä tuon aiemmin linkitetyn tai vastaavan kanssa.

Oman kokemuksen mukaan, jos auton mukana on latauslaite tullut, niin vaihtoautona auton mennessä myyjä olettaa sen tulevan mukana.
Näin on osin tässäkin tapauksessa. Koska auton mukana on alun perin tullut schuko-laturi, ostajaliike haluaa sellaisen nytkin mukaan. Laturin merkki tai ominaisuudet eivät ole kuitenkaan ratkaisevassa roolissa (tai ne on jo huomioitu hyvityshinnassa).
 
Molempien sähkövolkkareiden mukana on tullut samanlainen 8A latauslaite, eipä tullut mieleen että kaikkien autojen mukana ei välttämättä tule edes sitä.
 
Molempien sähkövolkkareiden mukana on tullut samanlainen 8A latauslaite, eipä tullut mieleen että kaikkien autojen mukana ei välttämättä tule edes sitä.
kai se latauslaite menee kohta kuten kännyssä, alkuun tuli aina, mutta si lopettivat ainakin osalla.. toki hyvä musta ois autossa olla aina se 8A sukolaturi hätätilannetta/reissua varten, vaikka koteihinkin yleistyy pikkuhiljaa kiinteät laturit (keillä mahis)
itse pärjäsin yli vuoden hienosti 8A auton default laturilla, ja pärjäisin varmaan vielkin mutta ny on seinässä isompi
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
276 994
Viestejä
4 766 112
Jäsenet
77 565
Uusin jäsen
kallitus

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom